Scielo RSS <![CDATA[Valenciana]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2007-253820190001&lang=pt vol. 12 num. 23 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA["La tona" and "Hículi Hualula" as two antithetical visions of the indigenous in <em>El diosero</em>, by Franciso Rojas González]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este trabajo se analizan dos cuentos del importante pero poco estudiado libro El diosero (1952), de Francisco Rojas González, como dos posturas antitéticas sobre lo indígena. “La tona” e “Hículi Hualula” se inscriben en un contexto donde el debate sobre la mexicanidad se encontraba en boga tanto por la institución literaria como por la antropológica. Antropólogo de profesión, Rojas González aparece como una figura que a través de una de sus narraciones problematizará la disciplina a la que pertenece. La postura del autor sobre el conocimiento del indígena será un antecedente para la literatura indigenista mexicana posterior y para el pensamiento latinoamericano que pondrá en duda la superioridad del conocimiento de occidente.<hr/>Abstract: This paper analyzes two tales from the important but unexplored book El diosero (1952), by Francisco Rojas González, as two antithetical positions on the indigenous. "La tona" and "Hícula Hualula" are part of a context where the debate about Mexicanness was in vogue in the literary institution as well as in the anthropological one. Anthropologist by profession, Rojas González appears as a figure who, through one of his narrations, would problematize the discipline to which he belonged. The author's position on indigenous knowledge would set a precedent for later Mexican indigenist literature and for the Latin American thought that would put in doubt the superiority of West's knowledge. <![CDATA[Mariano Azuela and José Clemente Orozco in dialogue: notes on the illustrations of the first English edition of <em>Los de abajo</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En 1929 se publicó en Estados Unidos Los de abajo, de Mariano Azuela, con ilustraciones de José Clemente Orozco. El pintor mexicano había llegado en 1927 a la Gran Manzana, desde donde le daba a conocer al público estadounidense los desastres revolucionarios a través de una colección de dibujos, grabados y acuarelas, más tarde intitulada México en Revolución. Dado que parecen derivar artísticamente de esa colección, los dibujos con que Orozco ilustra la novela de Azuela no son una mera réplica gráfica de los contenidos del texto, sino que constituyen una visión particular de la lucha armada. El presente trabajo pretende explicar cómo se relacionan las dos visiones artísticas sobre la Revolución que confluyen en la primera edición en inglés de Los de abajo.<hr/>Abstract: In 1929 Los de abajo, by Mariano Azuela, was published in the United States, with illustrations of José Clemente Orozco. The Mexican painter had arrived in 1927 to the Big Apple, from where he made known to the American public the revolutionary disasters through a collection of drawings, engravings and watercolors, later entitled Mexico in Revolution. Since they seem to derive artistically from that collection, the drawings with which Orozco illustrates Azuela’s novel are not a mere graphic replica of the contents of the text, but constitute a particular vision of the armed struggle. The present paper tries to explain how they relate the two artistic visions about the Revolution that converge in the first English edition of Los de abajo. <![CDATA["Episodio en la huerta…”, by Agustín Yáñez. Couting rhymes with “El milano”, citing the fighting bull.]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En el relato de Agustín Yáñez “Episodio en la huerta…”, Jacinto, tras mes y medio de convalecencia, observa a sus vecinitos jugando a la ronda “El Milano”, y recuerda que sus primos jugaban esa misma ronda. Sobre todo, rememora las alucinaciones que la fiebre le ha producido. En éstas, se sobreponen ciertas imágenes de la ronda -el toro, el milano, la rosa, el clavel- y otras de la película La alondra y el milano. A través de estas asociaciones, el niño intenta develar el sentido erótico del juego. De tal manera, la ronda no se incorpora a su discurso para constituirse en canto o en juego, que es para lo que se citan las rondas; los fragmentos que de ella se repiten constituyen más bien imágenes o símbolos que se vuelven un instrumento para cobrar conciencia de su deseo y, al mismo tiempo, de la infancia perdida. Siguiendo la teoría narratológica y las investigaciones de Graciela Reyes sobre el fenómeno de la citación, en este trabajo sostengo la tesis de que no el juego, en el plano actancial, sino la citación de ciertas palabras o frases, en el plano discursivo, le permiten al niño encontrar el sentido de sus alucinaciones y, finalmente, acceder a la revelación del misterio, el despertar de la pulsión sexual.