Scielo RSS <![CDATA[Sinéctica]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1665-109X20110001&lang=es vol. num. 36 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Representaciones sociales que del aprendizaje de las matemáticas tienen estudiantes de nivel medio superior</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo identificamos, a través de la propuesta teórico-metodológica de las representaciones sociales, percepciones, ideas e imágenes que, sobre el aprendizaje de las matemáticas, comparten estudiantes de nivel medio superior del área de ciencias sociales y administrativas del Instituto Politécnico Nacional. Para el acopio de la información, utilizamos dos tipos de instrumentos con un colectivo de 60 estudiantes de sexto semestre: un cuestionario con preguntas abiertas y entrevistas grupales. Observamos, entre otros resultados, el alto grado de las valoraciones negativas del aprendizaje de las matemáticas, la consideración de su aprendizaje como elemental para la vida cotidiana y laboral, y el papel relevante que se le confiere al profesor como medio para el logro del aprendizaje.<hr/>In this paper identifies, through the theoretical methodology of social representations, perceptions, ideas and images that the learning of mathematics have a group of students from high school in the area of Social and Administrative Sciences, National Polytechnic Institute. For the collection of information using two types of instruments with 60 students of sixth grade: 1) A questionnaire with open, and 2) group interviews. It was noted, among other results, the high degree of negative assessments of mathematics learning, consideration of the learning of mathematics as basic life skills and employment, the important role that gives the teacher and pay attention as means for the achievement of learning. <![CDATA[<b>Representaciones sobre la enseñanza</b>: <b>Una indagación en estudiantes universitarios</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se analizan las representaciones que estudiantes de psicología tienen sobre la enseñanza y sus prácticas, así como su trascendencia en el aprendizaje, desde una perspectiva psicosocial y con una metodología de corte cualitativo. Los hallazgos permitieron obtener categorías teórico-analíticas que se presentan en siete ejes temáticos para su análisis e interpretación: conceptualización de la enseñanza; condiciones de enseñanza que facilitan el aprendizaje; características de las áreas académicas que enseñan mejor sus contenidos; relación de la enseñanza con las formas de evaluación y su influencia en el aprendizaje; impresiones de los estudiantes sobre las dinámicas de enseñanza empleadas por los profesores; actitudes de los estudiantes ante las prácticas de enseñanza; y actitudes de los profesores que favorecen el aprendizaje. Los resultados más significativos revelan una influencia importante del enfoque tradicionalista de la enseñanza en las representaciones de los estudiantes, ya que consideran que el papel principal del profesor es de transmisor de la información por aprender, aunque valoran también a los profesores con profesionalidad, actitudes de apertura, compromiso e interés con la disciplina y hacia los estudiantes.<hr/>A psychosocial perspective and a quality methodology were used to analyze the representations from psychologies' students about teaching and their practices, as well as their importance in learning. The results allow obtaining theorist-analytic categories that presents in seven thematic outlines to their analysis and interpretation: concepts about teaching; conditions from teaching that promote learning; characteristics from academic areas that teach better their knowledge; the relationship between teaching and evaluating forms and their influence in learning; students impressions about teaching dynamics used from theirs professors; students attitudes about teaching practices; and professors attitudes that promote learning. The most significance results evidence an important influence the traditional teaching view in the student's representation because they consider that principal roll from teacher is akin to a transmitter the information to learn, but appreciate too the professionally from their professors, their openness attitudes, and their interest shows the discipline they teach and to the students themselves. <![CDATA[<b>Representaciones sociales en la prensa</b>: <b>aportaciones teóricas y metodológicas</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las investigaciones de representaciones sociales y educación han progresado en varios aspectos teórico-metodológicos, pero han estudiado poco la proyección de representaciones sociales en los medios de comunicación masiva, específicamente en la prensa escrita. Este artículo tiene como propósito presentar una revisión teórica y metodológica sobre las representaciones sociales que se manifiestan en los diarios. En particular, se analiza: el concepto de representaciones sociales, para identificar sus elementos principales y cómo éstas circulan en los medios de comunicación masiva;las representaciones sociales en la prensa se transmiten a través del discurso de la información;la construcción del suceso, ya que cuando un hecho es expuesto por medio de las notas informativas, ha pasado por una serie de recortes y filtros del periodista y la redacción, que imprime una visión particular; y la propuesta metodológica del análisis argumentativo de Grize para el estudio de las representaciones sociales.