Scielo RSS <![CDATA[Revista mexicana de investigación educativa]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-666620140002&lang=pt vol. 19 num. 61 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Facing educational problems with innovation</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Blenden Learning for Promoting Academic Writing Among University Students</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta una experiencia de trabajo semi-presencial (b-learning) dirigida al desarrollo de habilidades de escritura académica en estudiantes universitarios. Se realizó en una clase regular bajo la modalidad integrada al curriculum desde una perspectiva socio-constructivista y un diseño de investigación-acción. El análisis se centra en la parte virtual, especialmente en las contribuciones individuales y colaborativas de los alumnos en los foros de discusión para la construcción de producciones escritas (presencia cognitiva), también se analiza la presencia docente en dichos foros, para apoyar y fomentar la presencia cognitiva. Los resultados muestran una importante involucración de los estudiantes en las actividades de escritura colaborativa, mejoras en su escritura de monografías y en su percepción sobre la experiencia b-learning. Esto permite concluir que el entorno propuesto, además de viable, es eficaz para mejorar las habilidades de escritura académica y potenciar una escritura epistémica en beneficio del aprendizaje de los contenidos curriculares.<hr/>This article presents an experience in blended learning aimed at developing academic writing skills among university students. The experience took place in a regular class integrated into the curriculum, using a socio-constructivist perspective and an action research design. The analysis is centered on the virtual aspect, especially on students' individual and collaborative contribution in discussion forums for constructing written productions (cognitive presence); also analyzed is the teachers' presence at these forums to support and encourage cognitive presence. The results show important student involvement in collaborative writing activities, and improvements in students' writing of monographs and perception of blended learning. The conclusion is that the proposed setting not only is viable but also is effective for improving academic writing skills and strengthening epistemic writing to benefit the learning of curriculum content. <![CDATA[<b>The Process Of Co-regulating Learning and Peer Interaction</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo, que forma parte de una investigación más extensa, tiene como propósito estudiar los elementos que inciden en los procesos de corregulación del aprendizaje. Los resultados sugieren que los estudiantes corregulan su aprendizaje cuando participan en actividades académicas en pequeños grupos heterogéneos; al mismo tiempo, al hacer preguntas, explican y justifican sus opiniones, expresan sus razonamientos y reflexionan sobre sus conocimientos. Sin embargo, esta corregulación depende en gran medida de las relaciones interpersonales y la configuración de los grupos. El estudio se desarrolló en la Universidad Autónoma de Chihuahua, México con estudiantes de sexto semestre del programa de licenciatura en Lengua inglesa, cuyos hallazgos fueron registrados por medio del análisis de algunas interacciones a través de videograbación.<hr/>The purpose of this article, which forms part of more extensive research, is to study the elements that influence the processes of co-regulating learning. The results suggest that students co-regulate their learning when they participate in academic activities in small heterogeneous groups; at the same time, by asking questions, they explain and justify their opinions, express their reasoning, and reflect on their knowledge. Such co-regulation, however, depends to a large degree on interpersonal relations and the configuration of the groups. The study was conducted at Universidad Autónoma de Chihuahua, in Mexico, with sixth-semester undergraduates majoring in English. The findings are based on the analysis of videotaped interactions. <![CDATA[<b>Identification of Learning Styles among Engineering Students</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de la investigación es verificar la validez y confiabilidad del instrumento de estilos de aprendizaje de Felder aplicado en estudiantes de Ingeniería del Instituto Politécnico Nacional y su relación con su edad, género y semestre en curso. Se corroboró la validez y confiabilidad del instrumento aplicado. Los resultados revelan una población de estudiantes con estilos de aprendizaje equilibrados en las dimensiones activo-reflexiva, sensitivo-intuitiva y secuencial-global. En cuanto a la edad, los estilos de aprendizaje son independientes de la edad de los alumnos. Respecto del género, en la dimensión activo-reflexiva son las mujeres quienes tienen una tendencia a adoptar un estilo más activo que reflexivo, en tanto los hombres muestran equilibrio. Finalmente, los estudiantes tienen una tendencia a adoptar un estilo de aprendizaje más sensitivo que intuitivo, independientemente del semestre que cursen.<hr/>The research objective was to verify the validity and reliability of Felder's learning styles instrument applied to engineering students at Instituto Politécnico Nacional and the relation to age, gender, and semester of enrolment. The validity and reliability of the instrument was proven. The results reveal a population of students with balanced learning styles in the active-reflective, sensory-intuitive, and sequential-global dimensions. Learning styles are independent from student age. With respect to gender, in the active-reflective dimension, the females have a tendency to adopt a style that is more active than reflective, while the males show balance. The students have a tendency to adopt a learning style that is more sensory than intuitive, regardless of their semester of enrolment. <![CDATA[<b>Youthful Affiliation and Institutional Disaffilation</b>: <b>The Complexity of Dropping Out of High School</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta resultados de una investigación sobre deserción escolar en la educación media superior en Hermosillo, Sonora, México. A través de las historias de vida que se realizaron con desertores escolares y de entrevistas a los actores de la comunidad escolar y los padres de familia, realizamos un análisis de conjunto que muestra un aspecto estructural compartido por los jóvenes en el proceso de deserción. Destacamos que si bien hay factores comunes como la condición socioeconómica adversa y el antecedente de la reprobación como aparentes detonantes, es la desafiliación institucional la que explica la mayor parte de las deserciones. En medio de este proceso, irrumpe la afiliación juvenil que no logra afianzarse al darse la deserción en los primeros meses, pero emerge como estrategia para la atención de la problemática.<hr/>This article presents the results of research on dropping out of high school in Hermosillo, Sonora, Mexico. By focusing on dropouts' life stories and interviews with parents and actors in the school community, we conducted joint analysis that shows a structural aspect young people share in the process of dropping out. We emphasize that in spite of the existence of factors in common, such as the apparent triggers of adverse socioeconomic conditions and academic failure, it is institutional disaffiliation that explains most cases of dropping out. Part of this process is youthful affiliation, which has not been consolidated if dropping out occurs during the initial months of school, but which later emerges as a strategy for dealing with the problem. <![CDATA[<b>The Conversations of Young Students in Public Transportation</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los jóvenes de educación media superior dedican gran parte de su vida a conversar con amigos, compañeros y parejas. ¿Para qué y de qué platican? Para responder esta pregunta se escucharon, sin intervención de un entrevistador, conversaciones entre ellos en el transporte urbano. Los estudiantes platican para conocerse mejor y compartir sus gustos e intereses, es decir, para sociabilizar. En sus charlas comparten vivencias, desahogan sus emociones y forman criterios de lo que es deseable o aceptable, es decir, abren espacios de reflexión sobre sus vidas y se socializan entre pares, donde destacan temas de relaciones amorosas y cuestiones escolares; en éstas últimas, los estudiantes se muestran como estrategas de su oficio. Asimismo, se analizó si hay diferencias tanto de género como en las conversaciones entre hombres y mujeres y no encontramos el "dominio conversacional masculino" que señala la bibliografía.<hr/>High school students devote a large part of their life to talking with friends, classmates, and girlfriends/boyfriends. Why do they talk and what do they talk about? To answer these questions, an interviewer listened, without intervening, to conversations among young people using public urban transportation. Students talk to become better acquainted and share their likes and interests; in other words, to socialize. In their conversations, they share experiences, release emotions, and form criteria regarding what is desirable and acceptable; that is, they open spaces of reflection in their life and socialize with peers. The preponderant topics are romantic relationships and school matters, in which students prove to be strategists of their profession. Our analysis also studied gender differences and differences in conversations between males and females, and failed to encounter the "male conversational domination" referred to in the bibliography. <![CDATA[<b>Mixed Blood and Unfinished</b>: <b>High School Interpretations of Mexican History</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Existen diversas formas de interpretar el pasado en la escuela. En ellas se imbrican diferentes discursos provenientes de la historiografía, de las finalidades sociales dadas a la historia, de las propuestas de identidad nacional, de las estrategias didácticas y de las interpretaciones formuladas por los propios estudiantes. El resultado, aunque con matices, es vincular directamente al pasado con el presente. En este trabajo se estudian las interpretaciones de la Conquista de México, la Guerra de Independencia y la Revolución Mexicana. Aunque relativamente homogéneas las interpretaciones estudiantiles, por ejemplo sobre la identidad mestiza y la historia inconclusa, encuentran divergencias significativas. En el presente texto se describe cómo los estudiantes de tres bachilleratos del sur de la Ciudad de México llegan a estas significaciones sobre el pasado y explican sus particulares formas de dar sentido al pasado desde el presente.<hr/>Schools interpret the past in diverse forms. Overlapping within those forms are various discourses from historiography, from the social ends given to history, from the proposals of national identity, from didactic strategies, and from the interpretations formulated by the students themselves. The result, in spite of variations, is to link the past directly to the present. The current article studies the interpretations of the Conquest of Mexico, the War of Independence, and the Mexican Revolution. Although student interpretations of mestizo identities and unfinished history, for example, are relatively homogeneous, significant divergence is also found. This paper describes how students in three high schools in southern Mexico City attach meaning to the past and how they explain their unique forms of doing so from the present. <![CDATA[<b>The Distance between the Discourse of Participation and Participative Practices in Secondary Schools</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo analiza el trabajo colegiado en las escuelas secundarias, a partir de las dinámicas que se generan en las academias y en los órganos diseñados para la participación social en la educación. La investigación se llevó a cabo a través de registros de observación realizados en los centros educativos durante cuatro meses, así como de entrevistas a profundidad con docentes, prefectos, directores, subdirectores, supervisores y jefes de enseñanza. Las evidencias recabadas señalan que la participación adquiere tintes peculiares cuando es adaptada a las condiciones culturales y organizativas de las escuelas, por lo general, estas prácticas desembocan en rutinas burocráticas o procesos administrativos carentes de significado para los profesores.<hr/>This article analyzes collegiate work in secondary schools, based on the dynamics generated in academia and the organizations designed for social participation in education. The research focused on logs of observations made in schools for four months, as well as on in-depth interviews with teachers, prefects, principals, assistant principals, and supervisors. The compiled evidence indicates that participation acquires peculiarities when it is adapted to the cultural and organizational conditions at each school; such practices generally lead to bureaucratic routines or administrative processes that are meaningless for teachers. <![CDATA[<b>Evidence of the Evaluation Practices of a Group of Elementary School Teachers in Nuevo León</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra los resultados del análisis de un conjunto de tareas asignadas y exámenes aplicados por una muestra no representativa de profesores de 2°, 5° y 6° grados de primarias del estado de Nuevo León. El trabajo partió de la revisión de investigaciones sobre las prácticas de evaluación de docentes a partir de la cual se elaboró un marco analítico con aspectos fundamentales de la evaluación formativa, como los referentes curriculares considerados, las instrucciones, la retroalimentación, los niveles de demanda cognitiva perseguidos y la forma de evaluación. El trabajo condujo a conclusiones tanto sustantivas como metodológicas. Se encontró que la práctica en el aula reflejada en las evidencias dista mucho de tener un enfoque formativo. Cabe señalar que la investigación se vio limitada al no tener información adicional sobre las tareas y exámenes recabados.<hr/>This article shows the results of analyzing a set of tasks assigned and examinations given by an unrepresentative sample of second-, fifth- and sixth-grade teachers in the state of Nuevo León. The project started with a review of research on teachers' evaluation practices, followed by the preparation of an analytical framework with fundamental aspects of formative evaluation, such as the curriculum referents considered, instructions, feedback, levels of cognitive demand, and the form of evaluation. The study led to substantive as well as methodological conclusions. The classroom practices reflected in the evidence were found to lack a formative focus. It should be pointed out that the research was limited by the absence of additional information about the compiled tasks and examinations. <![CDATA[<b>Family Structure and Academic Performance in Latin American Nations</b>: <b>Data from the Second Regional Comparative and Explanatory Study</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo examina el efecto de la estructura familiar sobre el rendimiento en matemática y lectura de alumnos de 6° de primaria de algunos países de América Latina. Se analizan informaciones provenientes de las pruebas y los cuestionarios de la familia y del alumno, aplicados a 90 mil niños-familia de 2 mil 450 escuelas durante el Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Se utilizan modelos multinivel, con tres niveles (alumno, escuela y país). Se definen tres estructuras familiares: ambos padres, monoparental y otras combinaciones. Esta clasificación cubre las categorías elementales y más comunes en los estudios sobre el tema. Los alumnos de familias con ambos padres obtienen más altos rendimientos en matemática y lectura que el resto, aun después de controlar por el nivel socioeconómico y los antecedentes académicos del estudiante. Existe efecto del contexto escolar y variación del de estructura familiar según nivel socioeconómico familiar.