Scielo RSS <![CDATA[Cultura y representaciones sociales]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2007-811020110001&lang=es vol. 5 num. 10 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Partidos y movimientos sociales</b>: <b>de las ilusiones de la "actualidad" a una puesta en perspectiva sociológica</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se pueden detectar dos estereotipos contrapuestos en los debates actuales dentro de la izquierda radical y de los movimientos sociales. El primero postula la muerte de los partidos políticos y profetiza el advenimiento de una renovación política activada por los movimientos sociales. El segundo anuncia la resurrección de la forma-partido y considera como residual y secundario el papel de los movimientos sociales. El presente artículo adopta una posición sociológicamente antitética a ambos estereotipos. El trabajo comienza examinando las semejanzas existentes entre partidos políticos y movimientos sociales y, de modo particular, la vulnerabilidad compartida por ambos con respecto a las tendencias generadas por la profesionalización y la monopolización del poder. Los movimientos sociales contemporáneos no son inmunes a tales tendencias, pese a sus alegatos de compromiso con la horizontalidad. El artículo prosigue analizando el proceso de diferenciación que permite a los movimientos sociales establecer un espacio propio y específico, diferente al de la esfera política. Como consecuencia de este proceso, lo político y lo social aparecen como dos universos distintos atravesados por sus propias lógicas específicas, aunque manteniendo al mismo tiempo relaciones cercanas y fluctuantes.<hr/>Two competing stereotypes can currently be identified in the debates within the radical left and in social movements. One of these stereotypes postulates the death of political parties and prophesies a political renewal animated by social movements. The other stereotype projects a resurrection of the party-structure and considers the role of social movements to be merely subaltern. The present article adopts a position which is sociologically antithetical regarding this issue: it begins by examining the numerous similarities between political parties and social movements and, more particularly, their shared vulnerability to the traits of professionalisation and the monopolisation of power. Contemporary social movements are not immune to such trends, despite repeated protestations of their commitment to horizontality. The article goes on to examine the process of differentiation which caused social movements to establish a specific space, separate from the political sphere. In the wake of this process, the political and the social appear to constitute two distinct universes, traversed by their own specific logics, while at the same time retaining relations which are both close and fluctuating. <![CDATA[<b>Saberes indígenas y dialogo intercultural</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abordamos la discusión acerca de la forma como la ciencia se ha enfrentado a los saberes que se consideran "no científicos", y si bien ciertas disciplinas han hecho grandes contribuciones al mostrar la ideologización de las ciencias y relativizar la ciencia occidental, persiste el hecho de que los saberes indígenas no se han reconocido como formas y métodos de conocimiento con los cuales se puede dialogar de forma horizontal, sin que sean las llamadas disciplinas científicas las que impongan los métodos de validación y de selección de los conocimientos. El debate se traslada, entonces, hacia el estatus epistemológico de los llamados conocimientos indígenas, tradicionales o locales, frente al estatuto de cientificidad y racionalidad que ampara al conjunto de los saberes generados desde las diferentes disciplinas, validadas como científicas.<hr/>Indigenous knowledge and intercultural dialogue. We approach the discussion about the way in which science has faced the knowledge that is considered "not scientific", and even though certain disciplines have carried out great contributions by showing the process of ideology of sciences and by playing down the western science, it has not still been recognized that indigenous knowledge is a type and method of knowledge through which it is possible to talk in a horizontal way, without being the so called scientific disciplines the ones that impose the methods of validation and selection of knowledge. The debate moves, then, towards the epistemological status of the so called indigenous, traditional or local knowledge, opposite to the statute of scientific and rationality that protects the set of knowledge generated from the different disciplines validated as scientific. <![CDATA[<b>El proyecto des-colonial en Enrique Dussel y Walter Mignolo</b>: <b>hacia una epistemología otra de las Ciencias Sociales en América Latina</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Hoy los múltiples pliegues