SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número2Cuando las praxeologías viajan de una institución a otra: una aproximación epistemológica del "boundary crossing"Ciclos de entendimiento de los conceptos de función y variación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación matemática

versión On-line ISSN 2448-8089versión impresa ISSN 0187-8298

Resumen

VAZQUEZ, Rita; ROMO, Avenilde; ROMO-VAZQUEZ, Rebeca  y  TRIGUEROS, María. Blind source separation: a bridge between linear algebra and signal analysis. Educ. mat. [online]. 2016, vol.28, n.2, pp.31-57.  Epub 08-Abr-2022. ISSN 2448-8089.  https://doi.org/10.24844/em2802.02.

The aim of this paper is to present a praxeological analysis in the frame of the anthropological theory of didactics (ATD) of an engineering method known as Blind Source Separation (BSS). In the method we found praxeologies that can be transposed to the first year mathematics courses in engineering education, particularly in Linear Algebra. The analysis shows that BSS is a potential tool to generate modelling activities that reduce the gap between mathematical theory and engineering practice. We present a proposal of a research and study path based on BSS.

Palabras llave : Engineering education; mathematical models; linear algebra; BSS; anthropological theory of didactics.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )