Scielo RSS <![CDATA[Innovación educativa (México, DF)]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1665-267320150003&lang=pt vol. 15 num. 69 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Presentation</b>: <b>Philosophy, education and the future</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>The notion of sustainable knowledge</b>: <b>A philosophical perspective for 21<sup>st</sup> century education</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los organismos internacionales, como la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco), la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), el Consejo de Europa (CE) y la Organización de Estados Iberoamericanos (OEl), señalan la necesidad de que la educación del siglo XXI se centre en formar a personas que se asuman como actoras y no sólo como espectadoras de una sociedad cambiante y compleja, en la medida en la que hayan alcanzado un alto grado de reflexividad y sean capaces de incidir en su crecimiento personal e influir en la mejora social porque han desarrollado un conocimiento sostenible; es decir, un conocimiento que se desarrolla en espiral infinita y recursiva donde el deseo de saber y de ser más y mejores ocurre en un continuo de la vida como expresión de la posesión de sí mismo, ya que todo saber significa ciertos posesión y dominio, un hacerse cargo de la propia vida. De esta manera, el conocimiento sostenible puede mantenerse por sí mismo a partir de unos principios que lo caracterizan.<hr/>International organizations, such as the United Nations Organization for Education, Science and Culture (UNESCO), the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), the European Council (EC) and the Organization of Ibero-American States (OEl) indicate the need for 21st century education to focus on training people who assume the role of actors and not only spectators in a complex and changing society, to the extent that they achieve a high degree of reflection and are capable of impacting their personal growth and influencing social improvement because they have developed sustainable knowledge. In other words, they have gained knowledge that develops in an endless and recursive spiral in which the desire to know more and improve oneself takes place continuously throughout life as an expression of self-possession since all knowledge implies acertain level of possession and mastery and taking responsibility for life itself. In this way, sustainable knowledge can be maintained by itself based on certain characteristic principles. <![CDATA[<b>Rural secondary schools intervened by information and communications technologies in the north of Argentina</b>: <b>Democratization, inclusion and ethical problems</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde 2006, la educación secundaria es obligatoria en Argentina. Esto accionó medidas estructurales y coyunturales que incorporan de manera estratégica las nuevas tecnologías desde lo pedagógico como herramientas para mejorar la gestión educativa. No obstante, este proceso presenta dificultades en las zonas rurales. Ante este escenario, realizamos una investigación descriptiva interpretativa en Salta -provincia fronteriza del norte argentino- sobre una experiencia original de educación secundaria rural mediada por tecnologías de la información y la comunicación (TIC). El objetivo del estudio fue reconocer, desde las voces de los docentes, el estado de desarrollo de la propuesta, las dificultades que presenta y sus potencialidades. Realizamos un trabajo de indagación cualitativa, entrevistas y análisis documental que permitió significar y problematizar, desde una concepción crítica, el impacto de esta estrategia. En el trabajo resaltamos los sentidos emergentes que dan cuenta de tensiones éticas y pedagógicas que se revelan en la puesta en marcha del proyecto, sus avances formales y la continuidad de postergaciones socioeducativas históricas.<hr/>Since 2006, secondary education is mandatory in Argentina. This caused structural and relevant measures that from a pedagogical perspective strategically incorporated new technologies as tools to improve educational administration. However, this process presents difficulties in rural zones. Before this situation, we carried out a description interpretative study in Salta-border province in the north of Argentina-on a unique experience in rural secondary education intervened by information and communications technologies (ITC). The objective of the study was to acknowledge, from the perspectives of the instructors, the proposal's state of development, the difficulties presented and its potential. We carried out a qualitative investigation, interviews and documentary analysis that enabled giving meaning to and problematizing, from a critical perspective, the impact of this strategy. This work highlights the emerging meanings that evidence ethical and pedagogical tensions revealed in the implementation of the project, its formal advances and the continuity of historical socio-educational deferrals. <![CDATA[<b>Netiquette moral practices and norms in virtual interactions in secondary school students</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de esta investigación es brindar un panorama fundamentado de cómo se desarrollan las prácticas morales y se aplican las normas de netiqueta en las comunidades de alumnos de secundaria durante sus interacciones virtuales. La metodología es cualitativa con una perspectiva sociohistórica. Se utilizaron como instrumentos la encuesta, el cuestionario, el diario de campo y la entrevista grupal, mismos que se aplicaron a un grupo de 34 alumnos de educación secundaria en Apodaca, Nuevo León, México. Los resultados demuestran que estos alumnos consideran que la moral y el apego a la familia son ideales positivos que se pueden alcanzar, pero ejercen un comportamiento libre en las interacciones virtuales. Además, dejaron en claro que son seres emocionales que pretenden encontrar su identidad moral mediante la formación recibida en su hogar, aunque existe un choque emocional frente a su contexto social, mismo que distorsiona la percepción y la manera en que deben regir su comportamiento en la vida cotidiana.