Scielo RSS <![CDATA[Alteridades]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0188-701720130002&lang=pt vol. 23 num. 46 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Presentación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Discourse and the Materiality of Constructive Processes in Mexico City</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt An interweaving of different constructive processes is analyzed, and their role in the configuration of urban development in the metropolitan area of Mexico City (zona metropolitana de la Ciudad de México -ZMCM). By carrying out some theoretical considerations on the power of civilizing discourse of globalization and the role of urbanization as a driving force of capitalist accumulation, this work offers an approach to some of the subjects that illustrate the proliferation of constructive processes that come to life in a daily basis, explaining the dynamism of the physical expansion of the city. It tries to identify the links between local constructive processes and the cumulative logic of global production of space.<hr/>Se analiza el entrelazamiento de diferentes procesos constructivos y su papel en la conformación de la mancha urbana de la zona metropolitana de la Ciudad de México (ZMCM). Al realizar algunas reflexiones teóricas sobre la potencia del discurso civilizatorio de la globalización y la función de la urbanización como motor de la acumulación capitalista, se ofrece un acercamiento a algunos puntos que ilustran la multiplicación de procesos constructivos que cotidianamente cobran vida y que explican el dinamismo del proceso de expansión física de la ciudad. Se busca identificar los eslabones entre los procesos constructivos locales y la lógica acumulativa de la producción global del espacio. <![CDATA[<b>Between Common Good and the Insular City</b>: <b>Urban Renovation in Mexico City</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article studies the case of renovation and recondition of an emblematic urban space: the park known as Alameda Central (Poplar grove park) located in the historical center of Mexico City. The analysis is part of an institutional policy of revaluation in places that are representative because of their collective significance and their heritage value. The features of this policy are illustrated, in contrast with the discourse that legitimates it and with the lines of action. This discourse refers to common good as well as common benefit to justify urban renovation, whereas the practice is directed to a logic of insular urbanism, focused on defining and outlining an island-space -over-regulated from within- without any connection to its environment. This analysis shows how renovation goes along with a process of eviction and distancing of populations considered discordant to the new space image.<hr/>Se estudia el caso de la renovación y remozamiento de un espacio urbano emblemático: el parque conocido como Alameda Central en el centro histórico de la Ciudad de México, como parte de una política institucional de revalorización de lugares representativos por sus significados colectivos y su valor patrimonial. Se ilustran las características de esta política contrastando el discurso que la legitima y sus formas de actuación. El discurso invoca tanto el bien común como el beneficio común para justificar la renovación urbana, mientras que la práctica está orientada por la lógica del urbanismo insular, abocado a definir y delimitar un espacio-isla -hiperreglamentado en su interior- sin conexiones con su entorno. Se muestra cómo la renovación va acompañada de un proceso de expulsión y alejamiento de las poblaciones consideradas discordantes con la nueva imagen del espacio. <![CDATA[<b>Protecting Public Spaces in the Historical Center of Coyoacán</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt An analysis of the neo-liberalization of public spaces in Latin America and its impact on street vendors and craftsmen, for whom these spaces constitute an essential part of their material and symbolic life. The historical center of Coyoacán is taken as an example to show the way in which street vendors and craftsmen -who were evicted from public spaces- undertook resistance strategies that stood as their commitment to integrating a public space, not only as a result of the economic importance, but also as a symbolic and emotional bond for the place; i.e., a sense of place.<hr/>Análisis de la neoliberalización del espacio público en América Latina y sus implicaciones sobre los vendedores ambulantes y artesanos, para quienes estos espacios constituyen una parte fundamental de su vida material y simbólica. Se toma el caso del centro histórico de Coyoacán para mostrar la forma en que los vendedores y artesanos ambulantes que fueron desalojados de los espacios públicos llevaron a cabo estrategias de resistencia que ejemplificaron su compromiso con un espacio, compromiso que no sólo es resultado de la importancia económica del lugar, sino también del vínculo simbólico y afectivo con el lugar, es decir, con su sentido de lugar. <![CDATA[<b>Urban Development and its Impact on Native Peoples in Mexico City</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This work is focused on the analysis of the meaning of village within a city such as Mexico City. Some of the main aspects of its definition are reviewed and questioned, as well as its transformations and the sociopolitical dynamics between them. The study and analysis of native peoples face to a city is of vital importance since, currently, their recognition and social visibility is at stake; besides, the drafting of a legislation is seeking to bind them politically and legally to the city.<hr/>Se analiza lo que implica ser pueblo en una urbe como la Ciudad de México, revisando y problematizando algunos aspectos centrales de su definición, transformaciones y dinámicas sociopolíticas entre ambos. El estudio de los pueblos originarios frente a la ciudad es vital, ya que en este momento está en juego no sólo su reconocimiento y visibilidad social, sino también el diseño de una legislación que busca incorporarlos política y jurídicamente a la ciudad. <![CDATA[<b>Power and Knowledge Dynamics in the Reconstruction of Ciudad Sagrada de Quilmes (Tucumán 1977-1981)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The activation of the archeological site of Ciudad Sagrada de Quilmes is analyzed as cultural patrimony of the province of Tucumán, and its reconstruction for touristic purposes during the 70s. It aims to demonstrate how -through the relationship of state agents, landowners, archeologists and local population- several control mechanisms and power exercises took part in the ideological model in which the Argentinian government at the time took action; as well as other subordination modes carried out at other times. Emerging strains during the process are also highlighted.<hr/>Se analiza la activación del sitio arqueológico Ciudad Sagrada de Quilmes como patrimonio cultural de la provincia de Tucumán y su reconstrucción con fines turísticos en la década de los setenta. El propósito es mostrar cómo -a través de las relaciones entre agentes estatales, terratenientes, arqueólogos y pobladores locales- se expresaron distintos mecanismos de control y ejercicios de poder que formaron parte del modelo ideológico a partir del cual se sustentaron las acciones impulsadas por el entonces gobierno de facto en Argentina, así como modalidades de subordinación ensayadas en otras épocas. También se señalan las tensiones emergentes en el proceso. <![CDATA[<b><i>Towards a Brand-new Mexico</i></b>: <b>Gamio's Pro-Indian Genealogy at the Beginning of Cardenism</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Within the pro-Indian genealogy of Gamio -started in his book Forjando patria-, and within the historical framework of Cardenism, indigenous representations and international program proposals of Towards a Brand-new Mexico are addressed. Firstly, the context and purpose of this book are described, placing them within the work and life of Gamio; then, reflections on the concept of nations, ethnical groups and interbreeding in Mexico during the 30s are made and, lastly, a reading of Gamio on cultural diversity and ethnical heterogeneity in the country is studied.<hr/>Dentro de la genealogía indigenista de Gamio -iniciada con Forjando patria-, y en el marco histórico del cardenismo, se abordan las representaciones de los indígenas y las propuestas del programa integracionista de nación de Hacia un México nuevo. Primero se describen el contexto y el propósito de este libro, señalando su lugar dentro de la obra y vida de Gamio; después se analizan las reflexiones de nación, los grupos étnicos y el mestizaje en el México de la década de los treinta; por último se indaga la lectura de Gamio sobre la diversidad cultural y la heterogeneidad étnica del país. <![CDATA[<b>The construction of identity and journalistic production and discourse in Chilean and Peruvian journals</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This work is an analysis on the way journalism is carried out by two press media in Chili and Peru on the other nation. To meet their goals, the following steps are taken: an evaluation on how the journals El Comercio (Peru) and La Cuarta (Chili) cover news events which strengthen a sense of belonging to their nations; a critical discourse analysis on common news of these massive written media in order to study the news coverage carried out on the others. A description on how these media contributes to the social construction of reality in their respective countries.<hr/>Se observan los procesos de construcción de noticias que hacen dos medios de prensa de Chile y Perú sobre la otra nación. Primero, se analiza cómo los diarios El Comercio de Perú y La Cuarta de Chile construyen acontecimientos noticiosos que fortalecen el sentimiento identitario de su nación; después se aplica el análisis crítico del discurso en noticias comunes de estos medios escritos masivos para estudiar la construcción noticiosa que realizan sobre los otros; y por último se describe la manera en que estos medios contribuyen a la construcción social de la realidad en sus respectivos países. <![CDATA[<b>Political work</b>: <b>towards an ethnographic theory from causal relationships and the importance of actions</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Through an heterodox comparative exercise from a classical analysis of Evans-Pritchard among the azande, an analysis on how the political work of militant groups and professional politicians of Peronism in a small city in Argentina is carried out, and seems pervaded by a causal tie. It is suggested that it is possible to integrate it in the ethnographic theory of political activity. This proposal is based on an interest for problematizing the possibilities of theoretical construction of ethnography and reconsidering the conceptual production in anthropology.<hr/>Mediante un ejercicio comparativo heterodoxo, a partir del análisis clásico de Evans-Pritchard entre los azande, se examina cómo el trabajo político de militantes y políticos profesionales peronistas de una pequeña ciudad Argentina aparece impregnado de un vínculo causal, y se sugiere que es posible integrarlo dentro de una teoría etnográfica de la actividad política. Esta propuesta se basa en un interés por problematizar las posibilidades de construcción teórica de la etnografía y reconsiderar la producción conceptual en antropología. <![CDATA[<b>Segunda Jornada</b> <b>por el Derecho a la Ciudad</b>: <b>Diálogo entre instituciones, movimientos y academia</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Through an heterodox comparative exercise from a classical analysis of Evans-Pritchard among the azande, an analysis on how the political work of militant groups and professional politicians of Peronism in a small city in Argentina is carried out, and seems pervaded by a causal tie. It is suggested that it is possible to integrate it in the ethnographic theory of political activity. This proposal is based on an interest for problematizing the possibilities of theoretical construction of ethnography and reconsidering the conceptual production in anthropology.<hr/>Mediante un ejercicio comparativo heterodoxo, a partir del análisis clásico de Evans-Pritchard entre los azande, se examina cómo el trabajo político de militantes y políticos profesionales peronistas de una pequeña ciudad Argentina aparece impregnado de un vínculo causal, y se sugiere que es posible integrarlo dentro de una teoría etnográfica de la actividad política. Esta propuesta se basa en un interés por problematizar las posibilidades de construcción teórica de la etnografía y reconsiderar la producción conceptual en antropología. <![CDATA[<b>Imaginando zapatismo Multiculturalidad y autonomía indígena en Chiapas desde un municipio autónomo</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Through an heterodox comparative exercise from a classical analysis of Evans-Pritchard among the azande, an analysis on how the political work of militant groups and professional politicians of Peronism in a small city in Argentina is carried out, and seems pervaded by a causal tie. It is suggested that it is possible to integrate it in the ethnographic theory of political activity. This proposal is based on an interest for problematizing the possibilities of theoretical construction of ethnography and reconsidering the conceptual production in anthropology.<hr/>Mediante un ejercicio comparativo heterodoxo, a partir del análisis clásico de Evans-Pritchard entre los azande, se examina cómo el trabajo político de militantes y políticos profesionales peronistas de una pequeña ciudad Argentina aparece impregnado de un vínculo causal, y se sugiere que es posible integrarlo dentro de una teoría etnográfica de la actividad política. Esta propuesta se basa en un interés por problematizar las posibilidades de construcción teórica de la etnografía y reconsiderar la producción conceptual en antropología. <![CDATA[<b><i>Homo Mobilis</i></b>: <b>La nueva era de la movilidad</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Through an heterodox comparative exercise from a classical analysis of Evans-Pritchard among the azande, an analysis on how the political work of militant groups and professional politicians of Peronism in a small city in Argentina is carried out, and seems pervaded by a causal tie. It is suggested that it is possible to integrate it in the ethnographic theory of political activity. This proposal is based on an interest for problematizing the possibilities of theoretical construction of ethnography and reconsidering the conceptual production in anthropology.<hr/>Mediante un ejercicio comparativo heterodoxo, a partir del análisis clásico de Evans-Pritchard entre los azande, se examina cómo el trabajo político de militantes y políticos profesionales peronistas de una pequeña ciudad Argentina aparece impregnado de un vínculo causal, y se sugiere que es posible integrarlo dentro de una teoría etnográfica de la actividad política. Esta propuesta se basa en un interés por problematizar las posibilidades de construcción teórica de la etnografía y reconsiderar la producción conceptual en antropología. <![CDATA[<b>Las artes del ritual</b>: <b>Nuevas propuestas para la antropología del arte desde el occidente de México</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172013000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Through an heterodox comparative exercise from a classical analysis of Evans-Pritchard among the azande, an analysis on how the political work of militant groups and professional politicians of Peronism in a small city in Argentina is carried out, and seems pervaded by a causal tie. It is suggested that it is possible to integrate it in the ethnographic theory of political activity. This proposal is based on an interest for problematizing the possibilities of theoretical construction of ethnography and reconsidering the conceptual production in anthropology.<hr/>Mediante un ejercicio comparativo heterodoxo, a partir del análisis clásico de Evans-Pritchard entre los azande, se examina cómo el trabajo político de militantes y políticos profesionales peronistas de una pequeña ciudad Argentina aparece impregnado de un vínculo causal, y se sugiere que es posible integrarlo dentro de una teoría etnográfica de la actividad política. Esta propuesta se basa en un interés por problematizar las posibilidades de construcción teórica de la etnografía y reconsiderar la producción conceptual en antropología.