SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número1Aplicación de conceptos clásicos de la Física en la práctica ingenieril: La ley de Stokes como herramienta conceptual en el análisis de procesos de deshidratación del petróleoHistoria y didáctica de la Química a través de sellos postales: un ejemplo con Marie Curie índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación química

versión impresa ISSN 0187-893X

Resumen

LABARCA, Martín  y  ZAMBON, Alfio. A reconceptualization of the concept of element as the basis for a new representation of the periodic system. Educ. quím [online]. 2013, vol.24, n.1, pp.63-70. ISSN 0187-893X.

The aim of this paper is to propose a new conceptualization of the term 'element' as the basis for a new representation of the periodic system. For this purpose we begin by recalling the dual sense of the concept of element. Next, we develop the 'limits isotopes' argument which is the basis of the new periodic chart. This task leads us both to reconceptualize the notion of element and to characterize the term 'basic substance'. In turn, the argument is used to face the epistemological problem with hydrogen and helium in the periodic table. Finally, the Döbereiner's triads are used to calculate atomic masses in three periodic charts: the medium-long-form, the modified 'left-step' proposed by Scerri, and the proposed in this work. Evaluation results allows us to stand out the fruitful predictive power of our periodic system.

Palabras llave : new periodic chart; element; isotopes; hydrogen; Döbereiner.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons