Scielo RSS <![CDATA[Acta de investigación psicológica]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2007-483220210003&lang=es vol. 11 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Food Craving en Sujetos Obesos: Su Correlación con Índice Aterogénico, Conducta de Ingesta y Expresión Génica]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Obesity is influenced by environmental, behavioral, and genetic factors; particularly genes related to the regulation of lipids and addictive behavior. Food craving (FC) is a physiological and behavioral response that triggers the intense desire to ingest food, particularly food with high energy, fat, and/or sweet content. Objective: To evaluate the relationship between the prevalence of FC in obese subjects and blood lipids as well as to determine the transcriptional modulation of CART, DRD2, and FTO. Method: Transverse, comparative, and randomized study including 21 obese participants (BMI, ≥ 30 kg/m2] and 20 normal weight participants (BMI, ≤ 25 kg/m2). We determined CART, DRD2, and FTO expressions; evaluated blood lipid levels; and obtained trait scores on the Food Craving Questionnaire-Trait, a multifactorial instrument validated for the Mexican population. Results: The DRD2 expression was significantly increased (p = 0.027) and the CART expression was significantly decreased (p = 0.001) in obese participants compared with normal weight participants. The FTO expression did not show significant differences. Food Craving Questionnaire-Trait showed scores of ≥ 72 in obese participants. Conclusions: Linear regression model analysis showed that FC is a predictor of atherogenic index (ATH), independently of BMI, and of the gene expression modulation of CART and DRD2.<hr/>Resumen La obesidad está influenciada por factores ambientales, conductuales y genéticos; particularmente genes relacionados con regulación de lípidos y comportamiento adictivo. El food craving (FC) es una respuesta fisiológica y conductual que desencadena el intenso deseo de ingerir alimentos, particularmente con alto contenido de energía, grasa y / o dulce. Objetivo: Evaluar la relación entre la prevalencia de FC en sujetos obesos y lípidos en sangre y determinar la modulación transcripcional de CART, DRD2 y FTO. Método: Estudio transversal, comparativo y aleatorizado que incluyó 21 participantes obesos (IMC, ≥ 30 kg / m2] y 20 normopeso (IMC, ≤ 25 kg / m2). Se obtuvieron las expresiones de CART, DRD2 y FTO; los lípidos en sangre y los puntajes en el Food Craving Questionnaire-Trait. Resultados: La expresión de DRD2 aumentó significativamente (p = 0.027) y la expresión de CART disminuyó significativamente (p = 0.001) en sujetos obesos en comparación con sujetos normopeso. La expresión de FTO no mostró diferencias significativas. El Food Craving Questionnaire-Trait mostró puntuaciones ≥ 72 en participantes obesos. Conclusiones: El análisis del modelo de regresión lineal mostró que FC es un predictor del índice aterogénico (ATH), independientemente del IMC y de la modulación de expresión génica de CART y DRD2. <![CDATA[Afrontamiento y Estrés en Preescolares: El Papel de la Edad y el Sexo]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El estrés en las primeras edades de la vida, así como la forma de afrontar las situaciones adversas pueden tener repercusiones a futuro en la salud mental. El sexo y la edad son variables que juegan un rol importante en ambas variables, sin embargo, han sido poco estudiadas en la población preescolar, analizar dichas variables contribuye en el desarrollo de intervenciones preventivas. Objetivo: Analizar las diferencias en el nivel de estrés y tipos de afrontamiento según el sexo y la edad; para esto, se realizó un estudio transversal. Método. Se trabajó con una muestra no probabilística de 115 preescolares mexicanos entre 4 y 5 años (M = 4.6; DE = 0.49), a quienes se les aplicó la Escala de Estrés Cotidiano y la Escala de Afrontamiento. Los resultados mostraron que el estrés afecta de la misma forma a niños y niñas de 4 y 5 años; los niños emplean más el Afrontamiento Disfuncional y los más pequeños (4 años) emplean más el Afrontamiento Emocional, Disfuncional y Evitativo. Estos datos se discuten en términos del desarrollo del afrontamiento en niños mexicanos y sus implicaciones para la instrumentación de intervenciones preventivas encaminadas a promover la salud mental.<hr/>Abstract Child mental health is considered an important issue as it has been observed that exposure to adverse situations in childhood, as well as the accumulation of these situations, affect mental health at later ages. The most frequent disorders in childhood are anxiety disorders (Antoniou &amp; Karteris, 2017; Higa-McMillan et al., 2016). In preschoolers, conditions suggestive of neurodevelopmental disorders, such as attention deficit, stand out (Caraveo-Anduaga &amp; Martínez-Vélez, 2019). Nowadays, the professionals in the field of childhood see many children in distress and with negative emotional reactions to certain events in their lives, which makes it very difficult to deny the existence of stress in these early ages, so stress in the early ages can have future repercussions on mental development. Gender and age are