Scielo RSS <![CDATA[Culturales]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1870-119120170001&lang=pt vol. 5 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[De reflexiones internas a estadísticas anuales]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Lifestyles among the Porfirian elites in the city of La Paz, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente trabajo tiene como objetivo explicar los modos de vida entre las élites de la ciudad de La Paz, Baja California Sur, México, durante la época porfiriana, a partir de tres aspectos de la cultura material: vivienda, alimento y vestido. Se parte de la idea de que la actividad comercial coadyuvó a la modernidad, entendida como el cambio en los patrones de consumo que devino un nuevo comportamiento cultural en los modos de vida de los sectores sociales más acomodados, que se distinguió por el lujo y confort, cuyo referente fue la capital francesa, considerada el símbolo de la cultura universal. La estrategia para promover ese cambio se centró en el diseño arquitectónico de los edificios que albergaban las tiendas, en la organización departamental de éstas y la publicidad en la prensa local.<hr/>Abstract: This paper aims to explain the way of life among the elite of La Paz, Baja California Sur, Mexico during the Porfiriato, from three aspects of material culture: housing, food and clothing. It starts from the idea that commercial activity helped modernity, understood as the change in consumption patterns that became a new cultural behavior in the lifestyles of wealthier social sectors, distinguished by their luxury and comfort, which was taken from the French capital, considered the symbol of universal culture. The strategy to promote that change was focused on the architectural design of the buildings, particularly, in the departmental organization of these commercial sites and the advertisements in the local press. <![CDATA[Traditional circus in Chile. The form of life and image of art]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: A pesar de sus peculiaridades, suele pensarse que el circo es un arte como el teatro o la danza. Bajo esta consideración, surge la tentación de utilizar la imagen del arte para asir lo que ocurre en el circo tradicional. En el presente artículo esa tentación se pone en cuestión mediante la descripción de algunos rasgos relativos a la forma de vida de quienes pertenecen al circo tradicional en Chile. Con ello, mi objetivo no es confrontar el uso que con fines prácticos pueda hacerse de la afinidad que existe entre el circo y el arte, sino mostrar los límites que tiene la imagen del arte al momento de aproximarse al circo tradicional con intereses cognoscitivos. A partir de esa discusión, se sostiene que una manera más adecuada de entender las dinámicas relativas al circo tradicional radica en la figura del gremio.<hr/>Abstract: Regardless of its peculiarities, it is usual to suppose that the circus is an art like theatre or contemporary dance. Through this consideration, a temptation of using the image of art in order to understand what occurs in the traditional circus in Chile rises. In this article this temptation is addressed into question through a description of some features related to the members of the traditional circus form of life. My objective it is not questioning the practical use of the affinity between the art and circus, but to show the limits of the image of art to make an epistemic approach of the traditional circus. Hence, that discussion it is held that a better way to understand the dynamics related to the traditional circus is the image of the professional associations. <![CDATA[Contentions by the city: criminalization, deaths and political organization around sexual diversity in Tijuana]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este texto expone cómo el género y la sexualidad forman parte de las delimitaciones internas de Tijuana. Con el análisis de los discursos de la prensa, en contraste con entrevistas a informantes clave, se observa que existen disputas por las fronteras internas de la ciudad. El estudio se sitúa entre las décadas de 1970 y 1990, y destaca cómo el control y la regulación de las sexualidades dan cuenta de las acciones políticas de sujetos que actúan, se reinventan e intervienen en la producción de la ciudad. Se expone, primero, una discusión conceptual sobre las delimitaciones de las fronteras en relación con las sexualidades; posteriormente, se hace referencia al conservadurismo político y social en Tijuana, para luego mencionar la represión y las muertes en contra de los mujercitos. Se concluye que las disputas y la organización política en torno a la diversidad sexual conforman fronteras internas en Tijuana.<hr/>Abstract: This article examines how gender and sexuality are part of the internal boundaries of Tijuana. With the analysis of the discourses of the newspaper, in contrast to interviews with its key informants, it is noted that there are disputes for the internal boundaries of the city. Located between the decades of the seventies and nineties, the study emphasizes how the control and regulation of sexualities account for the political actions of subjects acting, they reinvent themselves and are involved in the production of the city. It is exposed, first, a conceptual discussion on the delimitation of the borders regarding sexualities subsequently referred to the political and social conservatism in Tijuana, then mention the repression and killings against the mujercitos it is mentioned. As a conclusion, the disputes and political organization around sexual diversity make the internal borders in Tijuana. <![CDATA[Deportation and forced family separation at the San Diego-Tijuana Border]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Las deportaciones de Estados Unidos han llevado a la separación de miles de padres y madres indocumentados de sus hijos. Basándose en el caso de la zona fronteriza San Diego-Tijuana, el objetivo de este artículo es explorar de qué manera la política migratoria llegó a permitir, y en momentos dictar, la separación familiar. El tema es abordado dentro de un marco analítico multidimensional y contextual centrado en el entrecruce de: la globalización de la expulsión; las fuerzas históricas que propagaron el uso de la deportación como instrumento de control poblacional en la zona; la interconexión de los sistemas legislativos que actualmente rigen la inmigración y el bienestar del menor; y la praxis. Se argumenta que la separación familiar forzada es un fenómeno arraigado en la frontera San Diego-Tijuana, en el tejido de los regímenes legislativos y en la praxis, lo cual ha terminado por “normalizar” su ejercicio en la región.