Scielo RSS <![CDATA[Revista mexicana de investigación educativa]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-666620150001&lang=en vol. 20 num. 64 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>A new editor, but the road remains the same</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Inequity in Higher Education in Latin America</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The Policies of Higher Education in Brazil in the First Decade of the 21st Century</b>: <b>Evidence of Positive Impact on Equity</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo muestra los cambios de la educación superior brasileña ocurridos en las últimas décadas, cuando se implementaron políticas de ampliación de la oferta en el sector privado y de crecimiento del sector público, al tiempo que se crearon políticas focalizadas en la equidad. En ese contexto, este trabajo analiza las inequidades geográficas, raciales/de color/étnicas, socioeconómicas y educativas, a través de datos oficiales sobre población en general y estudiantes de instituciones públicas y privadas, considerados en dos momentos: 2004 y 2010. Asimismo, el artículo muestra las desigualdades de renta, escuela media y raza/de color/étnicas existentes en la sociedad y cómo en la educación superior se reproducen de forma ampliada. Se concluye que, a pesar de continuar existiendo inequidades, los datos muestran impactos positivos en la equidad, posiblemente como consecuencia de las políticas implementadas.<hr/>This article shows the changes that have occurred in Brazil's higher education in recent decades, as policies have been implemented to expand the supply of private and public education while creating policies focused on equity. In this context, the paper analyzes geographical, racial/ethnic, socioeconomic, and educational inequity based on the official data on the general population and students in private and public institutions in 2004 and 2010. Also shown are the society's inequities of income, average schooling, and race/ethnic group and their reproduction in higher education, in amplified form. The conclusion is that in spite of continued inequity, the data reveal a positive impact on equity, possibly as a consequence of the implemented policies. <![CDATA[<b>The Problem of Equity in Universities in Greater Buenos Aires, Argentina</b>: <b>An Analysis of Institutional Policies to Favor School Attendance</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza las políticas institucionales de cuatro universidades del conurbano bonaerense en Argentina, tendientes a procurar una mayor equidad en el ingreso y la retención de los alumnos de estratos sociales bajos. Como se observa en todo el sistema universitario argentino, la gratuidad y el ingreso relativamente irrestricto no aseguran la equidad, y los alumnos provenientes de los estratos socioeconómicos más bajos de la población representan un número exiguo. El caso de estudio es el de las universidades del conurbano bonaerense, región caracterizada por concentrar un gran porcentaje de población con altas tasas de necesidades básicas insatisfechas. El artículo analiza las perspectivas de docentes y coordinadores de los cursos de ingreso y del primer año de algunas carreras acerca de cómo se han implementado las políticas institucionales en las cuatro universidades y cuáles pueden ser los condicionantes del mantenimiento de la inequidad.<hr/>This article analyzes the institutional policies of four universities in Greater Buenos Aires, Argentina, that have favored greater equity in the enrollment and attendance of students from lower social strata. As observed throughout the Argentine university system, free tuition and relatively unrestricted acceptance do not ensure equity, and students from the population's lower socioeconomic strata are not numerous. The case under study involves universities in Greater Buenos Aires, a region characterized by its concentration of a high percentage of the population with high rates of unsatisfied basic needs. The article analyzes the perspectives of the teachers and coordinators of new student orientation and the first year of some majors, in terms of the implementation of institutional policies in the four universities and the possible causes of remaining inequity. <![CDATA[<b>Socioeconomic Discrimination in the Hiring of University Graduates</b>: <b>Perceptions of the Deans of Business Schools</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Como parte del proceso hacia una sociedad inclusiva, la política pública colombiana con respeto a la educación inclusiva va más allá de la inserción y permanencia en el sistema educativo para incluir la participación de los graduados en el mercado laboral. Este estudio se enfoca en la discriminación y exclusión laboral enfrentada por graduados universitarios provenientes de clases socioeconómicas bajas. Las encuestas a 98 decanos de administración demuestran que los directivos de universidades privadas-seculares, privadas-religiosas y públicas perciben la discriminación de manera igual. Sin embargo, los de instituciones privadas-seculares, al aumentar la percepción de discriminación, advierten mayor responsabilidad en remediarla. Por su parte, los decanos de las públicas demuestran el efecto inverso: mayor percepción de discriminación resulta en menor responsabilidad de contrarrestarla.