Scielo RSS <![CDATA[Gestión y política pública]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-107920140001&lang=pt vol. 23 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>The Intersectorality in New Social Policies</b>: <b>An Analytical-Conceptual Approach</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Actualmente observamos una recurrente invocación a la intersectorialidad como eje central de las nuevas políticas sociales. Incluso aparece como la nueva promesa en materia de gestión para acometer objetivos de transformación social. Sin embargo, usual-mente existe tan escasa problematización sobre ella y se usa con sentidos tan generales, que suele diluirse la preocupación acerca de cómo se construye y cuál es el valor real que puede aportar a los resultados sociales. En este trabajo intentamos delimitar la especificidad de la acción intersectorial y nos proponemos aportar a la construcción de un marco analítico que, además de facilitar la comprensión de las especificidades de la acción conjunta entre diversos sectores gubernamentales, pueda usarse para clarificar sus resultados cuando existe el propósito de acometer integralmente un problema social. nuestra intención es acercarnos a la intersectorialidad en tanto variable causada, además de causante, y examinar algunos de los factores que inciden en su concreción práctica y en sus intensidades.<hr/>Currently we see a recurring invocation to the intersectorality as centerpiece of new social policies. The intersectorality even appears as the new promise about management issues to undertake social transformation goals. But usually there is so little questioning about it and is used with senses so general that it loses depth in its understanding, diluting the concern about how it is built and especially the real value it can bring to social outcomes. in this work we try to better define the specificity of intersectoral action and we intend to contribute to the construction of an analytical framework that, in addition to facilitating the understanding of the specificities of the joint action between different government sectors, can be used to clarify its results when there is a purpose to comprehensively undertake a social problem. Our intention is to approach to the intersectorality as variable caused, in addition to causing, and examine some of the factors that affect its practical realization and their intensities. <![CDATA[<b>Informal Budgeting Mechanisms and the Expenditure Response to Revenue Sharing Transfers</b>: <b>The Case of Baja California, Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo contribuye a la discusión sobre la organización del federalismo fiscal mexicano y los incentivos que crea en los gobiernos estatales. Nueva evidencia empírica sugiere que las participaciones federales en México tienen un impacto asimétrico en el gasto de los gobiernos estatales. El argumento de este artículo es que tales asimetrías se deben en parte a mecanismos informales de toma de decisiones que influyen en las negociaciones presupuestales. Dichos mecanismos colocan a algunas entidades en una situación ventajosa para acceder a fondos presupuestales extraordinarios. Se utiliza el estado de Baja California como caso de estudio para comprender la manera en que los acuerdos informales podrían afectar la respuesta del gasto de las participaciones federales. El análisis permite generar hipótesis sobre propiedades del sistema intergubernamental que estudios existentes no han considerado y que podrían afectar la sustentabilidad del pacto fiscal intergubernamental mexicano.<hr/>This article contributes to ongoing discussions about the organization of Mexico's fiscal federal system and the incentives on state governments that it creates. New empirical evidence suggests that revenue sharing transfers (participaciones federales) in Mexico have an asymmetric impact on state government expenditures outcomes. It is argued in this article that such asymmetries are due in part to informal decision-making mechanisms that influence intergovernmental budget negotiations. Such mechanisms may place some entities in a advantageous position to access extra-budgetary funds. This research uses the Mexican state of Baja California as a case study to understand the way in which unofficial agreements could be affecting the expenditure response to revenue sharing transfers. The analysis allows to generate hypotheses about features of the intergovernmental system that existing studies have not considered, and which could affect the sus-tainability of Mexico's intergovernmental fiscal pact. <![CDATA[<b>City Governments and the Agencies Promoting their Professionalization: Methodological Proposal of an Organizational Intervention Through a Case Study: ICMA Latin America</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta una intervención diagnóstica realizada en una organización no gubernamental dedicada a la promoción de la profesionalización de los gobiernos locales: la sede latinoamericana de la International City / County Management Association (ICMA LA). La intervención se lleva a cabo siguiendo una metodología que recupera elementos del análisis estratégico y de la teoría de la organización requerida. Se analiza la organización desde cuatro dimensiones: intencionalidad explícita, estructura, poder y estrategias, y contexto. En cada una de éstas, se presentan algunas conclusiones parciales sobre los factores que facilitan u obstaculizan el desempeño de la misma.