Scielo RSS <![CDATA[Revista IUS]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1870-214720130002&lang=pt vol. 7 num. 32 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Aberrations, mistakes and inaccuracies in the current rules in manifold municipalities of Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La condición en que se encuentran los municipios de México aporta excelentes razones para remitir una mirada al marco jurídico que emerge de los ayuntamientos. Examinar la realidad del derecho positivo mexicano producido por los cuerpos edilicios es un ejercicio aparentemente trivial y efímero, pero de profundas consecuencias prácticas. Excavar entre los recovecos y los lados más oscuros del derecho positivo conlleva sus sorpresas. No se trata de acometer contra el desconocido y olvidado mundo jurídico municipal, sino de la manifestación de un íntimo deseo de que ese ámbito se atienda y avance. Anhelo que en la lectura de los textos reglamentarios se fue fortaleciendo, para llegar a la convicción de que la denuncia contra la irresponsabilidad, la ignorancia y la incuria, es ya un paso para lograr ese buscado mejoramiento.<hr/>The status of the municipalities of Mexico constitutes an excellent reason to take a look at the legal framework of the townships. To analyze the reality of Mexican positive law produced by counsellors is a seemingly trivial and ephemeral exercise, but of profound practical consequences. To dig up darker sides of positive law brings surprises. It is not a question of combating the unknown and forgotten municipal legal system; but the demonstration of the intimate wish to attend this sector. This yearning, in reading of the statutory texts, was strengthened, to arrive at the conviction that the complaint against the irresponsibility, ignorance and negligence, is already a step towards such improvement. <![CDATA[<b>Municipal financial autonomy in Ecuador, with special reference to tax revenue and to municipal tax jurisdiction</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo analiza los aspectos financieros que implica la descentralización administrativa en el Ecuador. En una primera parte se habla de las características fundamentales del modelo de descentralización ecuatoriano, para posteriormente explicar la relación entre descentralización y autonomía financiera. En una segunda parte se refiere a los ingresos tributarios que se asignan a los municipios ecuatorianos y al sistema tributario municipal, con especial referencia a la potestad de creación de tasas y contribuciones especiales que tienen los municipios ecuatorianos.<hr/>This paper analyzes financial aspects related to the administrative decentralization in Ecuador. In the first part, we analyse basic features of Ecuadorian decentralization model, in order to explain the connection between decentralization and financial autonomy. The second part is on tax revenues allocated to Ecuadorian municipalities and municipal tax system, with particular reference to the power of creating special contributions for Ecuadorians municipalities. <![CDATA[<b>Municipal power granted by the article 115 of the Constitution and its relationship to human right and the maintenance and promotion of public health</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo tiene por objetivo analizar las competencias otorgadas por la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos a los municipios desde una perspectiva crítica que promueva el reconocimiento de las obligaciones básicas que tienen las administraciones públicas municipales en materia de salud. Dicho análisis se desarrolla a partir de la interpretación conjunta de los artículos 1 y 115 de la Constitución, que imponen a las autoridades la obligación de promover, respetar, proteger y garantizar los derechos humanos, entre ellos el derecho a la salud.<hr/>This article aims to analyze the powers granted by the Political Constitution of the United Mexican States to municipalities, from a critical perspective, that promotes the recognition of basic obligations of municipal public administrations in health today. This analysis is a joint interpretation of the Articles 1 and 115 of the Constitution which impose on the authorities the obligation to promote, respect, protect and guarantee human rights, including the right to health. <![CDATA[<b>The role of local authorities in the field of social action in Spain</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La intervención administrativa se ha desarrollado desde siglos a través de las entidades locales. Estas administraciones públicas se configuran como el medio idóneo para la prestación de servicios sociales debido sobre todo a su proximidad con el ciudadano y, por tanto, a los problemas reales de la población. Aún siendo la acción social una competencia autonómica, las entidades locales desempeñan por delegación importantes funciones en el desempeño de las tareas asistenciales, gozando de autonomía en la gestión de los recursos sociales y, en todo caso, previo cumplimiento de los requisitos jurídicos que exijan las normas reguladoras de acción social.