Scielo RSS <![CDATA[Sinéctica]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1665-109X20170001&lang=pt vol. num. 48 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Los niños y las niñas migrantes en escena]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[School incorporation among migrant students from the US in Baja California, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este artículo analizamos, a partir de una metodología mixta, la asociación entre la inmigración reciente de Estados Unidos y la asistencia y el rezago escolar de niños de entre ocho y quince años de edad provenientes de ese país en Baja California, México, así como la experiencia de su inserción escolar. El análisis cuantitativo se basó en estadística descriptiva y un modelo logístico multinomial, que tomó como insumo los microdatos del Censo de Población 2010. Los resultados indican que ser inmigrante reciente incrementa de forma considerable el riesgo de inasistencia escolar y rezago en grados en Baja California. Por su parte, el análisis cualitativo se fundamentó en entrevistas semiestructuradas en Tijuana, enfocadas a conocer la experiencia de inserción escolar del universo de niños. Este análisis reveló que la continuidad y la permanencia en la escuela de los niños provenientes de Estados Unidos tienen una estrecha vinculación con su condición socioeconómica y, por lo tanto, con los capitales económicos, sociales y culturales que las familias pueden movilizar a favor de la educación de los niños.<hr/>Abstract: Using a mixed methodology, we analyzed the association between recent immigration and school enrollment and age-grade gaps of migrant children between 8 and 15 years old from the United States to Baja California, as well as the experience of these children on their insertion in Mexican schools. The quantitative analysis was performed using descriptive statistics and a multinomial logistic model, based on the 2010 Population Census Microdata, which indicated that being a recent migrant considerably increases the risk of school non-enrollment and backwardness in Baja California. The qualitative analysis was based on a series of semi-structured interviews in Tijuana, Baja California, in order to understand the experience of school insertion. This analysis revealed that school continuity and permanence of migrant children coming from the United States has a close relationship with their socioeconomic status, therefore, with the economic, social and cultural capitals that families can use in favor of their children. <![CDATA[Back home without apostille: Mexican-American students in Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Al igual que las deportaciones de mexicanos desde Estados Unidos, la población de estudiantes transnacionales provenientes de ese país ha crecido durante los últimos años; una consecuencia lógica del retorno de familias enteras de migrantes a México. La (re)inserción educativa de estos niños y jóvenes biculturales, y en muchos casos binacionales, significa un desafío pedagógico y lingüístico para el sistema educativo mexicano, y principalmente un reto burocrático y administrativo. A pesar de que en México la población migrante goza de pleno derecho a la educación, la falta de documentos de identidad ha impedido que estudiantes transnacionales tengan acceso a las escuelas mexicanas. En 2015, a partir del activismo de organizaciones de la sociedad civil, académicos y jóvenes retornados en México, la Secretaría de Educación Pública eliminó el requisito de apostilla en educación básica y media superior para facilitar el acceso escolar de estos estudiantes. Este artículo discute los alcances y las limitaciones de dichos cambios, además de analizar el trabajo de activismo detrás de ellos. También presenta una caracterización demográfica de los estudiantes mexicoamericanos (422,000 en 2014) y de los retos que enfrentan para su inclusión educativa. El trabajo concluye sugiriendo posibles líneas de acción para Estados Unidos y México.<hr/>Abstract: Similar to the number of U.S. deportations to Mexico, the population of transnational students coming from that country has grown in Mexican schools, a natural consequence of hundreds of thousands of migrant families returning to Mexico. The educational reintegration of these bilingual, bicultural and in many cases binational children constitutes a linguistic and pedagogical challenge for the Mexican education system, but also a bureaucratic and administrative defiance. Regardless of their country of origin all children are entitled to education in Mexico, however, the lack of Mexican identity documents has prevented dozens of US transnational students from getting enrolled at school. In 2015, a collaborative effort of civil society, Mexican-based scholars and deported youth achieved important amendments to the education regulatory framework to facilitate school access for transnational students, specifically the elimination of the apostille requirement for K-12 education. This article discusses the scope and limitations of such amendments, in addition to analyzing the activist work behind them. It also provides a demographic