Scielo RSS <![CDATA[Acta de investigación psicológica]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2007-483220190002&lang=pt vol. 9 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Preface]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Healthcare Mistreatment and Cultural Beliefs Impact HbA1c in Patients with Type 2 Diabetes Mellitus]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The aim of this research was to examine the effects of healthcare mistreatment and cultural beliefs on psychological, behavioral, and biological phenomena relevant to treatment adherence and health outcome among patients with Type 2 Diabetes Mellitus (T2DM). The study was conducted in Chile, where the prevalence of T2DM is one of the highest in Latin America and is increasing at an accelerated rate. The research was guided by Betancourt’s Integrative Model and bottom-up mixed-method cultural research approach. Consistent with the hypotheses of the study, the test of a structural equation model based on the Integrative Model, including exposure to healthcare mistreatment, diabetes-related cultural beliefs, psychological distress, and medical avoidance as determinants of HbA1c, a biological measure of diabetes control, fit the data. The fact that the analysis of structural equations accounted for significant variance in HbA1c provides supporting evidence for extending the Integrative Model, to explain biological phenomena based on cultural and psychological factors.<hr/>Resumen El propósito de este trabajo fue evaluar los efectos de la negligencia médica y las creencias culturales sobre fenómenos biológicos, conductuales y psicológicos relevantes para la adherencia al tratamiento y consecuencias de salud en pacientes con diabetes mellitus tipo 2 (DMT2). El estudio se llevó a cabo en Chile, donde la prevalencia de DMT2 es una de las más altas de América Latina y sigue en aumento de manera acelerada. La investigación se basó en el Modelo Integrativo de Betancourt y en el enfoque mixto-abajo-arriba de investigación cultural. Congruente con las hipótesis del estudio, el modelo de ecuaciones estructurales basado en el modelo integrativo, que incluyó la exposición a negligencia médica, creencias culturales vinculadas a la diabetes, estrés psicológico, y evitación médica como determinantes del HbA1c, una medición biológica de control diabético, mostró buen ajuste. El hecho de que el modelo de ecuaciones estructurales explique gran parte de la varianza del HbA1c aporta suficiente evidencia para ampliar el modelo integrativo en la explicación del fenómeno biológico con base en factores culturales y psicológicos. <![CDATA[Autonomy Development: Gender and Age Differences from Adolescence to Emerging Adulthood]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The development of autonomy during the transition to adulthood may present itself in different forms, depending on age, gender and cultural variations. Grounded in developmental psychology, this study examined gender and age differences in autonomy in Brazilian youth. Participants were 154 Brazilian adolescents and emerging adults (14-33 years old, M= 20.87, SD= 3.74, 50% female) from the state capital of Rio de Janeiro. Our findings indicate a positive association between age and autonomy scores in the Kağitçibaşi’s Autonomous, Related and Related-autonomous Self scales. Correlation results showed gender specific results in such associations, such as that for men, age was positively associated with autonomy, whereas for women, it was associated with related-autonomy. These results suggest that, in Brazil, traditional views continue to reinforce gender roles towards men’s agentic behavior and women’s communal behavior. These findings highlight the importance of elucidating gender differences in the development of autonomy in different sociocultural contexts.<hr/>Resumen El desarrollo de la autonomía durante la transición a la edad adulta puede presentarse en diferentes formas, según la edad, el género y las variaciones culturales. Basado en la psicología del desarrollo, este estudio examinó las diferencias de género y edad en la autonomía de los jóvenes brasileños. Los participantes fueron 154 adolescentes brasileños y adultos emergentes (14-33 años, M = 20.87, SD = 3.74, 50% mujeres) de la capital del estado de Río de Janeiro. Nuestros hallazgos indican una asociación positiva entre las puntuaciones de edad y autonomía en las escalas de Self Autónomo, Relacionado y Autónomo-relacionado de Kağitçibaşi. Los resultados de la correlación mostraron resultados específicos de género en tales asociaciones, como la de los hombres, la edad se asoció positivamente con la autonomía, mientras que para las mujeres se asoció con la autonomía relacionada. Estos resultados sugieren que, en Brasil, las opiniones tradicionales continúan reforzando los roles de género hacia la conducta de los hombres y la conducta comunitaria de las mujeres. Estos hallazgos resaltan la importancia de dilucidar las diferencias de género en el desarrollo de la autonomía en diferentes contextos socioculturales. <![CDATA[Prejudice