Scielo RSS <![CDATA[Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=2007-217120210002&lang=en vol. 12 num. 23 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Introduction]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Reading and Writing Practices with a Potential for Transformation. Collaborative Research in School, Hospital, Community and Working-Class Neighborhood Environments]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este escrito desarrollamos el marco conceptual de un proyecto de investigación colaborativa denominado Prácticas de Lectura y Escritura con Potencial (Trans)Formativo, para lo cual explicamos primero la perspectiva que se asumió al inicio del proyecto y sus transformaciones a lo largo de tres años de trabajo exploratorio. A continuación, analizamos cuatro prácticas (trans)formativas, ubicadas en ámbitos diversos de la Ciudad de Buenos Aires. Hemos identificado estas prácticas porque, tomadas en su conjunto, nos permiten: a) mostrar la noción de potencial transformativo cuando se lo piensa ligado a prácticas de lectura y escritura; b) describir y analizar la centralidad que ocupan el leer y el escribir en espacios, organizaciones e institucionalidades muy diferentes entre sí, pero que tienen en común un potencial para interpelar el orden dado y transformarlo, y c) hacer visible cómo estas prácticas fueron apelando a diversos formatos, soportes, disciplinas y lenguajes, y al hacerlo, reconfiguraron el mismo sentido de leer y escribir. En la sección final subrayamos los alcances de nuestro estudio en tanto los análisis de experiencias singulares nos permiten arribar a conclusiones en relación con el potencial transformativo de la lectura y la escritura. Asimismo, dejamos planteadas algunas limitaciones del estudio realizado e interrogantes para desarrollo futuro.<hr/>Abstract In this paper we develop a conceptual framework for a collaborative research project called Literacy Practices and their Potential for Transformation. We first explain our theoretical and methodological approach, describing how we constructed a relevant framework over three years of exploratory work. We then analyze four different experiences currently being conducted in the City of Buenos Aires, Argentina. We have identified this set of practices because, taken together, they allow us to a) show the notion of a potential for transformation when linked to reading and writing practices, b) to describe and analyze the central role of reading and writing in very different spaces, organizations and institutions with a common potential to question the established order and transform it, and c) to make visible how these practices appealed to different formats, supports, disciplines, and languages, and in doing so reshaped the very meaning of reading and writing. We conclude by underscoring the scope of our study insofar as the analysis of specific experiences leads us to insights on the transformational potential of reading and writing practices, and point out some of the limitations of our study and possible lines of further research. <![CDATA[Publication in confined environments: meanings and questions about in-prison publishing]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La práctica editorial como trabajo de promoción de las voces de otros(as) adquiere un sentido particular en contextos de encierro, donde las y los sujetos son silenciados y dichos(as) por discursos ajenos, especialmente de la prensa y del propio sistema punitivo que los condena. En este contexto, proponer instancias de producción y publicación de un discurso propio permite abrir espacios de reflexión y acción en torno al posicionamiento enunciativo y subjetivo que disputan los sentidos impuestos desde el exterior. A partir de la experiencia desarrollada por el Taller Colectivo de Edición en penales federales de la Argentina desde hace más de diez años, proponemos algunos lineamientos que orientan nuestro trabajo como parte de un proyecto político-pedagógico y planteamos una serie de interrogantes en relación con aspectos de la práctica editorial intramuros.<hr/>Abstract Editorial practice as the work of promoting the voices of others acquires a particular meaning in confined environments, where people are silenced and narrated about through discourses from others, especially the press and the punitive system that condemns them. In this context, proposing instances of production and publication of the inmates’ own discourse allows for spaces for reflection and action around the enunciating and subjective position disputed by the meanings imposed from the outside. Based on the experience developed by the Taller Colectivo de Edición (Collective Editing Workshop) in federal prisons in Argentina for over ten years, we propose some guidelines that guide our work as part of a political-pedagogical project as we raise a number of questions regarding aspects of the intramural publishing practice. <![CDATA[Challenges of providing feedback on writing. A case study in language teaching in middle school education in Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La retroalimentación es una herramienta poderosa para promover los aprendizajes de los estudiantes, sin embargo, es compleja y sus características comúnmente no permiten que sea efectiva. En la escritura, la retroalimentación es fundamental porque permite al escritor saber en qué medida ha logrado comunicar lo que buscaba. Uno de los medios para proveer retroalimentación a las producciones escritas consiste en registrarla en los mismos textos. En este artículo se caracterizan las prácticas de retroalimentación de una docente de Español a los textos escritos de sus alumnos y se analiza su potencial para promover el aprendizaje. La investigación se diseñó como un estudio de casos empleando un acercamiento cualitativo; las técnicas de obtención de información fueron entrevistas semiestructuradas y análisis de tareas. Los resultados muestran que se utilizan tres recursos para proveer retroalimentación: asignación de calificaciones, comentarios escritos y marcas gráficas. Estos recursos están presentes en la mayoría de los trabajos escritos de los alumnos, pero el análisis de sus características mostró un potencial limitado para promover la mejora del aprendizaje de los estudiantes. Se discuten las implicaciones de los hallazgos con respecto a la formación docente, el diseño curricular y las investigaciones futuras en el campo.<hr/>Abstract Feedback is considered a powerful tool to promote student learning, but it is complex and its characteristics usually do not often allow it to be effectiveness. In writing, feedback is essential because it allows the writer to know to what extent the communicative purpose has been achieved. Feedback on writing is frequently provided through comments within the same texts. This paper is aimed at characterizing the feedback provided to the written work of middle school students by a Mexican language teacher, and analyzing its potential to promote students’ learning. Our research design was a case study, through a qualitative approach; data was collected through semi-structured interviews and artifacts. Our results show that assigning grades, writting comments, and making graphic marks were the main resources for providing feedback. These resources were present in most of the students’ written works, but the analysis of their characteristics evidenced their limited potential to promote the improvement of student learning. Implications of the findings with respect to teacher training, curriculum design, and future research in the field are discussed. <![CDATA[Between letters and children: mediating literacy development]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza las intervenciones mediacionales utilizadas en el desarrollo de la lectoescritura inicial en un grupo de ocho niños que presentan dificultades para su adquisición; pertenecen a familias de bajos recursos económicos y habitan en colonias del sur de la Zona Metropolitana de Guadalajara. El método utilizado fue un estudio cualitativo de caso. El objeto de análisis fueron las sesiones de clase realizadas durante el primer semestre de 2019 en un centro de atención comunitaria. Para el análisis y la interpretación se utilizó el marco teórico del constructivismo sociocultural. Los datos recabados permitieron identificar 12 acciones mediacionales agrupadas en tres grandes categorías: el sentido de la actividad, la enseñanza directa y el desarrollo de procesos reflexivos. Se concluye que las acciones mediacionales ayudaron al aprendizaje de los estudiantes, pero hizo falta un mayor seguimiento individual de cada uno para lograr mejores resultados.<hr/>Abstract This article analyzes the mediating interventions used in the development of early literacy with a group of nine children who present difficulties in its acquisition. They belong to low-income families that live in the south of the Guadalajara Metropolitan Area. The study was a qualitative case analysis of the work sessions held in a community care center during the first semester of 2019. For the analysis and interpretation, the sociocultural constructivism theoretical framework was used. The data collected allowed us to identify twelve mediational actions grouped into three broad categories: the meaning of the activity, direct teaching and the development of reflexive processes. We concluded that mediation processes helped children to learn, but more individual monitoring of each child’s learning is required to achieve better results. <![CDATA[Factors associated to public secondary school learners’ reading comprehension]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación indagó los factores académicos, socioculturales y personales de estudiantes de secundaria con perfil óptimo o endeble en comprensión lectora. Para determinar tales perfiles, de 151 estudiantes de tercer año en una escuela pública del sureste mexicano, se seleccionaron estudiantes cuya puntuación fluctuaba con una desviación estándar por debajo (n = 40) o por arriba (n = 29) de la media grupal en una prueba estandarizada. Los factores académicos, socioculturales y personales se exploraron empleando un cuestionario con 77 preguntas. Los datos en la encuesta revelan ciertas similitudes entre ambos tipos de estudiantes. Por ejemplo, todos leen por gusto o recomendación familiar y emplean la tecnología durante la lectura. No obstante, también muestran diferencias. Los estudiantes con perfil óptimo leen para mejorar su expresión, pero los participantes con perfil endeble leen para proyectar una imagen positiva. Partiendo de diversas reflexiones, se presentan recomendaciones para replicar el estudio con otras poblaciones.