Scielo RSS <![CDATA[Revista mexicana de investigación educativa]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-666620160001&lang=en vol. 21 num. 68 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Consortium of Mexican Reviews of Educational Research]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Country Image through Omnipresent Digital Didactics: A Case Study with Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en La imagen de un país la conforman múltiples aspectos socioculturales, históricos, políticos, etcétera y se percibe desde fuera principalmente a través de los medios de comunicación y, en especial hoy en día, por medio de Internet. En esta investigación se analiza, a través de una metodología cualitativa en conjunción con el Análisis de Redes Sociales, un estudio de caso en el que profesores y alumnos españoles emplearon teléfonos inteligentes y aplicaciones móviles en la red para conocer y debatir sobre aspectos socioculturales, históricos y geográficos de México. Los resultados muestran cómo la imagen de México en los estudiantes españoles de secundaria se ha enriquecido sustancialmente abandonando tópicos preestablecidos; lo que sin duda ha repercutido en una imagen de México más real, completa, interesante y crítica.<hr/>A country's image is formed by multiple sociocultural, historical, and political aspects and is perceived from the outside primarily through the media-and now primarily the Internet. This study analyzes, by means of qualitative methodology in conjunction with Social Network Analysis, a case study in which professors and students in Spain used smartphones and mobile applications to discover and discuss sociocultural, historical, and geographical aspects of Mexico. The results show that Mexico's image among Spain's secondary students has become substantially enriched and that pre-established topics have been abandoned; without doubt the outcome has been a more real, complete, interesting, and critical image of Mexico. <![CDATA[The Evolution of Academic Self-Concept among Teenagers]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100045&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo presenta un estudio transversal con perfil metodológico predominantemente cualitativo que describe la evolución del autoconcepto académico durante la adolescencia. La muestra se integró con 150 jóvenes de diferentes centros escolares de Sinaloa, 50 por grupo de edad (12, 15 y 18 años), en partes iguales entre hombres y mujeres. Se administraron tres instrumentos: a) entrevista clínico-crítica piagetiana, b) cuestionario de Autoconcepto Forma 5 y c) perfil de autopercepciones. Los resultados revelan que el cambio experimentado por el autoconcepto académico es de naturaleza flexible durante la adolescencia, decrece a los 15 años de edad y, como en otros estudios, no se encontraron diferencias por condición de género. A pesar de su carácter provisional, los resultados pueden servir en el diseño de estrategias que contribuyan a configurar el autoconcepto de los adolescentes, que mejoren su desempeño como estudiantes y estimulen su desarrollo personal.<hr/>This paper presents a transversal study with a predominantly qualitative methodological profile that describes the evolution of academic self-concepts during adolescence. The sample consisted of 150 young people from various schools in the state of Sinaloa: fifty students per age group (twelve, fifteen, and eighteen years old), divided equally between males and females. Three instruments were used: a) a Piagetian critical clinical interview, b) self-concept questionnaire form 5, and c) profile of self-perceptions. The results show that change undergone in the academic self-concept has a flexible nature during adolescence and decreases at age fifteen; as in other studies, no differences by gender were seen. In spite of their provisional nature, the results may serve in the design of strategies that contribute to configuring adolescents' self-concept, that improve their performance as students, and that stimulate their personal development. <![CDATA[Cultural Misunderstanding in the Classroom: A Barrier to Learning for Children Living in Poverty]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación exploró las barreras en la relación pedagógica que impactan el aprendizaje de aprendices en situación de pobreza y que emergen de las voces de profesores y profesoras de educación parvularia, básica y especial, con el objeto de contribuir a su formación inicial y continua. Se utilizó un diseño exploratorio cualitativo por medio de entrevistas individuales y grupales. A partir del análisis realizado, se obtuvo que los profesores refieren a cuatro aspectos de los estudiantes en situación de pobreza: visión carenciada y expectativas limitadas; visión homogénea; tensiones del saber pedagógico e identidad del profesorado y discrepancias culturales. Finalmente se concluyó que la principal barrera se vincula con las creencias del profesorado, que tensionan el encuentro cultural entre la escuela y los contextos de los que provienen los estudiantes.