<hr/>As part of the process of moving toward an inclusive society, Colombia's public policy with respect to inclusive education goes beyond acceptance and attendance in the educational system, to include graduates' participation in the labor market. Th is study focuses on the discrimination and employment exclusion faced by university graduates from low socioeconomic classes. Surveys completed by 98 deans of business schools show that the directors of private secular universities, private religious universities, and public universities perceive the discrimination in an equal manner. However, the directors of private secular institutions, perceiving greater discrimination, also feel more responsible for remedying it. The deans, on the other hand, show the inverse effect: the greater their perception of discrimination, the lesser their feelings of responsibility to counteract it. <![CDATA[<b>Teacher Training According to the Perspective of Inclusive Education in Brazil</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es analizar la oferta de disciplinas que atienden los dispositivos legales sobre formación de profesores en la perspectiva de la educación inclusiva. El análisis de los datos se realizó mediante la consulta, en línea, de los planes de estudio de cursos de licenciatura en las áreas de ciencias humanas, biológicas y exactas, en tres universidades públicas brasileñas. Se utilizó la búsqueda por radicales para mapear la frecuencia de los temas mencionados. Los resultados mostraron que hay una mayor incidencia de disciplinas relacionadas con la educación inclusiva en el área de las humanidades, especialmente la de Lengua Brasileña de Señales (LIBRAS). Se concluyó que son numerosos los desafíos del profesor para atender las demandas educativas de estudiantes con discapacidades, trastorno generalizado de desarrollo y altas habilidades/superdotación, en la escuela común.<hr/>The objective of this article is to analyze the disciplines that address legal regulations on teacher training, according to the perspective of inclusive education. Data were analyzed by consulting online the undergraduate plans of study for human science, biological science, and exact science, in three public Brazilian universities. A search for radicals was used to map the frequency of the mentioned topics. The results showed a greater presence of disciplines related to inclusive education in the humanities, especially in the Lengua Brasileña de Señales (LIBRAS). The conclusion was that teachers face numerous challenges in addressing the educational demands in common schools of students who are disabled, have developmental disorders, or are academically gifted. <![CDATA[<b>Was It Better in the Past? An Analysis of the Training and Performance of New Teachers and Their Output in Argentina's Graphic Press (2000-2013)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el contexto actual de la reconfiguración del sistema educativo argentino y las nuevas políticas dirigidas al nivel superior, nos proponemos indagar de qué manera los principales diarios de circulación nacional mencionan a los docentes noveles de escuela media, a partir del análisis de un corpus de artículos para el periodo 2000-2013. Desde el paradigma interpretativo y una perspectiva interdisciplinaria, analizamos críticamente las representaciones que la prensa construye sobre su formación y desempeño. Los resultados indican que la problemática de los noveles es poco abordada por la prensa, mientras mayoritariamente se mencionan las falencias en su formación y capacitación. Asimismo, se observa la intención de instalar en la agenda pública el deber del Estado de resolver los problemas estructurales del sistema formador en el nivel superior.<hr/>In the current context of the reconfiguration of the Argentine educational system and the new policies for higher education, our purpose is to discover the ways the major national newspapers refer to new secondary school teachers. Our study is based on a corpus of articles from 2000-2013. Using an interpretative paradigm and an interdisciplinary perspective, we make a critical analysis of the press' constructions of teacher training and performance. The results indicate that the press makes little mention of the problematic situation of new teachers, while referring mostly to mistakes in their education and training. The observed intent is to include in the public agenda the state's duty to solve the structural problems of higher education. <![CDATA[<b>An Imaginary