<hr/>Abstract This study examined the academic, sociocultural and personal conditions of secondary-school students with different reading comprehension profiles. A standardized test and a survey were administered to 151 students from a public school in the Southeast of Mexico. Using the participants’ score, the group’s mean and group’s standard deviation in the test’s reading section, the learners were classified with optimal (n = 29) or weak (n = 40) reading profiles. The survey also explored the academic, sociocultural and personal conditions through 77 questions. The frequency analyses of the survey answers revealed similarities between both student types; for instance, they all read for pleasure or following family recommendations and used technology as they read. Nevertheless, diverging results also emerged. Learners with optimal reading profiles read to improve their expression, whereas learners with weak reading profiles read to project a positive image. Finally, recommendations are put forward to replicate the study with other learner populations. <![CDATA[Publication practices in discipline-oriented fields as perceived by researchers in a public university in Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo revisa la publicación como práctica científica de comunidades disciplinares a través de un estudio empírico y exploratorio con 352 investigadores de una universidad pública estatal mexicana. Se aplicó una encuesta en línea para conocer las percepciones de los investigadores sobre el quehacer científico en sus campos disciplinares. En este trabajo se analizan las respuestas a los ítems relacionados con las prácticas de publicación (seis de un total de 41 ítems del instrumento). El enfoque es cualitativo y la interpretación se fundamenta en los aportes clásicos de la sociología de la ciencia de Robert Merton sobre la estructura normativa que regula la actividad científica. Los resultados sugieren que entornos institucionales de exigencia para la producción académica en las disciplinas alimentan prácticas científicas variadas. La mayoría de investigadores percibe que en sus campos disciplinares se aprovecha tanto el conocimiento producido localmente como el extranjero, pero en todas las disciplinas hay una parte de la comunidad científica que percibe prácticas que están en tensión con las normas mertonianas, tales como: interesarse más por adquirir fama personal que por ampliar la base de conocimiento, incurrir en plagio, fragmentar de manera intencionada una investigación para construir varias publicaciones, y ejercer el rol de dictaminador anclado a creencias y opiniones personales por encima de valores universales de construcción del conocimiento científico. Esto tiene implicaciones para la formación de los aprendices de científicos que en el nivel de posgrado participan de las prácticas de los especialistas y se están preparando para escribir y publicar géneros textuales especializados como el artículo de investigación.<hr/>Abstract This article reviews scientific publication as a practice across academic discipline-oriented communities through an empirical and exploratory study with 352 researchers from a Mexican public state university. An online survey was applied to learn how researchers perceived their scientific labor in their academic disciplinary fields. Answers to items related to publication practices were analyzed (6 from a total of 41 items). Using a qualitative approach, we interpreted the results based on Robert Merton's classic contributions to the sociology of science about the normative structure that regulates scientific activity. Our findings suggest that demanding institutional environments lead to varied scientific practices for academic production. Most researchers perceive that both locally produced and foreign-produced knowledge is used in their disciplinary fields, but in all disciplines a part of the scientific community perceives practices that are in tension with Merton's scientific norms, such as being more interested in acquiring personal fame than expanding the knowledge base, committing plagiarism, intentionally fragmenting research in order to publish more papers, and playing the role of evaluator anchored in personal beliefs and opinions rather than universal values for the production of scientific knowledge. This has implications for the training of scientists at a graduate level who participate in specialized practices and are learning to write and publish in specialized textual genres such as research articles. <![CDATA[In-school writing practices with students of Spanish Literature: a description of the training of literate subjects]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo describe algunas prácticas escolarizadas de escritura realizadas en la educación básica y media que efectuaron estudiantes de la Licenciatura en Letras Hispánicas. El objetivo es describir las prácticas de escritura más frecuentes durante dicha etapa escolar, así como el significado que los estudiantes les otorgan al incorporarlas en su proceso de aprendizaje y que los han formado como sujetos letrados. El trabajo toma sus bases teóricas de los Nuevos Estudios de Literacidad (NEL) y de los estudios de Escritura a través del Curriculum (WAC). Desde estas perspectivas se construyeron tres categorías analíticas: actividades escolares, revisión de la escritura y oralización de la escritura. Con ellas se diseñó un cuestionario de 15 preguntas de dos tipos: cerradas dicotómicas y abiertas. Las preguntas cerradas permiten conocer la frecuencia de tipos de escritos y de prácticas escolares específicas, y las abiertas ayudan a comprender la significación de los estudiantes sobre dichas prácticas. Se aplicó a un total de 67 estudiantes de primero, octavo y noveno semestres. Los resultados muestran que la escuela realiza prácticas letradas diversas y que están transitando de la alfabetización a la literacidad. Los estudiantes significan la escritura como una práctica discursiva, lo que los caracteriza como sujetos letrados.<hr/>Abstract This article describes some in-school writing practice activities carried out by undergraduate students of Spanish Literature in basic and middle school. The aim is to describe the most frequent writing practices during basic and middle education as well as the meaning given to them by students when they incorporate them into their learning process and become literate persons. The theoretical foundations of our work are those of the New Literacy Studies (NLE), as well as experiences from the Writing across the Curriculum (WAC) movement. Based on these approaches, we designed three analytic categories: school activities, feedback in writing, and the oralization of writing. These categories were used to design a questionnaire of 15 questions, including both dichotomous questions and open questions. Closed-ended questions allowed us to know the frequency of types of writing and specific scholar practices. Open-ended questions helped us to understand the significance given by the students to these practices. The questionnaire was applied to 67 students from first, eighth and ninth semester. The results show that the school carries out a variety of literacy practices and that it is moving from basic to full literacy. For the students, writing is a discursive practice which characterizes them as literate persons. <![CDATA[Matching characteristics in students of journalism with skills for academic writing]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El talento en la escritura académica de jóvenes universitarios es un tema poco explorado. Este estudio genera un acercamiento al perfil de estudiantes de Periodismo con dicho talento, basado en sus características comunes personales y de escritura, situado en los catalizadores ambientales e intrapersonales del Modelo Diferenciado de Dotación y Talento de Gagné, así como en algunos recursos del proceso de su desarrollo. Se llevó a cabo con un diseño de estudio de casos múltiple, con seis estudiantes del Programa de Periodismo. Los resultados arrojan varias coincidencias en las características de los catalizadores ambientales e intrapersonales, como alto desempeño académico, participación en concursos de redacción, ausencia de patrones para estudiar, poca sociabilidad, presencia de profesores detonantes del interés en la lectura y la redacción, pares retroalimentadores y motivantes, y prácticamente nula tradición lectora y escritural en la familia; los estudiantes se perciben como hábiles en motricidad fina, perfeccionistas, perseverantes y con el respeto como valor central. Se concluye que esas coincidencias en los casos son útiles para la construcción de una primera aproximación a un perfil de estudiantes de Periodismo con talento en la escritura académica.<hr/>Abstract Skilled academic writing in young university students is a seldom explored topic. This study generates an approach to the profile of journalism students with this skill, based on their common personal and writing characteristics, situated in the environmental and intrapersonal catalysts of the Gagné Differentiated Model of Giftedness and Talent, as well as some resources of the development process of this model. The study was conducted with a multiple case study design, with six students from the Journalism program. The results show several coincidences in the characteristics of the environmental and intrapersonal catalysts, such as high academic performance, participation in writing contests, absence of studying patterns, low sociability, the influence of teachers triggering reading and writing interest and of peers who motivate and give feedback, and practically no family tradition of reading and writing. The students perceive themselves as possessing fine motor skills, being perfectionist and persistent, and regarding respect as a core value. We concluded that these coincidences in the cases are useful for the construction of a first approach to a profile of Journalism students skilled in academic writing. <![CDATA[Academic literacy in higher education: the case of State University of Sonora]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo se exploran y analizan las prácticas de escritura académica de un grupo de estudiantes de la Universidad Estatal de Sonora (México), mediadas por herramientas digitales de las que disponen al momento de escribir sus textos académicos. Una de las variables en el estudio es el apoyo que les han brindado sus profesores a lo largo de su vida universitaria en la construcción de textos. La participación de los sujetos fue voluntaria y se les aplicó un cuestionario en línea de 20 preguntas (11 de opción múltiple y 9 abiertas). Los datos fueron analizados con el programa SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Entre los resultados se encontró que los estudiantes tienen carencias en sus habilidades de escritura, lo que, aunado a deficiencias en el correcto manejo de recursos digitales y al escaso apoyo por parte de los profesores, configuran una pobre literacidad académica que no es acorde con las exigencias y el nivel que deberían tener los estudiantes que al menos ya han cursado la mitad de sus estudios universitarios.