variables that play an important role in the study of stress and coping; however, they have been little studied in the preschool population, analyzing these variables contributes to the development of preventive interventions. Objective: To analyze the differences in the level of stress and types of coping according to sex and age; for this purpose, a cross-sectional study was carried out. A cross-sectional study was carried out. A non-probabilistic sample of 115 Mexican preschoolers between 4 and 5 years old (M= 4.6; SD= .49), to whom the following instruments were applied individually: Preschool Daily Stress Scale and Preschool Coping Scale. The results showed that stress affects boys and girls of 4 and 5 years old in the same way; boys use more Dysfunctional Coping and the younger ones (4 years old) use more Emotional, Dysfunctional and Avoidant Coping. The results found can collaborate in the formulation of interventions for the prevention of daily stress in preschoolers considering the developmental perspective, with younger preschooler boys, as opposed to girls, presenting greater dysfunctional coping, possibly associated to the fact that girls have an earlier development. <![CDATA[Apoyo Socio-familiar y Afrontamiento al Estrés asociado al Bienestar Psicológico en Personas con Obesidad]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La obesidad es un problema a nivel mundial que ha ido en aumento, existen evidencias que muestran que el bienestar psicológico es un factor asociado a la efectividad de la prevención y el tratamiento de la obesidad, por lo que resulta importante evaluar otros factores psicológicos como el afrontamiento al estrés y el apoyo social que podrían predecir el bienestar de esta población. El objetivo fue analizar el impacto de las estrategias de afrontamiento al estrés y el apoyo socio-familiar sobre el bienestar psicológico en personas con obesidad. Se aplicaron los instrumentos: Cuestionario de Afrontamiento al Estrés, Escala de Apoyo Social Familiar y de Amigos y Escala de Bienestar Psicológico de Ryff, a 286 personas con obesidad. Los resultados indican que las estrategias de afrontamiento de focalización en la solución del problema y autofocalización negativa, así como, el apoyo familiar, impactan en el Bienestar Psicológico de las personas con obesidad. Estos resultados señalan el efecto predictivo de variables individuales y familiares sobre el bienestar de las personas con obesidad, que podrían complementar los programas de intervención.<hr/>Abstract Obesity is a worldwide problem that has been increasing, exist evidence that shows that psychological well-being is a factor associated with the effectiveness of the prevention and treatment of obesity, therefore it is important to evaluate other psychological factors such as coping mechanism with stress and social support that could predict the well-being of this population. The objective was to analyze the impact of stress coping strategies and socio-family support on psychological well-being in people with obesity. The instruments applied were: Coping with Stress Questionnaire, Family and Friends Social Support Scale and Ryff Psychological Well-being Scale, these ones were applied to 286 people with obesity. The results indicate that coping strategies focused on solving the problem and negative self-target, as well as, family support, impact directly on the Psychological Well-being of people with obesity. These results point the predictive effect on the individual and family variable on the wellbeing of people with obesity, that could complement the intervention programs. <![CDATA[Propiedades Psicométricas de una Escala de Personalidad Moral en Estudiantes Universitarios Mexicanos]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300036&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El estudio y medición de la personalidad moral en estudiantes universitarios se considera importante para comprender elementos esenciales de los aspectos éticos que definen la formación de los futuros profesionales. Sin embargo, en México y América Latina se han hecho sugerencias al respecto, pero no se ha profundizado en el desarrollo de instrumentos que permitan evaluar este tipo de formación con criterios cuantitativos. En esta investigación, se plantearon los objetivos de identificar las propiedades psicométricas de una escala de personalidad moral en estudiantes universitarios mexicanos, además de reconocer las relaciones entre personalidad moral y los cinco grandes factores de la personalidad. Se tradujeron al español los reactivos de la escala original redactada en catalán y se aplicaron a diferentes muestras de la cultura mexicana. Los resultados mostraron una escala válida y confiable con los tres factores planteados en el modelo original y correlaciones estadísticamente significativas con los cinco grandes factores. Se discute la importancia de la personalidad y los aspectos morales en la formación universitaria desde un punto de vista integral, en el que no sólo se consideren los aspectos académicos, sino también aspectos la vida cotidiana en general.