<hr/>The objective of this research is to offer a panorama founded in how moral practices are developed and how norms of netiquette are applied in communities of secondary school students in their virtual interactions. The methodology is qualitative with a sociohistoric perspective. The instruments used were surveys, questionnaires, field diaries and group interview, which were implemented with a group of 34 secondary school students in Apodaca, Nuevo Leon, Mexico. The results demonstrated that these students considered that morality and closeness to one's family are positive ideals that can be achieved, but they exhibit free behavior in virtual interactions. Additionally, they made it clear that they are emotional beings who hope to find their moral identity through the education received in their homes, despite the existence of an emotional clash with their social context, which distorts their perception and the way they should behave in their daily lives. <![CDATA[<b>On technique</b>: <b>Philosophical reflections by José Gaos for the IPN</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt José Gaos, el más privilegiado heredero de la filosofía hispana tras la guerra civil española, tuvo entre sus líneas de interés filosofar críticamente sobre la ciencia y la técnica modernas en su faceta de dominación, aceleración y búsqueda insaciable de ganancia, lo que lo llevó a advertir sobre un "imperio de la técnica" que auguraba la posibilidad de anulación material y espiritual del ser humano en todos sus niveles del horizonte vital. Dichas reflexiones, pioneras en Hispanoamérica, aparecen desde sus primeros escritos en México y se integraron, en 1959, al artículo "Sobre la técnica" elaborado para el primer número de Acta Politécnica Mexicana, revista del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Sus meditaciones sobre estos temas continuaron hasta su obra póstuma, Historia de nuestra idea del mundo. Sus ideas en torno a la ciencia y la técnica mantienen pertinencia filosófica para el IPN y su quehacer educativo y de investigación para el siglo XXI.<hr/>José Gaos, the privileged heir of Hispanic philosophy after the Spanish Civil War, critically philosophized on, among other topics, modern science and techniques, particularly on their aspects of domination, acceleration and the insatiable quest for profits. This led him to forewarn about the "empire of technique," predicting the possibility of the material and spiritual destruction of human beings on all levels of future life. These reflections, the first of their kind in Hispanic America, began to appear in his first texts in Mexico and were brought together in 1959 in the article "On technique," written for the first issue of Acta Politécnica Mexicana, a journal by the National Polytechnic Institute (IPN). The reflections on these topics continued until his posthumous work, History of ouridea of the world. His ideas regarding science and technique remain philosophically relevant to the IPN and its educational activities, as well as to research of the 21st century. <![CDATA[<b>Educational technology</b>: <b>An area to be developed at a college in Southeast Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del presente artículo es describir los estudios elaborados por los estudiantes del área de tecnología educativa en los diferentes programas ofertados por la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán, México. Se recurre al análisis descriptivo de 624 productos académicos relacionados con el área, aprobados durante el periodo 2008-2014, los cuales se clasifican por temas, modalidad de trabajo y alcance o profundidad del estudio. A la luz de los resultados, el área de la tecnología educativa es la segunda temática más estudiada; y los programas Especialización en Docencia y Maestría en Innovación Educativa son los que más favorecen su desarrollo. Se reconoce la conveniencia de sumar esfuerzos para definir una línea de formación e investigación tanto en el área de profesores como de estudiantes.