<hr/>Abstract This paper explores and analyzes the academic writing practices of a group of students from the State University of Sonora (Mexico), mediated by the digital resources available to them at the time of writing their academic texts. One of the variables considered was the support for the construction of texts provided by their professors throughout their university courses. An online questionnaire of eleven multiple-choice and nine open-ended questions was applied to the subjects, whose participation was voluntary. The data were analyzed with the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) program. Among our results we found that the students have deficiencies in their writing skills, which together with deficiencies in the proper management of digital resources and little support from teachers make for poor academic literacy not in accordance with the requirements and level that students who have completed at least half of their university studies should have. <![CDATA[Conceptions of reading and writing in a graduate degree program in Architecture: an approach from the perspective of Academic Literacy]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los avances de resultados de una investigación que busca aportar a la discusión en torno de las prácticas de enseñanza y aprendizaje en posgrado, centrándose específicamente en la lectura y la escritura. Para esto, se ha asumido un enfoque sociocultural que coincide con la perspectiva Alfabetización Académica. Como objetivo general, el estudio plantea describir las concepciones de lectura y escritura de docentes, estudiantes y el programa de estudios de un posgrado en la disciplina de Arquitectura. Es un trabajo de corte cualitativo, descriptivo y transversal, que se lleva a cabo en una universidad pública del estado de Veracruz, México, y se divide en dos etapas metodológicas. Hasta el momento, se ha concluido la primera etapa, en la que se ha aplicado un cuestionario autodiligenciado de preguntas abiertas. Los resultados que aquí se presentan muestran que quienes tienen concepciones transmisivas entienden que leer y escribir son procesos de codificación y decodificación de mensajes escritos que sirven para obtener o transmitir información. Por el contrario, aquellos que cuentan con concepciones más cercanas a lo transaccional, conciben la lectura y la escritura como procesos dialógicos, creativos y de construcción de significados que sirven para reflexionar junto con otros y transformar el propio pensamiento.<hr/>Abstract This article presents preliminary results of a study that seeks to contribute to the discussion on teaching and learning practices in graduate school, focusing specifically on reading and writing. For this purpose, a sociocultural approach which coincides with the Academic Literacies perspective has been assumed. As a general objective, this research paper aims to describe the reading and writing conceptions of teachers, students, and the curriculum of a graduate program in the discipline of Architecture. It is a qualitative, descriptive and transversal study, conducted in a public university in the state of Veracruz, Mexico, and is divided into two methodological stages. The first stage, in which a self-administered questionnaire with open-ended questions was applied, has been completed. The results presented here show that those who have transmissive conceptions understand that reading and writing are processes of encoding and decoding written messages that serve to obtain or transmit information. On the contrary, those who have more transactional conceptions conceive reading and writing as dialogic, creative and meaning-building processes that serve to reflect with others and transform their own thinking. <![CDATA[Cultural artifacts for the development of the academic literacy of indigenous college students]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de la investigación es dar cuenta de cómo los artefactos culturales utilizados en el acompañamiento académico de un estudiante indígena de primer ingreso a licenciatura favorecen el desarrollo de la literacidad. Se muestra, a través del estudio de caso de una intervención desarrollada en una universidad privada en el Occidente de México, que buscaba desarrollar las habilidades de literacidad académica de estudiantes indígenas de nuevo ingreso a la educación superior. Con base en los conceptos de literacidad académica de Zavala (2009, 2011, 2013), el análisis de la lengua de Van Dijk (2008) y fundamentalmente, el esquema de Salazar (2015), que enuncia las tres dimensiones de la literacidad: 1) lingüística, 2) cognitiva y 3) sociocultural; así como el concepto de artefacto cultural de Holland y Cole (1995). Se llega a la conclusión de que existen artefactos culturales físicos importantes en el desarrollo de la literacidad académica, que se ven complementados por artefactos simbólicos que permiten al estudiante indígena retratar sus experiencias de vida y sus elementos significativos en la tradición académica, y viceversa.<hr/>Abstract Our research work aims to show how the cultural artifacts used in the academic accompaniment of an indigenous undergraduate student favor the development of literacy, through a case study of an intervention developed in a private university in western Mexico that sought to develop the academic literacy skills of first-year university indigenous students. It is based on concepts such as Zavala’s academic literacy (2009, 2011, 2013), Van Dijk’s analysis of language (2008) and especially the scheme elaborated by Salazar (2015) that states the three dimensions of literacy: 1) linguistic, 2) cognitive and 3) sociocultural, as well as Holland and Cole’s concept of cultural artifact (1995). We concluded that there are important physical cultural artifacts in the development of academic literacy, which are complemented by symbolic artifacts that allow indigenous students to portray their life experiences and significant elements in the academic tradition, and vice versa. <![CDATA[Literacy development in indigenous university students through self-regulation and metacognition]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta resultados parciales de una investigación cualitativa e inductiva realizada en una universidad pública dedicada a la formación de profesionales de la educación. El objetivo es analizar las prácticas académicas de lectura y escritura, así como la importancia de los procesos de autorregulación y metacognición en el desarrollo de la literacidad en jóvenes indígenas universitarios, mediante la reconstrucción de sus trayectorias académicas. La metodología está basada en la investigación-acción, mediante las siguientes técnicas para la recolección de los datos: observación participante, revisión de documentos, entrevistas, y para el análisis, la triangulación teórica. Entre los hallazgos se identifica que los estudiantes universitarios tienen una deficiente comprensión de lo que leen, además de dificultades para comunicar sus ideas de manera oral o escrita en los contextos académicos, especialmente, los jóvenes indígenas que han desarrollado un bilingüismo sustractivo producto de las deficiencias en su escolaridad y las desigualdades sociales. Lo anterior revela la importancia de dirigir la mediación pedagógica al desarrollo de habilidades metacognitivas y la autorregulación del aprendizaje para favorecer la literacidad, a fin de asegurar que los estudiantes utilicen de manera crítica el lenguaje oral y escrito para expresar sus ideas y continúen aprendiendo en su formación profesional.<hr/>Abstract This article shows partial results of qualitative and inductive research conducted in a public university that trains education professionals. The aim is to analyze academic reading and writing practices and the importance of self-regulation and metacognitive processes in the development of literacy in young indigenous university students through the reconstruction of their academic trajectories. Our methodology is based on Action Research: techniques such as participant observation, document analysis, and interviews were used for data collection, and theoretical triangulation was used for analysis. Among our findings we identified that university students have a poor understanding of what they read, added to difficulties in communicating their ideas orally or in writing in academic context, especially indigenous youths who have developed a subtractive bilingualism as a result of schooling and social inequalities. This shows the importance of directing pedagogical mediation towards the development of meta-cognitive skills and the self-regulation of learning to promote literacy, thus ensuring that students use oral and written language critically to express their ideas and continue learning in their professional training. <![CDATA[Students’ attitudes towards plagiarism and awareness to avoid it]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de esta investigación fue determinar las actitudes hacia el plagio de los estudiantes de contabilidad de una universidad pública del sureste de México, y los principales factores que lo predicen. La población del estudio se conformó por una muestra no probabilística representativa de 200 estudiantes de contaduría pública. Se desarrolló un cuestionario denominado Percepción del estudiante universitario sobre el plagio (PEUP), que fue validado por expertos, y presenta valores aceptables de fiabilidad (α ≥.70). Su estructura teórica fue confirmada a través del análisis factorial exploratorio y confirmatorio. Los resultados indican que 10.5% de los estudiantes aceptan no dar crédito a los autores originales cuando realizan sus asignaciones académicas, pero 41% de la población encuestada reconoce tener conciencia sobre la importancia del plagio y cómo evitarlo. Los resultados de la regresión lineal jerárquica señalan que la conciencia para evitar el plagio es el factor que explica la mayor parte de las actitudes personales hacia el mismo (β = .39, p = .000), seguido de las competencias para evitarlo (β = .33, p = .000); y por último, las condiciones percibidas por el estudiante que le permiten realizarlo (β = .27, p = .000). Se concluye que la conciencia del estudiante sobre el plagio es el principal predictor del mismo, lo cual reafirma la premisa de que el plagio es un asunto de ética y valores, tanto individuales como colectivos.