Scielo RSS <![CDATA[Revista IUS]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1870-214720150002&lang=en vol. 9 num. 36 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Appearance of a disabled person before the notary]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analiza la situación de la persona con discapacidad a la luz de la Convención de la ONU sobre los derechos de las personas con discapacidad de 2006, examinando su recepción en el derecho español y extrayendo conclusiones para la práctica notarial.<hr/>This is an analysis of the situation of a disabled person in the light of the UN Convention on the rights of disabled persons of 2006, examining its reception in Spanish law and extracting conclusions for notarial practice. <![CDATA[Legal protection for the people in vulnerable situations and respect for voluntary autonomy]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200061&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo intenta discurrir sobre una noción de vulnerabilidad que trascienda su vinculación con las situaciones de debilidad individual o colectiva sin excluirlas. Propugna una concepción totalizadora del concepto, recordando que todo ser humano es esencialmente vulnerable. Aborda la inveterada exclusión de los sujetos más vulnerables y su lucha pertinaz en pos de su inserción social. Analiza la tutela que el derecho penal argentino ofrece a esas personas a través del análisis de una sentencia que trata la figura de circunvención de incapaces. Particular atención se dispensa a la figura del notario en cuanto a la valoración a su cargo, respecto del discernimiento de los otorgantes y la función preventiva que cumple el autorizante.<hr/>This work intends to reflect on the concept of vulnerability that transcends its connection with the situation of individual weakness or even collective weakness, without exclusion . It advocates a holistic understanding of the concept, remembering that every human being is essentially vulnerable. It tackles the longstanding exclusion of the most vulnerable subjects and the prolonged struggle in pursuit of their social inclusion. It also analyses the protection that Argentine criminal law offers to these people through the analysis of a judgement that presents the situation of circumvention for incapable persons. Particular attention is given to the position of the notary in respect of the value of his office, with regard to the discernment of licensors and the preventive role that comes with this authorization. <![CDATA[Notes on the system of human capacities in reference to the Civil and Commercial Code of the Republic of Argentina (Law 26,994)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200089&lng=en&nrm=iso&tlng=en El régimen jurídico tradicional de capacidad de las personas regulado en el Código Civil Argentino, obra del Dr. Dalmacio Velez Sarsfield, vigente desde el año 1871, fue modificado por la Constitución Nacional, los Instrumentos Internacionales sobre Derechos Humanos y las leyes internas que se han sancionado en su consecuencia. Dicho código fue recientemente derogado y el 1° de agosto de 2015 entrará en vigencia en la República Argentina el nuevo Código Civil y Comercial de la Nación que recepta esta normativa en un intento de adecuación a las pautas vigentes en la materia. No siempre dicha adecuación se logra acabadamente y persisten vestigios del régimen derogado. El presente trabajo constituye un resumen de los puntos más novedosos para el notariado que surgen del régimen de capacidad en el nuevo código.<hr/>The traditional legal system governing the people's capacity regulated by the Argentine Civil Code, written by Dr. Dalmacio Velez Sarsfield PhD, in force since 1871, was amended in the National Constitution, under the section for International Instruments on Human Rights and domestic laws that have been consequently sanctioned. This code was recently repealed, and on August 1, 2015, a new Civil and Commercial National Code came into force in the Republic of Argentina adopting this regulation as an alignment with current guidelines in the area. This alignment has not been fully achieved with persistent remnants of the repealed code still present. This work constitutes a summary of the most innovative aspects for notaries that arise from the new code for human capacity. <![CDATA[The legal capacity of minors and the Opinion #4/2014 of the Directorate of Notaries and Civil Registers]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200119&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Dictamen 4/2014 de la Dirección de Notarías y Registros Civiles del Ministerio de Justicia permite a un menor de edad otorgar una escritura ante notario. Este hecho nos obliga a releer los artículos que regulan la capacidad jurídica del menor de edad y cuestionarnos el contenido de esta, su naturaleza y sus alcances.<hr/>The Dictum 4/2014 of the Directorate of Notaries and Civil Registers of the Ministry of Justice allows a minor to execute a deed before a notary. This fact compels us to re-read the articles regulating the legal capacity of a minor and to question its content, nature and scope. <![CDATA[The advance directives in Uruguay: Reflections on the law 18473]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200135&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo describe el tratamiento que a nivel nacional se le ha dado a las Voluntades Anticipadas. Se parte de una visión que vincula a los Derechos Humanos y jerarquiza la expresión de voluntad de una persona ante una eventual enfermedad incurable. Se analiza el texto legal vigente señalando las principales imprecisiones cometidas tanto por el legislador como por quien tuvo a su cargo la reglamentación, para finalizar con una reflexión sobre cuales serían las reformas que se deberían llevar a cabo para dinamizar y hacer efectiva a esta figura jurídica.