Scielo RSS <![CDATA[Migraciones internacionales]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1665-890620210001&lang=pt vol. 12 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Hosting and Integrating Refugees in Portugal: Recovering the Voices of the Actors]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo analiza de forma articulada las trayectorias experimentadas por un grupo de refugiados sirios acogidos en Portugal, en el marco del programa europeo de recolocación (2015-2017), y las políticas adoptadas, así como los programas ejecutados, para acogerlos e integrarlos en el país. A partir del desarrollo de una metodología etnográfica, se recuperaron las perspectivas de los propios sujetos actores de esos procesos. Por medio del análisis de sus narrativas fue posible detectar una serie de déficits, falencias y necesidades de desarrollo no cubiertas, en términos de programas de acogida y políticas de integración, los cuales pueden sintetizarse en tres principales: lenguaje (falta de enseñanza eficaz del idioma portugués), trabajo (falta de herramientas de apoyo para su búsqueda e inserción laboral) y capacitación (falta de formación). Un cuarto elemento a considerar en el análisis es el de los obstáculos estructurales, fundamentalmente aquellos de orden burocrático- clientelar.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes, in an articulated way, the trajectories experienced by a group of Syrian refugees hosted in Portugal, within the framework of the European relocation program (2015-2017), and the policies adopted, as well as the programs implemented, to host and integrate them in the country. From the development of an ethnographic methodology, the perspectives of the actors themselves of these processes were recovered. Through the analysis of their narratives, it was possible to detect a series of deficits, shortcomings, and development needs not covered in terms of refugee-hosting programs and integration policies, which can be synthesized into three main ones: language (lack of effective teaching of the Portuguese language), work (lack of support tools for its search and job placement) and training (lack of training). A fourth element to consider in the analysis is that of structural obstacles, fundamentally those of bureaucratic-clientele order. <![CDATA[Discourse and Resistance: The Culture of Deportation among Mexican Migrants]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100102&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se buscó conocer el sentido que tiene la deportación para los mexicanos que han sido retornados de Estados Unidos en la última década, a partir de sus ideas, actitudes y creencias, desde la perspectiva educativa y el análisis de contenido como estrategia metodológica. Se analizan 25 narrativas digitales del archivo público “Humanizando la Deportación”, seis entrevistas en profundidad realizadas en Tijuana, B.C., entre 2016 y 2017, y cinco testimonios históricos localizados en fuentes bibliográficas. Los hallazgos muestran que en la reemigración irregular posterior a la deportación subyace una conducta política de resistencia que sugiere la existencia de una cultura de la deportación, la cual difiere de la cultura de la migración y la cultura de cruce clandestino de la frontera, aun cuando la actual penalización por el reingreso ilegal ha inhibido o postergado estas prácticas.<hr/>ABSTRACT It was sought to know the meaning of deportation for Mexicans who were returned from the United States in the last decade, based on their ideas, attitudes, and beliefs, from the educational approach and the analysis of content as a methodological strategy. Empirical material consisted of 25 digital narratives from the public archive “Humanizing Deportation,” six in-depth interviews conducted between 2016 and 2017 in Tijuana, Baja California, and five historical testimonies located in bibliographic sources. Findings show that post-deportation irregular re-emigration underlines a political behavior of resistance that suggests the existence of a culture of deportation, which differs from the culture of migration and the culture of clandestine border crossing, even though the current penalty for illegal reentry has inhibited or postponed these practices. <![CDATA[Bought “Papers”: Unorthodox Procedures Implemented by Guatemalans to Acquire Mexican Personal Identification Documents]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este artículo analizo una serie de procedimientos extralegales que implementan algunos migrantes guatemaltecos para adquirir documentos de identificación mexicana. Centro la atención en las experiencias de jóvenes pertenecientes a familias que estuvieron refugiados en México en las décadas de 1980 y 1990 y que regresaron a Guatemala entre 1994 y 1996. Estos jóvenes, nacidos en Guatemala después de que sus padres retornaran a su país de origen, han adoptado la práctica de comprar actas de nacimiento mexicanas que luego emplean para internarse en México legalmente. El trabajo de campo se realizó en dos aldeas guatemaltecas, así como dos mexicanas, ubicadas en Cancún y Playa del Carmen. Argumento que para estas personas los documentos de identificación mexicana les generan una fuerza singular que confiere reconocimiento, y les ofrece la posibilidad de ser incorporados a lógicas gubernamentales que otorgan beneficios materiales. Tales modos de imaginación política están relacionados con las experiencias de múltiple documentación acumuladas por las generaciones mayores durante su periodo de refugio, y son incentivados por la nueva estrategia de segurización fronteriza del Estado mexicano.<hr/>ABSTRACT This article analyzes a series of extralegal procedures implemented by Guatemalans to acquire Mexican personal identification documents. The research focuses on the experiences of descendants of families who took refuge in Mexico during the 1980s and 1990s and returned to Guatemala between 1994 and 1996. These young people, born in Guatemala after their parents returned to their country of origin, employed the practice of buying Mexican birth certificates which were later used to enter Mexico legally. The fieldwork was carried out in two Guatemalan villages, as well as two Mexican ones, located in Cancun and Playa del Carmen. The main argument is that for them Mexican identification documents become a singular force that confers recognition and offers them the possibility to be incorporated into governmental logic which grants material benefits. Such forms of political imagination are related to the experiences of multiple documentation accumulated by older generations during their refuge period and are now encouraged by the Mexican State’s new border security strategy. <![CDATA[Engines of Venezuelan Emigration to Spain 1998-2015: Achievements of a Strategy of Social Reproduction]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100104&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo se centra en el perfil y el grado de satisfacción del proyecto migratorio de la comunidad venezolana que llegó a España entre los años 1998 y 2015. A través del análisis empírico de una encuesta realizada a 383 venezolanos se visualizan los factores de expulsión que activaron la emigración, el logro de las expectativas y la integración en el lugar de destino, enfocado desde la teoría de la reproducción social como estrategia de emigración. Esta primera etapa migratoria marca la lentitud en la reacción de las autoridades españolas ante la avalancha recibida a partir de 2016.<hr/>ABSTRACT This article focuses on the profile and satisfaction level of the migration project of the Venezuelan community that arrived in Spain between 1998 and 2015. The empirical analysis of a survey conducted to 383 Venezuelans illustrates the expulsion factors that activated emigration, the achievement of the expectations, and the integration in the country of destination, focusing on the theory of social reproduction as an emigration strategy. This first stage of migration marks the slow reaction of Spanish authorities to the arrival of a significant number of migrants as of 2016. <![CDATA[Discursive Analysis on the Sense of Community of Latin Americans in Malaga]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo presenta los resultados de un estudio cualitativo cuyo interés radica en conocer cómo los latinoamericanos residentes en Málaga construyen su sentido de comunidad. Para la recogida de información se realizaron 23 entrevistas en profundidad a personas latinoamericanas. A través de un análisis minucioso de las mismas, se identificaron tres Repertorios Interpretativos: los límites difusos del sentido de comunidad, las comunidades como eje vertebrador del sentido de comunidad y el lenguaje del amor como elemento facilitador del sentido de comunidad. Se pone de relieve la importancia de las organizaciones formales e informales para el desarrollo del sentido de comunidad local. El sentido de comunidad, propio del lugar de residencia, es fruto de un proceso mental de solapamiento de los sentidos de comunidad hacia las comunidades, donde el lenguaje del amor es protagonista. Una limitación del estudio presentado, y también potencialidad, es que el sentido de comunidad es la manifestación subjetiva de la comunidad, por lo que su construcción social está influenciada por las vivencias de cada persona.<hr/>ABSTRACT This article presents the results of a qualitative study whose interest lies in understanding how Latin Americans residing in Malaga build their sense of community. To collect information, 23 in-depth interviews were conducted with people from Latin America. Through a detailed analysis of these interviews, three Interpretative Repertoires were identified: The diffuse limits of the sense of community, communities as the backbone of the sense of community, and the language of love as a facilitator of the sense of community. The importance of formal and informal organizations for the development of a sense of local community is highlighted. The sense of community, related to the place of residence, is the result of a mental process of overlapping senses of community towards communities, where the language of love is the protagonist. A limitation, and the potential of this study, is that the sense of community is the subjective manifestation of the community, so the experiences of each person influence its social construction. <![CDATA[The Incidence of Crimes in Municipalities with Land Communication Networks and Social Backwardness in Chiapas]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo del artículo es investigar la relación espacial entre las características socioeconómicas, demográficas, redes de comunicación terrestre y delitos en los municipios de Chiapas. La metodología incluye un modelo de regresión espacial múltiple estimado con máxima verosimilitud. La información usada se obtuvo del Secretariado Ejecutivo del Sistema Nacional de Seguridad Pública (SESNSP, 2019) y la Encuesta Intercensal 2015 (Inegi, 2015) a nivel municipal. Los resultados confirman que los municipios que están comunicados por redes de carreteras y vías del ferrocarril, tienen mayores tasas de desempleo y pobreza extrema, presentan mayores tasas de delitos como robos a transeúntes y homicidios. Los resultados pueden ser usados como un instrumento de política pública para focalizar programas de prevención y contención del delito.<hr/>ABSTRACT The objective of the article is to investigate the spatial relationship between socio-economic characteristics, demographics, terrestrial communication networks, and crime in the municipalities of Chiapas. The methodology includes a multiple spatial regression model estimated with maximum likelihood. We obtained the information from the Executive Secretariat of the National Public Security System (SESNSP, 2019) and the 2015 Intercensal Survey (INEGI, 2015) at the municipal level. The results confirm that the municipalities connected by road and rail networks have higher unemployment rates and extreme poverty. They also present higher crime rates such as robbery to passers-by and homicides. The results can be used as a public policy instrument to target crime prevention and containment programs. <![CDATA[Decapitalization of the Immigrant Subject: The Case of Undocumented Mexican Women in Phoenix-Arizona]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo explica cómo la economía de la “ilegalidad” no solo produce mano de obra flexible y precarizada, sino que se sostiene en un proceso de descapitalización continuo de los sujetos migrantes, que incluye desde prácticas sutiles, como pagar multas por infracciones de tránsito, hasta otras más violentas, como el encierro indefinido en un centro de detención. A través de entrevistas realizadas a mujeres mexicanas indocumentadas que habitan en Phoenix, Arizona, se revela la forma en que la deportabilidad y la detenibilidad producen una descapitalización económica y una desposesión de seguridad física y psicológica que tiene particulares connotaciones de género.<hr/>ABSTRACT This article explains how the economy of “illegality” produces not only a flexible and precarious labor force but in a continuous process of continuous decapitalization of immigrant subjects ranging from subtle practices, such as traffic ticket fines, to more violent ones, which include the indefinite confinement in a detention center. Through interviews with undocumented Mexican women living in Phoenix, Arizona, it is revealed how deportability and detainibility produce economic decapitalization and dispossession of physical and psychological security that has gendered connotations. <![CDATA[Freeing Migration: The Contribution of Abdelmalek Sayad to a Migrant-Centric Epistemology]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100108&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La categoría de migrante está directamente vinculada a la génesis del Estado como unidad política predominante en el mundo. Este hecho es debido a que, tal como señaló Abdelmalek Sayad (2008, 2010a), sin Estado no habría migrantes, pues estos existen como categoría política, en tanto que esta se refiere a los nacionales de un Estado que penetran las fronteras de otros para establecerse (temporal o permanentemente) en él. Esta vinculación funcional e histórica ha tenido un impacto decisivo a nivel epistemológico en la disciplina de los estudios migratorios, donde los paradigmas hegemónicos han utilizado categorías de análisis que no solo han reproducido el marco estatal, sino que han replicado principios como el de la colonialidad, orientados a legitimar su control sobre esta población. El objetivo de este artículo es proponer un marco analítico de las migraciones que siguiendo los postulados de Sayad (2010a) y Fanon (2009), rompa con la hegemonía estatal en la definición de la movilidad humana para señalar la posibilidad de construir análisis, que en contraposición a los predominantes enfoques Estado- céntricos, partan de una epistemología migrante-céntrica.<hr/>ABSTRACT The migrant category is linked to the origin of the State as the predominant political unit in the world. This is because, as Abdelmalek Sayad (2008, 2010a) pointed out, without a State, there would be no migrants, as they exist as a political category, referring to the nationals of a State who cross the borders to settle (temporarily or permanently). This functional and historical connection has had a decisive impact at the epistemological level on the discipline of migration studies, where hegemonic paradigms have used analysis categories that not only reproduced the tate framework, but have replicated principles such as coloniality, aimed at legitimizing their control over this population. The objective of this article is to propose an analytical framework on migrations that, following Sayad’s (2010a) and Fanon’s (2009) postulates, breaks with state hegemony in the definition of human mobility to point out the possibility of constructing analyses, which in contrast to the predominant State-centric approaches, start from a migrant- centric epistemology. <![CDATA[From Forced Migration to People Smuggling: Clandestine Transit Migration from Cuba to Chile]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo retoma la discusión crítica que se ha dado a nivel internacional sobre la consideración del tráfico de migrantes como un delito. Se enfoca en el caso de la migración clandestina en tránsito de cubanos y cubanas hacia Chile, asociada al tráfico de migrantes, entendido este último como migración forzada. A partir de un seguimiento etnográfico colaborativo, se recoge la experiencia de esta migración y se reconstruyen los motivos, las rutas, la indefinición de la figura del coyote, los abusos, los riesgos, el cruce de las fronteras chilenas y la negación del refugio. Se concluye que poner énfasis en la voluntariedad de ser contrabandeado/a contribuye a la irregularización de las personas migrantes, motivo por el cual es necesario que se deje de observar este fenómeno desde la óptica penal y se considere la densidad del tránsito que implica el tráfico de migrantes, constituido por dimensiones sociales, culturales, políticas y económicas.<hr/>ABSTRACT This article takes up the critical discussion that has taken place at an international level by considering people smuggling as a crime. It focuses on clandestine transit migration of Cubans to Chile, associated with the trafficking of migrants, the latter understood as forced migration. From a collaborative ethnographic follow-up, the experience of clandestine transit migration is collected while reconstructing the motives, routes, the lack of a coyote figure, the abuses, the risks, the crossing of Chilean borders, and the denial of refuge. It is concluded that emphasizing the voluntariness of being smuggled contributes to the irregularization of migrants, which is why we consider it necessary to stop perceiving this phenomenon from a criminal perspective and consider the density social, cultural, political, and economic dimensions of people smuggling. <![CDATA[The Border City of Reynosa and the Shelters for Mexican Deported Migrants. A First Approach]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100110&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Desde hace décadas, el estudio de las migraciones en México ha despertado un sinnúmero de publicaciones en diversas especialidades por ser un país de paso, recepción, expulsión y retorno de migrantes. Este artículo se centra en las deportaciones de connacionales desde Estados Unidos, a través de las ciudades fronterizas, tomando como lugar de estudio la ciudad de Reynosa, Tamaulipas. También se ocupa del funcionamiento de dos albergues que brindan acogida y servicios básicos a los deportados por un breve lapso de tiempo, la Casa del Migrante Nuestra Señora de Guadalupe y el albergue Senda de Vida. Lo anterior contribuirá a tener una mejor comprensión del fenómeno migratorio desde la historia social en regiones fronterizas que han tenido un menor protagonismo, pero que también son importantes para el conocimiento de nuestra realidad.<hr/>ABSTRACT For decades, the study of migrations in Mexico has awakened countless publications in different specialties as a country of transit, reception, expulsion, and return of migrants. This article focuses on the deportations of Mexicans from the United States, through the border cities, taking as the place of study the city of Reynosa, Tamaulipas. It also deals with the operating of two shelters that provide space and basic services for deportees for a short period, the Casa del Migrante Nuestra Señora de Guadalupe and Senda de Vida. Altogether, this will help to have a better understanding of the migratory phenomenon from social history in border regions that have had less prominence, but which are also important for the knowledge of our reality. <![CDATA[Adolescents from West Africa: Motivations and Reflections on the Migration Process. A Comparative Analysis]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo presenta la percepción de profesionales-expertos y de adolescentes del África Occidental sobre su proceso migratorio, y su paso por España cuando se dirigen hacia Europa. Tiene por objetivo 1) identificar estímulos para migrar, 2) analizar la influencia de la familia en la toma de decisión y 3) señalar condicionantes del proceso migratorio. Se utilizaron técnicas cualitativas como relato de vida, panel de profesionales-expertos, Delphi y DAFO. Los resultados profundizan en la escasez de recursos económicos familiares, el estatus de adulto que el adolescente recibe en origen, bajos ingresos y escasa cualificación como estímulos motivacionales para decidir migrar. Como conclusión, se identifica esta migración construida en idénticos parámetros que de adultos. Se hallaron percepciones diferentes entre adolescentes y profesionales en cuanto a las remesas y la influencia familiar para migrar. Como implicaciones para la práctica se detectó la necesidad de especializar a los profesionales del sistema de protección que atienden estos adolescentes.<hr/>ABSTRACT This article presents the perception of professional experts and adolescents from West Africa on their migration process and their passage through Spain as they head toward Europe. Its objectives are 1) identify the reasons to migrate, 2) analyze family’s influence on decision-making, and 3) point out the factors conditioning the migration process. Qualitative techniques such as a life story, a panel of professional experts, Delphi, and SWOT were used. The results further deepen into the scarcity of the families’ financial resources, the adult status that adolescents originally receive, low income, and low qualification as main motivations for migrating. In conclusion, this type of migration is identified and built on the same parameters as adults. Different perceptions were found between adolescents and professionals regarding remittances and family influence to migrate. As implications for the practice, it was identified the importance of specializing the protection system professionals who attend the needs of young migrants. <![CDATA[Violence Effects on Municipal Internal Emigration Rates in Mexico: 1995-2015]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100112&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo explora la relación entre el incremento de la violencia en México y el aumento de la emigración interna municipal antes, durante y después de la denominada guerra contra el narcotráfico, iniciada en 2007. Usando modelos de regresión lineal y logística multinomial se muestra que la violencia ha tenido un efecto significativo y positivo sobre el aumento de las tasas de emigración interna municipal, particularmente para los municipios con mayor tasa de emigración interna durante el periodo 2005-2010, además de que los efectos de la violencia han tendido a ser mayores para las tasas de emigración femeninas en comparación con las tasas masculinas. Esto apunta al incremento de los desplazamientos internos forzados por violencia en años recientes en México. Sin embargo, son necesarios análisis que ayuden a comprender los desplazamientos forzados en México, así como los efectos de los muy altos niveles de violencia sobre la migración interna e internacional.<hr/>ABSTRACT This article explores the relationship between the increase of violence in Mexico and the rising level of internal municipal emigration before, during, and after the so-called Mexican Drug War, which started in 2007. Through a linear regression and multinomial logistic models, it is shown that violence has had a positive and significant effect on the increase of internal emigration rates, particularly in municipalities with the highest internal emigration rates during the 2005-2010 period. In addition, the effect of violence tends to be greater on female emigration rates compared to males. This indicates the increase of forced internal displacement in Mexico due to violence in recent years. However, more studies are needed to shed light on forced displacement and the effects of high violence levels on internal and international migration. <![CDATA[The Impact of Labor Migration on Human Capital Development]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The growing role of labor migration is one of the most notable trends in international migration flows. This migration has become an important factor in economic development and a source of the increasing interdependence of countries and regions in today’s globalized world. It impacts migrants’ country of origin as well as the destination country, chiefly affecting human capital in both groups of nations. This article systematizes the positive and negative effects of labor migration focusing on human capital while suggesting a system of indicators characterizing such effects. Special attention is paid to the analysis of policies related to such migration. This study explains how countries of origin and destination must carry out effective and fair management of labor migration to make the most of its benefits at an international level.