<hr/>Abstract Our research aimed to determine the attitudes of students of a major in Accounting at a public university in southeastern Mexico towards plagiarism, and the main factors that predict it. Our representative non-probability sample comprised 200 students of Public Accounting. A questionnaire on University Students’ Perception of Plagiarism (USPP) was developed. It was validated by experts and shows acceptable reliability values (α ≥ .70). Its theoretical structure was further confirmed through exploratory and confirmatory factor analysis. Our results indicate that 10.5% of the students admitted not giving credit to the original authors when they make their academic assignments, but 41% of the surveyed population acknowledge being aware of the importance of knowing what plagiarism is and how to avoid it. The results of the hierarchical linear regression indicate that awareness to avoid plagiarism is the factor that explains most of the personal attitudes towards it (β = .39, p = .000), followed by the skills to avoid it (β = .33, p = .000) and finally the conditions perceived by the students that allow them to do it (β =.27, p = .000). We concluded that the student's awareness of plagiarism is its main predictor, which reinforces the premise that plagiarism is a matter of ethics and values, both individual and collective. <![CDATA[The use of citation and reference resources in the writing of postgraduate theses and its relationship with textual plagiarism]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El incremento de casos de plagio en el mundo académico y científico, y la necesidad de que las instituciones formadoras de investigadores garanticen la calidad y originalidad de las investigaciones científicas de sus egresados, nos obliga a poner atención en los procesos de enseñanza de la escritura académicocientífica en el posgrado. En el marco del análisis lingüístico del discurso, en este artículo describimos los recursos de atribución del conocimiento utilizados en el proceso de escritura de tesis, por estudiantes de una maestría en el área de las humanidades. Nuestro propósito es describir, desde un estudio exploratorio, las estrategias que los estudiantes utilizan para generar textos propios a partir del conocimiento disciplinar tomado de otras fuentes. Los resultados muestran que los tesistas presentan problemas al identificar las variadas funciones que las citas y referencias cumplen en la construcción del diálogo académico y científico, situación que los coloca en alto riesgo de cometer plagio. Estos hallazgos nos llevan a abrir la reflexión sobre el tema de la escritura en el posgrado, y a la necesidad de proponer planes de intervención en el marco de la alfabetización académica y científica que, al abordar el plagio como un fenómeno relacionado con el uso del lenguaje, permitan a los egresados de estos programas generar textos propios.<hr/>Abstract The increase in cases of plagiarism in the academic and scientific world and the need for universities to guarantee the quality and originality of their graduate´s theses force us to pay attention to the processes of teaching academic-scientific writing. Based on the linguistic discourse analysis, we describe the knowledge attribution resources used by masters’ degree students in the humanities when writing their theses. Our exploratory study seeks to show the strategies that students use to generate their own texts using disciplinary knowledge taken from other sources. The results show that thesis writers have trouble identifying the different functions that citations and references fulfill in the construction of academic and scientific dialogue, which places them at great risk of committing plagiarism. These findings lead us to reflect on the issue of academic writing in the university, and the need to propose intervention plans that address plagiarism as a phenomenon related to the use of language and allow students in these programs to generate their own texts. <![CDATA[Didactic resources for the stimulation of metacognitive processes in academic writing]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito del ensayo es fundamentar recursos didácticos para la estimulación de procesos metacognitivos en la escritura académica. Se tipifican las tendencias predominantes en las insuficiencias de los textos académicos analizados: insuficiencias en la adecuación lingüístico-comunicativa e inobservancia de las normas de publicación y la estructura formal, las cuales son objeto de reflexión desde una perspectiva teórica que articula referentes de las ciencias del lenguaje, la didáctica de la construcción textual y las prácticas de los procesos editoriales. En conclusión, se suscribe la importancia de la investigación sobre literatura científica, se ofrecen recomendaciones metodológicas y se sustentan recursos didácticos para la autorrevisión del texto académico en tanto práctica para el ejercicio del pensamiento consciente y crítico en la educación científica de estudiantes universitarios.<hr/>Abstract The purpose of this essay is to support teaching resources to promote metacognitive processes in academic writing. The predominant trends in the insufficiencies of the academic texts analyzed are typified: linguistic-communicative insufficiencies and non-observance of publication norms and the formal structure. These insufficiencies are reflected upon from a theoretical perspective that articulates references from the language sciences, the teaching of textual construction, and the practice of editorial processes. In conclusion, the article underscores the importance of research into scientific literature, offers methodological recommendations, and underpins didactic resources for the self-revision of academic texts as a practice for conscious and critical thinking in the scientific education of university students. <![CDATA[Critical literacy in social networks: a case study of students in the Department of Anthropology of the UAEMex]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo aborda el estudio de la literacidad crítica en una muestra de estudiantes universitarios; el concepto central de la literacidad crítica en el documento se define desde algunas aristas freireanas, y se estudia desde la relación que establecen los estudiantes con las redes sociales virtuales a través la lectura y escritura. Con esta intención, se analizaron las actitudes y percepciones de los estudiantes ante distintos textos que se encuentran de forma cotidiana en las redes sociales. En estudio se eligió trabajar con la red social Facebook, aunque se explora principalmente la forma en que los estudiantes reaccionan a la información y al proceso de toma de conciencia sobre la veracidad y relevancia social de la misma. Los resultados permiten al lector conocer la forma en que se da la literacidad crítica en estos ambientes y las posibles dimensiones a estudiar dentro de esta categoría para el grupo estudiado.<hr/>Abstract This article addresses the study of critical literacy in a sample of university students. The central concept of critical literacy in the document is defined after some of Freire’ insights and studied through the relationship that students establish with reading and writing on virtual social networks. With this aim, the students’ attitudes and perceptions before different texts found on a daily basis on the social network were analyzed. In the document, we chose to work with the social network Facebook, although we mainly explore the way in which students react to information and the process of becoming aware of its veracity and social relevance. The results allow the reader to understand the way in which critical literacy occurs in these environments and the possible dimensions to be studied within this category. <![CDATA[Towards a critical literacy with a gender approach in the teaching of literature]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En México, la literacidad se ha mostrado como una solución a los problemas de comprensión de lectura al darle a esta un enfoque sociocultural, a la vez que se fomenta el pensamiento crítico. El objetivo del presente texto es presentar los conceptos de literacidad crítica y de enfoque de género, así como los aspectos clave de la literacidad crítica de Vásquez (2017), para ampliarlas e incorporar un enfoque de género a partir de lo mencionado por Moreno (2000), Martínez-Martín (2016) y Martin et al., (2017). Desde esta perspectiva se discuten las 22 técnicas de literacidad crítica de Cassany (2006), la pedagogía de la literatura crítica (CLP) de Borsheim-Black et al. (2014), la pertinencia de ambas en la enseñanza de la literatura. Con todo lo anterior, se propone una serie de pautas para formular una literacidad crítica con enfoque de género, que se trabaje como un eje transversal en todas las asignaturas, ya que corresponde al eje de habilidades lectoras y de pensamiento crítico; esto quiere decir que tiene componentes actitudinales, y sobre todo sociales, que coadyuvan a la reflexión y análisis de las problemáticas de actualidad. Por otro lado, resulta difícil abordar esta perspectiva en las discusiones de clase sin el apoyo sólido del área de las ciencias sociales, donde se retomen contenidos declarativos necesarios para hacer un análisis sobre aspectos de poder, género, desigualdad, canon, norma, etc. Es decir, si bien es un eje transversal, es necesario contar con algunos conceptos claros para su aplicación.