<hr/>Abstract The study and measurement of moral personality in university students is considered important to understand essential elements of the ethical aspects that define the training of future professionals. However, in Mexico and Latin America, suggestions have been made in this regard, but the development of instruments that allow evaluating this type of training with quantitative criteria has not been deepened. In this research, we aimed to validate a scale of moral personality in Mexican university students and identify the relationships between moral personality and the big five personality traits. It began with a scale of 36 items originally written in Catalan and addressed to Catalan university students. The items were translated into Spanish and applied to a sample of Mexican university students. The psychometric properties were evaluated to select the items with the best results, followed by an exploratory factor analysis, a confirmatory factor analysis and a Pearson correlation analysis with the big five personality traits as a convergent validity process. The results showed that, although there were marginally acceptable results, various criteria are presented to consider the moral personality scale for Mexican university students as a valid and reliable scale with the three factors raised in the original model and statistically significant correlations with the five big factors. The importance of personality and moral aspects in university education is discussed from an integral point of view in which not only academic aspects are considered, but also aspects of everyday life in general. Suggestions are also made to continue developing evaluation instruments that measure moral aspects of psychology, in such a way that its impact on the behavior of Mexicans can be corroborated with precise evidence, not only at their university level, but also in different areas in those that develop interpersonal relationships where norms, beliefs or values are expressed with codes of behavior based on the distinction between good and evil. <![CDATA[Modelo de Personalidad Positiva: Diferencias entre Población Clínica y Población General]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300048&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de este trabajo fue estudiar la estructura factorial de un modelo de rasgos positivos de la personalidad en una muestra de población clínica, analizar diferencias en los rasgos positivos en comparación con una de población general y estudiar las asociaciones entre los rasgos positivos y la sintomatología psicológica en la muestra de población clínica. La muestra clínica estaba compuesta por 185 sujetos residentes en argentina cuyo promedio de edad era de 30.19 años (DE = 11.59, 59.5% mujeres, 40.5% varones). La muestra de población general estaba compuesta por 203 sujetos residentes en argentina cuya edad promedio era de 31.63 años (DE = 10.22, 64.5% mujeres, 35.5% hombres. Los resultados de los estudios psicométricos de la medida de rasgos positivos indicaron el buen funcionamiento de la medida en población. Se encontró que los participantes pertenecientes a población clínica presentaron menor presencia de rasgos positivos de la personalidad en comparación con los individuos de población general y que los rasgos positivos de la personalidad se asociaron de forma negativa con la presencia de la mayoría de los síntomas psicopatológicos.<hr/>Abstract The aim of this paper was to study the factor structure of a positive personality trait model in a clinical population sample, analyze differences in positive traits compared to a general population sample, and study the associations between positive traits and psychological symptomatology in a clinical population sample. The clinical sample consisted of 185 subjects living in Argentina whose mean age was 30.19 years (SD = 11.59, 59.5% female, 40.5% male). The general population sample consisted of 203 subjects from Argentina whose mean age was 31.63 years (SD = 10.22, 64.5% female, 35.5% male). The results of the psychometric studies for the positive trait measure indicated the good performance of the measure in the population. It was found that participants from clinical populations had lower presence of positive personality traits compared to individuals from the general population and that positive personality traits were negatively associated with the presence of most psychopathological symptoms. <![CDATA[Rasgos de Personalidad y Depresión, Predictores de Ansiedad Rasgo-Estado en Madres]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300065&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La Ansiedad Rasgo (A-R) y Ansiedad-Estado (A-E), se relaciona con los rasgos de personalidad (Neuroticismo, Extraversión, Apertura a la Experiencia, Amabilidad, Responsabilidad) y con la depresión, afectando la dinámica de las familias biparentales y monoparentales. El presente estudio tuvo como objetivo analizar si los rasgos de personalidad y la depresión predicen la A-R y A-E en madres biparentales (casadas y en unión libre) y monoparentales (solteras, separadas divorciadas). Participaron 836 madres de la ciudad de México con un rango de edad de 20-55 años (M = 40.2, DE = 7) que respondieron de manera voluntaria tres instrumentos. Se llevó a cabo una correlación de Pearson y regresiones jerárquicas. Los resultados indican que los rasgos de personalidad y la depresión predicen la A-R y A-E. El Neuroticismo y la depresión son predictores negativos, que favorecen la A-R y A-E en madres biparentales y monoparentales. La Extraversión, Apertura a la Experiencia, Amabilidad y Responsabilidad fueron predictores que tienden a disminuirla. Se observó una tendencia de valores predictivos de Neuroticismo y depresión más altos en las madres divorciadas y separadas lo que sugiere que ellas son más vulnerables a presentar niveles más altos de A-R y A-E en detrimento de su salud mental.