towards Immigrants: Competences Elicit Stonger and more Favorable Sentiments]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract We examined prejudice and discrimination toward immigrants, specifically Mexican immigrants, as a function of their perceived competence and warmth, and the perceiver’s agreeableness, attitudes and acculturation level. We found that an immigrant’s competence evoked stronger feelings and responses than their warmth. Moreover, pre-existing attitudes strongly predicted prejudices toward immigrants. Of the Big Five variables, only Agreeableness predicted positive sentiments and actions toward immigrants. Finally, acculturation within Latinos correlated negatively with positive feelings and actions toward immigrants. More acculturated Latinos were less welcoming of immigrants. The results are partially explained by the Stereotypic Content Model.<hr/>Resumen Se examinaron la discriminación y el prejuicio hacia los inmigrantes, específicamente hacia inmigrantes mexicanos, en función de su competencia percibida y afecto, y la agradabilidad, actitudes y nivel de aculturación del perceptor. Se encontró que la competencia del inmigrante evoca sentimientos y respuestas más fuertes que el afecto. Aún más, actitudes pre-existentes predicen fuertemente los prejuicios hacia inmigrantes. De las variables de los Cinco Grandes, sólo la agradabilidad predijo sentimientos y conductas positivos hacia los inmigrantes. Finalmente, la aculturación en los latinos correlacionó de manera negativa con sentimientos positivos y conductas hacia los inmigrantes. Los latinos más aculturados son menos abiertos con los inmigrantes. Los resultados son parcialmente explicados por el Modelo de Contenido Estereotípico. <![CDATA[Are Value Preferences and Social Cohesion Interconnected? The Case of Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Social cohesion, the modern version of the fraternité motto of the French revolution, has become a hot social science topic. The paper addresses it from a social-psychological perspective, asking whether individually and societally prevailing value preferences are interconnected with the level of cohesion in society. Mexico serves as the case to examine whether findings for European countries, obtained in the Bertelsmann Social Cohesion Radar, can be generalized to Latin America. Is it true also in Mexico that strong self-transcendence values (Universalism) foster social cohesion, whereas strong self-enhancement values (Power) impede it? A large random probability quota sample (N = 2,003) was gathered to answer the research question. Results showed that, largely, findings from Europe could be generalized to the Mexican context. However, the role of Security values emerged as different. Whereas in Europe such value preferences covaried with low levels of cohesion, in Mexico they were generally associated with higher levels. The authors interpret this as evidence for negative consequences of neoliberal economic policies for social cohesion. Unlike in Europe, strong support for Security values seems to serve as a safeguard against capitalist economic pressures more so than being a sign for an egoistic preservation of one’s own lot.<hr/>Resumen La cohesión social, versión moderna del lema fraternité de la revolución francesa, se ha vuelto un tópico relevante en la ciencia social. Este trabajo aborda el tema desde una perspectiva socio-psicológica, preguntándose si preferencias en valores individuales o sociales están relacionadas con el nivel de cohesión en la sociedad. México funciona como punto de comparación para ver si los hallazgos en países europeos, obtenidos del Radar de Cohesión Social Bertelsmann, pueden ser generalizados a América Latina. ¿Será también verdad que en México fuertes valores de auto-trascendencia (universalismo) fomentan la cohesión social, mientras que fuertes valores de auto-promoción (poder) la impiden? Una muestra aleatoria probabilística por cuotas (N=2003) se utilizó para contestar la pregunta de investigación. Los resultados muestran que, en su mayoría, los resultados de Europa podrían ser generalizados al contexto mexicano. Sin embargo, el rol de los valores de conservación resultó ser diferente. Mientras que en Europa dichas preferencias en valores covarían con bajos niveles de cohesión, en México están asociadas con altos niveles. Los autores interpretan esto como evidencia de las consecuencias ne-gativas de las políticas neoliberales económicas para la cohesión social. A diferencia de Europa, un fuerte apoyo a los valores de conservación parece servir como factor de protección ante las presiones capitalistas económicas más allá de ser una señal de tendencias egoístas de preservación hacia lo que uno tiene. <![CDATA[Dimensions of Self-Construal Associated with Self-Esteem and Depression: A Study among Mexican Students]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200046&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The relationship between dimensions of self-construal and reported mood states is examined among two samples of Mexican students. Scales focused on seven different aspects of self-construal were employed. Respondents favored predominantly individualistic ways of describing themselves, but also scored high on connection to others. These effects were particularly strong among respondents from Tijuana when compared with those from Mexico City. Depressive mood state was predicted by higher self-reported connection with others, commitment to others, receptiveness to influence and behavioral variability. High self-esteem was predicted by higher self-reported consistency, self-orientation, self-direction and expressiveness.