Scielo RSS <![CDATA[Sociológica (México)]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0187-017320170003&lang=pt vol. 32 num. 92 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Science as a Sociological Problem]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo expresa un punto de vista teórico sobre los atributos que hacen de la ciencia un asunto de interés sociológico. Con ese objeto se revisan las tesis fundamentales de Robert Merton, Karl Popper, Thomas Kuhn y de algunos exponentes del “programa fuerte” de sociología de la ciencia, sometiendo a discusión sus concepciones acerca de los principios de validación científica. El objetivo es mostrar que no obstante sus diferencias, a veces radicales, coinciden en desestimar los criterios estrictamente lógicos y en voltear la mirada hacia los procesos de comunicación intersubjetiva que tienen lugar dentro de las comunidades científicas.<hr/>Abstract: This article expresses a theoretical point of view about the attributes of science that make it a matter of sociological interest. With that aim in mind, the author reviews the fundamental hypotheses of Robert Merton, Karl Popper, Thomas Kuhn, and some proponents of the “strong program” of the sociology of science, discussing their ideas about the principles of scientific validation. The aim is to show that despite their -sometimes radical- differences, they agree on underestimating strictly logical criteria and on looking at intersubjective communicational processes that take place in scientific communities. <![CDATA[Challenges for a Critical Social Theory. Toward a “Reconstructivist Post-colonial Critique”]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo parte de la presuposición de que ha habido un cambio importante en la imagen que la teoría social presenta de la sociedad después de 1989: 1. Las teorías sociales actuales proyectan la imagen de sociedades que, a pesar de sus dinámicas internas, ya no esperan cambios importantes; 2. De acuerdo con las teorías sociales actuales nuestras sociedades están fuertemente fragmentadas; y 3. Se encuentran en un proceso acelerado de desinstitucionalización. Estas tendencias son discutidas respecto de sus implicaciones para las teorías sociales críticas; se cuestiona, sobre todo, a la crítica poscolonial. El autor propone distinguir dos vertientes: la crítica poscolonial deconstructiva y la crítica poscolonial reconstructiva; se sugiere que ésta última pudiese rescatar del pensamiento latinoamericano proyectos para transformaciones sociales, políticas y culturales comprometidos con sociedades más justas en las que las personas experimenten mayor autonomía.<hr/>Abstract: This article’s starting point is the supposition that an important change has taken place in the image of society presented by social theory after 1989. First, current social theories present an image of societies that, despite their internal dynamics, no longer expect important changes. Secondly, these theories consider our societies severely fragmented, and thirdly, that they are going through an accelerating process of de-institutionalization. The author discusses these trends in terms of their implications for critical social theories, questioning, above all, post-colonial criticism. He proposes distinguishing between two currents: post-colonial de-constructivist criticism and post-colonial re-constructivist criticism. He suggests that the latter could cull from Latin American thought projects for social, political, and cultural transformations committed to more fair societies where people would have greater autonomy. <![CDATA[Compared Philosophy: A Theoretical Proposal Based on a Critique of the Sociology of Randall Collins]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente trabajo pretende explorar la capacidad de las ciencias sociales para contribuir al desarrollo de la filosofía comparada. Tras discutir algunos problemas que atañen a la práctica de la filosofía comparada, me centro en la problemática de su objeto de estudio y me remito a las ciencias sociales con el fin de solventar estas dificultades. Partiendo de la obra de Randall Collins, analizo su objeto de comparación: la creatividad filosófica. A continuación muestro una serie de propuestas que enlazan con algunos puntos oscuros o no desarrollados completamente por Collins. Aprovecho estas problemáticas para proponer nuevos objetos a comparar: las generaciones filosóficas, los grados de autonomía y homología, las formas de consagración filosóficos y los movimientos intelectuales.<hr/>Abstract: The aim of this article is to explore the capacity of the social sciences to contribute to comparative philosophy. After discussing problems involving the practice of comparative philosophy, the author focuses on the issue of the object of study and uses the social sciences to resolve the difficulties encountered. Using Randal Collins’s work, he analyzes its object of comparison, philosophical creativity. He then puts forward a series of proposals linked to certain obscure or not fully developed points in Collins’s work. Finally, he uses these issues to propose new objects of comparison: philosophical generations, the degree of autonomy and harmoniousness, forms of legitimizing the philosophical endeavor, and intellectual movements. <![CDATA[Citizenship Building in Social Organizations: a Proposal for an Analytical Framework]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La pérdida de legitimidad de las políticas neoliberales sembró un renovado interés en la ciudadanía, tanto por la inequidad en la redistribución de los bienes y los males de dicho régimen, como por el reconocimiento social de una diversidad de identidades particulares y de la coexistencia de distintos patrones de vinculación entre actores y prácticas sociales, que contribuyen a la construcción y ejercicio de determinados tipos de ciudadanía. Dada la relevancia conferida a las organizaciones sociales en los procesos de construcción de ciudadanía proponemos un modelo para analizar si en su seno se gestan tales procesos y qué tipos de ciudadanía promueven.