Scielo RSS <![CDATA[Secuencia]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0186-034820130003&lang=pt vol. num. 87 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Between "Spaniards" and "Citizens"</b>: <b><i>Brown</i></b><b> Militias and the Transformation of Cultural Boundaries in Yucatan, 1790-1821</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este texto se propone interpretar las transformaciones de las diferenciaciones y categorías culturales institucionalizadas, producidas en el contexto de los cambios políticos a principio del siglo XIX, como una redefinición de las fronteras (o límites) culturales. Partiendo del ejemplo de las milicias de pardos en Yucatán, se estudia el establecimiento de las categorías de los "ciudadanos" y de los "españoles", introducidas por la Constitución de Cádiz. Al analizar las negociaciones y prácticas cotidianas a escala local, se demuestra que tanto la interpretación como el uso concreto de estas categorías dependían en gran parte de la situación in situ. Por lo tanto, además de aportar al estudio de los pardos en Yucatán, este trabajo enfatiza la importancia de las condiciones locales y regionales en la implementación y el manejo de las delimitaciones culturales.<hr/>This paper seeks to interpret the transformation of institutionalized cultural distinctions and categories produced in the context of the political changes in the early 19th century as a redefinition of cultural boundaries (or limits). The example of the brown militia in Yucatán is used to study the establishment of the categories of "citizens" and "Spaniards," introduced by the Constitution of Cadiz. An analysis of local negotiations and everyday practices shows that both the interpretation and the actual use of these categories depended largely on the situation in situ. Therefore, in addition to contributing to the study of the brown militia in Yucatan, this work emphasizes the importance of local and regional conditions in the implementation and management of cultural boundaries. <![CDATA[<b>Who Pays the Costs of Political Representation? The Allowances of the Province of Mexico in the First Mexican Constituent Congress</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza las dificultades por las que atravesó la Diputación Provincial de México para pagar los gastos de la representación política en el primer Congreso Constituyente mexicano. En él se propone que fueron la crisis económica y la parálisis administrativa las razones que explican el fracaso del primer intento de construcción de un Estado independiente. En ese contexto, el tema de las dietas se convirtió en uno más de los muchos asuntos que indispusieron los ánimos entre Agustín de Iturbide y el Congreso y se relacionó con otros de gran trascendencia en el proceso de construcción del Estado-nación, como fueron el sistema de representación política y el quórum del Congreso, es decir, con la legitimidad del poder legislativo. También permite observar el surgimiento de una nueva y distinta ocupación, la del legislador.<hr/>This article discusses the difficulties that arose in the Provincial Government of Mexico in paying for the expenses of political representation in the first Mexican Constituent Congress. It suggests that the economic crisis and administrative paralysis explain the failure of the first attempt to build an independent State. In this context, the issue of allowances became yet another of the many issues creating friction between Agustín de Iturbide and Congress. It was associated with other extremely important issues in the process of building the nation-State such as the system of political representation and the quorum of Congress, in other words, the legitimacy of the legislative branch. It also reveals the emergence of a new and different occupation, that of legislator. <![CDATA[<b>Between Political Experimentation and the Circulation of Knowledge</b>: <b>the Administration of Bernardino Rivadavia in Buenos Aires, 1821-1827</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo tiene por objetivo analizar la relación entre el accionar político y el clima intelectual durante la gestión de gobierno de Bernardino Rivadavia en Buenos Aires, 1821-1827. En este marco, se considera la emergencia de un espacio de experimentación política que procura modernizar la cultura en su conjunto con el fin de eliminar las prácticas y los imaginarios coloniales. Asimismo, se identifica una fuerte presencia de contactos interpersonales con pensadores extranjeros y un proceso de intensificación en la circulación de saberes que resultaron funcionales al proyecto del gobierno. En tal sentido, se desea demostrar que el proceso de legitimación intenta construirse a partir de la interacción constante entre las prácticas introducidas por el nuevo modelo político y los saberes difundidos cercanos a la matriz republicana.