characterization of Mexican-american students, 422,000 in 2014, and discusses the challenges they still face to their inclusion in the education system. The study concludes with possible areas of opportunity for the U.S. and Mexican governments. <![CDATA[The institutional response from the school, one of the keys of the dynamics of educational inclusion/exclusion of immigrant families]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este estudio reúne los resultados de dos investigaciones en torno a las relaciones entre familias de origen latinoamericano emigradas a Barcelona (España) y las escuelas a las que asisten sus hijos. Ambas investigaciones han sido llevadas a cabo por miembros del mismo equipo de la Universidad Autónoma de Barcelona, en dos momentos: 2005-2007 y 2011-2013, en los cuales la situación económica y social del país de destino era diferente. En total se realizaron 35 entrevistas en profundidad, orientadas a obtener narraciones en torno al proceso migratorio y las expectativas y experiencias en la escuela. Se procedió a la creación de categorías emergidas de los datos, con las que se codificaron las citas en que se segmentó cada entrevista para su análisis, con la ayuda del programa ATLAS.ti. Los resultados presentan estrategias familiares orientadas a la convivencia intercultural y al favorecimiento de la convergencia de proyectos educativos. En cuanto a las dinámicas institucionales, se mostraron determinantes en la inclusión educativa la legitimación de las prácticas familiares, el tipo de gestión de la diversidad en el aula, la comunicación personalizada, la guía a las familias y la presencia de una actitud afectuosa en los profesionales.<hr/>Abstract: This study brings together the results of two researches on the relationships between families of Latin American origin emigrated to Barcelona (Spain) and the schools their children attend. Both investigations were carried out by members of the same team at the Autonomous University of Barcelona, on two times, 2005-2007 and 2011-2013, in which the economic and social situation in the host country was different. Were made in total 35 interviews, aimed at obtaining narratives about the migration process and the expectations and experiences related to school. We proceeded to the creation of categories emerged from data, and each interview was segmented in quotations for analysis with the help of ATLAS.ti. The results show the presence of family strategies for intercultural harmony and favoring the convergence of educational projects. Regarding institutional dynamics, were determining factors in the educational inclusion legitimizing family practices, the type of managing diversity in the classroom, personalized communication, guidance to families and the presence of a caring attitude in the teachers. <![CDATA[Equitable teaching for returnee children in Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El número de mexicanos que dejan Estados Unidos de América (EUA) es ahora mayor que el que ingresa a ese país, lo cual señala un cambio monumental en la relación EUA-México. Este fenómeno genera preguntas nuevas acerca de la colaboración binacional, particularmente del bienestar de niños y jóvenes transnacionales. Un análisis de datos del Censo y la Encuesta Intercensal de México permite identificar tendencias demográficas básicas de niños y jóvenes “retornados” que se encuentran en México después de haber vivido en EUA. La mayoría de ellos son nacidos en EUA, relativamente jóvenes, con un padre o madre nacido en México y dispersos a lo largo del país, y se concentran en municipios de los estados del norte y del centro. En este artículo enmarcamos las necesidades de aprendizaje en las aulas para dichos estudiantes y presentamos los hallazgos de un estudio descriptivo reciente que analiza tres aspectos de la equidad en la enseñanza: ser de adecuada cantidad, de alta calidad y significativa (Jensen, Pérez &amp; Aguilar, 2016), en videograbaciones de interacciones en salones de tercer año de preescolar y primer año de primaria en el estado de Aguascalientes. Concluimos con una serie de recomendaciones de investigación futura y acciones en las instituciones educativas encaminadas a enriquecer las oportunidades de aprendizaje para estos estudiantes retornados en las aulas mexicanas.<hr/>Abstract: The number of Mexicans leaving the U.S. is now greater than the number coming to the U.S., signaling monumental shifts in U.S.-Mexico relations. This is evoking new questions about bi-national collaboration, particularly regarding the wellbeing of transnational children and youth. Analyzing data from the Mexican Census, we identify basic demographic trends of “returnee” children and youth —those in Mexico after living in the US. Most are US-born with a Mexican-born parent, relatively young, and dispersed across the country, with concentrations in municipalities in northern and central states. We frame classroom-learning needs for these students and share descriptive findings from a recent study of equitable teaching —i.e., high quality, adequate quantity, and meaningful— through video recordings of classroom interactions in early elementary settings in the state of Aguascalientes. We conclude with a series of recommendations to enrich learning opportunities for returnee students in Mexican classrooms. <![CDATA[Equitable teaching for returnee children in Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The number of Mexicans leaving the U.S. is now greater than the number coming to the U.S., signaling monumental shifts in U.S.