Scielo RSS <![CDATA[Anuario mexicano de derecho internacional]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1870-465420100001&lang=es vol. 10 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>La argumentación jurídica en torno al<i> ius cogens</i> internacional</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es El autor analiza, basado principalmente en la obra de don Antonio Gómez Robledo sobre el ius cogens internacional, la historia de esa institución; las opiniones de los gobiernos; los debates en la Asamblea General de las Naciones Unidas y en la Conferencia de Viena sobre el Derecho de los Tratados, y la doctrina sobre la materia. Analiza a continuación las argumentaciones sobre el tema, a la luz del pensamiento de Aristóteles, Cicerón, María del Carmen Platas Pacheco, Chairn Perelman y Robert Alexy.<hr/>The author, based mainly on the work of Antonio Gómez Robledo regarding international ius cogens, studies the history of that institution, the opinion of govern ments, the debates at the United Nations General Assembly and the Vienna Conference on the Law of Treaties as well as the retated doctrine. After that, he examines the argumentations on that matter in the light of the Aritstotle, Cicero, Maria del Carmen Platas Pacheco, Chàim Perelman and Robert Alexy doctrines.<hr/>L'auteur examine, sur la base principalement de l'oeuvre d'Antonio Gómez Robledo sur le ius cogens international, l'histoire de cette institution, les opinions des gouvernements, les débats à l'Assemblée Générale des Nations Unies et à la Conférence de Vienne sur le Droit des Traités et la doctrine sur cet sujet. Il analyse aussi les argumentations sur la matière à la lumière des doctrines d'Aristote, Cicéron, María del Carmen Platas Pacheco, Chäim Perelman et Robert Alexy. <![CDATA[<b>El derecho de propiedad colectiva de los miembros de comunidades y pueblos indígenas en la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se analiza el desarrollo de los derechos humanos de los pueblos indígenas de América Latina; en paralelo, el autor hace una exposición crítica y académica de los criterios que ha adoptado la Corte Interamericana de Derechos Humanos en defensa de los territorios de las comunidades indígenas. Además, el autor nos da una introducción sobre la teoría con respecto a la propiedad colectiva del territorio de los pueblos indígenas y las distintas maneras en que éstos se deben beneficiar de la misma.<hr/>In this article the development of Human Rights of indigenous peoples in Latin America is analyzed, in parallel, the author makes a critical and scholar exposition on the criteria that the Inter-American Court of Human Rights has adopted in defense of the indigenous communities territories. Also, the author gives us an introduction about the theory regarding the collective property over the territory of indigenous peoples and the different ways they should benefit from it.<hr/>Cet article analyse le développement des droits de l'homme des peuples autochtones de l'Amérique latine, en parallèle, l'auteur expose d'une façon critique et academique des critères choisis par la Cour Interaméricaine de Droits Humains dans la défense des territoires des communautés autochtones. En outre, l'auteur donne une introduction à la théorie sur la propriété collective du territoire des peuples autochtones et les diverses manières de se bénéficie de la même. <![CDATA[<b>Una aproximación al debate democrático en derecho internacional</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de una introducción crítica al debate democrático en derecho internacional contemporáneo, el objeto del presente trabajo es contribuir al desarrollo crítico de una metodología apropiada para el examen de la pretensión normativa conforme a la cual el ordenamiento jurídico internacional se hallaría desarrollando en su seno una particular concepción del Estado liberal.<hr/>Taking as starting point a critical introduction to the democratic debate in international law, the object of the present work is contribute to the critical development of an appropiate methodology for the examination of the normative pretension according to which the international legal order would be developing within itself a particular conception of the liberal State.<hr/>Tout en prennant comme son point de départ une introduction critique au débat démocratique en droit international, l'objet de cette contribution est celui de contribuer au dévéloppement critique d' une méthodologie approppiée pour l'examen de la prétension normative après laquelle le droit international serait en train de développer dans son sein une conception au caractère liberale de l'État libéral. <![CDATA[<b>La valoración de la prueba de la Corte Interamericana de Derechos Humanos. </b><b>El caso Apitz Barbera y otros <i>vs.</i> Venezuela</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo presenta un esquema del análisis de prueba que la Corte Interamericana de Derechos Humanos realizó en un reciente caso relativo a la independencia judicial. Con ello se pretende que el lector observe cómo se construyeron los alegatos de las partes y cómo la Corte Interamericana resolvió la controversia en materia de hechos y evaluó la evidencia. El objetivo es mostrar, a través de un caso concreto, la forma en que el tribunal internacional analiza los medios de prueba y da por ciertas o por no demostradas las hipótesis que se le presentan.