World</b>: <b>Autobiographical Traces in the Writing of <i>Kaurin</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo se centra en la interpretación de los rastros autobiográficos en Kaurin, pequeños libros escritos por Edgar Sussekind de Mendonça en su infancia. Aunque no se trata de una obra propiamente autobiográfica -como las cartas, diarios y agendas- su autor se revela en ella, al crear un mundo ficticio. La investigación se ocupa tanto de la forma como del contenido, buscando interpretar las huellas familiares y, sobre todo, las escolares, y las relacionadas con las prácticas de lectura; lo anterior lleva a dialogar con la historiografía de la educación, del libro y la lectura, y la de la cultura escrita, particularmente sobre los escritos infantiles, a sabiendas que los mismos no se restringen a las redacciones escolares. El análisis de estos textos permite entender los relatos como un refugio, en donde crear un mundo imaginario podría ser una forma de enfrentar los obstáculos de la vida, es decir, un mundo no desvinculado del "real", con retoques y dosis de humor, creatividad y cierta erudición.<hr/>This article is centered on the interpretation of autobiographical traces in Kaurin, short books written by Edgar Sussekind de Mendonca in his childhood. Although the work is not entirely autobiographical -with the inclusion of letters, diaries, and calendars- the author reveals information about himself by creating a fictitious world. The research focuses on form as well as content, in an attempt to interpret the signs of family and school, as well as his reading; thus a dialogue is started with the historiography of education, books, and reading, as well as a historiography of written culture, particularly with regard to children's writing that is not restricted to schoolwork. The analysis of these texts permits an understanding of writing as a refuge, where creating an imaginary world could be a form of facing life's obstacles; in other words, a world not separate from the "real" world, and with touches of humor, creativity, and wisdom. <![CDATA[<b>Life Narratives as Practices in the (Self)-formation of Mathematics Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta resultados de una investigación enfocada en las narrativas de vida de diez maestras que laboran en los años iniciales (de 1º a 3er año de primaria). El objetivo es identificar las huellas que dejaron las matemáticas en su trayectoria escolar y cómo esas maestras reflejan y problematizan las vivencias en las prácticas de la enseñanza. Se realizaron entrevistas narrativas, que fueron transcritas y compartidas en el grupo de discusión/reflexión. Se identificó que la enseñanza de matemática deja marcas que influyen en las decisiones profesionales y en la forma de enseñar esta asignatura, lo que debe ser discutido y problematizado para ofrecer una educación matemática más significativa para los alumnos. Los resultados apuntan que las narrativas cuando son compartidas, seleccionadas y problematizadas en el grupo de discusión/reflexión pueden ser (auto)formativas.<hr/>This article presents the results of research focused on the life narratives of ten teachers who work in the early years of elementary school (grades 1 to 3). The study's objective is to identify the influence of mathematics in the teachers' scholastic trajectories and in the way they reflect on their teaching experiences. Narrative interviews were transcribed and shared in discussion groups. The study determined that teaching mathematics leaves a mark that affects teachers' professional decisions and the way they teach the subject, which must be discussed and analyzed to offer students a more meaningful mathematical education. The results indicate that narratives that are shared, selected, and analyzed in discussion groups can be (self )-formative. <![CDATA[<b>The Creation of Self</b>: <b>Truth and Fiction in Life Stories</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo explora los conceptos de verdad y ficción en la construcción del sí mismo en contextos educativos. En primer lugar, ubica los usos de los relatos de vida en educación y su relación con el método biográfico; en segundo, revisa tres paradigmas de la autobiografía que marcan la transición entre verdad y ficción y, por último, expone una serie de razonamientos sobre por qué los relatos de vida son ficticios y las ventajas que esta postura acarrea para el estudio de sujetos educativos y su devenir.