Scielo RSS <![CDATA[Estudios fronterizos]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0187-696120160001&lang=pt vol. 17 num. 33 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Life and punishment</b>: <b>Young people convicted of murder in Ciudad Juárez, Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo presenta resultados de un proyecto de investigación en el que se analiza la construcción simbólica de la vida y la muerte en jóvenes, bajo el contexto de violencia en Ciudad Juárez, México. Se analizan, en particular, narrativas de la experiencia de vida de jóvenes varones internos en el Centro de Reinserción Social (CERESO) Estatal No. 3 de esta ciudad fronteriza, vinculados al delito de homicidio en el periodo del 2008 al 2012. Se muestra el panorama nacional y estatal de jóvenes sentenciados en los últimos años por este delito, para centrar su análisis desde una perspectiva sociocultural en torno a la producción subjetiva del castigo y la perspectiva del derecho penal que discute las figuras de ciudadano y enemigo.<hr/>This article presents the results of a research project in which the symbolic construction of life and death in young people is analyzed within a context of violence in Ciudad Juárez, Mexico. It particularly analyzes the stories of the life experience of young male inmates at the state Center for Social Reinsertion (Centro de Reinserción Social - CERESO) No. 3 in this border city who were involved in the crime of murder in the 2008-2012 period. This study shows the national and state scenario of juveniles convicted of this crime in recent years, focusing the analysis from a sociocultural perspective on the subjective production of punishment and from a criminal law perspective by discussing the figures of the citizen and the enemy. <![CDATA[<b>Borders</b>: <b>Spaces of sociability in Santa Marta in the mid-eighteenth century in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso de establecimiento de fronteras fijas en territorios sin dominio político estable por parte de un Estado, en este caso el Estado Monárquico, antes que ordenar el territorio produce un fenómeno totalmente distinto. La creación de sociedades mestizas, en el norte de lo que hoy es Colombia, es un proceso que encuentra sus raíces en la implementación de las Reformas Borbónicas a mediados del XVIII por parte de los agentes de la Corona. Este artículo pretende reconocer y comprender los procesos que dieron paso al surgimiento de una sociedad autónoma en esta área de frontera.<hr/>When a state, in this case a monarchical state, establishes fixed borders in territories without a stable political domain, the result is completely different than that of organizing such a territory. The creation of mixed societies in the north of present-day Colombia is a process whose roots are found in the implementation of the Bourbon Reforms in the mid-eighteenth century by Crown Agents. This article identifies and discusses the processes that led to the emergence of an autonomous society in this border area. <![CDATA[<b>Water management analysis of the city of Tijuana, Baja California: Critical factors and challenges</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo tiene por objetivo analizar la problemática de la gestión del agua en el contexto urbano de la ciudad de Tijuana en el periodo de 1991 a 2009. Se utilizó como marco teórico la gestión integral y sistémica; y en el marco metodológico se construyeron bases de datos robustas a través de la investigación documental, se efectuaron entrevistas semiestructuradas y se construyó un SIG para la distribución espacial del consumo de agua. Los resultados ponen de manifiesto que la gestión de los recursos hídricos se realiza bajo un proceso lineal, que no considera un diagnóstico amplio de elementos sociales del manejo del agua. Los resultados de la investigación muestran inequidad en la distribución espacial de los servicios hídricos, así como el casi nulo proceso de reciclaje del alcantarillado sanitario tratado y la necesidad de una planeación de largo plazo para asegurar el abasto y consumo de agua después del 2020.<hr/>This article analyzes water management issues in the urban area of Tijuana for the period from 1991 to 2009. A comprehensive systematic management system was used as a theoretical framework. For the methodological framework, robust databases were compiled through documentary research, semi-structured interviews were conducted, and Geographical Information Systems (GIS) were used to visualize the spatial distribution of water use. The results reveal that water resource management is conducted under a linear process that does not consider a broad assessment of social elements in water anagement. The research results show also inequality in the spatial distribution of water services, and little reuse of treated wastewater and the need for long-term planning to secure water supply and consumption after 2020. <![CDATA[<b>Geopolitical representations</b>: <b>Chile and Argentina in the Campos de Hielo Sur</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La geopolítica, desde el concepto acuñado en 1917 por Rudolf Kjellen, ha estado en continua evolución hasta el día de hoy. Desde la incorporación de las representaciones, la primera ha sido de vital importancia en los análisis de diferentes conflictos territoriales. A través de un análisis geopolítico es que en el presente artículo se pretende comprender las representaciones geopolíticas en la zona de Campos de Hielo Sur, el último problema de límites que aún se mantiene en suspenso entre Chile y Argentina y el cómo es que ambos países han discutido el problema a partir de una serie de representaciones en las que los mapas han constituido la imagen del uno frente al otro, privilegiándose de este modo la competencia entre los Estados.