Scielo RSS <![CDATA[Alteridades]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0188-701720160002&lang=pt vol. 26 num. 52 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[The daily experience of private cars and public transport within the Metropolitan Area in the Valley of Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se contrasta la experiencia del automóvil frente al transporte público en la zona Metropolitana del Valle de México. para desincentivar el uso del coche en urbes tan congestionadas como la Ciudad de México no sólo se tienen que captar los viajes y explicar los factores sociales de utilización del auto, sino también entender sus atractivos, desde la experiencia, en comparación con el transporte público, identificando tanto barreras al cambio modal como incentivos para disminuir la dependencia de este vehículo.<hr/>Abstract: The contrast between the experience of private cars and public transport within the Metropolitan area in the Valley of Mexico is analyzed. In order to discourage the use of private cars in cities as large and congested as Mexico City, it is necessary to explain not only the social factors of the use of cars and the number of daily trips, but it is also important to understand their appeal, from experience, compared to public transport, and identify the barriers as well as the incentives to reduce the reliance private cars as a means of transport. <![CDATA[Urban walks and sociability. Outlines from Mexico City]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: A partir de una experiencia de investigación cualitativa, exploratoria y etnográfica en la Ciudad de México, se abordará la práctica del caminar urbano desde la sociabilidad. Ésta atañe a cómo dicha práctica permite configurar vínculos interpersonales que van de las relaciones anónimas a los lazos afectivos, en un contexto espacial en movimiento, generando tendencias persistentes en el caminar como forma de relación social.<hr/>Abstract: This paper is an approach to the practice of urban walks from a sociability point of view, and an experience of qualitative, exploratory and ethnographic investigation in Mexico City. it concerns how this practice allows establishing interpersonal bonds from anonymous to emotional relations, in a moving spatial context, gener ating persistent trends in walking as a way of social relation. <![CDATA[The experience of urban walks at night]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este trabajo se interesa en la caminata urbana nocturna. Se parte de la hipótesis de que la caminata urbana se realiza de manera diferente según los ritmos de la ciudad durante la noche, cambiando del desplazamiento a la deambulación, por lo que surgen otras modalidades de la relación con la ciudad y con los otros, modalidades que van de un espacio público vivido de forma anónima a uno experimentado con familiaridad. El estudio exploratorio de una calle comercial parisina permite demostrar dicha hipótesis.<hr/>Abstract: This work is about urban walks at nighttime. The assumption is made that urban walks are different depending on the pace of the city during nighttime, shifting from just commuting to wandering. Other types of walks arise from the relation with the city and other people, which cover from public spaces lived anonymously to the ones experienced with familiarity. The exploratory study of a Parisian commercial street allows the demonstration of this hypothesis. <![CDATA[Observing together in movement: Possibilities, challenges or dilemmas of a collective ethnography]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200051&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La movilidad urbana desafía a los métodos tradicionales de investigación social para comprender los significados y experiencias de los viajes cotidianos. el presente artículo explora el uso de la etnografía como una práctica colectiva para comprender la movilidad cotidiana urbana en la ciudad de Santiago. la etnografía colectiva es producto de estrategias de trabajo de campo y de análisis que se imbrican con las características de las prácticas que analiza, signadas por su multiplicidad y fugacidad, así como por la relevancia de dimensiones corporales y materiales.<hr/>Abstract: Urban mobility challenges social research's traditional methods towards understanding the meanings and experiences of daily travels. this article explores the use of ethnography as a collective practice to comprehend daily mobility in the city of Santiago. Collective ethnography is the product of field-work and analytical strategies interwoven with the characteristics of the practices it analyses, marked by their multiplicity and transience, as well as by the relevance of corporeal and material dimensions. <![CDATA[Ethnic migration and urban life conditions in the south of the Metropolitan area of Buenos Aires]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200067&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo del presente trabajo es indagar el impacto que el proceso de urbanización y conformación de periferias tuvo en el asentamiento de un conjunto de familias indígenas en el Área Metropolitana de Buenos Aires, a fin de comprender sus condiciones de vida y reclamos actuales, pues, en dicho contexto, su identidad es doblemente negada (invisibilizada-cuestionada).<hr/>Abstract: The purpose of this paper is to investigate the impact that the process of urbanization and conformation of peripheries had in the establishment of a set of indigenous families in the Metropolitan area of Buenos Aires, in order to then understand the actual demands on their living conditions since, in this context, their identity has been twice denied (invisible-questioned). <![CDATA[Dissident cartographies in a center of juvenile justice. Counterpower of the dominated]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo aborda las prácticas contrahegemónicas con las que los grupos subalternos enfrentan el descrédito y la dominación a partir del material etnográfico recogido en un centro educativo de justicia juvenil español. Por un lado, cartografía las formas subrepticias mediante las cuales los jóvenes disfrazan la disidencia y oponen resistencia a prácticas degradantes de la educación correccional. Por otro, elucida la paradoja que éstas parecerían encerrar: pueden considerarse tanto válvulas de escape para mantener el orden social, como contraofensivas que marcan límites a la sujeción institucional.<hr/>Abstract: The article approaches the counterhegemonic practices with which subordinated groups face discredit and domination from the ethnographic material gathered in an educative center of spanish juvenile justice. On the one hand, cartography the surreptitious ways by means of which youngsters disguise dissidence and offer resistance to degrading practices of the correctional education. on the other hand, it elucidates the paradox that these seemed to contain: they may be considered as escape valves to maintain social order, as counter-offensives that establish the limits to institutional restraint. <![CDATA[Teaching transposition and socialization of anthropological knowledge at technopolis]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200093&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se realiza una reflexión crítica acerca de la comunicación pública y pedagógica del conocimiento antropológico en la Feria de Ciencias de Tecnópolis. La experiencia en ese lugar se transformó en una suerte de práctica etnográfica del público visitante, en cuyos discursos sobre la diversidad cultural fue percibida la reproducción de conceptos esencialistas y estereotipados, herederos de ideologías evolucionistas y etnocentristas.<hr/>Abstract: A critical reflection is made about the public and pedagogical communication of anthropological knowledge in the Science Festival at technopolis. The experience in that place was transformed into a kind of ethnographic practice of the visitor, in whose speeches on the cultural diversity the reproduction of essentialist and stereotyped concepts was perceived, heirs of evolutionist and ethnocentrist ideologies. <![CDATA[Geopolitics and the body. Privacy among men and state sponsored homophobia in Africa]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Con base en el informe sobre homofobia de estado de la asociación Internacional de lesbianas, Gays, Bisexuales, Trans e Intersexuales (ILGA), se analiza la corporalidad como territorio geopolítico y la intimidad entre hombres en el continente africano, problematizando este asunto desde una perspectiva africanista, a fin de cuestionar el colonialismo contemporáneo que permea la lucha internacional por los derechos sexuales.<hr/>Abstract: An analysis on the corporeal nature as a geopolitical territory and privacy among men in the african continent. It is based in the report about state-sponsored homophobia of the International association of lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex rights (ILGA), this subject is considered from an africanist perspective, in order to question contemporary colonialism, which penetrates the international struggle for sexual rights. <![CDATA[Marc Abélès y Máximo Badaró, <em>Los encantos del poder. Desafíos de la antropología política</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Con base en el informe sobre homofobia de estado de la asociación Internacional de lesbianas, Gays, Bisexuales, Trans e Intersexuales (ILGA), se analiza la corporalidad como territorio geopolítico y la intimidad entre hombres en el continente africano, problematizando este asunto desde una perspectiva africanista, a fin de cuestionar el colonialismo contemporáneo que permea la lucha internacional por los derechos sexuales.<hr/>Abstract: An analysis on the corporeal nature as a geopolitical territory and privacy among men in the african continent. It is based in the report about state-sponsored homophobia of the International association of lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex rights (ILGA), this subject is considered from an africanist perspective, in order to question contemporary colonialism, which penetrates the international struggle for sexual rights. <![CDATA[Lourdes Arizpe. Vivir para crear historia. Antología de estudios sobre desarrollo, migración, género e indígenas]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172016000200123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Con base en el informe sobre homofobia de estado de la asociación Internacional de lesbianas, Gays, Bisexuales, Trans e Intersexuales (ILGA), se analiza la corporalidad como territorio geopolítico y la intimidad entre hombres en el continente africano, problematizando este asunto desde una perspectiva africanista, a fin de cuestionar el colonialismo contemporáneo que permea la lucha internacional por los derechos sexuales.<hr/>Abstract: An analysis on the corporeal nature as a geopolitical territory and privacy among men in the african continent. It is based in the report about state-sponsored homophobia of the International association of lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex rights (ILGA), this subject is considered from an africanist perspective, in order to question contemporary colonialism, which penetrates the international struggle for sexual rights.