<hr/>Resumen La relación entre las dimensiones de la autodefinición y los estados de ánimo auto-reportados fueron evaluados en dos muestras de estudiantes mexicanos. Las escalas que se emplearon se enfocaron en siete diferentes aspectos de la auto-definición. Las respuestas de los participantes favorecieron predominantemente maneras individualistas de describirse a sí mismos, aunque también puntuaron alto en mediciones de conexión con los demás. Estos efectos son particularmente fuertes en los participantes de Tijuana cuando se comparan con los de Ciudad de México. Estados de ánimo depresivos fueron predichos por altos niveles auto-reportados de conexión con otros, compromiso con otros, receptividad a la influencia, y variabilidad conductual. Alta autoestima fue predicha por alta consistencia auto-reportada, auto-orientación, auto-dirección y expresividad. <![CDATA[Testing the Validity of GRE Scores on Predicting Graduate Performance for National and International Engineering Students]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200054&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Numerous research studies have examined the validity of GRE scores in predicting graduate success, however, some limitations still exist. This study targeted graduate engineering programs and investigated the validity of GRE scores in predicting graduate engineering GPA (GGPA). In addition, the differences in the validity of GRE scores between American and international students and between masters’ and doctoral students were compared. The GRE’s incremental predictive ability over undergraduate GPA (UGPA) and TOEFL scores was examined. Data were obtained from 1083 students from the engineering programs in a large, comprehensive midwestern university. Results indicated that GRE was useful in forecasting GGPA of graduate engineering students. The GRE scores explained more criterion variance for American students than for international students, but statistically significant differences were only found when GRE-Quantitative predicted GGPA. The GRE-Verbal and GRE-Quantitative scores had different patterns in predicting graduate grades for master’s and doctoral students. UGPA was found to be a very strong predictor, and TOEFL scores were significantly correlated with the criterion variables. GRE scores, however, were found to have significant incremental validity over UGPA and TOEFL scores. TOEFL scores were less able to make predictions.<hr/>Resumen Gran cantidad de estudios han examinado la validez de puntajes REG (Registro de Examinación de Graduados) como predictores del éxito de graduación, aunque aún existen algunas limitaciones. Este estudio se enfocó en programas de ingeniería y evaluó la validez de puntajes REG como predictor del GPA (Grade Point Average, Puntaje Promedio de Calificaciones) (GGPA). Adicionalmente, las diferencias en la validez de puntajes REG entre los estudiantes americanos e internacionales, así como los puntajes entre estudiantes de maestría y doctorado, fueron comparadas. La capacidad predictiva incremental del REG sobre el GPA de los estudiantes de pregrado (UGPA) y los puntajes TOEFL también fue evaluada. Se obtuvieron datos de 1083 estudiantes de programas de ingeniería de una universidad grande de la zona centro-oeste. Los resultados indicaron que el REG fue útil como predictor del GGPA de los estudiantes de ingeniería. Los puntajes REG explicaron mayor cantidad de varianza para estudiantes americanos que para estudiantes internacionales, aunque sólo se encontraron diferencias estadísticamente significativas cuando el REG cuantitativo predijo GGPA. Los puntajes REG verbal y REG cuantitativo presentaron puntajes diferentes al predecir calificaciones de los graduados de maestría y doctorado. El puntaje UPGA resultó ser un buen predictor, y los puntajes del TOEFL estuvieron correlacionados significativamente con las variables de criterio. Los puntajes REG, sin embargo, resultaron tener validez incremental significativa por encime de los puntajes UGPA y TOEFL. Los puntajes TOEFL fueron menos capaces de hacer predicciones. <![CDATA[A Malinchismo Scale for Use among Adolescents]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200067&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Malinchismo is a recently documented concept referring to preferencing the culture, ideas, tastes and behaviors of another nation/culture over one’s own. First, we introduce this new concept in relation to post-colonial