Scielo RSS <![CDATA[Gestión y política pública]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=1405-107920130001&lang=en vol. 22 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Political Framework and Financial Dependency of the Mexican States</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudios previos sobre dependencia financiera de los estados mexicanos se han centrado en los efectos que ha tenido el Sistema Nacional de Coordinación Fiscal, implementado en 1980, y las características regionales de los estados. En este artículo analizamos los efectos del entorno político sobre el grado de dependencia estatal en las participaciones federales. Las variables de entorno político las construimos con la afiliación política del gobernador, la composición de los congresos locales, la afiliación política del presidente de la república y los ciclos electorales. Para analizar la influencia de este entorno, proponemos y estimamos modelos empíricos de efectos fijos con el enfoque de datos de panel, empleando una base de datos que combina series de tiempo anuales (de 1998 a 2006) para 31 estados mexicanos. Los resultados muestran evidencia de que el efecto sobre la dependencia financiera de la confluencia y los ciclos políticos es diferente, dependiendo de la afiliación política del gobernador. En ese sentido, no sólo los factores institucionales, económicos, fiscales y regionales influyen sobre la dependencia financiera estatal: el entorno político es también importante.<hr/>Previous studies on financial dependence of Mexican states have concentrated on the effects of the National System of Fiscal Coordination, established in 1980, and regional characteristics of the states. In this paper we analyze the effects of the political framework over states' financial dependence on revenue sharing transfers. The variables comprising the political framework are constructed with the political affiliation of the state governor, the composition of the local congresses, the political affiliation of the Mexican president, and the electoral cycles. In order to study the influence of such framework, we propose and estimate empirical fixed effects models with the panel data approach. We use a data base consisting of a pooling of cross sectional (31 states) and annual time series (1998-2006). The results show evidence that the impact of confluence and political cycles on financial dependence is different, depending on political affiliation of the governor. It is in that sense that not only institutional, economic, fiscal, and regional factors influence states' financial dependence: the political framework is also important. <![CDATA[<b>Regulation and Development of Regulatory Agencies in Telecommunications</b>: <b>The Case of Mexico and France</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo persigue una doble finalidad; por un lado, explorar algunas de las principales modalidades del concepto de regulación y, por el otro, llevar a cabo un análisis de carácter comparativo entre los organismos reguladores en materia de telecomunicaciones de México y Francia. El argumento que guía el texto es que los organismos reguladores tienden a adoptar formas diferentes, y su evolución y desarrollo dependen en gran medida del contexto institucional en el cual operan y son creados. El orden es el siguiente: la primera parte revisa algunos conceptos sobre regulación, entre los que se incluye su relación con los servicios públicos en redes, la visión pragmática de la regulación, la jurídico-administrativa y la perspectiva europea de la regulación a partir del llamado Estado regulador. En la segunda, se describen las variables que serán útiles para analizar los casos de estudio. Enseguida se presentan las experiencias de México y Francia en telecomunicaciones, y finalmente se plantean algunas conclusiones derivadas del análisis de los casos.<hr/>The purpose of the article is twofold, firstly it tries to explore some of the main approaches for studying the concept of regulation; and secondly, to carry out a comparative analysis of the regulatory agencies in telecommunications in Mexico and France. The argument that guides the text is that regulatory agencies are likely to take different forms, and their evolution and development depends largely of the institutional context under which they operate. The order is as follows: The first part reviews some concepts of regulation that include their relationship with public services in networks, the pragmatic view of the regulation, the legal perspective and the European perspective of regulation. The second describes the variables that will be useful to analyze the case studies; then we present the experiences of Mexico and France, and finally present some conclusions from the analysis of the cases. <![CDATA[<b>Revealed Preferences of Private School Owners in Chile</b>: <b>The Case of Adjusted Voucher Law</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el año 2008, el Congreso Chileno promulgó la Ley de Subvención Escolar Preferencial (SEP). La Ley SEP reconoce que es más costoso educar a los estudiantes más vulnerables, e introduce un sistema de financiamiento en el que el subsidio por estudiante varía según sus necesidades educativas. Este subsidio adicional está condicionado a un incremento en el papel del Ministerio de Educación, que debe monitorear y clasificar a las escuelas de acuerdo con el desempeño académico de sus estudiantes y hacerlas responsables por sus resultados. La Ley SEP también prohíbe a las escuelas participantes el uso de entrevistas con los padres y las pruebas de admisión para seleccionar y expulsar a los alumnos. Aquí se analizan los costos y beneficios de participar en el programa SEP y se encuentra que, mientras la mayoría de las escuelas públicas participa, casi 40 por ciento de las escuelas privadas subvencionadas deciden no recibir el financiamiento adicional de la SEP. Además, se encuentra que, mientras los establecimientos privados subvencionados más aventajados deciden no participar porque los beneficios de recibir los fondos adicionales no compensan los costos de tener que cumplir con los requisitos de no selección que introduce la SEP, otros establecimientos no cuentan con la capacidad o el apoyo técnico para cumplir con las metas académicas que exige el programa. Nuestros resultados dan luces acerca de algunos de los desafíos pendientes de la Ley SEP y del sistema educativo chileno en general.<hr/>In 2008, the Chilean legislature enacted the Adjusted Voucher Law (SEP). The SEP law recognizes that it is more costly to educate disadvantaged students by introducing a system of weighted student funding by which the amount of the per-pupil voucher differs with the educational needs of the student. The additional per-pupil voucher is tied to an increased role of the Ministry of Education in monitoring and classifying schools based on student performance and holding them accountable for their outcomes. The SEP law also forbids participating schools from using parental interviews and admissions tests to select and expel students. In this paper, we analyze the costs and benefits of participating in the SEP program and find that, while most public schools participate, almost 40 per cent of private voucher schools choose not to receive the additional SEP funding. We find that while more advantaged private vouchers schools choose not to participate because the benefits of receiving the additional funds often do not outweigh the costs of having to comply with the SEP non-selection requirements, other schools lack the capacity or access to technical support to be able to meet the program's academic goals. Our findings shed light on some of the shortcomings of the SEP program and Chile's educational system in general. <![CDATA[<b>Approaches and Rural Development Policies in Mexico</b>: <b>A Review of Institutional Construction</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo destaca la construcción histórica de la noción de desarrollo rural en México; en particular se realiza una síntesis de su institucionalización y su evolución en las políticas públicas de los gobiernos y las agencias de desarrollo. Se enfatizan los contenidos de los diversos enfoques de desarrollo rural, sus metodologías y el papel del gobierno. Todo ello con el fin de reflexionar sobre las perspectivas del desarrollo rural mexicano.<hr/>The paper highlights the historical construction of the concept of rural development in Mexico, particularly is a synthesis of its institutionalization and its evolution in public policy by governments and development agencies. We emphasize the contents of the various rural development approaches, methodologies and the role of government. All this in order to reflect on the prospects of the Mexican rural development. <![CDATA[<b>The Institutionalization of the Citizen Participation in Mexican Municipalities</b>: <b>Notes from Local Governance and Management Award</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza y discute el proceso de institucionalización de la participación ciudadana en municipios mexicanos. La fuente utilizada para este ejercicio son las bases de datos del Premio Gobierno y Gestión Local (PGyGL) desarrolladas en el CIDE, en donde se analizan, cuantitativa y cualitativamente, los casos presentados dentro de la categoría de participación ciudadana. El objetivo es discutir si esta participación puede considerarse como un resultado del cambio surgido en el proceso de tránsito hacia una nueva institucionalidad y si se ha instituido como práctica de gobierno. El trabajo tiene la siguiente estructura: en primera instancia discutimos el proceso de cambio institucional y el papel de la participación ciudadana en el gobierno local en este proceso; en segundo lugar se examinan de forma general los resultados del Premio Gobierno y Gestión Local (PGyGL), enfatizando los datos del rubro de participación ciudadana. En un tercer momento se examinan con detalle las experiencias que han logrado algún tipo de reconocimiento, con el fin de evaluar a los actores participantes y principales logros de los programas; esto nos permite conocer la evolución que han tenido los municipios en este tema privilegiamos la utilización de los datos empíricos que dan cuenta de una dimensión de la actuación de los gobiernos locales y su relación con los ciudadanos.<hr/>This paper analyzes and discusses the process of institutionalization of citizen participation in Mexican municipalities. The source for this exercise are the databases of Local Government Award (PGyGL) developed in the CIDE wich analyze quantitatively and qualitatively the cases brought under the category of citizen participation. The aim is to discuss whether this involvement can be seen as a result of the change emerged in the process of transition towards a new institutional and whether it has instituted a practice of government. The paper has the following structure: in the first part discuss the process of institutional change and the role of citizen participation in local government in this process, secondly are discussed in general the results of PGyGL emphasizing the category of participation data citizen. In a third stage are discussed in detail the experiences that have achieved some recognition in order to evaluate the actors involved and main achievements of the programs, this allow us to know the evolution of the municipalities have had on this issue. We favor the use of empirical data that account for dimension of local government performance and its relationships with citizens. <![CDATA[<b>Regional Disparities and Stability of Job Quality in Chile</b>: <b>1998-2006</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se construye un índice de calidad del empleo (ICE), cuyos componentes son el ingreso de los trabajadores, las condiciones laborales, el acceso a seguridad social y el tipo de jornada laboral. A través de este indicador se miden las tendencias en la calidad del empleo para todas las regiones de Chile en los años 1998, 2000, 2003 y 2006. Los resultados muestran que la calidad del empleo en general es estadísticamente diferente entre las regiones, y que la posición relativa o rankings de calidad del empleo entre regiones tienden a mantenerse estables a lo largo del tiempo. Se obtuvieron diferencias del ICE en favor de los hombres respecto de las mujeres, y diferencias entre los grupos adultos-mayores y adultos-jóvenes, aunque no existen diferencias entre adulto joven y adulto. Finalmente, se encontró que al aumentar el nivel educacional también aumenta el nivel de calidad del empleo en todas las regiones y en todos los años.<hr/>In this study, a job quality index is constructed; whose components are the wages of workers, the working conditions, the access to social security and the hours of work. Through this index, the trends of job quality for all the regions of Chile are measured for the years 1998, 2000, 2003 and 2006. The results show that job quality is, in general, statistically different among regions, but the relative position of the regions tends to be stable across time. Differences were obtained in quality of job in favor of men as compared to women, and between the older-adult and young-adult groups, but there were no differences between young-adult and adults groups. Finally, there is a clear positive relationship between educational level and quality of job, in all the regions and for all the years studied. <![CDATA[<b><i>Sociedad civil organizada y democracia en México</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se construye un índice de calidad del empleo (ICE), cuyos componentes son el ingreso de los trabajadores, las condiciones laborales, el acceso a seguridad social y el tipo de jornada laboral. A través de este indicador se miden las tendencias en la calidad del empleo para todas las regiones de Chile en los años 1998, 2000, 2003 y 2006. Los resultados muestran que la calidad del empleo en general es estadísticamente diferente entre las regiones, y que la posición relativa o rankings de calidad del empleo entre regiones tienden a mantenerse estables a lo largo del tiempo. Se obtuvieron diferencias del ICE en favor de los hombres respecto de las mujeres, y diferencias entre los grupos adultos-mayores y adultos-jóvenes, aunque no existen diferencias entre adulto joven y adulto. Finalmente, se encontró que al aumentar el nivel educacional también aumenta el nivel de calidad del empleo en todas las regiones y en todos los años.<hr/>In this study, a job quality index is constructed; whose components are the wages of workers, the working conditions, the access to social security and the hours of work. Through this index, the trends of job quality for all the regions of Chile are measured for the years 1998, 2000, 2003 and 2006. The results show that job quality is, in general, statistically different among regions, but the relative position of the regions tends to be stable across time. Differences were obtained in quality of job in favor of men as compared to women, and between the older-adult and young-adult groups, but there were no differences between young-adult and adults groups. Finally, there is a clear positive relationship between educational level and quality of job, in all the regions and for all the years studied. <![CDATA[<b><i>Sistemas de evaluación del desempeño para organizaciones públicas</i></b>: <b><i>¿Cómo construirlos efectivamente?</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se construye un índice de calidad del empleo (ICE), cuyos componentes son el ingreso de los trabajadores, las condiciones laborales, el acceso a seguridad social y el tipo de jornada laboral. A través de este indicador se miden las tendencias en la calidad del empleo para todas las regiones de Chile en los años 1998, 2000, 2003 y 2006. Los resultados muestran que la calidad del empleo en general es estadísticamente diferente entre las regiones, y que la posición relativa o rankings de calidad del empleo entre regiones tienden a mantenerse estables a lo largo del tiempo. Se obtuvieron diferencias del ICE en favor de los hombres respecto de las mujeres, y diferencias entre los grupos adultos-mayores y adultos-jóvenes, aunque no existen diferencias entre adulto joven y adulto. Finalmente, se encontró que al aumentar el nivel educacional también aumenta el nivel de calidad del empleo en todas las regiones y en todos los años.<hr/>In this study, a job quality index is constructed; whose components are the wages of workers, the working conditions, the access to social security and the hours of work. Through this index, the trends of job quality for all the regions of Chile are measured for the years 1998, 2000, 2003 and 2006. The results show that job quality is, in general, statistically different among regions, but the relative position of the regions tends to be stable across time. Differences were obtained in quality of job in favor of men as compared to women, and between the older-adult and young-adult groups, but there were no differences between young-adult and adults groups. Finally, there is a clear positive relationship between educational level and quality of job, in all the regions and for all the years studied.