Scielo RSS <![CDATA[Educación química]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0187-893X20190004&lang=en vol. 30 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Chemistry and Materials Engineering: a new program]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Facultad de Química de la Universidad Nacional Autónoma de México se complace en anunciar, a través de esta Comunicación Especial, el nacimiento de una nueva licenciatura que comenzará a ofrecerse en agosto del año 2020: la licenciatura en Química e Ingeniería en Materiales. Los egresados de esta licenciatura serán profesionistas que podrán identificar y resolver problemas relacionados con los materiales, que incluyen materiales cerámicos, electrónicos, magnéticos, biomateriales (las prótesis por ejemplo), materiales sustentables y materiales para la obtención de fuentes alternativas de energía, por mencionar algunos ejemplos. Los profesionales egresados de esta licenciatura serán capaces de realizar investigación interdisciplinaria y coordinar proyectos tecnológicos dentro de un marco de desarrollo sustentable y socialmente responsable.<hr/>Abstract The Faculty of Chemistry of the National Autonomous University of Mexico is pleased to announce, through this Special Communication, a new program that will begin to be offered in August 2020: the degree in Chemistry and Materials Engineering. Graduates will be professionals who can identify and solve problems related to materials, including ceramic, electronic, magnetic, biomaterials (prostheses for example), sustainable materials and materials for obtaining alternative sources of energy. The professionals graduated from this degree will be able to carry out interdisciplinary research and coordinate technological projects within a framework of sustainable and socially responsible development. <![CDATA[Use of polarization curves for understanding ion transport trough an ion exchange membranes]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La electrodiálisis es un proceso electroquímico de separación muy usando en la industria y en remoción de contaminantes presentes en agua, por lo que es muy importante entender los fenómenos asociados a este proceso. Sin embargo, se han publicado pocos estudios enfocados a facilitar su comprensión. Por estas razones, en este trabajo se propone emplear curvas de polarización para estudiar cómo afecta al transporte de un ion a través de una membrana de intercambio iónico, la concentración del ion y su carga; y la incrustación de sales insolubles en la membrana.<hr/>Abstract Electrodialysis is an electrochemical separation process very used in industry and elimination of pollutants contained in water, so is very important to understand phenomena associated to this process. However, there are only few works that have focused on proposing methods to facilitate your understanding. For these reasons, in this work is proposed using polarization curves to study effect of ion concentration, charge of ion and scaling of membrane in ionic transport through an exchange ion membrane. <![CDATA[Solution and analysis of the Södergren model for Grätzel type solar cells using Excel’s Solver function]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La simulación de experimentos es un aspecto que ha cobrado interés en el último tiempo en la enseñanza de la Química en los casos donde no se disponga de reactivos o del equipo necesario para la realización de éstos. Excel es un programa informático desarrollado y distribuido por Microsoft Corp. que permite realizar tareas contables y financieras mediante hojas de cálculo, forma parte de Microsoft Office y es utilizado en gran parte del mundo. Permite realizar muy diversas operaciones e incluye el complemento Solver. Con este complemento es posible el ajuste de datos experimentales utilizando funciones lineales y no lineales como el modelo matemático de Södergren que rige el comportamiento de celdas solares tipo Grätzel. Este tipo de experiencias le permiten al alumno integrar conocimientos de Fisicoquímica con conocimientos de Matemáticas y Computación.<hr/>Abstract The simulation of experiments is an aspect that has recently gained interest for teaching chemistry in cases where reactives are not available or the equipment necessary to carry them out. Excel is a computer program developed and distributed by Microsoft Corp. that allows accounting and financial tasks through the use of spreadsheets, is part of Microsoft Office and is used in much of the world. It allows a variety operations and includes the Solver complement. With this complement it is possible to adjust experimental data using linear and nonlinear functions such as the mathematical model of Södergren that governs the behavior of Grätzel-type solar cells. This type of experience allows the student to integrate knowledge of Physicochemistry with knowledge of Mathematics and Computing. <![CDATA[The Green Chemistry Approach Models in Chemistry