Scielo RSS <![CDATA[Historia mexicana]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2448-653120180002&lang=es vol. 67 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<strong>El carácter voluntario de los donativos indianos, entre la praxis institucional y la construcción del consenso (siglos XVI-XVII)</strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201535&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Al leer las principales investigaciones relativas a los donativos voluntarios solicitados por los Habsburgo de España a lo largo del siglo XVII, es posible llegar a dos conclusiones principales. Primera: la petición del donativo, si bien tuvo lugar a lo largo de los reinados de Carlos V y de Felipe II, se dejó de lado durante el reinado de Felipe III, y se convirtió en sistemática sólo bajo Felipe IV. Segunda: en la práctica el donativo no tenía nada de “voluntario”, a pesar de que oficialmente se le denominara así. Estas investigaciones aún no permiten desarrollar una regla general válida para toda la monarquía católica, ya que todas toman en consideración un único ámbito geográfico, la península ibérica. En consecuencia, no es posible afirmar que los donativos pedidos por la corona en las demás áreas que conformaban el imperio español se caracterizaban por las mismas dinámicas, como por ejemplo las Indias Occidentales.<hr/>ABSTRACT When reading the literature on the voluntary donations requested by the Habsburgs of Spain during the 17th Century, it’s possible to reach two main conclusions. First: the request for donations was made during the reigns of Charles V and Philip II, was dispensed with during the reign of Philip III, and only became systematic under Philip IV. Second: the practice was anything but “voluntary,” despite its official name. This literature does not allow us to develop a general rule for the entire Spanish monarchy as it only examines the limited geographic area of the Iberian Peninsula. It is therefore not possible to state if the donations requested by the crown in other areas of the Spanish empire had the same dynamics, such as in the West Indies. <![CDATA[Proyección exterior, hispanoamericanismo y regeneración nacional en la península Ibérica en el siglo XIX]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201597&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las invasiones napoleónicas y la pérdida de las colonias americanas propiciaron un intenso debate entre las élites políticas y culturales portuguesas y españolas en torno a la decadencia nacional. La articulación de narrativas decadentistas respondió a dos modelos no excluyentes. Por un lado, la construcción nacional del estado liberal a partir de unos imaginarios que encontraron en la práctica historiográfica un baluarte de caracterización étnica y una fuente que explicara la decadencia. Por otro, la formulación de proyecciones exteriores que tomaron como marco geográfico de regeneración el espacio ibérico, mediterráneo, europeo o hispanoamericano. De esta forma, queremos destacar la importancia que tuvieron estos horizontes de expectativas en la definición de los marcos culturales nacionales de España y Portugal en el siglo XIX. Así mismo, cuestionamos el tópico historiográfico que ha explicado la proyección americana del pensamiento político español a partir de los “desastres” coloniales. Estos proyectos, lejos de originarse en las sendas crisis de 1890 y 1898, tienen un vasto recorrido argumentativo a lo largo del ochocientos.<hr/>ABSTRACT The Napoleonic invasions and the loss of their American colonies sparked an intense debate on national decadence among the political and cultural elites of Portugal and Spain. These narratives of decadence followed two non-exclusive models. On the one hand, the nation-building project of the liberal state looked to ethnic characterizations and explanations for the decadence of their countries. On the other hand, there were formulations of overseas power that took Iberian, Mediterranean, European or Hispano-American spaces as the geographical framework for national renewal. This article emphasizes the importance of these expectations in defining the national cultural frameworks of Spain and Portugal in the 19th Century. It also questions the historiography that explains the America’s place in Spanish political thought as arising from the colonial “disasters.” These projects, far from originating in the crises of 1890 and 1898, have a long history in the discourse of the 19th Century. <![CDATA[Discos sediciosos y volantes prohibidos. La muerte de Obregón entre la censura y el ingenio popular]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201633&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Sucesos como el asesinato de Álvaro Obregón y el juicio contra José de León Toral formaron parte de un proceso político extraordinario que impactó la vida cotidiana mexicana. Lejos de reconstruir una historia de estos acontecimientos desde una óptica política, en el presente artículo intentaremos acceder a una historia de la opinión pública popular teniendo como eje central las representaciones y los usos sociales de dos medios escasamente abordados, como los fonógrafos y las hojas volantes. Mediante estas fuentes privilegiadas, proponemos acceder tanto a las voces y las prácticas de los sectores populares como a los mecanismos gubernamentales de censura. Documentos judiciales, discos fonográficos, hojas volantes, testimonios periodísticos, fotografías y obras de teatro acompañarán esta travesía en la que se interceptan la letra impresa y los universos sonoros, las lecturas subversivas y las escuchas callejeras.