<hr/>This article examines the effect of family structure on sixth-grade achievement in mathematics and reading in some Latin American countries. An analysis is made of information from tests and family and student questionnaires completed by 90,000 children in 2,450 schools during the Second Regional Comparative and Explanatory Study. Multilevel models with three levels (student, school, nation) are used. Three family structures are defined: two parents, single parent, and other combinations. This classification covers the most common basic categories in studies of the topic. Students living in two-parent families obtain higher achievement levels in mathematics and reading than other students, even after controlling the student's socioeconomic level and academic background. The school context and family structure have an effect according to the family's socioeconomic level. <![CDATA[<b>The Teaching of Inferential Comprehension Strategies in L2 English and the Impact on L1 Spanish</b>: <b>Theoretical and Pedagogical Implications for Reading in Disciplines</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La realización de inferencias retóricas en textos académicos ha sido poco estudiada, al igual que la posibilidad de transferir estrategias de comprensión inferencial de una segunda lengua (L2) a la materna (L1). En este trabajo se da cuenta de un experimento que consistió en preparar e impartir un diseño instruccional, dirigido a mejorar las habilidades de comprensión inferencial retórica para géneros de investigación escritos en inglés (L2) de un grupo de alumnos de una licenciatura en lengua inglesa. Se realizaron pruebas y análisis estadísticos para determinar la efectividad de la intervención y la transferencia de las habilidades de comprensión inferencial a la L1 (español) y a un género distinto: el cuento. Los resultados indican que la intervención fue efectiva en ambos sentidos. Se revisan las implicaciones para la teoría y la práctica.<hr/>Making rhetorical inferences in academic texts has not been thoroughly studied, nor has the possibility of transferring inferential comprehension strategies from a second language (L2) to the native language (L1). The current article describes an experiment that consisted of preparing and distributing an instructional design aimed at improving rhetorical inferential comprehension skills for genres written in English (L2), among a group of undergraduates majoring in English. Statistical tests and analyses were carried out to determine the effectiveness of the intervention and the transfer of inferential comprehension skills from the L1 (Spanish) and to a different genre: the short story. The results indicate that the intervention was effective in both areas. The implications are studied for theory and practice. <![CDATA[<b>Indígenas en secundarias del Distrito Federal</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La realización de inferencias retóricas en textos académicos ha sido poco estudiada, al igual que la posibilidad de transferir estrategias de comprensión inferencial de una segunda lengua (L2) a la materna (L1). En este trabajo se da cuenta de un experimento que consistió en preparar e impartir un diseño instruccional, dirigido a mejorar las habilidades de comprensión inferencial retórica para géneros de investigación escritos en inglés (L2) de un grupo de alumnos de una licenciatura en lengua inglesa. Se realizaron pruebas y análisis estadísticos para determinar la efectividad de la intervención y la transferencia de las habilidades de comprensión inferencial a la L1 (español) y a un género distinto: el cuento. Los resultados indican que la intervención fue efectiva en ambos sentidos. Se revisan las implicaciones para la teoría y la práctica.<hr/>Making rhetorical inferences in academic texts has not been thoroughly studied, nor has the possibility of transferring inferential comprehension strategies from a second language (L2) to the native language (L1). The current article describes an experiment that consisted of preparing and distributing an instructional design aimed at improving rhetorical inferential comprehension skills for genres written in English (L2), among a group of undergraduates majoring in English. Statistical tests and analyses were carried out to determine the effectiveness of the intervention and the transfer of inferential comprehension skills from the L1 (Spanish) and to a different genre: the short story. The results indicate that the intervention was effective in both areas. The implications are studied for theory and practice. <![CDATA[<b>El día a día de la educación especial</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La realización de inferencias retóricas en textos académicos ha sido poco estudiada, al igual que la posibilidad de transferir estrategias de comprensión inferencial de una segunda lengua (L2) a la materna (L1). En este trabajo se da cuenta de un experimento que consistió en preparar e impartir un diseño instruccional, dirigido a mejorar las habilidades de comprensión inferencial retórica para géneros de investigación escritos en inglés (L2) de un grupo de alumnos de una licenciatura en lengua inglesa. Se realizaron pruebas y análisis estadísticos para determinar la efectividad de la intervención y la transferencia de las habilidades de comprensión inferencial a la L1 (español) y a un género distinto: el cuento. Los resultados indican que la intervención fue efectiva en ambos sentidos. Se revisan las implicaciones para la teoría y la práctica.