Scielo RSS <![CDATA[Sociológica (México)]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0187-017320190002&lang=en vol. 34 num. 97 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Power, Recognition, Freedom: Axel Honneth and the Currency of the Critical Theory of Society]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Con el propósito de determinar cuál es la actualidad de la teoría crítica de la sociedad y, a partir de ahí, echar luz sobre la situación contemporánea del marxismo, en el presente trabajo se trazan los contornos de la empresa intelectual de Axel Honneth. Para ello, aplicamos a la obra del autor su propia idea de una reconstrucción normativa y hacemos énfasis en las dimensiones de la teoría, la filosofía y la política. Se procede en tres pasos: el análisis de los trabajos de Horkheimer, Adorno, Foucault y Habermas, propuesto en Crítica del poder (I); el giro fundamental dado en el contexto de La lucha por el reconocimiento (II); y el esbozo de una “eticidad” democrática y el inmediato ajuste de la idea del socialismo realizada a partir de El derecho de la libertad (III).<hr/>ABSTRACT To determine just how current the critical theory of society is and, based on that, to shed some light on contemporary Marxism, this article traces the outlines of Axel Honneth’s intellectual endeavors. To do that, the author applies Honneth’s own idea of normative reconstruction, emphasizing the theoretical, philosophical, and political dimensions. He does this in three steps: an analysis of the works of Horkheimer, Adorno, Foucault, and Habermas, proposed in The Critique of Power: Reflective Stages in a Critical Social Theory (I); the fundamental turn made in the context of The Struggle for Recognition: The Moral Grammar of Social Conflicts (II); and the sketch of a democratic “ethicity” and the immediate adjustment of the idea of socialism made based on Freedom’s Right (III). <![CDATA[The Anti-humanist Roots of Sociology: The Case of Ludwig Gumplowicz]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200043&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En parte importante de los enfoques sistémicos, postestructuralistas, e incluso críticos, se presume que la tradición sociológica habría estado atada a un principio humanista o antropocéntrico que explica parte de su déficit teórico contemporáneo. Sin embargo, ¿puede dicha tradición catalogarse tan sencillamente como humanista? Mediante un acercamiento a la obra de Ludwig Gumplowicz se propone indagar en un pilar olvidado de la tradición que refrenda las raíces críticas de la sociología frente al problema del humanismo. Dicho análisis procura atender tanto la dimensión epistémica como también el marco social disciplinar en el que la misma surge. El denominado antihumanismo de Gumplowicz -se sostiene a continuación- no sólo se afincaría en su posición teórico-conceptual, sino además en su incesante lucha disciplinar frente a la tradición filosófica.<hr/>ABSTRACT An important part of systemic, post-structuralist, and even critical approaches assumes that sociological tradition is tied to a humanist or anthropocentric principle that explains part of its contemporary theoretical deficiencies. However, can this tradition be so easily catalogued as humanist? By looking at Ludwig Gumplowicz’s work, the author delves into a forgotten pillar of the tradition that corroborates sociology’s critical roots vis-à-vis humanism. This analysis manages to deal both with the epistemic dimension and also with the disciplinary social framework in which sociology emerged. Gumplowicz’s so-called anti-humanism, the author maintains, should not only be seen as rooted in his theoretical-conceptual position, but also in his continual disciplinary struggle in the face of philosophical tradition. <![CDATA[The Medical Field in Mexico. Toward an Analysis of Its Sub-fields and Struggles from the Viewpoint of Bourdieu’s Genetic Structuralism]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Presentamos una caracterización inicial del campo médico en México partiendo del estructuralismo genético de Bourdieu. Identificamos sus subcampos y las principales relaciones que guardan entre sí. Describimos también las luchas que se dan en el subcampo de la medicina moderna: se compite para ingresar a las escuelas de medicina, elegir sede para las prácticas profesionales, hacer una especialidad médica y defender el prestigio de las especialidades. Sostenemos que estas luchas son la base de la reproducción de las jerarquías que estructuran el campo. Finalmente, mostramos que la lucha también se da entre instituciones y presentamos evidencias.