Scielo RSS <![CDATA[Comunicación y sociedad]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0188-252X20210001&lang=en vol. 18 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Communicative habitus and social distancing. Effects on the modes of sign production during the COVID-19 pandemic]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el año 2020 dentro del contexto de la pandemia del virus SARS-CoV-2, en México se implementaron las políticas sanitarias de “distanciamiento social”. En este ensayo hacemos una reflexión teórica sobre los efectos en el modo de producción de signos que esta medida generó. El trabajo inicia con nuestra definición de hábito comunicacional y la relación teórica que guarda con el distanciamiento social para analizar desde ahí el control evolutivo de los sistemas desde un enfoque sistémico-semiótico.<hr/>Abstract In the year 2020, in the context of the SARS-CoV-2 pandemic, Mexico’s government implemented health policies of “social distancing”. In this essay, we make a theoretical reflection on this policies’ effects on signs’ production. The paper begins with our definition of communicational habitus and the semiotic relationship with social distancing to analyze systems’ evolutionary control from a systemic-semiotic approach. <![CDATA[Cinema and transdiscursive semiotics. Digital cinema in the multiscreen era: a new environment, a new spectator]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En los últimos años se ha venido configurando un entorno cinematográfico nuevo, donde el acto de ver una película en sala, se había ya articulado como un elemento comercial menor dentro de la industria cinematográfica. Pero esa tendencia, con la llegada de la COVID-19 y la prohibición de acudir a salas comerciales, se vio acelerada generando el nuevo cine de las multipantallas, que ha introducido cambios que no serán ya reversibles. Esto nos puede llevar a plantearnos si estamos aún hablando de cine, en el sentido que se le ha dado desde su invención.<hr/>Abstract In recent years, a new cinematic environment has been taking shape, where the act of watching a film in a cinema had already been articulated as a minor commercial element within the film industry. But this trend, with the arrival of COVID-19 and the ban on commercial cinemas, was accelerated, generating the new multi-screen cinema: which has dominated the international scene in 2020, the first quarter of 2021, and which has introduced changes that will no longer be reversible. This may lead us to question whether we are still talking about cinema, in the sense it has been given since its invention. <![CDATA[The Effect of Sense of Movement in Audiovisual Media: A Study on Kineticism as a Formant of Expression in Globo News’ Institutional Motion Sequence <em>Intolerância</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La viñeta institucional Intolerancia del canal de televisión por subscripción brasileño Globo News es el objeto de análisis de este artículo. Ilustrada y dirigida por el diseñador israelí Noma Bar, Intolerancia revela en sus estructuras discursivas cómo la mirada de los medios de comunicación hegemónicos de un país latinoamericano sobre los conflictos identitarios entre Oriente y Occidente se alinea con las potencias occidentales. Siguiendo la estela de los planteamientos teóricos desarrollados por Floch en la semiótica plástica y las postulaciones de Bergson sobre el mecanismo del movimiento cinematográfico en la filosofía, el trabajo propone considerar el cinetismo como un formante constitutivo de la visualidad en los textos audiovisuales, siendo la viñeta analizada un objeto notablemente ejemplar para demostrar la hipótesis.<hr/>Abstract This paper analyzes the Brazilian cable television channel Globo News’ institutional motion sequence Intolerância. Israeli designer, Noma Bar, illustrated and directed Intolerância, which reveals in its discursive structures how the gaze of a Latin American country hegemonic media on the identity conflicts between West and East is aligned with Western powers. In the wake of Floch’s theoretical developments in plastic semiotics and Bergson’s postulations on the mechanism of the philosophy-centered filmmaking movement, this study aims to consider kineticism as a constitutive formant of visuality in audiovisual texts. The analyzed motion sequence is a notably exemplary object of establishing such hypothesis. <![CDATA[News and health frames in Mexican television. Focus on gender perspective content]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Partiendo de aportes donde convergen comunicación, salud y género, se intenta esclarecer cómo se caracterizan las noticias y encuadres de salud en la televisión, atendiendo principalmente actores y acciones. El objetivo es observar la presencia institucional, la visibilidad y paridad según sexo y perspectiva de género. Mediante el análisis de contenido de 510 piezas de TV Azteca, Televisa y C7 -utilizando como herramienta el Análisis de Componentes Principales en SPSS- se encontró una presencia mayoritaria de actores políticos o del sistema sanitario, menor presencia de la mujer y la ausencia de perspectiva de género en las informaciones.