Scielo RSS <![CDATA[Contaduría y administración]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0186-104220120004&lang=en vol. 57 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Security in the data management and quality of accounting information systems for organizational performance</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La información se manifiesta como factor de incidencia para las organizaciones en la concepción y persistencia de ventajas competitivas; sin embargo, en últimas fechas se ha visto amenazada por los altos niveles de inseguridad en su manejo. Este trabajo analiza el grado de influencia que tiene la seguridad en la administración y calidad de los datos de un sistema de información contable (SIC) en el desempeño organizacional de las pequeñas y medianas empresas (Pyme). El estudio se lleva a cabo en la región centro del estado de Tamaulipas (México) por medio del análisis correlacional con el software SPSS. Los resultados muestran el gran impacto que tiene la seguridad en la administración y calidad de la información para obtener una mayor productividad en las empresas. De la misma manera, sobresale el hecho de que la innovación no es abordada de la forma más adecuada por las instituciones analizadas.<hr/>Information is seen as an influential factor in the conception and maintenance of companies' competitive advantage. However, it has recently been threatened by the high levels of insecurity found in its management. For this reason, this research analyzes the degree of influence that security in the data management and quality of an accounting information system have on the organizational performance of the small and medium sized enterprises. The empirical study took place in the central region of the state of Tamaulipas, México through a correlational analysis with the use of SPSS software. The results show the greater level of impact that Security on the Information Management and Quality has on the productivity levels of enterprises. Similarly, the fact that innovation is not taken seriously in the analyzed organizations is highlighted. <![CDATA[<b>The activism of institutional investors in the big companies governance</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El movimiento del gobierno corporativo ha propuesto una serie de medidas que buscan resolver los problemas de separación entre el control y la gestión de las sociedades anónimas -los problemas de agencia. En este trabajo analizamos el activismo de los inversionistas institucionales como medio de control a la administración de sociedades de capital disperso. Los inversionistas institucionales en Estados Unidos han actuado por vía extraorgánica y por vía orgánica para controlar la gestión de las grandes sociedades de ese país. Si bien este activismo es una posible solución, la estructura de capital de las grandes sociedades anónimas mexicanas y los intereses de los inversores institucionales hacen un tanto difícil su actuación en nuestro país.<hr/>The movement of Corporate Governance has proposed a series of measures which tend to solve the problems of separation between control and management of the joint-stock companies-the agency problems. The present article analyzes the activism of institutional investors as a control medium for the administration of dispersed capital companies. Institutional investors in the United States have acted through both an extra organic route and an organic one to control that country's big companies management. Although this activism is a possible solution, the capital structure of big Mexican joint-stock companies and the interests of institutional investors make their action in our country somewhat difficult. <![CDATA[<b>Concentration and diversification strategies followed by the companies in Chile</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uno de los temas de investigación más interesantes en estrategia es el estudio de cómo las empresas enfrentan su crecimiento de mercado corporativo, ya sea mediante una estrategia de diversificación o de concentración. Sobre este tema hay una amplia variedad de publicaciones, en las cuales algunos autores establecen la preeminencia de la diversificación por sobre la concentración, aunque existen otros que llegan a la conclusión inversa. Esta diversidad de resultados, que se ha obtenido en el estudio de las estrategias de mercado, propicia que se siga investigando el tema; por ello, el objetivo central de este artículo es exponer los resultados obtenidos en la investigación de las estrategias de crecimiento de mercado corporativo -diversificada o concentrada- más utilizadas por las sociedades anónimas chilenas en la actualidad. Los principales resultados obtenidos, a partir de una muestra aleatoria de empresas, es que la estrategia más utilizada por las sociedades anónimas en Chile es la estrategia de concentración con negocios especializados por encima de la diversificación.