<hr/>This article presents a scheme of the proof analysis that the Inter-american Court of Human Rights performed in a case concerning judicial independence. The pretention is that the reader observes how the parties pleadings were build and how the Court solved the controversy about the facts and evaluated the evidence. The objective is to show, through a concrete case, the way in which the In terna iional Tribunal analyses the proofs and grants true or non-demonstrated the hypothesis showed to it.<hr/>Cet article présente une étude de l'analyse de l'essai que la Cour interaméricaine des droits de l'homme effectué sur un cas concernet a l'indépendance judiciaire. Il est prévu que le lecteur va observer comment ils ont construit les mémoires des parties et la manière dont la Cour de résoudre le différend sur les faits et d'évaluer les éléments de preuve. L'objectif est de montrer, à travers un cas, comment le tribunal examine la preuve et d'assumer une ou des hypothèses nonprouvées devant elle. <![CDATA[<b>Consideraciones sobre el Estado de derecho en el plano internacional</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se plantean algunos de los problemas e implicaciones que presenta la expresión 'Estado de derecho' en el plano internacional, haciendo particular énfasis a su definición, alcance y a la dimensión que dicha expresión adquiere en el terreno práctico. A este respecto, se hace un acercamiento de este tema en el dilema entre la legalidad y la legitimidad en el plano internacional, así como la importancia del papel que juega la Organización de las Naciones Unidas en el tema; en particular, se analiza el papel que juega tanto el Consejo de Seguridad como la Corte Internacional de Justicia en la creación y mantenimiento del Estado de derecho en el plano internacional.<hr/>This article puts forward some of the problems and implications that the expression 'rule of law' presents in the international level, making a special emphasis in its definition, its scope of application and the dimension that said expression acquires in practice. In this respect, an approach is made to tackle this subject on the dilemma it poses between legality and legitimacy at the international level, as well as the import tance of the role of the United Nations in it; it analyzes, in particular, the role of both the Security Council and the International Court of Justice in the creation and in the maintenance of the rule of law in the international level.<hr/>Cet article soulève quelques questions et des implications de l'introduction de l'expression 'État de droit' au niveau international, avec un accent particulier à sa definition, sa portée et l'ampleur que prend cette expression dans la pratique. À propos de cela, il y a une approche de cette question dans le dilemme entre la légalité et la légitimité au niveau international, ainsi que l'importance du rôle joué par l'Organisation des Nations Unies sur la question, en examinant notamment le rôle qui jouent le Conseil de Sécurité et la Cour Internationale de Justice dans la création et le maintien de l'état de droit au niveau international. <![CDATA[<b>La "responsabilidad de proteger" en Naciones Unidas y la doctrina de la "responsabilidad de proteger"</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo se toma la tarea de examinar el concepto de la "responsabilidad de proteger", que ha sido aprobado por la Asamblea General de la ONU, y de determinar el alcance y límites de tal aceptación, así como los problemas de aplicación unidos a este concepto. En un siguiente paso, se tratarán los puntos controvertidos en torno a la "responsabilidad de proteger", y por último, se realizará una apreciación crítica de la doctrina de la "responsabilidad de proteger" que inspira este concepto.<hr/>The present paper undertakes the task of examining the concept of the "responsibility to protect" approved by the UN General Assembly and of ascertaining its scope and limits as well as the problems of application linked with this concept. Furthermore, it will deal with the contentious items relating to the "responsibility to protect", and finally, it will make a critical appraisal of the doctrine of the "responsibility to protect" which inspires this concept.<hr/>Cette étude examine le concept de la "responsabilité de protéger" qui a été adopté pour l'Assemblée Générale de l'ONU et elle détermine la portée et les limites de cette acceptation et les problèmes de sa misse en ouvre. Dans la prochaine étape ce document aborde les points controversés de la "responsabilité de protéger" et, enfin, il y aura une évaluation critique de la doctrine de la "responsabilité de protéger" derrière ce concept. <![CDATA[<b>Relativization of sovereignity facing preservation of fundamental rights and guarantees</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo versa sobre el fenómeno de la relativización de la soberanía frente a la preservación de los derechos y garantías fundamentales. Cómo el papel de la globalización en la difusión de los derechos humanos en el siglo XX fue incipientemente abordado a través de la protección internacional y regional de los mismos, y también, cómo la constitucionalización de los derechos fue llevada a cabo gradualmente en el ordenamiento jurídico de los diferentes Estados. Asimismo se estudian las intervenciones humanitarias del Consejo de Seguridad en los años noventa, así como la fuerza de emergencia de Naciones Unidas de la Asamblea General.