<hr/>Making rhetorical inferences in academic texts has not been thoroughly studied, nor has the possibility of transferring inferential comprehension strategies from a second language (L2) to the native language (L1). The current article describes an experiment that consisted of preparing and distributing an instructional design aimed at improving rhetorical inferential comprehension skills for genres written in English (L2), among a group of undergraduates majoring in English. Statistical tests and analyses were carried out to determine the effectiveness of the intervention and the transfer of inferential comprehension skills from the L1 (Spanish) and to a different genre: the short story. The results indicate that the intervention was effective in both areas. The implications are studied for theory and practice. <![CDATA[<b>La tarea docente en la Reforma Integral de la Educación Básica</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La realización de inferencias retóricas en textos académicos ha sido poco estudiada, al igual que la posibilidad de transferir estrategias de comprensión inferencial de una segunda lengua (L2) a la materna (L1). En este trabajo se da cuenta de un experimento que consistió en preparar e impartir un diseño instruccional, dirigido a mejorar las habilidades de comprensión inferencial retórica para géneros de investigación escritos en inglés (L2) de un grupo de alumnos de una licenciatura en lengua inglesa. Se realizaron pruebas y análisis estadísticos para determinar la efectividad de la intervención y la transferencia de las habilidades de comprensión inferencial a la L1 (español) y a un género distinto: el cuento. Los resultados indican que la intervención fue efectiva en ambos sentidos. Se revisan las implicaciones para la teoría y la práctica.<hr/>Making rhetorical inferences in academic texts has not been thoroughly studied, nor has the possibility of transferring inferential comprehension strategies from a second language (L2) to the native language (L1). The current article describes an experiment that consisted of preparing and distributing an instructional design aimed at improving rhetorical inferential comprehension skills for genres written in English (L2), among a group of undergraduates majoring in English. Statistical tests and analyses were carried out to determine the effectiveness of the intervention and the transfer of inferential comprehension skills from the L1 (Spanish) and to a different genre: the short story. The results indicate that the intervention was effective in both areas. The implications are studied for theory and practice. <![CDATA[<b>Una apuesta por la lectura y escritura en las asignaturas</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La realización de inferencias retóricas en textos académicos ha sido poco estudiada, al igual que la posibilidad de transferir estrategias de comprensión inferencial de una segunda lengua (L2) a la materna (L1). En este trabajo se da cuenta de un experimento que consistió en preparar e impartir un diseño instruccional, dirigido a mejorar las habilidades de comprensión inferencial retórica para géneros de investigación escritos en inglés (L2) de un grupo de alumnos de una licenciatura en lengua inglesa. Se realizaron pruebas y análisis estadísticos para determinar la efectividad de la intervención y la transferencia de las habilidades de comprensión inferencial a la L1 (español) y a un género distinto: el cuento. Los resultados indican que la intervención fue efectiva en ambos sentidos. Se revisan las implicaciones para la teoría y la práctica.<hr/>Making rhetorical inferences in academic texts has not been thoroughly studied, nor has the possibility of transferring inferential comprehension strategies from a second language (L2) to the native language (L1). The current article describes an experiment that consisted of preparing and distributing an instructional design aimed at improving rhetorical inferential comprehension skills for genres written in English (L2), among a group of undergraduates majoring in English. Statistical tests and analyses were carried out to determine the effectiveness of the intervention and the transfer of inferential comprehension skills from the L1 (Spanish) and to a different genre: the short story. The results indicate that the intervention was effective in both areas. The implications are studied for theory and practice. <![CDATA[<b>El cambio educativo</b>: <b>Un proceso complejo pero posible</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La realización de inferencias retóricas en textos académicos ha sido poco estudiada, al igual que la posibilidad de transferir estrategias de comprensión inferencial de una segunda lengua (L2) a la materna (L1). En este trabajo se da cuenta de un experimento que consistió en preparar e impartir un diseño instruccional, dirigido a mejorar las habilidades de comprensión inferencial retórica para géneros de investigación escritos en inglés (L2) de un grupo de alumnos de una licenciatura en lengua inglesa. Se realizaron pruebas y análisis estadísticos para determinar la efectividad de la intervención y la transferencia de las habilidades de comprensión inferencial a la L1 (español) y a un género distinto: el cuento. Los resultados indican que la intervención fue efectiva en ambos sentidos. Se revisan las implicaciones para la teoría y la práctica.<hr/>Making rhetorical inferences in academic texts has not been thoroughly studied, nor has the possibility of transferring inferential comprehension strategies from a second language (L2) to the native language (L1). The current article describes an experiment that consisted of preparing and distributing an instructional design aimed at improving rhetorical inferential comprehension skills for genres written in English (L2), among a group of undergraduates majoring in English. Statistical tests and analyses were carried out to determine the effectiveness of the intervention and the transfer of inferential comprehension skills from the L1 (Spanish) and to a different genre: the short story. The results indicate that the intervention was effective in both areas. The implications are studied for theory and practice.