Scielo RSS <![CDATA[Secuencia]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0186-034820200001&lang=pt vol. num. 106 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Borders and family hierarchies in cases of domestic colocaciones in the city and province of Buenos Aires, 1940-1960]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100100&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo analiza las fronteras de lo familiar a la luz de tres casos de colocaciones domésticas en la Argentina de las décadas centrales del siglo XX. Se utiliza un corpus de fuentes diversas, que incluye entrevistas y legajos de menores de instituciones públicas, para mostrar distintas formas que podían adquirir las relaciones originadas en este tipo de colocaciones. Puntualmente, se explora el lugar que en ellas tenían el afecto y las fronteras emocionales, y los modos en que circulaba el dinero. El artículo busca mostrar la diversidad de relaciones en las que se intercambiaba trabajo doméstico y de cuidados por dinero en este periodo, para señalar el lugar de la afectividad en la construcción de las desigualdades y jerarquías sociales.<hr/>Abstract: This article analyses family boundaries in the light of three cases of colocaciones domésticas in the middle decades of the 20th century Argentina. Using a corpus of diverse sources, which includes interviews and children’s files opened by public institutions, it shows different forms that the relations originated in colocaciones could acquire. Specifically, it explores the place affect and emotional boundaries had in them, and the ways in which money circulated. The article aims to show the diverse relations in which domestic and care work were exchanged for money in this period, to highlight the relevance of affection in the construction of social inequalities and hierarchies. <![CDATA[Receptions of Don Quixote and Cervantine issues in Yucatan, 1780-1861]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Entre los millares de libros que cruzaron de España hacia tierras americanas, Don Quijote trascendió como lectura de humor, novela ejemplar, en la picaresca, así como en las obras de diversos autores latinoamericanos. Desde una perspectiva regional, el presente ensayo se propone examinar la recepción de la obra en un corpus de textos literarios y discursos históricos publicados en Yucatán entre 1780 y 1861. La exposición se desenvuelve en cuatro líneas de análisis: 1) la respuesta crítica de Pablo Moreno (1841) a la interpretación de Vicente de los Ríos (1780), 2) el recurso del Quijote como modelo para la representación de personajes históricos, donde lectura, locura y utopía se entrelazan, 3) la obra de Cervantes como referente en la literatura burlesca de Don BulleBulle (1847-1848), y 4) el giro en su recepción como una lectura de poca utilidad para la transformación de la sociedad.<hr/>Abstract: Among the thousands of books that crossed from Spain to the Americas, Don Quixote transcended as a humorous book and an exemplary and picaresque novel, as well as in the works of various Latin American authors. From a regional perspective, this essay seeks to examine the reception of the work in a corpus of literary texts and historical discourses published in Yucatan between 1780 and 1861. It explores four lines of analysis: 1) the critical response of Pablo Moreno (1841) to the interpretation of Vicente de los Ríos (1780), 2) the resource of Don Quixote as a model for the representation of historical figures, in which reading, madness and Utopia are intertwined, 3) the work of Cervantes as a reference in the burlesque literature of Don BulleBulle (1847-1848), and 4) the change in its reception as a reading of little use for the transformation of society. <![CDATA[The censorship of <em>Garras de oro</em> and the spread of antiamericanization in the 1920s: an international issue]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100102&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo muestra el entramado diplomático y político que se dio entre Colombia y Estados Unidos por la exhibición de la película Garras de oro. La metodología se basa en el análisis de revistas de cine internacionales, periódicos locales y registros consulares inéditos de Estados Unidos. Mediante la descripción de los debates entre el gobierno de Colombia, la prensa local y el Departamento de Estado estadunidense que suscitaron la censura de la película silente colombo-italiana Garras de oro (1927, Cali Films), cuya trama recordaba el episodio doloroso de la separación de Panamá de Colombia y su posesión por parte de los “yanquis” en 1903. Se establece que la inmersión de Colombia en el cine es un hecho internacional que se enmarca en las acciones que Estados Unidos emprendió para hacer frente a los efectos de la llamada “antiamericanización” en América Latina y que traza el inicio de las relaciones bilaterales entre Colombia y Estados Unidos, en materia cultural.