<hr/>Resumen El papel creciente de la migración laboral es una de las tendencias más notables en los flujos migratorios internacionales. Esta migración se ha convertido en un factor importante para el desarrollo económico y es fuente de una creciente interdependencia entre países y regiones en el mundo global actual. Su impacto se siente tanto en los países de origen de los migrantes como en los de destino, afectando principalmente al capital humano de ambos países. Este artículo sistematiza los efectos positivos y negativos de la migración laboral con respecto al capital humano, al mismo tiempo que propone un sistema de indicadores que caracterizan tales efectos. Se presta especial atención al análisis de las políticas relacionadas con este tipo de migración. Esta investigación argumenta que tanto los países de origen como los de destino deben llevar a cabo una gestión eficaz y justa de la migración laboral para aprovechar al máximo de sus beneficios a nivel internacional. <![CDATA[Recent Venezuelan Migration to Argentina: A Selective Immigration Policy in the Context of the Immigration Restrictive Turn]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100114&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo es describir los instrumentos y las acciones que constituyen la política pública selectiva para migrantes venezolanos en la Argentina en el período 2017-2019, aplicada en el marco del giro restrictivo de la política migratoria general de la administración del presidente Macri (2015-2019). Mediante un relevo de instrumentos normativos y de acciones de política pública, complementado con un abordaje cualitativo, se busca comprobar la existencia de una política migratoria selectiva, descubrir los criterios de selección aplicados, e indicar las tensiones entre la política migratoria general y la selectiva.<hr/>Abstact The purpose of this article is to describe instruments and actions that constitute the selective public policy towards Venezuelan migrants in Argentina between 2017-2019, in the context of the restrictive turn of the immigration policy under President Macri’s administration (2015- 2019). Through the change of normative instruments and public policy actions, complemented by a qualitative approach, we aim to verify the existence of a selective immigration policy, discover the selection criteria applied, and indicate the tensions between general and selective immigration policy. <![CDATA[Migrant Caravan Crisis: Some Realities About the Public Discourse on Twitter]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo se propone analizar la red social Twitter con la finalidad de averiguar la estructura confrontacional del discurso público en línea vertido durante la crisis de la caravana de migrantes de 2018. Para llevar a cabo esta aproximación, se optó por un método cuantitativo exploratorio con un universo representativo de los mensajes publicados en la plataforma del 1 de enero al 15 de febrero de 2019. Los hallazgos indican -entre otros- que el discurso público sobre la caravana es transnacional, ampliamente estimulado por los medios de comunicación y en su mayoría, expresa a un sentimiento neutral. No obstante, la articulación del paisaje mediático y la estructura retórica de la crisis migratoria parecen exhibir similitudes y diferencias entre países de tradición receptora y otros de tránsito. Para estos últimos, se sugiere ampliar la investigación a otros medios tecnológicos implicados en la construcción/desconstrucción de la narrativa migratoria.<hr/>Abstract The study aims to explore Twitter content to find out the confrontational structure of online public discourse during the migrant caravan crisis of 2018. To carry out this approach, an exploratory quantitative method was chosen to analyze a representative universe of the messages published on the platform from January 1 to February 15, 2019. The findings indicate -among others- that the public discourse on the caravan is transnational, widely stimulated by the media, and for the most part, expresses neutral sentiment. However, the articulation of the media landscape and the rhetorical structure of the migration crisis seem to exhibit similarities and differences between countries of receiving tradition and transit. For the latter, it is suggested to extend the research to other technological means involved in the construction/deconstruction of the migratory narrative. <![CDATA[Childhood, Migration, and Right to Education. Vulnerabilities and Consequences on Mobility United States-Oaxaca, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100116&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo tiene por objetivo analizar en qué medida se garantiza el derecho a la educación de la niñez inmigrante y retornada desde Estados Unidos a Oaxaca, México, después de que la administración Trump incrementara la contención de las políticas migratorias con importantes repercusiones para los mexicanos adultos y su descendencia. Se ha empleado una metodología cualitativa integrada por técnicas etnográficas de observación con y sin participación, entrevistas, grupos de discusión y análisis documental. Los principales hallazgos muestran que la conculcación del derecho a la educación de esta niñez incrementa su vulnerabilidad con repercusiones determinantes sobre su presente y futuro educativo, social y laboral. La originalidad del estudio radica en el abordaje de las consecuencias del retorno en la niñez y en su derecho a la educación en el estado de Oaxaca, poco atendido por los estudios migratorios, lo que también constituye una aportación.