Scielo RSS <![CDATA[Revista mexicana de investigación educativa]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-666620140001&lang=en vol. 19 num. 60 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>The Mexican Council for Educational</b>: <b>Research and its process of knowledge production and dissemination</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Intercultural Bilingual Education in Latin America</b>: <b>The Role of International Aid</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>International Cooperation and Intercultural Bilingual Education in Chile</b>: <b>Four Cases in Higher Education</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo trata del aporte de la cooperación internacional -en diversas modalidades y varios objetivos- a la Educación Intercultural Bilingüe (EIB), principalmente en Chile, a partir de su papel histórico y de cuatro experiencias que se han llevado a cabo desde los años noventa con apoyo internacional. Tales experiencias están vinculadas a la educación superior, una de pregrado, dos de posgrado y una de educación intercultural en las comunidades y sus escuelas como proyecto de desarrollo académico. Metodológicamente este trabajo se fundamenta en investigaciones, sistematizaciones, entrevistas y experiencias personales. Con un enfoque crítico, sintetiza de cada experiencia con apoyo internacional, destaca las características de sus aportes a los programas, presenta información de resultados, analiza y concluye sus contribuciones directas e indirectas a la EIB.<hr/>This article is about the contribution of international cooperation-in diverse forms and with various objectives-to intercultural bilingual education (IBE), mainly in Chile. The basis of the article is the historical role of IBE and four experiences in IBE carried out since the 1990s with international support. Such experiences are linked to higher education: one at the undergraduate level, two at the graduate level, and one in intercultural education in communities and their schools as a project of academic development. Methodologically, the paper is based on research, systematization, interviews, and personal experiences. With a critical focus, it describes each experience with international aid, emphasizes the characteristics of the experience's contribution to programs, presents information on results, analyzes, and reaches conclusions about direct and indirect contributions to IBE. <![CDATA[<b>New Local Meanings of the Transnational Discourse of Intercultural Higher Education in Veracruz</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza las diferentes formas con las que actores educativos y académicos conciben la interculturalidad, en el emergente subsistema de educación superior intercultural mexicano y veracruzano. Se señalan los elementos discursivos que intervienen en la construcción de las definiciones establecidas por los actores y se esclarece el tipo de pantallas lingüísticas que generan los actores e instituciones estudiados sobre la interculturalidad. ¿Cómo cambian las significaciones, traducciones y adaptaciones de los modelos educativos "interculturales" cuando salen de un contexto "migrantológico" europeo y entran en un marco indigenista o post-indigenista mexicano? A partir de una etnografía de estos discursos se identifica cómo los docentes de la Universidad Veracruzana Intercultural-sede Selvas generan discursos alternativos, más críticos con la interculturalidad exógena y enfocados al empoderamiento de los sujetos subalternos locales.<hr/>This paper analyzes the different ways that educational and academic conceive interculturality in the emerging subsystem of intercultural higher education in Mexico and Veracruz. The article indicates the discursive elements that intervene in the actors' construction of established definitions, and clarifies the type of linguistic screens that the actors and institutions under study generate with regard to interculturality. How do the meanings, translations, and adaptations of "intercultural" educational models change when they leave a "migrant-ological" context in Europe and enter an indigenist or post-indigenist framework in Mexico? Based on the ethnography of these discourses, the article identifies how teachers at the Universidad Veracruzana Intercultural, Selvas Campus, generate alternative discourses that are more critical of exogenous interculturality and focused on empowering local subordinate subjects. <![CDATA[<b>The Intercultural Co-theorization of a Curriculum Model in Chiapas, Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo describe los antecedentes en el campo de la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) de la Unión de Maestros de la Nueva Educación para México (UNEM) en colaboración con centros de investigación y agencias financiadoras nacionales e internacionales, luego analiza el proceso colaborativo de diseño del "Modelo curricular de educación intercultural bilingüe UNEM" (Bertely, 2009). Se muestra cómo, a partir de un planteamiento crítico de la interculturalidad (Walsh, 2002; Gasché, 2008 a y b), se construye una metodología arraigada intercultural (MAI) inspirada en los postulados de la teoría crítica (Denzin y Lincoln, 2005), la etnografía colaborativa (Lassiter, 2005; Rappaport, 2007) y la teoría fundamentada de corte constructivista (Charmaz, 2000; 2006) que permite la co-teorización intercultural de un modelo de EIB sustentado en el arraigo sociocultural y territorial y en el trabajo educativo que desempeñan el maestro-acompañante, los niños y los habitantes de la comunidad.