<hr/>From a concept first articulated by Rudolf Kjellén in 1917, geopolitics has continuously evolved up to the present. The incorporation of the initial representation has been of vital importance in the analysis of different territorial conflicts. Through a geopolitical analysis, this article aims to understand the geopolitical representations in the area of the Campos de Hielo Sur, the last boundary issue that remains pending between Chile and Argentina, in addition to the manner in which both countries have debated this issue, on the basis of a number of representations in which maps have generated the image of one state facing the other, thus privileging competition between them. <![CDATA[<b>An analysis of Mexican consumers' purchases in the United States based on household spending</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del estudio es analizar los determinantes de realizar compras transfronterizas por los mexicanos en el mercado de Estados Unidos; basados en microdatos, en modelos de elección de consumidor y competencia fiscal, se busca probar la hipótesis según la cual el incentivo para que los consumidores crucen la frontera es una función inversa a la distancia. Se concluye que la localización de los consumidores en los estados fronterizos y de tradición migratoria son determinantes de las compras transfronterizas, suponiendo consumidores racionales y dadas diferencias de precios y de impuestos al consumo entre ambos países.<hr/>Using microdata, consumer choice models, and fiscal competition, this study analyzes the reasons for cross-border shopping by Mexicans in the U.S. market by examining whether the incentive for consumers to cross the border is an inverse function of the distance from the border. Assuming rational consumers and given the differences in prices and consumption taxes between the two countries, this study finds that the location of consumers in border states and migratory traditions are the main determinants of cross-border shopping. <![CDATA[<b>The determinants of poverty in the Mexican states of the US-Mexico border</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio examina los determinantes o correlaciones de la pobreza en los estados de la frontera norte de México. Con base en la Encuesta de Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares 2008, se estimó un modelo de regresión logística para determinar qué variables podrían ser importantes para explicar la pobreza en esta región. Se encontró que las variables correlacionadas positivamente con la probabilidad de ser pobre son: vivir en Coahuila, Tamaulipas o Chihuahua, el tamaño del hogar, que el jefe del hogar sea trabajador ambulante o que trabaje en el sector agrícola, manufacturero, de transporte, ventas, o como ayudante o trabajador doméstico. Las variables correlacionadas inversamente con la probabilidad de ser pobre son: vivir en Baja California, nivel de educación y edad del jefe del hogar. Los datos de género del jefe de hogar y la ubicación (rural o urbana) de los hogares no fueron estadísticamente significativos.<hr/>This study examines the determinants or correlates of poverty in the Mexican states bordering with the United States. The data used in the paper come from the 2008 National Survey of Income and Expenditures of Households. A logistic regression model was estimated to determine which variables might be important in explaining poverty in this region. It was found that the variables which are positively correlated with the probability of being poor are: living in Coahuila, Tamau­lipas or Chihuahua, size of the household, being an ambulatory worker or working in an agricultural occupation, and being a manufacturing, transportation, sales, domestic service or support worker. Variables that are negatively correlated with the probability of being poor are living in Baja California, the education level of the household head and his/her age. Gender of the household head and household location were not statistically significant in the logistic regression analysis. <![CDATA[<b>Indirect Transportation Cost in the border crossing process</b>: <b>The United States-Mexico trade</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se implementó un Modelo de Equilibrio General Computable para estimar los costos indirectos de transporte (CIT) del comercio bilateral en la frontera entre México y Estados Unidos utilizando como base de datos una Matriz de Contabilidad Social. Aquí se asume un esquema de transporte tipo "iceberg" para determinar los costos a afrontar, resultantes del proceso de cruce fronterizo por los puntos de entrada existentes entre ambos países. El período estudiado incluye datos anuales desde 1995 hasta 2009, permitiendo analizar las tendencias de estos costos a la luz de la liberalización comercial experimentada. Los resultados muestran que los CIT han experimentado una disminución de 12% durante este período.<hr/>Using a Social Accounting Matrix as database, a Computable General Equilibrium model is implemented in order to estimate the Indirect Transportations Costs (ITC) present in the border crossing for the U.S.-Mexico bilateral trade. Here, an "iceberg-type" transportation function is assumed to determine the amount of loss that must be faced as a result of border crossing process through the ports of entry existing between the two countries. The study period covers annual data from 1995 to 2009 allowing the analysis of the trend of these costs considering the trade liberalisation that is experienced. Results show that the ITC have experienced a decrease of 12% during the period. <![CDATA[<b>Employment performance by sector in Hidalgo, County, Texas, 2007-2011</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se examina el comportamiento sectorial de la economía del condado de Hidalgo, Texas, tomando como referencia el periodo recesivo de la economía estadounidense 2007-2011. Los resultados de la investigación muestran que el condado de Hidalgo evitó la contracción de la tasa de empleo estadounidense marcada en -4.4%; esto al presentar una tasa local positiva de 5.2%. Ese perfil a prueba de recesión, se explica por su orientación hacia una economía de servicios, entre ellos, el sector de la administración pública como ámbito estratégico para corregir las fallas del mercado. Para dar cuenta del comportamiento sectorial se aplicó la técnica de cambio y participación (shift-share), alimentándola con datos del U.S. Bureau of Labor Statistics. Los datos obtenidos se discuten en el marco del debate teórico relacionado con la aplicación de políticas activas de corte keynesiano.