<hr/>Abstract: Deportations from the United States have led to the separation of thousands of undocumented mothers and fathers from their children. Focusing on the San Diego-Tijuana border, this article explores how immigration policy came to permit, if not prescribe, forced family separation. By employing a multi-dimensional analytical framework, it focuses on the interplay of: the globalization of expulsion; the historical use of deportation as a form of population control in the border area; the interconnections of the immigration and child welfare systems; and the day-to-day praxis of deportation. It is argued that forced family separation has deep roots in the San Diego-Tijuana border, the legislative regimes of immigration and child welfare and their praxis, all of which have led to its “normalization” in the region. <![CDATA[The history of independent theater in Buenos Aires: the importance of Boedo and Florida]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En la década de 1920, muchos de los intelectuales de Buenos Aires se dividieron en dos grupos: Boedo y Florida. El primero abogó por un arte social que invitaba a accionar a los obreros. El segundo pretendió renovar la literatura con fines estéticos. Los de Florida expresaban su mirada a través del periódico Martín Fierro; y los de Boedo lo hacían desde las revistas Los Pensadores y Claridad. Tribuna del pensamiento izquierdista. A su vez, el 30 de noviembre de 1930, el boedista Leónidas Barletta creó el Teatro del Pueblo, dando inicio al movimiento de teatros independientes en la ciudad. El propósito de este trabajo es analizar cómo se trató el arte teatral en los medios mencionados, a fin de observar qué vínculo con el teatro propone cada uno y qué rasgos, de los que luego serían promovidos por Barletta y el teatro independiente, ya habían sido diseminados en ellos.<hr/>Abstract: In the 20s, many of the intellectuals of Buenos Aires were divided into two groups: Boedo and Florida. The first advocated a social art, to invite the workers to act. The second sought to renew the literature for aesthetic purposes. The Florida expressed his gaze through the newspaper Martin Fierro; and Boedo did it from the magazines Los Pensadores and Claridad. Tribuna del pensamiento izquierdista. In turn, on November 30th, 1930, the boedista Leónidas Barletta created the Teatro del Pueblo, with this starting the movement of independent theaters in the city. The purpose of this paper is to analyze how the theatrical art is discussed in the mentioned means to observe what link with the theater proposes each one and what traits, which would then be promoted by Barletta and independent theater, had been scattered in them. <![CDATA[Sociocultural and demographic characterization of trans people in Cuba. Discriminatory attitudes towards them]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100189&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Los objetivos de este artículo son identificar características socioculturales y demográficas de la población trans en Cuba, y conocer las actitudes de los cubanos hacia estas personas. Como parte del diseño metodológico del trabajo, se consideró un conjunto de preguntas que posibilitaron contar con la información para alcanzar una aproximación fundamentada a los aspectos planteados. El estudio resulta valioso porque, por primera vez, la población trans puede ser analizada de manera diferenciada de acuerdo con sus particularidades. No obstante, se carece de elementos precedentes al respecto que permitan conocer la evolución de sus características y de problemáticas asociadas a la misma. Como hallazgos se encuentran: que el número de trans en Cuba sobrepasa las 3 000 personas; que sus características socioculturales las señalan como un grupo poco favorecido, y que las actitudes discriminatorias que padecen difieren con base en los atributos demográficos de la población que los ejerce.<hr/>Abstract: The objectives of this article are to identify sociocultural and demographic characteristics of the trans people in Cuba, and to know the attitudes of Cubans towards these people. As part of the methodological design of the work was included a set of questions that made it possible to have the information to achieve a reasoned approach to the proposed objectives. At the national level, the study is valuable because, for the first time, the trans population can be treated in a differentiated way according to their particularities. Nevertheless, there are no precedents in this respect that allow to know the evolution of the associated characteristics and problems. Results show that the number of trans surpasses three thousand people, whose sociocultural characteristics point to them as a poorly favored group and that the discriminatory attitudes they suffer differ according to the demographic attributes of the population that exerts them. <![CDATA[Attitudes toward Yucatec Maya among bilingual speakers in Cancun’s 90 <sup>th</sup> borough]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este estudio busca identificar las actitudes lingüísticas hacia la lengua maya en un grupo de yucatecos bilingües de maya y español asentados en un área de la ciudad turística de Cancún conocida como la Región 90. A partir de la aplicación de un cuestionario sociolingüístico se exploran dichas actitudes en los ámbitos familiares, escolares y urbanos, espacios donde la mayor parte de los participantes afirmaron que es importante hablar la maya. Sin embargo, hace falta explorar las causas profundas de las actitudes que los hablantes exponen, pues el instrumento del presente estudio tiene un alcance limitado. Pese a ello, este trabajo es aportativo para comprender la situación del maya yucateco en la ciudad de Cancún, donde predominan actitudes positivas para la lengua maya.