-Mexico relations. This is evoking new questions about bi-national collaboration, particularly regarding the wellbeing of transnational children and youth. Analyzing data from the Mexican Census, we identify basic demographic trends of “returnee” children and youth —those in Mexico after living in the US. Most are US-born with a Mexican-born parent, relatively young, and dispersed across the country, with concentrations in municipalities in northern and central states. We frame classroom-learning needs for these students and share descriptive findings from a recent study of equitable teaching —i.e., high quality, adequate quantity, and meaningful (Jensen, Perez Martinez &amp; Aguilar Escobar, 2016)—through video recordings of classroom interactions in early elementary settings in the state of Aguascalientes. We conclude with a series of recommendations to enrich learning opportunities for returnee students in Mexican classrooms. <![CDATA[Welcoming ‘New’comers. Problematizing the Latina mothers’ experiences in a Family Literacy Program]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Ethnographic research has shown how familial outreach initiatives to Latino populations in demographically shifting communities can support schools’ relationships with the changing community. However, recent research in ‘seminew’ settlements of Latino populations suggests that students and their families continue experience education that promotes the dominant culture and that views well-established Latino populations as visitors. This study considers the experiences of Latina mothers participating in a school-sponsored family literacy program in Nebraska. The mothers’ experiences in the program were influenced by program personnel’s paternalistic perceptions of them as different and in need of help and by their agency in face of that treatment. Findings show two predominant perceptions mediated the mothers’ experiences: mothers as a ‘good match’ for the program and mothers as children. Mothers were considered a ‘good match’ if they were available and eager to attend all program components. Yet in the program, they were treated like elementary students. The mothers’ often resisted these perceptions and utilized the program to achieve their own goals. Findings shed light on how perceptions embedded in school-based familial outreach initiatives continue to play a role in keeping Latino families on the fringes of K-12 educational, despite their permanent status in the community. <![CDATA[Migrant journalers children: Social vulnerability, labor and education on the farm Las Hormigas]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Como resultado de las políticas de ajuste al campo mexicano durante la década de 1980, los índices del trabajo infantil en México aumentaron en distintas zonas agrícolas del país. Dicho fenómeno despertó la atención tanto de los académicos como de las instituciones gubernamentales, organizaciones no gubernamentales y la sociedad civil, debido no solo a las desfavorables condiciones de vida, precarización y flexibilización laboral que sufren los niños y sus familias, sino también por la vulnerabilidad social que padecen. Por si fuera poco, no se ven soluciones cercanas o reales al grado de exclusión y marginalidad que viven hoy día, y las políticas públicas del gobierno son ineficaces para resolver sus necesidades más apremiantes. En el campo de la educación, los programas gubernamentales no logran evitar la deserción escolar, mejorar los índices de aprovechamiento o desarrollar las competencias adecuadas para impulsar su movilidad social. Este es el caso de las niñas y los niños que trabajan en la finca cafetalera Las Hormigas en la Sierra Norte de Puebla, cuyas vidas están inmersas en un contexto de vulnerabilidad donde las oportunidades y posibilidades de movilidad social son escasas, y la pobreza y la exclusión social se reproducen generacionalmente.<hr/>Abstract: As result of the policy adjustment in México during the 1980s, child labor has been increasing in various agricultural areas in the country. This phenomenon has attracted the attention of both the academic and government institutions, NGOs and civil society, due not only to unfavorable living conditions, insecurity and labor flexibility that these children and their families suffer, but also to the social vulnerability they experience. Moreover, there are not nearby solutions to the social exclusion and marginalization dimension they go through; revealing that government public policies are ineffective to solve their most immediate needs. To better illustrate this we have the educational issue, to which government programs have failed to prevent school dropout, improve the seize rates or develop appropriate strategies to promote their