<hr/>Abstract In Mexico, literacy has been shown as a solution to reading comprehension problems by giving it a sociocultural approach while promoting critical thinking. The aim of this text is to present the concepts of critical literacy and gender approach, as well as Vasquez’ (2017) key aspects of critical literacy in order to expand them and incorporate a gender approach based on the contributions of Moreno (2000), Martínez-Martín (2016), and Martin et al. (2017). Based on this, Cassany’s (2006) twenty-two critical literacy techniques and Borsheim-Black et al.’s (2014) Critical Literature Pedagogy (CLP) are discussed, as well as the relevance of both of them to the teaching of literature. We propose a series of guidelines to formulate a critical literacy with a gender approach that works across all academic subjects, since it corresponds to the axis of reading skills and critical thinking, which means that it has attitudinal and, above all, social components that contribute to reflect on and analyze current issues. On the other hand, it is difficult to address this perspective in class discussions without the solid support of the social sciences, where declarative knowledge is necessary to make an analysis on aspects of power, gender, inequality, canon, etc. That is, although it is a cross-cutting theme, it is necessary to have some clear concepts for its application. <![CDATA[Being, having, and reading: are these key elements in shaping the vernacular reading practices of middle-high school students?]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde la perspectiva de los Nuevos Estudios de Literacidad y con un enfoque cualitativo, este estudio piloto se plantea dos objetivos: explorar la identidad lectora, el capital lector y la práctica lectora vernácula de un estudiante de secundaria, y valorar la pertinencia de las técnicas, los instrumentos y la estrategia para el análisis de los datos empleados para ese fin. El estudio constó de dos fases. En la primera, se realizaron observaciones de aula para identificar al informante; en la segunda, se efectuaron entrevistas semiestructuradas al informante, a su madre y a una de sus profesoras, además se solicitó al adolescente que completara un formato para el registro de sus lecturas antes de cada entrevista. Los resultados muestran que las prácticas lectoras vernáculas del informante obedecen a sus intereses y necesidades y están estrechamente vinculadas con los elementos de su identidad lectora y las diferentes manifestaciones de su capital lector. Se concluye que el formato de registro de lecturas fue inútil a su propósito, mientras que la observación, las entrevistas semiestructuradas y la estrategia para el análisis de datos demostraron ser herramientas pertinentes para la construcción de datos cualitativos en el estudio de las prácticas lectoras de adolescentes.<hr/>Abstract From the New Literacy Studies perspective and with a qualitative approach, this pilot study aims to explore reading identity, reading capital, and vernacular reading practices of a middle school student, as well as to determine the relevance of techniques, instruments, and the data analysis strategy used for that purpose. In the first stage of the study, classroom observations were made to identify an informer; in the second, semi-structured interviews were carried out with the student, the student’s mother and one of their teachers. The student was also asked to fill out a format to record his readings before each interview. The results showed that the informer’s reading practices were a response to his interests and needs and were intricately linked to the elements of his reading identity and the different manifestations of his reading capital. We concluded that the written format for reading was useless for its purpose, while observations, semi-structured interviews and data analysis strategy proved to be relevant tools for the construction of qualitative data in the study of adolescents’ reading practices. <![CDATA[University ontology: from functions to essence]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La tesis de este ensayo sostiene que las universidades han sido históricamente instituciones inerciales, sujetas a una figura hegemónica de poder, y que una de las formas para combatir dicha inercialidad radica en el robustecimiento de la esencia universitaria. Con el propósito de fortalecer esta tesis, se realizó un amplio análisis histórico que retrata la relación de dependencia entre la universidad y sus figuras hegemónicas de poder. Posteriormente, se llevó a cabo una distinción filosófica entre las nociones de función, fin y esencia, demostrando que no son conceptos homólogos y que la esencia representa el principal desafío para las universidades de nuestro tiempo. Finalmente, se esbozan algunas recomendaciones para convertir la crisis en una coyuntura para la creación de utopías y transformaciones.<hr/>Abstract The thesis behind this essay maintains that universities have historically been inertial institutions subjected to a hegemonic figure of power, and that one of the ways to combat this inertia lies in the strengthening of the university’s essence. In order to strengthen our thesis, we carried out a broad historical analysis that shows the relationship of dependence between the university and its hegemonic power figures. Subsequently, a philosophical distinction was made between the notions of function, purpose and essence, showing that they are not homologous concepts and that essence represents the main challenge for the universities of our time. Finally, some recommendations are outlined to turn the crisis into an opportunity for the creation of utopias and transformations. <![CDATA[Validation of the Attributional-Style Academic Questionnaire for evaluation in the admission to higher education]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las universidades buscan caracterizar a sus estudiantes para prevenir que abandonen la escuela y así, posibilitar su egreso. Entre las variables que se diagnostican y se relacionan con el rendimiento, éxito y trayectoria escolar, están las cognoscitivo-motivacionales: autoestima, autoconcepto y motivación (Pool-Cibrián, Martínez-Guerrero, 2013). Estas variables se construyen a partir de otra: el estilo atribucional, o cómo define la forma en que la persona interpreta lo que le sucede; el académico se refiere a la manera en que un estudiante interpreta lo bueno y lo malo que le ocurre en la escuela o en relación con su aprendizaje (Petri, Govern, 2015). El objetivo del presente estudio fue adaptar el Cuestionario de Estilo Atribucional Académico (CEAA), en una población de estudiantes preuniversitarios. El instrumento se adaptó y aplicó a aspirantes para el ingreso a una universidad de la Ciudad de México. En los resultados se observó que los reactivos del cuestionario se organizaron en cuatro factores, de forma coincidente con la propuesta de Peterson et al. (1982), fundamento empírico del instrumento. Se encontró que los factores cuentan con un alpha de Cronbach a&gt;0.75. En futuras investigaciones se podría probar su validez concurrente, comprobar otros modelos factoriales y determinar su validez predictiva respecto del rendimiento escolar.<hr/>Abstract Universities seek to characterize their students to prevent them from dropping out of school and facilitate completion of their studies. Among the variables diagnosed and related to students’ performance, success and school career are cognitive-motivational variables: self-esteem, self-concept, and motivation (Pool-Cibrián &amp; Martínez-Guerrero, 2013). These are built upon another variable: the attributional style, or how to define how students interpret what happens to them; that is, the way in which a student interprets the good and the bad things that happen to them in school or in relation to their learning (Petri and Govern, 2015). The aim of this study was to adapt the Academic Attributional Style Questionnaire (CEAA) in a sample of pre-university students. The instrument was adapted and applied to applicants to enroll in a university of Mexico City. The results show that the questionnaire items were organized into four factors, coinciding with Peterson et al.’s (1982) proposal, the empirical foundation of the instrument. It was found that the factors have a Cronbach's alpha of &gt; .75. Future research could test its concurrent validity, test other factorial models, and determine its predictive validity regarding school performance. <![CDATA[The Malmquist Index and the effects of higher education on national productivity]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las instituciones de educación superior representan un elemento clave para el desarrollo de los individuos, mismo que se ve reflejado en el desarrollo económico y social de los países. Este trabajo da a conocer específicamente en qué ayuda la educación superior en determinadas áreas, y pone de manifiesto que problemas como la falta de inversión en este sector frenan la productividad y el interés de investigar en el área. Lo anterior se cumple mediante la implementación del índice de Malmquist, al establecer comparaciones entre los 43 países que poseen universidades catalogadas dentro del World University Ranking para los años 2012, 2013 y 2014, y la formulación de un punto de referencia para ayudar a detectar qué áreas son oportunidades para mejorar y alcanzar mayor productividad.<hr/>Abstract Higher education institutions represent a key element for the development of individuals, which is reflected in the economic and social development of countries. This study reveals how higher education in particular helps in certain areas, and shows that problems such as lack of investment in this sector slow down productivity and the interest in researching in the area through the implementation of the Malmquist index, comparing the 43 countries that have universities cataloged within the World University Ranking for 2012, 2013 and 2014, and formulating a benchmark to help detect which areas provide opportunities to improve and achieve higher productivity. <![CDATA[Professional ethics of upper secondary school teachers: the students’ perspective]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Nuestro objetivo en este artículo es analizar las conductas no éticas de los profesores desde las opiniones de un grupo de estudiantes de educación media superior. La perspectiva teórica es la ética profesional docente y, específicamente, distinguimos entre las conductas éticamente cuestionables y éticamente inaceptables. La investigación fue de tipo cualitativo y para el trabajo empírico recurrimos a la estrategia de grupos focales, los cuales se realizaron en tres planteles de la Ciudad de México, de distintas modalidades educativas: un bachillerato general y dos bachilleratos universitarios. Los grupos focales nos permitieron identificar cinco comportamientos éticamente cuestionables en los profesores: la desactualización de los métodos de enseñanza, la poca capacidad de diálogo, el desinterés por el aprendizaje de los alumnos, la imposición de temas y la indiferencia ante situaciones de violencia. Con respecto a los éticamente inaceptables, los alumnos señalaron tres: el acoso sexual, las actitudes discriminatorias por la situación económica y por la apariencia física.