Scielo RSS <![CDATA[Revista de filosofía open insight]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2007-240620140001&lang=es vol. 5 num. 7 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b><i>Un caminar que no cesa</i></b>: <b><i>Año de la fe y racionalidad filosófica</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Cristo y Prometeo</b>: <b>Tragicismo, titanismo, redención</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Desde el punto de vista filosófico, Cristo como acontecimiento pone a prueba el sentido del dolor y la existencia humana. Entre las distintas interpretaciones que la filosofía ha dado a la cruz, están la de interpretarla como una tragedia, como un héroe titánico o, en fin, como el lugar salvífico de la historia entera. En este artículo se discuten las diversas lecturas que, sobre todo a partir de la Modernidad, se han dado a este acontecimiento.<hr/>Philosophy has interpreted the cross in several ways: it has been accounted as a tragedy, a titanic hero or, else, the very core of redemption in History. Such interpretations are discussed in this paper, as they have been conceived by modern philosophers. <![CDATA[<b>Fe, razón, persona</b>: <b>de la creencia como dimensión antropológica al acto personal de fe</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se estudia el arraigo antropológico de la fe desde la dimensión credencial del hombre, puesta de relieve por la fenomenología, la sociología de la comunicación y en especial la antropología. A continuación se aborda el paso de la creencia bajo su modalidad religiosa a la fe, como respuesta obediencial al llamamiento primero de Dios, como consta en las Escrituras. La fe monoteísta, a diferencia de otras religiones, embocó desde los inicios la vía de la racionalidad, tanto en el ámbito del conocimiento teórico como en el de la convivencia civil, pese a las desviaciones que a lo largo de la historia se han dado en ambos terrenos. En este sentido, la fe cristiana ha impulsado las universidades y ha contribuido a la expansión de los conocimientos, así como ha puesto las bases para el reconocimiento de la esfera propia del poder civil (laicidad en sentido positivo). Pero una muestra particularmente elocuente de esta convergencia entre razón y fe se encuentra en la noción de persona, por un lado ajena al pensamiento precristiano y, por otro lado, elaborada en los primeros concilios con las categorías racionales puestas a disposición por los griegos.<hr/>This paper studies the anthropological roots of faith from the believing dimension of man, highlighted by Phenomenology, Sociology of Communication and, especially, Anthropology. It continues then dealing with the step taken from religious belief to faith, understood as an obedient response to the call of God, as it presented out in the Scriptures. Now unlike the various religions, monotheistic faith took from the beginning the route of reason, both in the sphere of theoretical knowledge and in that of civil coexistence, despite the deviations that have occurred in both spheres throughout the course of History. Thus, the Christian faith has been the driving force of universities and has contributed to the growth of knowledge, while laying the foundations for recognizing the authority of civil power (laicality in the positive sense).Yet a particularly eloquent sample of the convergence between reason and faith is found in the notion of person, on the one hand inexistent in pre-Christian world, and on the other, elaborated in the first councils in the categories of Reason put forward by the Greeks. <![CDATA[<b>Fe, esperanza y caridad</b>: <b>La vida cristiana en Søren Kierkegaard</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Kierkegaard es reconocido como uno de los grandes críticos del las formas falseadas del cristianismo. Pero su actitud no es solamente crítica, sino que promueve un discurso edificante de lo auténticamente cristiano. Un ejemplo de esta forma discursiva son sus reflexiones sobre las virtudes teologales asociadas al carácter temporal del ser humano, asimismo la importancia de la interioridad como asiento de lo espiritual.<hr/>Kierkegaard is recognized as one of the great critics of distorted forms of Christianity. But his attitude is not only critical, but it also promotes upbuilding discourses about authentic Christianity. An example of this discursive form is his reflections about the theological virtues associated with the temporary nature of human being, and also the importance of interiority as the basis for the spiritual life. <![CDATA[<b>Dignidad, mejor que derecho</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es The marriage between dignity and right now shows more unsteady than what it appeared. It is specially clear in the conflicts that emerge between the modern liberal tradition and the Catholic. In order to find a solution, the author deconstructs the history of the concept of "dignity" in the doctrines of Plato, Aristotle, Cicero and then Aquinas, as well as its transformation and secularization in Modernity. He traces the relation of the concept of "dignity" to the notions of virtue, value and polis, among others, and to the theological notions of person and grace (considering its gender consequences). At last, the author assertsts that the Kantian notion of dignity offers a lapse back in paganism, so it is better to the christian tradition go back to a notion of dignity that combines human universality and the glory of the singular.