<hr/>The article describes the treatment given, at the national level, to Living Wills. It is part of a vision that links Human Rights and respects the expression of free will of a person with an eventually incurable disease. It analyzes the current legal text by indicating the main inaccuracies committed both by the legislator and those in charge of the regulation, concluding with a reflection on what reforms should be brought to each to streamline the law and make this legal structure effective. <![CDATA[Autonomy and representation of the will in the living and document will advance in Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200155&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como finalidad dar a conocer el documento de voluntad anticipada existente en México. Este forma parte de una lucha que se ha dado a lo largo de los últimos años en el mundo por legalizar la llamada muerte asistida, comúnmente conocida como eutanasia. El hecho de dar a conocer los lineamientos legales de la voluntad anticipada a los servidores de la salud y a los pacientes permitirá que la voluntad de los pacientes terminales, con daños irreversibles, sea validada sin sanción penal para el médico. Al existir una regulación vigente es viable que los particulares la lleven a cabo, aunque el desconocimiento es real y su procedimiento es mínimo por parte de los notarios públicos. Para hacer esta investigación, realizamos un estudio de conceptos desde la perspectiva del derecho civil. El documento de voluntad anticipada en otros países lleva el nombre de testamento vital; dicho término se relaciona con el aspecto sucesorio; por lo tanto, se examinarán la manifestación de la voluntad, los conceptos de muerte asistida y su regulación internacional, para analizar posteriormente la Ley de Voluntad Anticipada en el Distrito Federal.<hr/>This paper aims to introduce the living will currently existing in Mexico. It forms part of a struggle that has been taking place over recent years in the world in order to legalize so-called "assisted suicide", that is commonly known as euthanasia. The fact of getting to know the legal alignments of a Living Will to health workers and patients will allow the will of terminal patients, with irreversible damages, to be valid, without any criminal sanction to the doctor. With the existence of a regulation in force, it is feasible for individuals to carry it out, even though the ignorance may be real and the procedure is minimal for the public notaries. In order to do this research, we made a study of concepts from the perspective of civil law. The Living Will is known by the name of Testament Vital in other countries; this term is related to the appearance of succession; thus, this paper will examine the manifestation of the will, the concept of assisted death and its international regulation. Thereafter the laws pertaining to the Living Will will be located and assessed in the District Federal of Mexico City. <![CDATA[Human organ and tissue donation from living donors and the notarial function]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200179&lng=en&nrm=iso&tlng=en La instrumentación por vía notarial del acto de dación de órganos y tejidos humanos con carácter solemne-constitutivo, y su posible revocación, genera una indudable responsabilidad al notario que, en ejercicio de su fe pública, ha de garantizar la libre manifestación de voluntad del dador, ajena a toda compensación de naturaleza económica, precisamente por la naturaleza altruista del acto que protagoniza. Nuevamente resulta el notario la pieza clave en la seguridad jurídica preventiva que reclama un Estado de Derecho.<hr/>Execution by way of notarial certification the donation of human organs and tissues with its gravely serious nature, and its possible revocation, generates a undoubtable responsibility to the notary who, in the exercise of his competent public authority, has to ensure the free expression of will for the giver, without any economic compensation, precisely because of altruistic nature of this action. The notary is the key piece in the preventive legal security that the State of Law requires. <![CDATA[The <strong><em>Ars Notariae</em></strong> as an alternative to protect the right of disposition over the dead body]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con las presentes líneas se busca reflexionar sobre la importancia de la función notarial como alternativa a la deficiente protección del derecho de disposición sobre el cadáver en el ámbito sustantivo y procesal civil en Cuba. Se parte de analizar los aciertos y desaciertos de la regulación de este derecho en los espacios mencionados, para cerrar con la valoración de la importante actividad que puede realizar el notario, mediante sus funciones principales (fedante y de preconstitución de prueba), y sus funciones conexas (asesora, de consejo y de higiene preventiva), en aras de evitar futuros litigios y que el derecho objeto de estudio se pueda realizar de forma más completa, en tanto y en cuanto se modifique la legislación vigente.