<hr/>This research explored the barriers in pedagogical relationships barriers that impact the learning of students living in poverty and that emerge from the voices of preschool, elementary, and special education teachers. The study's objective was to contribute to pre-service and in-service teacher education. A qualitative exploratory design was used individual and group interviews were conducted, and analysis showed that teachers refer to four aspects of students living in poverty: their limited views and expectations; homogeneous views; tensions concerning pedagogical knowledge and teacher identity; and cultural differences. The conclusion is that the main barrier is related to teachers' beliefs, which exert pressure on the cultural encounter of the school and the students' contexts. <![CDATA[Applicants' Patterns of Selection in the COMIPEMS High School Admissions Process]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio identifica si los jóvenes que concursan para ingresar al nivel medio superior solicitan escuelas de acuerdo con cierto patrón y establece si en ello influyen algunas variables. Se identificaron cuatro patrones de elección según el subsistema de las escuelas y se conformó un grupo por cada uno. Los datos se obtuvieron de un cuestionario aplicado en 2012 a 150 mil 404 jóvenes y se hizo una regresión logística multinomial. Las variables fueron: nivel socioeconómico, distancia entre los planteles elegidos y el hogar, promedio de secundaria y proporción de escuelas en que, según el puntaje obtenido en la prueba, el joven hubiera ingresado entre el número de las que solicitó. Esta última variable en el grupo que eligió como primera opción una escuela con un subsistema distinto al de la segunda no fue significativa; el resto sí lo fue para todos los grupos. Personas con distintas características tienen patrones de elección diferentes, lo cual puede indicar que ciertos grupos menos favorecidos no cuentan con información suficiente para elegir escuelas; se sugiere diseñar estrategias para ampliarla.<hr/>This study determines if the young people who apply for admission into high school select schools according to a certain pattern, and if variables influence the process. Four selection patterns were identified, according to the subsystem of schools; one group was formed for each pattern. The data were obtained from a questionnaire answered in 2012 by 150,404 young people; multinomial logistic regression was used for analysis. The variables were socioeconomic level, distance between the selected schools and the home, middle school average, and proportion of the requested schools that the young person could have entered based on the individual test results. This final variable was not significant in the group whose first choice was a school in a subsystem different from the second choice; the remaining variables were significant for all groups. Since individuals with different characteristics have different selection patterns, the possible indication is that certain disadvantaged groups may not have sufficient information to select schools; the suggestion is to design strategies to provide needed information. <![CDATA[How Are History and Social Science Taught in Preschool?]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza las representaciones sociales de un grupo de estudiantes de licenciatura en educación preescolar sobre la metodología de la enseñanza de las ciencias sociales. El análisis de la se centra en las concepciones que tienen sobre: a) la manera como aprenden los niños y b) el área de la enseñanza de las ciencias sociales. Los resultados muestran por qué en la formación profesional inicial se sobrevalora más la enseñanza de la metodología que la de los objetivos, los contenidos y las finalidades para la enseñanza de las ciencias sociales y la historia.<hr/>This article analyzes the social representations of a group of undergraduate students in preschool education, regarding the methodology for teaching social science. The analysis is centered on these students' conceptions of: a) the way children learn, and b) the way social science is taught. The results show why methodology is valued more, during initial professional training, than the objectives, contents, and goals of teaching social science and history. <![CDATA[Working on Projects in the Middle School Science Classroom: Curricular Tensions and Teacher Solutions]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100141&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se reporta la puesta en marcha del trabajo por proyectos por parte de una profesora de ciencias de secundaria, quien desarrolló una experiencia sobre sismos y otra sobre reutilización del agua con grupos de segundo y tercer grados, respectivamente. Se realizó un análisis cualitativo del contexto educativo que plantea esta innovación curricular y de los datos empíricos provenientes de entrevistas y observaciones de clase. El análisis permitió identificar algunos vacíos y limitaciones de la propuesta curricular (tensiones curriculares) y la forma en que la profesora resolvió estos y otros problemas en su práctica pedagógica (resoluciones docentes). Los resultados permiten discutir algunas limitaciones y potencialidades del trabajo por proyectos para la enseñanza de las ciencias en secundaria y reflexionar sobre algunos aspectos para fortalecer dicha innovación curricular.