<hr/>This paper describes the antecedents in the field of intercultural bilingual education (IBE) carried out by the Teachers Union of New Education for Mexico (UNEM) in collaboration with research centers and national and international financing agencies. An analysis is made of the collaborative design process of the "UNEM Curriculum Model of Intercultural Bilingual Education" (Bertely, 2009). The article shows, based on a critical statement of interculturality (Walsh, 2002; Gasché, 2008 a and b), the construction of an intercultural rooted methodology inspired by the postulates of critical theory (Denzin and Lincoln, 2005), collaborative ethnology (Lassiter, 2005; Rappaport, 2007), and constructivist theory (Charmaz, 2000; 2006). The result is the intercultural co-theorization intercultural of an IBE model sustained by sociocultural and territorial rootedness in the educational work of teachers/aids, children, and members of the community. <![CDATA[<b>Universidad Intercultural de los Pueblos del Sur: An option in Informal Education for the Indigenous Population in the State of Guerrero, Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo muestra los resultados de un estudio cualitativo-documental sobre educación intercultural, realizado en la región de La Montaña de Guerrero, México. Analiza en particular a la Universidad Intercultural de los Pueblos del Sur, la cual ha conseguido desarrollar su proyecto de educación intercultural e, incluso, expandirlo a cinco municipios del estado de Guerrero. Esta universidad representa un espacio de educación no formal para jóvenes indígenas, desarrollando un modelo educativo orientado a la perspectiva del medio rural y fomentando capacidades en las comunidades y familias, por medio de asistencias técnicas, transfiriendo tecnología y conocimientos especializados en actividades agropecuarias. Finalmente se hacen recomendaciones que orienten la práctica educativa intercultural, tomando en cuenta la evidencia aportada por las investigaciones realizadas.<hr/>This article shows the results of a qualitative/documentary study on intercultural education carried out in the mountain region of Guerrero, Mexico. The paper analyzes in particular the Universidad Intercultural de los Pueblos del Sur, which has been able to develop a project in intercultural education and even expand it to five municipalities in the state of Guerrero. The university represents a space of informal education for indigenous youth, using an educational model oriented to the rural perspective and encouraging abilities in communities and families through technical assistance by transferring technology and specialized knowledge in agricultural activities. The paper concludes by making recommendations that orient intercultural educational practice, taking into account the evidence contributed by research. <![CDATA[<b>The Case of Juan, the Triqui Boy</b>: <b>A Teacher Training Experience in Intercultural Education</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El caso de Juan, el niño triqui es un caso electrónico de enseñanza (e-caso) que ofrece una narrativa digital donde se plantea la problemática de discriminación y exclusión de alumnos provenientes de contextos culturales diversos y la falta de preparación de los docentes para afrontar la educación intercultural en el aula. Se presenta la sistematización de la experiencia educativa conducente a la validación de este caso con estudiantes normalistas de educación preescolar y se discuten las principales actividades de enseñanza-aprendizaje enfocadas al análisis y reflexión sobre la inclusión educativa en el marco de la interculturalidad, así como algunas de las concepciones y soluciones al caso propuestas por las futuras docentes.<hr/>The Case of Juan, the Triqui Boy is an e-case that offers a digital narrative of the problems of discrimination and the exclusion of students from diverse cultural contexts, along with the lack of teacher preparation for addressing intercultural education in the classroom. Presented is the systematization of the educational experience that leads to the validation of this case with normal school students who are preparing to be preschool teachers. The discussion centers on the teaching and learning activities involving analysis and reflection on educational inclusion in the framework of interculturality, as well as the conceptions and case solutions proposed by these future teachers. <![CDATA[<b>Publishing in Scientific Journals, Recommendations for Researchers in the Social Sciences and Humanities</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza las estrategias de publicación de investigadores del área de ciencias sociales y humanidades. La metodología consistió en el análisis documental, la revisión de trayectorias de investigadores, así como entrevistas. Entre los hallazgos destacan el alto reconocimiento que los investigadores le atribuyen a la elaboración y publicación de un artículo de investigación; señalan que no es lo mismo poseer el grado de doctor que estar preparado como investigador, así como que quienes enseñan a hacer investigación en los programas de posgrado no siempre son aquellos que entienden cómo publicar; este conjunto de interpretaciones crea distancia entre los procesos de comprensión que se desarrollan en los programas y los que se requieren para interpretar las dinámicas y exigencias de las tareas científicas en los diversos sistemas de evaluación de académicos.