<hr/>Abstract This article aims to analyze the extent to which the right to education of immigrant and returned children from the United States to Oaxaca, Mexico, is guaranteed after the Trump administration increased containment of immigration policies with significant repercussions for adult Mexicans and their offspring. A qualitative methodology integrated by ethnographic observation techniques with and without participation, interviews, discussion groups, and documentary analysis has been used. The main findings show that the infringement of the children’s right to education increases their vulnerability with a decisive impact on their educational, social, and labor present and future. The originality of the study lies in the approach to the consequences of return on childhood and their right to education in the state of Oaxaca, not attended enough by migratory studies, which is also a contribution. <![CDATA[Roots on the Wrong Side of Their Lives? Young Returnees and Deportees from the United States to Guanajuato]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo analiza la experiencia narrada por jóvenes migrantes retornados y deportados desde Estados Unidos, establecidos en el estado de Guanajuato, México. A partir de ésta, discutimos los límites explicativos de las perspectivas del transnacionalismo y la migración de retorno. Los casos que se analizan permiten identificar que, al migrar de Norte a Sur, los jóvenes viven un proceso de adaptación apoyados en sus redes familiares, que constituyen un arma de doble filo: al tiempo que facilitan su integración en México, son también su primera fuente de discriminación, a las que después incluyen otras experiencias. Si al inicio los jóvenes que fueron obligados a regresar se encuentran enclaustrados por estos recursos intangibles, también los superan al ampliar de sus repertorios identitarios al reconstituir su sentido de pertenencia a México. Buscamos destacar la necesidad de desarrollar una agenda de investigación enfocada en jóvenes migrantes, a los que es difícil extrapolar las perspectivas analíticas existentes.<hr/>Abstract This article analyzes the experience narrated by young migrant returnees and deportees from the United States, settled in the state of Guanajuato, Mexico. Based on their experience, we discuss the explanatory limits of the perspectives of transnationalism and return migration. The cases analyzed allow us to determine that when migrating from North to South, young people undergo an adaptation process supported by family networks that nonetheless constitute a double-edged sword: while facilitating their integration in Mexico, family members also provide their first encounter with discrimination, which they will later experience in other contexts. Although initially, young people forced to return find themselves caged in by these intangible resources, they also overcome them by expanding their identity repertoires and reconstructing their sense of belonging to Mexico. This work seeks to highlight the need to develop a research agenda focused on young migrants, to whom it is difficult to extrapolate existing analytical perspectives. <![CDATA[Unemployment Duration and Migration in Mexico after the Financial Crisis]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100118&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo examina quiebres estructurales en el efecto de la duración del desempleo sobre la probabilidad de migrar nacional e internacionalmente para la población de México. Para ello se utilizan datos de la Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo del 2007, 2008 y 2010, y se realizan estimaciones a modelos de respuesta cualitativa binomial y multinomial. Se utiliza una prueba tipo Chow para estimar quiebres estructurales en el efecto de la duración del desempleo a partir de la crisis financiera, y se realizan pruebas de sensibilidad mediante distintas especificaciones de las variables de migración y duración del desempleo. Los resultados muestran que a partir de la crisis los efectos de la duración del desempleo en la probabilidad de migrar se redujeron, lo que conlleva restricciones a la libre movilidad del factor trabajo.<hr/>Abstract This article examines structural breaks in the effect of the unemployment duration for the population of Mexico on the probability of migrating, both internal and internationally. Data from the National Survey of Occupation and Employment for 2007, 2008, and 2010 is used, and estimations are made from both binary and multinomial response models. Furthermore, a Chow- type test is used to estimate structural breaks in the unemployment duration effect after the financial crisis, and sensitivity tests are carried out using different specifications of the migration and unemployment duration variables. The results show that after the crisis the unemployment duration effects on the probability of migrating have been reduced, leading to restrictions on the free mobility of the labor factor. <![CDATA[Remittances and Economic Agency of University Students in the Mezquital Valley]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo es analizar la agencia económica que adquieren las estudiantes universitarias a través de la red de apoyo de las remesas internacionales. En los meses de septiembre y octubre de 2019 se realizaron cinco entrevistas en profundidad con mujeres estudiantes universitarias de la Licenciatura en Derecho, de la Escuela Superior de Actopan de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Los hogares de las jóvenes perciben remesas, cuya función es auxiliarlas económicamente, con lo que se configura una red construida a través del vínculo familiar con los tíos maternos. Las madres de las estudiantes son sororas con sus hijas, lo que les permite a las jóvenes obtener agencia económica. Este análisis contribuye al conocimiento en torno a uno de los efectos de las remesas en los hogares del Valle del Mezquital, México. Los resultados solo corresponden a una región del país.