<hr/>The current works deals with the sovereignty relativization phenomenon when it comes to fundamental rights preservation. Though it out, globalization role in human rights diffusion during XX century was incipiently approached, through international and regional human rights protection, as well as the constitucionalization of these rights were gradually taking place in States legal system. Humanitarian interventions of United Nations Security Council in 90's as well as United Nations Emergency Force of General Assembly interventions were also accomplished.<hr/>Les travaux en cours traite de la souveraineté relativisation phénomène quand il s'agit de la préservation des droits fondamentaux. mais, le rôle de la mondialisation dans la diffusion des droits de l'homme au cours de XX siècle a été approché incipiently, internationales et régionales à travers la protection des droits humains, ainsi que les constitucionalization de ces droits ont été peu à peu en place dans les États système juridique. Les interventions humanitaires des Nations Unies Conseil de sécurité en 90 ainsi que la Force d'urgence des Nations Unies de l'Assemblée générale, les interventions ont également été accompli. <![CDATA[<b>La disputa sobre la demarcación de la reserva Raposa Serra do Sol: ¿Una cuestión de derechos indígenas constitucionales o de soberanía nacional?</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es A pesar del gran número de comunidades indígenas que habitan las regiones brasileñas, los derechos indígenas nunca han sido clasificados como un asunto de prioridad para el país. Utilizando los conflictos más recientes que evolucionaron de la demarcación de la tierra que constituye la Raposa Serra do Sol en Roraima, este artículo analiza la demarcación de las tierras indígenas en Brasil y la interconexión de la institución de la demarcación con aspectos de constitucionalidad, tales como soberanía del país y su defensa nacional. Los derechos indígenas deben ser asegurados, aunque la seguridad del país y su soberanía no deben ser ignoradas.<hr/>Despite the number of indigenous communities inhabiting Brazilian areas, indigenous rights have never been classified as a matter of top relevance to the country. Using the latest conflicts evolving from the demarcation of land that constitutes the Raposa Serra do Sol in Roraima, this article aims at analyzing the demarcation of indigenous lands in Brazil and the interconnection of the institute of demarcation with aspects of constitutionality, such as the sovereignty of the country and its national defense. It will be defended that although the rights of indigenous must be assured, the security of the country and its sovereignty must not be disregarded.<hr/>Malgré le nombre de communautés autochtones vivant dans les regions du Brésil, les droits despeuples autochtones n'ontjamais été classé comme une question de grande importance pour le pays. Utilisant les derniers conflits dans la démarcation de la terre qui constitue la Raposa Serra do Sol, dans l'État de Roraima, cet article vise à analyser la demarcation des terres indigenes au Brésil et à l'interconnexion de l'établissement de la démarcation des questions de constitutionnalité, tels que la souveraineté du pays et de sa défense nationale. Fait valoir que, bien que les droits des peuples autochtones doit être assurée, la sécurité du pays et de la souveraineté ne doit pas être pris en compte. <![CDATA[<b>Europa ante la crisis financiera. Plan europeo de recuperación y principales políticas europeas para hacer frente a la crisis</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es La dificultad para aprobar el Tratado de Reforma de la Unión Europea ha coincidido con la grave crisis económica mundial. La UE ha establecido un plan de recuperación que se basa en fortalecer las libertades económicas básicas europeas y el mercado interior, flexibilizar -sin suspender- la política de libre competencia, así como en una apuesta renovada a favor de la cohesión territorial, la nueva política energética y la inversión en i+d.<hr/>Difficulties to approve a Treaty for the Reform of the EU have coincided in time with a great World Wide economic crisis. EU has passed a Plan for the recovery, its foundations are to strengthen the 4 basic EU economic freedoms and the Internal Market; to introduce flexibility into competition policies without suspending its application; and to reinforce territorial cohesion, energy policy and r+d investments.<hr/>La difficulté dans l'adoption de la réforme du traité de l'Union européenne a coïncidé avec la crise économique mondiale. L'UE a établi un plan de redressement qui est basé sur le renforcement de la base des libertés économiques et le marché intérieur européen, flexible séjour sans la politique de libre concurrence, ainsi que d'une offre renouvelée de cohésion territoriale, la nouvelle politique l'énergie et l'investissement. <![CDATA[<b>Yacimientos transfronterizos de hidrocarburos. Entre el hecho jurídico y el diplomático</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Inspirado en la reciente modificación del orden jurídico mexicano con respecto a la explotación de hidrocarburos, el autor presenta un análisis sobre los yacimientos compartidos por México y los Estados Unidos, así como la probable postura estadounidense sobre los derechos de explotación, considerando sus intereses en el Ártico. Además, el autor se refiere a las obligaciones internacionales sujetas a la explotación de recursos naturales en la plataforma continental extendida. Más adelante, el estudio contiene las distintas opciones que México tiene para comenzar la extracción coordinada de recursos en áreas transfronterizas.