social mobility skills. Such is the case of children working in the coffee farm Las Hormigas, located in the Sierra Norte de Puebla, inasmuch as they are immersed in a vulnerability context, in which the opportunities and possibilities of social mobility are scarce, leading to the generationally reproduction of poverty and social exclusion. <![CDATA[“Bienvenido a la escuela”: The school experiences of transnational students in Morelos, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Si bien el flujo migratorio de retorno de menores migrantes internacionales que se desplazan con sus familias de Estados Unidos a México se incrementó desde 2010 (Giorguli y Gutiérrez, 2011; Passel, Cohn &amp; González-Barrera, 2012), la literatura en este tema es escasa, en especial aquella que abarca las experiencias escolares de alumnos transnacionales desde su perspectiva personal. Esta investigación, iniciada en 2012 en el estado de Morelos, tiene el objetivo de trazar las trayectorias escolares de niños y adolescentes migrantes en su recorrido por las escuelas mexicanas así como los retos y desafíos que experimenta esta población, en términos de procesos administrativos, diferencias pedagógicas y lingüísticas entre los maestros mexicanos y los alumnos transnacionales, percepciones que tienen los directivos y docentes sobre los menores migrantes, y dinámicas de exclusión escolar que se ven reflejadas en el abandono temporal de la escuela. El estudio da seguimiento a diez alumnos transnacionales que se incorporaron por primera vez a escuelas en territorio mexicano. Algunos han repetido años escolares, otros han abandonado la escuela durante un año, mientras que algunos de los alumnos con nacionalidad americana han regresado a Estados Unidos para continuar con su trayectoria escolar.<hr/>Abstract: Even though the migratory flow from international migrant children moving with their families from the United States to Mexico has increased since 2010 (Giorguli &amp; Gutiérrez, 2011; Passel, Cohn &amp; Gonzalez-Barrera, 2012), the literature in this topic is limited, especially the one that encompasses the school experiences lived by transnational students from their own perspective. This research project, which started in 2012 in the Mexican state of Morelos, has as its main objective to lay out the school trajectories of migrant children and teenagers as they attend Mexican schools. In addition, it illustrates the challenges that this population faces in terms of: a) administrative procedures, b) pedagogical and linguistic differences between Mexican teachers and transnational students, c) the perception that school directors and teachers have of transnational migrants, and d) the temporary school dropouts that might result of exclusionary dynamics within the schools. This research has followed 10 transnational students that were enrolled for the first time in Mexican schools: Some of them repeated two or three school years, others dropped out of school for one year, while some students with an American citizenship have returned to the United States to continue their school trajectory. <![CDATA[Ideologies, policies and language competence: Return migrant college students in Sonora]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo de este trabajo es hacer visible a la población de estudiantes universitarios migrantes de retorno a fin de que se implementen políticas educativas más incluyentes. A partir de la relación entre las ideologías, las políticas lingüísticas y las educativas (Kroskrity, 2000), nuestro trabajo de investigación mixto documenta las experiencias críticas (Block, 2006) de esos estudiantes universitarios en los sistemas educativos de Estados Unidos y México, específicamente Arizona y Sonora. Analizamos cómo el modelo de enseñanza Structured English Immersion, producto de las políticas legislativas contra la educación bilingüe en Arizona, dio como resultado a estudiantes competentes en el inglés en detrimento del español para fines académicos. Al regresar a las aulas en un programa de licenciatura en Enseñanza de Inglés, fue más evidente su efecto, ya que los estudiantes declararon haber pasado múltiples obstáculos en el uso del español para lograr una participación plena.<hr/>Abstract: The objective of this research is to make return migrant university students visible in order to implement more inclusive educational policies. Based on the premise that ideologies, language policies and educational policies are intertwined (Kroskrity, 2000), this mixed method research project documents the critical experiences (Block, 2006) of return migrant college students in the U.S. and Mexican educational systems –specifically in the states of Sonora and Arizona. We analyze how the Structured English Immersion (SEI) teaching model, as a product of legislative policies against bilingual educational in Arizona, forged competent English speakers in detriment of their Spanish for academic purposes. Upon their return to a Mexican B.A. program in English Language Teaching, the detrimental effect of the SEI model became more evident to the students because of the challenges they felt in using Spanish to achieve