Scielo RSS <![CDATA[Contaduría y administración]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0186-104220110003&lang=en vol. num. 235 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Closed-form solution error minimization for indexed portfolios</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta dos resultados: por una parte, desarrolla una solución analítica (también conocida como "forma cerrada") para la minimización del llamado tracking error; por otra, demuestra que si bien dicha minimización es relativamente fácil de lograr con métodos numéricos, la solución analítica reduce considerablemente el tiempo de cálculo computacional. La minimización se hace sobre el universo de acciones sobre un subconjunto arbitrario de esas emisiones y, por lo tanto, es utilizable en un contexto heurístico para la selección de emisiones en número restringido que minimicen el tracking error.<hr/>This paper has a twofold result: 1) It develops an analytical solution (closed-form solution) for the minimization of tracking error. 2) It shows that, notwithstanding that minimization is relatively easy to achieve with numerical algorithms, the analytical solution considerably reduces CPU time. Minimization is done over the whole population of stocks issuances or over an arbitrary sample of them; therefore, the solution is applicable within a heuristic context for selecting a definite number of stocks issuances with which to minimize the tracking error. <![CDATA[<b>Accounting standards for small and medium-sized entities. </b><b>Evidence from Spain</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en By approving Regulation 1606/2002, the European Commission entrusts the local European Union regulators with the difficult decision as to whether making the International Accounting Standards (IAS/IFRS) extensive for their Small and Medium-sized Entities or not. International Financial Reporting Standard for Small and Medium-sized Entities (hereinafter IFRS for SMEs) was published in 2009, and the European Commission had also decided to seek the opinion of EU stakeholders on this Standard. We understand that the European accounting regulators' position should be based on the analysis of the extent to which current domestic standards allow useful financial information to be provided by and to these companies. Therefore, this paper presents empirical evidence regarding Spanish SMEs' characteristics, timely facing the harmonization process, in order to determine if the information provided according to the national standards accomplishes the required usefulness. Its purpose is to share facts and data about this kind of still underestimated companies, though of great economic and social significance in Spain and in Europe in general.<hr/>Con la aprobación del Reglamento 1606/2002, la Comisión Europea dejó en manos de los reguladores europeos la difícil tarea de decidir entre exigir o no a sus pequeñas empresas la aplicación de las normas internacionales de contabilidad (NIC/NIIF). La IFRS for Private Entities elaborada por el IASB fue publicada en 2009 y ya ha sido sometida a la opinión de los stakeholders de la Unión por parte de la Comisión Europea. Ante esta situación la posición por adoptar al respecto por los reguladores comunitarios debería basarse en el análisis del grado de utilidad de la información financiera elaborada por sus Pyme con la información doméstica actual. Es por ello que este trabajo ofrece evidencia empírica en relación con las características de las Pyme frente al proceso armonizador con la intención de determinar si la información proporcionada con la normativa nacional permite dar cumplimiento al objetivo de utilidad. El propósito perseguido es aportar luz acerca de este tipo de entidades aún muy desconocidas a pesar de su gran importancia económica y social en España y en toda Europa. <![CDATA[<b>The juridical deontic as key for tax law interpretation</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uno de los principales obstáculos en la aplicación de las leyes es el significado que se les da, lo que se complica más cuando se trata de normas impositivas, pues la renuencia al pago público es de todos conocidos. Es por ello que en este trabajo se estudia una de las bases para la interpretación de las leyes fiscales a través de la deóntica jurídica. Los operadores deónticos son: permisión, que permite "hacer" o "no hacer" una conducta; obligación, que implica "hacer"; y prohibición, que significa "no hacer". El primero se refiere a derechos y, por tanto, su incumplimiento no implica sanción alguna, mientras que la contravención de las otras dos sí. Junto a los operadores deónticos debemos entender los diversos tipos de normas: descriptivas (que definen), prescriptivas (que obligan o prohiben) o atributivas (que permiten), completando así la importancia de los operadores deónticos en la interpretación de las leyes fiscales.