<hr/>Abstract The article’s objective is to analyze the economic agency acquired by university students through the international remittances support network. During September and October 2019, five in- depth interviews were conducted with female law students from the Actopan Higher School of the Autonomous University of the State of Hidalgo. Young women’s households receive remittances whose function is to help them economically, a network built through the family connection with their maternal uncles. The student’s mothers are sorors which allows young women to obtain economic agency. This analysis contributes to the knowledge about one of the effects of remittances on households in the Mezquital Valley, Mexico. The results of the study only focus on one region of the country. <![CDATA[Immigration’s Identity Construction in Madrid’s Landscape: Lavapiés and San Diego]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100120&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo explora de forma comparativa estrategias de construcción y negociación identitaria que los nuevos grupos étnicos y lingüísticos han reflejado en Lavapiés y San Diego, dos áreas que se caracterizan por presentar los más altos porcentajes de inmigración internacional en la ciudad de Madrid. Tras la contextualización social e histórica de ambos territorios -para ofrecer una imagen más completa de su evolución- se analizarán dos corpus de imágenes o cartografías que han recopilado muestras relacionadas con la diversidad en cada territorio; que a su vez se estudiarán desde una aproximación metodológica basada en el análisis exploratorio del paisaje lingüístico. Dichos recorridos permitirán analizar la construcción de la alteridad y de la multiculturalidad, que también llevan aparejados fenómenos aparentemente opuestos: desde la gentrificación a una nueva definición de casticismo.<hr/>Abstract This article explores comparatively the strategies of construction and identity negotiation that the new ethnic and linguistic groups have reflected in Lavapiés and San Diego, two areas characterized by the highest percentage of international immigration, within Madrid. After the social and historical contextualization of both territories -to provide a more complete picture of its evolution- two collections of images or cartographies containing samples related to diversity in each territory will be analyzed from a methodological approach based on the exploratory analysis of the linguistic landscape. These parcours will allow to analyze the construction of multiculturality and otherness, which also goes hand in hand with seemingly opposite phenomena: from gentrification to a new definition of folk identity. <![CDATA[Recent Argentine Migration Policy: Symbolic Function of Law and Human Rights]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El decreto 70/2017 modificó profundamente el régimen legal de las migraciones en Argentina. El objetivo de este artículo es analizar el uso de esa reforma legal como un instrumento simbólico de la política criminal y contrastar su contenido con los estándares de derechos humanos. La aproximación metodológica combina el análisis jurídico con el estudio teórico de las transformaciones estudiadas. El trabajo muestra que el decreto buscaba vincular inmigración y criminalidad y transmitir un mensaje de firmeza del Estado en la lucha contra el delito y aporta una actualización del debate sobre la reforma legal a luz de lo sucedido con posterioridad. Se concluye que la reforma ha aumentado los márgenes de discrecionalidad estatal, generando un mayor grado de inseguridad jurídica para los migrantes. Aunque limitada a un caso nacional concreto, la investigación puede tener implicaciones teóricas para el estudio de casos semejantes.<hr/>Abstract Executive Decree 70/2017 profoundly modified the legal regime for migration in Argentina. This article aims to analyze the use of this legal reform as a symbolic instrument of criminal policy and contrast them with human rights standards. The methodological approach combines legal analysis with the theoretical study of the reform. The work shows that the decree sought to link immigration and criminality and convey a message of firmness from the State in the fight against crime. As well as provide an update of the debate on the legal reform considering what happened subsequently. It is concluded that the reform has increased the margins of state discretion, generating a greater degree of legal insecurity for migrants. Although limited to a specific national case, the research may have theoretical implications for the study of similar cases. <![CDATA[Closed Doors and Open Footprints: Undocumented Migration, Precarious Trajectories, and Restrictive Policies in Chile]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100122&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo tiene por objetivo mostrar el papel que ha desempeñado el Estado chileno en la producción de la irregularidad administrativa de los migrantes con base en políticas orientadas a obstaculizar el ingreso al territorio. A partir de información secundaria se analiza el efecto que ha tenido la imposición del requisito de visa consular en el incremento de los ingresos clandestinos. El análisis se encuadra en una caracterización de la política migratoria impulsada por el Estado chileno entre los años 1992 y 2018; se nutre de la teoría del reconocimiento y de la noción trayectoria migratoria. Se concluye que los instrumentos de política migratoria que buscan restringir los ingresos, en el marco de una intensificación de las condiciones que llevan a las personas a salir de sus países, inciden en la creación de condiciones para institucionalizar trayectorias precarias en los migrantes.<hr/>ABSTRACT This research aims to show the role the Chilean State has played in the production of the administrative irregularity of migrants based on restrictive access policies into the territory. From secondary information, the effect that the imposition of the consular visa requirement has had on the increase in undocumented access is analyzed. The analysis is based on a characterization of the immigration policy developed by the Chilean State between 1992 and 2018. It draws on the theory of recognition and the notion of migratory trajectory. It is concluded that restrictive immigration policy instruments, under favorable context for migratory flows, impact the creation of conditions for institutionalizing precarious conditions for migrants’ trajectories. <![CDATA[Do minimum wages help explain declining Mexico-U.S. migration?]