Scielo RSS <![CDATA[Convergencia]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-143520120003&lang=en vol. 19 num. 60 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Social Management of Telephone welfare needs services in Spain for teenagers and the elderly</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research is a pioneer description and analysis of telephone welfare needs services in Spain for children and the elderly. The results show different level of services among different regions: non-existent, often this attention is subcontracted and in other occasions it is delegated explicitly in private non-profit entities. Furthermore, the study has brought to light some overlapping and lack of coverage, both in the services and in the time of attention that are offered by these telephones of public and private initiative. Finally, the telephone is stated as a consolidated suitable technology and of full force for the social attention to the elderly and children, for whom one of the main motives for resorting to these services constituted is loneliness.<hr/>En este trabajo se aborda una descripción y análisis pioneros de los servicios de atención telefónica que en el territorio español se dirigen a niños y mayores. Los resultados de este estudio indican una atención heterogénea entre diferentes Comunidades Autónomas: no todas las administraciones autonómicas prestan servicios telefónicos específicos para estos colectivos; a menudo se subcontrata esta atención y en otras ocasiones se delega explícitamente en entidades privadas no lucrativas. Igualmente, se han detectado ciertos solapamientos y carencias de cobertura, tanto en las prestaciones como en el tiempo de atención que ofrecen estos teléfonos de iniciativa pública y privada. Para concluir, el teléfono se constata como una tecnología consolidada adecuada y de plena vigencia para la atención social a mayores y niños, para quienes uno de los principales motivos para recurrir a estos servicios lo constituye la soledad. <![CDATA[<b>Public opinion of university students in the State of Hidalgo, Mexico</b>: <b>analysis from the field theory</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this paper we present the preliminary results of an investigation into the political culture and social capital of youths in the State of Hidalgo, Mexico, which we conducted with resources from the Teaching Improvement Program (Mexico). Specifically, we start from the field theory as a theoretical model and discourse analysis as a qualitative research technique we methodologically framed its work. Both aspects can drill beliefs and attitudes of youths from Hidalgo about politics, and why, apparently, they display disinterest. From the results of said disinterest it is not observed but it is the political field which closes for them, as it is inserted into a social monopoly. The stance of these young people is ethical, but does not vindicate for greater political participation, which leaves for the actors the maintenance of the field or the change in the rules of inclusion.<hr/>En el presente artículo se presentan los resultados preliminares de una investigación sobre cultura política y capital social de los jóvenes de Hidalgo, que se llevó a cabo con recursos del Programa de Mejoramiento del Profesorado (México). En concreto, se parte de la teoría de campo como modelo teórico y del análisis de discurso como técnica de investigación cualitativa que enmarca metodológicamente el trabajo realizado. Ambos aspectos permiten profundizar en las creencias y actitudes de jóvenes universitarios hidalguenses sobre la política, y el porqué, aparentemente, se muestran desinteresados por ella. Desde los resultados obtenidos no se observa tal desinterés sino es el campo político el que se les cierra, al estar inserto en un monopolio social. La posición de estos jóvenes es ética pero no reivindicativa de una mayor participación política, lo cual deja a los actores del propio campo el mantenimiento o cambio de las reglas de inclusión. <![CDATA[<b><i>La méthode</i></b><b> by Morin</b>: <b>refutations and openings</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The work is stated on three levels about La méthode by Edgar Morin. At a first moment, a reading of the text is developed, making a description of all its volumes. At a second level, the essay discuses the critiques from a scientific viewpoint, participating in some of them; recognizing the lacks of the text -shortage in the available scientific intertext and distortions in the contents, metaphoric abuse and model precariousness. It analyzes some of them to finally explore the possibilities in two additional readings, to learn the choice of a sort of elements that disaggregated from La méthode, have validity on themselves, and in addition to study the possibilities to understand Morinian thought like depositary of significant knowledge, as the perspective by J. A. Miller. Later La méthode after these new readings, could exhibit openings and new developments at a level of epistemological relevance.