<hr/>This article explores the concepts of truth and fiction in the construction of self in educational contexts. First, it defines the uses of life stories in education, along with their relation to the biographical method; second, it reviews three paradigms of autobiographies that mark the transition between truth and fiction; and lastly, it describes a series of reasons that life stories are fictitious, and the advantages of this posture for the study of educational subjects and their future. <![CDATA[<b>Research Based on Participation in Art and Audiovisual Medias</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales es un género metodológico que se utiliza principalmente en Europa y Estados Unidos en disciplinas que cuentan con un componente práctico o de producción, como las artes visuales, los medios de comunicación, el diseño, la arquitectura y los estudios cinematográficos. Este artículo analiza esa vía de investigación y sus metodologías, explorando su validación e implementación en un contexto latinoamericano. La discusión aborda algunos de los retos a los que dicha vía se enfrenta en relación con los métodos dominantes de la investigación científica, el discurso positivista y el lugar de la subjetividad y la autobiografía como nociones fundamentales en la investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales. Asimismo, el trabajo discute algunas de las direcciones epistemológicas que surgen de esta vía de investigación en un marco contemporáneo.<hr/>Research based on participation in art and audiovisual media is a methodological genre used primarily in Europe and the United States in disciplines that have a practical or productive component, such as the visual arts, communication media, design, architecture, and cinema. This article analyzes such research and its methodologies, exploring its validation and implementation in a Latin American context. The discussion addresses some of the challenges that such research faces in relation to the dominant methods of scientific research, positivist discourse, and the place of subjectivity and autobiography as fundamental notions in research based on participation in art and audiovisual media. The paper also discusses some of the epistemological directions that arise from this sort of research in a contemporary framework. <![CDATA[<b>Construction of National Identity among Secondary School Students in the Municipality of Nezahualcóyotl</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo tiene como objetivo identificar la configuración de la identidad nacional en los estudiantes de educación secundaria dentro del municipio de Nezahualcóyotl, Estado de México, México. La propuesta utiliza la narrativa como metodología de investigación y se presenta desde un planteamiento cualitativo de corte empírico, sustentado en las argumentaciones de los participantes. La investigación reconoce la presencia de dos categorías con las que se diseña la identidad nacional: la primera denominada referentes objetivos y la segunda referentes subjetivos. A través del análisis de estos elementos, la indagación infiere la construcción de una identidad nacional definida como romántica en los alumnos de secundaria.<hr/>The objective of this article is to identify the configuration of national identity among secondary school students in the municipality of Nezahualcóyotl, Estado de México, Mexico. The study uses narrative as a research methodology and employs an empirical qualitative approach, based on participants' arguments. The research recognizes the presence of two categories for designing national identity: the first, called objective referents, and the second, subjective referents. Based on an analysis of these elements, the study infers the construction of national identity, defined as romantic, among secondary school students. <![CDATA[<b>Administrative and Academic Competencies among High School Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito del estudio que se presenta fue identificar las competencias administrativas y académicas en profesores de bachillerato de Ciudad Juárez, Chihuahua, México, según el modelo educativo vigente del nivel medio superior de la Secretaría de Educación Pública. Con un enfoque cualitativo, se realizó un estudio exploratorio descriptivo en el marco de la investigación interpretativa. Se revisaron documentos oficiales, planes institucionales de formación docente y opiniones vertidas en el Primer Foro Nacional para la revisión del modelo educativo sobre la profesionalización del profesorado. Mediante entrevistas y grupos de enfoque, los docentes identificaron el aprendizaje en competencias administrativas, relevantes en la planificación, diseño instrumental evaluativo y gestión institucional, pero argumentaron preocupaciones en la promoción de formación y ejecución de competencias académicas en los procesos pedagógicos de aprendizaje ante contradicciones de evaluación del desempeño docente.