Scielo RSS <![CDATA[Espiral (Guadalajara)]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1665-056520120003&lang=en vol. 19 num. 55 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>An heterodox explanation of the global financial crisis</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del artículo es estudiar algunos aspectos de la crisis financiera mundial, considerada como parte de un proceso que resultó favorable a la consolidación de la hegemonía de la banca anglosajona, basada en la expansión del financiamiento de la vida social. Esto fue posible por la disminución de los ingresos de los asalariados, reflejada en una baja capacidad de su consumo. Sin embargo, para aumentar su consumo se incrementó el crédito y el riesgo de la insolvencia porque los préstamos no tenían como base la capacidad real de pago de los consumidores.<hr/>The objective of the article is to study some aspects of the world financial crisis, considered as part of a process that turned out to be favorable for the consolidation of the Anglo-Saxon banking hegemony, based on the expansion of the financing of social life. This was possible due to the decrease in the income of the waged workers, reflected in their low consumption. However, in order to increase their consumption, the credit and insolvency risk was increased because the loans did not have as a basis the consumers' actual payment capacity. <![CDATA[<b>300 years of Rousseau and democracy in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El 27 de junio de 2012 se cumplieron 300 años del natalicio de Juan Jacobo Rousseau. Atacado por conservadores y liberales desde la academia, han señalado a su teoría del pacto social como el origen de lo que llaman la democracia totalitaria y el mesianismo político, la cual es hoy sin embargo piedra de toque para la reconstrucción del Estado y la democracia en crisis.<hr/>On June 27th, the 300th anniversary of Juan Jacobo Rousseau's birth was celebrated. Attacked by both conservatives and liberals from the academy, they have pointed at his theory of the social contract as the origin of what they call totalitarian democracy and political messianism, which is at present, nevertheless, the touchstone for rebuilding the State and democracy in crisis. <![CDATA[<b>Of soft rules, tame referees and bad parties</b>: <b>law and autonomy in the Querétaro electoral authority</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el artículo se analiza la evolución de la normatividad electoral en el estado de Querétaro desde 1994 hasta las reformas que estaban en proceso legislativo en septiembre de 2011. Se analiza el impacto de las leyes en las prácticas políticas, pero también las acciones de los actores políticos, incluidos los ciudadanos, que modifican esas mismas reglas, en un ir y venir entre sujetos y estructuras. Se muestra cómo la aspiración autoritaria trasciende las siglas partidistas, al presentarse no cuando gobierna un partido u otro, sino cuando los contrapesos institucionales y de opinión pública son débiles.<hr/>The article analyzes the evolution electoral regulations in the state of Querétaro since 1994 until the reforms that were in legislative process in September 2011. The impact of the laws on political practices is analyzed as well as the actions by the political actors, including the citizens, who modify those same rules, in a coming and going between subjects and structures. It is shown how authoritarian aspiration transcends the party acronyms, by emerging not when this or that party is in power but rather when the institutional and public opinion counterweights are weak. <![CDATA[<b>Insecurity and violence</b>: <b>Narratives about violence and insecurity in Mexico State</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se construye una interpretación de la violencia en el Estado de México. Parte de reconocer que el continuo conflicto/violencia/delito tiene posibilidades de ser cancelado en la medida que la sociedad genere una moral pública que contenga los mínimos de conflictualidad, y una policía que se comprometa con la sociedad. De la construcción de los dos componentes se podrán generar condiciones para forjar una sociedad democrática y de paz en la que el estado mantenga el monopolio sobre la fuerza. Los insumos de este trabajo fueron los grupos focales tanto de policías como de representantes de la sociedad civil.<hr/>This paper builds an interpretation of violence in the State of Mexico. Part of recognizing that the continuing conflict/ violence/crime is likely to be canceled to the extent that society generates a public moral with conflictuality minimums, and police to engage with society. From the construction of the two components may create conditions for building a democratic and peace society in which the state maintains a monopoly on force. The inputs of this work was the focus groups of police and representatives of civil society. <![CDATA[<b>Impoverishment, the new and old poor</b>: <b>A palimpsest of fuzzy inscriptions</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se busca plantear una reflexión sobre el estado de la pobreza y los procesos de empobrecimiento en América Latina. Parte de datos empíricos como aproximación, pero se centra especialmente en una perspectiva cualitativa que intenta estudiar cómo se van consolidando las figuras e imágenes del pobre y la pobreza en la región desde la gestión neoliberal (y brevemente comentando el llamado "posneoliberalismo"), tomando especialmente tres ejes de análisis: la discusión sobre la constitución del Estado de bienestar en Latinoamérica y la consolidación (y posterior destitución neoliberal) del porvenir y la promesa como ejes del mismo, relacionado con el desarrollo de las figuras de ciudadanía; la legitimización ( y posterior deslegitimización) de la figura del obrero como modelo de la pobreza "digna", referida al modelo de movilidad social en términos de reversibilidad centro-periferia; y la progresiva aparición en el escenario de la clase media empobrecida, situación que aporta elementos inéditos al estado de la cuestión.