<hr/>ABSTRACT Events such as the assassination of Alvaro Obregon and the trial of Jose de Leon Toral formed part of an extraordinary political process that had a major impact on the everyday life of Mexicans. Instead of reconstructing the history of these events from a political perspective, this article aims to give a history of public opinion and popular culture through media representations that have been little-studied, such as phonographic records and pamphlets. By turning to these sources, this article both gives voice to the lower classes and examines government censorship mechanisms. Legal documents, phonographic records, pamphlets, newspaper testimonies, photographs and plays are all analyzed in the junctures between the printed word and the universe of sound, between subversive writings and the word on the street. <![CDATA[El análisis de la pobreza y la campaña contra la mendicidad en la Ciudad de México, 1929-1931]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201677&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo, se exploran las clasificaciones, los estigmas, los valores y las normas que definieron la tipología de la pobreza urbana y que articularon la política social hacia los mendigos en la Ciudad de México, entre 1929 y 1931. La historia de las políticas sociales ha centrado su atención, sobre todo, en los destinatarios de la seguridad social (trabajadores, madres-hijos, huérfanos), y son escasas las referencias respecto de los pobres desvalidos, que fueron merecedores de las políticas de protección social en la posrevolución. Con base en los documentos y publicaciones respecto de estudio de la mendicidad, que elaboraron Eyler Simpson y Ramón Beteta por disposición de la Beneficencia Pública, planteo la manera en que se fue diferenciando la asistencia social destinada hacia los considerados desvalidos, de la seguridad social, que debía otorgarse por derecho a los trabajadores.<hr/>ABSTRACT This article explores the classifications, stigmas, values and norms that defined the typology of urban poverty and formed the basis of policies towards the beggars of Mexico City between 1929 and 1931. The history of social policy has focused its attention above all on the beneficiaries of social security (workers, single mothers, orphans) and there are few references to the dispossessed poor, who were beneficiaries of the social policies of the post-revolutionary period. Based on the documents and publications on the study of begging that were prepared by Eyler Simpson and Ramon Beteta for public welfare agencies, the author shows how benefits for those considered dispossessed were differentiated from social security, which was considered a right of workers. <![CDATA[<strong>La comercialización de petróleo entre México y Estados Unidos en el marco del Tratado de 1942</strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201725&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo del artículo es analizar la compraventa de petróleo y sus derivados entre México y Estados Unidos desde 1943 hasta 1950, mientras estuvo vigente el tratado comercial que ambos países firmaron a finales de 1942. En el texto identificamos los productos involucrados en dicho comercio, las condiciones en las que éste se desarrolló en el marco del tratado, cómo evolucionó su intercambio durante el periodo y si hubo cambios en la concentración comercial a raíz del acuerdo. Asimismo, explicamos el porqué de dicha trayectoria en función de las necesidades de las economías mexicana y estadounidense y, con base en este caso, valoramos las oportunidades y limitaciones que trajo consigo el tratado de 1942. El artículo se fundamenta en estadísticas mexicanas del Banco Nacional de Comercio Exterior y la Dirección General de Estadística, en documentación mexicana y estadounidense de la época, sobre todo de carácter diplomático, así como en bibliografía secundaria. Se trata del primer análisis que se emprende sobre el comercio petrolero de México con Estados Unidos durante los años cuarenta, pues la bibliografía sobre historia del petróleo se centra en la expropiación de 1938 y en las negociaciones diplomático políticas posteriores.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to analyze the oil trade and associated activities between Mexico and the United States between 1943 and 1950, the period during which the trade agreement signed in 1942 was in effect. This article identifies the products that were the object of this trade, the conditions under which the trade agreement was developed, how it evolved over the course of this period and if there were changes in trade concentration as a result of this agreement. It also explains the reasons for these changes due to the needs of the Mexican and American economies, using this case to evaluate the opportunities and limitations of the 1942 trade agreement. This article is based on statistics taken from Mexico’s National Bank of Foreign Trade and General Statistics Department; contemporary Mexican and American documents, especially those of a diplomatic nature; and secondary literature. This article is the first analysis of the oil trade between Mexico and the United States during the 1940s, as the literature on the history of the industry centers on the 1938 oil expropriation and the subsequent diplomatic negotiations. <![CDATA[La construcción del centro político en México. Un acercamiento a partir de la extinción de la contribución federal (1948)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201779&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[<strong>¿Protomédico o Protomedicato? Jerónimo de Herrera y la controversia en torno a la instauración del Tribunal del Protomedicato en la Nueva España. 