Scielo RSS <![CDATA[Investigación bibliotecológica]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0187-358X20090002&lang=en vol. 23 num. 48 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b><i>Para repensar el patrimonio diez años después</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Analysis of the Social Network in Serial Publications</b>: <b>representation in the <i>Journal of Documentation</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en The construction of maps of social networks is shown based in the Journal of Documentation during the period 1988-2005. The analysis is made by: (i) authors that produce the most within the publication, (ii) authors with the greatest centrality and frequency in quotes received, (iii) the documents with the highest number of citations during the period, and (iv) the journals most used in the consumption of information. 681 entries were retrieved, which were divided into 288 book reviews, 172 journal articles, 14 editorial materials, 12 article reviews, 9 reprints and 2 bibliographic items. The bibliographic information of the Institute for Scientific Information (ISI) was the original source for the treatment of the data and the program used was CiteSpace, which automatically generates the maps of relationships.<hr/>Se estudia la construcción de mapas de redes sociales utilizando como estudio de caso la revista Journal of Documentation en el periodo que va de 1988 al 2005. Se analizan (i) los autores que tienen mayor producción científica dentro de la publicación, (ii) los autores que alcanzan mejor centralidad y la mayor de frecuencia de co-citaciones recibidas, (iii) los documentos que tienen mayor número de citaciones en el periodo, y (iv) las revistas más utilizadas en el consumo de información. Fueron recuperados 681 documentos, divididos en 288 reseñas de libro, 172 artículos de revista, 14 materiales editoriales, 12 revisiones de artículos, 9 reimpresiones y 2 artículos bibliográficos. Mientras que la información bibliográfica del paquete del Institute for Scientific Information (ISI) sirvió como fuente original, para el tratamiento de los datos se utilizó el programa CiteSpace, que genera los mapas de relaciones automáticamente. <![CDATA[<b>Bibliographical Objects Confirmed in the Complex Integration of the Description and Access to Resources</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de este trabajo es analizar los objetos bibliográficos que han sido confirmados por los nuevos lineamientos para describir y acceder a los recursos. Partiendo de las premisas de los sistemas complejos, la interdisciplina y la teoría de sistemas, se contrastan las interpretaciones que ha empleado la catalogación para significar las cosas del mundo real y virtual que conviven en el universo bibliográfico. No es la intención del estudio describir cada entidad que se menciona en las reglas de catalogación, ni los modelos conceptuales de entidad-relación ni los nuevos lineamientos, sino referir aquellas entidades que han pasado de un extremo a otro debido a una falta de consistencia en la propia terminología de la descripción bibliográfica. Se hacen varias propuestas acerca de la composición metafórica y la justificación de nuevos paradigmas para la catalogación.<hr/>The purpose of this paper is to analyze bibliographical objects which have been confirmed by the new outlines for Resource Description and Access. Based on the premises of Complex Systems, Interdisciplinarity and Systems Theory, the interpretations that have been used in cataloguing in order to signify things of the real and virtual worlds which live together in the bibliographical universe, are contrasted. The study does not intend to describe each unit mentioned in the cataloguing rules, nor the conceptual entity-relation models, nor the new outlines, but to describe instead those entities which have gone from one extreme to the other due to a lack of consistency in the terminology of bibliographical description itself. Several proposals are made about metaphorical composition and the justification of new paradigms for cataloguing. <![CDATA[<b>Accessibility vs. WEB Usability- Evaluation and Correlation</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los organismos oficiales deben facilitar recursos informativos y prestar servicios a través de diversos medios en aras de conseguir el derecho a la información que le asiste a todo ciudadano. En el momento actual la Web es uno de los recursos más extendidos y por ello es fundamental evaluar el grado de accesibilidad que tienen los contenidos volcados en la Red. Para lograr esto se aplicarán las herramientas y software necesarios y se evaluará el nivel de accesibilidad de un grupo de sitios web representativos. Además se intentará determinar si existe algún tipo de relación entre accesibilidad y usabilidad, ya que ambos son aspectos deseables (o incluso exigibles legalmente, en el caso de la accesibilidad) para tener un correcto diseño de web.