<hr/>Abstract Our objective in this paper is to analyze some teachers’ unethical behaviors, based on the opinion of a group of students from upper secondary education. Our theoretical perspective is that of the professional teaching ethics; specifically, we distinguish between ethically questionable behaviors and ethically unacceptable ones. The research was of a qualitative type, and for our empirical work we used a focus group strategy in three schools of different educational modalities in Mexico City, one of them a general high school and the other two college-oriented high schools. Based on the information gathered through the focus groups, we identified five ethically questionable behaviors of teachers: the use of outdated teaching methods, poor dialogue skills, lack of interest in students’ learning, imposition of topics for written assignments, and disregard towards situations involving violence. As for the ethically unacceptable behavior, the students pointed to sexual harassment and discriminatory attitudes on the grounds of their economic status and/or physical appearance. <![CDATA[A strategy to strengthen the profile of Media Literacy of Higher Education Students and Teachers]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo se describe parte de un proyecto de tesis doctoral en el que se presenta el diseño y la aplicación de un proyecto de intervención para el fortalecimiento del perfil de alfabetización mediática de estudiantes y docentes de educación superior, en la Facultad de Artes de una universidad pública de Nuevo León. El abordaje teórico-metodológico se gestó desde la investigación basada en diseño (IBD), por lo tanto, incluye estrategias de recolección de datos con enfoque cuantitativo y cualitativo. Los resultados destacan el desarrollo y reforzamiento del conocimiento en las diferentes dimensiones de competencias mediáticas incluidas, tales como tecnología, información, políticas TIC, conocimiento y comunicación, a través de las diversas actividades y reflexiones de los participantes en el curso.<hr/>Abstract This paper describes part of a doctoral thesis project in which the design and application of an intervention project to strengthen the media literacy profile of higher education students and teachers is presented, in a School of Arts of a Public University in Nuevo León, Mexico. The theoretical-methodological approach was developed from design-based research (IBD) and therefore includes data collection strategies with a quantitative and qualitative approach. The results highlight the development and reinforcement of knowledge in the different dimensions of the media competencies included such as technology, information, ICT policies, knowledge and communication, through the various activities and insights of the participants in the course. <![CDATA[Viewing society through education]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200026&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este texto se ha pensado la sociedad moderna-contemporánea, para lo cual se acudió al asunto de la educación. En otras palabras, el escrito hace una reflexión social y política del presente a través de la temática educativa. Por otro lado, el artículo se sostiene en una perspectiva interdisciplinar en tanto que confluyen saberes filosóficos, jurídicos, antropológicos y sociales, los cuales se encargan de analizar la sociedad y la educación. Asimismo, lo que se ha escrito busca contribuir en los estudios que señalan el factor político de la educación, de ahí que el saber se relaciona con el poder, puesto que los que generan y significan el espacio-tiempo también lo dirigen.<hr/>Abstract This text reflects upon modern-contemporary society, as seen through the issue of education. The article follows an interdisciplinary perspective in which philosophical, legal, anthropological, social knowledge converges to analyze society and education. Likewise, it seeks to contribute to the studies that point to the political factor of education in which knowledge is related to power, since those who generate and signify space-time also direct it. <![CDATA[Data and randomness in the basic education and high school curricula in Mexico: insights from an international perspective]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el presente trabajo analizamos contenidos, aprendizajes esperados y orientaciones didácticas del currículo de estadística y probabilidad en la educación básica y bachillerato en México, con el propósito de reflexionar y relacionar con algunos currículos y recomendaciones de organismos que promueven la educación estadística a nivel internacional. Analizamos también las ideas fundamentales de la estadística y su presencia en el currículo mexicano. Los resultados muestran que el estudio de los datos y el azar está presente desde preescolar hasta bachillerato. La metodología de enseñanza en educación básica otorga importancia a contextos reales y al planteamiento de preguntas estadísticas para responder con los datos, pero en bachillerato se hace mayor énfasis en el cálculo estadístico. La tecnología para análisis de datos y simulación está prácticamente ausente en el currículo de todos los niveles.<hr/>Abstract This paper analyzes contents, expected learning and didactic orientations of the curricula for statistics and probability in Mexico’s elementary and high school education, with the aim of reflecting on and establishing relationships with some curricula and recommendations of international organizations that promote education on statistics. We also analyze the fundamental ideas of statistics and their presence in the Mexican curriculum. The results show that statistics and probability are present from preschool to high school. The methodology of teaching in basic education gives importance to real contexts and to asking statistical questions to be answered using the data, but in high school there is a greater emphasis on statistical procedures. The technology for data analysis and simulation is practically absent in the curriculum of all levels. <![CDATA[Artistic strategies to improve oral production in Mexican students: a pilot study]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200028&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente investigación tiene como objetivo realizar un estudio piloto para, posteriormente, llevar a cabo una intervención didáctica mediante actividades de escultura y modelado de plastilina para favorecer la expresión oral en alumnos de educación primaria. Para ello se realizó la selección de un grupo muestra conformado por 28 niños en edades de 6 a 8 años, con quienes se trabajó una técnica artística denominada “Escultura Familiar”, para que a través ella comuniquen la percepción y los sentimientos que experimentan con respecto a su familia. La metodología utilizada para este estudio piloto corresponde a un paradigma cuantitativo con un diseño pre-experimental y la aplicación de un pretest-postest que permitió, a partir del uso de la estrategia señalada, que los alumnos desarrollaran sus habilidades manuales y aumentaran el nivel de expresión oral al exponer y argumentar sus comentarios apoyados en su escultura. Los resultados de este estudio muestran que la intervención es prometedora, y que podría potenciar y estimular el nivel de expresión oral en los alumnos, corroborando que esta resultó ser una gran herramienta educativa. Asimismo, da pauta para implementar la intervención a mayor escala, donde se pueda evaluar la eficacia y la efectividad.<hr/>Abstract The aim of this research was to implement a didactic intervention through clay modeling and sculpture activities to favor oral expression in elementary school students. A sample group of 28 children aged 6 to 8 years employed an artistic technique known as “family sculpture” to communicate their perceptions and feelings regarding their family. The methodology used for this pilot study, following a quantitative paradigm with a pre-experimental design and the application of a pretest-posttest, allowed us to deploy the aforementioned strategy to help the students develop their manual skills and oral expression by supporting their arguments about their sculptures. Our preliminary findings revealed that this intervention is promising and that it might enhance and stimulate the level of oral expression in elementary school students, as well as inform future intervention work at a larger scale to assess its efficacy and effectivity. <![CDATA[Motivation in minority second languages learning: a case study of Spanish-speaking university students learning Nahuatl]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta un estudio sobre las motivaciones de hablantes de lenguas hegemónicas para aprender segundas lenguas minorizadas, centrándose en el caso de la lengua náhuatl. Se analizaron dos situaciones: una donde el náhuatl es considerado una lengua extranjera y en otra una lengua nacional, para identificar la asociación de motivos con determinados contextos. Los resultados muestran que los motivos instrumentales tienen mayor peso que los integradores, aun predominando factores intrínsecos. Esto es así porque el náhuatl no se visibiliza o percibe como una lengua hablada en el contexto social y académico del aprendiente, y porque las ideologías lingüísticas hispanocéntricas predominantes tienden a remarcar su valor en su sentido histórico o ideológico nacionalista, de modo que la orientación integradora responde más al deseo de incorporarse a una comunidad imaginada nacional o profesional que a querer contactar o ser parte de la comunidad nahua. Por tanto, el aprendiente valora el aprendizaje del náhuatl más como conocimiento que como medio de comunicación o integración.