<hr/>The aim of this paper is to reflect on the importance of the notarial function as an alternative to the deficient or lack of protection to the right of disposal over the corpse in the substantive scope of due civil process in Cuba. It analyzes the achievements and shortcomings of the current regulations of these rights,, and closes with the valuation of the important activity that can be performed by the notary. It is through his main functions (as confidant and providing pre-constitutional verification), and his related functions (advisor, Council and preventive hygiene), in the interest of avoiding future litigation that civil rights can be somewhat protected. Hopefully the legal topic of study will be undertaken in a more comprehensive manner, insofar as to propose how they can modify the legislation in force. <![CDATA[Notes on filiatory recognition in favor of the conceived, not born in notary head offices. Special reference to the Family Code in Nicaragua]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200235&lng=en&nrm=iso&tlng=en La doctrina tradicional reconoce preferentemente las adquisiciones inter vivos y mortis causa como consagración de la tutela de los eventuales derechos del concebido no nacido en el ámbito patrimonial; pero nada indica que sean las únicas manifestaciones de tal protección. La posibilidad de reconocer a un ser meramente concebido, a pesar del carácter sui generis que presenta por las propias condiciones en que se encuentra, ha sido admitida con notable generalidad como efecto favorable a su condición jurídica. El reconocimiento de la filiación de un hijo concebido puede estar contenido en testamento -con independencia de que sea común o especial- o en otro documento público. Las particularidades del reconocimiento filiatorio del concebido no nacido marcan las vicisitudes de la figura en el ámbito notarial.<hr/>Traditional doctrine preferably recognizes the acquisitions inter vivos and mortis causa as a consecration of the tutelage of possible rights of the conceived not born in family law; but there is no evidence that indicates they are the only manifestations of such protection. The possibility to recognize a being as conceived, in spite of the sui generis nature that it presents by the conditions in which it is located, has been accepted with remarkable generality as favorable effect to its legal status. The parentage of a child conceived can be contained in testament -regardless of whether it is common or special- or in other public document. The particularities of filiatory recognition in the case of those conceived-not born mark the vicissitudes of the responsibilities in the notarial field. <![CDATA[Technology and legal security in the recent changes to Peruvian notary law]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200249&lng=en&nrm=iso&tlng=en El fraude inmobiliario es uno de los más graves problemas que sufre el Perú en perjuicio de los propietarios de vivienda, en tanto las falsificaciones logran que los bienes sean traspasados a terceros de buena fe, lo que, en la práctica, hace irrecuperable el inmueble. Por tal motivo, el legislador se ha visto en la necesidad de afrontar la difícil situación mediante una reforma urgente de la ley del notariado, concretada con la aprobación del Decreto Legislativo N° 1232, que entre varias reformas positivas, introduce rigurosas obligaciones del notario en orden a la identificación de personas en los instrumentos públicos y permite la emisión de traslados o copias virtuales mediante firma electrónica, con lo cual se interconecta el oficio notarial y el registro público, sin necesidad de intermediarios. No obstante, la norma también presenta serias omisiones, pues no soluciona los casos de fraude que se originan desde el arbitraje y desde el propio registro.<hr/>Real estate fraud is one of the most serious problems affecting Peru to the detriment of the homeowners, as both the counterfeits and falsifications achieved while goods are transferred to third parties acting in good faith, in practice, make the property unrecoverable. For this reason, the legislators have seen the need to confront the difficult situation through an urgent reform of notary law, concluded with the adoption of the Legislative Decree N° 1232, which among several positive reforms, introduces stringent obligations of the notary in order to verify the identification of persons in the public documents and allow the issue of transfers or virtual copies by means of electronic signature; in this way the office of notary and the public register are interconnected, without the need for intermediaries. However, the standard also presents serious omissions, and therefore does not solve the cases of fraud that originate from the arbitration and from the public record itself. <![CDATA[Nine years of Biometrics in Peru: The Fate of Identification at the crossroads]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200275&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la presente investigación se analizan multidisciplinariamente los sistemas de identificación biométrica y su papel en la identificación de las personas, examinando tanto sus principios y origen científico como sus cualidades y limitaciones. Para el efecto, paralelamente se estudiará la constitucionalidad y efectos de las normas que sucesivamente se han ido aprobando en el Perú sobre la obligatoriedad bajo sanción de la consulta biométrica por los notarios, que en la práctica determina la preponderancia del resultado de un test automatizado sobre la fe de identificación notarial. Por último, y tomando como marco teórico las más recientes investigaciones especializadas en el campo de la identificación biométrica, en las cuales se advierte del peligro de la atribución de infalibilidad a sistemas de identificación automatizados, se concluye sobre las consecuencias que para la función notarial y la seguridad jurídica depararía esta atribución por parte de los órganos de control y autoridades peruanas.