theory, social identity theory, and remote acculturation theory, explaining its relevance to adolescent development. We then introduce and validate a new Malinchismo scale using a derivative sequential method among two samples of adolescents in Mexico (n = 560 total). Our Malinchismo Scale is more comprehensive than existing alternatives and is the first to be validated for use among adolescents. We assessed 1) content validity using the responses of content experts who served as judges, 2) construct validity using exploratory and confirmatory factor analyses (EFA and CFA, respectively), and 3) convergent and discriminant validity using participant responses to the Ingroup Interethnic Bias Test. In total, 366 adolescents were in the EFA sample (M=16.18 years, SD=0.74, 62% female) and 194 adolescents were in the CFA sample (M=16.17, SD=1.06, 57% female). Results revealed excellent psychometric properties on all indices, supporting the Malinchismo Scale as a valid and reliable measure for adolescents.<hr/>Resumen El malinchismo es un concepto que hace referencia a la actitud de privilegiar la cultura, ideas, gustos y comportamientos que provienen de países o culturas diferentes de la persona que les elige. Si bien, el concepto remite a la conquista española del continente americano, la literatura científica considera que es aplicable a otros países y culturas. Es debido a esto que el constructo se aborda desde la teoría poscolonial, la teoría de la identidad social y la concerniente a la aculturación remota, con base en ellas se explica la importancia del estudio en las nuevas juventudes mexicanas. El método empleado para la validación de la escala de Malinchismo es uno secuencial derivativo, inicialmente evaluando los ítems con jueces para la obtención de la validez de contenido, posteriormente con una muestra total de 560 participantes se buscó la validez de constructo mediante Análisis Factorial Exploratorio, seguido de un Análisis Factorial Confirmatorio. Una vez obtenido el modelo definitivo se procedió hacia la obtención de validez concurrente y divergente, empleando el cuestionario de sesgo intergrupal interétnico. La muestra para el Análisis Factorial Exploratorio fue de 336 participantes (M=16.18 años, DE=0.74, 62% mujeres 38% hombres) y para el Análisis Factorial Confirmatorio se trabajó con194 adolescentes (M=16.17, DE=1.06, 57% mujeres y 43% hombres). Los resultados muestran una escala con excelentes propiedades psicométricas en todos los elementos del modelo factorial confirmatorio, así como de validez y confiabilidad de cada una de las dimensiones que le componen, haciendo de la escala de malinchismo una ideal para la medición de dicho fenómeno en adolescentes. La escala de malinchismo puede abordar cuatro factores que consisten en el privilegiar o preferir: comida, productos, personas o entretenimiento proveniente de otros países. La escala permitirá reconocer fenómenos sociales migratorios, de consumo y transformación cultural en las nuevas juventudes mexicanas. <![CDATA[Irrational Beliefs in Psychology Students of a Private University in Metropolitan Lima, an Analysis by Level of Studies, Sex, and Place of Origin]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La presente investigación plantea que las creencias irracionales descritas por Albert Ellis son afirmaciones anti empíricas que causan un malestar emocional en quienes las poseen. Por ello se busca analizar la presencia de estas en estudiantes de psicología y su asociación con el nivel de estudios, sexo y lugar de origen. Fueron seleccionados 278 estudiantes de una universidad privada de Lima Metropolitana. Se utilizó el Registro de Opiniones de Ellis. Los resultados muestran que los estudiantes de psicología presentan la creencia 6 (se debe sentir miedo o ansiedad ante cualquier cosa desconocida o potencialmente peligrosa) de manera sumamente limitante, y las creencias 2 (uno debe ser indefectiblemente competente y casi perfecto en todo) y 8 (se necesita contar con algo más grande y fuerte que uno) de manera posiblemente limitante. Por otro lado, se encontró asociación con el nivel de estudios de las creencias 3 (ciertas personas son malas y deberían ser castigadas) y 8, donde, a mayor nivel de estudios, menos creencias. También se verifica asociación entre las creencias irracionales 1 (para un adulto es necesario tener el cariño y la aprobación de sus semejantes, familia y amigos), 3 y 10 (la felicidad aumenta con la inactividad) con sexo.