Scielo RSS <![CDATA[Alteridades]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0188-701720100001&lang=pt vol. 20 num. 39 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Presentación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Remembering the future of Mexico City through the oral testimonies of its architects 1940-1990</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This work explores the possibilities of oral history to study urban memory. This article is based on interviews with architects about their professional experience in Mexico City over the second half of the 20th Century. In these testimonies the interviewees give meaning to their experience and the historian traces their social marks to interpret the past.<hr/>Este artículo muestra las posibilidades de la metodología de la historia oral para estudiar la memoria urbana, y se basa en entrevistas grabadas con arquitectos en torno a su práctica profesional en la Ciudad de México durante la segunda mitad del siglo XX. En sus narraciones, los sujetos atribuyen significado a las experiencias vividas y el historiador descubre huellas sociales para interpretar el pasado. <![CDATA[<b>From the Monument of the Mother Oil to The Monolith</b>: <b>Production of the urban space, codes and memory</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper will focus on the production and transformation of urban spaces and their codes in a neighborhood built in 1936 in eastern Mexico City. My emphasis is on a public garden and the Monument of the Mother Oil that used to be in its center. A school ivas built in the center and in 1946 and the monument ivas lost and only recovered but so badly damaged in 1992 that its discoverers nicknamed it "The Monolith". In seeking to understand what ivas overshadowed and erased from the urban landscape and the human memory had revealed the interplay of three factors: institutional production of urban space and their codes, the inhabitants' appropriation of those spaces, and the urban memory.<hr/>Se abordará la producción y transformación de los espacios urbanos y sus códigos en una colonia construida en 1936 en el oriente de la Ciudad de México. Se enfatizará en un jardín público y el Monumento a la Madre Petrolera que estaba en su centro. Sobre el primero construyeron una escuela en 1946 y el segundo fue enterrado y reapareció en 1992, tan degradado que sus descubridores lo rebautizaron como El Monolito. Indagar sobre lo que se borró o se eclipsó del paisaje urbano y de la memoria humana revelará la interrelación de tres factores: la producción institucional del espacio urbano y sus códigos, la apropiación de éstos por parte de los habitantes, y la memoria urbana. <![CDATA[<b>Sense of place and urban memory</b>: <b>getting older experience in Mexico City Historical Center</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents the findings of a study on social representations among dwellers who have lived in the Historical Center for several decades. It shows how their representations are a living memory of the everyday social life and also reflects its monumental and historical aspects. The study was carried out during the gentrification process of the Historical Center and it reflects the burden of this policy on its old dwellers.<hr/>En este trabajo se exponen resultados de una investigación sobre las representaciones sociales del Centro Histórico de la Ciudad de México elaboradas por una muestra de adultos mayores de 60 años, residentes del lugar desde hace varias décadas. Se evidencia la manera en que estas representaciones constituyen una memoria viva de la vida social y cotidiana del Centro, así como de su aspecto histórico-monumental. El estudio se realizó en el contexto de la política de recuperación del Centro Histórico, por lo que se observa el peso de dicha política en la experiencia que los ancianos tienen del sitio actualmente. <![CDATA[<b>Growing old and the urban experiences</b>: <b>a study in the South-West of France</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article is the end result of a research in the South-West of France. I try to show that use of the city does not stop when people gets old, but they change their urban practices depending as much on the places in public spaces left for them as on their mobility. If they live in the city center, though it has symbolic value it suffers from the absence of quiet intermediate spaces which are found in the suburbs or urban social housing located on the outskirts of the city. The relationship to of the senior citizens to their space is analyzed in terms of life experience, their place and their sense of belonging to a collective history.