<hr/>Abstract Trait Anxiety (T-A) and State Anxiety (S-A) are related to personality traits (Neuroticism, Extraversion, Openness to Experience, Kindness, Responsibility) and with depression, touching the dynamics of biparental and single-parent families. The present study aimed to analyze whether personality traits and depression predict T-A and S-A in biparental mothers (married and in common-law union) and single parents (single, separated, divorced). 836 mothers from Mexico City participated with an age range of 20-55 years (M = 40.2, SD = 7) who voluntarily completed three instruments. A Pearson correlation and hierarchical regressions were carried out. The results indicate that personality traits and depression predict T-A and S-A. Neuroticism and depression are negative predictors, promoting T-A and S-A in biparental and single-parent mothers. Extraversion, Openness to Experience, Friendliness and Responsibility were predictors that tend to decrease it. A trend of higher predictive values of neuroticism and depression was observed in divorced and separated mothers, which suggests that they are more vulnerable to presenting higher levels of T-A and S-A to the detriment of their mental health. <![CDATA[Asociación entre Actitudes hacia la Bisexualidad y Binegatividad Internalizada en Personas Bisexuales]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300078&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En México, las investigaciones científicas sobre binegatividad internalizada son escasas. En el presente estudio, se analizó la relación entre las actitudes hacia la bisexualidad y la binegatividad internalizada en un grupo de personas bisexuales de México. Participaron 100 bisexuales, hombres y mujeres, con un promedio de edad de 26 años. Las variables de interés fueron evaluadas con la Escala de Actitudes hacia la Bisexualidad (EABi-8) y la Escala de Binegatividad Internalizada (EBI). Se identificó niveles altos de aceptación y niveles bajos de rechazo hacia la bisexualidad, ambos factores mostraron una correlación con la binegatividad internalizada. Los resultados de la presente investigación sugieren que la aceptación de la bisexualidad se relaciona de manera inversamente proporcional con la valoración negativa y las ideas monosexistas. Se puede concluir que, ante una valoración positiva de su bisexualidad, las personas bisexuales no incorporan el monosexismo o los prejuicios hacia su orientación sexual. La valoración que las personas bisexuales hagan sobre su bisexualidad, así como la falta de referentes identitarios, pueden ser elementos potenciales para un tratamiento psicoterapéutico que prevenga la binegatividad internalizada.<hr/>Abstract In Mexico, scientific research on internalized binegativity is scarce. In the present study, the relationship between attitudes towards bisexuality and internalized binegativity in a group of bisexual people from Mexico was analyzed. 100 bisexuals, men, and women, with an average age of 26 years participated. The variables of interest were evaluated with the Attitudes towards Bisexuality Scale (EABi-8) and the Internalized Binegativity Scale (EBI). High levels of acceptance and low levels of rejection towards bisexuality were identified, both factors showed a correlation with internalized binegativity. The results of the present investigation suggest that the acceptance of bisexuality is inversely related to negative valuation and monosexist ideas. It can be concluded that when faced with a positive assessment of their bisexuality, bisexual people do not incorporate monosexism or prejudice towards their sexual orientation. The assessment that bisexual people make of their bisexuality, as well as the lack of identity referents, can be potential elements for a psychotherapeutic treatment that prevents internalized binegativity. <![CDATA[Caso Simulado Estandarizado: Evaluación Conductual en Profesionales de la Salud en Adicciones]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300087&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El uso de casos simulados se ha convertido en una importante estrategia de evaluación de habilidades de profesionales de la salud en el contexto de entrenamiento en psicología clínica e investigación, facilitando la práctica y retroalimentación oportuna en un ambiente controlado, reduciendo potenciales problemas éticos. El propósito del estudio fue desarrollar y estandarizar un caso simulado como estrategia de evaluación conductual de competencias en profesionales de la salud en adicciones que implementan intervenciones breves. Se entrenaron seis confederados en la aplicación