de sentido abiertos en la interpretación de acontecimientos sociales presentes y pasados nos señalan que la historia no es lineal ni evolutiva, que las ciencias sociales pueden y deben desplegar sus avances más allá del positivismo o empirismo extremos y que la política muta de continuo para asumir formas inesperadas, lejos de modelos democráticos universales. Desde un espacio de pensamiento que pugna por des-colonizarse, estas circunstancias subyacen a la elaboración de una posición crítica profundamente atenta a las mediaciones entre la práctica política y la reflexión teórica. Reconociendo su mutua implicación, se intenta recuperar las propias potencialidades culturales para conocer, pensar y actuar lo social en un movimiento no solo reservado a la intelectualidad. El presente trabajo se propone centrar este planteo reflexivo en torno a las apuestas teóricas, metodológicas y epistemológicas de Enrique Dussel y Walter Mignolo, cuyas respectivas aportaciones desde la filosofía política y la crítica literaria, actualmente alimentan algunas de las categorías analíticas fundamentales de la teoría crítica contemporánea de raíz latinoamericana.<hr/>The de-colonial project in Enrique Dussel and Walter Mignolo: towards an epistemology other of Social Sciences in Latin America. Nowadays the multiple folds of sense opened when interpreting present and past social events, indicate that history is neither linear nor evolutionary, that social sciences can and must show their innovations beyond positivism or extreme empiricism and that politics mutates constantly to assume unexpected forms, far removed from universal democratic models. From a line of thinking fighting its own decolonization, these circumstances underlie the production of a critical position deeply attentive to the mediations between political practice and theoretical reflection. Recognizing mutual implications, an attempt is made here to recover specific cultural potentials in order to get to know, think and operate the social domain, in a movement not only reserved for intellectuality. The purpose of this text is to focus this reflexive approach along the theoretical, methodological and epistemological thoughts of Enrique Dussel and Walter Mignolo, whose respective contributions to political philosophy and literary critique viewpoints, currently feed some of the fundamental analytical categories of this contemporary critical theory of Latin-American origin. <![CDATA[<b>Corrías sin saber adónde ibas" Proceso migratorio de mayas yucatecos a San Francisco, California</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se describe el proceso migratorio México-Estados Unidos de los mayas yucatecos hacia San Francisco California. Además, se puntualizan las distintas etapas de que dicho proceso y se da cuenta de cómo los migrantes yucatecos viven y organizan el traslado hacia el país vecino, así como el conjunto de relaciones o vínculos sociales de los que se valen para apoyarse, emprender la partida y establecerse de manera temporal, entre uno y diez años, en la sociedad receptora.<hr/>"You were running without knowing where you were going". Migratory process of Mayan yucatecos to San Francisco, California. In this text the migratory process Mexico - United States of the Mayan yucatecos towards San Francisco California is described. In addition, the different stages that the above mentioned process contains are depicted and an account of how the yucatecan migrants live and organize their movement towards the neighboring country is provided, as well as the set of relations or social links which are used to provide support, undertake the departure and to establish in a temporary way, between one and ten years, in the recipient society. <![CDATA[<b>La nueva historia oficial en Venezuela y su expresión gráfica en espacios urbanos</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este ensayo es reflexionar la nueva historia oficial venezolana y su expresión gráfica en los espacios urbanos, partiendo de la tesis de que se está ante una nueva cultura histórica en tanto que hay una nueva propuesta para relacionarse con el pasado, una reelaboración acompañada de nuevos agentes sociales y de nuevos medios, como la pintura mural, que representa para el caso venezolano una forma novedosa de asumir la práctica de la historia pública. Se concluye que la nueva historia oficial camina en sentido contrario a los procesos de apropiación de la historia por múltiples grupos y actores sociales; niega la posibilidad de abrir una discusión sobre las problemáticas del país y las interpretaciones que marcan la historia venezolana. La verdad histórica está definida desde el poder, y el camino para la investigación o la producción de cualquier discurso histórico es avalar el canon interpretativo oficializado por la propuesta socialista bolivariana. El historiador se ve compelido a interpretar desde un compromiso político, atado a las contingencias