<hr/>Abstract: The article shows the diplomatic and political exchange that took place between Colombia and the United States as a result of the screening of the film Garras de oro. The methodology is based on the analysis of international film magazines, local newspapers and unpublished US consular records. A description is provided of the debates between the government of Colombia, the local press and the US State Department, which led to the censorship of the silent Colombian film Garras de oro (1927, Cali Films), whose plot recalled the painful episode of the separation of Panama from Colombia and its possession by the “Yankees” in 1903. The article establishes the fact that Colombia’s immersion in the cinema was an international event that was part of the actions the United States undertook to cope with the effects of the Anti-Americanization in Latin America, and traces the beginnings of bilateral relations between Colombia and the United States as regards cultural matters. <![CDATA[Santa Anna’s Taxes on Doors, Windows, Dogs, Horses and Cars, 1853-1855]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo trata sobre los impuestos a puertas, ventanas y perros, decretados por Santa Anna entre 1853 y 1854, así como los de caballos y carros, que datan de antes. Pese a lo que la historiografía liberal sostuvo para desprestigiar a Santa Anna, en su tiempo, estas contribuciones no fueron consideradas “extravagantes” ni “ridículas”, ya que se adoptaron de Europa y fueron un intento por gravar progresivamente la riqueza sin afectar a las clases menesterosas. Tampoco hay prueba de que se creyeran “odiosas” ni “vejatorias”, pues pocos las pagaron y se otorgaron bastantes exenciones. Antes bien, su mala planificación y la concesión de exenciones causó que, a costa de grandes esfuerzos y gastos, lo recaudado fuera poco. Con tal de ahorrar y comenzar el cobro lo más pronto posible, fueron mal planificadas, lo cual perjudicó al erario y dificultó la recaudación. Los funcionarios públicos fueron sus principales críticos y el mismo gobierno decidió abolirlas en 1855.<hr/>Abstract: This article deals with the taxes on doors, windows and dogs, decreed by Santa Anna between 1853 and 1854, as well as those on horses and carriages, dating from before. Despite what liberal historiography contended to discredit Santa Anna, at the time, these contributions were not considered “extravagant” or “ridiculous”, since they were adopted from Europe and were an attempt to gradually tax wealth without affecting the underprivileged social classes. Nor is there proof that they were regarded as “hateful” or “vexatious”, because very few paid them and several exemptions were granted. On the contrary, their poor planning and the granting of exemptions meant that, despite the enormous effort and expense involved, only a small amount was raised. In order to save and begin charging taxes as soon as possible, they were poorly planned, which hurt the treasury and hampered collection. Public officials were its main critics and the government itself decided to abolish them in 1855. <![CDATA[Men, Services and Gender: Experiences and Representations of Work in the Hotel Sector (Mar del Plata, 1960-1990)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100104&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: A partir del análisis del trabajo en el sector hotelero en la ciudad de Mar del Plata (Argentina) entre 1960 y 1990, el presente artículo se propone abordar, desde una perspectiva de género, las características que adquirió la participación de varones en el sector de los servicios. Puntualmente focalizamos en los trabajadores que se han desempeñado en la conserjería y recepción de hotel, indagando en las representaciones en torno a este trabajo presentes en diferentes tipos de discursos: manuales de hotelería, convenios colectivos de trabajo, sentencias judiciales de los tribunales laborales y en relatos de vida de entrevistados. El objetivo es reconstruir y tensionar los sentidos y significados que tanto los trabajadores como otros actores sociales le atribuían a dicho trabajo y, por lo tanto, a quienes lo desarrollaban.<hr/>Abstract: On the basis of an analysis of work in the hotel sector in the city of Mar del Plata (Argentina) between 1960 and 1990, this article seeks to explore the characteristics acquired by male participation in the service sector, using a gender perspective. We focus specifically on employees who have worked in front desk and reception, examining the representations surrounding this work present in different types of discourse: hotel manuals, collective bargaining agreements, labor court judicial rulings and respondents’ life stories. The aim is to reconstruct and underline the meanings both workers and other social actors attributed to this work and, therefore, to those who engaged in it. <![CDATA[The Provincial Children’s Welfare Board: Initiatives for Poor Children in the Province of Buenos Aires (1917-1921)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este trabajo parte de preguntarse si el advenimiento del radicalismo a la gobernación de la provincia de Buenos Aires tuvo influencia en la implementación de políticas por la infancia que, como el Patronato de Menores, eran largamente reclamadas por la opinión pública y habían sido motorizadas por los anteriores gobiernos conservadores, quienes sin embargo, por diversas contingencias, no pudieron llevarlas a cabo. Con la intención de aportar a la historia social de la infancia, se asume que el primer gobernador radical no lo tuvo entre sus prioridades en los primeros tiempos de su mandato.