<hr/>El trabajo se plantea en tres niveles respecto de La méthode de Edgar Morin. Primeramente, se desarrolla una lectura del texto, haciendo una descripción de cada uno de sus tomos. En un segundo nivel, se examinan críticas efectuadas a la obra desde un punto de vista científico, participando de alguna de ellas. Reconociendo las carencias del texto -escasez en el intertexto científico disponible y distorsiones en el utilizado, abuso metafórico y precariedad modélica-, se analizan algunas de ellas para, finalmente, explorar las posibilidades de dos lecturas adicionales, a saber, la escogencia de algunos elementos que, desagregados de La méthode, tienen validez por sí mismos; y, además, estudiar las posibilidades de entender el pensamiento moriniano como depositario de saberes significativos conforme a la perspectiva entregada por J. A. Miller. A la postre, La méthode, tras estas nuevas lecturas, exhibiría aperturas y nuevos desarrollos en un plano de pertinencia epistemológica. <![CDATA[<b>Public administration in the imperatives of democratic governance</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The article aims to analyze the conditions, processes and implications of contemporary public administration based on democratic governance, as it has been the most important concern, considering that the actors and times in the civil society of the twenty-first century increase the complexity of associated life, which responds to the force of public spaces, the requirement that administrative institutions to be more responsible, that managerial and operational performance have better development and that groups of society multiplied their presence in the formulation and definition of public policies, to structure in an articulated and consensual way, collective goals to be processed with the intervention of a skilled and efficient public management by the governing structure, as well as executive and operational areas which are in charge of nurturing the responsiveness of the contemporary State.<hr/>El objetivo del artículo es analizar las condiciones, procesos e implicaciones de la administración pública contemporánea con base en la gobernanza democrática, al ser el referente más importante a destacar, considerando que los actores y tiempos en la sociedad civil del siglo XXI aumentan la complejidad de la vida asociada, la cual responde al vigor de los espacios públicos, la exigencia de que las instituciones administrativas sean más responsables, que los cuadros directivos y operativos tengan mejor desempeño y que los grupos organizados de la sociedad multipliquen su presencia en la formulación y definición de las políticas públicas. Esto tiene el fin de estructurar de modo articulado y consensuado las metas colectivas que han de procesarse con la intervención de una gestión pública más versada y eficiente por parte de los cuerpos políticos, así como las áreas ejecutivas y operativas encargadas de nutrir la capacidad de respuesta del Estado contemporáneo. <![CDATA[<b>Direct democracy and representative democracy</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en With the specific purpose of contributing to a rigorous classification of political democratic regimes (PDR) that have existed throughout history, this paper highlights three different concepts which correspond to its main sections: The first distinction is based upon a strict contrast between the two basic genres of political regime : PDR and dictatorship. The second distinction differentiates the two basic kinds of PDR within the history of mankind: direct democracy and representative democracy. The third distinction contrasts two eidetic political regimes (ideal direct democracy and ideal representative democracy), which despite referring to "ideals", they may be worth considering also as historical. Despite being part of a single classification, these distinctions are based upon different logical reasoning, which involve analytical variables and political actors.<hr/>Con el propósito de contribuir a una clasificación rigurosa de los regímenes políticos democráticos (RPD) que se han sucedido a lo largo de la historia, se hacen tres distinciones conceptuales que ocupan los tres apartados centrales del artículo. La primera distinción se basa en una oposición estricta de los dos géneros básicos de régimen político: el RPD y la dictadura. La segunda distinción diferencia las dos especies básicas del RPD en el ámbito histórico: la democracia directa real y la democracia representativa real. La tercera distinción contrapone dos regímenes políticos eidéticos (democracia directa pura y democracia representativa pura), que pese a circunscribirse al terreno de las ideas conviene considerar para una mayor claridad de los que acabo de calificar de históricos. Pese a que se integran en una única clasificación, estas tres distinciones se basan en procedimientos lógicos dispares, que involucran tanto variables de análisis como actores políticos. <![CDATA[<b>The anthropology of conflict</b>: <b>reflections on the new global order</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This essay develops a theory of conflict in an anthropologic key. The conflict does not have to be conceived in strictly political or warlike terms. It is something existential that concerns human life. It is something that accompanies us irremediably as human beings in our circumstantial becoming. It is necessary to avoid an exclusively political or warlike reading concerning the conflict. There are phenomena as, for example, the terrorist attacks occurred on September 11th 2001 in the USA and on March 11th 2004 in Spain which have finished motivating a global perception of social life as territory of conflict. The community model of Aristotle, which came up to modern times, is replaced by the individualistic and troubling hobbesian model, still today too much current, that declares a free-for-all war.