<hr/>Abstract: In “Episodio en la huerta...”, Jacinto after one and half month of convalescence, watched his neighbors playing the round “El Milano” and remembers how his cousins played it too. Over all, he remembers the hallucinations that fever has produced to him. In these, certain images of the round are superimposed -the bull, the kite, the rose, the carnation- with others images from the movie La alondra y el Milano. Through these associations, the child tries to reveal the erotic meaning of the round. In such way, the round is not incorporated into his speech to become a song or a game, and it is what the rounds are cited for; the fragments that are repeated are rather images or symbols that become an instrument to become aware of their desire and, at the same time, of his lost childhood. Following the narratological theory of Graciela Reyes’s research on citation, in this paper, I support this thesis: not the game, in the actantial plane, but the citation of certain words or phrases, in the discursive plane, allow the child to find the meaning of his hallucinations and finally, access to the revelation of the mystery, the awakening of the sexual drive. <![CDATA[Textualization of the truth and crisis of the tradition in <em>The castle</em>, of Franz Kafka]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100093&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo de este artículo es identificar en la escritura/lectura de Franz Kafka, a partir de El Castillo, la intersección entre la problemática de la crisis de la tradición, planteada por Walter Benjamin y Gershom Scholem, y la textualización de la verdad que se desprende de las prácticas exegéticas en la tradición mística del judaísmo, sobre todo en la teoría cabalística del lenguaje. Siguiendo la discusión de las principales teorías presentes en el referencial bibliográfico, analizaremos cómo la escritura en Kafka utiliza el comentario como método, fundiendo exégesis y creación literaria. Podemos concluir que la verdad, en Kafka, se encuentra inseparable del texto y del comentario, lo que nos remite al Nombre de Dios infinitamente interpretable vislumbrado por la tradición mística de la Cábala. En la escritura de Kafka, la verdad inseparable del laberinto de interpretaciones apunta a la crisis de la tradición como característica esencial de su modernidad, expresando los límites entre religión y nihilismo.<hr/>Abstract: The objective of this paper is to identify in the writing/reading of Franz Kafka, from The Castle, the intersection between the problem of the crisis of tradition, raised by Walter Benjamin and Gershom Scholem, and the textualization of the truth that emerges from exegetical practices in the mystical tradition of Judaism, especially in the kabbalistic theory of language. Following the discussion of the main theories present in the bibliographic reference, we will analyze how the writing in Kafka uses the commentary as method, merging exegesis and literary creation. We can conclude that the truth in Kafka is inseparable from the text and commentary, which brings us to the infinitely interpretable Name of God envisioned by the mystical tradition of Kabbalah. In Kafka's writing, the inseparable truth of the labyrinth of interpretations points to the crisis of tradition as an essential feature of its modernity, expressing the boundaries between religion and nihilism. <![CDATA[The notion of referential framework through the paratexts in <em>El diario inédito del filósofo vienés Ludwig Wittgenstein</em>, by Fredy Yezzed]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este trabajo se expone cómo algunos elementos paratextuales que rodean a un texto pueden influir en la interpretación del mismo. Se verá El diario inédito del filósofo vienés Ludwig Wittgenstein (2016), de Fredy Yezzed (Bogotá, 1979), y se analizarán el título, los epígrafes y la cuarta de forros, para ver cómo es que éstos intervienen en el lector antes de su encuentro con la obra, la cual se encuentra en diálogo constante con otras obras de Wittgenstein y otros autores, participando así en una atmósfera transtextual.<hr/>Abstract: In this article, we will expose how some paratextual elements that surround a text can influence the interpretation of it. We will approach to El diario inédito del filósofo vienés Ludwig Wittgenstein (2016), by Fredy Yezzed (Bogotá, 1979), exploring the title, the epigraphs and the inside back cover, to see how is it that these elements intervene previously in the reader and his encounter with Yezzed work, which have a constant dialogue with other works by Wittgenstein and many other authors, thus participating in a transtextual atmosphere. <![CDATA[Common sense and good sense in Deleuze]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Al ser el concepto de sentido común en Deleuze de primera importancia, resulta llamativo que no exista un trabajo interpretativo detallado al respecto. El presente artículo se propone subsanar dicha falta, ofreciendo un análisis riguroso de los diferentes sentidos y matices del concepto. Sostendremos que existen tres sentidos de “sentido común” en Deleuze: como Imagen del pensamiento, como concordia facultatum y como correlato del buen sentido. En los dos primeros sentidos, el sentido común se contrapone al empirismo trascendental deleuziano en tanto supone un pensamiento ya dado e impone una condición de concordancia en el ejercicio de las facultades; en el último, aporta la forma del objeto cualquiera que será cualificado por el buen sentido, que impone asimismo una determinación temporal escatológica y una determinación ontológica y espacial sedentaria.