Scielo RSS <![CDATA[En-claves del pensamiento]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1870-879X20170001&lang=en vol. 11 num. 21 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Novohispanic Creoles Against the Degeneration Theory: From Apologetics to Assertion]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El surgimiento de la teoría de la degeneración desde el frente del cientificismo racial en el siglo XVIII supuso un duro golpe para el prestigio, condición y dignidad de los criollos novohispanos. La popularidad e influencia de dicha teoría terminó por generar una respuesta enérgica entre los criollos, surgiendo así una apologética y un deseo de reivindicación. El presente artículo pretende describir y analizar dicha coyuntura, reconociéndole como un fenómeno más dentro del discurso de castas.<hr/>Abstract: The appearance of a degeneration theory encompassed in the racial scientificism of the 18th century meant a huge blow to the status, condition and dignity of New Spain’s Creole people. The popularity and influence of such theory ended up generating an energetic response from the Creoles, creating an apologetic endeavor and a desire of revindication. This article pretends to describe and analyze such circumstances, recognizing it as another manifestation of the phenomenon of the caste discourse. <![CDATA[Brahman and The West. Conscience and Liberation in Śaṁkara’s <em>Advaita</em> Thought]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100041&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La intención del presente artículo es mostrar el camino a la liberación que el advaita propone mediante una manera alternativa de comprender el acto de conocer, es decir, vinculándolo con la conciencia y separándolo de un mero acto intelectual. Asimismo, acudiendo a los textos del Vākyavritti, el Ātmabodha y el Bhagavad-Gītā se hará referencia al planteamiento central operativo del advaita, a saber: la importancia de disolverse en Brahman como ejercicio definitivo de consumación de la no-dualidad. Finalmente, se señalarán algunos vínculos existentes entre las ideas propuestas en el advaita y la filosofía de Heidegger, sobre todo en lo concerniente a sendos planteamientos sobre la nada, y se advertirán vetas alternativas para la comprensión no-dual del ejercicio filosófico humano en Occidente y Oriente.<hr/>Abstract: This article’s goal is to show the path towards liberation proposed by the Advaita through an alternative manner of comprehending the act of knowing; this is, linking it to the conscience and separating it from a mere intellectual act. In the same manner, the central operating approach of the Advaita is referred to by turning to the texts of the Vākyavritti’s, the Ātmabodha and the Bhagavad-Gītā, that is: the importance of dissolving oneself in Brahman as a definitive exercise of non-duality consummation. Finally, some existing links between the ideas proposed in the Advaita and Heidegger’s philosophy, will be pointed out, especially with regard to each approach about nothingness, and alternative paths towards the non-dual comprehension of the human philosophical exercise in the West and the East. <![CDATA[Scope and Limitations of non-violence. A Critique from Paul Ricoeur’s position and the Positive Perspective of Peace Building.]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los movimientos no-violentos caracterizados principalmente por la no colaboración y la resistencia a prácticas violentas desarrolladas en múltiples niveles han contribuido significativamente a poner un alto a guerras y sistemas opresores. No obstante, cabe preguntar si han, consecuentemente, contribuido en la construcción de la paz. El presente artículo, centrado en la figura de Gandhi, busca reflexionar acerca de los aportes generales de la no-violencia en los cambios históricos. Lo anterior articulado a través de la crítica e interpretación que Paul Ricoeur realiza a la injerencia que estos movimientos tienen en la intrincada relación entre política y violencia.<hr/>Abstract: Nonviolent movements mainly characterized by not taking part in and resisting violent practices developed no multiple levels have had a significant contribution in putting an end to wars and oppressive systems. However, it is worth asking whether they have, consequently, contributed to the construction of peace. This article, centered on Gandhi, reflects upon the general contribution of nonviolence for historical changes articulated through Paul Ricoeur’s critique and interpretation of the influence of these movements in the intricate relationship between politics and violence. <![CDATA[New realism and analogic realism]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo, exploramos en qué consiste el “nuevo realismo” de Maurizio Ferraris, y luego hacemos lo propio con el “realismo analógico” de Mauricio Beuchot. En las conclusiones hemos señalado algunos puntos poco claros en ambos realismos y proponemos la trinidad ontológica de lo real, lo idea y lo moral, a la usanza de la ontología propugnada por Antonio Rosmini.