<hr/>The investigation of this research paper analyses multidisciplinary biometric identification systems and their role in the identification of persons examining both principles and scientific origin, with their qualities and limitations. In parallel it also examines the constitutionality and effect of regulations that have been adopted in succession in Peru on the obligation under sanction of biometric consultation by the notaries. In practice, this determines the preponderance of the result of an automated test on the validity of the notarized certificate. Finally, and taking as a theoretical framework the most recent research specialized in the field of biometric identification, the danger of the attribution of infallibility to systems of automated identification is warned. The paper concludes with the consequences of this attribution applied by supervisory bodies and the Peruvian authorities for the notarial function and legal security. <![CDATA[The challenge of the electronic notarial signature: its possible use to authorize all notarial documents]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200303&lng=en&nrm=iso&tlng=en La firma electrónica notarial es un reto para la propia institución del notariado. En esta investigación se estudia la firma electrónica notarial mexicana y se compara con la española; se estudian los obstáculos para el uso de dicha firma y las posibles ventajas de la sociedad al tener notarios que con su firma electrónica autoricen documentos electrónicos notariales.<hr/>The electronic notarial signature is a challenge for the institution of notaries. This paper studies the Mexican electronic notarial signature and how it compares with its Spanish counterpart. It studies the obstacles in the use of the signature and the possible advantages of society to have notaries who with their electronic signature can authorize electronic documents. <![CDATA[The new Civil and Commercial Code in the Republic of Argentina. Its impact on notarial activity]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200331&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente aporte está dirigido especialmente al análisis de la experiencia recogida en el ámbito notarial en estos tres meses de aplicación de nuevo derecho privado, desde la óptica de casos concretos, pues entiendo, más allá del valor del desarrollo doctrinario, que abordar la experiencia práctica es altamente beneficioso para entender cómo el hombre común está siendo alcanzado por las nuevas normas que rigen su conducta. Treinta años llevó unificar el derecho privado en la República Argentina. Los juristas lo apoyan y critican con la misma vehemencia, con más subjetividad que objetividad. Lo que no hay que perder de vista es que en esta primera etapa de aplicación debe primar la prudencia en el entendimiento del contenido normativo. Fundamentalmente debemos entender que más allá de la norma, la prioridad es la persona humana cuya conducta regula y que esa persona humana, por mejor posicionamiento que ostente frente al sistema, siempre es vulnerable. Desarrollo seis temas concretos: la aplicación del derecho en el tiempo, la capacidad restringida de la persona humana, la unidad de acto, las intervenciones notariales de personas que no conocen el idioma nacional y las que sufrende discapacidad auditiva y las acta notariales de comprobación.<hr/>This present contribution is especially directed to the analysis of the experience in the notarial field over three months during the implementation of new private law from the perspective of specific cases, because addressing practical experience over the value of doctrinarian development, is highly beneficial to understanding how the common man is being affected by the new rules that govern his conduct. It took thirty years to unify the private law in the Republic of Argentina. Lawyers have supported it and criticized it with the same vehemence, with more subjectivity than objectivity. We must not forget in this first stage of implementation, prudence needs to prevail in the understanding of the normative content.. We must understand that beyond the norm, the priority is the human person, whose conduct it regulates; and that human being, due to better positioning facing the system, is always vulnerable. Six specific issues were developed: application of law within time, the restricted capacity of the human person, the unity of the act, notarial interventions of people who do not know the national language, people with hearing disability, and the notarial function of verification. <![CDATA[Public instruments in the civil and commercial code in Argentina]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200359&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los instrumentos públicos están enunciados y regulados en el Código Civil y Comercial de Argentina. Resulta de interés distinguir los instrumentos públicos según el agente y el contenido por sus consecuencias y efectos; mas todo instrumento público debe reunir ciertos requisitos que son esenciales. En especial es relevante la competencia del oficial público en razón de la materia, territorio y persona. Las causales de invalidez formal y sustancial del instrumento público se regulan en el Código nuevo con algunas innovaciones, así como la eficacia probatoria y la libre circulación en defensa de los derechos de los usuarios y consumidores, resguardado por normas Constitucionales y del Código Civil y Comercial Argentino. La firma en los instrumentos públicos y su proyección en el documento digital y electrónico se contempla con remisión a la ley especial de firma digital número 25.508.