Scielo RSS <![CDATA[Investigación administrativa]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2448-767820190001&lang=pt vol. 48 num. 123 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Predictive analysis of the criminal incidence in Hidalgo, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782019000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo es la construcción de un modelo probabilístico (con investigación de operaciones) para identificar y analizar la variable que más incide en la comisión del delito en 84 municipios del Estado de Hidalgo, México. El método de investigación fue el análisis estadístico usando una regresión binomial negativa en las variables: corrupción (ineficiencia de autoridades y poca transparencia), pobreza, desigualdad y desempleo. Los resultados indican que la variable que más incide en la comisión del delito es la corrupción. La relevancia del trabajo consiste en proponer un método comprensivo de análisis que permite estudiar todos los municipios del Estado de Hidalgo (México). Las limitaciones de la investigación están en su delimitación al espacio espacial señalado, aun cuando podría ser usado en otros estados de la República mexicana.<hr/>Abstract The objective is the construction of a probabilistic model (with operations research) to identify and analyze the variable that most affects the commission of crime in 84 municipalities of the State of Hidalgo, Mexico. The research method was statistical analysis using a negative binomial regression to the variables: corruption (inefficiency of authorities and poor transparency), poverty, inequality and unemployment. The results indicate that the variable that most affects the commission of the crime is corruption. The relevance of the work consists of proposing a comprehensive method of analysis that allows studying all the municipalities of the State of Hidalgo (Mexico). The limitations of the research are in its limitation to the indicated space, although it could be used in other states of the Mexican Republic. <![CDATA[Mediation of customer value in pharmacies of Ciudad Victoria, Tamaulipas]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782019000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Objetivo: analizar la relación de las capacidades logísticas en el rendimiento financiero de las farmacias de Ciudad Victoria, Tamaulipas a partir de una mediación del Valor al cliente. Método de investigación: El enfoque es cuantitativo, aplicando una encuesta de 24 ítems en escala de Likert a los gerentes de una muestra de 70 farmacias y se realizó un análisis de regresión con mediación. Resultados y hallazgos: Se encontraron en las farmacias analizadas las capacidades de entrega de pedidos, tecnología, calidad, servicio logístico y flexibilidad de procesos y se observó que las capacidades de Tecnología, Entrega y Servicio Logístico tienen un efecto positivo y significativo con el Rendimiento Financiero, y que logran ser mediadas por Valor al cliente. Originalidad y limitaciones: el presente estudio representa un primer acercamiento a este tipo de organizaciones a nivel local, la principal limitación fue la falta de recursos para realizar el estudio a nivel regional.<hr/>Abstract: Objective: to analyze the relation of the logistic capacities in the financial performance of the pharmacies of Ciudad Victoria, Tamaulipas, from a mediation of the Value to the client. Research method: The approach is quantitative, applying a survey of 24 items on a Likert scale to the managers of a sample of 70 pharmacies and a regression analysis with mediation was carried out. Results and findings: The capabilities of order delivery, technology, quality, logistics service and process flexibility were found in the analyzed pharmacies and it was observed that the Technology, Delivery and Logistics Service capabilities have a positive and significant effect with the Financial Performance, and that they manage to be mediated by Value to the client. Originality and limitations: the present study represents a first approach to this type of organizations at the local level, the main limitation was the lack of resources to carry out the study at a regional level. <![CDATA[Satisfaction in international logistics companies in Jalisco]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782019000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La satisfacción es determinante para que una empresa internacional decida la contratación de servicios logísticos. Por lo cual, en la presente investigación se busca como objetivo identificar los factores que afectan a la satisfacción del cliente. Se utiliza un método cuantitativo a través de un análisis factorial y de mínimos cuadrados ordinarios. Los resultados indican que la satisfacción depende de factores como la calidad en el servicio, la lealtad y parcialmente de las tecnologías de la información y comunicación. Las limitaciones que se presentan el trabajo puede ser la disposición por parte de los encuestados al responder el instrumento de medición. Los hallazgos son útiles para las empresas que brindan servicios de logística en cuanto a desarrollar estrategias enfocadas a generar mayor confianza y, por lo tanto, lealtad del cliente. La originalidad y relevancia del estudio están en las aportaciones de un modelo para la toma de decisiones.<hr/>Abstract: Satisfaction is decisive for an international company decides the hiring of logistics services. Therefore, in the present investigation the objective is to identify the factors that affect the satisfaction of the client. A quantitative method is used through a factorial analysis and ordinary least squares. The results indicate that satisfaction depends on factors such as quality of service, loyalty and partially on information and communication technologies. The limitations presented by the work may be the willingness on the part of the respondents to respond to the measurement instrument. The findings are useful for companies that provide logistics services in terms of developing strategies focused on generating greater trust and, therefore, customer loyalty. The originality and relevance of the study are in the contributions of a model for decision making. <![CDATA[Performance and environmental proactivity in small mezcal businesses in Oaxaca, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782019000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: 1. Objective. Analyze the relationship between stakeholders, environmental proactivity and small mezcal business performance in the state of Oaxaca, Mexico. 