<hr/>Ha existido un matrimonio entre dignidad y derecho que se ha mostrado más inestable de lo que parecía, sobre todo en el caso de los debates entre la tradición moderna libera y la tradición catholica. Para encontrar una solución, el autor de construye la historia del concepto de "dignidad" en las doctrinas de Platón, Aristóteles, Cicerón y Tomás de Aquino, así como su posterior transformación y secularización en la Modernidad. Traza la relación entre el concepto de "dignidad" y las nociones de virtud, valor y polis, entre otras, y las nociones teológicas de persona y gracia (considerando sus consecuencias de género). Por último, el autor afirma que la noción kantiana de dignidad trae consigo una vuelta al paganismo, de modo que es mejor para la tradición cristiana volver a una noción de dignidad basada en la idea de diferencia y en la gloria del singular. <![CDATA[<b>Contra el tan absurdo obscurantismo de nuestros tan atolondrados tiempos para, post, hiper o trans... modernos</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se explora el conflicto entre la luz de la fe y el obscurantismo de la Razón, tanto a nivel general -entre la Iglesia católica y el Occidente moderno y sus "imperios filosóficos"- como al nivel particular y personal de quien escribe, primero en su experiencia como estudiante, y luego en su experiencia como profesor, en ambos casos en instituciones que, si se definen como laicas, en la práctica las más de las veces son más bien laicistas y, como tales, no ofrecen de entrada un ambiente de respeto por algo tan personal y tan íntimo -y que desde luego quisieran que tan sólo fuese personal e íntimo- como la fe cristiana.<hr/>This work explores the conflict between the light of faith and the obscurantism of reason. This exploration is made, at first, from a general perspective -between the Catholic Church and the modern West and its "philosophical empires"- and, as well, from the particular and personal level of the author: at first, in his experience as a student and then in his experience as a teacher. In both cases as a member of institutions that, if they define themselves as secular, in the practice they are secularist and, in that way, they do not offer an environment of respect for something so intimate and personal -and their desire is for this faith to be just personal and intimate- as Christian faith. <![CDATA[<b>Sobre el Dios de la experiencia que viene al discurso de la razón</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo indaga en los modos discursivos y experienciales en que Dios se hace presente al hombre actual, con el propósito de mostrar la necesidad de reconocer en el lenguaje de los místicos el discurso del amor-sin-fisuras, que expresa el 'orden del amor' como la lógica en que comulgan Dios y la persona, y que obliga a desterrar viejas categorías racionalizadoras de lo divino por nuevas categorías lingüísticas emergentes de la experiencia místico-religiosa. Partiendo de la afirmación zubiriana de que "el hombre es experiencia de Dios tanto como Dios es experiencia del hombre", nos permitimos preguntar: ¿quién es el Dios de la experiencia humana?, ¿en qué Dios espera y cree la humanidad?, para concluir preguntándonos ¿por qué el 'Dios del encuentro', que es el Dios de la experiencia mística, no termina por asentarse definitivamente en la cultura y en los discursos de intelectuales y filósofos cristianos?<hr/>The work explores the experiential and discursive modes in which God makes himself present to the current man, in order to show the need to recognize the speech of the love-without-cracks, which expresses the 'order of love' as the logic in that commune God and the person, and which obliges to banish old streamlining categories of the divine by new emerging linguistic categories of mystic-religious experience. Based on Zubiri's claim "man's experience of God as God is man's experience", we let ourselves ask: Who is the God of human experience?; In what God humanity expects and believes?, finally asking why 'Meeting God', which is the God of mystical experience, it doesn't finish to definitly settle down in the culture in the culture and in the discourses of intellectuals and Christian philosophers? <![CDATA[<b>Edith Stein, patrona de Europa</b>: <b>Meditación sobre la filosofía como testimonio</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es I am going to argue that 'giving a testimony' in as much as it points to philosophical and religious truths in specific manner is a pillar of European identity. Through this detailed analysis of the act of 'testifying' I pretend to describe some aspects of the philosophical and religious relevance of this phenomenon, trying to demonstrate its essential relation to philosophy. In the end I hope to give a better reformulation of the question: in which sense exactly 'testifying' is an essential element of 'being European'.<hr/>Argumentaré a favor de la idea de que "dar testimonio" no solamente apunta a verdades filosóficas y religiosas de una manera muy específica, sino que también es un pilar de la tradición europea. A través de un detallado análisis fenomenológico del acto de "testificar" pretendo describir algunos aspectos de la importancia filosófica y religiosa de este fenómeno, y así intentar demostrar su relación esencial con la filosofía. Por último, espero poder replantear mejor la Pregunta ¿En qué sentido exactamente es que "testificar" es un elemento esencial del "ser europeo"? <![CDATA[<b>Nota sobre la actitud del cristiano que se dedica a la filosofía</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Uno de los aspectos de la cuestión acerca de la relación entre razón y fe es el referido a la supuesta existencia de actitudes morales propias del cristiano que se dedica a la filosofía. Esta nota esboza un intento de respuesta a esta pregunta apoyándose, por un lado, en la obra de Max Scheler La esencia de la filosofía y la condición moral del conocer filosófico y, por otro lado, en algunos pasajes de las encíclicas Fides et ratio y Lumen fidei.