<hr/>A diagnostic intervention to a non governmental organization is presented. The ngo is dedicated to the promotion of local government's professionalization. This is the Latin American division of the International City / County Management Association. The intervention is done following a methodology from the strategic analysis and the required organization theory. The organization is analyzed in four dimensions: explicit intentionality, structure, power and strategies, and context. In each one of them some partial conclusions about the factors that enable or hinder the organization's performance are presented. <![CDATA[<b>Strategies, Dilemmas and Opportunities of the New Mission and Vision of Infonavit</b>: <b>A Case Study</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo describe los procesos de diseño e implementación de una nueva misión y visión del Instituto del Fondo Nacional de la Vivienda para los Trabajadores (Infonavit), que tuvo lugar en 2009. El cambio de misión llevó a una organización que había sido altamente exitosa en otorgar créditos hipotecarios y rendimientos financieros entre los años 2001 y 2006 a intentar cumplir una misión más amplia, que incluye la calidad de vida de los usuarios y la sustentabilidad económica, social y ambiental de las comunidades. Este cambio generó tensiones entre la lógica centralizadora y de control de procesos, que permitió el éxito pasado, y la flexibilidad necesaria para alcanzar los nuevos objetivos. El documento describe las tensiones y los dilemas que se presentan en este cambio organizacional comparando dos perspectivas: la perspectiva de una transición que se aprecia como lineal, suave y exitosa desde las oficinas centrales frente a una caótica, incompleta y llena de complicaciones que perciben quienes implementan los cambios. El documento ofrece una reflexión final sobre los cambios que parecerían necesarios para conciliar, al menos en principio, estas tensiones y dilemas.<hr/>The present article describes the design and implementation process of a new mission and vision at the Institute of the National Housing Fund for Workers (Infonavit), which took place in 2009. The change in mission was an organization that had been highly successful in producing mortgage lending and financial returns between 2001 and 2006 in order to fulfill a broader mission that includes the quality of life of users and the economic, social and environmental sustainability of communities. This change led to tensions between the centralizing logic and process control, which allowed past success, and the flexibility needed at the local level to achieve the new goals. The paper describes the tensions and dilemmas that arise in this organizational change comparing two perspectives: the prospect of a transition that is seen as linear, smooth and successful from headquarters with a chaotic, incomplete and full of complications that are perceived from those implementing the changes. The document provides a final note on the changes that seem necessary to reconcile, at least in principle, these tensions and dilemmas. <![CDATA[<b>Off-Budget Operations, Political Factors and Municipal Debt</b>: <b>An Empirical Study Using Panel Data Methodology</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El intento de superar las restricciones al endeudamiento impuestas a los ayuntamientos lleva a los gestores públicos a la creación de entes instrumentales que permitan al ayuntamiento no computar en su presupuesto determinados niveles de deuda. El objetivo del presente trabajo es determinar si la creación de agencias, empresas públicas, consorcios o la externalización de servicios que tienen un alto costo para los ayuntamientos, junto con los aspectos políticos y financieros de la entidad, son factores que condicionan que el ayuntamiento presente un determinado nivel de deuda. Para ello, utilizando diferentes bases de datos, se estudia sobre un panel de 1 517 municipios para el periodo 2003-2008 cuáles de estos factores influyen sobre la deuda de los municipios españoles. Tras la aplicación de una metodología de datos de panel de efectos fijos, los resultados muestran que las variables financieras y la población influyen en el nivel de deuda del municipio, y que los ayuntamientos que presentan mayor número de externalizaciones y de participación en consorcios obtienen menor nivel de deuda.