full participation. <![CDATA[Educational resources to cover foreign students’ needs in Andalucía]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La llegada a los planteles escolares de alumnado extranjero que desconoce el idioma provoca que sea necesario poner en marcha recursos en las escuelas españolas que permitan a estos estudiantes acceder a una educación de calidad que considere sus necesidades. En este artículo analizamos, desde una perspectiva crítica, cómo el sistema educativo andaluz atiende al alumnado de origen extranjero y nos centramos en los recursos específicos para esta población. Existen dos tipos de programas dirigidos al alumnado extranjero: los destinados a aprender la lengua española (Aulas Temporales de Adaptación Lingüística [ATAL] y Programa de Apoyo Lingüístico para Inmigrantes) y los que contribuyen a mantener la lengua y cultura de origen, existentes solo en el caso de las lenguas árabe y rumana. En este sentido, reflexionamos sobre las medidas planteadas y la coherencia de estas con los objetivos que dicen perseguir, y analizamos con mayor detalle las ATAL, que constituyen el recurso más extendido dirigido a los extranjeros, tienen una trayectoria más amplia y han sido objeto de un mayor número de investigaciones.<hr/>Abstract: The arrival of foreign students that do not speak the language entails on Spanish schools the need to put into effect new resources to provide such students with quality education that takes their needs into account. This paper analyses, from a critical perspective, how the Andalucian education system cares for foreign students in terms of allocation of specific resources for this population. There are two types of programmes for foreign students: a) those for learning the Spanish language (Aulas Temporales de Adaptación Lingüística [ATAL] y Programa de Apoyo Lingüístico para Inmigrantes/Temporary Language Adjusting Classes and Language Supporting Programme for Immigrants); and b) those which allow immigrant students to be educated in their original language and culture. These are only applicable to Arab and Romanian students. This study ponders the different measures that have been proposed and their consistency with their statement of objectives. We also examine ATALs in depth, since they are not only the most widely used resource offered to foreign students, but also the one with a longer history and the one that has been most often the objective of research studies. <![CDATA[Incorporation into the university of students in Aguascalientes. The orientation advisor’s perspective]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La experiencia del primer año en los estudios superiores es determinante para la permanencia del estudiante. Este trabajo exploró las dificultades que enfrentan los estudiantes en su ingreso a la educación superior, así como las estrategias institucionales diseñadas para prevenir el abandono, desde la perspectiva de un actor central: el orientador educativo. El grupo de enfoque contó con la participación de siete orientadores de universidades públicas y privadas. Además, se entrevistaron dos tutores de carrera. Los resultados destacan la importancia de implementar estrategias eficaces de inducción y tutoría que surjan de las necesidades de los estudiantes y los involucren de forma activa a fin de evitar la saturación de información. Estas estrategias se asocian a la selectividad y régimen de financiamiento de las universidades y se centran más en el fomento del sentido de pertenencia a la institución que en la integración socioemocional del estudiante a su grupo y carrera, de manera que este pueda enfrentar el reto académico que se le presenta y desarrollar su capacidad de aprendizaje autónomo y responsable. Destaca la aportación que el orientador educativo puede hacer al diseño curricular para una mejor adaptación de los contenidos curriculares a las expectativas formativas de los estudiantes durante el primer año.<hr/>Abstract: The first-year college experience is essential for student persistence. This study explored the challenges incoming students face once they enroll in college, as well as the institutional strategies implemented to prevent student drop out, from a central actor’s perspective, the orientation advisor. A focus group was conducted, in which seven orientation advisers from public and private institutions participated. In addition, two academic advisers from a large public university were interviewed. Findings highlight the importance of implementing induction and orientation strategies based on student needs that actively involve them in their education, avoiding information overload. These strategies are associated with institutional type and selectivity and mostly focus on fostering the student’s institutional sense of belonging, rather than on student socio-emotional integration to classmates and major, so that students may be able to face the academic challenge developing their responsible and autonomous learning ability. The orientation adviser is able to provide curricular design feedback in order to obtain a greater content adaptation to the education expectations of first-year