del proyecto socialista bolivariano, que parte de la unicidad del saber, propia del pensamiento marxista. En cuanto a la creación artística que divulga a la nueva historia, se intenta obtener una saturación tendente a detonar actitudes que faciliten el control de la masa, partiendo de la construcción de una red urbana de mensajes que conducen a seguir al presidente y sus decisiones. Las imágenes ayudarían a establecer relaciones que hagan comprensible y generen empatía con el discurso histórico socialista. Desde una perspectiva antropológica, son un recurso institucional que transmite un patrimonio cultural, y podrían ser comprendidas como un recurso para generar una mutación cultural destinada a coadyuvar a la creación del hombre nuevo socialista.<hr/>The new official history in Venezuela and its graphical expression in urban spaces. The purpose of this text is to think over the new official Venezuelan history and its graphical expression in the urban spaces, taking as a starting point the thesis that we are facing a new historical culture since there is a new proposal to relate to the past, a new elaboration accompanied of new social agents and from new means, such as wall painting, which represents for the Venezuelan case a new way of assuming the practice of public history. It is assumed that the new official history walks in the opposite direction to the processes of appropriation of history along multiple groups and social actors; it denies the possibility of opening a discussion on the problematic of the country and the interpretations that mark Venezuela's history. The historical truth is defined from the sphere of power, and the way for researching or producing any historical discourse is to support the interpretive canon made official by the bolivariana socialist offer. The historian is compelled to interpret from a political commitment, linked to the contingencies of the bolivariano socialist project, which takes as a departing point the uniqueness of knowledge characteristic of Marxist thought. As for the artistic creation that extends the new history, it is intended to obtain a saturation tending to detonate attitudes that facilitate the control of the mass, departing from the construction of an urban network of messages that urge to follow the president and his decisions. The images would help to establish relations that will generate empathy with the historical socialist discourse. From an anthropologic perspective, they constitute an institutional resource that transmits a cultural heritage, and they might be understood as a resource to generate a cultural mutation destined to contribute to the creation of the new socialist man. <![CDATA[<b>Política social, identidad y ciudadanía</b>: <b>la asistencia social vista por quienes la reciben</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las políticas sociales en Latinoamérica actualmente están enfocadas en el combate a la pobreza extrema. Organismos multilaterales como el Banco Mundial o el Banco Interamericano de Desarrollo, sugieren que los recursos estatales deben ser aplicados de manera focalizada en los grupos más pobres. Bajo esta lógica surgieron programas como Oportunidades en México y otros similares en Latinoamérica. En el presente trabajo se analiza la relación entre los beneficiarios de este tipo de programas y quienes los ofrecen, poniendo énfasis en el punto de vista de los primeros. El interés fundamental gira en torno a la categoría de identidades sociales (en el marco de la teoría de las representaciones sociales), con el fin de analizar el impacto de estos programas en la construcción de una identidad ciudadana; nuestras afirmaciones se fundamentan en un estudio de caso, realizado durante el año 2006 en dos colonias de Cuernavaca, Morelos con beneficiarias del programa. Los hallazgos más significativos señalan que, en la relación de asistencia establecida entre el gobierno y los grupos beneficiarios, lo recibido no es representado como un derecho ciudadano sino como una ayuda; esto, sumado al poco control que existe por parte de los beneficiarios respecto al programa, en lugar de fomentar la construcción de ciudadanía, genera formas de relación paternalistas, que entrañan gratitud y exponen a las poblaciones beneficiarias a prácticas clientelares. La focalización, crea grupos de incluidos y excluidos, y fomenta conflictos por los recursos. Además esta misma focalización -que exige distinguir a quiénes se encuentran en pobreza extrema-, fomenta, de un lado, prácticas clientelares y del otro, estrategias de manipulación de la propia identidad que afectan la construcción de una identidad ciudadana.