<hr/>One of the most striking issues in strategy research is to study the way in which companies face the growing corporate market, either through a diversification strategy or a concentration one. There is a wide variety of publications on this particular issue, where some authors establish the preeminence of diversification over concentration, though some other authors come to the opposite conclusion. This diversity of results from the study of market strategies is a strong reason to continue research on the subject. For such reason, the central objective of this paper is to present the results obtained in the investigation of the corporate market growth strategies-either diversified or concentrated-most heavily used by Chilean corporations today. The main results obtained from a random sample of companies, is that the most used strategy by Chilean corporations is the concentration strategy with specialized business, over the diversiication one. <![CDATA[<b>The constative and performative statements in the administrative discourse for the constructions of profit organizations</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este ensayo es mostrar, desde la semiótica y la pragmática, dos tipos de enunciados que componen al discurso administrativo: enunciados constatativos y no constatativos; estos últimos nos permiten hablar de la intencionalidad en la construcción de organizaciones lucrativas, lo que nos hace responsables de ellas, pero también de su posible renovación con un sentido más humano, como ya señala Omar Aktouf. Se propone que en el discurso administrativo hay dos tipos de enunciados que conforman al discurso administrativo: enunciados constatativos (o verificativos), y principalmente enunciados realizativos (Austin, 1971). Los primeros buscan la verdad; los segundos, desde una perspectiva pragmática (Rorty, 1993), la eficacia (Searle, 1999) para construir una organización.<hr/>This essay's objective is to show, from the semiotic and pragmatic points of view, two types of statements that make up the administrative discourse: constative statements and non constative statements. The latter allow us to speak of intentionality in building profitable organizations, which holds us accountable for them, but also of its possible renovation into a more humane sense, as Aktouf Omar says. My proposal is that there are two types of statements that make up the administrative discourse: constative or verification statements, and mainly, performative statements (Austin, 1971); the former seek truth, the latter, from a pragamatic perspective, (Rorty, 1993), seek effectiveness (Searle, 1999) to build an organization. <![CDATA[<b>Information about R&D and companies valuation</b>: <b>The case of the automotive industry in the United States of America and United Kingdom</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los Principios de Contabilidad Generalmente Aceptados en EE.UU. requieren del tratamiento como gasto de las inversiones de I+D. Sin embargo, las Normas Internacionales de Información Financiera permiten su capitalización siempre y cuando se cumplan ciertos criterios (IAS 38). En la actualidad, la Junta de Normas Internacionales de Contabilidad (IASB) y el Consejo de Normas de Contabilidad Financiera (FASB) están de acuerdo en unificar esfuerzos para reducir o eliminar las diferencias entre el IFRS y los Principios de Contabilidad Generalmente Aceptados en EE.UU. Los comités del IASB y FASB continúan trabajando sobre las inversiones en I+D; por ello es que en este trabajo se contrastó la relevancia y fiabilidad de la información sobre I+D con objeto de poder estimar el valor de mercado de las empresas que cotizan en los mercados de capitales. El método se centró en el empleo en diferentes variaciones del modelo de Ohlson (1995). La muestra estuvo formada por empresas que cotizan en Estados Unidos y en el Reino Unido y que pertenecen al sector del automóvil; el horizonte temporal analizado comprende diez años (1995-2004). Se encontró que los inversores consideran la inversión en I+D con un lapso temporal mayor a un ejercicio económico como un activo; sin embargo, la inversión en I+D corriente es considerada como un gasto del ejercicio sin aportar valor añadido a las compañías; consecuencia de esto, la normativa internacional debería seguir lo regulado por el IASB.<hr/>U.S. GAAP require the full expensing of R & D expenditures. However, International Financial Reporting Standards (IFRS) require capitalization of R & D cost if it meets certain criteria (IAS 38). At the moment, the International Accounting Standards Board (IASB) and Financial Accounting Standards Board (FASB) agreed to undertake efforts to reduce or eliminate certain narrow differences between IFRS and U.S. GAAP. In regard to R & D expenditures, the IASB and FASB staff research will continue. This paper aims at examining the relevance and reliability of information about R & D expenditures, trying to estimate the company value in the Stock Market. Our method consists of different specifications of a valuation model, that is, the Ohlson Model (1995). The sample is composed of U.S. and U.K. listed automotive firms over a 10-year period (1995-2004). Our findings indicate that investors consider that current R & D is an expense and that lagged R & D is an asset. Accordingly, the international regulation should follow IASB standards. <![CDATA[<b>Measurement model for asset specificity and performance variables in supplier networks</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito fundamental de este trabajo es medir la relación entre la especialización de los activos específicos con