<hr/>Abstract: This article begins by asking whether the advent of radicalism in the governorship of the province of Buenos Aires influenced the implementation of policies for children which, like the Children’s Board, had long been called for by public opinion and had been mobilized by previous conservative governments, which, however, due to various contingencies, had been unable to implement them. With the aim of contributing to the social history of childhood, it is assumed that the first radical governor did not prioritize them during the early stages of his administration. <![CDATA[Analyzing a Story of “Unique” Photographs: Désiré Charnay (1857-1860)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo analiza la imagen del explorador Désiré Charnay, es decir, la idea y representación que se tiene sobre dicho explorador, producto del relato escrito por él mismo, el cual ha sido retomado sin analizar las contradicciones que existen en sus aseveraciones. En este estudio se discutirá la originalidad de su obra fotográfica en dos sentidos; por un lado, analizándola en contraposición con la obra del húngaro Pál Rosti y, por el otro, discutiendo los aportes científicos de las fotografías de Charnay, sin dejar de lado el cuestionamiento sobre la supuesta actividad de este “explorador solitario”. Así, la hipótesis que se desarrolla es que, como toda imagen, la idea que tenemos de este personaje es producto de la luz emitida en un tiempo y con un propósito específico; al cambiar la distribución de la luz, es posible rescatar a otros personajes, otras intenciones y nuevas interpretaciones a través de explicaciones más críticas y contextualizadas.<hr/>Abstract: This article analyzes the image of the explorer Désiré Charnay, in other words, the idea and representation people have of this explorer, due to the story he wrote, which has been read without analyzing the contradictions that exist in his statements. This study will discuss the originality of his photographic work in two respects: on the one hand, analyzing it in contrast to the work of the Hungarian Pál Rosti, and on the other, discussing the scientific contributions of Charnay’s photographs, without neglecting to question the alleged activity of this “solitary explorer”. Thus, the hypothesis developed is that, like every image, the idea we have of this character is a result of the light emitted at a particular time and for a specific purpose. By changing the distribution of light, it is possible to recover other characters and intentions and new interpretations through more critical, contextualized explanations. <![CDATA[Past-Present of Children’s Pedagogy in Colombia: 1870-1930. A view from the Active Memory of Pedagogical Knowledge]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo tiene como propósito volver sobre la memoria activa del saber pedagógico para problematizar los discursos que hoy configuran la educación inicial. Metodológicamente se recurrió al enfoque histórico de la práctica pedagógica, empleando algunas herramientas arqueogenealógicas y a la noción de saber escolar para analizar la emergencia de la pedagogía infantil como una práctica discursiva que tomó por objeto la educación de la tierna edad y de los párvulos en Colombia. Entre los hallazgos se pudo visibilizar la producción de una naturaleza infantil para educar a los niños y las niñas desde los dos hasta los siete años de edad, a partir de la apropiación e institucionalización del pensamiento de Pestalozzi, Fröbel y Montessori. Como conclusiones se propone discutir el estatuto epistemológico de la pedagogía infantil en el presente a partir de la recuperación de su historicidad como saber escolar.<hr/>Abstract: This article seeks to return to the active memory of pedagogical knowledge in order to problematize the discourses shaping early education today. Methodologically, the historical approach to pedagogical practice was used, using archeo-genealogical tools and the notion of “saber escolar”1 to analyze the emergence of child pedagogy as a discursive practice targeting the education of pre-schoolers and toddlers in Colombia. Among the findings, it was possible to visibilize the production of a childish nature to educate children from the age of two to seven, through the appropriation and institutionalization of the thinking of Pestalozzi, Fröbel and Montessori. By way of a conclusion it is proposed to discuss the epistemological status of Child Pedagogy in the present on the basis of the recovery of its historicity as school knowledge. <![CDATA[Distante e bondoso: uma reflexão sobre a vanguarda intelectual]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482020000100108&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O texto a seguir visa refletir sobre a postura de vanguarda tomada, por vezes, pela intelectualidade. Para isso utilizaremos o arcabouço teórico da história intelectual francesa, conversando em alguns aspectos com teóricos alemães. O objeto para a discussão será o movimento ocorrido no ano de 2010 autointitulado 31 pelo 15. O objetivo desse movimento, liderado por intelectuais, era conscientização/mudança do nome do bairro 31 de Março em Ponta Grossa-PR, por ser uma auto-homenagem do regime ditatorial instalado no Brasil em 1964, para 15 de Março, datada da redemocratização do país. O resultado da reflexão aponta que há um distanciamento entre intelectuais e população de uma maneira geral, dificultando uma postura de construção dialógica de soluções e formação de identificação.<hr/>Abstract: The following text aims to reflect about the leading position of the intellectuality. For this, we will use the theoretical framework of french intellectual history, agreeing in some aspects with German theorists. The object for discussion will be the movement occurred in 2010 self-nominated 31 by 15. The purpose of the movement, led by intellectuals, was awareness/name change of 31 de Março (March 31) neighborhood in Ponta Grossa-pr, for being a self-homage to the dictatorial regime installed in Brazil in 1964, to 15 de Março (March 15), date of the redemocratization of the country. The reflection result points out that there is a distance between intellectuals and the general population, hampering a dialogical construction of solutions and identification training.