<hr/>Abstract The concept of common sense is of vital importance in Deleuze’s philosophy, but lacks nonetheless a detailed study. This paper aims to fill that gap, by offering a rigorous analysis of its different meanings and nuances. We will hold that there are three meanings of “common sense” in Deleuze: as the Image of thought, as concordia facultatum and as the correlate of good sense. In the first two cases, common sense conflicts with Deleuzean transcendental empiricism, insofar as it assumes a pre-given thought and imposes a condition of concordance between the faculties; in the latter, it provides the form of an object in general, which will be qualified by good sense. Good sense, in turn, imposes an eschatological temporal determination and a sedentary spatial and ontological determination to sense. <![CDATA[Narrative, resistance and sense in Hannah Arendt and Gilles Deleuze]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100175&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este estudio se realiza una comparación de las posiciones de Hannah Arendt y Gilles Deleuze con respecto a la importancia de la narratividad como medio para resistir y dar sentido a la vida humana. Tanto Arendt como Deleuze sostendrían que el ejercicio de la escritura es un medio para resistir al totalitarismo y a la banalidad del mal, en términos de la filósofa judeoalemana, o una manera de hacer clínica de una sociedad enferma que busca asfixiar cualquier clase de vitalismo individual, en palabras de Gilles Deleuze.<hr/>Abstract: In this study, a comparison is made of the positions of Hannah Arendt and Gilles Deleuze with respect to the importance of narrative as a means to resist and give meaning to human life. Both Arendt and Deleuze would argue that the exercise of writing is a means to resist totalitarianism and the banality of evil, in terms of the German-Jewish philosopher, or a way of doing clinic of a sick society that seeks to suffocate any kind of individual vitalism, in the words of Gilles Deleuze. <![CDATA[Art as the Great Refusal: the (de)humanization of aesthetics]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100191&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Filósofos como Marcuse han subrayado las propiedades liberadoras del quehacer artístico. Pero si hemos de pensar el arte como el Gran Rechazo, es necesario mostrar qué rechaza el arte y con qué busca sustituirlo. Respecto a estas preguntas, existen dos respuestas antagónicas. Mientras una busca en la experiencia artística rechazar lo dado en nombre de una verdad intemporal, la otra también reniega de lo dado, pero admite el carácter provisorio de toda verdad. Aunque en apariencia sutil, esta distinción es sustancial. A partir de una lectura de Platón, muestro por qué en la primera posición no hay cabida para lo humano, y por qué de ella se desprenden implicaciones totalitarias. Para caracterizar a la segunda posición, me sirvo de la concepción estética de Octavio Paz y de la propuesta escultórica de Alexander Calder. Ambas propuestas permiten conciliar la insatisfacción que palpita en el arte con la alteridad que caracteriza a lo humano.<hr/>Abstract: Philosophers such as Marcuse have underlined the liberating properties of artistic work. But if we are to think of art as the Great Refusal, we should show what is that that art rejects and with what it seeks to replace it. Regarding these questions, I outline two antagonistic answers. While one seeks, by means of the artistic experience, to reject what is given in the name of a timeless truth, the other also denies what is given, but admits the provisional nature of every truth. Although seemingly subtle, this distinction is substantial. Drawing from a reading of Plato, I show why the first position leaves no room for humanness, and why totalitarian implications arise from it. To characterize the second position, I turn to the aesthetic conception of Octavio Paz and the sculptural proposal of Alexander Calder. Both interpretations allow us to reconcile the dissatisfaction that underlies art with the alterity that characterizes humanness. <![CDATA[Some considerations about Socrates’s death regarding the question of the end of life in the present world]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100213&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo presenta los principales cambios respecto de la vivencia de la muerte acontecidos a partir de los años treinta del siglo XX: aumento de las expectativas de vida al nacer, muerte repentina como ideal, deshumanización de la muerte. En tal sentido, se pregunta a la filosofía por la reflexión que hace sobre ese tópico. Concretamente, se examina el enfoque socrático que expresa la convicción que, para la persona justa, la muerte no es un mal y hay esperanza que sea un bien.