<hr/>This article analyzes the publishing strategies of researchers in the social sciences and humanities. The methodology consisted of documentary analysis, a review of researchers' trajectories, and interviews. The findings include the high importance researchers attach to elaborating and publishing a research article. They indicate that having a doctoral degree is not equivalent to being prepared as a researcher, mentioning that those who teach research in graduate programs are not always those who understand how to publish. This set of interpretations creates distance between the processes of understanding that are developed in programs, and the processes required for interpreting the dynamics and demands of scientific tasks in the diverse systems of evaluating academics. <![CDATA[<b>The Profession of Academic Writing</b>: <b>A Portal to Promote the Use of Written Language as a Social Practice</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La escritura académica es un campo en creciente desarrollo debido al reconocimiento de que el uso de la lengua escrita y la socialización en las disciplinas académicas es indisoluble: la lengua no puede reducirse a la enseñanza de la ortografía y la gramática, ni la construcción de conocimiento puede entenderse sin la mediación de textos académicos en la educación superior. Sin embargo, existen aún muy pocas iniciativas institucionales para formalizar este tipo de acciones, y menos con un componente tecnológico. En este artículo presentamos el desarrollo de un portal de recursos para la escritura académica, el cual ilustra un conjunto de acciones y procesos constitutivos del oficio del escritor académico como una práctica social. Este modelaje de escritura académica se logra utilizando un paradigma sociocultural y uno de semiótica visual.<hr/>Academic writing is a growing field due to the recognition that the use of written language and socialization in academic disciplines is indissoluble: language cannot be reduced to teaching spelling and grammar, nor can the construction of knowledge be understood without the mediation of academic texts in higher education. However, institutional initiatives for formalizing this type of actions are still very limited, especially in the case of technological components. In this article, we present the development of a portal of resources for academic writing, which illustrates a set of actions and processes that constitute the profession of academic writing as a social practice. This model of academic writing is achieved by using a sociocultural paradigm and a paradigm of visual semiotics. <![CDATA[<b>Inclusion, Equity, and Social Cohesion in Policies of Higher Education in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo estudiamos el marco normativo para la equidad en las políticas del Estado mexicano, especialmente las dirigidas a la educación superior. El referente empírico fue un conjunto de documentos que regulan y orientan acciones sobre la inclusión y la equidad para lograr una cohesión social en México, partiendo de la base de que nuestro país está constituido por diversos pueblos y habitantes indígenas, personas con discapacidad, movimientos "alternos", inter alia, y se debe normar a partir de las características de todos los habitantes que constituyen la nación mexicana. Este escrito forma parte de una investigación más amplia denominada: "Programa Marco Interuniversitario para una Política de Equidad y Cohesión Social en la Educación Superior", enmarcada en los trabajos de la Red Iberoamericana de Investigación en Políticas Educativas (RIAIPE).<hr/>In this paper we study the normative framework for equity in the policies of the Mexican state, especially policies directed to higher education. The empirical referent was a set of documents that regulate and orient actions on inclusion and equity for attaining social cohesion in Mexico, based on the idea that our nation is constituted by diverse peoples and indigenous inhabitants, handicapped people, "alternate" movements, and other groups, and therefore must be governed according to the characteristics of all citizens. This document forms part of a broader research project referred to as the "Inter-University Framework Program for Equity and Social Cohesion Policies in Higher Education", within the work of the Latin American Research Network in Educational Policy (RIAIPE). <![CDATA[<b>Prediction of Reader Behavior Based on Self-eff ectiveness</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este trabajo fue identificar si la autoeficacia en la lectura predice el comportamiento lector en alumnos de primer grado de primaria del estado de Yucatán. Participaron 350 niños. Se administró el Instrumento de Observación de los Logros de la Lecto-Escritura Inicial (Escamilla et al., 1996) y la Escala de Autoeficacia en la Lectura (Escal) (Alpuche y Vega, 2011). Los resultados indican que el factor decodificación predice el análisis actual del texto; los factores decodificación y escritura predicen el dictado y el factor decodificación predice el comportamiento lector. De acuerdo con la literatura especializada en el área, se concluye que a partir de las creencias de autoeficacia en la lectura, los alumnos incorporan en su repertorio acciones y estrategias necesarias para desarrollar con efectividad su comportamiento lector.