<hr/>Abstract The research suggests that Albert Ellis irrational beliefs are antiempirical statements that cause emotional distress in people who possess them. In his theory A B C, argues that what we feel is not based on what happens around us, but on how we interpret that reality. Then, A would become the event that occurs, B the interpretation we make, and C the emotional and behavioral consequence. From this, Albert Ellis groups this idea generating ten final irrational beliefs and creates an instrument to measure them called Registro de Opiniones, which has 100 items, 10 for each of the beliefs. That is why I attempt to analyze the presence of irrational beliefs in psychology students and their correlation with educational level, sex and place of origin. I selected 282 university students getting their BA in psychology at a private university in Lima Metropolitana. The Albert Ellis Inventory, Registro de Opiniones, was applied after obtaining written informed consent. The hypothesis was that there is a correlation between the irrational beliefs of the students and their educational level, sex and place of origin. The results showed than psychology students that the sixth irrational belief is found in an (it should feel fear or anxiety to any unknown, uncertain or potentially dangerous thing) extremely limited way. Belief number 2 (must be unfailingly competent and almost perfect in everything I undertake) and 8 (you need to have something bigger and stronger than oneself) were found in a possibly limiting manner. Beliefs number 3 and 8 were found in a correlating manner with education level. Seeming that as higher level of education less strength of the belief. There was also an association between irrational beliefs 1 (for an adult is absolutely necessary to have the love and approval of their peers, family and friends), 3 and 10 (happiness increases with inactivity, passivity and leisure undefined) with sex. Finally, no association was found between irrational beliefs and place of origin. <![CDATA[Universalities and Idiosyncrasies in Self-Concept: East-West and North-South]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322019000200091&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Self-concept has been crucial to the description of human beings since ancient times. Different authors have offered definitions and approaches to the study of the self. Many instruments have been developed to measure this multifaceted construct. However, there is great difficulty in using definitions and instruments developed in one ecosystem to describe the peoples from different cultures. In order to include the universals and idiosyn-crasies of the self, a model that takes culture into account is needed. The purpose of this article is to compare the cognitive, emotional, and motivational aspects of the self-concept in different countries representing the east-west and north-south axis, such as Mexico, Peru, Japan, China, United States and Chile, from a psycho-socio-cultural point of view. The paradigm for this purpose included descriptions and comparisons based on Hofstede´s cultural syndromes, as well as an overview of some instruments that have been used to measure the construct. The discussion focuses on the importance of considering culture to understand the meanings of this construct, placing emphasis on the methodological tools derived from the theoretical orientation and the attentions that must be had when making cross-cultural comparisons, be it Between countries and even within the same country. This means that we must not forget the aspects shared by cultures in the relationship with oneself (etic), but we must forget about the particular aspects (emic) or idiosyncratic aspects, which are what are finally given by the particularities to self-concept.<hr/>Resumen El auto-concepto es un constructo crucial en el estudio de los seres humanos desde la antigüedad. Diferentes autores han propuesto definiciones y acercamientos al estudio del self, así como muchos instrumentos para medir este constructo en sus diversas aproximaciones (social, académico, entre otros). Sin embargo, existe una gran problemática, la cual se asocia a el uso que tienen los instrumentos sin considerar la realidad cultural para la cual se utiliza, es decir, al describir a las personas de una cultura cuando las hemos evaluado con instrumentos desarrollado en una cultura diferente. Por lo tanto, es necesario desarrollar la discusión respecto de cuestiones universales como específicas de cada cultura en relación al autoconcepto. El propósito del presente artículo es realizar esta discusión en relación a comparar los aspectos cognitivos, emocionales y motivaciones del auto-concepto en diferentes países del este-oeste y norte sur desde una perspectiva psico-socio-cultural, los países considerados son: México, Perú, Japón, China, Estados Unidos y Chile. Para ello se incluyen descripciones y comparaciones basadas en los síndromes culturales planteados por Hofstade así como una revisión de los instrumentos que se han utilizado para medir este constructo. La discusión se centra en la importancia de considerar la cultura en el estudio del auto-concepto, haciendo énfasis en las herramientas metodológicas que se derivan de las orientaciones teóricas propuestas y de las atenciones que se deben tener a la hora de realizar comparaciones transculturales, ya sea entre países e incluso dentro de un mismo país. Esto quiere decir, que no se debe olvidar los aspectos compartidos por las culturales en relación al self (etic), pero sin caer en el olvido de los aspectos particulares (emic) o idiosincrático, que son los que finalmente le dan las particularidades al autoconcepto.