<hr/>Abstract: This article presents the main changes regarding to the experience of death occured since the 30´s in the 20th century: increase of life espectancy at birth, sudden death as an ideal, dehumanization of death. In this sense, the philosophy is asked for the reflection it makes on this topic. Specifically, the article examines the Socratic approach that expresses the conviction that, for a just person, death is not an evil and there is hope that it´ll be a benefit. <![CDATA[A historical-philosophical analysis about the measurement of time in biblical chronologies]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100231&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo analiza los distintos desafíos a los que se enfrentaron los cronólogos bíblicos al tratar de calcular la fecha de La Creación durante el periodo histórico conocido como la Antigüedad Tardía hasta el siglo XVII, desafíos tales como: ¿Cuándo fue el momento exacto de La Creación? ¿O cómo podemos calcular ese tiempo? Desde un análisis histórico-filosófico se exponen las dificultades conceptuales, epistémicas, metodológicas y cognitivas a las que se enfrentaron los cronólogos en su intento por establecer una escala temporal que les permitiera fechar de manera absoluta toda la historia humana incluyendo el origen del Mundo. Las preguntas filosóficas esbozadas aquí son acerca del rol, la representación, la evaluación y las limitaciones epistémicas de las escalas de tiempo.<hr/>Abstract: This article analyzes the different challenges that biblical chronologists faced when trying to calculate the date of Creation during the historical period known as Late Antiquity until the 17th century, challenges such as: When was the exact moment of The Creation? Or how can we calculate that time? From a historical-philosophical analysis are exposed the conceptual, epistemic, methodological and cognitive difficulties faced by chronologists in their attempt to establish a time scale that would allow them to date absolutely all human history including the origin of the World. The philosophical questions sketched here are about the role, representation, evaluation and epistemic limitations of time scales. <![CDATA[What desire imagines. <em>The temptations</em> of Hans Bellmer]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Dándonos como premisa hermenéutica la noción de imaginación en la formulación que de ella ofrece Baudelaire, y evitando tanto la tentación patologizante como la que se limita a la consideración formalista de la obra de arte, el acercamiento a la obra de Hans Bellmer que aquí se propone indaga en la potencia de extrañamiento que las muñecas por él construidas y fotografiadas provocan en el espectador. Junto a ella, la voluntad por parte de Bellmer de vencer toda resistencia del cuerpo en beneficio de la mayor versatilidad, la prestancia que tiene en este corpus la fotogenia de estas muñecas o su propia definición como imagen-fantasma, en el sentido recuperado por Deleuze en su lectura del Sofista, son los campos de problematización con los que se aborda en estas páginas la complejidad del imaginario bellmeriano.<hr/>Abstract: Taking as a hermeneutical premise the notion of imagination in Baudelaire’s formulation of it, and avoiding both the pathological temptation and the one limited to the formalist consideration of the work of art, the approach to the work of Hans Bellmer that here is proposed explores the power of estrangement that the dolls he has built and photographed provoke in the spectator. Next to it, the will of Bellmer to overcome all resistance of the body in favor of greater versatility, the prevalence who has in this corpus the photogenicity of these dolls or their own definition as simulacrum-image, in the sense recovered by Deleuze in his reading of the Sophist, are the field of problematization with which the complexity of the Bellmerian imaginary is tackled in this pages. <![CDATA[Towards a phenomenology of hyperrealistic dolls]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100293&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Los artefactos hiperrealistas están extendiéndose de forma creciente y acelerada. “Muñecos reales [Real Dolls]” se usan como compañeros sexuales o de vida; “muñecos renacidos [Reborn Dolls]” reproducen de manera inquietante las características físicas de los niños reales; a corto plazo, es probable que los androides desempeñen un rol crucial prácticamente en todos los ámbitos de la sociedad; el rápido paso del desarrollo tecnológico sugiere ya que habrá un crecimiento exponencial en la aplicación de inteligencia artificial a las réplicas humanas. Al adoptar una perspectiva fenomenológica, este ensayo busca presentar una explicación teórica del hiperrealismo y de su traspasamiento de la línea entre “percepción” y “consciencia de imagen”, entre “engaño” e “ilusión estética”, y entre arte y no arte.