1620-1622</strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201811&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Joanne Rappaport, <em>The Disappearing Mestizo: Configuring Difference in the Colonial New Kingdom of Granada</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201873&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Barbara H. Stein y Stanley J. Stein, <em>Crisis in an Atlantic Empire. Spain and New Spain 1808-1810</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201878&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Tadashi Obara-Saeki y Juan Pedro Viqueira Albán, <em>El arte de contar tributarios. Provincia de Chiapas, 1560-1821</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201883&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre José María Portillo, <em>Fuero indio. Tlaxcala y la identidad territorial entre la monarquía imperial y la república nacional, 1787-1824</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201888&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Carlos Herrejón Peredo, <em>Morelos</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201897&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Eduardo Camacho Mercado, <em>Frente al Hambre y al Obús: Iglesia y Feligresía en Totatiche y el Cañón de Bolaños, 1876-1926</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201901&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre María Rosa Gudiño Cejudo, <em>Educación higiénica y cine de salud en México, 1925-1960</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201907&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Andrés Ríos Molina, <em>Cómo prevenir la locura. Psiquiatría e higiene mental en México, 1934-1950</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201913&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Carlos Illades, <em>Conflict, Domination, and Violence. Episodes in Mexican Social History</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201919&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Judith N. Freidenberg, <em>Contemporary conversations on immigration in the United States: The view from Prince George’s County, Maryland</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201925&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Rafael Rojas, <em>Traductores de la utopía. La Revolución cubana y la nueva izquierda de Nueva York</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201930&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Claudia Feld y Marina Franco (dirs.), <em>Democracia, hora cero. Actores, políticas y debates en los inicios de la posdictadura</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201936&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Antonio Piqueras, <em>La era Hobsbawm en historia social</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201939&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Jacob A. Zumoff, <em>The Communist International and US Communism, 1919-1929</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201946&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Sobre Enrique Moradiellos, <em>Historia mínima de la Guerra Civil española</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201952&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term. <![CDATA[Bernardo García Martínez (México, 26 de noviembre de 1946- 4 de septiembre de 2017)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-65312018000201959&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo estudia las relaciones centro-provincias en México a partir de la extinción en 1948 de la contribución federal. Nacido con otro nombre en 1824, ese gravamen obligaba a las entidades federativas y a los municipios a aportar un porcentaje de sus ingresos para el sostenimiento del gobierno federal. Así, la extinción de 1948 da oportunidad para reflexionar sobre el cambio general del país entre un siglo y otro, en especial sobre el poderío federal alcanzado durante el siglo XX. Gracias a las participaciones, el gobierno federal invirtió los papeles y se convirtió, sobre todo después de 1972-1973, en la principal fuente de ingresos de los gobiernos estatales. El trabajo concluye con una breve referencia a la situación de 2015-2016 para argumentar sobre la necesidad de avanzar en una visión a largo plazo de la menospreciada historia fiscal mexicana del siglo XX.<hr/>ABSTRACT This article studies the relationship between Mexico’s center and provinces through an analysis of the end of the federal contribution in 1948. Born under another name in 1824, this payment required states and municipalities to contribute a percentage of their revenue to the federal government. The end of this payment in 1948 provides an opportunity to reflect on the changes seen in the country from one century to the next, especially the increased powers of the federal government in the 20th Century. Thanks to these contributions, the federal government was able to reverse roles and, particularly after 1972-1973, became the primary source of revenue for state governments. This article concludes with a brief reference to the situation in 2015-2016, arguing for the need to analyze the overlooked fiscal history of Mexico in the 20th Century over the long term.