<hr/>One of the obstacles to apply the law is the meaning people give to it. Tax law is more complicated due to constant resistance to pay taxes. This research provides the basis for an accurate interpretation employing law deontic. The deontical operators are: permission, obligation and prohibition. The first one allows "to do" or "not to do" a certain behavior; the second one implies the task of "doing" while the third one means "not doing". The first one is related to rights and therefore the lack of this behavior does not bear a fine while the lack of the other two implies a mandatory fine. Along the foregoing, we must recognize the three types of rules: descriptive, prescriptive and attributive. The first ones define, the second ones obligate or forbid a behavior and the third ones allow such behavior, which completes the importance of deontic for a tax law interpretation. <![CDATA[<b>Computing the margin contribution percent relationship in price setting and the golden ratio in profits structure</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de este trabajo es encontrar un sustento formal al margen de contribución porcentual que debe utilizarse para obtener el precio de un producto ofrecido. Para ello se elaboró una función de ventas cuya dependencia involucró el margen de contribución porcentual y la rentabilidad sobre las ventas, de manera que mediante su manipulación algebraica permitió lograr una relación funcional adimensional. La optimización de la función anterior dio por resultado que el margen de contribución sea una función de la raíz cuadrada de la rentabilidad sobre las ventas. Asimismo, una vez sustituido este resultado en la expresión para las ventas, tenemos que éstas presentan un mínimo para el cual la rentabilidad sobre las ventas es del 25%, el margen de contribución porcentual es del 50%, el costo variable total es igual a las ventas de equilibrio, el apalancamiento operativo es similar a la relación de costos variables totales a costos fijos, etc. De igual forma, se encontró que existe un punto fijo estable en donde la igualdad entre la utilidad y las ventas de equilibrio dan como fruto el cuadrado del inverso de la proporción áurea: 0.381966011... Consecuentemente, y con base en los resultados obtenidos, la determinación de precios no puede ser un proceso subjetivo, sino matemáticamente objetivo y armónico.<hr/>This work aims to find a formal way to show the margin contribution percent that should be used to set the offer price of a certain product. In order to do this, a function that depends on the margin contribution percent and on the sales profit was constructed, and by algebraic manipulation it was possible to generate a non-dimensional relation between the variables. When the aforementioned function was optimized the result obtained was that the margin contribution is a function of the square root of sales profits. Likewise, once this result is substituted in the sales expression, it turns out that the sales have a minimum for which profit is 25%, margin contribution percent is 50%, total variable cost equals the equilibrium sales, operative leverage equals the total variable and fixed costs, etc. Also, a more stable fixed point was found, where the equilibrium between profits and sales is the inverse of the squared golden ratio: 0.381966011...As a consequence, and based on results obtained, the author considers that price setting cannot be a subjective process but a mathematically objective and harmonic one. <![CDATA[<b>Costs and profitability of beekeeping production process in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se buscó determinar y analizar el nivel y la estructura del costo y la rentabilidad del proceso de producción de la miel de abeja en los siete principales estados productores de México. Se encontró que la estructura de los costos de producción de la miel se compone mayoritariamente por el costo variable (67.1%) cuyos principales rubros son la erogación para el pago de mano de obra y compra de insumos alimenticios, mientras que en el caso de los costos fijos (32.9%) el principal valor lo constituyó la depreciación en infraestructura (23.3%). Esta composición del costo total tiene relevancia en la administración de la producción apícola nacional, pues las variaciones en los precios hacia la baja afectan en forma más sensible a los apicultores cuyo costo fijo medio es menor. Por su parte, la principal causa que puede provocar la variación en el nivel de la rentabilidad de las explotaciones apícolas la representa el nivel del ingreso por la venta de miel, el cual determina el precio que se le paga al productor mexicano, que depende del mercado donde realice la transacción. Finalmente, se encontró que la rentabilidad por colmena en México asciende a 158 pesos y a 305.3 pesos por cada mil pesos invertidos en activos fijos, en tanto que la relación beneficio-costo indica una rentabilidad de 38 centavos por cada peso invertido; esta actividad es rentable porque lo invertido supera la recuperación que se obtendría en pagarés de renta fija.<hr/>This study aims to determine and analyze the level, cost structure and profitability of the honey bee production process in the seven main producing states in Mexico. It was found that the structure of honey production costs is mostly composed of the variable cost (67.1 %), its main values being labor payment and purchase of food inputs, while in the case of fixed costs (32.9 %), the main value was infrastructure depreciation (23.3 %). This cost composition of the total cost has relevance in the administration of national beekeeping production since downtrend variations in prices mainly affect beekeepers whose average fixed cost is lower. On its part, the main cause that can allow the variation in the level of profitability of the apiculture holdings in Mexico is represented by the level of income from the sale of honey, which is determined by the price paid to the Mexican producer depending on the