<hr/>This article reports the implementation of projects by a middle school science teacher, who developed one assignment about earthquakes and another about reusing water, for her second- and third-year groups, respectively. A qualitative analysis was carried out of the educational context of this curricular innovation, and of the empirical data from interviews and class observations. The analysis permitted the identification of some gaps and limitations in the curricular proposal (curricular tensions) and the way that the teacher solved these and other problems in her teaching (teaching solutions). The results facilitate the discussion of certain limitations and opportunities in project-based learning in middle school science; reflections are made on aspects for improving this curricular innovation. <![CDATA[Rethinking Middle School and the Modern School Format: The Experience of Extracurricular Workshops in an Argentine School]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100167&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza la estrategia de una escuela media de la ciudad de Buenos Aires, Argentina, que apuesta por los talleres extracurriculares. Sostenemos que esta propuesta intenta reponer a través de los talleres aquello que le falta a la escuela tradicional. El estudio, de carácter exploratorio, adoptó una metodología cualitativa que consistió en observación de las actividades extracurriculares así como de entrevistas en profundidad a directivos, docentes y alumnos. La investigación reveló la emergencia de ciertas tensiones entre la propuesta de talleres y el plan curricular, sintetizadas en los pares: deber vs. deseo, disciplinas científicas vs. disciplinas artísticas, buenos alumnos vs. malos alumnos, los talleres como anzuelo vs. los talleres como amenaza, y los talleres como apertura vs. los talleres como control.<hr/>This article analyzes the strategy of a middle school, located in the city of Buenos Aires, Argentina, that favors extracurricular workshops. We sustain that this proposal attempts to use workshops to compensate for the shortcomings of traditional school. The study, of an exploratory nature, adopted a qualitative methodology that consisted of observing extracurricular activities and conducting in-depth interviews with directors, teachers, and students. The research revealed the emergence of certain tensions between the workshop proposal and the curriculum plan. Such tensions were synthesized in pairs: duty versus desire, scientific disciplines versus artistic disciplines, good students versus bad students, workshops as an incentive versus workshops as a threat, and workshops as flexibility versus workshops as control. <![CDATA[Literacy Practices of Mothers and Teachers: Their Effects on the Skills of Preschool Children]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100191&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del estudio que presentamos fue analizar las posibles diferencias entre las prácticas alfabetizadoras de madres y profesoras, después de recibir un programa de intervención, así como sus efectos sobre las habilidades lingüísticas de los alumnos. Participaron 30 niños de tercer grado de preescolar, 10 de sus madres y 3 de sus profesoras. Se utilizó un diseño pre post-evaluación, con dos grupos experimentales y uno control. Los resultados indican efectos del programa de intervención en madres y profesoras, y diferencias entre los grupos experimentales y el control (duración de la actividad (U= 0.000, z= -2.550, p &lt; 0.05, r= -0.19), y narración de historias (U= 5.000, z= -2.687, p &lt; 0.05, r= -0.20)), con mejores desempeños en los alumnos cuyas profesoras participaron en el programa.<hr/>The objective of the study we are presenting was to analyze the possible differences between the literacy practices of mothers and teachers who had taken part in an intervention program. The study also focused on the effects on students' linguistic skills. The participants were thirty children in the third year of preschool, ten of their mothers, and three of their teachers. A pre- and post-evaluation design was used, with two experimental groups and one control group. The results indicate the effects of the intervention program on mothers and teachers, and differences between the experimental groups and the control group (duration of activity (U= 0.000, z= -2.550, p &lt; 0.05, r= -0.19), and narration of stories (U= 5.000, z= -2.687, p &lt; 0.05, r= -0.20)). The students whose teachers participated in the program showed better performance. <![CDATA[The Appropriation of Teaching through Action in the Federal Rural Schools of Texcoco and Chalco, 1922-1940]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo trata sobre procesos de apropiación sociocultural del proyecto escolar federal verificados en localidades rurales del oriente del Valle de México durante la expansión de la Secretaría de Educación Pública entre 1922 y 1940. En él se documentan incidentes de conflicto cultural de vecinos y usuarios del servicio escolar con la llamada pedagogía de la acción practicada en las escuelas federales. El análisis se centra esencialmente en el conflicto en torno a las prácticas de enseñanza para la vida, la coeducación y la ampliación y el fomento del nuevo dispositivo que debía comprender la escuela inspirada por esa pedagogía. El análisis de los incidentes permite apreciar no solo las formas de resistencia generadas por el inconformismo rural sino los procesos de negociación que moldearon la apropiación cultural local del proyecto escolar.