el desempeño en redes de producción; para ello se eligió la empresa automotriz Chrysler-Toluca y su red de proveedores como objeto de estudio. En esta medición se utilizaron siete variables (ubicación, activos físicos, activos humanos específicos, calidad, rapidez, costo de inventario y rentabilidad) derivadas de un soporte teórico (Williamson, 1985) y empírico (Dyer y Ouchi, 1993, entre otros), que fueron la base para la elaboración del cuestionario aplicado a 40 proveedores de autopartes de la cadena productiva para analizar la correlación de importancia que le dan estas empresas a esta integración. Los resultados de los cuestionarios se procesaron mediante el paquete estadístico SPSS; el estudio fue de corte transversal y no experimental para lo cual se utilizaron métodos complementarios como el panel de expertos dirigido a proveedores, así como la evolución de la empresa en una situación ya existente que garantizó la confiabilidad de la información.<hr/>The objective of this research is to propose a measurement model of specific assets variables in the integration of Chrysler TAP (Toluca Assembly Plant) and its supplier networks case study. The central hypothesis to consider in this research is: "The Competitive Advantage of Chrysler Toluca enterprise" and "The specialization degree of their specific assets": Physical, human, location and performance in the production networks and their suppliers. The variables selection was founded on a theoretical support (Williamson, 1985) and an empirical support (Dyer and Ouchi, 1993), and others. This support served for the elaboration of a survey applied in the empirical research to a sample of 40 supplier companies of Chrysler's production network. <![CDATA[<b>Application of investments clinical evaluation to workers' profit sharing</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las evaluaciones clínicas de proyectos de inversión constituyen una forma distinta y novedosa para analizar proyectos que complementa -mas no sustituye- la forma tradicional de evaluación basada en el cálculo de indicadores de riesgo; su aplicación evidencia comportamientos sistémicos que permiten identificar funcionalidades que normalmente no se observan en indicadores sintéticos de eficiencia. Dicha aplicación se ejemplifica en los casos actuales y controvertidos de participación en las ganancias; de lo anterior se derivan recomendaciones clínicas para su utilización en proyectos de inversión.<hr/>Clinical evaluation of investment projects is a different and innovative way for analysis of projects which complements, but does not replace the traditional form of assessment based on the calculation of risk indicators. Its implementation shows evidence of systemic behaviors which permit identification of features which are not normally seen in synthetic efficiency indicators. Implementation in current and controversial cases of profit-sharing is exemplified and from this we derive clinical recommendations for their use in investment projects. <![CDATA[<b>Administrative factors related to the success of total productive maintenance</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El mantenimiento productivo total es una herramienta ampliamente usada en las áreas productivas, la cual está encaminada a incrementar la disponibilidad de la maquinaria y equipo de producción, así como los beneficios económicos de las empresas. Sin embargo, no se conocen los factores administrativos que aseguren su éxito de implantación. En este artículo se presentan los resultados de una encuesta -que fue aplicada a 203 gerentes y supervisores de mantenimiento de empresas localizadas en Ciudad Juárez- que constó de veinte actividades y tres beneficios, y que debía ser respondida en una escala Likert. El cuestionario se validó mediante el índice alfa de Cronbach y se aplicó un análisis factorial exploratorio mediante el método de componentes principales y se determinó que solamente tres factores podían explicar el 66.06% de la varianza total, mientras que la relación entre los factores, las actividades y beneficios se obtuvieron mediante modelos de ecuaciones estructurales.<hr/>Total Productive Maintenance is a tool widely used in the production areas. It is aimed at increasing the availability of machinery and production equipment, as well as businesses economic benefits. However, the administrative factors that ensure its successful implementation are not known. This article presents the results of a survey with twenty activities and three benefits. This survey was applied to 203 managers and maintenance supervisors from companies located in Ciudad Juarez, and was to be answered on a Likert scale. The survey was validated by the use of Cronbach's alpha index and an exploratory principal components method factorial analysis was applied. We found that only 3 factors can explain 66.06% of the total variance, while the relationship between the factors, activities and benefits was obtained with the use of structural equation models. <![CDATA[<b>Determinants of voluntary environmental commitment acquired by European listed hotels</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ante las importantes presiones que la actividad hotelera ejerce sobre el medioambiente, la ausencia de regulación de las actuaciones