Scielo RSS <![CDATA[Papeles de población]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-742520140003&lang=pt vol. 20 num. 81 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Presentación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>1974</b>: <b>turning point of the population policy</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El año de 1974 fue muy importante en la política de población del país. En ese año la tierra llegó a cuatro mil millones de habitantes, y a partir de ese momento cada doce años, hasta hoy, la población del mundo aumenta en mil millones de personas. En México se crea el Consejo Nacional de Población, dependencia encargada de la planeación demográfica. El ritmo de crecimiento demográfico era muy acelerado, de 3.5 por ciento anual. La población se duplicaba cada 20 años. México cambia su política demográfica pronatalista a una dirigida a disminuir los niveles de fecundidad. México juega un papel muy importante en la Conferencia Mundial de Población en Bucarest. Nuestra política demográfica se vuelve una política de Estado en el último cuarto del siglo XX.<hr/>The year 1974 was very important in the politics of the country's population. In that year the Earth came to 4 billion inhabitants, and thereafter every twelve years, until now, the population of the world increases by one billion people. The National Population Council, demographic planning unit was created in Mexico. The rate of population was growing very fast, 3.5 per cent per year. The population doubled every 20 years. Mexico changes its pronatalist population policy to one directed to lower levels of fertility. Mexico plays a very important role in the world population Conference in Bucharest. Our population policy becomes a State policy in the last quarter of the 20th century. <![CDATA[<b>The national population council. 40 years of the institutionalization of the population policy in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo tiene como objetivo hacer una reflexión sobre el papel del Consejo Nacional de Población de México, en un recorrido por los 40 años de existencia del organismo, creado en 1974 a partir de la expedición de una Ley General de Población que tuvo como objetivo central incidir sobre el crecimiento poblacional a partir de una política explícita en la materia. El texto trata de hacer evidentes las limitaciones para incidir en la evolución de las variables demográficas, más allá de reducir el crecimiento natural por medio de la disminución de la fecundidad a través de la incorporación generalizada de la población al uso de anticonceptivos.<hr/>In a tour of 40 years of activities of the National Population Council of Mexico, created in 1974, this article is a reflection about the role played for this organization to accomplish the goals of an explicit population policy in trying to diminish the population growth and improving the living conditions of the Mexican population. The text tries to make clear the limitations of the Council, to influence the evolution of demographic variables beyond reducing the natural population growth, by diminishing the level of fertility through the promotion of a massive use of contraceptives. <![CDATA[<b>Determinants of Labor Force Participation of People 60+ in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La precaria situación económica en la vejez ha obligado a la participación laboral. Es poca la población envejecida con jubilación o pensión y sí ésta tiene, en la mayoría de los casos los ingresos son insuficientes. El Censo de Población y Vivienda 2010 muestra que aproximadamente tres de cada diez personas de 60 años o más se encontraban trabajando. En esta investigación se identifican y analizan los determinantes de la participación laboral mediante modelos de regresión logística sobre la probabilidad de actividad laboral. Frente a la heterogeneidad de la población, se presenta un análisis por sexo y grupos de edad. Se muestra que para hombres y mujeres el factor más importante que reduce la probabilidad de trabajo es el ingreso por jubilación o pensión. La ausencia de discapacidad incrementa la probabilidad de trabajo en los hombres, mientras que en las mujeres la variable con la mayor relación positiva es la jefatura del hogar.<hr/>In the analysis of the economic status of the aged population, job and economic activity are relevant since only a few enjoy a retirement pension, albeit mostly of a meager amount. The 2010 Census of Population and Housing shows that three out of ten people 60 and over were working. This paper identifies and analyzes determinants of job participation using a logistic regression on the probability of employment. Because of heterogeneity an analysis by sex and age groups was done. The most important factor lowering the probability of work is income from a pension for both men and women. The absence of disability increases the likelihood of men working, while for women the main effect is from heading a household. <![CDATA[<b>Health impact</b>: <b>longitudinal analysis of employment at middle and old age in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de los datos longitudinales del Estudio Nacional sobre Salud y Envejecimiento en México, se analiza la relación entre el estado de salud y la participación laboral de las personas de 50 años o más en México. Los resultados confirman que la salud, medida a través de las enfermedades crónicas y la dificultad para realizar actividades de la vida diaria, es un factor clave en la participación laboral. Se encuentran diferencias importantes por sexo, con hipertensión y diabetes con efectos sobre hombres y mujeres y enfermedad del corazón y embolia sólo en los hombres. Este artículo aporta evidencia concreta sobre la participación económica y señala la importancia de diseñar políticas públicas sobre la creación de empleos adecuados para la población en edad media y avanzada.