Scielo RSS <![CDATA[Economía, sociedad y territorio]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-842120140003&lang=pt vol. 14 num. 46 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Foreword</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>The planning of transferences to the municipalities of Jalisco</b>: <b>principles of equity and nondiscrimination</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En esta investigación estudiamos la planeación de transferencias intergubernamentales hacia los 125 municipios de Jalisco, México; particularmente, evaluamos el cumplimiento de los principios normativos de equidad y no discriminación política. Las transferencias analizadas incluyen las estatales, las federales de los ramos 28 y 33, así como la suma de transferencias estatales y federales. Los resultados sugieren que el principio de no discriminación no se cumple, también indican que las transferencias estatales se asignan mediante un criterio de distribución regresivo y las federales mediante un criterio progresivo. El análisis se sustenta en datos de planeación municipal para el periodo 2005-2011.<hr/>We study the planning of intergovernmental transferences to the 125 municipalities of Jalisco, Mexico. Particularly, we assess how the normative principles of equity and political nondiscrimination are met. The analyzed transferences include State, federal transferences of sections 28 and 33, as well as the sum of State and federal transferences. The results suggest that the nonpolitical discrimination principle is not fulfilled. They also suggest that the state transferences are allocated according to a regressive redistribution criterion, while the federal ones, according to a progressive criterion. The analysis relies on the municipalities' planning data for the 2005-2011 period. <![CDATA[<b>Some considerations on the current transformations of local finance in France</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el análisis de las transformaciones actuales de las finanzas locales en Francia, realizado en este artículo, destaca la importancia de la administración pública local. Con base en el método hipotético-deductivo se concluye que uno de los desafíos a los que debe hacer frente el futuro de la hacienda local en Francia es el de garantizar un crecimiento estable en un territorio cohesionado, para lo que se requiere de una distribución de fuentes impositivas coordinada con la administración pública central, de tal manera que las colectividades locales cuenten con autonomía de decisión.<hr/>In the analysis of the current transformations of local finance in France this paper highlights the importance of local public administration. Based on the hypothetical-deductive method, it concludes that one of the challenges faced by the future of local finance in France is to ensure a steady growth in a cohesive territory, for which a distribution of tax sources coordinated with the central government is required, so that local authorities have decision autonomy. <![CDATA[<b>Gender wage discrimination in the labor market in Mexico and its regions</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es analizar las remuneraciones salariales por sexo, determinar la brecha y discriminación que existe en México y regiones con respecto a la materia, empleando la descomposición Oaxaca-Blinder y la Encuesta Nacional de Empleo Urbano (ENEU) 2000-2004. Los resultados indican que existen diferencias salariales por sexo a favor de los hombres y más de 85% de estas desigualdades se vinculan con la discriminación. Por regiones existe un comportamiento heterogéneo con oscilaciones entre 15 y 25% y discriminación que tiende a converger en 20%, con excepción de la capital que se ubica en 13 por ciento.<hr/>The goal of this paper is to analyze gender job earnings, determine the wage gap and discrimination in Mexico and its regions. We apply the Oaxaca-Blinder decomposition to the 2000-2004 National Urban Employment Survey 2000-2004. We found a gender wage gap in favor of men, and more than 85 percent of these differences are linked to discrimination. Regionally, the gap oscillates between 15 and 25% and the discrimination tends to converge at 20%, however, in the Capital region it converges at 13 por ciento. <![CDATA[<b>Skilled and unskilled employment in Mexico's manufacturing sector after the 2009 crisis</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza el impacto en el empleo ante los cambios en el producto de las ramas o subsectores manufactureros de México sucedidos a raíz de la crisis del 2009. Con información en datos de panel se aplica el modelo de efectos fijos para captar el impacto que tiene el producto sobre el empleo calificado y no calificado. Los resultados indican que en periodos de crisis o de baja demanda, las empresas tienden a conservar el trabajo calificado y a despedir trabajadores no calificados, siendo más afectadas las maquiladoras y las industrias tradicionales intensivas en trabajo no calificado.<hr/>This article analyzes the impact on employment brought about by the changes in the manufacturing sector or the production subsector caused by the 2009 crisis. Using panel data information, a fixed-effects model is applied to visualize the impact that production has on qualified and unqualified labor. The results indicate that during periods of crisis or low demand, firms tend to retain skilled employees and make unskilled workers redundant, affecting primarily traditional and maquila industries that intensively use unskilled labor. <![CDATA[<b>Studying indigenous migration</b>: <b>Life itineraries of farm workers in northwest Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente investigación es un ejercicio metodológico en el cual se analizan las múltiples lógicas que definen la movilidad y la migración de poblaciones indígenas, cuyas vidas se interrelacionan con el desarrollo de los mercados de trabajo agrícola de exportación y la creación de nuevas regiones en la frontera norte de México. El análisis de dicha movilidad parte de entrevistas biográficas, lo cual nos permite observar a partir de qué condiciones se suscita el desplazamiento de los jornaleros y la migración, así como el proceso de asentamiento en nuevos lugares.<hr/>The present work is a methodological exercise that tries to analyze the multiple logics that define the mobility and migration of indigenous people whose lives are connected with the development of agricultural labor exportation markets and the creation of new regions in the northern border of Mexico. The analysis is based on biographical interviews considering mobility, which allows us to observe the multiple logics that organize the movement of laborers as well as migration that takes us to observe the settlement process in new places. <![CDATA[<b>Sustainability and economics</b>: <b>controversy on the environmental valuation</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el tema del desarrollo sustentable una controversia fundamental es la asignación de valor a bienes y servicios ambientales. La economía lo aborda desde dos perspectivas: el enfoque tradicional neoclásico (economía ambiental) y otra, más integral, donde confluyen distintas ciencias (economía ecológica). Este trabajo ofrece una revisión crítica de la teoría económica convencional asociada al desarrollo sustentable, asimismo, destaca la necesidad de asignar valores a los servicios ambientales para una mejor toma de decisiones, en la que se consideren las preferencias individuales y las sociales, con lo que avanzaría hacia las metas centrales del desarrollo sustentable: eficiencia económica, justicia social y sustentabilidad ecológica.