<hr/>Abstract: Hyperrealistic artefacts are increasingly and rapidly spreading: “Real Dolls” are used as life- or sex partners; “Reborn Dolls” uncannily replicate the physical features of real infants; in the short term, androids are likely to play a crucial role in virtually all domains of society; and the rapid pace of technological development already suggests that there will be an exponential growth in the application of artificial intelligence to human replicas. By adopting a phenomenological perspective, this essay wants to provide a theoretical explanation of hyperrealism and its crossing the line between “perception” and “image consciousness”, between “deception” and “aesthetic illusion”, and between art and non-art. <![CDATA[The Other as Game -and as Disaster (<em>Life in plastic, it's fantastic: we are just getting started</em>)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100315&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Tomando como motivo de fondo de la reflexión el mito de Pigmalión, el presente artículo aborda la pregunta por el Otro asumiendo la posibilidad de que el Otro virtual realizado (en este caso en una Muñeca/Sexdoll de silicona) pudiese sustituir e incluso suplantar, en el deseo, al Otro por sí mismo. Se intentará mostrar que las dicotomías entre vivo-muerto, real-irreal o verdadero-falso resultan muy insuficientes para comprender la cuestión de “el Otro”, pues la figuración de este “Otro” en el ámbito de lo imaginario es más poderosa y relevante que los rasgos ónticos de su presencia directa y fáctica. La posibilidad, al menos experimental, de jugar al “Otro” implica un desafío enorme, en la medida en que puede hundir en el desastre de un narcisismo ilimitado y de una soledad desesperada, pero también puede ofrecer una opción terapéutica, si se conjugan ciertos factores (caso planteado en el film Lars and the Real Girl). Por otra parte, el rodeo a través del Otro virtual permite preparar la base para una pregunta filosófica de gran alcance, en tanto nos permita justamente plantear fenomenológica y dialécticamente la cuestión del Otro. El material de base para el artículo es un documental de ZDF para el Canal Arte titulado Traumfrauen, que expone los rasgos básicos de la convivencia entre Dean Bevan y sus Sexdolls.<hr/>Abstract: In our paper we have presented the myth of Pygmalion as background of a reflection, in which we approach the question of the Other, building on the possibility of that the virtual Other “embodied” (in this case in a silicone Doll/Sexdoll) could replace and even supplant, in desire, the Other by itself. We will try to show that the dichotomies between live-dead, real-unreal or true-false are very insufficient to understand the question of “the Other”, because the figuration of this “Other” is more powerful and relevant in the field of imaginary than the ontic features of its direct and factual presence. The possibility, at least experimental possibility, of playing the “Other” is an enormous undertaking, insofar as it can sink into the disaster of an unlimited narcissism and a desperate loneliness, but it can also offer a therapeutic option, when certain circumstances arise (it is the case raised in the film Lars and the Real Girl). On the other hand, make a detour through the virtual Other allows us to prepare the basis for a far-reaching philosophical question, as long as it allows us to propose phenomenologically and dialectically the question of the Other. Basic material for this paper is a ZDF documentary for Arte-Channel entitled Traumfrauen, which shows the basic features of coexistence between Dean Bevan and his sexdolls. <![CDATA[Mirar no es como ver: ensayos críticos sobre la obra de Efrén Hernández]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100343&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Tomando como motivo de fondo de la reflexión el mito de Pigmalión, el presente artículo aborda la pregunta por el Otro asumiendo la posibilidad de que el Otro virtual realizado (en este caso en una Muñeca/Sexdoll de silicona) pudiese sustituir e incluso suplantar, en el deseo, al Otro por sí mismo. Se intentará mostrar que las dicotomías entre vivo-muerto, real-irreal o verdadero-falso resultan muy insuficientes para comprender la cuestión de “el Otro”, pues la figuración de este “Otro” en el ámbito de lo imaginario es más poderosa y relevante que los rasgos ónticos de su presencia directa y fáctica. La posibilidad, al menos experimental, de jugar al “Otro” implica un desafío enorme, en la medida en que puede hundir en el desastre de un narcisismo ilimitado y de una soledad desesperada, pero también puede ofrecer una opción terapéutica, si se conjugan ciertos factores (caso planteado en el film Lars and the Real Girl). Por otra parte, el rodeo a través del Otro virtual permite preparar la base para una pregunta filosófica de gran alcance, en tanto nos permita justamente plantear fenomenológica y dialécticamente la cuestión del Otro. El material de base para el artículo es un documental de ZDF para el Canal Arte titulado Traumfrauen, que expone los rasgos básicos de la convivencia entre Dean Bevan y sus Sexdolls.