<hr/>Abstract: The loss of legitimacy of neoliberal policies cultivated a renewed interest in the study of citizenship, from the unequal redistribution of the goods and evils of this regime, to the social recognition of a diversity of individual identities and the coexistence of different patterns of linkage between actors and social practices that contribute to the construction and exercise of certain types of citizenships. Given the relevance that is conferred to social organizations during the process of citizenship building, we propose a model to analyze if those processes are developing inside them and what types of citizenship they produce. <![CDATA[Good Citizens Who Don’t Vote. Mechanisms between Disillusionment and Abstention]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Muchos estudios sugieren que el desencanto político puede causar abstencionismo electoral en México, pero no presentan pruebas empíricas. A través de entrevistas y una encuesta estadísticamente analizada, se encontró que el desencanto y la participación sí están vinculados, pero de modo complejo; cuando las personas confían en los políticos votan mucho, pero cuando no, asumen una de dos posturas: o son abstencionistas para no ser copartícipes del mal que los candidatos traerán, o votan para cumplir su deber cívico y culpan luego a los políticos por no hacer su parte para el bien de México.<hr/>Abstract: Many studies suggest that political disillusionment can cause electoral abstentionism in Mexico, but without presenting any empirical proof. Using interviews and a statistically analyzed survey, the author found that disillusionment and participation are indeed linked, but in a complex way. When people trust politicians, they vote a great deal, but when they do not, they act in one of two ways: they either abstain in order to refrain from participating in the negative things the candidates will do, or they vote to fulfill their civic duty and then blame the politicians for not doing their part for the good of Mexico. <![CDATA[Multimodal Discourse and Democratic Values. Left Political Parties’ Broadcast Spots during the Mexican 2015 Federal Election Pre-campaign]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300175&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Las elecciones intermedias en México en 2015 presentaron como modalidad publicitaria predominante el uso de spots televisivos. Este estudio analiza la construcción del discurso multimodal, con enfoque persuasivo, de los spots de precampaña de los partidos mexicanos de izquierda, en un escenario de confrontación mediática. Con base en las aportaciones de la “semiótica social”, el “análisis del discurso multimodal” y la “nueva retórica”, se identifica el contenido axiológico que prevaleció en la publicidad audiovisual, en función de los valores democráticos y el posicionamiento simbólico-discursivo. El resultado de la investigación propone una categorización de los spots, a partir de las relaciones de oposición entre sus contenidos, en el marco de la comunicación política de las elecciones federales.<hr/>Abstract: The predominant form of advertising during Mexico’s 2015 mid-term elections was the use of television spots. This study analyzes the construction of the multimodal discourse focusing on persuasion in the pre-campaign spots aired by left Mexican parties. Using contributions from social semiotics, multimodal discourse analysis, and the new rhetoric, the author identifies the axiological content prevalent in visual broadcast publicity as a function of democratic values and symbolic-discursive positioning. The research results propose classifying the spots based on the oppositional relations of their content in the framework of the federal elections political communication. <![CDATA[New Rurality, New Governance in Mexico: an Operative Proposal for Territorial Categorization of New Rural Territories]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El campo en México ha sufrido un gran cambio en las últimas décadas. Las transformaciones sociales, culturales y económicas de los últimos años han hecho que la forma en la que el gobierno se relaciona con el campo haya quedado obsoleta. Un claro ejemplo es la definición misma del territorio rural basada en modelos demográficos. Este artículo tiene como objetivo proponer una categorización operativa para los nuevos territorios rurales de México que responda a una lógica relacional. Se discute cómo esta categorización y la nueva ruralidad mexicana necesitan un sistema diferente de toma de decisiones. Se propone implementar la nueva gobernanza como alternativa, ya que en este sistema los actores locales pueden participar tanto en su propia categorización territorial, como en un proceso de transición consciente y participativo hacia nuevas configuraciones socioeconómicas y políticas.