<hr/>The purpose of the study is to identify the administrative and academic competencies of high school teachers in Ciudad Juárez, Chihuahua, Mexico, according to the educational model the Secretariat of Public Education implemented for high school education. With a qualitative focus, a descriptive exploratory study was carried out in the framework of interpretative research. A review was made of offi cial documents, institutional plans of teacher training, and opinions expressed at the First National Forum for revising the educational model for teacher professionalization. In interviews and focus groups, the teachers identified learning in administrative competencies relevant for planning, test construction, and institutional management, but mentioned their concerns in promoting training and academic competencies in pedagogical processes, given the contradictions present in the evaluation of teachers' performance. <![CDATA[<b>Evaluation, Validity and Relevance</b>: <b>A Critical Look at "'Corruption of Measurement</b><b>'</b><b> and Inflation of ENLACE Test Results", by Eduardo Backhoff and Sofía Contreras Roldán</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo comento críticamente el trabajo de Backhoff y Contreras, publicado en el número 63 de la Revista Mexicana de Investigación Educativa, sobre la inflación de resultados de la prueba de la Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares (ENLACE). Desarrollo tres comentarios en diálogo con los planteamientos de los autores: a) la necesidad de considerar las evaluaciones educativas en el contexto de la tensión entre precisión en la medida, posibilidad de implementar el ajuste de las intervenciones y rendición de cuentas; b) una revisión del comparativo entre ENLACE, por un lado, y Excale y PISA por el otro, puntualizando límites y alternativas en dicho abordaje; y c) algunas dificultades sobre la explicación de los autores sobre la inflación de resultados por la incidencia de factores externos, y propongo considerar el posible peso del factor interno: el del diseño del instrumento. Para concluir, ofrezco algunos rasgos que pueden ser importantes para contar con una evaluación de los aprendizajes que resulte válida, pedagógicamente útil y socialmente significativa.<hr/>This article represents a critique of the work by Backhoff y Contreras, published in issue 63 of Revista Mexicana de Investigación Educativa, with regard to grade infl ation on the ENLACE test. I develop three comments in the form of a dialogue with the authors' statements: a) the need to consider educational evaluations in the context of tension between precision in measurement, the possibility of adjusting interventions and the rendering of accounts; b) a review of the comparison of ENLACE on one hand, and Excale and PISA on the other, with an emphasis on the limits and alternatives in this approach; and c) some difficulties regarding the authors' explanation of grade inflation due to the influence of external factors, and my proposal to consider the possible weight of an internal factor: test construction. In conclusion, I offer some factors that may be important for evaluating learning that is valid, pedagogically useful, and socially meaningful. <![CDATA[<b>The SEP-SNTE Educational Project and Enlace Test</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El ensayo de Backhoff y Contreras publicado en el número 63 de la Revista Mexicana de Investigación Educativa ofrece evidencia sólida sobre sesgos en los resultados de la aplicación de la prueba de Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares (ENLACE). Los autores concluyen que la "inflación" de resultados puede explicarse por "las condiciones de su aplicación y las consecuencias asociadas a sus resultados". Ambos elementos, que no se desarrollan en el trabajo de los autores, remiten al contexto de implementación de la política de evaluación docente desarrollada en los últimos años mediante un sistema de interacciones políticas entre la autoridad educativa y el gremio magisterial. Este trabajo pretende ofrecer algunos elementos explicativos de la relación Secretaría de Educación Pública-Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación en esta materia. Se sigue la idea -que varios autores han desarrollado con profundidad- según la cual por varias décadas las formas y los contenidos de las políticas de educación básica en México se han producido en el crisol de tales relaciones.<hr/>The essay by Backhoff and Contreras published in issue 63 of Revista Mexicana de Investigación Educativa offers solid evidence of bias in the results of the ENLACE test. Th e authors conclude that the "inflation" of scores can be explained by "testing conditions and the consequences associated with scores". Both elements, which are not developed in the authors' work, are a reminder of the context of implementing teacher evaluations in recent years, by means of a system of political interactions between educational authorities and the teachers' union. This paper attempts to offer some explanatory elements of the relation between the Secretariat of Public Education and the National Union of Workers in Education, with regard to this subject. The guiding idea -which various authors have developed in depth- stipulates that for several decades, the form and content of basic educational policies in Mexico have arisen from such relations.