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT This paper finds that minimum wages of the United States and Mexico measured carefully in Purchasing Power Parity (PPP) help explain the well-documented post-2010 fall in Mexico-U.S. migration. Declining inequality also plays a role since the purchasing power of the minimum wage increased relative to the average wage in Mexico. Using time-series data, we find two positive partial correlations between minimum wages and net migration: one driven by wage differentials between the two countries and the other by wage inequality in Mexico. However, these results are found to be mediated through migrant social networks. Though relative wages are a classic migration driver, this paper is the first to explore the full minimum-average wage nexus. One clear policy implication of these results is that maintaining the real purchasing power of minimum wages helps reduce migration. An in-depth analysis is needed to demonstrate the causality of these correlations.<hr/>RESUMEN Este artículo encuentra que los salarios mínimos de México y EE. UU., medidos en Paridad de Poder de Compra (PPC), contribuyeron a la reducción de la emigración de mexicanos a EE. UU. después del año 2010. La disminución de la desigualdad observada en México también juega un papel en esta migración, debido a los aumentos en el poder adquisitivo del salario mínimo relativos al salario promedio en México. Utilizando datos de series de tiempo, se muestra la existencia de dos correlaciones parciales positivas entre el salario mínimo y la tasa de migración neta, vía los diferenciales salariales entre los dos países y vía la desigualdad salarial en México. Sin embargo, estos resultados son mediados por la existencia de redes sociales migratorias. Este artículo contribuye al análisis clásico de la relación entre la migración y los diferenciales salariales, al ser el primero en explorar todos los vínculos del salario mínimo. Estos resultados resaltan la importancia del poder adquisitivo de los salarios mínimos para detener la emigración, aunque se necesitan análisis más profundos para demostrar la causalidad de las correlaciones encontradas. <![CDATA[Municipalism and Migration Policies: Analysis of Key Actors in Andalusia]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100124&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo analiza las características y desafíos de las políticas migratorias públicas y privadas desarrolladas en municipios andaluces. La metodología se centra en revisiones bibliográficas, así como en el diálogo con determinados gobiernos locales, organismos públicos y privados y con universidades andaluzas. Se concluye que las políticas migratorias locales toman en consideración la condición sociojurídica migrante en el acceso a los derechos básicos, que en las actividades interculturales es menester ir más allá de lo lúdico, a fin de lograr la integración migrante a nivel local, y que se requiere de una visión mestiza a nivel andaluz como herramienta de desmitificación del esencialismo cultural que inviabiliza diálogos interculturales igualitarios. Su originalidad estriba en un diálogo directo con los principales agentes locales en la integración migrante en Andalucía, y sus limitaciones consisten en la necesidad de seguir investigando sobre la relación entre lo intercultural, la economía solidaria, el decrecimiento y el codesarrollo.<hr/>ABSTRACT This paper aims to analyze the characteristics and challenges of public and private migration policies developed in Andalusian municipalities. The methodologies focus on bibliographic reviews and dialogue with selected local governments, public and private organizations, and Andalusian universities. It is concluded that local migration policies consider the socio-legal migrant condition in the access to basic rights, that is necessary to go beyond the recreational in the intercultural activities to achieve migrant integration at the local level; and, that a mestizo vision is required at the Andalusian level as a tool to demystify cultural essentialism that makes unfeasible egalitarian intercultural dialogues. The originality of this work lies in a direct dialog with the main local agents in migrant integration in Andalusia, and its limits consist of the need to continue researching the relationship between the intercultural, solidarity economies, decrease, and co-development. <![CDATA[Jorge A. Bustamante, His Contribution to Migration and Border Studies]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062021000100201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo analiza las características y desafíos de las políticas migratorias públicas y privadas desarrolladas en municipios andaluces. La metodología se centra en revisiones bibliográficas, así como en el diálogo con determinados gobiernos locales, organismos públicos y privados y con universidades andaluzas. Se concluye que las políticas migratorias locales toman en consideración la condición sociojurídica migrante en el acceso a los derechos básicos, que en las actividades interculturales es menester ir más allá de lo lúdico, a fin de lograr la integración migrante a nivel local, y que se requiere de una visión mestiza a nivel andaluz como herramienta de desmitificación del esencialismo cultural que inviabiliza diálogos interculturales igualitarios. Su originalidad estriba en un diálogo directo con los principales agentes locales en la integración migrante en Andalucía, y sus limitaciones consisten en la necesidad de seguir investigando sobre la relación entre lo intercultural, la economía solidaria, el decrecimiento y el codesarrollo.<hr/>ABSTRACT This paper aims to analyze the characteristics and challenges of public and private migration policies developed in Andalusian municipalities. The methodologies focus on bibliographic reviews and dialogue with selected local governments, public and private organizations, and Andalusian universities. It is concluded that local migration policies consider the socio-legal migrant condition in the access to basic rights, that is necessary to go beyond the recreational in the intercultural activities to achieve migrant integration at the local level; and, that a mestizo vision is required at the Andalusian level as a tool to demystify cultural essentialism that makes unfeasible egalitarian intercultural dialogues. The originality of this work lies in a direct dialog with the main local agents in migrant integration in Andalusia, and its limits consist of the need to continue researching the relationship between the intercultural, solidarity economies, decrease, and co-development.