market where the transaction is carried out. Finally, it was found that profitability per hive in Mexico is 158 pesos and 305.3 pesos for every thousand pesos invested in fixed assets, while the cost-benefit ratio indicates a profitability rate of 38 cents for each peso invested; this activity is profitable since the return on investment goes well beyond that obtained from debt notes. <![CDATA[<b>Quality of the information technology and competitiveness in the Yucatán Península hotels</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se analiza mediante un modelo econométrico el impacto del nivel de calidad en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) sobre el grado de competitividad del sector hotelero en la península de Yucatán. Los ocho modelos desarrollados explicaron en forma adecuada y suficiente que el uso de las TIC con una adecuada capacitación de los usuarios de estos sistemas, un correcto valor de utilización, un apropiado grado de informatización y un pertinente nivel de seguridad informática influyen de manera importante en el porcentaje de ocupación media en las empresas hoteleras de la península de Yucatán incrementándolo; sin embargo, éstas requieren identificar sus recursos y capacidades para poder enfrentar adecuadamente la demanda de los servicios que ofertan en mejores condiciones que sus competidores.<hr/>This work uses an econometric model to analyze the impact of the quality level in the use of information and communication technologies (ICT) over the degree of hospitality industry competitiveness in the Yucatán Península. The eight models developed adequately and sufficiently explained that the use of ICT with an adequate training of systems users, a correct use value, an appropriate degree of computerization and a proper level of computer security significantly influence the percentage median occupancy in the Yucatán Península, hotels by increasing it, but these companies require identifying its resources and capacity to adequately address the demand for services they offer with better conditions than competitors. <![CDATA[<b>Strategic planning in small and medium enterprises in Bogotá, Colombia Future-oriented approach and uncertainty prevention</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El futuro genera sentimientos y establece patrones de comportamiento organizational que son realizados por las pequeñas y medianas empresas; estos comportamientos ya han sido investigados en lugares como Michigan o Australia. El propósito de este artículo es aportar en el conocimiento del tema en un contexto específico: la localidad de Chapinero en la ciudad de Bogotá, Colombia. La investigación analiza cualitativamente cómo se realizan los procesos de planeación estratégica; para ello, se efectúan mediciones culturales cuantitativas que, teóricamente, pueden relacionarse con la planeación estratégica. Los resultados nos muestran que el comportamiento organizacional de estas empresas utiliza marcos espacio temporales a corto plazo, formas emocionales de tomar decisiones, desconocimiento de herramientas de mercadeo, además de altos niveles de incertidumbre, los que motivan la adopción de herramientas de gestión y administración para realizar procesos de planeación estratégica, aun cuando no se tenga una comprensión completa de lo que significa.<hr/>The future breeds emotions and sets up behavior patterns performed by small and medium enterprises. There has been research on those behaviors in places such as Michigan and Australia, and this paper aims to add to the knowledge on the topic in a specific context: Chapinero district in Bogotá city, Colombia. The research analyses from a qualitative approach the way entrepreneurs make strategic plans; for that purpose, we use quantitative cultural measures theoretically related to strategic planning. Results show organizational behavior patterns such as the use of short time orientations, emotional biases, ignorance of marketing tools, plus high uncertainty levels which foster the adoption of strategic planning procedures without fully understanding their meaning. <![CDATA[<b>Corporate Social Responsibility (CSR) in the SMEs' sector in Barquisimeto, Venezuela</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio tiene como propósito realizar una investigación sobre las prácticas de Responsabilidad Social Empresarial (RSE) que lleva a cabo la pequeña y mediana empresa (Pyme) del sector metalmecánico en la Zona Industrial II de Barquisimeto, Estado Lara, Venezuela. La muestra estuvo conformada por siete empresas, a las cuales se les aplicó un cuestionario y una entrevista a profundidad. Se determinó la existencia de capacidades y recursos en la Pyme sin que éstos sean usados estratégicamente para fortalecer sus ventajas competitivas; también se evidenció la práctica de acciones comunes de RSE, toda vez que se considera importante la protección del ambiente, la reducción de energía, manejo de desechos, aguas residuales. No obstante, en aspectos relacionados con actuaciones en la comunidad, el mercado (proveedor-cliente) y el ambiente de los trabajadores no son abordados considerando los beneficios en términos de creación, fortalecimiento o mejoras de las capacidades competitivas de las empresas. Por lo tanto, se concluye que la Pyme del sector presenta un bajo nivel de apropiación de la práctica de RSE.