<hr/>Administrative intervention has evolved, for centuries, through local authorities. These public authorities are the ideal means for providing social services, mainly due to its proximity to the citizen and therefore, to real problems of the population. Even though social action is an autonomous competition, local authorities play important functions in the field of care services, with autonomy in the management of social resources and after complying with legal requirements on social action. <![CDATA[<b>Privatization of municipal public services: a need for democracy and a reality</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La participación ciudadana en el quehacer de la administración pública es necesaria para consolidar una auténtica democracia. Una de las maneras de lograr esa participación es mediante la prestación de servicios públicos por parte de los particulares a través de las concesiones; sin embargo, en nuestro país no existe un fundamento constitucional que dé nacimiento a esta figura jurídica, por lo que se requiere una reforma constitucional que le dé sustento a la concesión, así como una ley reglamentaria.<hr/>Citizen participation in public administration tasks is necessary to consolidate a true democracy. One of the ways to achieve this participation is the provision of public services by private parties through concessions, however, in our country there is no constitutional basis that give rise to this legal requirement. There-fore it is necessary a constitutional amendment and a regulatory law. <![CDATA[<b>Notes on municipal administration</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uno de los aspectos relevantes en el análisis de la gestión municipal consiste en la valoración de su autonomía. El carácter autónomo del municipio no garantiza siempre un relevante grado de independencia, por ello es necesario analizar su estructura en función del marco constitucional y legal, y la relación que puede tener con la sociedad. En ese contexto, reflexionaremos sobre las particularidades de dicha autonomía, los grados que puede alcanzar y su contenido, para posteriormente abordar el principio de participación y, dentro de sus mecanismos, el presupuesto participativo.<hr/>One of the relevant aspects in the analysis of municipal management is the valuation of its autonomy. The autonomous character of the municipality does not always guarantee a significant level of independence; therefore it is necessary to analyze its structure depending on constitutional and legal framework, and the relationship with the society. This time, we will reflect on features of this autonomy, the levels it can reach and its content, in order to tackle the principle of participation and within its mechanisms, the participatory budget. <![CDATA[<b>Municipal governance in Mexico</b>: <b>scopes and challenges</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El gobierno municipal en México ha tenido limitación para gobernar en el presente siglo, a pesar de las atribuciones conferidas por la Constitución mexicana desde la centuria pasada. No se logra establecer una agenda efectiva que logre el desarrollo, crecimiento y bienestar de la sociedad local. En este estudio tratamos los gobiernos municipales en el marco del régimen constitucional federal.<hr/>In Mexico, the municipal government has been limited to rule this century, despite powers conferred by Mexican Constitution since last century. It is not possible to establish an effective agenda that achieves development, growth and welfare of local society. In this research, we focus municipal governments in the framework of the federal constitutional system. <![CDATA[<b>The administration of the State and municipalities in Chile</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los municipios chilenos constituyen un servicio público y forman parte del Estado. No son considerados parte del gobierno, sino órganos encargados de la administración local, no obstante lo cual tienen con la administración central relaciones de subordinación y coordinación. Una reforma municipal debe considerar otorgar mayores atribuciones, según la tipología que se les asigne a los municipios y sus diferentes características.<hr/>Chilean municipalities constitute a public service and they are part of the State. They are not regarded as part of the government, but authorities responsible for local administration; nevertheless they have, with central administration, subordinate and coordinate relationships. A municipal reform must give major attributions, according to typology assigned to municipalities, following its characteristics. <![CDATA[<b>Local actions of global impact in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Después de 30 años, el pretendido fortalecimiento municipal sigue siendo más un tema de discurso político que un conjunto de políticas públicas que efectivamente hayan impactado al orden primario de gobierno. El panorama municipalista en 2013 -justo al inicio de un nuevo sexenio presidencial e inmerso en un mundo globalizado- marca la necesidad de plantear nuevos caminos, nuevas propuestas para el fortalecimiento municipal. Así, el presente artículo identifica una serie de temas municipales que requieren atención prioritaria por tratarse de acciones locales de impacto global. Plantea la necesidad de estructurar políticas públicas con un paradigma de columna vertebral que nos permita unir los postulados, apoyos y visiones globales -internacionales- con acciones concretas a nivel municipal. Para ello se requiere conformar una estrategia de país que brinde mayor impulso a los municipios.