<hr/>Abstract: In our paper we have presented the myth of Pygmalion as background of a reflection, in which we approach the question of the Other, building on the possibility of that the virtual Other “embodied” (in this case in a silicone Doll/Sexdoll) could replace and even supplant, in desire, the Other by itself. We will try to show that the dichotomies between live-dead, real-unreal or true-false are very insufficient to understand the question of “the Other”, because the figuration of this “Other” is more powerful and relevant in the field of imaginary than the ontic features of its direct and factual presence. The possibility, at least experimental possibility, of playing the “Other” is an enormous undertaking, insofar as it can sink into the disaster of an unlimited narcissism and a desperate loneliness, but it can also offer a therapeutic option, when certain circumstances arise (it is the case raised in the film Lars and the Real Girl). On the other hand, make a detour through the virtual Other allows us to prepare the basis for a far-reaching philosophical question, as long as it allows us to propose phenomenologically and dialectically the question of the Other. Basic material for this paper is a ZDF documentary for Arte-Channel entitled Traumfrauen, which shows the basic features of coexistence between Dean Bevan and his sexdolls. <![CDATA[<em>El discreto encanto de la subversión, una crítica cultural de la</em> gauche divine]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-25382019000100346&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Tomando como motivo de fondo de la reflexión el mito de Pigmalión, el presente artículo aborda la pregunta por el Otro asumiendo la posibilidad de que el Otro virtual realizado (en este caso en una Muñeca/Sexdoll de silicona) pudiese sustituir e incluso suplantar, en el deseo, al Otro por sí mismo. Se intentará mostrar que las dicotomías entre vivo-muerto, real-irreal o verdadero-falso resultan muy insuficientes para comprender la cuestión de “el Otro”, pues la figuración de este “Otro” en el ámbito de lo imaginario es más poderosa y relevante que los rasgos ónticos de su presencia directa y fáctica. La posibilidad, al menos experimental, de jugar al “Otro” implica un desafío enorme, en la medida en que puede hundir en el desastre de un narcisismo ilimitado y de una soledad desesperada, pero también puede ofrecer una opción terapéutica, si se conjugan ciertos factores (caso planteado en el film Lars and the Real Girl). Por otra parte, el rodeo a través del Otro virtual permite preparar la base para una pregunta filosófica de gran alcance, en tanto nos permita justamente plantear fenomenológica y dialécticamente la cuestión del Otro. El material de base para el artículo es un documental de ZDF para el Canal Arte titulado Traumfrauen, que expone los rasgos básicos de la convivencia entre Dean Bevan y sus Sexdolls.<hr/>Abstract: In our paper we have presented the myth of Pygmalion as background of a reflection, in which we approach the question of the Other, building on the possibility of that the virtual Other “embodied” (in this case in a silicone Doll/Sexdoll) could replace and even supplant, in desire, the Other by itself. We will try to show that the dichotomies between live-dead, real-unreal or true-false are very insufficient to understand the question of “the Other”, because the figuration of this “Other” is more powerful and relevant in the field of imaginary than the ontic features of its direct and factual presence. The possibility, at least experimental possibility, of playing the “Other” is an enormous undertaking, insofar as it can sink into the disaster of an unlimited narcissism and a desperate loneliness, but it can also offer a therapeutic option, when certain circumstances arise (it is the case raised in the film Lars and the Real Girl). On the other hand, make a detour through the virtual Other allows us to prepare the basis for a far-reaching philosophical question, as long as it allows us to propose phenomenologically and dialectically the question of the Other. Basic material for this paper is a ZDF documentary for Arte-Channel entitled Traumfrauen, which shows the basic features of coexistence between Dean Bevan and his sexdolls.