<hr/>The present study intends to realize an investigation on Corporate Social Responsibility (CSR) as a management strategy in the metalworking sector of SMEs in the Industrial Area II of Barquisimeto - Lara State/Venezuela. The sample consisted of 7 SMEs which responded to a questionnaire and an in-depth interview. We discover the existence of capabilities and resources in the SMEs, which are not strategically used in order to strengthen their competitive advantages. The study showed the use of common actions of CSR as to the importance granted to environment protection, energy reduction, waste and wastewater management. However, issues related to actions in community, market (supplier-customer) and workers' mood are not equally addressed considering the benefits in terms of creating, strengthening or improving the competitive capabilities of these enterprises. It is therefore concluded that SMEs in the sector have a low degree of usage of CSR practices. <![CDATA[<b>Identification of SMEs' environmental profiles through environmental auditing</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las micro, pequeñas y medianas empresas (Pyme) han sido consideradas como un grupo objetivo secundario de las políticas de control de contaminación en México. Aunque su impacto ambiental individual puede ser pequeño, su impacto agregado puede causar serios problemas para el ambiente y la población. Recientemente, en México se han implementando programas de autorregulación ambiental dirigidos a Pyme utilizando como herramienta principal la auditoría ambiental. El propósito de este trabajo es identificar los perfiles de contaminación y cumplimiento ambiental de las Pyme que han participado en el Programa de Autorregulación Ambiental en Mexicali, Baja California. Los datos utilizados se obtuvieron de los informes de auditoría ambiental de aproximadamente sesenta Pyme que participaron en el programa en los años 2005 y 2006. Los resultados muestran que tres de las ramas participantes obtuvieron los perfiles de contaminación más altos con periles de cumplimiento ambiental casi nulos.<hr/>Small and medium enterprises (SMEs) have been considered as a secondary target group of pollution control policies in Mexico. Although their individual environmental impact may be small, their aggregate impact can cause serious problems for people and the environment. Recently, environmental self-regulation programs for SMEs have been implemented in Mexico, with the use of environmental auditing as a main tool. This work aims to identify pollution profiles and environmental compliance profiles of SMEs that participated in the Environmental Self-Regulation Program, in Mexicali, B.C., Mexico. Data were obtained of sixty environmental audit reports of SMEs participants in the program during 2005 and 2006. The results show that three of the industrial branches that participated in the program reached the highest pollution profiles with an almost null environmental compliance profile. <![CDATA[<b>Customer-based Brand Equity. Empirical study of preference, loyalty and brand experience under high and low involvement purchase process.</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422011000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El principal objetivo de este estudio es entender la relación entre un conjunto de dimensiones propuestas en el modelo customer-based brand equity, o CBBE (por sus siglas en inglés): conocimiento, relación y actitud hacia la marca, así como preferencia de marca desde diferentes niveles de involucramiento en el proceso de compra. Específicamente, el principal propósito de este estudio es entender la relación existente entre: a) la preferencia de marca y la evaluación de los atributos por parte del consumidor; b) la preferencia de marca y la lealtad a la misma; y finalmente, c) la preferencia de marca y la experiencia de marca. Para poder entender los diferentes niveles de involucramiento en el proceso de compra, se seleccionaron tres categorías de productos: laptops (involucramiento alto), teléfonos celulares (involucramiento medio) y bebidas gaseosas (involucramiento bajo). Se aplicó una encuesta a 341 estudiantes de una escuela de negocios y en cada categoría se compararon las cinco marcas más populares. Los resultados muestran evidencia de que el nivel de involucramiento en el proceso de compra es un factor relevante para entender la evaluación del consumidor, la preferencia, actitud, lealtad y experiencia de marca.<hr/>The main objective of this study is to understand the relationships among a set of dimensions proposed in the customer-based brand equity model (CBBE): knowledge, attitudinal and brand relationship and brand preference under different involvement purchase process. Specifically, the main purpose of this study is to understand the principal relationships between: a) brand preference and customer attributes evaluations; b) brand preference and brand loyalty; and finally, c) brand preference and brand experience. In order to understand the different involvement process three product categories were selected: laptops (high-involvement), cellular phones (medium-involvement) and soft drinks (low-involvement). A survey was applied to 341 undergraduate business school students. The study compared the top five brands in each category. The results provide evidence that the level of involvement purchase process is a relevant factor in understanding consumer evaluations, brand preference, brand attitude, attitudinal loyalty and brand experience.