<hr/>Inspired on recent modifications to the mexican legal order regarding the hydrocarbon exploitation, the author presents an analysis about the deposits shared by Mexico and the United States and the probable american position about the rights over them considering the US interests in the Arctic. Also, the author refers to the international obligations attached to the exploitation of natural resources in the Extended Continental Shelf. Further, the study contains the different options that Mexico has to start the coordinated extraction of resources in transboundary areas.<hr/>Inspiré par le récent changement de l'ordre juridic mexicain sur l'exploitation des hydrocarbures, l'auteur présente une analyse des sites partagés par le Mexique et leis États-Unis et de l'attitude américaine sur les droits d'exploitation de leurs intérêts dans l'Arctique. L'auteur se réfère également aux obligations internationales sur Sexploitation des ressources naturelles dans le Plateau Continental Étendu. Plus tard, l'étude contient plusieurs options que le Mexique a pour commencer l'extraction coordonnée des ressources dans les zones transfrontalières. <![CDATA[<b>Derechos de los Estados en el ámbito marítimo: interpretación y aplicación de los principios y normas de los Estados en materia de diversidad biológica</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los recursos naturales ocupan un lugar relevante en la regulación jurídica del medio ambiente, porque sus beneficios podrían ser el sustento para el desarrollo de un país. Los derechos del Estado y de las personas se derivan de aplicar los principios internacionales que poseen un valor incalculable; por lo tanto, la ausencia de distinciones jurídicas en su regulación internacional genera un vacío jurídico y una confusión normativa aplicable a los recursos, lo cual redunda en la pérdida de beneficios y ausencia de derechos. Este artículo se concentra en los recursos genéticos en el mar.<hr/>Natural resources have an important place in the legal regulation of the Environment because their benefits might be the base for the sustainable development of a country. The rights of a country and the peoples derived from the application of international principles having an important value and, therefore, the absence of juridical distinction in the international regulation creates a juridical vacuum and confusion on the legal norms applicable to the resources creating a loss of benefits and non application of the rights derived there from. This article will focus on the legal rules related to natural genetic resources of the sea.<hr/>Les ressources naturelles occupent une place importante dans la réglementation juridique de l'environnement parce que leurs avantages soient mai soutenir le développement d'unpays. Les droits de l'État et les individus sont calculés en appliquant les principes possèdent une valeur inestimable, et donc pas de distinction juridique dans la réglementation internationale crée un vide juridique et la confusion des règles applicables en matière de ressources qui se traduitpar uneperte avantages et l'absence de droits. Cet article se concentre sur les ressources génétiques dans l'océan. <![CDATA[<b>¿Puede el crimen de "persecución" incluir el discurso de odio?</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo discute los intentos de los fiscales y de los tribunales penales internacionales de encuadrar el discurso de odio dentro del tipo penal del crimen de "persecución". La vaguedad de la definición de este crimen le permite al intérprete utilizarlo como un contenedor en el cual poner actos criminales que, debido a fallas sustanciales o probatorias, no puede de otra manera ser penalizado. Esta situación, junto con las condiciones que presupone, pone en peligro el principio de legalidad, y por lo tanto demanda un análisis cuidadoso por parte de los juristas, con el fin de probar la precisión de aplicaciones inciertas tales como aquella con respecto al discurso de odio.<hr/>The present paper discusses attempts by prosecutors and International Criminal Tribunals to encompass hate speech within the model fact situation of the crime of "persecution". The vagueness of this crime definition enables the interpreter to use it as a container in which to place criminal acts that, due to substantial or evidentiary shortcomings, cannot otherwise be penalized. This situation, and the conditions it presupposes, endanger the principle of legality and therefore demand careful analysis on the part of the jurist in order to test the accuracy of dubious enforcement such that with respect to hate speech.