<hr/>The objective of this paper was to determine if self-effectiveness in reading predicts reader behavior among first-graders in the state of Yucatan. The participants were 350 children. The Instrument of Observation of Achievement in Initial Reading and Writing (Escamilla et al., 1996) and the Self-effectiveness Scale in Reading (Escal) (Alpuche and Vega, 2011) were administered. The results indicate that the decoding factor predicts the current analysis of the text; the decoding and writing factors predict dictation; and the decoding factor predicts reader behavior. According to specialized literature in the area, the conclusion is that based on their beliefs of self-effectiveness in reading, students incorporate the necessary actions and strategies into their repertoire for developing their reader behavior with effectiveness. <![CDATA[<b>(Im) possibilities for the Education of Girls in Sofala, Mozambique</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo aborda algunas problemáticas de la educación en Sofala, Mozambique, que afectan principalmente a las niñas. Metodológicamente, utilizamos entrevistas semi-estructuradas y nos auxiliamos del análisis de contenido para organizar y examinar la información obtenida. Entrevistamos a estudiantes y docentes de dos escuelas de la provincia de Sofala durante 2011 y 2012 y constatamos un orden social de género que dificulta el ingreso y la continuidad escolar de las chicas y legitima el silenciamiento de los casos de acoso sexual de los profesores. Emergieron representaciones de género dominantes que definen a las mujeres como un cuerpo que se puede controlar, violar y negociar. Urge el cuestionamiento crítico de estas prácticas y tener en cuenta una visión de género para la proyección e instrumentación de políticas públicas.<hr/>This article addresses some of the problems of education in Sofala, Mozambique, that affect mainly girls. Methodologically, we used semi-structured interviews and the analysis of content to organize and examine the obtained information. We interviewed students and teachers from two schools in the province of Sofala in 2011 and 2012, and confirmed a social order of gender that inhibits the entry and continuity of girls in school, and legitimates the silencing of sexual harassment carried out by teachers. Dominant representations of gender define females as bodies that can be controlled, violated, and traded. A critical questioning of these practices is urgent, along with a vision of gender for projecting and implementing public policies. <![CDATA[<b>Education of Secondary School Students in the Monterrey Metropolitan Area</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza las características y los factores individuales, familiares y contextúales asociados con la continuidad escolar de los jóvenes de secundaria del área metropolitana de Monterrey, Nuevo León, México. La fuente de datos corresponde a una encuesta que se aplicó a jóvenes de secundaria con y sin certificado del área metropolitana de Monterrey en 2011. Entre los principales resultados se encuentra que un alto porcentaje de jóvenes que no obtienen su certificado es porque no han aprobado materias; asimismo, quienes enfrentan mayores riesgos de no concluir sus estudios son aquellos que muestran un bajo desempeño escolar (no asistir ni entender las clases ni realizar tareas), quienes viven en un arreglo familiar distinto al nuclear o monoparental, y aquellos cuyos padres tienen bajos niveles de escolaridad.<hr/>This article analyzes the characteristics and individual, family, and contextual factors associated with the continued presence in school of secondary school students in the metropolitan area of Monterrey, Nuevo León, Mexico. The source of data is a survey applied to secondary school students with and without diplomas in the Monterrey metropolitan area in 2011. The principal results are that a high percentage of young people who do not earn a diploma have not passed all of their subjects; and that students with the highest risk of not graduating are those who show low scholastic performance (absence from class, and failure to understand the subject and do the homework), those who live in a family organization that is not nuclear or single-parent, and those whose parents have a low educational level. <![CDATA[<b>Dos siglos de ciudadanización</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza las características y los factores individuales, familiares y contextúales asociados con la continuidad escolar de los jóvenes de secundaria del área metropolitana de Monterrey, Nuevo León, México. La fuente de datos corresponde a una encuesta que se aplicó a jóvenes de secundaria con y sin certificado del área metropolitana de Monterrey en 2011. Entre los principales resultados se encuentra que un alto porcentaje de jóvenes que no obtienen su certificado es porque no han aprobado materias; asimismo, quienes enfrentan mayores riesgos de no concluir sus estudios son aquellos que muestran un bajo desempeño escolar (no asistir ni entender las clases ni realizar tareas), quienes viven en un arreglo familiar distinto al nuclear o monoparental, y aquellos cuyos padres tienen bajos niveles de escolaridad.<hr/>This article analyzes the characteristics and individual, family, and contextual factors associated with the continued presence in school of secondary school students in the metropolitan area of Monterrey, Nuevo León, Mexico. The source of data is a survey applied to secondary school students with and without diplomas in the Monterrey metropolitan area in 2011. The principal results are that a high percentage of young people who do not earn a diploma have not passed all of their subjects; and that students with the highest risk of not graduating are those who show low scholastic performance (absence from class, and failure to understand the subject and do the homework), those who live in a family organization that is not nuclear or single-parent, and those whose parents have a low educational level.