<hr/>ABSTRACT The authors draw an initial characterization of the field of medicine in Mexico using Bourdieu’s genetic structuralism. They identify its sub-fields and the main relationships between them and describe the struggles within the sub-field of modern medicine: students compete to get into medical schools, to choose a place to practice medicine, to specialize, and to defend the prestige of the specialties. They argue that these struggles are the basis for reproducing the hierarchies that structure the field. Finally, they present evidence to show that institutions also struggle with each other. <![CDATA[Experiences of Acceleration among Latin American Social Researchers]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200115&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La aceleración de los ritmos de vida parece ser un rasgo indiscutible de las sociedades occidentales contemporáneas. Dicha aceleración puede identificarse en diferentes actividades sociales como el deporte, la moda, las interacciones virtuales, la compra de mercancías y servicios, etc. La ciencia, como un espacio social entre los demás, parece no escapar a esos procesos de aceleración. A partir de entrevistas en profundidad, este artículo asume la aceleración como una categoría de análisis que explica las prácticas científicas de investigadores e investigadoras sociales en Argentina, Colombia y México. Se concluye que la aceleración social se manifiesta en los terrenos de la ciencia junto con la desaceleración, identificada en ciertos rituales científicos que permiten contraponerse a los raudos ritmos de las demandas institucionales.<hr/>ABSTRACT The speed-up of the pace of life seems to be an undisputable trait of contemporary Western societies. This acceleration can be identified in different social activities like sports, fashion, virtual interactions, shopping, services, etc. Science, as one more social space among the rest, does not seem to escape from this. Based on in-depth interviews, this article looks at acceleration as a category of analysis that explains the scientific practices of male and female researchers in Argentina, Colombia, and Mexico. The author concludes that social acceleration is manifested in the fields of science along with slow-down, identified in certain scientific rituals that make it possible to counter the blistering rhythms of institutional demands. <![CDATA[Notes and Routes for Approaching the Construction of a Sociology of Contemporary Art]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo propone abrir la reflexión sobre el papel de la sociología frente a la producción artística contemporánea. Para la construcción de una sociología del arte en México proponemos la recuperación transdisciplinaria como herramienta epistemológica y metodológica de acuerdo con las características que el fenómeno de arte contemporáneo en nuestro país plantea. De esta manera, proponemos desvelar de manera crítica las posibles rutas epistemológicas y metodológicas que logren abrir fronteras teóricas con el fin de establecer un estudio del binomio arte-sociedad acorde con la realidad de nuestro México contemporáneo.<hr/>ABSTRACT This article aims to provoke reflection about the role of sociology in the contemporary production of art. For the construction of a sociology of art in Mexico, the authors propose trans-disciplinary recuperation as an epistemological and methodological tool according to the characteristics that the phenomenon of contemporary art in our country puts forward. Thus, they propose to critically reveal the possible epistemological and methodological routes that allow it to open up theoretical frontiers in order to establish a study of the art/society binomial in accordance with the reality of contemporary Mexico. <![CDATA[Biosecurity in Agricultural Biotechnology in Mexico. State Policy and the Role of Social Organizations]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200183&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo tiene como objetivo analizar cuál ha sido el papel del Estado en la regulación de la liberación al ambiente de los cultivos transgénicos, en el sector agrícola en México, a partir de la Ley de Bioseguridad de los Organismos Genéticamente Modificados (LBOGM). Se aborda el papel de organizaciones campesinas e indígenas y no gubernamentales como movimientos que han ido más allá de la resistencia ante el avance tecnológico de las grandes empresas agrobiotecnológicas en dos cultivos específicos: maíz y soya transgénica.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to analyze the role of the state in regulating the freeing of the environment of trans-genetic crops in Mexico’s agricultural sector since the Law on Biosecurity of Genetically Modified Organisms was passed. It delves into the role of peasant, indigenous, and non-governmental organizations as movements that have gone beyond resistance to the technological advance of the big agro-biotechnological corporations in two specific crops: maize and trans-genetic soybeans. <![CDATA[Cruelty and Brutality in How Journalists Die in Mexico. A Micro-sociological Approach]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En 2015, el Comité para la Protección de los Periodistas (CPJ, por sus siglas en inglés) reportó que México se había clasificado como el séptimo país más peligroso (deadliest) del mundo para ejercer la profesión. El principal indicador del CPJ fue la cifra de asesinatos de comunicadores vinculados a su trabajo profesional. A partir de la base de datos del Programa de Política de Drogas del CIDE, en este artículo se emprende un análisis descriptivo de los fallecimientos de informadores. Se busca elaborar una taxonomía de los tipos de ejecuciones de estos profesionistas en México e identificar patrones de crecimiento de las tasas de homicidios de periodistas vinculadas a los campos criminal y político. Finalmente, se propone un modelo analítico para investigar dichas formas de muerte.