college students. <![CDATA[Evaluation of teaching competencies of high school teachers in the state of Tabasco, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este artículo presentamos un reporte final de una investigación realizada en el Colegio de Bachilleres de Tabasco sobre el desempeño de los profesores luego de un proceso de formación basado en competencias a través del diplomado que organiza la Secretaría de Educación Pública y la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, como parte de la Reforma Integral de Educación Media Superior en México. El paradigma de investigación empleado fue mixto y la indagación partió del modelo de dos etapas. El estudio fue de tipo descriptivo exploratorio, con entrevistas semiestructuradas a veinte docentes seleccionados a través de una muestra intencional y una encuesta a los alumnos (465) de los profesores entrevistados. Los resultados señalan que los docentes que participaron tienen claras las conceptualizaciones en torno al enfoque por competencias y sus implicaciones académicas; sin embargo, en la práctica, necesitan mejorar su nivel de dominio en dos competencias: planifica los procesos de enseñanza y de aprendizaje atendiendo al enfoque por competencias y evalúa los procesos de enseñanza y de aprendizaje con un enfoque formativo.<hr/>Abstract: This paper presents the final results of a research project conducted at the Colegio de Bachilleres de Tabasco (Tabasco High School). The purpose of the study was to analyze the performance of teachers after taking a competency-based training process provided through a diploma program run by the Secretariat of Public Education and the National Association of Universities and Institutions of Higher Education, within the framework of the Comprehensive Reform of High School Education in Mexico. The research paradigm employed was mixed. The investigation was performed under the two-stage model. The study was an exploratory descriptive type. The criterion for selecting teachers was through an intentional sample where 20 teachers participated. Also, the students of the interviewed teachers were surveyed (465). Two instruments were used for collecting information: a semi-structured interview and survey. It was found that the teachers have clear conceptualizations concerning the competency-based approach and its academic implications; however, in practice there are two competencies where they need to improve their level of mastery: planning the teaching and learning processes according to the competency approach and evaluation of the teaching and learning processes with a formative approach. <![CDATA[Book review: Know how to teach]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este artículo presentamos un reporte final de una investigación realizada en el Colegio de Bachilleres de Tabasco sobre el desempeño de los profesores luego de un proceso de formación basado en competencias a través del diplomado que organiza la Secretaría de Educación Pública y la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, como parte de la Reforma Integral de Educación Media Superior en México. El paradigma de investigación empleado fue mixto y la indagación partió del modelo de dos etapas. El estudio fue de tipo descriptivo exploratorio, con entrevistas semiestructuradas a veinte docentes seleccionados a través de una muestra intencional y una encuesta a los alumnos (465) de los profesores entrevistados. Los resultados señalan que los docentes que participaron tienen claras las conceptualizaciones en torno al enfoque por competencias y sus implicaciones académicas; sin embargo, en la práctica, necesitan mejorar su nivel de dominio en dos competencias: planifica los procesos de enseñanza y de aprendizaje atendiendo al enfoque por competencias y evalúa los procesos de enseñanza y de aprendizaje con un enfoque formativo.<hr/>Abstract: This paper presents the final results of a research project conducted at the Colegio de Bachilleres de Tabasco (Tabasco High School). The purpose of the study was to analyze the performance of teachers after taking a competency-based training process provided through a diploma program run by the Secretariat of Public Education and the National Association of Universities and Institutions of Higher Education, within the framework of the Comprehensive Reform of High School Education in Mexico. The research paradigm employed was mixed. The investigation was performed under the two-stage model. The study was an exploratory descriptive type. The criterion for selecting teachers was through an intentional sample where 20 teachers participated. Also, the students of the interviewed teachers were surveyed (465). Two instruments were used for collecting information: a semi-structured interview and survey. It was found that the teachers have clear conceptualizations concerning the competency-based approach and its academic implications; however, in practice there are two competencies where they need to improve their level of mastery: planning the teaching and learning processes according to the competency approach and evaluation of the teaching and learning processes with a formative approach.