<hr/>Este artículo, producto de una investigación en el suroeste francés, intenta mostrar que el uso de la ciudad no desaparece con la edad avanzada, sino que los cambios en las prácticas urbanas dependen tanto del lugar otorgado a los ancianos en el espacio público, como de sus dificultades de desplazamiento. Vivir en el centro, lugar con fuerte valor simbólico, implica la falta de espacios tranquilos, que sí ofrecen los suburbios o los barrios de vivienda social ubicados en la periferia. La relación con el espacio de los ancianos se analiza con respecto a trayectorias de vida, a su lugar y a su sentimiento de pertenencia a una historia colectiva. <![CDATA[<b>Residential mobility of the elder people and the life trajectories of their family in the metropolitan area of Mexico City</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The residential mobility of elder people in contexts such as Mexico has been poorly studied. We believe that, unlike other countries in North America and Europe, the changes of residence in the last stage of life, do not respond to the search of a better life after retirement, but are associated with a loss of individual autonomy, compensated by the family support. We analyze the relationships of dependency between elder people and their families, from an exploratory study of the residential mobility of elder people and the links between their life trajectories (family, residence and employment) and the ones of their families, in a large metropolis as the Metropolitan Area of Mexico.<hr/>La movilidad residencial de los adultos mayores en contextos como el de México ha sido poco estudiada. Pensamos que, a diferencia de otros países en América del Norte y en Europa, el cambio de residencia en la última etapa de la vida no responde a la búsqueda de mejores condiciones de vida después de la jubilación, sino que está más asociado a una pérdida de la autonomía individual, compensada por el apoyo familiar. Se busca analizar las relaciones de dependencia entre los adultos mayores y sus familiares, apartir de un estudio exploratorio de la movilidad residencial de los primeros y cómo se vincula consus trayectorias de vida [familiar, residencial, laboral) y las de sus familiares en una gran metrópoli como la Zona Metropolitana del Valle de México. <![CDATA[<b>La memoria de los lugares urbanos</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The residential mobility of elder people in contexts such as Mexico has been poorly studied. We believe that, unlike other countries in North America and Europe, the changes of residence in the last stage of life, do not respond to the search of a better life after retirement, but are associated with a loss of individual autonomy, compensated by the family support. We analyze the relationships of dependency between elder people and their families, from an exploratory study of the residential mobility of elder people and the links between their life trajectories (family, residence and employment) and the ones of their families, in a large metropolis as the Metropolitan Area of Mexico.<hr/>La movilidad residencial de los adultos mayores en contextos como el de México ha sido poco estudiada. Pensamos que, a diferencia de otros países en América del Norte y en Europa, el cambio de residencia en la última etapa de la vida no responde a la búsqueda de mejores condiciones de vida después de la jubilación, sino que está más asociado a una pérdida de la autonomía individual, compensada por el apoyo familiar. Se busca analizar las relaciones de dependencia entre los adultos mayores y sus familiares, apartir de un estudio exploratorio de la movilidad residencial de los primeros y cómo se vincula consus trayectorias de vida [familiar, residencial, laboral) y las de sus familiares en una gran metrópoli como la Zona Metropolitana del Valle de México. <![CDATA[<b>On the definition of transcultural domains</b>: <b>The Anthropology of kinship as a sociocultural theory of procreation</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Since the sixties the classic anthropology of kinship was severely criticized because the polisemic characterization of its contents and the uncritical repetition of XIXth century theoretical models. Although some of them are based on unsound science theories, we sustain in this article that based on the radical criticisms of needham and schneider, the anthropology of kinship in particular and anthropology in general, have to choose betweencarefuly defining their analytical concepts and boundaries or dropping transcultural theory altogether. A comparative study of kinship should begin with an analytical and transcultural definition of its domain that is not only relevant but also fruitful and able to provide a comprehensive theoretical explanation of the differences and similarities of kinship patterns.<hr/>A partir de la década de los setenta, la antropología clásica del parentesco fue objeto de críticas radicales, que apuntaban al carácter polisémico de las categorías empleadas, a la condición de proyecciones etnocéntricas de muchos de sus contenidos y a la repetición de modelos teóricos del XIX. Aunque algunas de ellas se hicieron desde teorías de la ciencia inadecuadas, en este artículo se sostiene que a partir de las críticas radicales de needham y schneider la antropología del parentesco y la antropología en su conjunto tienen que elegir entre definir con precisión los ámbitos y los conceptos analíticos o abandonar la teoría transcultural. un estudio comparativo del parentesco debe empezar poruña definición analítica transcultural de su dominio, que sea, primero, pertinente y, segundo, fructífera, para una explicación teórica comprensiva de las diferencias y las analogías culturales. <![CDATA[<b>Genetic and experiential motivations</b>: <b>the discourse of SMC on artificial insemination as a means of access to single-parenthood</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article analyzes the discourse on the motivations that Single Mothers by Choice (SMC) display in order to choose for or against the use of artificial insemination as a path to single parenthood. These discourses, produced in qualitative interviews as well as in other contexts of interaction (Internet Jorums, kedadas or informal get-togethers, female gatherings, etc.), have been subject to observation in the context of an ethnographic research conducted in Madrid, Spain, during 2008-2009. The results show that SMC claim two main types of motivations for choosing or rejecting this method to access motherhood: one refers to the importance granted to the genetic link between the mother and her son or daughter, and the other to the opportunity to experience "physical" motherhood. The study also considers the dichotomies that these women produce between biological and adoptive reproduction, and between the ideas of natural and artificial.<hr/>Se analizan los discursos sobre las motivaciones que las madres solteras por elección (MSPE) aducen para optar o no por la fecundación asistida como vía de acceso a la monoparentalidad. Estos discursos, producidos en entrevistas cualitativas y en otros contextos de interacción (foros de Internet, kedadas, reuniones de amigas, etcétera), obtenidos en el marco de una investigación etnográfica realizada en la Comunidad de Madrid (España) durante el periodo 2008-2009, ponen de manifiesto que las MSPE alegan dos tipos principales de motivaciones para elegir o rechazar este camino para ser madres: uno hace referencia a la importancia que le otorgan a la existencia de un vínculo genético entre madre e hijo, y el otro, a la posibilidad de vivir la experiencia "física" de la maternidad. Se estudian, por otro lado, las dicotomías que estas mujeres establecen entre la reproducción biológica y la reproducción adoptiva, así como entre lo natural y lo artificial. <![CDATA[<b>Identity, beliefs and reality</b>: <b>possible themes for a Freudian anthropology</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The text examines the relationship between anthropology and Freudian psychoanalysis through a historical description of their mutual influences. The author argues that both cultural and psychological determinism have lead to a dead end in the dialogue between both disciplines. Some of the topics that anthropology and psychoanalysis have in common are outlined. By examining some of Freud's work, the author suggests how these could contribute to the study of anthropology and concludes that the dialogue between the disciplines can lead to their cross-fertilization, as long as they do not attempt to replace each other.<hr/>El texto examina la relación entre la antropología y el psicoanálisis freudiano. a través de un recuento histórico de cómo ambos campos se han retroalimentado, se argumenta que el determinismo psicológico y el cultural han llevado a un callejón sin salida en el diálogo entre ambas disciplinas. Se delinean algunos ejes que la antropología y el psicoanálisis tienen en común. examinando varios textos de la obra de Freud, el autor sugiere algunas contribuciones que éstos pueden ha cer a la antropología, y concluye que ambos campos se enriquecen mutuamente mientras no intenten suplantarse. <![CDATA[<b>Antropología y simbolismo</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The text examines the relationship between anthropology and Freudian psychoanalysis through a historical description of their mutual influences. The author argues that both cultural and psychological determinism have lead to a dead end in the dialogue between both disciplines. Some of the topics that anthropology and psychoanalysis have in common are outlined. By examining some of Freud's work, the author suggests how these could contribute to the study of anthropology and concludes that the dialogue between the disciplines can lead to their cross-fertilization, as long as they do not attempt to replace each other.<hr/>El texto examina la relación entre la antropología y el psicoanálisis freudiano. a través de un recuento histórico de cómo ambos campos se han retroalimentado, se argumenta que el determinismo psicológico y el cultural han llevado a un callejón sin salida en el diálogo entre ambas disciplinas. Se delinean algunos ejes que la antropología y el psicoanálisis tienen en común. examinando varios textos de la obra de Freud, el autor sugiere algunas contribuciones que éstos pueden ha cer a la antropología, y concluye que ambos campos se enriquecen mutuamente mientras no intenten suplantarse.