<hr/>This article examines the sectoral performance of the economy of Hidalgo County, Texas, using as reference the 2007-2011 recession period of the U.S. economy. The results of the investigation show that Hidalgo County avoided the contraction of the U.S. employment rate of -4.4%, as evidenced by a positive local employment rate of 5.2%. This recession-proof profile is explained by its orientation toward a service economy, including the public administration sector as a strategic field for correcting market failures. The shift-share technique was applied to provide an account of sectoral performance, supplied with data from the U.S. Bureau of Labor Statistics. The data obtained are discussed in the framework of the theoretical discussion related to the implementation of Keynesian-style active policies. <![CDATA[<b>Remittances as expenditure drivers in rural Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se presentan diferentes especificaciones empíricas para probar el impacto de las remesas nacionales e internacionales en los patrones de gasto de los hogares rurales mexicanos. Utilizando la Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares de 1988 a 2012 se desarrolla un enfoque econométrico que considera la censura en distintas categorías de gasto y controla el efecto de las remesas a nivel hogar. Los resultados indican efectos significativos de las remesas internas y externas sobre los patrones de gasto de los hogares; estas fuentes de ingreso no son fungibles y remodelan la demanda de los hogares de forma independiente al ingreso total. Los efectos en cada categoría de gasto son diferentes por tipo de remesas. Las remesas internas estimulan en mayor medida categorías relacionadas con las inversiones en desarrollo humano, salud y educación; mientras que las remesas externas estimulan categorías relacionadas con inversiones en capital físico.<hr/>In this work we present different empirical specifications to test for the impact of domestic and international remittances on expenditure patterns in rural Mexican households. Using data from the National Survey of Household Income and Expenditure from 1998 to 2012 we develop an econometric approach that deal with censoring on various expenditure categories while controlling for remittances at the household level. Our findings indicate that there is evidence of significant effects of internal and external remittances on household expenditure patterns; these income sources are not fungible and reshape household demands in ways that are independent of total income. Effects on each expenditure category are different for each type of remittance income. Internal remittances seem to stimulate more categories related to human development investments, health and education, while external remittances do it with physical capital investments. <![CDATA[<b><i>Trabajar en tierras lejanas</i></b>: <b><i>Vidas mexicanas en Los Ángeles</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se presentan diferentes especificaciones empíricas para probar el impacto de las remesas nacionales e internacionales en los patrones de gasto de los hogares rurales mexicanos. Utilizando la Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares de 1988 a 2012 se desarrolla un enfoque econométrico que considera la censura en distintas categorías de gasto y controla el efecto de las remesas a nivel hogar. Los resultados indican efectos significativos de las remesas internas y externas sobre los patrones de gasto de los hogares; estas fuentes de ingreso no son fungibles y remodelan la demanda de los hogares de forma independiente al ingreso total. Los efectos en cada categoría de gasto son diferentes por tipo de remesas. Las remesas internas estimulan en mayor medida categorías relacionadas con las inversiones en desarrollo humano, salud y educación; mientras que las remesas externas estimulan categorías relacionadas con inversiones en capital físico.<hr/>In this work we present different empirical specifications to test for the impact of domestic and international remittances on expenditure patterns in rural Mexican households. Using data from the National Survey of Household Income and Expenditure from 1998 to 2012 we develop an econometric approach that deal with censoring on various expenditure categories while controlling for remittances at the household level. Our findings indicate that there is evidence of significant effects of internal and external remittances on household expenditure patterns; these income sources are not fungible and reshape household demands in ways that are independent of total income. Effects on each expenditure category are different for each type of remittance income. Internal remittances seem to stimulate more categories related to human development investments, health and education, while external remittances do it with physical capital investments. <![CDATA[<b><i>La comunicación de la ciencia a través de artículos científicos</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-69612016000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se presentan diferentes especificaciones empíricas para probar el impacto de las remesas nacionales e internacionales en los patrones de gasto de los hogares rurales mexicanos. Utilizando la Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares de 1988 a 2012 se desarrolla un enfoque econométrico que considera la censura en distintas categorías de gasto y controla el efecto de las remesas a nivel hogar. Los resultados indican efectos significativos de las remesas internas y externas sobre los patrones de gasto de los hogares; estas fuentes de ingreso no son fungibles y remodelan la demanda de los hogares de forma independiente al ingreso total. Los efectos en cada categoría de gasto son diferentes por tipo de remesas. Las remesas internas estimulan en mayor medida categorías relacionadas con las inversiones en desarrollo humano, salud y educación; mientras que las remesas externas estimulan categorías relacionadas con inversiones en capital físico.<hr/>In this work we present different empirical specifications to test for the impact of domestic and international remittances on expenditure patterns in rural Mexican households. Using data from the National Survey of Household Income and Expenditure from 1998 to 2012 we develop an econometric approach that deal with censoring on various expenditure categories while controlling for remittances at the household level. Our findings indicate that there is evidence of significant effects of internal and external remittances on household expenditure patterns; these income sources are not fungible and reshape household demands in ways that are independent of total income. Effects on each expenditure category are different for each type of remittance income. Internal remittances seem to stimulate more categories related to human development investments, health and education, while external remittances do it with physical capital investments.