Teaching]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400034&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A Química Verde (QV) é um tema crescente no ensino de Química. Todavia, seu ensino pode tender aos vieses técnico/instrumental ou crítico, a depender da forma como é inserida nos currículos e na didática da sala de aula. Diante disso, este trabalho buscou construir possíveis modelos de abordagem da Química Verde no ensino de Química considerando as tendências acima mencionadas, sendo que o Modelo 1 está inteiramente associado à tendência técnica/instrumental, o Modelo 2 consegue trazer elementos mais críticos do ensino da QV e o Modelo 3, se insere inteiramente numa proposta crítica da QV. Utilizando-se dos modelos concebidos, buscou-se analisar 8 (oito) propostas didáticas de licenciandos em Química de uma instituição de ensino superior brasileira, a fim de identificar o modelo adotado pelos acadêmicos para inserir a QV nas aulas voltadas ao Ensino Médio. Os resultados demonstram que 4 (quatro) propostas mantiveram-se inteiramente sob o Modelo 1; 2 (duas) conseguiram atingir o Modelo 2 e as outras duas mesclaram elementos dos Modelos 2 e 3. Depreende-se, portanto, que a inserção da QV na formação de professores deve considerar os diferentes modelos de abordagem dessa temática para assim nortear propostas críticas de aplicação no Ensino Médio.<hr/>Abstract Green Chemistry (GC) is a growing subject in Chemistry teaching. However, its teaching may tend to technical / instrumental or critical bias, depending on how is embedded in classroom curriculum and didactics. Therefore, this work sought to build possible models of approach to Green Chemistry in Chemistry teaching, considering the aforementioned trends, with Model 1 being entirely associated with technical / instrumental tendency, Model 2 is able to bring more critical elements of GC teaching and Model 3 is entirely within a critical GC proposal. Using the designed models, we tried to analyse 8 (eight) didactic proposals of undergraduate Chemistry teaching students of a Brazilian higher education institution, in order to identify the model adopted by the academics to insert the GC in the classes directed to High School. The results show that 4 (four) proposals remained entirely under Model 1; 2 (two) were able to reach Model 2 and the other two merged elements of Models 2 and 3. It is understood that the insertion of GC in teacher training must consider the different models of approach to this theme in order to guide critical proposals for application in High School. <![CDATA[Chemical quantification of lipids in salt stressed semihydroponic tomato crops - an alternative to use in projects of biannual courses]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se evaluó el contenido de lípidos totales, triglicéridos y esteroles de cultivos semihidropónicos de tomate (Solanum lycopersicum) en condiciones de estrés salino, utilizando métodos químicos de cuantificación. Los resultados muestran una movilización de las fracciones lipídicas en respuesta a la salinidad similar a lo reportado por otros trabajos de investigación, lo que permite concluir que los métodos químicos utilizados en laboratorios clínicos son una buena alternativa para realizar experimentos similares dentro de cursos de pregrado como Instrumentación Química o Fisiología Vegetal.<hr/>Abstract The content of total lypids, triglycerides and sterols were evaluated in salt stressed tomato (Solanum lycopersicum) semihydroponic crops by using chemical methods of quantification. Results show lipid movilization in response to salt stress, which was very similar to reported by scientific literature, concluding that these chemical methods used in clinical laboratories are a good choice in order to perform similar experiments in four-months undergraduate courses such as Chemical Instrumentation or Plant Physiology. <![CDATA[Incidence of ludic resources in the teaching: learning process of Organic Chemistry I]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo de investigación tiene la finalidad de diseñar, elaborar, implementar y evaluar recursos lúdicos, utilizados como herramienta de apoyo en el proceso de enseñanza - aprendizaje de la asignatura de Química Orgánica I en el programa académico de Licenciatura en Biología y Química de la Universidad Tecnológica del Chocó (UTCH), Quibdó - Colombia. Esta investigación presenta un diseño cuasi-experimental, en donde la enseñanza de la química en un grupo denominado experimental, se implementó las actividades lúdicas y en otro grupo control se desarrolló a través del método de enseñanza tradicional. Se utilizó instrumentos como la guía de observación, encuestas y cuestionarios para compilar, categorizar y triangular la información recolectada. Los resultados revelan que los recursos lúdicos inciden positivamente en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química orgánica. Estos resultados se obtuvieron mediante la aplicación de la estadística descriptiva y las pruebas paramétricas o no paramétricas a través del empleo de Microsoft Excel y el programa estadístico SPSS.