<hr/>We use longitudinal data from the Mexican Health and Aging Study to analyze the relationship between health and labor force participation of population aged 50 years and older in Mexico. The results confirm that health, measured through chronic diseases and difficulty to perform activities of daily living, has a powerful influence on labor force participation. We also find important differences by gender; hypertension and diabetes have effects in both, men and women; heart disease and stroke only in men. We provide concrete evidence on economic participation and highlight the importance of public policies to create adequate jobs for the population at middle and old age. <![CDATA[<b>Changes in the labour markets of Mexico from 2000 to 2010 by active life expectancies</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el documento se inspecciona el cambio en los mercados laborales en México con base en esperanzas de vida activa, destacando la diferencia entre empleo formal e informal. Para ello se utilizan el panel de la Encuesta Nacional de Empleo (ENE) de 2000 y la Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo (ENOE) de 2010. El método de Andrevv et al. para valorar el cambio en la esperanza de vida simple se adapta al modelo de estados múltiples. Se constata la creciente participación de las mujeres en la actividad económica de 2000 a 2010, así como un breve descenso en la proporción de la informalidad en la Población Económicamente Activa (PEA). En el cambio de las esperanzas de vida activa al cabo de la década, se corrobora la mayor inserción femenina en la PEA tanto en la ocupación formal e informal como en el desempleo. También se verifica la ligera baja en el empleo informal en ambos sexos, pero también se advierte un aumento en la desocupación.<hr/>Changes in the Mexican labor markets are noted through working life expectancies, emphasizing the difference between formal and informal employment. For this purpose, the panel of Mexican labor force survey (ENE and ENOE) is used. The method developed by Andrevv et al. for calculating the age contribution to the change in life expectancy is adapted to the multistate approach. The growing female participation into work is confirmed from 2000 to 2010, as well as a slight decrease in the informality employment. Changes in the working life expectancies throughout the decade confirm the increasing female insertion in the formal and informal employment as well as in unemployment. It is also verified a slight drop in the informal employment for both sexes, but it is also noted an increase in unemployment. <![CDATA[<b>Local scenarios of emigration collapse</b>: <b>Evidence from the Highlands of Jalisco</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es describir algunos de los impactos laborales, migratorios y sociales que parecen estar asociados al cambio de patrón migratorio en una de las regiones históricas de la migración México-Estados Unidos. Los impactos de la situación migratoria actual son un tema emergente en la investigación debido al indudable incremento del número de migrantes de retorno y la notable disminución de los flujos de salida. La hipótesis es que dados los procesos de transición demográfica y de cambio en la relación costo-beneficio de la migración indocumentada, la migración a Estados Unidos se ha reducido notablemente, situación que se advierte desde 2005 y ha obligado a permanecer en México a la generación que nació a partir de 1990, lo que ha dado lugar a escenarios inéditos en las dinámicas laboral, migratoria y social de la región. El saldo migratorio cero que se constata a nivel estadístico se ha reflejado en la dificultad de migrar a Estados Unidos en comunidades de la región histórica de la migración, lo que ha modificado los escenarios tradicionales de la migración México-Estados Unidos. Ya no es posible ni adecuado seguir trabajando con ideas, nociones o interpretaciones que corresponden a un patrón migratorio que duró un siglo, pero que ya no existe.