<hr/>The objective of this article is to describe studies carried out by the students in the area of educational technology in different programs offered by the College of Education at the Autonomous University of Yucatán, Mexico. Descriptive analysis is made of 624 academic products related to the field, approved in the period 2008-2014. They are classified by subjects, work methods and scope or depth of the study. In light of the results, the area of educational technology is the second most studied topic; and the programs of Specialization in Teaching and Master's in Educational Innovation are those that most favor its development. It is recommendable to join forces in order to define a line of training and research for both professors and students. <![CDATA[<b>Educational intervention to promote high school level summary writing</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se presenta una experiencia en clase y en asesorías individuales que se brindaron a alumnos adolescentes de bachillerato para redactar reseñas de textos literarios. La propuesta contempla los enfoques de la intencionalidad en el desempeño y los estándares de textualidad. Las actividades permitieron apreciar las maneras en que los estudiantes consideran y emplean los recursos de la textualización y tratan de resolver dificultades para emplear el género textual requerido, así como para incorporar y referir contenidos de la lectura reseñada. El diseño metodológico incluyó la interacción retroalimentada, la toma de acuerdos sobre el tipo de texto requerido, la revisión de textos propios y ajenos y las decisiones reflexivas para escribir una versión final mejorada. Los ejemplos representativos de los escritos nos permiten apreciar y evaluar los resultados de esta experiencia y hacer una caracterización descriptiva general de los desempeños y la intencionalidad en la escritura.<hr/>This article presents the in-class experience with individual advising offered to adolescent students at the high school level in order to write summaries of literary texts. The proposal considers the perspectives of intentionality in performance and standards of textuality. The activities allow the appreciation of ways in which the students consider and use resources of textualization and try to resolve difficulties in order to use the required genre, as well as to incorporate and refer to contents in the summarized text. The methodological design included the feedback interaction, the reaching of agreements about the type of text required, the revision of one's own texts as well as those by others, and thoughtful decisions to write an improved final draft. The representative examples of the texts enable us to appreciate and evaluate the results of this experience and create a general descriptive characterization of performance and intentionality in writing. <![CDATA[<b>Strategic innovation as an indicator of organizational innovation in institutions of higher education in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo científico es determinar a qué grado se asocia la innovación estratégica con la innovación organizativa u organizacional y el efecto de dicha asociación. Con base en la revisión de la literatura y la perspectiva teórica de recursos y capacidades se formularon las hipótesis de la investigación. Por medio de un enfoque cuantitativo, un diseño de investigación transversal de alcance descriptivo/correlacional y la percepción de 235 empleados y directivos de 32 instituciones de educación superior se comprobaron las hipótesis. Los hallazgos obtenidos muestran una asociación positiva entre las variables de estudio y, además, se confirma la importancia de la innovación estratégica como predictora de la innovación organizativa.<hr/>The objective of this scientific article is to determine to what degree strategic innovation is associated with organizational innovation and the effect of this association. Based on a review of the literature and the theoretical perspective of resources and skills, the research hypotheses were formulated. The hypotheses were tested using a quantitative approach, a transversal research design with a descriptive/correlational scope, and through the opinions of 235 employees and directors of 32 institutions of higher education. The results demonstrated a positive correlation among the research variables, and also confirmed the importance of strategic innovation as an indicator of organizational innovation. <![CDATA[<b>Neuroartes, un laboratorio de ¡deas</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo científico es determinar a qué grado se asocia la innovación estratégica con la innovación organizativa u organizacional y el efecto de dicha asociación. Con base en la revisión de la literatura y la perspectiva teórica de recursos y capacidades se formularon las hipótesis de la investigación. Por medio de un enfoque cuantitativo, un diseño de investigación transversal de alcance descriptivo/correlacional y la percepción de 235 empleados y directivos de 32 instituciones de educación superior se comprobaron las hipótesis. Los hallazgos obtenidos muestran una asociación positiva entre las variables de estudio y, además, se confirma la importancia de la innovación estratégica como predictora de la innovación organizativa.<hr/>The objective of this scientific article is to determine to what degree strategic innovation is associated with organizational innovation and the effect of this association. Based on a review of the literature and the theoretical perspective of resources and skills, the research hypotheses were formulated. The hypotheses were tested using a quantitative approach, a transversal research design with a descriptive/correlational scope, and through the opinions of 235 employees and directors of 32 institutions of higher education. The results demonstrated a positive correlation among the research variables, and also confirmed the importance of strategic innovation as an indicator of organizational innovation.