Scielo RSS <![CDATA[En-claves del pensamiento]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1870-879X20210001&lang=pt vol. 15 num. 29 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Epistemocracy in the Face of Indigenous Wisdoms and Epistemic Equity in the Face of the Pandemic of COVID-19]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo busca comprender las consecuencias sociales de la pandemia de COVID-19 en la población más pobre y vulnerable de países latinoamericanos, especialmente en México, así como valorar las estrategias gubernamentales contra la pandemia, en el contexto de la globalización capitalista, la dependencia y el colonialismo interno, que afectan principalmente a la población indígena. Muchos pueblos indígenas latinoamericanos han mostrado gran capacidad de resiliencia a partir de sus autonomías y conocimientos tradicionales, que no han sido integrados a las políticas gubernamentales enmarcadas en el paradigma de la globalización capitalista, el cientificismo y la centralización del poder estatal. Esta estrategia se ha mostrado insuficiente para combatir la pandemia y resolver los graves problemas económicos y sociales que se generan. Por ello, es necesario innovar vías alternativas que recuperen las cosmovisiones, conocimientos y prácticas de las comunidades indígenas que han mostrado su eficacia para integrarlas en un nuevo paradigma intercultural, comunitario, democrático y cooperativo.<hr/>Abstract This article seeks is to understand some social consequences of the COVID-19 pandemic on the poorest and most vulnerable population in Latin America, especially in Mexico, as well as to assess governmental strategies in the context of capitalist globalization, dependence and internal colonialism, that mainly affect ethnic communities. Many indigenous communities have shown great resilience and resistance to COVID 19 pandemic and its social consequences, based on their autonomy and traditional knowledge, which have not been taken into account in governmental policies. The dominant strategy for tackling the pandemic a problems is enclosed a paradigm based on capitalism, scientific rationalism, and state central power, which is inadequate to solve the most urgent problems in Mexico and Latin America. Thus, it is necessary to innovate alternative strategies that take into account cosmological views, knowledges and practices of indigenous communities that have been efficient for facing the pandemic and integrate them into a new intercultural, communitarian, cooperative and democratic paradigm. <![CDATA[Home: Friend or Enemy in Times of the Pandemic]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La pandemia actual por Covid-19 ha puesto en evidencia la vulnerabilidad humana ante el confinamiento doméstico que ha deparado en afecciones físicas y psíquicas. La hipótesis es que el hogar ha sido convertido en un recinto donde ahogar los desafueros en un mundo contemporáneo donde la ciudad es el principal escenario del sobrerrendimiento y la autoexplotación del ser humano. La casa se ha convertido en un objeto de producción y consumo, un signo del desvanecimiento del hogar. La persona rendida al trabajo y a la positividad de la vida social la asume como receptáculo y cubículo para consumir y acaparar, no como un hogar. Hoy, cuando más necesitamos de la amabilidad hogareña, los síntomas psíquicos y emocionales muestran lo contrario. El hogar debe ser rescatado.<hr/>Abstract The current Covid-19 pandemic shows the human vulnerability to the domestic confinement that has provoked some physical and mental illness. The hypothesis is that home has been transformed in an enclosure where to drown the outrages inside a contemporary world where city is the main scene of over-achievement and self-exploitation of human being. The house has become an object of production and consumption, a sign of the home's fading. Human being, subdued to job and the social life's positivity, assumes the house as receptacle and cubicle for consuming and hoarding, not as a home. Today, when we need most the kindness of home, some psychic and emotional symptoms show the opposite. Home must be rescued. <![CDATA[The Philosophical Boundaries of Political Contractualism]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100052&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Hobbes, Locke, Rousseau y Kant suelen ser catalogados como pensadores contractualistas por compartir la lógica narrativa de que el origen del Estado tiene un carácter pactual. Estableciendo los linderos del contractualismo con respecto de otras teorías sobre el origen del Estado, buscando posturas filosóficas afines y evaluando la coherencia interna en las narrativas de estos autores, en el presente artículo se contrastan los principales argumentos de los autores con los requerimientos que exige la filosofía para conformar un cuerpo teórico unificado.<hr/>Abstract Hobbes, Locke, Rousseau, and Kant are often considered contractualist thinkers because they share the narrative logic that the State has a pactual origin. By establishing the boundaries of Contractualism (and of Contractarianism) with respect to other theories about the origin of the State, looking for kindred philosophical positions, and evaluating the internal coherence in the narratives of these authors, this article contrasts the authors main arguments with the requirements demanded by philosophy to conform a unified theoretical body. <![CDATA[Politics of the Imagination: Fiction, Dissent, and the Time of Emancipation in Jacques Rancière]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100086&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo tiene como objetivo abordar el tópico de la política de la imaginación en la filosofía de Jacques Rancière. La hipótesis que pretendemos esbozar en este trabajo sostiene que la política de la imaginación está cargada de potencial subversivo, mismo que permite pensar en la posibilidad de la emancipación como proyecto político. A tal fin, analizamos la definición que Rancière proporciona sobre la política de la imaginación, tomando como punto de partida su cualidad estética. Por otra parte, también analizamos el papel que desempeñan el trabajo de la ficción y el disenso en el desarrollo de la tesis sobre el tiempo de la emancipación. Por último, presentamos una breve reflexión sobre el potencial político de la imaginación en el contexto de las investigaciones sobre filosofía política contemporánea.