<hr/>After 30 years, the alleged municipal strengthening is still more a matter of political discourse, than a set of public policies that have actually impacted the primary order of government. The municipalist panorama in 2013 -right at the beginning of a new presidential term and immersed in a globalized world-, establishes the need for brand new directions, fresh proposals in order to strengthen the municipality. Thus, this article identifies a number of municipal issues that require priority attention since the local actions have a global impact. It raises the need to structure public policy with a backbone paradigm that allows us to combine the postulates, supports and international overviews with concrete actions at the municipal level. This requires the construction of a country strategy to provide the greater impetus to municipalities. <![CDATA[<b>The international right to drinking water and sanitation</b>: <b>A debate on rights of fourth generation at the crossroads</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Iniciando el siglo XXI, en la Asamblea General de Naciones Unidas se hizo eco del déficit del agua en el planeta e incluyó el tema entre los Objetivos del Milenio. Desde entonces existe una pugna entre intereses privados, que disfrutan de una renovada jerarquía a raíz de la globalización, y las posiciones soberanas que mantienen el origen público del recurso y la imposibilidad de su comercialización. Esta posición ha sido respaldada también por pueblos originarios. Las líneas que siguen muestran estos intereses divergentes y la necesidad de buscar puntos de contacto para un desarrollo sustentable.<hr/>At the beginning of the 21st century, the United Nations General Assembly echoed the lack of water in the planet and included the subject among the Millennium Goals. Since then, there is a latent conflict between private interests who enjoy a renewed hierarchy following the Globalization process, and the sovereign positions who maintain the public origin of the resource and the impossibility of its commercialisation. This position has been also endorsed by native peoples. The following lines show these divergent interests and the need to find contact points for a sustainable development. <![CDATA[<b>Municipal administrative justice in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La reforma constitucional al artículo 115, publicada en el Diario Oficial de la Federación del 23 de diciembre de 1999, enunció que en las leyes en materia municipal, expedidas por las legislaturas locales, uno de sus objetos sería el incluir "los medios de impugnación y los órganos para dirimir las controversias entre dicha administración y los particulares, con sujeción a los principios de igualdad, publicidad, audiencia y legalidad". En este artículo indagamos sobre la justicia administrativa instaurada en los municipios mexicanos.<hr/>The constitutional reform to the article 115 published in the Official Journal of the Federation on December 23, 1999, stated that in laws, in municipal matter, issued by local legislatures, one of its objects will be including "the means for contesting and the organs to resolve the controversies between administration and individuals, subject to the principles of equality, publicity, hearing and legality". In this article, we inquire on administrative justice established by Mexican municipalities. <![CDATA[<b>City councils. Integration and competitions</b>: <b>Comparative analysis in three states of Central Mexico in the stage of alternation</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472013000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo explora las condiciones y los motores de cambio que propicia la ley orgánica municipal en tres estados con diferentes grados de alternancia: Hidalgo, Guanajuato y Tlaxcala. Se hace un estudio de las diferentes etapas de legitimación por las que han pasado los gobiernos locales en estos estados y su consecuencia en los procesos institucionales. Se constata que existe un cambio en la democracia local y un ejercicio de poder menos autoritario.<hr/>This paper explores the conditions and the levers for change that favour municipal organic law in threes states with different states of alternation: Hidalgo, Guanajuato and Tlaxcala. This is a research on different stages of legitimization of local governments in these states and the consequence in the institutional processes. There is a change in local democracy and an exercise of a less authoritarian power.