<hr/>Nowadays social policies in Latin America are centred around the battle against extreme poverty. Multilateral organisations such as the World Bank or the Inter-American Bank of Development, suggest that state resources must be assigned in a focalized way to the poorest groups. Under this logic, programs such as 'Oportunidades' (Opportunities) arise in Mexico as do similar programs in Latin America. This study analyzes the relationship between the beneficiaries of this kind of program and those offering the programs, emphasizing the point of view of the former. The basic interest of the study centred around the category of social identities (within the framework of the theory of social representations); the aim is to analyze the impact of these programs on the construction of a civil identity. Our affirmations are based on a case study, carried out in 2006 in two Cuernavaca neighbourhoods, where beneficiaries of the Opportunities program live. The most significant findings in this study indicate that in the relation of assistance established between government and the groups of beneficiaries of programs such as Opportunities, what is received is not represented as a right but as assistance. This fact, together with the lack of adequate control of the beneficiaries with regard to the program, instead of fomenting the social construction of citizenship, generates paternalistic forms of relations, which include gratitude and expose the population of beneficiaries to practices directed at gaining clients. The focalization creates groups of included and excluded, and becomes a source of conflicts in relation to the resources. In addition, the same focalization, identifies those considered to be in extreme poverty, fostering practices of identity manipulation in order to enter the program i.e. it encourages the role of a poor person with the negative connotations (in terms of deterioration of identity) that this represents. <![CDATA[<b>La etnicidad latinoamericana como una nueva clase social global</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es La confrontación directa a nivel local entre las comunidades indígenas latinoamericanas y las empresas trasnacionales apoyadas por sus sistemas legales y estatales sin mediación de los Estados nacionales y la migración forzada por el cese del apoyo a la producción y población rural ha llevado a los pueblos indígenas latinoamericanos a una nueva situación donde la integración social étnica se desterritorializa, se fragmenta, se extiende y, a la vez, se recompone y complejiza en una confrontación sistémica que no se entiende a nivel nacional sino solamente a nivel global. De ahí, en tanto que es una situación estructural nueva, que a su vez genera nuevas formas de integración, conciencia y acción que trascienden las originales identificaciones y diferenciaciones étnicas con movimientos políticos que avanzan desde posiciones locales hasta globales, de la representación local a la pluriétnica, multiclasista, nacional e incluso regional latinoamericana; podemos decir que la etnicidad latinoamericana como una forma de integración social específica se ha convertido en una nueva clase del sistema global, y que, llenando los espacios abandonados por los Estados nacionales, sus movimientos políticos se están convirtiendo en referentes, pero sobre todo opciones, para todas las clases y grupos sociales que son excluidos de la funcionalidad y nueva ingeniería social impuesta por los proyectos modernizadores de dicha globalización.<hr/>Latin American ethnicity as a new global social class. The direct confrontation at local level between the Latin-American indigenous communities and the transnational companies supported by its legal and state systems without mediation of the national states as well as the migration forced by the cessation of support to the rural population and production has taken the indigenous Latin-American peoples to a new situation. In this new situation the ethnic social integration has no roots, is fragmented, and becomes more complex in a systematic confrontation that spreads not only on the national level but worldwide. Therefore, while it is a new structural situation, which in turn generates new forms of integration, conscience and action that go beyond the original identifications and ethnic differentiations with political movements which advance from local to global positions, from local representation to multiethnic, multiclass, national and even Latin-American regional, we can say that the Latin-American ethnicity like a form of specific social integration has turned into a new class of the global system, and that, filling the spaces left by the national states, its political movements are turning into referents, but especially options, for all social classes and social groups that are excluded from the functionality and the new social engineering imposed by the modernizing projects of such globalization. <![CDATA[<b>Lucidez y trascendencia de la novela de la Revolución Mexicana</b>: <b>La obra de José Rubén Romero</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es La Novela de la Revolución Mexicana (NRM) constituye, al igual que el Muralismo Mexicano, una de las más valiosas aportaciones