responsables y la escasez de investigaciones al respecto aparece la imperiosa necesidad de aportar luz en este sentido. Por ello, en este trabajo se analiza el compromiso medioambiental corporativo de los hoteles cotizados europeos; se utiliza como metodología el análisis de contenidos y se detectan los factores determinantes de las actuaciones responsables con el medioambiente con el propósito de contribuir a la construcción de un marco de referencia objetivo de medida de los avances en sostenibilidad de la actividad turística. Además, se contribuye al "argumento comercial" analizando la relación existente entre la rentabilidad empresarial y el desempeño medioambiental. Los resultados muestran que la mayoría de los hoteles analizados carece de política de protección medioambiental; asimismo, el tamaño, la normativa contable adoptada y la pertenencia a grupos son factores determinantes de la adopción de una postura más o menos responsable. Por otro lado, la rentabilidad empresarial resulta ser una de las ventajas de la integración de las cuestiones medioambientales en la estrategia corporativa de las empresas.<hr/>Due to the significant pressures that hotels exert on the environment and the lack of regulation and research about it, it is necessary to provide solutions for this matter as soon as possible. That is the reason why this paper analyzes corporate environmental commitment of European listed hotels, with the use of a content analysis methodology and by identifying the determinants of environmentally responsible actions. The purpose is to contribute to building a framework to measure the advances in sustainable tourism. Furthermore, it contributes to the "commercial argument" by means of the study of the relationship between return on investment and environmental performance. The results show that most of the hotels analyzed do not have an environmental protection policy and that the size, accounting practice and type of financial information disclosure (consolidated or unconsolidated data), influence that commitment. In addition, a higher return on investment is one of the advantages of voluntary environmental commitment. <![CDATA[<b>Low cost airlines in Mexico</b>: <b>Modal, intermodal and intramodal competition</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Mediante diversos métodos se estimó el impacto que tuvo la entrada de aerolíneas de bajo costo (ABC) al mercado de transporte de pasajeros en México; para ello se distingue una tipología de la competencia en modal, intramodal e intermodal. Se encontró que para todos los tipos de competencia el ingreso de las ABC resultó provechoso para los usuarios de este tipo de servicios.<hr/>By means of diverse methods this paper estimates the entry impacts of Low Cost Airlines (ABC) on passenger transport in Mexico, making a distinction between a typology of modal, intermodal and intramodal competition. Results show that, for every kind of competition, ABC's entry was useful for users of such services. <![CDATA[<b>Analysis of brand reputation, emotions, and trust as stimuli for tourist satisfaction</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422012000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo propone un modelo causal de múltiples relaciones entre la reputación de marca de un destino turístico y los efectos de las emociones como estímulos de respuestas del turista durante su visita; asimismo, se desea saber cómo estas variables establecen su confianza para conseguir su satisfacción. El estudio se contrastó empíricamente para el caso del destino turístico ecoarqueológico mundo maya-México; por ello, se desarrolló un marco teórico multidisciplinar con aportaciones de la teoría de señales, la teoría de emociones en marketing y el marketing de relaciones; este modelo desarrollado y propuesto se centró en dos enfoques: el cognitivo-afectivo de la satisfacción y el de factores afectivos procedente de la psicología ambiental. Los resultados que se obtuvieron corroboran la mayoría de nuestras hipótesis y arrojan resultados importantes en el ámbito académico y profesional. Así, la reputación del destino, las emociones y la confianza del consumidor resultan determinantes sobre la satisfacción del turista durante su visita a un destino turístico.<hr/>This paper proposes a causal model of multiple relationships between the brand reputation of a tourist destination and the effects of emotions as stimuli for tourist responses while visiting; it also aims at finding out how these variables provide trust to ensure their satisfaction. The study has been empirically compared for the case of an eco-archaeological tourism destination, Mayan World-Mexico. To this purpose, we develop a multidisciplinary framework with inputs from the signal theory, the theory of emotions in marketing and relationship marketing. Additionally, the developed and proposed model conceives two approaches: the satisfaction cognitive-affective approach and the affective factors approach from environmental psychology. The obtained results confirm most of our hypotheses and show interesting results in the academic and professional fields. Thus, the reputation of destination, consumer emotions and trust are critical for tourists' satisfaction during their visit to a tourist destination.