<hr/>Attempts to overcome borrowing restrictions imposed on local authorities have led public managers to create instrumental entities by means of which certain levels of debt are not included in the municipal budget. The aim of the present study is to determine whether the creation of agencies, public enterprises or consortia, or the outsourcing of high-cost public services, together with relevant political and financial aspects, are relevant to local authority borrowing requirements. In this study, various databases are employed to construct a panel of 1 517 municipalities for the period 2003-2008 to determine which of these factors are most influential on municipal debt in Spain. The results obtained from the application of fixed-effects panel data methodology show that financial variables and population size influence municipal borrowing, and these authorities presenting a greater number of outsourcing operations and of consortia tend to have lower levels of debt. <![CDATA[<b>Institutional Mitosis as an Internal Decentralization Phenomenon in the Public Sector</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt España es un país notablemente complejo, debido a la doble descentralización. Una primera, de la administración central a las comunidades autónomas, y una segunda, por la división o mitosis institucional, consistente en el despliegue de numerosas entidades instrumentales, con diversas funciones, amplias plantillas de personal y crecientes presupuestos. En este trabajo se analiza este segundo fenómeno y sus implicaciones para la gestión pública y su fiscalización expost. Por su especial interés, se centra el objetivo en el ámbito de las comunidades autónomas. Se analizan las principales justificaciones teóricas y prácticas y se presenta un detallado panorama estadístico. Las cifras muestran un importante crecimiento del sector público instrumental en España, así como de la deuda que se acumula fuera del perímetro de consolidación. A la luz de esos resultados se exponen algunos desafíos para los órganos de control, con especial atención a la vigilancia de la deuda pública.<hr/>Spain is a remarkably complex country, due to the double decentralization. The first one is the decentralization from the central government to the autonomous communities. The second one is due to the division or institutional mitosis, that is, the deployment of numerous special purpose entities, with different functions, large staffing and increasing budgets. In this paper we analyze this latter phenomenon and the implications for public management and ex post auditing. Given its special interest, the paper focuses in the autonomous communities. It discusses the major theoretical and practical justifications and presents a detailed statistical panorama. The figures show a significant growth in instrumental public sector in Spain, as well as debt accumulation outside the scope of consolidation. In light of these results, some challenges to the audit institutions are suggested, with special attention to the monitoring of public debt. <![CDATA[<b><i>The Blame Game</i></b>: <b><i>Spin, Bureaucracy, and Self-Preservation in Government</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt España es un país notablemente complejo, debido a la doble descentralización. Una primera, de la administración central a las comunidades autónomas, y una segunda, por la división o mitosis institucional, consistente en el despliegue de numerosas entidades instrumentales, con diversas funciones, amplias plantillas de personal y crecientes presupuestos. En este trabajo se analiza este segundo fenómeno y sus implicaciones para la gestión pública y su fiscalización expost. Por su especial interés, se centra el objetivo en el ámbito de las comunidades autónomas. Se analizan las principales justificaciones teóricas y prácticas y se presenta un detallado panorama estadístico. Las cifras muestran un importante crecimiento del sector público instrumental en España, así como de la deuda que se acumula fuera del perímetro de consolidación. A la luz de esos resultados se exponen algunos desafíos para los órganos de control, con especial atención a la vigilancia de la deuda pública.<hr/>Spain is a remarkably complex country, due to the double decentralization. The first one is the decentralization from the central government to the autonomous communities. The second one is due to the division or institutional mitosis, that is, the deployment of numerous special purpose entities, with different functions, large staffing and increasing budgets. In this paper we analyze this latter phenomenon and the implications for public management and ex post auditing. Given its special interest, the paper focuses in the autonomous communities. It discusses the major theoretical and practical justifications and presents a detailed statistical panorama. The figures show a significant growth in instrumental public sector in Spain, as well as debt accumulation outside the scope of consolidation. In light of these results, some challenges to the audit institutions are suggested, with special attention to the monitoring of public debt.