<hr/>Cet article décrit les tentatives des procureurs et des tribunaux pénaux internationaux pour l'incitation à la haine dans le cadre infraction de crime de "persécution". L'imprécision de la definition de ce crimepermet à l'interpréte de l'utiliser comme un contenant dans lequel des actes criminels qui mettent des échecs ou des preuves ne peuvent pas être pénalisées. Cette situa tion, ainsi que les conditions assumé, menace la primauté du droit et requiert donc une anatyse attentive par les avocats dans le but de tester la précision des applications telles que l'incertitude à l'égard de l'incitation à la haine. <![CDATA[<b>Breve reseña de la naturaleza y alcances del derecho internacional de los derechos humanos</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es El autor presenta un estudio que incluye varias definiciones sobre derecho internacional de los derechos humanos, sus ramas, los principios cardinales que guían la aplicación del mismo y las diferentes teorías sobre la interacción entre derecho interno y derecho internacional; ofrece ejemplos sobre las elecciones de algunos Estados latinoamericanos en este aspecto, y el nivel que le otorgan a los tratados de derechos humanos dentro de su orden jurídico. El artículo incluye un análisis sobre la Carta Internacional de Derechos Humanos, sus orígenes, mecanismos y características.<hr/>The author presents a study which includes several definitions of International Law of Human Rights (ILHR), its branches, the main principles that guide the application of ILHR and the different theories about the interaction between Domestic and International Law, offering instances about the choice of some latin american States in this regard and the level they give to Human Rights treaties within their legal order. The article includes an analysis about the International Charter of Human Rights, its origins, its mechanisms and characteristics.<hr/>L 'auteurprésente un étude qui comprendplusieurs definitions du Droit International des Droits Humains, ses domaines, les principes cardinaux qui guident son application et les différentes théories sur l'interaction entre Droit interne et Droit International, il offris des exemples sur les élections dans quelques États latino-américains sur ce sujet, et le niveau que les traités des Droits Humains ont dans son ordre juridique L'article comprend un analyse sur la Charte Internationale des Droits Humaines, ses origines, mécanismes et caractéristiques <![CDATA[<b>Comisión presidencial de investigación esrilanquesa (2007): ¿llegó a ser una audiencia justa?</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo, el objetivo es estimar de manera coherente el procedimiento de la reciente Comisión Presidencial de Indagación esrilanquesa, y se aporta una crítica legal sustantiva del conflicto de intereses que ha perjudicado a la Comisión.<hr/>In this paper, the aim is to assess the procedure of the recent Sri Lankan Presidential Commission of Inquiry and to provide a substantive legal critique of the conflict of interest that troubled the Commission.<hr/>Cet article examine d'une manière cohérente la procédure de la récente Commission Présidentielle d'Enquéte de Sri Lanka et il apporte une critique légale substantive du conflit d'intérêts qui a caussé un dommage. <![CDATA[<b>El real decreto 240/2007, del 16 de febrero: el nuevo régimen jurídico de los ciudadanos comunitarios en España</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es España, en los últimos tiempos, se ha aproximado a los porcentajes de población extranjera de los demás Estados miembros de la Unión Europea (UE). La adhesión de España a las comunidades europeas como Estado miembro de pleno derecho, mientras no se logre algún tipo de normativa armonizada de origen comunitario, le obliga a fijar el régimen jurídico aplicable a los nacionales comunitarios en nuestro territorio. Desde ese momento, España -en los últimos tiempos, país receptor de ciudadanos comunitarios- se ha ocupado de fijar las formalidades administrativas para el ejercicio de los derechos de entrada, salida y permanencia en España por parte de los ciudadanos de sus Estados miembros para la realización de actividades por cuenta ajena, o por cuenta propia.<hr/>Spain, in recent times has come close to the percentage of foreign population from other EU Member States. The accession of Spain to the European Communities as a full member, while not achieving any kind of uniform regulation of origin, it is necessary to fix the legal regime for EU nationals on our soil. Since then, Spain, in recent time, host country nationals, has been involved in setting administrative formalities for the exercise of the rights of entry, exit and stay in Spain for the citizens of its member States to activities as an employed person or self.<hr/>Le pourcentage de la population étrangère en Espagne a augmenté ces derniers temps, et il est proche aux des autres États de l'Union Européenne (UE). L'adhésion de l'Espagne à la Communauté Européenne comme État membre à part entière, sans aucun type de normes harmonisées d'origine communautaire, fait nécessaire d'établir le régime juridique applicable aux nationaux communautaire dans notre territoire. Depuis ce moment-là, l'Espagne -un pays récepteur de citoyens communautaires- a fixée les formalités administratives pour l'exercice des droits d'entrée, sortie et permanence des citoyens des autres États de l'UE pour la réalisation des activités salariées et indépendants. <![CDATA[<b>Desarrollo del derecho internacional humanitario y la continua pertinencia de la costumbre</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los tratados han sido ampliamente considerados como la principal fuente de derecho internacional, sin embargo, históricamente, la costumbre ha tenido a menudo una determinada precedencia sobre las convenciones. Este artículo presenta un análisis sobre la importancia del derecho internacional consuetudinario en materia de derecho humanitario. Mayormente basado en el estudio del Comité Internacional de la Cruz Roja, este trabajo alcanza una profunda exploración a través del derecho internacional humanitario consuetudinario, y su papel en subsanar los vacíos y evadir los obstáculos de la efectividad del derecho internacional humanitario convencional.