<hr/>Public documents are set forth and regulated in the Civil and Commercial Code of Argentina. It is of interest to distinguish the public documents, according to the agent and the content, for their consequences and effects; but all public documents must meet certain essential requirements. The competency of public official is particularly important by reason of the subject-matter, territory and person. The grounds for invalidity and substantiality are regulated by the new Code, with some innovations; as well as the probative value, and the free movement in defense of the rights of users and consumers, protected under constitutional rules and of the Civil and Commercial Code in Argentina. The signature on public documents and its projection in digital and electronic document is envisaged with special reference to the law of digital signature number 25,508. <![CDATA[Reasons and lack of reasons that delay the dejudicialization of divorce in Argentina]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200389&lng=en&nrm=iso&tlng=en Es nuestra intención contribuir al debate actual que presenta la nueva fisonomía del divorcio, y las modificaciones que éste debería encarar para estar en total consonancia con la doctrina internacional de los derechos humanos. El ejercicio de un derecho no conlleva necesariamente su judicialización. Así, la desjudicialización del divorcio consensual constituye el paso siguiente en su evolución, que ya no debe ser visto como un proceso, sino como la exteriorización de la finalización de la relación afectiva. Esta denuncia alitigiosa debe ser externada de la sede judicial y escindida de las cuestiones relativas a la ruptura marital pues, además, ello supondría la reducción del conflicto familiar al que los hijos se ven expuestos; reduciendo los costos económicos, psicológicos y emocionales a los estrictamente ocasionados por el quiebre afectivo, sin añadir los propios del proceso. Ello, finalmente, nos permite como beneficios adicionales la descongestión del sistema judicial, la racionalización y la redistribución de los recursos humanos.<hr/>It is our intention is to contribute to the current debate that presents the new face of divorce, and the changes that it should address to be in conformity with the international doctrine of human rights. The exercise of a right does not necessarily entail its prosecution. Therefore the dejudicialization of consensual divorce is the next step in the evolution, which should no longer be seen as a process, but as the externalization of the conclusion of the affective relationship. This complaint litigation must be externalized from the courts and separated from issues relating to the marital breakdown because, in addition, it would imply a reduction of family conflict to which children are exposed; reducing the economic, psychological and emotional costs to those strictly caused by the affective breakdown, without adding to the process. This, finally, allows us as an additional benefit, of decongestion of the judicial system, and the redeployment of human resources. <![CDATA[Comments about article 326 of the Family Code (notarial agreement on alimony)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-21472015000200419&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la legislación nicaragüense, con la implantación del Código de familia, se permite a las partes realizar acuerdos ante notarios para regular el pago de las pensiones alimenticias. Estos acuerdos deber ser aprobados por la autoridad judicial. En la redacción de este tipo de convenios, los notarios pueden encontrar ciertos tipos de vicisitudes, como la capacidad de los menores de edad progenitores; la situación de las personas adolescentes que se emancipan por maternidad o paternidad en cuanto a su derecho de recibir alimentos; la distribución en caso de pluralidad de alimentarios concebidos con otras parejas. Con el ánimo de contribuir a un debate presentamos nuestras consideraciones sobre estos temas polémicos en nuestra legislación en materia de familia.<hr/>In Nicaraguan legislation, with the implementation of the Family Code, parties are permitted to execute agreements before notaries to regulate the payment of alimony. These agreements must be approved by judicial authority. In the drafting of this type of convention, the notaries may find some vicissitudes, such as the capacity of minors to be parents; the situation of adolescents emancipated by maternity or paternity with regard to their right to receive food; the distribution of food in case of a plurality of food plans with other couples. With the spirit of contributing to a debate, we present our thoughts on this and other controversial issues in our legislation relative to the family.