<hr/>Abstract This article presents a study on the motivations of hegemonic language speakers to learn minority second languages, focusing on the case of the Nahuatl language. Two situations, one in which Nahuatl is regarded as a foreign language and another where it is seen as a national language, were analyzed to identify the association of motives with certain contexts. The results reveal that instrumental motives have greater weight than integrative ones, even when intrinsic factors predominate. This is so because Nahuatl is not seen or perceived as a spoken language in the learners’ social and academic context, and because the predominant Hispano-centric linguistic ideologies tend to highlight its value in a historical or nationalist ideological way. Thus, the integrative orientation responds more to a desire to join an imagined national or professional community rather than getting in touch with the Nahua community or being part of it. Learning Nahuatl is therefore seen more as acquiring knowledge than as a means of communication or integration. <![CDATA[Literacy practices and didactic situations to favor early preschoolers’ literacy]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo recupera resultados de la fase exploratoria de una investigación didáctica que busca el acercamiento de preescolares a la alfabetización inicial retomando prácticas letradas. Se establecieron como objetivos: seleccionar prácticas letradas con apoyo en recursos digitales, para ser incorporadas al diseño de situaciones didácticas y aplicar las situaciones diseñadas valorando su pertinencia. Se adoptó la Teoría de las Situaciones Didácticas (TSD) como ruta teórico-metodológica. Participaron dos grupos de preescolares, uno como grupo de aplicación y el otro de comparación; ambos fueron evaluados (a priori y a posteriori) para identificar su nivel de conceptualización de la lengua escrita. Las prácticas letradas seleccionadas para las situaciones didácticas fueron la lectura de textos narrativos, jugar a la lotería y al ahorcado. Las situaciones se desarrollaron durante tres meses con el grupo de aplicación. El análisis de los resultados fue cualitativo, con apoyo de Atlas.ti. En ambos grupos de alumnos se presentaron avances en su nivel de conceptualización de la lengua escrita, sin embargo, el progreso fue mayor en el grupo de aplicación. La situación didáctica enfocada en la lectura de textos narrativos en formato digital, y la escritura de palabras, fue la más atractiva para los alumnos y permitió la reflexión sobre la lengua escrita.<hr/>Abstract This article retrieves results of the exploratory phase of didactic research work which seeks to help preschoolers approach initial literacy by resuming literacy practices. The objectives were to select literacy practices with the support of digital resources to be incorporated into the design of didactic situations and to apply the situations designed, assessing their relevance. The Theory of Didactic Situations (TSD) was adopted as a theoretical-methodological route. Two groups of preschoolers participated, one for application and the other for comparison. Both groups were evaluated (before and afterwards) to identify their level of conceptualization of the written language. The literacy practices selected for the didactic situations were reading narrative texts, playing the lottery and playing “hangman”. The situations were developed for three months with the application group. The qualitative analysis of the results was supported by Atlas.ti. There was some advancement in their level of conceptualization of the written language in both groups, though progress was greater in the application group. The didactic situation focused on reading narrative texts in digital format. Writing words was the most attractive activity, and allowed for reflection on the written language. <![CDATA[Initial training in the teaching of history. Historical-cultural heritage in the third grade of primary education]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200031&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo deriva de los resultados finales de una investigación cualitativa, con perspectiva fenomenológica, interpretativa-crítica. El método utilizado fue un estudio de caso. El sujeto de la investigación es un estudiante en formación inicial para la docencia, quien va construyendo sus propias nociones de enseñanza de patrimonio histórico-cultural. Por medio de una intervención pedagógica, logra que los niños de tercer grado de educación primaria se apropien de la noción del concepto de patrimonio histórico-cultural. Las técnicas e instrumentos utilizados fueron: la entrevista, el análisis hermenéutico de su documento recepcional y los datos de la propuesta de intervención. El objetivo fue identificar el proceso de formación inicial de un estudiante para profesor de educación primaria desde la intervención pedagógica con el tema de patrimonio histórico-cultural con niños de tercer grado de educación primaria. Los resultados muestran que sí es posible construir rasgos cualitativos de la formación docente desde una perspectiva sociocultural, enmarcada en un modelo integral de formación de docentes.<hr/>Abstract This work is derived from the final results of qualitative research conducted with a phenomenological and interpretative-critical approach and a case study method. The research subject is an individual in initial training for teaching, who builds his own notions of teaching about cultural historical heritage and, through pedagogical intervention, helps children in the third grade of primary education appropriate the concept of cultural-historical heritage. The technique and instruments used were the interview and hermeneutic analysis of his graduation thesis. The aim was to identify the initial training process of a primary education teacher through pedagogical intervention on teaching third grade children of primary education about their cultural heritage. The results of the intervention show that it is possible to build qualitative features of teacher training from a sociocultural perspective in the framework of a comprehensive model of teacher training. <![CDATA[Child Sexual Abuse: the social perception of elementary school teachers in Mérida, Yucatán]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200032&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Abuso Sexual Infantil (ASI) es un tema de interés a nivel mundial. El tema elegido alude a la percepción social que poseen los y las docentes en escuelas primarias en la ciudad de Mérida acerca del abuso sexual infantil. La presente investigación, de abordaje cualitativo, se realizó con el objetivo de determinar el grado de conocimiento e información que poseen acerca del tema, en aspectos relacionados con el significado, opiniones, sentimientos y emociones, factores de riesgo, identificación y atención a casos. Se contó con la participación de 80 docentes para brindar su percepción social a través de una escala tipo Likert sobre el ASI; asimismo, 20 de ellos/as accedieron a sostener una entrevista semiestructurada para conocer con mayor profundidad su percepción social de este fenómeno. Los resultados reflejaron una conscientización de los y las docentes sobre esta situación, que permitió llegar a la conclusión de que actualmente es un problema muy común que afecta al país. Igualmente, permitió conocer que existe una falta de conocimiento sobre el ASI y la forma de actuar frente a dicha situación, debido a que no son ellos/as quienes llevan de cerca los casos, que en general son atendidos por la mayor autoridad de la escuela.<hr/>Abstract This qualitative approach research work was conducted with the aim of determining the degree of knowledge and information elementary school teachers in Mérida, Yucatán, Mexico possess on the meaning, opinions, feelings and emotions, risk factors, identification, and attention to cases of child sexual abuse (CSA). 80 teachers offered their social perception about CSA through a Likert-type scale, and 20 of them agreed to answer a semi-structured interview to learn more about their social perception of this phenomenon. The results reflected an awareness of teachers about this situation, allowing us to conclude that it is a very common problem that currently affects the country, and that there is little knowledge about CSA and how to deal with it, because they are not the ones who provide follow up on these cases, which are usually handled by the school’s authorities. <![CDATA[Cuauhtemoc Elementary School, an effective school at the center of the El Bethi community, Hidalgo, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación explora los factores asociados al buen desempeño académico estudiantil de una escuela de enseñanza primaria pública ubicada en la comunidad otomí El Bethí, en el estado de Hidalgo, México. Los estudiantes de esta institución registraron un desempeño académico sobresaliente en tres evaluaciones nacionales: Enlace 2012, Planea 2015 y 2016; por ello, y por su ubicación en un contexto socioeconómico marginado, es identificada como una escuela eficaz. Desde un enfoque cualitativo se desarrolló un estudio de caso para indagar cómo la gestión institucional, el involucramiento docente y el familiar se amalgaman para el logro escolar sostenido. Se emplearon herramientas analíticas de la sociología organizacional y del interaccionismo simbólico. Algunos hallazgos indican que la gestión educativa en esta escuela está basada en un modelo directivo de liderazgo distribuido, horizontal y centrado en las personas, se prioriza la comunicación y el respeto entre todos. Los docentes mantienen arraigo en la región, están comprometidos con su trabajo, hay un interés genuino por la preservación de la cultura indígena y por mejorar continuamente los aprendizajes. Se observa una corresponsabilidad de los padres y madres de familias, elevados niveles de participación, identificación y apropiación del espacio escolar como lugar público-comunitario de gran valor.