<hr/>Abstract This research work show to design, develop, implement and evaluate ludic resources, to be used as a support tool in teaching - learning process of the Organic Chemistry I in the academic program of Bachelor in Biology and Chemistry of the Universidad Tecnológica del Chocó (UTCH), Quibdó - Colombia. This research presents a quasi-experimental design, where the teaching of chemistry in a group called experimental, ludic activities were implemented and in another control group was developed through the traditional teaching method. Instruments such as the observation guide, surveys and questionnaires were used to compile, categorize and triangulate the information collected. The results reveal that recreational resources have a positive effect on the teaching-learning process of organic chemistry. These results were obtained through the application of descriptive statistics and parametric or non-parametric tests through the use of Microsoft Excel and the SPSS statistical program. <![CDATA[Experimental activities using Zn and Zn-Al alloys for teaching of materials engineering and manufacturing processes]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo se reúnen una serie de actividades experimentales que se han generado, usando al Zinc y a las aleaciones Zn-Al como recurso didáctico para la enseñanza de materias del campo de los Materiales, de la Manufactura y de la Ingeniería de Superficies. Se proponen, asimismo, experiencias que se pueden incluir en el futuro y se presenta un análisis de las ventajas y limitaciones de la utilización didáctica del zinc y las aleaciones Zn-Al, todo esto como una alternativa atractiva para mejorar los resultados del proceso enseñanzaaprendizaje de estas asignaturas. Entre las ventajas de estos recursos conviene señalar que el procesamiento ocurre a temperaturas mucho menores de las convencionalmente empleadas con aceros y que se puede tener una gama de opciones adicionales para la enseñanza de procesos novedosos.<hr/>Abstract In this work, a series of experimental activities that have been generated using Zinc and Zn-Al alloys, as a didactic resource for teaching in the field of Science, Engineering or Materials Technology; of the Manufacturing Processes and Surface Engineering areas. We also propose experiences that can be included in the future, and, finally, we present an analysis of the advantages and limitations of the use of zinc and Zn-Al alloys, which are abundant and underused resources in our countries, as an attractive alternative to improve the results of the teachinglearning process in these subjects. Among the advantages of these resources, it is important to point out that the processing occurs at temperatures much lower than those conventionally used with steels and that there is a range of additional options for teaching different processes. <![CDATA[Non-associative behavior of thiophenols: trouton’s rule, ramsey-shields- eötvös equation and application of hammett equation to the surface tension data - a chemical education perspective]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Non-associative behavior of thiophenols is explained on the basis of Trouton’s rule, proton acceptor-donor cites and application of Hammett equation to the surface tension data of thiophenols.<hr/>Resumen El comportamiento no asociativo de los tiofenoles se explica sobre la base de la regla de Trouton, las citas del donante aceptor de protones y la aplicación de la ecuación de Hammett a los datos de tensión superficial de los tiofenoles. <![CDATA[A 19th century scientific educator and some issues faced by her: Marie Curie overcoming gender prejudices]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400089&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo discute a relação da mulher na ciência, focando especialmente nos momentos de discriminação que a cientista e educadora Marie Curie (1867-1934) vivenciou. Buscou-se traçar um breve panorama da participação das mulheres nessa área, evidenciando alguns obstáculos sexistas que a cientista teve de superar para alcançar o objetivo que ela afirmava buscar desde a sua juventude: ser útil para a sociedade. De indiscutível importância para o desenvolvimento cientifico, Madame Curie é, na maioria das vezes, citada no meio acadêmico, mas com conhecimento parcial de sua vida pelos estudantes, devido ao caráter predominantemente machista da comunidade científica. Este fato reforça a relevância e a necessidade da ampla divulgação do trabalho dessas mulheres em todos os segmentos escolares.