<hr/>This article seeks to analyze the relationship between political action and intellectual climate during the administration of Bernardino Rivadavia in Buenos Aires, 1821-1827. Within this framework, the author considers the emergence of a sphere of political experimentation that seeks to modernize culture as a whole in order to eliminate colonial practices and imaginaries. It also identifies a strong presence of interpersonal contacts with foreign thinkers and a process of intensifying the circulation of knowledge that proved useful to the government project. In this respect, the author seeks to prove that attempts are made to construct legitimization from the constant interaction between the practices introduced by the new political model and the knowledge disseminated close to the Republican matrix. <![CDATA[<b>About Learning and the Political-Institutional Shaping of the Country</b>: <b>A Re-interpretation of the Argentinean "Confederation" (1852-1862)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realiza una relectura de la "Confederación" argentina (1852-1862) desde una perspectiva soslayada por los estudios específicos del periodo. Se focaliza en la convergencia de las dinámicas nacional y provincial para explicar la conformación del orden político. Se afirma que, en el hiato entre lo proyectado y lo realizado, un proceso de aprendizaje y de conformación político-institucional nacional se inició por entonces y se consolidó en las décadas siguientes. Se privilegia al Congreso como la institución desde la que se observa la problemática, en tanto ámbito de conformación de la dirigencia nacional y de la institucionalidad estatal. Pero la indagación lo trasciende, al considerarse el accionar y la interacción de los legisladores y del poder ejecutivo nacional y la respuesta de las elites políticas provinciales a las disposiciones allí tomadas.<hr/>The Argentinean "Confederation" (1852-1862) is re-interpreted from a perspective overlooked by specific studies on the period. It focuses on the convergence of national and provincial dynamics to explain the formation of the political order. It states that a learning process and national politico-institutional shaping began in the hiatus between the projected and the actual, which was consolidated in the following decades. Congress is the institution from which the problem is observed as a sphere for shaping national leadership and state institutions. But the paper goes beyond this to consider the action and interaction of legislators and the executive branch and the response of provincial political elites. <![CDATA[<b>Emigration and Canary Islands Entrepreneurship in Cuba, 1850-1950</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los emprendedores canarios contribuyeron a la construcción del tejido empresarial cubano mediante la creación y desarrollo de una gran variedad de empresas: pequeños propietarios agrícolas del tabaco, comerciantes internacionales, titanes del sector financiero y propietarios de centrales azucareros; otros terminaron especializándose en pequeñas empresas de servicios urbanos como la distribución de leche. En este artículo se analizan, en primer lugar, las migraciones canarias en el contexto de las cadenas migratorias atlánticas; en segundo lugar, se exponen los aspectos más importantes del desarrollo empresarial protagonizado por los emigrantes isleños en Cuba.<hr/>Canary Island entrepreneurs contributed to the construction of the Cuban business fabric through the creation and development of a broad range of companies: small tobacco farmers, international traders, titans of the financial sector and sugar mill owners. Others ended up specializing in small urban service businesses such as milk distribution. This article begins by analyzing Canary Island migration in the context of Atlantic migratory chains. It subsequently presents the main aspects of business development involving Canary Island migrants in Cuba. <![CDATA[<b>A National Story in a Local Space</b>: <b>The Mexican Revolution in San Luis Potosi</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo presenta un análisis sobre la construcción de la memoria acerca de los acontecimientos de la revolución mexicana en la producción de escritura de la historia local potosina; el texto centra su atención en el modo en que permanecen en esta producción algunos temas sobre ese movimiento armado a partir de los años sesenta del siglo XX; además, resalta cómo esta dinámica se condensa finalmente en los manuales escolares que permiten difundir a escala local la idea del papel central que tiene San Luis Potosí en los procesos nacionales mexicanos. De esta forma, el trabajo propone una contextualización de algunos procesos nacionales que pueden llegar a justificar el planteamiento de nuevos caminos de análisis para la escritura de la historia regional potosina tanto en el plano historiográfico como político.