<hr/>Abstract: This study attempts to identify the linguistic attitudes toward Yucatec Maya held by a group of bilingual (Maya/Spanish) Yucatecos residing in Cancun’s 90th borough (Región 90). These attitudes were examined using a sociolinguistic questionnaire exploring attitudes within families, schools and urban contexts. The results show that participants thought it is important to speak Yucatec Maya in those spaces. Despite the limitations inherent to the questionnaire as a research method, this paper is a contribution to understanding the situation of Yucatec Maya in the city of Cancun, where positive attitudes for the Mayan language seem to prevail. <![CDATA[Infanticide and popular discipline in Sonora, Mexico’s judicial system between 1855 and 1929]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100255&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo explora por qué las comunidades locales en el estado de Sonora utilizaron la judicatura estatal en nuevas maneras para disciplinar a mujeres acusadas de infanticidio, aborto provocado y abandono infantil durante el porfiriato. Analiza los procesos penales contra mujeres para descubrir los cambios en los sistemas de género y proponer que éstos contribuyeron al aumento de la vigilancia de la conducta sexual de las mujeres por las identidades masculinas de la época. Los juicios por infanticidio dieron pie a los discursos de inferioridad étnica, económica y de género hacia las mujeres, especialmente con las jóvenes que ocultaban sus embarazos. Concluye que los agentes estatales no se unificaron en su tratamiento de la delincuencia femenina, pero la presión popular desempeñó un papel represivo en la expansión del poder del Estado para imponer el orden moral y asegurar un espacio para la vergüenza pública de la sexualidad femenina.<hr/>Abstract: The objective of this article is to explore why local communities began to use their judiciary in new ways to discipline women accused of infanticide, abortion, and infant abandonment during the Porfiriato. This work uses gender analysis of criminal trials to uncover changes in the local gender order and to argue that disruptions in masculine identities contributed to increased policing of women’s sexual conduct and efforts to use the State to maintain a traditional moral order during a period of rapid change. Infanticide trials provided a space for discourses of ethnic, economic and gender inferiority towards women, especially young single women who hid their pregnancies. This study finds that State agents were not unified in their treatment of female criminality, but popular pressure still played a role in expanding the reach of State power to impose moral order and provide a platform for public shaming of female sexuality. <![CDATA[Población y nomadismo en el área central de las Californias]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100299&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo explora por qué las comunidades locales en el estado de Sonora utilizaron la judicatura estatal en nuevas maneras para disciplinar a mujeres acusadas de infanticidio, aborto provocado y abandono infantil durante el porfiriato. Analiza los procesos penales contra mujeres para descubrir los cambios en los sistemas de género y proponer que éstos contribuyeron al aumento de la vigilancia de la conducta sexual de las mujeres por las identidades masculinas de la época. Los juicios por infanticidio dieron pie a los discursos de inferioridad étnica, económica y de género hacia las mujeres, especialmente con las jóvenes que ocultaban sus embarazos. Concluye que los agentes estatales no se unificaron en su tratamiento de la delincuencia femenina, pero la presión popular desempeñó un papel represivo en la expansión del poder del Estado para imponer el orden moral y asegurar un espacio para la vergüenza pública de la sexualidad femenina.<hr/>Abstract: The objective of this article is to explore why local communities began to use their judiciary in new ways to discipline women accused of infanticide, abortion, and infant abandonment during the Porfiriato. This work uses gender analysis of criminal trials to uncover changes in the local gender order and to argue that disruptions in masculine identities contributed to increased policing of women’s sexual conduct and efforts to use the State to maintain a traditional moral order during a period of rapid change. Infanticide trials provided a space for discourses of ethnic, economic and gender inferiority towards women, especially young single women who hid their pregnancies. This study finds that State agents were not unified in their treatment of female criminality, but popular pressure still played a role in expanding the reach of State power to impose moral order and provide a platform for public shaming of female sexuality. <![CDATA[Vida social y vida cotidiana V]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100303&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo explora por qué las comunidades locales en el estado de Sonora utilizaron la judicatura estatal en nuevas maneras para disciplinar a mujeres acusadas de infanticidio, aborto provocado y abandono infantil durante el porfiriato. Analiza los procesos penales contra mujeres para descubrir los cambios en los sistemas de género y proponer que éstos contribuyeron al aumento de la vigilancia de la conducta sexual de las mujeres por las identidades masculinas de la época. Los juicios por infanticidio dieron pie a los discursos de inferioridad étnica, económica y de género hacia las mujeres, especialmente con las jóvenes que ocultaban sus embarazos. Concluye que los agentes estatales no se unificaron en su tratamiento de la delincuencia femenina, pero la presión popular desempeñó un papel represivo en la expansión del poder del Estado para imponer el orden moral y asegurar un espacio para la vergüenza pública de la sexualidad femenina.