estéticas de nuestro país a la cultura universal. Además, ella no sólo conforma un hito para la historia de la literatura nacional y mundial, sino que también representa una excelsa contribución al conocimiento histórico de la época (1910-1940) y un acervo sociológico y antropológico de gran importancia para la comprensión de las diversas idiosincrasias que caracterizaron a la nación mexicana durante la primera mitad del siglo XX. Esta enorme riqueza literaria y documental es el factor que explica por qué la NRM debe concebirse como el marco idóneo para cualquier revisión contemporánea de la obra prosística de José Rubén Romero, un escritor cuyas novelas no únicamente revelan un espíritu mordaz y rebelde, sino que asimismo son una certera radiografía crítica de la sociedad mexicana prevaleciente en los albores de la centuria pasada.<hr/>Luminosity and transcendence of Mexican Revolution's narrative. Jose Rubén Romero's work: The novel of the Mexican Revolution constitutes, as well as the Mexican mural movement, one of the most valuable aesthetic contributions of our country to universal culture. In addition, it not only constitutes a milestone for the history of national and world literature, but it also represents a lofty contribution to the historical knowledge of the period (1910-1940) and a sociological and anthropologic array of great importance for the comprehension of the diverse idiosyncrasies that characterized the Mexican nation during the first half of the 20th century. In fact, the set of works that integrate the NRM offers us a lucid recreation, both testimonial and artistic, of multiple real or fictitious scenes across which its writers project an enlightening light on the social and political structures that were annihilated and emerged in that convulsed time, the ancient and new conflicts, regional and national problematic, the justice ideologies and the personal ambitions, the atavistic mentalities and the behavioral transformations of the masses and the elites, as well as the context of destruction and renovation inherent to the stages of the armed fight and the post revolution. This enormous literary and documentary wealth is the factor that helps to explain why the NRM must be conceived as s suitable frame for any contemporary review of Jose Rubén Romero's narrative work, a writer whose novels not only reveal a sharp and rebellious spirit, but also represent an accurate critical X-ray photography of the Mexican prevailing society at the dawn of last century. <![CDATA[<b><i>Los principes nubios</i></b><b> y el mito perdido en la historia de la prostitución</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo hace un análisis histórico sobre la prostitución en el intento de responder a la básica pregunta de cuál es la razón de la permanente existencia de esta profesión a lo largo de la historia. Si es verdad que el debate sobre el qué hacer con la prostitución -prohibición o legalización- ha sido una preocupación constante en nuestras sociedades, pocas veces indagamos en el fondo de nuestras estructuras sociales para intentar entender (alejándonos de lo obvio) ¿por qué existe la prostitución? y entonces, quizás, poder erradicarla.<hr/>In this text a historical analysis on prostitution is presented with the aim of answering the basic question: what it is the reason of the permanent existence of this profession through history? If it is true that the debate on what to do with prostitution: prohibition or legalization, has been a constant worry in our societies, we rarely investigate in the deep part of our social structures in order to try to understand (apart from the obvious thing) why does prostitution exist? and once we answer that, probably proceed to its eradication. <![CDATA[<b><i>Norbert Elias y los problemas actuales de la Sociología</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo hace un análisis histórico sobre la prostitución en el intento de responder a la básica pregunta de cuál es la razón de la permanente existencia de esta profesión a lo largo de la historia. Si es verdad que el debate sobre el qué hacer con la prostitución -prohibición o legalización- ha sido una preocupación constante en nuestras sociedades, pocas veces indagamos en el fondo de nuestras estructuras sociales para intentar entender (alejándonos de lo obvio) ¿por qué existe la prostitución? y entonces, quizás, poder erradicarla.<hr/>In this text a historical analysis on prostitution is presented with the aim of answering the basic question: what it is the reason of the permanent existence of this profession through history? If it is true that the debate on what to do with prostitution: prohibition or legalization, has been a constant worry in our societies, we rarely investigate in the deep part of our social structures in order to try to understand (apart from the obvious thing) why does prostitution exist? and once we answer that, probably proceed to its eradication.