<hr/>The aim of this article is to describe some of the labor, immigration and social impacts that appear to be associated with the change in the migration pattern in one of the historical regions of Mexico-US migration. The impacts of current immigration status is an emerging topic in research due to the undoubted increase in the number of returning migrants and the significant decrease in outflows. The hypothesis is that given the demographic transition and change in the cost-benefit of undocumented migration, this has been greatly reduced, a situation seen since 2005 that has forced the generation born from 1900 to remain in Mexico, which has led to unprecedented scenes in labor, immigration and social dynamics of the region. The zero net migration that is found at the statistical level is reflected in the difficulty of migrating to the United States in communities of the historical region of migration, which has modified the traditional scenarios of Mexico-US migration. It is no longer possible, nor appropriate, to continue working with ideas, concepts, interpretations, corresponding to a migratory pattern that lasted many decades, but that no longer exists. <![CDATA[<b>Sociodemografic analysis of migrant minors from the State of Mexico to USA</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los flujos migratorios entre México y Estados Unidos tienen una larga tradición, no obstante, hay escasez de información respecto a la migración de los menores entre ambos países. Este trabajo hace un diagnóstico de la migración de menores, principalmente del Estado de México y trata el tema de la vulnerabilidad de los menores migrantes, que se acentúa y se recrudece por diversos elementos, como su edad y su condición migratoria. Cabe señalar que en los estudios censales publicados por el Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) en 2000 y 2010 es posible observar un incremento de los menores migrantes de retorno, ya que en el año 2000 la cifra fue de 73 544, mientras que para 2010 fue de 176 345. El documento finaliza con una serie de propuestas para el desarrollo de políticas por parte del Estado y señala la necesidad de apoyar la realización de proyectos de investigación sobre el tema, ya que, como se mencionó anteriormente, la información al respecto es escasa.<hr/>The migration between Mexico and USA has been existed since many years ago, however, the information about migrants minors is not enough; so that, in this document we made a diagnostic about migrants minors, mainly of the State of Mexico. This paper talks about vulnerability of minors migrants who are can be too vulnerable because exist different factors that increase their vulnerability, for example: being minors and being migrants. In the data report of National Institute of Geography and Statistics (INEGI) for the 2000 and 2010, we can view that the number of returns of minors migrants has been grown, in 2000 year this quantity was of 73 544 and in 2010 year was 176 345. In the end section of this paper, were maden some proposals concerning of the development of government policy about this topic and allocating financial resources for research of the migrants minors. <![CDATA[<b>Job search among youth according to their labor participation and protection in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es analizar la búsqueda de empleo de los jóvenes que tienen trabajo, así como de aquellos que no lo tienen y los factores asociados a esta búsqueda total de empleo en México, enfatizando en la participación laboral de los jóvenes y la protección social de aquéllos que trabajan. Asimismo, se describe la búsqueda total de empleo por regiones de acuerdo con estas características de los buscadores. La fuente de información que se utiliza es la Encuesta Nacional de la Juventud 2010 y se emplea estadística descriptiva y multivariada. Los resultados muestran, por un lado, que las posibilidades de búsqueda de empleo son considerablemente mayores entre los jóvenes con trabajos no protegidos que entre sus contrapartes con protección social. Por otro lado, los varones sin trabajo registran posibilidades de búsqueda de empleo superiores a las de aquéllos con empleos no protegidos, mientras que las mujeres sin trabajo presentan posibilidades similares de búsqueda de empleo a las trabajadoras sin protección social. Por último, existe una mayor búsqueda laboral de los jóvenes varones en las regiones del sur de México, en las cuales hay una baja oferta de empleos protegidos. Estos resultados apoyan la idea de un alto nivel de búsqueda de otro empleo entre los jóvenes insertos en empleos de baja calidad y contribuyen a una mejor comprensión de las demandas de empleo de los jóvenes mexicanos.<hr/>The objective of this study was to analyze the search for employment among the youth population with or without a job and its associated factors in Mexico, mainly focusing on youth labor insertion and the social protection of those who work. Other goal of the study was to describe the total proportion of youths in search of a job within regions by these characteristics. The data came from the National Youth Survey 2010 and descriptive and multivariate statistics were used. On the one hand, the odds of searching for employment were considerably higher among unprotected workers than among those with social protection. On the other hand, non-working males registered higher odds of searching for employment than unprotected workers, while non-working males exhibited similar odds of job search than those female workers without social protection. Finally, compared to the national average, the search for employment of young males was higher in the southern regions, which are characterized by a low supply of jobs with social protection. These results support the idea of a high level of job search among young workers in low-quality jobs and contribute to a better understanding of the labor demands of Mexican youth.