<hr/>Abstract Based on contributions where communication, health and gender converge, an attempt is made to clarify how news and health frames are characterized on television, mainly addressing actors and actions. The objective is to observe the institutional presence, visibility and gender parity and perspective. Through the content analysis of 510 pieces from TV Azteca, Televisa and C7 -using Principal Component Analysis in SPSS as a tool- a major presence of political actors or the health system was found, a lesser presence of women and the absence of gender perspective in the information. <![CDATA[Immersive and brand journalism in educational and cultural information. The case of RTVE <em>Lab</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente investigación analiza el uso del periodismo inmersivo y de marca en la información publicada por el Lab de RTVE. Se emplea el método del estudio de caso, combinando técnicas cualitativas y cuantitativas. Los resultados revelan que la realidad virtual (RV) es un formato atractivo para difundir noticias culturales porque favorece la experiencia inmersiva del usuario, y solo en un 20% se utiliza este formato para informar contenido de marca.<hr/>Abstract The aim of this research is to analyze the use of immersive and brand journalism in the information published by RTVE Lab. The case study method has been used, which combines both qualitative and quantitative techniques. The results reveal that virtual reality (VR) is an attractive format for disseminating cultural news because it enhances the immersive experience of the user; yet approximately only 20% of VR is used to provide information about branded content. <![CDATA[Netflix TV fiction series showrunners’ interaction and communication strategies on Twitter]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100304&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo estudia cómo los showrunners se comunican con su audiencia en la red social Twitter. Tras una revisión literaria sobre el panorama televisivo derivado de la implantación de servicios de streaming y redes sociales, se analizan cuantitativa y cualitativamente las técnicas, el contenido y los elementos audiovisuales y textuales que utilizan en Twitter los showrunners de series originales de Netflix. A pesar de la heterogeneidad de su gestión, los resultados reflejan un uso reiterado del hashtag de la serie de televisión, de los tuits informativos/promocionales y de los enlaces externos.<hr/>Abstract This paper studies the techniques used by showrunners to communicate with their audience on the social network Twitter. Following a literature review of the television landscape resulting from streaming services and social media, the techniques, content, and audiovisual-textual elements present in the Twitter activity of the showrunners of original Netflix TV series are quantitatively and qualitatively examined. In spite of the heterogeneous activity, the findings indicate repeated use of the TV series’ hashtag, informative/promotional tweets, and external links. <![CDATA[Youth sound consumption practices, between big platforms and the radio ecosystem: the case of Colombia-Spain]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta un análisis y correlación de las prácticas juveniles de consumo sonoro desde las especificidades comparativas de los ecosistemas universitarios colombianos y españoles. Mediante una metodología cuantitativa-cualitativa aplicada a una muestra de 160 sujetos, se confirma un patrón de corte generacional tanto en el uso de dispositivos como en el tipo de contenido demandado. Asimismo, se perfila la irrupción de un consumidor híbrido en cuya sonoesfera digital conviven contenidos procedentes de plataformas globales, radiofónicas y podcasts, e interesado por la oferta del ecosistema radiofónico propio.<hr/>Abstract This paper presents an analysis and correlation of youthful sound consumption practices from the comparative specificities of Colombian and Spanish university ecosystems. Through a quantitative-qualitative methodology applied to a sample of 160 subjects, a generational cut pattern is confirmed both in the use of devices and in the type of content demanded. Likewise, the emergence of a hybrid consumer in whose digital sonosphere contents from global platforms, radio and podcasts coexist, and who is interested in the offer of the own radio ecosystem is outlined. <![CDATA[The Myth of Romantic Love in the journalistic account of femicides of women of legal age in Colombia]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100306&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo busca evidenciar el papel que ha desempeñado la prensa escrita colombiana en la construcción del relato social sobre el feminicidio de mujeres mayores de edad en el país. Esto, por medio de la identificación de la macroestructura dominante en más de 1 000 productos periodísticos provenientes de más de 20 periódicos locales y nacionales. La muestra, que se tomó durante casi tres años, fue sometida a un análisis de contenido que evidenció que la macroestructura dominante no es el entendimiento del feminicidio como fenómeno social, ni la divulgación de la ley antifeminicidio en Colombia; es el Mito del Amor Romántico como elemento discursivo presente en la mayoría de los casos publicados en la prensa nacional.