<hr/>In the topic of sustainable development, the assignment of value to ecosystem services is controversial. The economic science approaches it from two different perspectives: the traditional framework of neoclassical economy (environmental economics), and from an integral viewpoint where different sciences converge: ecological economics. This paper presents a critical review of the conventional economic theory related to sustainable development and highlights the need to assign values to ecosystem services for a comprehensive decision-making process which take into account individual and social preferences, and this way, advance to reach the central goals of sustainable development: economic efficiency, social justice and ecological sustainability. <![CDATA[<b>Willingness to pay for environmental restoration of the Lerma river in the metropolitan area of La Piedad, Michoacan</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La zona metropolitana La Piedad, Michoacán-Santa Ana Pacueco, Guanajuato comparte una sección del río Lerma cuyas condiciones propician fuertes problemas ambientales y de salud pública. En esta investigación se pretende: primero, identificar la percepción ciudadana sobre el deterioro ambiental local del río Lerma; segundo, estimar la disposición a pagar (DAP) por el saneamiento y restauración ambiental del mismo; y tercero, calcular una cuota mensual de contribución para las mejoras ambientales. Para ello se utilizó el Método de Valoración Contingente. La DAP por el saneamiento fue estimado en 12,224,424 pesos anuales y la cuota mensual doméstica propuesta es de 23.89 pesos.<hr/>The metropolitan area of La Piedad, Michoacan-Santa Ana Pacueco, Guanajuato, shares a section of the Lerma river, whose conditions have severe environmental and public health problems. This research has three aims: first, identify the public perception of the local environmental damage of the Lerma river; second, estimate citizen willingness to pay (WTP) for its environmental restoration; and third, calculate a monthly payment for environmental improvements. We used the Contingent Valuation Method. The WTP for improvements in environmental quality was estimated at 12 224 424 MXN a year. Finally, we propose a monthly fee of 23.89 MXN per household. <![CDATA[<b>Crescimento e especialização produtiva da agropecuária entre estados do nordeste brasileiro</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do trabalho consistiu em analisar a especialização produtiva da agropecuária no nordeste, considerando uma análise entre os estados da Bahia, Pernambuco e Ceará. O método utilizado neste estudo consistiu do índice de especialização e análise de dados do último Censo Agropecuário. Na análise comparativa entre os estados, Pernambuco apresenta-se com uma estrutura produtiva mais concentrada relativamente aos demais estados. Conclui-se que são cada vez mais necessárias políticas específicas voltadas para os municípios e/ou estados que não receberam os mesmos incentivos, no intuito de amenizar o processo acelerado de migração rural-urbana.<hr/>The objective was to analyze the productive specialization of agriculture in the Northeast, an analysis considering mesoregions in the States of Bahia, Pernambuco and Ceara. The method used in this study consisted of the specialization index and analysis of data from the last Census on Agriculture. For the comparative analysis between the States, Pernambuco presents a more concentrated production structure in relation to other states. It follows that there is need for specific policies aimed at municipalities and/or States that did not receive the same incentives in order to mitigate the accelerated rural-urban migration. <![CDATA[<b>Food producers and the market</b>: <b>the challenge of competents</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do trabalho consistiu em analisar a especialização produtiva da agropecuária no nordeste, considerando uma análise entre os estados da Bahia, Pernambuco e Ceará. O método utilizado neste estudo consistiu do índice de especialização e análise de dados do último Censo Agropecuário. Na análise comparativa entre os estados, Pernambuco apresenta-se com uma estrutura produtiva mais concentrada relativamente aos demais estados. Conclui-se que são cada vez mais necessárias políticas específicas voltadas para os municípios e/ou estados que não receberam os mesmos incentivos, no intuito de amenizar o processo acelerado de migração rural-urbana.<hr/>The objective was to analyze the productive specialization of agriculture in the Northeast, an analysis considering mesoregions in the States of Bahia, Pernambuco and Ceara. The method used in this study consisted of the specialization index and analysis of data from the last Census on Agriculture. For the comparative analysis between the States, Pernambuco presents a more concentrated production structure in relation to other states. It follows that there is need for specific policies aimed at municipalities and/or States that did not receive the same incentives in order to mitigate the accelerated rural-urban migration. <![CDATA[<b>Causes and possible solutions to inequality in society from the perspective of Joseph E. Stiglitz</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212014000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do trabalho consistiu em analisar a especialização produtiva da agropecuária no nordeste, considerando uma análise entre os estados da Bahia, Pernambuco e Ceará. O método utilizado neste estudo consistiu do índice de especialização e análise de dados do último Censo Agropecuário. Na análise comparativa entre os estados, Pernambuco apresenta-se com uma estrutura produtiva mais concentrada relativamente aos demais estados. Conclui-se que são cada vez mais necessárias políticas específicas voltadas para os municípios e/ou estados que não receberam os mesmos incentivos, no intuito de amenizar o processo acelerado de migração rural-urbana.<hr/>The objective was to analyze the productive specialization of agriculture in the Northeast, an analysis considering mesoregions in the States of Bahia, Pernambuco and Ceara. The method used in this study consisted of the specialization index and analysis of data from the last Census on Agriculture. For the comparative analysis between the States, Pernambuco presents a more concentrated production structure in relation to other states. It follows that there is need for specific policies aimed at municipalities and/or States that did not receive the same incentives in order to mitigate the accelerated rural-urban migration.