<hr/>Government agencies should provide information resources and services through various means in order to achieve the right to information that assists all citizens. Being the Web one of the most widespread resources, it becomes essential to evaluate the degree of its content accessibility. We will evaluate this level on a representative group of websites, and we will try to determine whether there is any relationship between accessibility and usability since both aspects are desired (or even legally required in the case of the accesibility) in a proper Web design. <![CDATA[<b>Balanced Scorecard for the Library Management</b>: <b>Guidelines for Application</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se exponen aspectos relacionados con el control estratégico de gestión en Unidades de Información por medio de la herramienta Balanced Scorecard o cuadro de mando integral, herramienta que permite mejorar substancialmente la gestión bibliotecaria. El estudio empieza con los antecedentes y los principales fundamentos de la herramienta, así el lector podrá entender sobre qué trata realmente, por qué es necesario utilizarla y cuál es su alcance. El estudio también presenta en forma ordenada y con ejemplos, cómo construir gradualmente su metodología de implementación, y finalmente plantea su propuesta de cómo diseñar y aplicar esta herramienta en las Unidades de Información a través de una serie de pasos para su desarrollo.<hr/>Some aspects of strategic control for information units based on the Balanced Scorecard, a tool which improves the library management, are shown. Antecedents of this tool are revealed so the reader can understand the need and scope of the use of the Balanced Scorecard. Then the research presents orderly and with examples how to gradually build the implementation methodology. Finally the design and implementation of the balanced scorecard is suggested with easy-to-follow steps. <![CDATA[<b>The Most Productive Research Groups of the National Autonomous University of Mexico (UNAM) in the Area of Physics, 1990-1999</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El intercambio del conocimiento y la colaboración científica se han convertido en elementos fundamentales del desarrollo científico. Por eso estudiar la colaboración y sus características debe constituir un elemento para analizar y evaluar organismos regionales o nacionales vinculados a la política científica incluidas las universidades. Una de las técnicas empleadas para estudiar la colaboración son los indicadores bibliométricos que han identificado grupos de colaboración, y trazado la dinámica de sus formaciones a través del tiempo. Aunque hay estudios que abordan el tema de la colaboración, se han realizado a nivel macro y son escasos los de nivel micro que indaguen este aspecto en un nivel universitario. Este trabajo se propone fundamentalmente aplicar una metodología basada en indicadores métricos al estudiar la investigación física en la UNAM y a los grupos de científicos que la caracterizan. El estudio abarca de 1990 a 1999 y caracteriza los aspectos más relevantes de los "Grupos de Investigación Más Productivos" (GIMP) y su evolución en el tiempo. Los resultados y la aplicación de la metodología podrán ser extrapolados a otras áreas del conocimiento, y servir como punto de comparación y evaluación para otras áreas de la UNAM o universidades similares.<hr/>In today's world knowledge exchange and scientific collaboration have become fundamental for the scientific development of countries. Consequently, the study of collaboration and its characteristics should constitute an element of analysis and evaluation for regional and national organizations, as well as for science policy units associated with universities. Bibliometrics is one of the techniques applied to the study of collaboration, which has permitted the identification of research groups and their dynamics over time. Although many studies have been carried out on collaboration, these have been primarily at macro level; few are available on more micro levels of analysis within universities. For this reason, the present paper focuses on the application of metric indicators for the study of physics research at the National Autonomous University of Mexico (UNAM) and its characteristic specialists groups in the decade of the 90s. In particular, the characteristics of the highly productive research groups (GIMP) and their evolution are explored. The results and the methodology applied can be extrapolated to other knowledge areas and can be used as a point of comparison and evaluation for other disciplines at the UNAM and like universities. <![CDATA[<b>Diagnostic of teaching and research in the Faculty of Sciences and Documentation of the Complutense University of Madrid</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La transformación de la Escuela Universitaria de Biblioteconomía y Documentación en la Facultad de Ciencias de la Documentación ha sido un factor de estabilización de los planes de estudio y ha favorecido la labor del personal docente e investigador. Al relacionar los datos sobre este personal y la actividad investigadora, la conclusión general que se deriva es que la Universidad Complutense tiene gran potencial de desarrollo investigador en el área de Biblioteconomía y Documentación.