2) Method: a non-experimental and transversal statistical work was carried out based on a structured questionnaire and a sample of 100 businesses. 3) Results. The study showed that environmental planning, environmental awareness and clients have a positive influence on business performance. 4) Study limitations / Implications. With a larger sample, statistical techniques could be used to provide a more complete picture of the relationship between the variables analyzed. 5) Originality / Value. This research is one of the first works in analyzing environmental proactivity in the small mezcal businesses in Oaxaca, Mexico. 6). Findings and Conclusions. Environmental proactivity is the variable that mediates the effect of stakeholders on performance, when the literature indicates otherwise. 7). Implications. The context and types of businesses provide new insights for the theory and strategic alternatives that seek to improve organizational performance.<hr/>Resumen: 1) Objetivo. Analizar la relación entre stakeholders, proactividad ambiental y desempeño de negocios mezcaleros en Oaxaca, México. 2) Método: trabajo estadístico no experimental y transversal con base en un cuestionario estructurado y una muestra de 100 negocios. 3) Resultados. La planificación ambiental, la concienciación ambiental y los clientes influyen positivamente sobre el desempeño. 4) Limitaciones del estudio/Implicaciones. Con una muestra más grande, podrían utilizarse técnicas estadísticas que proporcionen un panorama más completo de la relación entre las variables analizadas. 5) Originalidad/Valor. Esta investigación es uno de los primeros trabajos en analizar la proactividad ambiental en negocios mezcaleros. 6). Hallazgos y Conclusiones. La proactividad ambiental es la variable que media el efecto de los stakeholders sobre el desempeño, cuando la literatura indica lo contrario. 7). Implicaciones. El contexto y tipo de negocios brinda nuevos elementos para la teoría y alternativas estratégicas que buscan mejorar el desempeño organizacional. <![CDATA[Causal variables in growth of size State]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782019000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo del artículo es identificar y jerarquizar las variables causales del crecimiento del tamaño del Estado a partir de los principales enfoques teóricos del tema. El método de investigación se conforma por un análisis de frecuencia de las aportaciones de los autores más preponderantes en la cuestión y por la estimación del algoritmo de Saaty. Los resultados muestran que las variables que afectan el tamaño del Estado son los ingresos de la población, las demandas específicas de ésta, y la productividad de las organizaciones estatales. La primera variable tiene una relevancia en la literatura de 37.90%, la segunda de 20.70% y la tercera de 41.40%. La limitación del estudio está en el periodo de las publicaciones analizadas (1950 a 2010). La originalidad del artículo se halla en las técnicas de investigación y en los vínculos establecidos entre las contribuciones de los autores. En los hallazgos sobresale que algunos enfoques manejan indistintamente categorías y variables. No colocar a las variables en el centro del diseño causal de las políticas que buscan mejorar la operación del Estado puede producir efectos no esperados.<hr/>Abstract: The objective is to identify and hierarchize the causal variables of the growth of the size of the State taking into account the main theoretical approaches of the subject. The research method considers a frequency analysis of the contributions of the most important authors and the estimation of Saaty's algorithm. The results show that the variables that affect the size of the State are the income of the population, the specific demands of the population, and the productivity of state organizations. The first variable has a relevance in the literature of 37.90%, the second of 20.70% and the third of 41.40%. The limitation of the study is in the period of the publications analyzed (1950 to 2010). The originality of the article lies in the research techniques and the links established between the contributions of the authors. In the findings it stands out that some approaches handle categories and variables indistinctly. Not placing variables at the center of the causal design of policies that seek to improve the operation of the State can produce unexpected effects. <![CDATA[Service Quality incidence on commensal´s satisfaction in restaurants La Paz, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782019000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo es determinar la percepción promedio de la calidad en el servicio (CS) y su incidencia en las medias de la satisfacción del cliente (SC) en 54 restaurantes adscritos a la Cámara Nacional de Restaurantes y Alimentos Condimentados, A.C. de La Paz, Baja California Sur. El método se realizó mediante encuestas a comensales valorando cinco dimensiones (instalaciones, accesibilidad, capital humano, atmósfera y la comida) y una serie de análisis de varianza donde los factores fueron los tipos de especialidades de restaurantes. Los resultados revelan que los dimensiones de la CS y SC no presentaron diferencias significativas, excepto en el factor atmósfera y comida. Este hallazgo revela que es necesario realizar un análisis estratégico del servicio para los empresarios. La originalidad consistió en medir la SC en relación a la CS la cual presentó una r=0.9 global. Una limitación fue que solo se segmenta a la población por sexo.<hr/>Abstract: The goal is to determine the average perception of quality in the service (CS) and its incidence in the means of customer satisfaction (CS) in 54 restaurants attached to the National Chamber of Restaurants and Seasoned Foods Civil Association of La Paz, Baja California Sur. The method was implemented by surveys to diners valuing five dimensions (facilities, accessibility, human capital, atmosphere and food) and a series of analysis of variance where the factors were the types of specialties of Restaurants. The results reveal that the CS and SC dimensions did not have significant differences except in the atmosphere and food dimensions. This finding reveals that it is necessary to carry out a strategic analysis of the service for the Entrepreneurs. The originality consisted in measuring the SC in relation to the CS which presented a global r =0.81. One limitation was that only the population was segmented by sex.