<hr/>Abstract: In this article, we explore what Maurizio Ferraris’ “New realism” consists of, and later we do the same thing with Mauricio Beuchot’s “analogical realism”. In the conclusions we have pointed out a few points not clear in both realisms, and we propose the ontological trinity of the real, idea and moral beings, following the ontology proposed by Antonio Rosmini. <![CDATA[Possibility of an Absolute Foundation of Morality. The Ethics of Immortality of Quentin Meillassoux]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Exponemos aquí la propuesta del filósofo francés Quentin Meillassoux (n. 1967) de que es necesario y posible asumir una idea de justicia absoluta y, por ende, fundamentar de modo absoluto nuestro compromiso con la acción justa y con el resto de los valores morales. La argumentación de Meillassoux no deja de ser novedosa, pues va a contracorriente no sólo de las diversas concepciones modernas de justicia y de fundamentación moral, sino, en general, de las concepciones sobre moralidad y justicia que se han dado en la historia del pensamiento y la cultura. Para precisar el significado de la ética de la inmortalidad de Meillassoux hacemos hacia el final una comparación con la ética kantiana, mostrando de qué manera la primera resuelve problemas no resueltos por la segunda. Esta comparación, y tal puede considerarse el aporte de nuestro trabajo, permite además precisar el significado y alcance de la propuesta de Meillassoux y de los temas en cuestión.<hr/>Abstract: We report here the proposal of French philosopher Quentin Meillassoux (n. 1967) that it is necessary and possible to assume an idea of ​​absolute justice and therefore justify in an absolute way our commitment to righteous action and other moral values. The rigorous argument of Meillassoux, still novel and surprising, goes against not only various modern conceptions of justice and morality, but also against general conceptions of morality and justice that have occurred in the histories of thought and of culture. His basic thesis, as we present it here, will be displayed through a concept neither theological nor religious of the "divine," (the "virtual God") but a philosophical-rational one (and yet not opposed to science), also it is a refutation of modern atheism and its variants. To clarify the meaning of Meillassoux’s ethics of immortality towards the end we compare them to Kantian ethics, showing how the first solve problems unsolved by the second. <![CDATA[Sensible Peception and Language in Heidegger, Zubiri and Lonergan]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo analiza las posturas de Heidegger, Zubiri y Lonergan sobre el papel del lenguaje en la percepción sensible. Siguiendo a Cristina Lafont, se presenta la postura de Heidegger como un idealismo lingüístico. Se analiza, después, la tesis zubiriana sobre la aprehensión primordial de realidad, como algo no mediado lingüísticamente. Por último, se analiza la postura de Lonergan para quien el lenguaje nos permite focalizar ciertos aspectos de la experiencia.<hr/>Abstract: This article examines the views of Heidegger, Zubiri and Lonergan regarding the role of language in sensible perception. Firstly, following Cristina Lafont, Heidegger’s position is presented as a linguistic idealism. Secondly, an analysis of Zubiri’s thesis about the primordial apprehension of reality as something not linguistically mediated is analyzed. Lastly, Lonergan’s position, which states that language allows us to bring into focus certain aspects of experience, is examined. <![CDATA[Love in Politics. Is it possible?]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100159&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo analiza las posturas de Heidegger, Zubiri y Lonergan sobre el papel del lenguaje en la percepción sensible. Siguiendo a Cristina Lafont, se presenta la postura de Heidegger como un idealismo lingüístico. Se analiza, después, la tesis zubiriana sobre la aprehensión primordial de realidad, como algo no mediado lingüísticamente. Por último, se analiza la postura de Lonergan para quien el lenguaje nos permite focalizar ciertos aspectos de la experiencia.<hr/>Abstract: This article examines the views of Heidegger, Zubiri and Lonergan regarding the role of language in sensible perception. Firstly, following Cristina Lafont, Heidegger’s position is presented as a linguistic idealism. Secondly, an analysis of Zubiri’s thesis about the primordial apprehension of reality as something not linguistically mediated is analyzed. Lastly, Lonergan’s position, which states that language allows us to bring into focus certain aspects of experience, is examined. <![CDATA[Vulnerability as Possibility]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2017000100165&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo analiza las posturas de Heidegger, Zubiri y Lonergan sobre el papel del lenguaje en la percepción sensible. Siguiendo a Cristina Lafont, se presenta la postura de Heidegger como un idealismo lingüístico. Se analiza, después, la tesis zubiriana sobre la aprehensión primordial de realidad, como algo no mediado lingüísticamente. Por último, se analiza la postura de Lonergan para quien el lenguaje nos permite focalizar ciertos aspectos de la experiencia.<hr/>Abstract: This article examines the views of Heidegger, Zubiri and Lonergan regarding the role of language in sensible perception. Firstly, following Cristina Lafont, Heidegger’s position is presented as a linguistic idealism. Secondly, an analysis of Zubiri’s thesis about the primordial apprehension of reality as something not linguistically mediated is analyzed. Lastly, Lonergan’s position, which states that language allows us to bring into focus certain aspects of experience, is examined.