<hr/>One of the aspects of the issue on the relationship between reason and faith has to do with the supposed existence of some moral attitudes, which are proper of those Christians who dedicate themselves to Philosophy. This note tries to outline an answer to this questions based, on the one hand, on Scheler's work The Essence of Philosophy and the Moral Condition of Philosophical Knowledge and, on the other hand, on the encyclicals Fides et Ratio and Lumen Fidei. <![CDATA[<b>Ambigüedades del rechazo de la verdad</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Es bien sabido que la sensibilidad posmoderna mantiene una relación equívoca con la verdad. En este estudio centro mi atención en las ambigüedades que sobre la existencia y la cognoscibilidad de la verdad manifiesta Gianni Vattimo, acotadas por el diálogo con René Girard. Hay dos contrapuntos clarificadores. Uno viene de los pensadores no creyentes que en Italia se ha dado en llamar "marxistas ratzingerianos" por su apreciación del pensamiento antropológico de Benedicto XVI. El otro lo da la filosofía de la verdad que elabora Franca D'Agostini, discípula de Vattimo que no lo sigue en la debilidad de su pensamiento.<hr/>It is well known that postmodern sensitivity holds an ambiguous relationship with truth. In this paper I focus my attention on the ambiguities that Gianni Vattimo manifests about truth's existence and cognoscibility, annotated by the dialogue with René Girard. Two counterpoints are elucidatory. The first comes from non-believing thinkers who in Italy were called "Ratzingerian Marxists" due to their esteem of the anthropological thought of Benedict XVI. The second is the philosophy of truth elaborated by Franca D'Agostini, disciple of Vattimo but not his follower in the weakness of his thought. <![CDATA[<b>Experiencia moral, ética y fe Cristiana en el pensamiento de Tadeusz Styczen</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es The paper argues that, from a philosophical point of view, moral experience as an autonomous source for Ethics, can be the preamble to the experience of Faith. I divide the paper in three sections. First, I make some biographical remarks on the life of Tadeusz Styczen, whose philosophy is studied here. Secondly, I try to state the main aspects of the Personalistic ethics in order to show the autonomy of Ethics as a discipline. At last, I will try to show how moral experience, in its relation to the experience of truth, is the first step to the Philosophy of the Advent.<hr/>En este trabajo se muestra que, desde un punto de vista filosófico, la experiencia moral como una fuente autónoma de la ética puede ser el preámbulo de la fe. Para ello divido el trabajo en tres partes. Primero hago algunos apuntes biográficos sobre la vida de Tadeusz Styczen, cuya filosofía es estudiada aquí. En segundo lugar trato de establecer los aspectos más importantes de la ética personalista para mostrar la autonomía de la ética como disciplina. Por último, intento mostrar el modo en que la experiencia moral, en relación con la experiencia de la verdad, es la primera vía para una filosofía del acontecimiento. <![CDATA[<b>¿Puede haber una "filosofía cristiana"?</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Además del 50.° aniversario de la apertura del Concilio Vaticano II y del 20.° aniversario de la publicación del Catecismo de la Iglesia Católica, el Año de la Fe ha coincidido con el 15.° aniversario de la publicación de la encíclica Fides et ratio de Juan Pablo II. Con ocasión de estos eventos, se pasa revista a la solución propuesta por Juan Pablo II al problema de la "filosofía cristiana" y se examinan algunas consecuencias para las problemáticas relaciones entre fe y razón. Se plantea esta discusión en términos de una tradicional quaestio de quodlibet.<hr/>Besides the 50th anniversary of the opening of the Second Vatican Council, and the 20th anniversary of the promulgation of the Catechism of the Catholic Church, the Year of the Faith coincided with the 15th anniversary of the publication of the encyclical Fides et ratio. With these events in mind, this paper reviews John Paul II's solution to the problem of "Christian Philosophy", and draws some consequences for to the problematic relationships between faith and reason. This paper takes the form of a traditional quaestio de quodlibet. <![CDATA[<b>Esperar contra toda esperanza</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Karl Josef Romer reflexiona sobre el sufrimiento humano y la muerte, y el sentido que ellas tienen en la existencia del cristiano. La esperanza contra toda des-esperanza, es decir, contra el sufrimiento y la muerte, es una esperanza que corre al acogimiento de estas categorías propias del ser humano; categorías necesarias para la trascendencia de sí, es decir, hacia el encuentro del Otro y los otros. Para Romer, que sigue al Cristo de Getsemaní, la muerte propia y la muerte de nuestra voluntad de poder es el camino de libertad y liberación, de desasimiento de sí, para entregarse a Dios.