<hr/>This paper aims at setting out a reflection about the conditions of poverty and the processes of impoverishment in Latin America. It starts from empirical data as approximation, but it focuses especially on a qualitative perspective that intends to study how the images and figures of the poor and poverty are consolidated in the region from the perspective of the neoliberal management (and then briefly commenting the so-called "post neoliberalism"), taking three focal points in particular: a discussion on the constitution of the welfare State in Latin America and the consolidation (and later neoliberal destitution) of the future and the promise as its axis, related to the development of the citizenry figures; legitimization ( and later delegitimization) of the figure of the worker as a model of "honorable" poverty, referring to the model of social mobility in terms of center-periphery reversibility; and its progressive appearance in the setting of the impoverished middle class, a situation that contributes unprecedented elements to the matter at hand. <![CDATA[<b>Autonomy process in Cherán</b>: <b>Mobilizing the rule of law</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para la defensa de su territorio y su seguridad, los cheranenses innovaron formas de participación y de toma de decisiones colectivas, que son claros ejemplos de un ejercicio de facto de una ciudadanía comunal. Ante la coyuntura electoral estatal de noviembre de 2011, al interior de la comunidad fue cobrando sentido la propuesta de no participar bajo las reglas electorales y de elegir a sus autoridades municipales de acuerdo con los "usos y costumbres. Una de sus estrategias fue movilizar el derecho para que las distintas instituciones electorales y el Poder Legislativo estatal les reconocieran sus derechos políticos a elegir de acuerdo con sus propios procedimientos a sus representantes y a decidir la organización del poder municipal.<hr/>We analyze the recent organizational process undertaken by the Purhépecha community of Cherán to stop the woodcutters related with violent groups, who did not only cut wood illegally, but they have also been committing certain crimes against the local population, such as theft, kidnapping and extortion. In order to defend their territory and safety, the people of Cheran innovated collective forms of participation and decision-making, which are clear-cut examples of a de facto exercise of communal citizenship. Before the state electoral climate in November 2011, within the community the proposal of not participating under the electoral rules and electing their municipal authorities in accordance with their "uses and customs" started to take on meaning, which can be explained partly by the disenchantment shared by the majority of the Cheranens in relation to political parties. One of their strategies was to mobilize the law so that the different electoral institutions and the state Legislative Power recognize their political rights, as culturally different in accordance with their own procedures and to decide the organization of municipal power. This way they have built de facto their own counter hegemonic way defying thus electoral democracy and the organization of political power. <![CDATA[<b>La democratización frustrada</b>: <b>Limitaciones institucionales y colonización política de las instituciones garantes de derechos, y participación ciudadana en México</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para la defensa de su territorio y su seguridad, los cheranenses innovaron formas de participación y de toma de decisiones colectivas, que son claros ejemplos de un ejercicio de facto de una ciudadanía comunal. Ante la coyuntura electoral estatal de noviembre de 2011, al interior de la comunidad fue cobrando sentido la propuesta de no participar bajo las reglas electorales y de elegir a sus autoridades municipales de acuerdo con los "usos y costumbres. Una de sus estrategias fue movilizar el derecho para que las distintas instituciones electorales y el Poder Legislativo estatal les reconocieran sus derechos políticos a elegir de acuerdo con sus propios procedimientos a sus representantes y a decidir la organización del poder municipal.