del caso simulado a través de un guion estandarizado representativo de un caso típico de consumo de alcohol, instrucción verbal, modelamiento, ensayos conductuales y retroalimentación durante 32 ensayos. Posteriormente, los confederados implementaron el caso simulado con ocho profesionales de la salud en formación en cuatro momentos de evaluación y la ejecución conductual de los participantes fue evaluada mediante una lista de cotejo. Los resultados mostraron que los confederados alcanzaron un nivel de estandarización del caso simulado de 83.3%, acuerdos intra-observador entre el 83% y el 100% y acuerdos inter-observador entre 76% y 100%. El caso simulado resultó sensible para identificar el incremento de habilidades en profesionales de la salud en cuatro momentos de su formación en las áreas de análisis funcional (21%) y planeación de conducta alternativa (29.6%). Se discute la utilidad de la estrategia de caso simulado como una herramienta válida de entrenamiento y evaluación de competencias profesionales.<hr/>Abstract The use of simulated cases has become an important strategy for skill assessment in health professional training, clinical psychology and research, promoting practice and feedback in a controlled environment, reducing potential ethical problems. The aim of the study was to develop and standardize a simulated case as strategy for the behavioral assessment of competencies in health professionals in addictions who implement brief interventions. Six confederates were trained in the application of the simulated case with a standardized script representative of a typical case of alcohol abuse, verbal instruction, modeling, role playing, and feedback in 32 trials. The confederates implemented the simulated case with eight health professionals in training in four stages of assessment and participants’ performance was assessed using a checklist. The results showed that the confederates reached and adherence level to the script higher than 80%, intra-observer reliability between 83% and 100% and inter-observer reliability between 76% and 100%. The simulated case was sensitive to identify the increase in health professional’s skills in four moments of their training in the areas of functional analysis (21%) and alternative behavior planning (29.6%). The usefulness of the simulated case strategy as a valid tool for training and evaluation of professional competencies is discussed. <![CDATA[Perfiles del Afecto en la Predicción de la Depresión en Dos Grupos de Población Mexicana]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322021000300099&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Se contrastan las diferencias en sintomatología depresiva entre mexicanos de dos polos urbanos importantes, analizando la predicción de la depresión a partir de los perfiles afectivos y variables sociodemográficas. Método. Participaron 1036 estudiantes, 431 del centro de México y 605 del noreste. Se evaluó la sintomatología depresiva mediante el CES-D-20 y perfil afectivo con el PANAS-20. Resultados. Hay una alta prevalencia de sintomatología depresiva en los participantes, con diferencia significativa entre los grupos. En el grupo del centro la depresión es predicha por el perfil de afecto autodestructivo, afecto alto, así como hábitos no saludables, mientras que en el noreste coincide en los primeros dos predictores diferenciándose porque se incorpora en el modelo el menor sentido de autorrealización. Conclusión. Nuestro estudio sugiere diferencias en la manifestación de la depresión por zona geográfica, con un perfil afectivo autodestructivo y de afecto alto. Es de interés resaltar que el perfil afectivo alto puede enmascarar la forma de manifestar la depresión, ya que se les puede considerar como personas extrovertidas y, por tanto, subestimar el malestar emocional que puedan estar presentando. Este aspecto es fundamental en la mejor comprensión de la depresión en el campo clínico.<hr/>Abstract Differences in depressive symptomatology among Mexicans from two important urban centers were contrasted, analyzing the prediction of depression from affective profiles sociodemographic variables. Method. 1036 students participated, 431 from the Center of Mexico and 605 from the Northeast. Depressive symptomatology was evaluated by the CES-D-20 and the affect profiles by the PANAS-20. Results. There is a high prevalence of depressive symptomatology in participants, with significant difference between groups. In the center of Mexico, depression is predicted by the self-destructive affect profile, high affect, as well as unhealthy habits, while in the northeast coincides in the first two predictors, differing because the lesser sense of self-realization is incorporated into the model. Conclusion. Our study suggests differences in the manifestation of depression by geographical area, with a self-destructive affective profile and high affect. It is of interest to highlight that the high affective profile can mask the way of manifesting depression, since they can be considered as extroverts and therefore, underestimate the emotional discomfort that they may be presenting. This aspect is fundamental in the better comprehension of depression in the clinical field.