<hr/>Abstract This article aims to address the topic of the politics of the imagination in the philosophy of Jacques Rancière. The hypothesis that we intend to outline in this work maintains that the politics of the imagination is loaded with subversive potential, which allows us to think about the possibility of emancipation as a political project. To this end, we analyze the definition that Rancière provides on the politics of the imagination, taking as its starting point its aesthetic quality. On the other hand, we also analyze the role that the work of fiction and dissent play in the development of the thesis on the time of emancipation. Finally, we present a brief reflection on the political potential of the imagination in the context of research on contemporary political philosophy. <![CDATA[Sexuality and Biopower: The Appearance of ‘Bare Life’ in the Contemporary Sexuality Devise]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Agamben dice que el panfleto que Sade escribe en Filosofía en el tocador es el más radical manifiesto biopolítico de la modernidad. Agamben no desarrolla ampliamente las consecuencias de este panfleto en el modo en que se configura el “dispositivo de la sexualidad”. El objetivo de este artículo es realizar una interpretación de algunos fenómenos del dispositivo contemporáneo de la sexualidad con base en la tesis que Agamben establece en el Homo Sacer: “la sexualidad en la Modernidad hace surgir en el ‘partner’ la ‘nuda vida’”. Para elaborar esta interpretación, se realiza un análisis de tres elementos importantes de la tesis de Agamben: la biopolítica de la obra de Sade; las consideraciones sobre Sade en el “dispositivo de la sexualidad” de Foucault, y la aparición de la ‘nuda vida’ en un creciente sadomasoquismo.<hr/>Abstract In the first volume of Homo sacer Agamben says that De Sade’s pamphlet “Philosophy in the bedroom” is the most radical biopolitical manifest of modernity. Agamben doesn’t develop fully the consequences thereof in this pamphlet as it is set up in the “dispositive of sexuality”. The objective of this article is to construct some of the phenomena of the contemporary sexuality device as per the thesis set forth by Agamben in Homo Sacer: “Sexuality in Modernity makes ‘bare life’ emerge in the ‘partner’”. To elaborate on this construction, I make an analysis of the three most important elements of Agamben’s thesis: Bio-politics in the literary works by Sade, reflections on Sade in the “dispositive of sexuality” by Foucault and appearance of “bare life” in the growing sadomasochism. <![CDATA[Metaphysics, Anthropology and Ethics in Albinus]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo se busca poner de relieve el vínculo, que se estima fuerte, entre la metafísica y la ética general de Albino. Luego de examinar los puntos fundamentales de la metafísica platónica contenida en el Didaskalikos, se busca ver la continuidad de ellos a través de la antropología filosófica, sobre todo, recurriendo al concepto de inteligencia, en el campo de la ética general, por lo que en la última parte del trabajo revisa la manera en que Albino expone su ética general, que resulta del entrecruce entre las éticas de Platón, Aristóteles y los estoicos.<hr/>Abstract In this work, the aim is to highlight the link between Albinu’s metaphysics and general ethics. After examining the fundamental points of Platonic metaphysics contained in the Didaskalikos, attempting to show their continuity through philosophical anthropology, especially by resorting to the concept of intelligence, in the field of general ethics. In the last part of the work, there is a review of the way in which Albinus exposes his general ethics, which results from the intersection between the ethics of Plato, Aristotle and the Stoics. <![CDATA[Conflict and Risk for Life: Nietzsche and Freud]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100148&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Al desarrollar las relaciones en las obras de Nietzsche y Freud, la temática del riesgo y el conflicto no ha sido abordada en profundidad, sino que generalmente se ha tomado como elemento subsidiario para el análisis de otros aspectos. El presente artículo buscará mostrar cómo el modo en que lo vital es pensado en ambos autores se modificará en función de las relaciones que la vida misma guarda -tanto interna como externamente- respecto al riesgo y al conflicto. A partir de esto se marcará un punto de inflexión en donde, en la obra de ambos autores, el conflicto pasa estructuralmente a ocupar el centro mismo de lo vital: la tendencia buscada desde el psicoanálisis en Freud y desde la Wille zur Macht en Nietzsche implicará entonces un empoderamiento del sujeto frente al riesgo inherente que dicha conflictividad supone.