<hr/>Este ensayo desarrolla una teoría del conflicto en clave antropológica. El conflicto no se ha de concebir en términos estrictamente políticos o bélicos. Es algo existencial que atañe a la vida humana de cada cual. Es algo que nos acompaña irremediablemente como seres humanos en nuestro devenir circunstancial. Aun cuando hay que evitar una lectura exclusivamente politicista o belicista en torno al conflicto, se han dado, sin embargo, fenómenos, como por ejemplo los conocidos atentados terroristas yihadistas del 11 de septiembre de 2001 en EUA y del 11 de marzo de 2004 en España, que por su magnitud e impacto mediático han acabado motivando esa lectura y, en especial, una percepción global de la vida social como territorio de conlictividad. El modelo comunitario aristotélico que llegó hasta la época moderna es sustituido por el, todavía hoy excesivamente vigente, modelo individualista y conflictivista hobbesiano que declara la "guerra de todos contra todos". <![CDATA[<b>Utility or futility</b>: <b>quality and ISOs in public administration</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en The paper examines the trajectory of the notion of "quality", adopted in public administration from the new public management model in order to contribute to enhancing knowledge about the scope and implications of quality initiatives, and in this regard its use of accumulated knowledge on the subject, the experiences of its implementation and the study of organizations that have promoted and implemented both quality certifications. It explores the role played by the Organization for Economic Cooperation and Development in their promoting; said organization presented them as an axis of transformation to improve service delivery through changes in internal processes and adopting letters of service quality. It also reflects on the nature of other supranational organizations that have promoted private models and quality standards, most notably the International Organization for Standardization.<hr/>El trabajo estudia la trayectoria de la noción "calidad", adoptada dentro de la administración pública a partir del modelo de nueva gerencia pública, a fin de coadyuvar a ampliar el conocimiento sobre los alcances e implicaciones de las iniciativas de calidad. Al respecto, se ocupa el conocimiento acumulado sobre la temática, las experiencias de su aplicación y el estudio de las organizaciones que han promovido y aplicado tanto la calidad como las certificaciones. Se explora el papel que ha desempeñado en su promoción la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, que la presentó como un eje de transformación para mejorar la prestación de servicios a partir de cambios en los procesos internos y adoptando cartas de calidad en el servicio. También se reflexiona sobre la naturaleza de otras organizaciones internacionales privadas supranacionales, que han fomentado los modelos y estándares de calidad, entre las que destaca la Organización Internacional de Estandarización. <![CDATA[<b>Labor and family</b>: <b>how to articulate this fragile relationship?</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en From a theoretical review on the concept of family in relation to the study of labor market, and by means of the performance and analysis of a series of interviews to family groups that develop his labor activity in micro-business, we propose to inquire into the link labor/family aiming at identifying how they articulate labor and family in their relation with labor market in a specific niche of it. Through the interviews we managed to recognize the workers in their differences and so better comprehend the sense and orientations that working with the family purchases so much for them and for all their domestic units.<hr/>A partir de la revisión teórica del concepto de familia vinculada al estudio del mercado de trabajo, y mediante la realización y el análisis de una serie de entrevistas a grupos familiares que desarrollan su actividad laboral en micronegocios, se propone indagar en el vínculo trabajo/familia, buscando identificar cómo se articulan el trabajo y la familia en su relación con el mercado laboral en un nicho específico del mismo. A través de las entrevistas se pudo reconocer a los trabajadores en sus diferencias y con ello comprender mejor el sentido y orientaciones que el trabajo con la familia adquiere tanto para ellos como para todas sus unidades domésticas. De este modo, la principal aportación del documento está en analizar la díada producción/reproducción ampliamente debatida, traducida en unidad familiar y unidad laboral desde una perspectiva sociodemográfica. <![CDATA[<b>Racism in the discourses of argentinean bosses about bolivian labor migrants</b>: <b>a case study in a workplace in Cordoba, Argentina</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this paper is to undertake a case study in order to inquire how racism appears in the discourses of Argentinean bosses about Bolivian migrants who live and work in a settlement where bricks are manufactured, located in the periurban zone of the city of Cordoba, Argentina. Assuming that discursive practices are constitutive and constituent of social facts, we develop an appropriate analytical framework for the study of everyday racism. Based on the analysis of ethnographic fieldwork records and news regarding Bolivian immigrants published in local graphic media, we address the ways in which racism is reproduced, bearing in mind the particular socio-historical context in which Bolivians were visualized as immigrant workers. We argue that the boss of the analyzed workplace and his close family use racist stereotypes and prejudices, thus justifying and naturalizing the assignation of Bolivian workers to tough and badly paid posts, as well as the precarious and informal conditions of the production process.