<hr/>This paper addresses processes of sociocultural appropriation in the federal school project, as verified in rural locations in the eastern part of the Valley of Mexico, during the expansion of the Secretariat of Public Education between 1922 and 1940. Documentation includes incidents of cultural conflict involving neighbors and users of schools featuring the so-called pedagogy of action used in federal schools. The analysis is centered fundamentally on the conflict surrounding practices of teaching for life, coeducation, and the growth and encouragement of the new measures that schools inspired by such pedagogy were expected to understand. The analysis of incidents reveals not only the forms of resistance generated by rural nonconformity but also the negotiating processes that molded the local cultural appropriation of the school project. <![CDATA[Perceptions of Work and Education in Querétaro's Communities: "We now have an airport but ..."]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100249&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo presentamos una investigación realizada en las comunidades rurales de San José Navajas, Jesús María y Chichimequillas del municipio de El Marqués, Querétaro, México. Asumiendo la teoría de los espacios mentales, el objetivo fue conocer y explicar la percepción de los pobladores respecto de sus formas de inserción a los espacios laborales creados con la instalación del Aeropuerto Internacional y de dos parques industriales en la región. Se aplicaron 23 entrevistas semiestructuradas a informantes calificados de dichas comunidades. Los resultados muestran que, independientemente de su precaria situación económica, los pobladores reconocen la importancia de la relación educación-trabajo para obtener mejores empleos. Se observa que tanto la imagen social como la percepción individual de los entrevistados coinciden en que la educación es un factor de desarrollo personal.<hr/>This paper presents a study carried out in the rural communities of San José Navajas, Jesús María, and Chichimequillas in the municipality of El Marqués, in the state of Querétaro, Mexico. Taking into account the theory of mental spaces, the objective was to discover and explain the community members' perception of their filling the jobs created by the opening of the international airport and two industrial parks in the region. Twenty-three semi-structured interviews were conducted with qualified respondents in the communities. The results show that independent from their precarious economic situation, the inhabitants recognize the importance of the relation between education and work in obtaining better jobs. The observation is made that the respondents' social image and individual perceptions recognize that education is a factor in personal development. <![CDATA[The Sense of Belonging in Prestigious Public Schools]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100275&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo reflexiona sobre el sentido de pertenencia escolar vivido por alumnos de liceos emblemáticos de Santiago, Chile, a través del análisis del orgullo de pertenencia a escuelas de prestigio y de sus percepciones sobre los significados de excelencia, en comparación con la visión de los directivos. Los datos recopilados a través de entrevistas a directivos y de grupos focales y cuestionarios aplicados a estudiantes permiten concluir que éstos sienten orgullo de pertenecer a una élite académica y no restringen la concepción de excelencia a lo académico. Esta percepción está desfasada de los valores performativos del sistema escolar chileno pero en sintonía con la percepción de los directivos. Se concluye por la identificación de los alumnos con su colegio y por su concepción de excelencia como desarrollo personal, social y cívico.<hr/>This article reflects on the sense of belonging experienced by students at emblematic high schools in Santiago, Chile; the study analyzed students' pride in attending prestigious schools and their perceptions of the meanings of excellence, in comparison with directors' views. The data compiled from interviews with directors and focus groups, and questionnaires answered by students, led to the conclusion that students are proud to belong to an academic elite and do not restrict the conception of excellence to academic matters. This perception differs from the performative values of the Chilean school system, but is in agreement with directors' perceptions. The conclusion is that students identify with their school and conceive of excellence as personal, social, and civic development.