<hr/>Abstract: The countryside in Mexico has undergone a strong change in the last decades. The social, cultural, and economic changes of recent years have made obsolete the way in which government relates to the Mexican countryside. A clear example of this is the very definition of the rural territory based on demographic models. The author aims to propose an operational categorization for the rural new territories of Mexico that responds to a relational logic. In a second moment, the article discusses if this categorization and the new Mexican “rurality” need a different decision-making model. It proposes the new governance as an alternative, because with this system the local actors will be able to involve themselves in a conscious and participatory process to build their own territorial categorization, and to achieve their own socio-economic configurations in this political transition. <![CDATA[For an Anatomy of <em>The distinction</em>. Interview with Monique de Saint-Martin]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300243&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo consiste en una entrevista con Monique de Saint-Martin sobre su contribución al célebre libro La distinción y sobre varios temas epistemológicos, metodológicos y éticos relacionados, surgidos de su trabajo con Pierre Bourdieu. Más concretamente, la entrevista aclara no sólo por qué La distinción es todavía un referente científico válido, sino cómo ese libro fue el resultado de la colaboración anterior, el marco institucional y el entorno intelectual de la época, y no solamente de la imaginación sociológica de Pierre Bourdieu. Inclusive se revelan algunos problemas metodológicos y teóricos en ese libro, los cuales inspiran nuevas investigaciones. El autor entrevistó a la socióloga francesa el 25 de julio de 2014 en París, Francia.<hr/>Abstract: This article is an interview with French sociologist Monique de Saint-Martin about her contribution to the celebrated book The distinction and different related epistemological, methodological, and ethical issues stemming from her work with Pierre Bourdieu. More concretely, the interview makes explicit not only why The distinction is still a valid scientific point of reference, but also how it resulted from the prior collaboration, institutional framework, and intellectual milieu of the time and not only Pierre Bourdieu’s sociological imagination. It even reveals some methodological and theoretical problems in the book, which inspire new research. The author interviewed De Saint-Martin in Paris on July 25, 2014. <![CDATA[Tools of the Sociology of Education Applied to the Mormon LeBaron Community in Chihuahua]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este documento se conjugan las nociones básicas de la sociología de la educación, que aplicadas al trabajo empírico investigativo permiten describir e interpretar fenómenos sociales, tales como la educación y la cultura de la colonia LeBaron, comunidad que alberga individuos que desde 1955 comenzaron a poblar esta región con el objetivo en común de establecerse definitivamente, producir y reproducir sus condiciones materiales y espirituales de existencia. En esta localidad, ubicada al noroeste del estado de Chihuahua, coexisten actualmente más de dos mil personas, quienes están siendo rápidamente permeadas por costumbres y prácticas de la cultura dominante que las circunscribe.<hr/>Abstract: This article brings together the basic notions of the sociology of education, which, applied to empirical research, allow us to describe and interpret social phenomena like education and culture in the LeBaron neighborhood in Chihuahua. This community is made up of people who began to move there in 1955 with the common objective of settling permanently and producing and reproducing their material and spiritual conditions of existence. This community, located in the northwestern part of Chihuahua state, now has more than 2,000 inhabitants whose lives are rapidlly being permeated by the customs and practices of the dominant culture surrounding them. <![CDATA[A Sociological Reflection on the Notions of Legitimacy and the Usefulness of Scientific and Technological Work. The Case of the Mexican Space Agency]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732017000300287&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En los estudios sociales de las ciencias se ha mostrado que la actividad científica recurre al concepto de utilidad de la ciencia y tecnología como factor para el bienestar, desarrollo social y económico, en pro de legitimar la actividad científica. La utilidad se concreta en interacciones, mismas que se materializan en producciones científico-tecnológicas que legitiman el quehacer científico y técnico. En el caso de la Agencia Espacial Mexicana, por ejemplo, se sostiene que en las instituciones emergentes la sociabilidad toma el papel de la materialización de las expectativas de utilidad para otorgar legitimidad a la actividad científico-tecnológica.<hr/>Abtract: Social studies of sciences have shown that they use the concept of the usefulness of science and technology as a contributor to well-being and social and economic development to legitimize scientific activity. This usefulness is concretized in interactions which are materialized in the scientific-technological production that legitimizes scientific and technical endeavors. In the case of the Mexican Space Agency, for example, the author maintains that in emerging institutions, “sociability” plays the role of materializing the usefulness expectations to bestow legitimacy on scientific-technological activity.