<hr/>Abstract In developing the relationships in the works of Nietzsche and Freud, the theme of risk and conflict has not been addressed in depth, but has generally been taken as a subsidiary element for the analysis of other aspects. This article will seek to show how the way in which the vital is thought of by both authors will be modified according to the relationships that life itself has -both internally and externally- with respect to risk and conflict. From this point on, a point of inflection will be marked where, in the work of both authors, the conflict passes structurally to occupy the very center of what is vital: the tendency seen from the perspective of psychoanalysis in Freud and from Wille zur Macht in Nietzsche will then imply an empowerment of the subject in the face of the inherent risk that such conflict supposes. <![CDATA[Intentional vulnerability During Chile’s Dictatorship in Roberto Bolaño’s <em>Nazi Literature in America</em>, <em>Distant Star</em> and <em>By Night in Chile</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100172&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las novelas La literatura nazi en América, Estrella distante y Nocturno de Chile, del escritor Roberto Bolaño, vislumbran que la vulnerabilidad de algunos personajes es un asunto intencionado y de interdependencia que se despliega en secuestro, tortura, asesinato y desaparición forzada a consecuencia de una subjetivación que sale de la norma que establece el poder de Estado neoliberal. Apoyo mis aseveraciones en la noción de vulnerabilidad e interdependencia que desarrolla Judith Butler, en el planteamiento de Adriana Fuentes sobre subjetividad, y en la propuesta de David Harvey acerca del neoliberalismo. El objetivo es mostrar cómo estas narrativas de Roberto Bolaño dialogan con personajes vulnerables que fueron aniquilados sistemáticamente a causa de una ideología política discrepante con los principios neoliberales. Mediante las reflexiones del artículo llego a la conclusión de que la postura de Bolaño al escribir sobre los personajes disidentes políticos es la de visibilizarlos como cuerpos que importan.<hr/>Abstract Roberto Bolaño’s Nazi Literature in America, Distant Star and By Night in Chile show that the vulnerability of some characters is an intentional and interdependent issue that unfolds in kidnapping, torture, murder and forced disappearance as a result of a subjectivation that goes beyond the norm established by the neo-liberal state power. I support my assertions in Judith Butler’s notion of vulnerability and interdependence, Adriana Fuentes’s approach to subjectivity, and David Harvey’s proposal about neoliberalism. The objective is to show how these narratives are in a dialogue with vulnerable characters who were systematically annihilated because of a political ideology that disagrees with neoliberal principles. Through the reflections of the article, I conclude that Bolaño’s position in writing about political dissidents is to make them visible as bodies that matter. <![CDATA[Art and Literature of the Littoral. Montes i Bradley's Editorial Projects]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El texto aborda el análisis de algunos proyectos editoriales dirigidos por Ricardo Ernesto Montes i Bradley (1905-1976) durante el transcurso de los años treinta y cuarenta en la ciudad de Rosario, Argentina. Se trata de una serie de publicaciones periódicas en donde tenían lugar los últimos debates del momento, se difundían textos de escritores regionales y circulaban a través de noticias o imágenes las nuevas tendencias estéticas. A partir de la importancia que tuvieron esas publicaciones en el entramado cultural de la época, se indagan los intercambios trazados por el escritor con los artistas plásticos, periodistas, críticos e intelectuales que colaboraron en las revistas y boletines editados por él, teniendo en cuenta, particularmente, de qué manera se inscribe la intervención del pintor Ricardo Warecki (1911-1992) en ese circuito y cuáles son las características que adquiere su obra en ese contexto.<hr/>Abstract The text addresses the analysis of some publishing ventures directed by Ricardo Ernesto Montes i Bradley (1905-1976) during the course of the 1930s and 1940s in the city of Rosario (Argentina). It is a series of periodicals where the last debates of the moment took place, texts by regional writers were disseminated and new aesthetic trends circulated through news or images. From the importance that these publications had in the cultural framework of the time, we investigated the exchanges traced by the writer with the artists, journalists, critics and intellectuals who collaborated in the magazines and bulletins published by him, taking into account, particularly, in what way the intervention of the painter Ricardo Warecki (1911-1992) is inscribed in this circuit and what are the characteristics that his work acquires in that context. <![CDATA[Aesthetic under Review: Critical Notes on Territorial Epistemic Emancipation of the Concept]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2021000100231&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El texto aborda el análisis de algunos proyectos editoriales dirigidos por Ricardo Ernesto Montes i Bradley (1905-1976) durante el transcurso de los años treinta y cuarenta en la ciudad de Rosario, Argentina. Se trata de una serie de publicaciones periódicas en donde tenían lugar los últimos debates del momento, se difundían textos de escritores regionales y circulaban a través de noticias o imágenes las nuevas tendencias estéticas. A partir de la importancia que tuvieron esas publicaciones en el entramado cultural de la época, se indagan los intercambios trazados por el escritor con los artistas plásticos, periodistas, críticos e intelectuales que colaboraron en las revistas y boletines editados por él, teniendo en cuenta, particularmente, de qué manera se inscribe la intervención del pintor Ricardo Warecki (1911-1992) en ese circuito y cuáles son las características que adquiere su obra en ese contexto.<hr/>Abstract The text addresses the analysis of some publishing ventures directed by Ricardo Ernesto Montes i Bradley (1905-1976) during the course of the 1930s and 1940s in the city of Rosario (Argentina). It is a series of periodicals where the last debates of the moment took place, texts by regional writers were disseminated and new aesthetic trends circulated through news or images. From the importance that these publications had in the cultural framework of the time, we investigated the exchanges traced by the writer with the artists, journalists, critics and intellectuals who collaborated in the magazines and bulletins published by him, taking into account, particularly, in what way the intervention of the painter Ricardo Warecki (1911-1992) is inscribed in this circuit and what are the characteristics that his work acquires in that context.