<hr/>Research on social representations has progressed in its theoretical and conceptual models, but, meanwhile, has neglected social representations projected in mass media, specifically in print media. In this article we present a theoretical and methodological description on social representations in newspapers. We specifically analyze: The concept of social representations in order to identify its main elements, and the way said concept spread over mass media; Social representations present in press are transmitted through the discourse about information; The construction of facts, because the propagation of news goes through the filter of journalists and editors, which ingrains a peculiar vision into it; The methodological theory of argumentative analysis postulated by Grize to study social representations. <![CDATA[<b>Discusiones teórico-metodológicas sobre el carácter contextual de las representaciones sociales</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es En sintonía con una visión dinámica de la cultura y del actor social abierto a la heterogeneidad cognitiva y de estilos de vida propios de las sociedades modernas, en este artículo presento una reflexión teórica sobre el carácter contextual de las representaciones sociales. Mi principal argumento es que estas últimas tienen un comportamiento contextual, porque son estructuras dinámicas, multiformes y sujetas a usos discriminatorios según los contextos de interacción social en que las personas participan. Esta reflexión se apoya en la exposición de nuevas hipótesis sobre la relación entre los elementos centrales y periféricos para la significación de los contenidos que integran una representación social, y sobre las zonas mudas (zone muette). Asimismo, para sustentar la importancia del contexto en las representaciones sociales, presento algunos resultados de un estudio de carácter descriptivo acerca de las representaciones sociales del amor de jóvenes urbanos que emergieron en dos contextos: el de la comunicación íntima (cartas de amor) y el de la comunicación grupal (grupos de discusión).<hr/>Following a dynamical vision of culture and social actor, open to cognitive heterogeneity and styles of life of modern society, this paper shows a theoretical dissertation about contextual determination of social representations (SR). My argument is that social representations have a contextual behavior because they are dynamics, changeables and they are dependent of discriminator's uses based on social interaction's contexts where people participate. This discussion its justified in the exposition of news hypotheses of the relation between central and peripherical components in its signification, and about the hypothesis of the silence zone (zone muette) of the SR. Also, for remark the importance of context in SR, I show some results of my own descriptive research about the social representations of love in urban young people that raised in two contexts: intimate communication (love's letters) and group's communication (discussion's groups). <![CDATA[<b>Representaciones sociales y construcción de la ciudadanía en jóvenes universitarios</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este texto presentamos algunas reflexiones sobre la importancia de abordar el tema de la ciudadanía desde la perspectiva teórico-metodológica de las representaciones sociales. Primero, señalamos la importancia del estudio de la ciudadanía en general y, más específicamente, de un tipo de ciudadanía denominada sociocultural, que puede ser adoptada para estudiar y promover la construcción de la ciudadanía en jóvenes universitarios, actores sociales estratégicos para el desarrollo nacional. Este tipo de ciudadanía tiene que ver con los derechos culturales, las identidades étnicas, estéticas y la diversidad, así como con el reconocimiento comunicativo del otro como legítimo interlocutor abierto a la información y el conocimiento que circula en una sociedad globalizada. Además, presentamos el análisis de algunos datos que arrojó un sondeo utilizado como un primer acercamiento para identificar la representación que tienen los alumnos de la Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco sobre el concepto de ciudadanía. El análisis se centra en algunos de los valores fundamentales en la construcción de la ciudadanía.