<hr/>We analyze the recent organizational process undertaken by the Purhépecha community of Cherán to stop the woodcutters related with violent groups, who did not only cut wood illegally, but they have also been committing certain crimes against the local population, such as theft, kidnapping and extortion. In order to defend their territory and safety, the people of Cheran innovated collective forms of participation and decision-making, which are clear-cut examples of a de facto exercise of communal citizenship. Before the state electoral climate in November 2011, within the community the proposal of not participating under the electoral rules and electing their municipal authorities in accordance with their "uses and customs" started to take on meaning, which can be explained partly by the disenchantment shared by the majority of the Cheranens in relation to political parties. One of their strategies was to mobilize the law so that the different electoral institutions and the state Legislative Power recognize their political rights, as culturally different in accordance with their own procedures and to decide the organization of municipal power. This way they have built de facto their own counter hegemonic way defying thus electoral democracy and the organization of political power. <![CDATA[<b>Potencias medias y potencias regionales en el sistema político internacional de Guerra Fría y Posguerra Fría (Propuesta de dos modelos teóricos)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para la defensa de su territorio y su seguridad, los cheranenses innovaron formas de participación y de toma de decisiones colectivas, que son claros ejemplos de un ejercicio de facto de una ciudadanía comunal. Ante la coyuntura electoral estatal de noviembre de 2011, al interior de la comunidad fue cobrando sentido la propuesta de no participar bajo las reglas electorales y de elegir a sus autoridades municipales de acuerdo con los "usos y costumbres. Una de sus estrategias fue movilizar el derecho para que las distintas instituciones electorales y el Poder Legislativo estatal les reconocieran sus derechos políticos a elegir de acuerdo con sus propios procedimientos a sus representantes y a decidir la organización del poder municipal.<hr/>We analyze the recent organizational process undertaken by the Purhépecha community of Cherán to stop the woodcutters related with violent groups, who did not only cut wood illegally, but they have also been committing certain crimes against the local population, such as theft, kidnapping and extortion. In order to defend their territory and safety, the people of Cheran innovated collective forms of participation and decision-making, which are clear-cut examples of a de facto exercise of communal citizenship. Before the state electoral climate in November 2011, within the community the proposal of not participating under the electoral rules and electing their municipal authorities in accordance with their "uses and customs" started to take on meaning, which can be explained partly by the disenchantment shared by the majority of the Cheranens in relation to political parties. One of their strategies was to mobilize the law so that the different electoral institutions and the state Legislative Power recognize their political rights, as culturally different in accordance with their own procedures and to decide the organization of municipal power. This way they have built de facto their own counter hegemonic way defying thus electoral democracy and the organization of political power. <![CDATA[<b>El sentimiento de inseguridad y su repercusión social y política</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652012000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para la defensa de su territorio y su seguridad, los cheranenses innovaron formas de participación y de toma de decisiones colectivas, que son claros ejemplos de un ejercicio de facto de una ciudadanía comunal. Ante la coyuntura electoral estatal de noviembre de 2011, al interior de la comunidad fue cobrando sentido la propuesta de no participar bajo las reglas electorales y de elegir a sus autoridades municipales de acuerdo con los "usos y costumbres. Una de sus estrategias fue movilizar el derecho para que las distintas instituciones electorales y el Poder Legislativo estatal les reconocieran sus derechos políticos a elegir de acuerdo con sus propios procedimientos a sus representantes y a decidir la organización del poder municipal.<hr/>We analyze the recent organizational process undertaken by the Purhépecha community of Cherán to stop the woodcutters related with violent groups, who did not only cut wood illegally, but they have also been committing certain crimes against the local population, such as theft, kidnapping and extortion. In order to defend their territory and safety, the people of Cheran innovated collective forms of participation and decision-making, which are clear-cut examples of a de facto exercise of communal citizenship. Before the state electoral climate in November 2011, within the community the proposal of not participating under the electoral rules and electing their municipal authorities in accordance with their "uses and customs" started to take on meaning, which can be explained partly by the disenchantment shared by the majority of the Cheranens in relation to political parties. One of their strategies was to mobilize the law so that the different electoral institutions and the state Legislative Power recognize their political rights, as culturally different in accordance with their own procedures and to decide the organization of municipal power. This way they have built de facto their own counter hegemonic way defying thus electoral democracy and the organization of political power.