SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número12Los procesos de autoría en la creación de libros educativos interculturales: debate y reflexión desde un ejercicio de réplica de la metodología de «Entre Voces»Socialización infantil y estilos de aprendizaje. Aportes para la construcción de modelos de educación intercultural desde las prácticas cotidianas en una comunidad ch’ol índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista pueblos y fronteras digital

versión On-line ISSN 1870-4115

Resumen

NAVARRO MARTINEZ, Sergio Iván  y  SALDIVAR MORENO, Antonio. Construcción y significado de la interculturalidad en la escuela normal indígena intercultural bilingüe «Jacinto Canek». Rev. pueblos front. digit. [online]. 2011, vol.6, n.12, pp.67-104. ISSN 1870-4115.

The relatively recent emergence of the paradigm of interculturality has led to various difficulties in its application to different educational experiences. One of the main problems is the fact that interculturality is confounded with aspects that are reduced to reclaiming cultural traditions and elements or to the inclusion of indigenous languages in education processes. This paper analyzes what is understood by interculturality and intercultural education in the field of higher education. The study was conducted at the «Jacinto Canek» Intercultural Bilingual Indigenous Teacher Training School (Escuela Normal Indígena Intercultural Bilingüe «Jacinto Canek» / ENIIB) located in Zinacantán, Chiapas. The methodology developed for this study is based on the meta-theorical approach of symbolic interactionism. It assumes that educational practices are a scenario where the subject interacts with other social groups and that it is these interrelationship processes that decisively contribute to the shaping of an individual’s personality.

Palabras llave : intercultural education; symbolic interactionism; constructionism; culture; educational practice.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )