Scielo RSS <![CDATA[Comunicación y sociedad]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0188-252X20170003&lang=pt vol. num. 30 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[30 years of <em>Comunicación y Sociedad</em>: changes and permanence in the academic field of communication]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se analizan los artículos y ensayos publicados en Comunicación y Sociedad de 2004 a 2016 para mostrar tendencias de autorías, adscripciones y temas abordados, así como revelar enfoques teóricos y metodológicos que prevalecen en el campo de la comunicación. Mediante un análisis de contenido encontramos que el enfoque crítico es preponderante en las investigaciones realizadas, así como la utilización de metodologías tradicionales.<hr/>Abstract: The articles and essays published in Comunicación y Sociedad from 2004 to 2016 are analyzed to show authorship tendencies, lines and subject matters followed, as well as to reveal the theoretical and methodological approaches that prevail in the field of communication. By means of a content analysis we find that the critical approach predominates in the research conducted, as well as the use of traditional methodologies. <![CDATA[From the consideration of communication as a field to the consideration of communication as a transdisciplinary concept: history, theory and objects of knowledge]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El trabajo centra su atención en el papel que la historia ha tenido en la construcción del campo y la investigación de la comunicación así como en las posibilidades de pasar de la consideración de la comunicación como campo académico a la consideración de la comunicación como un concepto transdisciplinar. Se pone especial énfasis en la historia, la teoría y los objetos de conocimiento.<hr/>Abstract: The present work focuses its attention in the role history has had in the construction of the field of communication, the research practice and in the possibilities of moving from the consideration of communication as an academic field to the consideration of communication as a transdisciplinary concept. The article plays special attention to the history, theory and to the objects of knowledge. <![CDATA[Methodology flows from the Latin American South. The zone of Communication and Horizontal Methodologies]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este artículo, dar vuelta al mapa implica rediseñar las representaciones del poder. Invertir la tradicional visión de los flujos de pensamiento para colocar, de otro modo, la investigación en comunicación y cultura, visibiliza un conjunto de investigaciones que vienen del Sur y que han dado forma a un pensamiento latinoamericano que desarrolla sus propias teorías y metodologías. La historia de los flujos de las teorías latinoamericanas se actualiza en este artículo, en los Métodos Horizontales como propuesta para construir nuevo conocimiento en Comunicación y cultura.<hr/>Abstract: In this article, turning the map around implies redesigning representations of power. Reversing the traditional vision of flows of thought, situating communication and culture research in another way, brings into view a set of studies coming from the South, giving form to a Latin American thought developing its own theories and methodologies. This article updates the history of Latin American theory flows, based upon Horizontal Methods for building new knowledge in Communication and Culture. <![CDATA[<strong>Television beyond itself in Latin America</strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En América Latina la televisión sigue siendo un medio de comunicación importante; la historia, la política, el mercado, pero sobre todo la cultura y sus audiencias la mantienen viva. No obstante que los jóvenes estén migrando a otras pantallas, los contenidos de la televisión siguen siendo un referente en las experiencias audiovisuales de todos. Con cambios en su recepción, producción, programación, y modelos de negocio, la televisión en vez de desaparecer, “estalla” y se amplifica en lo televisivo como una experiencia cultural múltiple y una oportunidad de “reinvención” de sus audiencias.<hr/>Abstract: Television in Latin America continues to be an important medium for the population; politics, history, the market, and especially the culture and its audiences keep television alive. In spite of the fact that millennials enjoy television from a variety of screens, television contents remain as a reference in everybody´s audiovisual experiences. With changes in its reception, production, programming, and business models, television “exploits”, instead of disappearing, amplifying itself into the televisual, keeping itself as a multicultural experience, and as a unique opportunity for its audiences’ reinvention of themselves. <![CDATA[Connectivity and digital inequality in Jalisco, Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300129&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este trabajo explora el estado que guarda el fenómeno de la desigualdad digital, medido en términos de conectividad, en el contexto del estado de Jalisco, una entidad de la República Mexicana, cuyos niveles de desarrollo y bienestar social se ubican en el tercio superior dentro del país, pero en el que campean también importantes indicadores de pobreza y desigualdad. El análisis se elabora tomando en consideración las tendencias generales que imperan en el desarrollo de las TIC a nivel global y nacional.<hr/>Abstract: This article deals with the question of digital inequality, measured in terms of connectivity, within the context of the state of Jalisco, whose development indicators tend to place it as one of the most developed states in Mexico, but nonetheless it accumulates significant evidence of poverty and social disparities. This analysis is carried out taking into account ICT general tendencies of development at the national and international level. <![CDATA[Latin American scientific journals of Communication indexed in WoS, Scopus and Open Access databases]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se analiza la presencia de revistas de comunicación editadas en Latinoamérica en bases de datos científicas regionales e internacionales. Se identifica su participación por país e idioma de publicación, así como su disponibilidad al público ya sea abierta o de paga. El principal hallazgo es que -pese al incremento de la profesionalización e investigación en esta área- la presencia de estas revistas en dichas bases es limitada.<hr/>Abstract: We analyze the presence of communication journals published in Latin America in regional and international scientific databases. We identified the country and language in which these journals are published, as well as its availability in open or paid access. The main finding is that -despite the increase of professionalization and research in this field- communication journals have limited presence in these databases. <![CDATA[Spanish TV reception in the multiscreen era]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo estudia la recepción de la ficción televisiva española mediante una combinación de técnicas de análisis offline (cuestionarios y focus group) y online (comentarios en Internet). Los resultados del análisis offline revelan el carácter complementario y especializado de los dispositivos, aunque el análisis online no aporta evidencias sobre el impacto de las segundas pantallas en los procesos de socialización, ni sobre la construcción de identidad femenina.<hr/>Abstract: This article studies the reception of the Spanish television fiction, by combining offline analysis techniques (questionnaires and focus group) and online (analysis of comments on Internet). The offline analysis reveals the complementary and specialized nature of the devices, but the online analyses do not provide evidence about the impact of the second screen in the socialization process, nor on the construction of feminine identity. <![CDATA[Party bias in the media. A methodological critique and proposal]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La constatación científica del sesgo partidista ha sido problemática dadas sus dificultades metodológicas en relación a tres aspectos aquí examinados: el estructural, cuando los investigadores naturalizan la norma de neutralidad en sistemas mediáticos donde es contingente; el organizacional, cuando se ignora la superioridad operativa de unas campañas sobre otras; y el metodológico, acerca del muestreo y validez de los indicadores usados. Las soluciones propuestas en el texto se ponen a prueba en la cobertura de las elecciones mexicanas de 2012, con resultados sugerentes.<hr/>Abstract: Scientific validity of media bias is a complicated issue in communication studies, because of three methodological difficulties here examined: structural, when researchers take the norm of objectivity as given in systems that could uphold different values; organizational, when researchers ignore the organizational superiority of some campaigns over others; and methodological, in regards of the principles of sampling and the validity of commonly used indicators. Lastly, we suggest some practices to prevent these issues and illustrate their relevance in the coverage of the 2012 presidential elections; thus far with promising results. <![CDATA[<strong><em>Slacktivism</em> as a mobilization resource in social networks: The <em>#BringBackOurGirls</em> case</strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300239&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este trabajo estudia el desarrollo de la campaña #BringBackOurGirls en Twitter, durante 2014, a través de seis APIs de medición de redes sociales. El objetivo es aproximarse a las ventajas que supone el Slacktivismo, como fenómeno de movilización social en Internet, desde los presupuestos de la Teoría de Movilización de Recursos (TMR) y su efectividad para impactar la agenda política mundial.<hr/>Abstract: This paper studies the #BringBackOurGirls campaign development on Twitter, during 2014, through the use of six social networks measurement APIs. Its main objective is to approach the advantages that Slacktivism represents as a social mobilization phenomenon on the Internet, from the assumptions of the Resource Mobilization Theory (RMT) and its effectiveness in impacting the global political agenda. <![CDATA[<strong>Perception and consumption of Telenovelas and Ethnic Identity of male and female Indigenous University Students: The Case of <em>Un Refugio para el Amor</em></strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2017000300265&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Los medios de comunicación son un agente socializador de procesos de redefinición identitaria. Aquí se muestra cómo cierto contenido de telenovelas es resignificado y valorado por universitarios indígenas, así como su identificación con él. Se organizaron grupos de discusión cuyos resultados sugieren que el género determina cómo el contenido de telenovelas es interiorizado y su vinculación con la conciencia del ser indígena.<hr/>Abstract: The mass media is a socializing agent of processes of identity redefinition. Here it is shown how certain content of telenovelas is re-signified and valued by indigenous university students, as well as their identification with it. Focus groups were organized, their results suggest that gender determines how the content of telenovelas is internalized and its link with the consciousness of being indigenous.