<hr/>Abstract: The objective of this article is to explore why local communities began to use their judiciary in new ways to discipline women accused of infanticide, abortion, and infant abandonment during the Porfiriato. This work uses gender analysis of criminal trials to uncover changes in the local gender order and to argue that disruptions in masculine identities contributed to increased policing of women’s sexual conduct and efforts to use the State to maintain a traditional moral order during a period of rapid change. Infanticide trials provided a space for discourses of ethnic, economic and gender inferiority towards women, especially young single women who hid their pregnancies. This study finds that State agents were not unified in their treatment of female criminality, but popular pressure still played a role in expanding the reach of State power to impose moral order and provide a platform for public shaming of female sexuality. <![CDATA[Bert Colima: Relámpago de Whittier]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100315&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo explora por qué las comunidades locales en el estado de Sonora utilizaron la judicatura estatal en nuevas maneras para disciplinar a mujeres acusadas de infanticidio, aborto provocado y abandono infantil durante el porfiriato. Analiza los procesos penales contra mujeres para descubrir los cambios en los sistemas de género y proponer que éstos contribuyeron al aumento de la vigilancia de la conducta sexual de las mujeres por las identidades masculinas de la época. Los juicios por infanticidio dieron pie a los discursos de inferioridad étnica, económica y de género hacia las mujeres, especialmente con las jóvenes que ocultaban sus embarazos. Concluye que los agentes estatales no se unificaron en su tratamiento de la delincuencia femenina, pero la presión popular desempeñó un papel represivo en la expansión del poder del Estado para imponer el orden moral y asegurar un espacio para la vergüenza pública de la sexualidad femenina.<hr/>Abstract: The objective of this article is to explore why local communities began to use their judiciary in new ways to discipline women accused of infanticide, abortion, and infant abandonment during the Porfiriato. This work uses gender analysis of criminal trials to uncover changes in the local gender order and to argue that disruptions in masculine identities contributed to increased policing of women’s sexual conduct and efforts to use the State to maintain a traditional moral order during a period of rapid change. Infanticide trials provided a space for discourses of ethnic, economic and gender inferiority towards women, especially young single women who hid their pregnancies. This study finds that State agents were not unified in their treatment of female criminality, but popular pressure still played a role in expanding the reach of State power to impose moral order and provide a platform for public shaming of female sexuality. <![CDATA[Instituciones, inequidad y sistema de privilegios en México. Un estudio sobre el origen y las causas del atraso, el subdesarrollo y la deficiente democracia]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912017000100321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo explora por qué las comunidades locales en el estado de Sonora utilizaron la judicatura estatal en nuevas maneras para disciplinar a mujeres acusadas de infanticidio, aborto provocado y abandono infantil durante el porfiriato. Analiza los procesos penales contra mujeres para descubrir los cambios en los sistemas de género y proponer que éstos contribuyeron al aumento de la vigilancia de la conducta sexual de las mujeres por las identidades masculinas de la época. Los juicios por infanticidio dieron pie a los discursos de inferioridad étnica, económica y de género hacia las mujeres, especialmente con las jóvenes que ocultaban sus embarazos. Concluye que los agentes estatales no se unificaron en su tratamiento de la delincuencia femenina, pero la presión popular desempeñó un papel represivo en la expansión del poder del Estado para imponer el orden moral y asegurar un espacio para la vergüenza pública de la sexualidad femenina.<hr/>Abstract: The objective of this article is to explore why local communities began to use their judiciary in new ways to discipline women accused of infanticide, abortion, and infant abandonment during the Porfiriato. This work uses gender analysis of criminal trials to uncover changes in the local gender order and to argue that disruptions in masculine identities contributed to increased policing of women’s sexual conduct and efforts to use the State to maintain a traditional moral order during a period of rapid change. Infanticide trials provided a space for discourses of ethnic, economic and gender inferiority towards women, especially young single women who hid their pregnancies. This study finds that State agents were not unified in their treatment of female criminality, but popular pressure still played a role in expanding the reach of State power to impose moral order and provide a platform for public shaming of female sexuality.