<hr/>En este artículo realizamos un estudio de caso que indaga las maneras en que se manifiesta el racismo en los discursos de los patrones argentinos sobre inmigrantes bolivianos que viven y trabajan en una fábrica de ladrillos, localizada en el periurbano de la ciudad de Córdoba, Argentina. Considerando que las prácticas discursivas son constitutivas y constituyentes de lo social, desarrollamos un entramado analítico para estudiar el racismo cotidiano. Con base en el análisis de registros de trabajo etnográfico y de noticias publicadas en medios gráficos locales, abordamos las maneras que asume el discurso racista, teniendo en cuenta el contexto socio-histórico donde se visibilizó a los bolivianos como inmigrantes laborales. Argumentamos que el patrón de este lugar de trabajo y sus allegados emplean estereotipos y prejuicios racistas para justificar y naturalizar tanto la asignación de los bolivianos a trabajos duros y mal pagados como las condiciones de precariedad e informalidad del proceso productivo. <![CDATA[<b>A Purépecha among Mixteco and Triqui people</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this paper is to undertake a case study in order to inquire how racism appears in the discourses of Argentinean bosses about Bolivian migrants who live and work in a settlement where bricks are manufactured, located in the periurban zone of the city of Cordoba, Argentina. Assuming that discursive practices are constitutive and constituent of social facts, we develop an appropriate analytical framework for the study of everyday racism. Based on the analysis of ethnographic fieldwork records and news regarding Bolivian immigrants published in local graphic media, we address the ways in which racism is reproduced, bearing in mind the particular socio-historical context in which Bolivians were visualized as immigrant workers. We argue that the boss of the analyzed workplace and his close family use racist stereotypes and prejudices, thus justifying and naturalizing the assignation of Bolivian workers to tough and badly paid posts, as well as the precarious and informal conditions of the production process.<hr/>En este artículo realizamos un estudio de caso que indaga las maneras en que se manifiesta el racismo en los discursos de los patrones argentinos sobre inmigrantes bolivianos que viven y trabajan en una fábrica de ladrillos, localizada en el periurbano de la ciudad de Córdoba, Argentina. Considerando que las prácticas discursivas son constitutivas y constituyentes de lo social, desarrollamos un entramado analítico para estudiar el racismo cotidiano. Con base en el análisis de registros de trabajo etnográfico y de noticias publicadas en medios gráficos locales, abordamos las maneras que asume el discurso racista, teniendo en cuenta el contexto socio-histórico donde se visibilizó a los bolivianos como inmigrantes laborales. Argumentamos que el patrón de este lugar de trabajo y sus allegados emplean estereotipos y prejuicios racistas para justificar y naturalizar tanto la asignación de los bolivianos a trabajos duros y mal pagados como las condiciones de precariedad e informalidad del proceso productivo. <![CDATA[<b>The school in the middle of social transformation</b>: <b>a proposal from public politics</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this paper is to undertake a case study in order to inquire how racism appears in the discourses of Argentinean bosses about Bolivian migrants who live and work in a settlement where bricks are manufactured, located in the periurban zone of the city of Cordoba, Argentina. Assuming that discursive practices are constitutive and constituent of social facts, we develop an appropriate analytical framework for the study of everyday racism. Based on the analysis of ethnographic fieldwork records and news regarding Bolivian immigrants published in local graphic media, we address the ways in which racism is reproduced, bearing in mind the particular socio-historical context in which Bolivians were visualized as immigrant workers. We argue that the boss of the analyzed workplace and his close family use racist stereotypes and prejudices, thus justifying and naturalizing the assignation of Bolivian workers to tough and badly paid posts, as well as the precarious and informal conditions of the production process.<hr/>En este artículo realizamos un estudio de caso que indaga las maneras en que se manifiesta el racismo en los discursos de los patrones argentinos sobre inmigrantes bolivianos que viven y trabajan en una fábrica de ladrillos, localizada en el periurbano de la ciudad de Córdoba, Argentina. Considerando que las prácticas discursivas son constitutivas y constituyentes de lo social, desarrollamos un entramado analítico para estudiar el racismo cotidiano. Con base en el análisis de registros de trabajo etnográfico y de noticias publicadas en medios gráficos locales, abordamos las maneras que asume el discurso racista, teniendo en cuenta el contexto socio-histórico donde se visibilizó a los bolivianos como inmigrantes laborales. Argumentamos que el patrón de este lugar de trabajo y sus allegados emplean estereotipos y prejuicios racistas para justificar y naturalizar tanto la asignación de los bolivianos a trabajos duros y mal pagados como las condiciones de precariedad e informalidad del proceso productivo.