<hr/>Treaties have been widely regarded as the main source of International Law, nevertheless, historically; custom has often had certain precedence over conventions. This article presents an analysis about the importance of Customary International Law in the matter of Humanitarian Law. Mostly based on the study performed by the International Committee of the Red Cross, this work achieves a deep exploration through Customary Humanitarian International Law and its roll in fulfilling the vacuums and avoiding the obstacles of Conventional Humanitarian Law effectiveness.<hr/>Les Traités internationaux ont été largement considérée comme la principale source du droit international, mais, historiquement, la pratique a souvent eu une certaine priorité sur les convention. Cet article présente une analyse de l'importance du droit international coutumier sur le droit humanitaire. Principalement sur la base d'une étude réalisée par le Comité international de la Croix-Rouge, ce travail est une exploration profonde du droit international humanitaire coutumier et de leur rôle pour remédier aux lacunes et éviter les obstacles à l'efficacité du droit international humanitaire. <![CDATA[<b>Aproximación al marco legal común europeo relativo a la investigación sobre clonación humana</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question. <![CDATA[<b><i>Reflexiones sobre ética y política internacional</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question. <![CDATA[<b><i>México-China. Culturas y sistemas jurídicos comparados</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question. <![CDATA[<b><i>A Legal Geography of Yugoslavia's Disintegration</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question. <![CDATA[<b><i>International Migration Law. Developing Paradigms and Key Challenges</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question. <![CDATA[<b>Report of the Working Group on the Universal Periodic Review. Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question. <![CDATA[<b>Report of the Working Group on the Universal Periodic Review. Mexico. Addendum. Views on Conclusions and/or Recommendations, Voluntary Commitments and Replies Presented by the State under Review</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question. <![CDATA[<b>Decision 11/113 Outcome of the Universal Periodic Review. Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-46542010000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta contribución, el autor defiende la existencia en Europa de principios informadores relativos a la investigación acerca de la clonación humana y de las células troncales de embriones humanos. Gracias al Consejo de Europa, tales principios, que se ocupan del proceso y del objeto de esta investigación, y además de la protección jurídica de las patentes resultantes de esa investigación, pueden ser vistos como el mínimo común sobre el tema para los países europeos. Podría valer la pena seguir estos principios informadores dentro del contexto europeo a un nivel universal, notablemente en las Naciones Unidas, con el fin de obtener la inspiración necesaria para abandonar la actual falta de consenso entre los Estados, la cual previene una regulación internacional sobre el tema.<hr/>In this contribution, the author defends, the existence in Europe of inferring principles concerning the research on human cloning and with stem cells from human embryos. Thanks to the Council of Europe, such principles dealing with the process and object of this research, but also concerning the juridical protection of the patent of the result of that research, can be seen as the minimum common to European countries on this topic. These inferring principles in the European context could be worth to be followed at universal level, notably in United Nations, in order to get inspiration for leaving the current lack of consensus among States preventing an international regulation on this issue.<hr/>Dans cette contribution au l'annuaire mexicain du droit internationel, je defends l'existence en Europe de déduire des principes concernant la recherche sur le clonage humain et avec des cellules souches sur des embryons humains. Merci au Conseil de l'Europe, ces principes portant sur le processus et l'objet de cette recherche, mais aussi concernant la protection juridique du brevet du résultat de cette recherche, peut être considérée comme le minimum commun aux pays européens sur ce sujet. Ces principes de déduire dans le contexte européen pourrait être intéressant à suivre au niveau universel, notamment l'Organisation des Nations Unies, afin de s'inspirer pour quitter l'absence actuelle de consensus entre les États de prévenir une réglementation internationale sur cette question.