<hr/>Abstract This article approach the relationship of women in science, focusing especially on the moments of discrimination experienced by the scientist and educator Marie Curie (1867-1934). The objective is to provide a brief overview of women’s participation in this area, highlighting some of the sexist obstacles that the scientist had to overcome in order to achieve the goal that she affirmed to follow from youth since youth: to be useful to society. This woman of unquestionable importance for the scientific development, Madame Curie is, nevertheless, most often cited in academic circles, but with partial knowledge of their lives by the students, due to the predominantly male chauvinist character of the scientific community. This fact increase the relevance and necessity of the wide dissemination of the work of these women in all the school segments. <![CDATA[Chemical substances, before and after the construction of the periodic table]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400098&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Para su enseñanza la Química General puede interpretarse a través de cinco revoluciones químicas (Chamizo, 2018) en las que la incorporación de instrumentos y la aparición de nuevas subdisciplinas resultan muy relevantes. A partir de las tres primeras, que marcan el nacimiento y consolidación de la propia química, la química orgánica y la fisicoquímica (Chamizo, 2014) se discute como se fue construyendo el concepto de sustancia y de elemento, particularmente en lo referente a la Tabla Periódica.<hr/>Abstract For its teaching, General Chemistry can be interpreted through five chemical revolutions (Chamizo, 2018) in which the incorporation of instruments and the appearance of new subdisciplines are very relevant. From the first three, which mark the birth and consolidation of chemistry itself, organic chemistry and physicochemistry (Chamizo, 2014) it is discussed how the concept of substance and element was built, particularly in relation to the Periodic Table. <![CDATA[Electron affinity, the “worst” periodic property]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400108&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las propiedades periódicas abarcan un conjunto de manifestaciones de la materia que son objeto de análisis en los cursos básicos de las licenciaturas de química. Sus variaciones a lo largo de la tabla periódica son el vehículo para introducir a los alumnos en la relación de los modelos atómicos con propiedades observables y cuantificables macroscópicamente. La afinidad electrónica en particular presenta dificultades para su enseñanza por razones históricas. En este trabajo se retoma un enfoque didáctico que pretende facilitar a los estudiantes la comprensión de esta propiedad y sus variaciones a lo largo de la tabla periódica.<hr/>Abstract Periodic properties involve a collection of measurable facts of matter that are presented in basic courses of college chemistry. Their variations along the periodic table are studied to introduce the students to the application of atomic models concepts to explain the values of macroscopic observable values. Specifically, electron affinity for historical reasons has some difficulties in the teaching-learning process. This work pretends to reintroduce a didactical scope in the aim to make easier the understanding of this property and their periodic trends as well. <![CDATA[Do forensic scientists need to understand periodicity?]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2019000400115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La enseñanza de la química para la formación de científicos forenses plantea un reto inédito, ya que el perfil de este profesional es muy diferente al de los egresados de las facultades de química. En este trabajo abordamos la enseñanza de la tabla periódica en un contexto forense, partiendo del programa de la asignatura de Química General en el Plan de Estudios de la Licenciatura en Ciencia Forense de la UNAM. Resultado de un estudio exploratorio, presentamos los usos que los profesores de las asignaturas del área de química hacen de la tabla periódica en sus clases. A manera de ejemplo ofrecemos dos casos en los que la comprensión de información de la tabla periódica desempeña un papel fundamental en una averiguación forense, casos que pueden emplearse en el aula para contextualizar la enseñanza de las propiedades periódicas, y de los cuales se desprenden recomendaciones para su enseñanza.<hr/>Abstract Teaching chemistry with the aim of training forensic scientists represents a challenge for teachers accustomed to aspiring chemists, in light of the different professional qualities expected from each. In this work we address how to teach the periodic table in a forensic context, as per the guidelines set for General Chemistry, an introductory course in the curriculum of the BA Program of Forensic Science of the National Autonomous University of Mexico. An exploratory study allowed us to probe teachers’ use of the periodic table in classes aimed at forensic scientists. By way of examples, we offer two cases in which an understanding of information contained in the periodic table plays a key role in forensic investigations: both can be used in the classroom to teach the topic of periodicity within an interdisciplinary, forensic milieu. We conclude with recommendations for teachers, arising from insights drawn from both cases.