<hr/>ABSTRACT In 2015, the Committee for the Protection of Journalists (CPJ) reported that Mexico ranked as the seventh deadliest country in the world for being a journalist. The CPJ’s main indicator was the number of journalists murdered in the course of exercising their profession. Using the CIDE’s Drug Policy Program data base, the author undertakes a descriptive analysis of journalists’ deaths. He seeks to develop a taxonomy of the types of deaths of these professionals in Mexico and to identify the growth of homicide rates for journalists linked to the fields of crime and politics. Finally, he proposes an analytical model to research manners of death. <![CDATA[Citizenship and Support for Democracy in Guerrero]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200249&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo desarrolla un estudio a nivel local sobre apoyo a la democracia en el estado de Guerrero, México. Se identifican los principales determinantes que sugiere la literatura en estudios empíricos nacionales e internacionales, para estimar una regresión logística con datos provenientes de la Encuesta Estatal sobre Calidad de la Ciudadanía en Guerrero, explicando la probabilidad de que la ciudadanía prefiera la democracia a cualquier otra forma de gobierno, en función de variables del entorno, de la cultura política y otras de índole sociodemográfica. Los resultados muestran un apoyo diferenciado a la democracia entre distintos perfiles de ciudadanía, influido por el ingreso del hogar, la clase social, ser beneficiario de algún programa social, la confianza institucional, la participación electoral y la educación. Estos hallazgos motivan a profundizar en la investigación del apoyo a la democracia a nivel local.<hr/>ABSTRACT This article describes a local study on the support for democracy in the state of Guerrero, Mexico. The author identifies the main determining factors suggested by the literature in national and international empirical studies in order to estimate the logistical regression with data from the State Survey on Quality of Citizenship in Guerrero, explaining the probability that the citizenry prefers democracy to any other form of government, as related to their surroundings, the political culture, and other socio-demographic variables. The results show differentiated support for democracy among different segments of the citizenry, influenced by household income, social class, being the beneficiary of a social program, confidence in institutions, electoral participation, and education. These findings motivate the author to deepen his research into support for democracy on a local level. <![CDATA[The Socio-discursive Imaginary: The Socio-cultural Integration of Latin American Immigrants in New York]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200291&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La inmigración internacional ha incidido en que las sociedades posmodernas sean cada vez más diversas y pluriculturales. El objetivo de esta investigación es identificar y analizar, a través del discurso producido en cuatro grupos de discusión creados, las significaciones sociales del inmigrante latinoamericano en torno a su integración sociocultural en la ciudad de Nueva York. El trabajo emplea una metodología fenomenológica, cualitativa, empírica y se aborda desde un marco interdisciplinario. Los resultados sugieren que la integración sociocultural, para nuestros narradores, está vinculada con los modelos del asimilacionismo y, en menor medida, con el multiculturalismo liberal.<hr/>ABSTRACT International immigration has led to post-modern societies being more diverse and multi-cultural. The aim of the research this article is based on is to use the discourse produced in four discussion groups to identify and analyze Latin American immigrants’ social signifiers about their socio-cultural integration into New York City. The author uses a phenomenological, qualitative, empirical methodology and deals with the material in an interdisciplinary framework. The results suggest that, for our narrators, socio-cultural integration is linked to models of assimilationism and, to a lesser extent, to liberal multiculturalism. <![CDATA[Five Sociological Premises about Violence]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000200329&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Planteamos que la sociología de la violencia, cualquiera que sea su enfoque específico, toma como punto de partida cinco premisas básicas: i) la violencia es irreductible al individuo o a la sociedad; ii) la violencia desempeña funciones sociales de diferenciación e integración en el orden social; iii) la violencia crea procesos relacionales de (des)articulación de sentido; iv) la violencia se define socialmente de acuerdo con los criterios del derecho y la moral, y v) las sociedades sobreviven a la violencia a través del conflicto.<hr/>ABSTRACT The author argues that violence, no matter what its specific target, starts off from five basic premises: i) violence cannot be reduced to the individual or society; ii) violence performs social functions of differentiation and integration into the social order; iii) violence creates relational processes of (de)articulation of meaning; iv) violence is defined socially in accordance with criteria of law and morality; and v) societies survive violence through conflict.