<hr/>Karl Josef Romer addresses on the issues of human suffering and death and the meaning that they have in the existence of every Christian. To hope against every desperation, against suffering and death, is a hope that encompasses these categories, that are proper to human being. Suffering and death are the necessary horizon of human existence so that man can think and assume transcendence and the encounter with others and the Other. For Romer, who follows Gethsemane's Christ, the death of ourselves and of our will of power is the main road to freedom and to the possibility to surrender to God. <![CDATA[<b>Confianza y misterio</b>: <b>La vulnerabilidad como apertura y vida de la razón</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo pretendo contraponer dos concepciones de la razón y analizar lo que implican para, finalmente, mostrar el valor de la propuesta agustiniana; propuesta que, frente al modelo de razón moderno, defiende una razón abierta al misterio y a una vivencia profunda de la trascendencia.<hr/>In this article I try to deal with two conceptions of reason and to analyze what they involve, in order to show, finally, the value of the Augustinian proposal. Compared with the modern model of reason, the Augustinian proposal defends a reason open to the mystery and to a deep experience of the transcendence. <![CDATA[<b>Love the Truth, the Whole Truth, and the Truth about Everything An Interview with Josef Seifert</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo pretendo contraponer dos concepciones de la razón y analizar lo que implican para, finalmente, mostrar el valor de la propuesta agustiniana; propuesta que, frente al modelo de razón moderno, defiende una razón abierta al misterio y a una vivencia profunda de la trascendencia.<hr/>In this article I try to deal with two conceptions of reason and to analyze what they involve, in order to show, finally, the value of the Augustinian proposal. Compared with the modern model of reason, the Augustinian proposal defends a reason open to the mystery and to a deep experience of the transcendence. <![CDATA[<b>Amar la vida</b>: <b>Entrevista a Miguel García-Baró</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo pretendo contraponer dos concepciones de la razón y analizar lo que implican para, finalmente, mostrar el valor de la propuesta agustiniana; propuesta que, frente al modelo de razón moderno, defiende una razón abierta al misterio y a una vivencia profunda de la trascendencia.<hr/>In this article I try to deal with two conceptions of reason and to analyze what they involve, in order to show, finally, the value of the Augustinian proposal. Compared with the modern model of reason, the Augustinian proposal defends a reason open to the mystery and to a deep experience of the transcendence. <![CDATA[<b><i>La universidad por hacer</i></b>: <b><i>Perspectivas poshumanistas para tiempos de crisis</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo pretendo contraponer dos concepciones de la razón y analizar lo que implican para, finalmente, mostrar el valor de la propuesta agustiniana; propuesta que, frente al modelo de razón moderno, defiende una razón abierta al misterio y a una vivencia profunda de la trascendencia.<hr/>In this article I try to deal with two conceptions of reason and to analyze what they involve, in order to show, finally, the value of the Augustinian proposal. Compared with the modern model of reason, the Augustinian proposal defends a reason open to the mystery and to a deep experience of the transcendence. <![CDATA[<b><i>Living in the End Times</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo pretendo contraponer dos concepciones de la razón y analizar lo que implican para, finalmente, mostrar el valor de la propuesta agustiniana; propuesta que, frente al modelo de razón moderno, defiende una razón abierta al misterio y a una vivencia profunda de la trascendencia.<hr/>In this article I try to deal with two conceptions of reason and to analyze what they involve, in order to show, finally, the value of the Augustinian proposal. Compared with the modern model of reason, the Augustinian proposal defends a reason open to the mystery and to a deep experience of the transcendence. <![CDATA[<b><i>Hambre de Dios</i></b>: <b><i>Entre la filosofía, el cristianismo y nuestra difícil y frágil laicidad</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo pretendo contraponer dos concepciones de la razón y analizar lo que implican para, finalmente, mostrar el valor de la propuesta agustiniana; propuesta que, frente al modelo de razón moderno, defiende una razón abierta al misterio y a una vivencia profunda de la trascendencia.<hr/>In this article I try to deal with two conceptions of reason and to analyze what they involve, in order to show, finally, the value of the Augustinian proposal. Compared with the modern model of reason, the Augustinian proposal defends a reason open to the mystery and to a deep experience of the transcendence. <![CDATA[<b><i>Pensando en la religión</i></b>: <b><i>Homenaje a Manuel Fraijó</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-24062014000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo pretendo contraponer dos concepciones de la razón y analizar lo que implican para, finalmente, mostrar el valor de la propuesta agustiniana; propuesta que, frente al modelo de razón moderno, defiende una razón abierta al misterio y a una vivencia profunda de la trascendencia.<hr/>In this article I try to deal with two conceptions of reason and to analyze what they involve, in order to show, finally, the value of the Augustinian proposal. Compared with the modern model of reason, the Augustinian proposal defends a reason open to the mystery and to a deep experience of the transcendence.