<hr/>The purpose of this text is to present some considerations on the importance of approaching the topic of the citizenship from the theoretical - methodological perspective of social representations. First, we point out the importance of the study of citizenship more specifically a type of citizenship called socio-cultural that can be adopted to study and to promote the construction of citizenship in young university students who are social strategic actors for national development. This category of citizenship has to do, on the one hand, with the cultural rights, the ethical, ethnic, aesthetic identities and diversity, and on the other, with the communicative recognition of the "other" as a legitimate interlocutor exposed to the information and knowledge that circulates in a globalized society. In addition the paper presents the analysis of some information that was gathered through a survey that that was used as the first methodological step to identify the representation of citizenship that students from the Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco have. The analysis is centered on those values that are fundamental in the construction of citizenship. <![CDATA[<b>Representaciones sociales</b>: <b>debates y atributos para el estudio de la educación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se presentan los resultados de un análisis de la teoría de las representaciones sociales con el afán de señalar su potencial en el estudio de lo educativo. Para iniciar, se exponen, examinan y debaten algunas críticas a esta teoría, en particular se recuperan argumentos de autores que han cuestionado tres elementos importantes: su estatus teórico; la supuesta amplitud y falta de precisión del concepto "representaciones sociales"; y su potencial para explicar la relación entre lo social y lo individual. Posteriormente, se resaltan algunos atributos de esta teoría para el estudio de la realidad social, en particular del ámbito educativo, como su condición interdisciplinaria, su riqueza conceptual y la posibilidad de usarla conjugando diferentes recursos metodológicos. A pesar de sus limitaciones, la teoría de las representaciones sociales constituye un recurso valioso para entender las formas y los contenidos de las construcciones colectivas; es una teoría que ofrece la oportunidad de trascender el determinismo social, al comprender el punto de vista de los actores educativos en sus contextos social, histórico y cultural. Este debate resulta pertinente en tanto puede contribuir a vislumbrar los alcances, límites y vetas de esta teoría.<hr/>The main aim of this paper is to give an account of a resulting analysis of the theory of social representations; in the following lines, I will examine and comment some of the criticisms directed against this theory. I will deal mainly with arguments from authors that have questioned three important elements: the theoretical status of the theory; the ability to explain the relation between the social and the individual; and the alleged broad scope and lack of precision of the very concept of 'social representations'. Besides, I will offer a refutation against each one of mentioned criticisms. Finally, I will maintain that, despite of its alleged limitations, the theory of social representations constitutes a valuable resource when one tries to understand the forms and contents of collective constructions. This theory also offers the opportunity to surpass social determinism, since it let us comprehend the point of view of the actors in their own cultural, historical and social contexts. The foregoing discussion is quite relevant in our days, since it will allow us to see with more clarity the scopes, possibilities and limits of the theory of social representations. <![CDATA[<b>CAPÍTULO II. ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y de acción</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se presentan los resultados de un análisis de la teoría de las representaciones sociales con el afán de señalar su potencial en el estudio de lo educativo. Para iniciar, se exponen, examinan y debaten algunas críticas a esta teoría, en particular se recuperan argumentos de autores que han cuestionado tres elementos importantes: su estatus teórico; la supuesta amplitud y falta de precisión del concepto "representaciones sociales"; y su potencial para explicar la relación entre lo social y lo individual. Posteriormente, se resaltan algunos atributos de esta teoría para el estudio de la realidad social, en particular del ámbito educativo, como su condición interdisciplinaria, su riqueza conceptual y la posibilidad de usarla conjugando diferentes recursos metodológicos. A pesar de sus limitaciones, la teoría de las representaciones sociales constituye un recurso valioso para entender las formas y los contenidos de las construcciones colectivas; es una teoría que ofrece la oportunidad de trascender el determinismo social, al comprender el punto de vista de los actores educativos en sus contextos social, histórico y cultural. Este debate resulta pertinente en tanto puede contribuir a vislumbrar los alcances, límites y vetas de esta teoría.