<hr/>Transformation of the University School of Library Science and Documentation into the Sciences of Documentation Faculty has been a stabilizating factor for the curricula and favored the labor of the teaching and research activity, the general conclusion derived is that the Complutense University has great development and research potential in the area of Library Science and Documentation. <![CDATA[<b>Serialized Journals on Library and Information Science</b>: <b>Current Status</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presenta una caracterización general de las publicaciones seriadas en Ciencias Bibliotecológica y de la Información, a partir de su comportamiento bibliométrico en fuentes tales como el ULRICH'S y el JCR-SSCI; además se identifica el núcleo de revistas más "productivas" según el Modelo Matemático de Bradford, utilizando como fuente el servicio de información especializada Library and Information Sciences Abstracts (LISA); el núcleo de revistas científicas identificado se evalúa según el algoritmo propuesto por Alí, Young y Alí.<hr/>A general overview of serialized journals on Library and Information Science is provided based on their bi-bliometric behavior in sources such as ULRICH'S and JCR-SSCI; additionally, using the specialized services of the Library and Information Sciences Abstracts (LISA), in accord with the Bradford Mathematical Model, a nucleus of the most "productive" journals is identified. The journals making up this nucleus are assessed in accord with the algorithm developed by Alí, Young and Alí. <![CDATA[<b>The Planning Project of the Library Science and Documentation Studies at the Catholic University of the Holy Conception (Chile)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El proyecto de planificación de la carrera de Bibliotecología y Documentación en la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile) que aquí abordamos revisa los aspectos fundamentales que incurren en la formulación de los diseños curriculares universitarios, a saber: políticas de información, de educación, institucionales, académicas y laborales de la sociedad de la información chilena. El análisis realizado ha detectado problemas reales relacionados con el ámbito académico-científico y político de la República de Chile.<hr/>The planning project of the Library Science and Documentation studies at the Catholic University of the Holy Conception (Chile) that we board revises the fundamental aspects that are involved in the formulation of the university's curricular designs, that is to say: information policy, education policy, institutional policy, academic and working policy of the society of information of Chile. From the analysis carried out we have detected real problems related with the academic, scientific and government areas of the Republic of Chile which it is our aim to develop here. <![CDATA[Memorias del I Simposio Internacional sobre Organización del conocimiento: Bibliotecología y Terminología]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El proyecto de planificación de la carrera de Bibliotecología y Documentación en la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile) que aquí abordamos revisa los aspectos fundamentales que incurren en la formulación de los diseños curriculares universitarios, a saber: políticas de información, de educación, institucionales, académicas y laborales de la sociedad de la información chilena. El análisis realizado ha detectado problemas reales relacionados con el ámbito académico-científico y político de la República de Chile.<hr/>The planning project of the Library Science and Documentation studies at the Catholic University of the Holy Conception (Chile) that we board revises the fundamental aspects that are involved in the formulation of the university's curricular designs, that is to say: information policy, education policy, institutional policy, academic and working policy of the society of information of Chile. From the analysis carried out we have detected real problems related with the academic, scientific and government areas of the Republic of Chile which it is our aim to develop here. <![CDATA[¿Qué es la brecha digital?: una introducción al nuevo rostro de la desigualdad]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El proyecto de planificación de la carrera de Bibliotecología y Documentación en la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile) que aquí abordamos revisa los aspectos fundamentales que incurren en la formulación de los diseños curriculares universitarios, a saber: políticas de información, de educación, institucionales, académicas y laborales de la sociedad de la información chilena. El análisis realizado ha detectado problemas reales relacionados con el ámbito académico-científico y político de la República de Chile.<hr/>The planning project of the Library Science and Documentation studies at the Catholic University of the Holy Conception (Chile) that we board revises the fundamental aspects that are involved in the formulation of the university's curricular designs, that is to say: information policy, education policy, institutional policy, academic and working policy of the society of information of Chile. From the analysis carried out we have detected real problems related with the academic, scientific and government areas of the Republic of Chile which it is our aim to develop here.