<hr/>Abstract This article seeks to demonstrate the role played by the Colombian written press in the construction of the social narrative on the femicide of adult women in the country, through the identification of the dominant macrostructure in more than 1 000 journalistic products from more than 20 local and national newspapers. The sample, which was taken over three years, was subjected to a content analysis that showed that the dominant macrostructure is neither the understanding of femicide as a social phenomenon, nor the dissemination of the antifemicide law in Colombia, but the Myth of Romantic Love as a discursive element present in most of the cases published in the national press. <![CDATA[The other faces of the prosumer: a review of the foundational concepts of pro-am (professional amateur) and maker]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El concepto de prosumidor, con cuatro décadas cumplidas desde que fuera acuñado por Alvin Toffler, se ha mantenido como el término conceptual más prevalente en los estudios sobre consumo-producción; con todo, distintos conceptos que matizan la idea de prosumidor han ido apareciendo a lo largo de, al menos, las dos últimas décadas. Así, el objetivo de este trabajo es llevar a cabo una revisión a los elementos heurísticos de dos conceptos relevantes, y considerados fundacionales, en este ámbito, para extender el abanico terminológico en este campo de estudios: los conceptos pro-am y maker.<hr/>Abstract The concept of prosumer, with four decades since it was coined by Alvin Toffler, has remained the most prevalent conceptual term in studies on consumption-production. However, different concepts that add nuance to the idea of prosumer have been appearing throughout, at least, two decades. Thus, the objective of this work is to carry out a review of the heuristic elements of two relevant, and considered foundational, concepts in this area, to extend the terminological range in this field of studies: the pro-am and maker concepts. <![CDATA[Digital communication based on open data and the 2030 Agenda in Latin America: new opportunities]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100308&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo valora la potencialidad de los datos abiertos como oportunidad para el desarrollo de sociedades pacíficas e inclusivas. Estudia el sector infomediario latinoamericano, en el contexto fijado por la Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible, mediante el análisis DEPUC (Descripción, Participación, Uso y Características) de 35 casos: el resultado es la caracterización de la aportación de estos productos a la gobernanza y a la participación y el empoderamiento de la ciudadanía como factores de desarrollo de marcada relevancia transnacional y de cooperación latinoamericana.<hr/>Abstract The paper values the potential of open data as an opportunity for the development of peaceful and inclusive societies. Studies the Latin American infomediary sector, in the context set by the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals, through the DEPUC analysis (Description, Participation, Use and Characteristics) of 35 cases: the result is the characterization of the contribution of these products to governance and the participation and empowerment of citizens as factors of development of marked transnational relevance and Latin American cooperation. <![CDATA[Instant messaging as an informative source in organizational communication: WhatsApp Business in Mexico and Spain]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen WhatsApp es el servicio de mensajería más empleado en México y en España. Esta investigación es pionera en evaluar la implantación y los mecanismos de interacción de WhatsApp Business, la versión específica que la aplicación ha creado para las organizaciones. A partir de una muestra compuesta por 200 empresas, los resultados presentan un estudio comparativo entre ambos países. Las conclusiones apuntan a un nivel bajo de implementación y carencias significativas en el desarrollo dialógico, por lo que se diagnostica la necesidad de adaptarse a los espacios habituales de participación ciudadana.<hr/>Abstract WhatsApp is the most used messaging service in Mexico and Spain. This research is innovative in evaluating the implementation and interaction mechanisms of WhatsApp Business, a specific version of the app that has been created for companies. From a sample made up of 200 companies, presented here is a comparative study of both countries. The results show a low level of implementation and significant deficiencies in dialogic development. Hence, the need to adapt to the usual spaces of citizen participation is identified. <![CDATA[Memes and semiotic processes related to the pandemic in Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2021000100311&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Para reflexionar sobre procesos de semiosis relacionados con la pandemia por el SARS-CoV-2 -COVID 19- en México, se analizan memes que circularon en Internet en la primera mitad del año 2020. A partir de un marco teórico interdisciplinario se muestra cómo estos discursos digitales refuerzan la discriminación y la exclusión, propagan ideologías globales, son vehículo para la expresión colectiva de emociones y fueron un recurso semiótico para reforzar procesos súbitos y masivos de coerción semiótica (como la sana distancia o el confinamiento) o para contribuir a la reconversión semiótica que ha implicado la “nueva normalidad”.<hr/>Abstract In order to examine the semiotic processes associated with the SARS-CoV-2/COVID-19 pandemic in Mexico, the present work analyses memes that circulated on the Internet in the first half of 2020. Based on an interdisciplinary theoretical framework, this study reveals how these digital discourses contribute to the construction of social meanings that reinforce discrimination and exclusion, spread global ideologies, act as a vehicle for the collective expression of emotions and become a semiotic resource for either the reinforcement of sudden and massive processes involving semiotic constraints (such as social distancing or confinement), or for the semiotic conversion brought about by the “new normal”.