<hr/>The main aim of this paper is to give an account of a resulting analysis of the theory of social representations; in the following lines, I will examine and comment some of the criticisms directed against this theory. I will deal mainly with arguments from authors that have questioned three important elements: the theoretical status of the theory; the ability to explain the relation between the social and the individual; and the alleged broad scope and lack of precision of the very concept of 'social representations'. Besides, I will offer a refutation against each one of mentioned criticisms. Finally, I will maintain that, despite of its alleged limitations, the theory of social representations constitutes a valuable resource when one tries to understand the forms and contents of collective constructions. This theory also offers the opportunity to surpass social determinism, since it let us comprehend the point of view of the actors in their own cultural, historical and social contexts. The foregoing discussion is quite relevant in our days, since it will allow us to see with more clarity the scopes, possibilities and limits of the theory of social representations. <![CDATA[<b>Franchising</b>: <b>An adequate Business Model for the "Proactive University"? </b><b>A Public-Private Perspective on German HE</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las instituciones de educación superior (IES) públicas están experimentando cambios en virtud de las crecientes presiones financieras, la autonomía y la diversidad de actores en un "mercado" que impone grandes retos. Estos cambios han conducido a que las IES adquieran formas empresariales, como la concesión de franquicias o licencias, que han alcanzado relevancia en el contexto de internacionalización y en la difusión de programas de estudio. Durante la década anterior, este fenómeno creció en Alemania, donde las universidades públicas empezaron a vender franquicias a instituciones de educación superior privadas y no reconocidas por el Estado. Esta situación es de especial interés porque el sistema de educación superior alemán es, tradicionalmente, estatal y concibe la universidad como una institución de prestigio y sólida.<hr/>Public higher education institutions (HEIs) are experiencing circumstantial changes due to increasing financial pressure, higher autonomy and diversified actors on an increasingly challenging "market". These changes have led to forms of "entrepreneurial behavior" in public HEIs, such as franchising arrangements, which have become prominent in the context of internationalization and the export of study programs. Over the last decade, a growing number of franchising arrangements on an intrastate level can be observed between public universities as franchisors and private, non-state recognized HEIs as franchisees in the German HE sector. The German situation is of special interest because the HE system is traditionally state-run and emphasizes the university as a prestige and sound institution. Students pay almost no tuition fees for a public university degree except those students enrolled in a franchise model, where the fees are about 9 times higher. Special organizational structures like intermediary stock companies and either the lack of or not commonly interpreted regulatory instruments lead to critical discussions of these models. The most crucial assumptions are that financial motives dominate decision making rather than pedagogical considerations and that public services are exploited to mask the interests of individuals. Although these presumptions cannot be rejected through the empirical results of case study analyses, the opportunities of such strategic alliances are not to be underestimated. With adequate external and internal quality assurance mechanisms, franchising models can be used to strengthen the market position of public universities through a higher number of students and an extended portfolio of products and services. Additionally, HE programs can be offered more flexibly in regions with minimal HE infrastructure and / or with programs particularly designed for "non-traditional students". <![CDATA[<b>La retrovisión afectivo-cognitiva intercultural en la base de todo aprendizaje</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo damos cuenta de dos cuestiones: la primera, la forma como se estructuró y operó, para 69 alumnos universitarios de distintas disciplinas en viaje de estudios por la India durante veinticinco días, la competencia que hemos denominado "retrovisión afectivo-cognitiva intercultural"; y la segunda, el fenómeno afectivo-cognitivo intercultural que produce la estructura en la que opera toda construcción de conocimiento.<hr/>The present work focuses on two issues: the first is about the intercultural affective-cognitive flashback competition. We explain how it was operated and structured for 69 university students in a 24-day travel study to India. The second presents what we named an intercultural affective-cognitive phenomenon which is produced by the structure of knowledge construction. <![CDATA[<b>Representaciones sociales. Teoría e investigación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2011000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo damos cuenta de dos cuestiones: la primera, la forma como se estructuró y operó, para 69 alumnos universitarios de distintas disciplinas en viaje de estudios por la India durante veinticinco días, la competencia que hemos denominado "retrovisión afectivo-cognitiva intercultural"; y la segunda, el fenómeno afectivo-cognitivo intercultural que produce la estructura en la que opera toda construcción de conocimiento.<hr/>The present work focuses on two issues: the first is about the intercultural affective-cognitive flashback competition. We explain how it was operated and structured for 69 university students in a 24-day travel study to India. The second presents what we named an intercultural affective-cognitive phenomenon which is produced by the structure of knowledge construction.