<hr/>Abstract This research work explores factors associated with good academic performance of students in a public elementary school located in the Otomí community of El Bethí in the state of Hidalgo, Mexico. Students from this institution had an outstanding academic performance in three national assessments: Enlace 2012, Planea 2015, and 2016. For this reason and because of its location in a marginalized socioeconomic context, the school is identified as effective. A qualitative case study approach, with analytical tools from organizational sociology and symbolic interactionism was developed to find out how institutional management, teacher involvement, and family involvement combine to attain sustained school achievement. Some of our findings indicate that educational management in this school is based on a directive model of distributed, horizontal and people-centered leadership, prioritizing communication and respect among all. Teachers with deep roots in the region and committed to their work have a genuine interest in preserving indigenous culture and continuously improving learning, together with co-responsibility from the students’ parents, high levels of participation, as well as identification and appropriation of the school space as a public-community place of great value. <![CDATA[The conceptualization of space: development and reference systems]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200034&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La sobrevivencia humana depende en gran medida de comunicar a otros lo que se piensa sobre el espacio, de ahí su importancia como objeto de conocimiento y de reflexión escolar. El espacio, como lo señalan Levinson y Wilkins (2006), ha sido culturalmente organizado a través de distintos tipos de sistemas de referencia y deícticos. Para Piaget e Inhelder (1973), la capacidad de coordinar coherentemente la información en un todo congruente es una de las características más importantes del desarrollo del conocimiento. El propósito de este trabajo es analizar cómo se desarrolla la conceptualización del espacio en la infancia y la adolescencia, y si dicho desarrollo se ve afectado por la capacidad de coordinar coherentemente la información. A 60 niños y adolescentes mexicanos se les propuso la tarea de describir una escena visual para que otra persona, siguiendo sus instrucciones, acomodara una serie de objetos en una maqueta. Los resultados indican que los alumnos entrevistados muestran diferencias sistemáticas y significativas en la conceptualización y descripción del espacio, y estas se relacionan con la creciente capacidad de coordinar las pistas y la información. Asimismo, el trabajo ilustra la utilidad del análisis lingüístico como herramienta para llevar a cabo investigación educativa.<hr/>Abstract Human survival depends largely on communicating to others our conceptualization of space, hence its importance as an object of knowledge and school reflection. Space, as Levinson and Wilkins (2006) point out, has been organized culturally through different types of reference systems and deixis. According to Piaget and Inhelder (1973), the ability to coherently coordinate information in a congruent whole is one of the most important characteristics of the development of knowledge. This paper seeks to analyze how the conceptualization of space develops in childhood and adolescence, and how it is affected by the ability to coordinate information coherently. 60 Mexican children and adolescents were asked to describe a visual scene so another person, following their instructions, could arrange a series of objects in a model. The results indicate that the students interviewed show systematic and significant differences in the conceptualization and description of the space and these are related to the increasing ability to coordinate clues and information. Also, the work illustrates the usefulness of linguistic analysis as a tool to carry out educational research. <![CDATA[To read, you need to write. An interview with Francisco Cajiao]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La sobrevivencia humana depende en gran medida de comunicar a otros lo que se piensa sobre el espacio, de ahí su importancia como objeto de conocimiento y de reflexión escolar. El espacio, como lo señalan Levinson y Wilkins (2006), ha sido culturalmente organizado a través de distintos tipos de sistemas de referencia y deícticos. Para Piaget e Inhelder (1973), la capacidad de coordinar coherentemente la información en un todo congruente es una de las características más importantes del desarrollo del conocimiento. El propósito de este trabajo es analizar cómo se desarrolla la conceptualización del espacio en la infancia y la adolescencia, y si dicho desarrollo se ve afectado por la capacidad de coordinar coherentemente la información. A 60 niños y adolescentes mexicanos se les propuso la tarea de describir una escena visual para que otra persona, siguiendo sus instrucciones, acomodara una serie de objetos en una maqueta. Los resultados indican que los alumnos entrevistados muestran diferencias sistemáticas y significativas en la conceptualización y descripción del espacio, y estas se relacionan con la creciente capacidad de coordinar las pistas y la información. Asimismo, el trabajo ilustra la utilidad del análisis lingüístico como herramienta para llevar a cabo investigación educativa.<hr/>Abstract Human survival depends largely on communicating to others our conceptualization of space, hence its importance as an object of knowledge and school reflection. Space, as Levinson and Wilkins (2006) point out, has been organized culturally through different types of reference systems and deixis. According to Piaget and Inhelder (1973), the ability to coherently coordinate information in a congruent whole is one of the most important characteristics of the development of knowledge. This paper seeks to analyze how the conceptualization of space develops in childhood and adolescence, and how it is affected by the ability to coordinate information coherently. 60 Mexican children and adolescents were asked to describe a visual scene so another person, following their instructions, could arrange a series of objects in a model. The results indicate that the students interviewed show systematic and significant differences in the conceptualization and description of the space and these are related to the increasing ability to coordinate clues and information. Also, the work illustrates the usefulness of linguistic analysis as a tool to carry out educational research. <![CDATA[Educational reforms in Mexico: a battlefield of forces in dispute]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200036&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La sobrevivencia humana depende en gran medida de comunicar a otros lo que se piensa sobre el espacio, de ahí su importancia como objeto de conocimiento y de reflexión escolar. El espacio, como lo señalan Levinson y Wilkins (2006), ha sido culturalmente organizado a través de distintos tipos de sistemas de referencia y deícticos. Para Piaget e Inhelder (1973), la capacidad de coordinar coherentemente la información en un todo congruente es una de las características más importantes del desarrollo del conocimiento. El propósito de este trabajo es analizar cómo se desarrolla la conceptualización del espacio en la infancia y la adolescencia, y si dicho desarrollo se ve afectado por la capacidad de coordinar coherentemente la información. A 60 niños y adolescentes mexicanos se les propuso la tarea de describir una escena visual para que otra persona, siguiendo sus instrucciones, acomodara una serie de objetos en una maqueta. Los resultados indican que los alumnos entrevistados muestran diferencias sistemáticas y significativas en la conceptualización y descripción del espacio, y estas se relacionan con la creciente capacidad de coordinar las pistas y la información. Asimismo, el trabajo ilustra la utilidad del análisis lingüístico como herramienta para llevar a cabo investigación educativa.<hr/>Abstract Human survival depends largely on communicating to others our conceptualization of space, hence its importance as an object of knowledge and school reflection. Space, as Levinson and Wilkins (2006) point out, has been organized culturally through different types of reference systems and deixis. According to Piaget and Inhelder (1973), the ability to coherently coordinate information in a congruent whole is one of the most important characteristics of the development of knowledge. This paper seeks to analyze how the conceptualization of space develops in childhood and adolescence, and how it is affected by the ability to coordinate information coherently. 60 Mexican children and adolescents were asked to describe a visual scene so another person, following their instructions, could arrange a series of objects in a model. The results indicate that the students interviewed show systematic and significant differences in the conceptualization and description of the space and these are related to the increasing ability to coordinate clues and information. Also, the work illustrates the usefulness of linguistic analysis as a tool to carry out educational research. <![CDATA[The digital age: trends in the practice of education]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000200037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La sobrevivencia humana depende en gran medida de comunicar a otros lo que se piensa sobre el espacio, de ahí su importancia como objeto de conocimiento y de reflexión escolar. El espacio, como lo señalan Levinson y Wilkins (2006), ha sido culturalmente organizado a través de distintos tipos de sistemas de referencia y deícticos. Para Piaget e Inhelder (1973), la capacidad de coordinar coherentemente la información en un todo congruente es una de las características más importantes del desarrollo del conocimiento. El propósito de este trabajo es analizar cómo se desarrolla la conceptualización del espacio en la infancia y la adolescencia, y si dicho desarrollo se ve afectado por la capacidad de coordinar coherentemente la información. A 60 niños y adolescentes mexicanos se les propuso la tarea de describir una escena visual para que otra persona, siguiendo sus instrucciones, acomodara una serie de objetos en una maqueta. Los resultados indican que los alumnos entrevistados muestran diferencias sistemáticas y significativas en la conceptualización y descripción del espacio, y estas se relacionan con la creciente capacidad de coordinar las pistas y la información. Asimismo, el trabajo ilustra la utilidad del análisis lingüístico como herramienta para llevar a cabo investigación educativa.<hr/>Abstract Human survival depends largely on communicating to others our conceptualization of space, hence its importance as an object of knowledge and school reflection. Space, as Levinson and Wilkins (2006) point out, has been organized culturally through different types of reference systems and deixis. According to Piaget and Inhelder (1973), the ability to coherently coordinate information in a congruent whole is one of the most important characteristics of the development of knowledge. This paper seeks to analyze how the conceptualization of space develops in childhood and adolescence, and how it is affected by the ability to coordinate information coherently. 60 Mexican children and adolescents were asked to describe a visual scene so another person, following their instructions, could arrange a series of objects in a model. The results indicate that the students interviewed show systematic and significant differences in the conceptualization and description of the space and these are related to the increasing ability to coordinate clues and information. Also, the work illustrates the usefulness of linguistic analysis as a tool to carry out educational research.