<hr/>The paper presents an analysis of the construction of memory about the events of the Mexican Revolution in the production of writing on the local history of San Luis Potosi. The text focuses on the way certain issues concerning the Mexican Revolution have remained in this production since the 1960s. It also highlights the way this dynamic is eventually condensed into school textbooks disseminating the central role of San Luis Potosi in Mexican national processes at the local level. Thus, the paper proposes the contextualization of certain national processes that may justify the approach to new forms of analysis for writing about the regional history of San Luis Potosí at both the historiographical and political level. <![CDATA[<b>Antonio Caso</b>: <b>a Christian without a Church</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo aborda el pensamiento cristiano de Antonio Caso como una religiosidad opositora al catolicismo en México. Este cristianismo conjugado con las ideas liberales y algunas filosofías de la primera mitad del siglo XX, como el personalismo y el intuicionismo, dieron como resultado una fe apartada de la institucionalidad defendida por la Iglesia. Se destaca la pervivencia del cristianismo ante el proceso secularizador en uno de los miembros más representativos del Ateneo de la Juventud y de la intelectualidad mexicana en el siglo pasado.<hr/>This paper explores Antonio Caso's Christian thought as a form of religiosity that opposed Catholicism in Mexico. This Christianity combined with liberal ideas and certain philosophies from the first half of the 20th century: such as personalism and intuitionism, resulted in a faith that wasquite separate from the institutionality defended by the Church. The author highlights the survival of Christianity despite the secularization process in one of the most representative members of the Ateneo de la Juventud and Mexican intellectual life of the past century. <![CDATA[<b>The Besieged Memory</b>: <b>The Dispute over the Present in the Commemoration of the Bicentennial</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Época de festejo y conmemoraciones, el año 2010 ha sido el momento de la celebración de las independencias en Iberoamérica. "200 años de vida independiente" fueron celebrados a través de una liturgia del pasado y un ritual de la conmemoración. Con ello, el teatro de la memoria nacional actualizaba una estrategia de control social empleada por la Iglesia católica durante siglos: su control sobre el tiempo y el espacio. De este modo, particularmente en México, calendarios y geografías fueron campos de batalla entre el Estado y la Iglesia, pero sobre todo entre aquel y los grupos y movimientos sociales, que al posicionarse frente a las fiestas estatales y a través de estrategias distintas, replantearon la cultura del nacionalismo. Una disputa por la memoria y el pasado, que fue también una disputa por el presente y el futuro alternativos.<hr/>A time of celebration and commemoration, 2010 was the year of the celebration of Independence in Latin America. "200 years of independence" was celebrated through a liturgy of the past and a ritual of commemoration. Thus, the theater of national memory updated a social control strategy used by the catholic Church for centuries: its control over time and space. Thus, particularly in Mexico, calendars and geographies were battlefields between the State and Church, but especially between the State and social groups and movements, which, when confronted with state celebrations and by using a variety of strategies, redesigned the culture of nationalism. A dispute over memory and the past, it was also a dispute over the present and future alternatives. <![CDATA[<b><i>Migración internacional en un pueblo michoacano. Retorno e inversión migrante (1982-2008): el caso de Huandacareo</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Época de festejo y conmemoraciones, el año 2010 ha sido el momento de la celebración de las independencias en Iberoamérica. "200 años de vida independiente" fueron celebrados a través de una liturgia del pasado y un ritual de la conmemoración. Con ello, el teatro de la memoria nacional actualizaba una estrategia de control social empleada por la Iglesia católica durante siglos: su control sobre el tiempo y el espacio. De este modo, particularmente en México, calendarios y geografías fueron campos de batalla entre el Estado y la Iglesia, pero sobre todo entre aquel y los grupos y movimientos sociales, que al posicionarse frente a las fiestas estatales y a través de estrategias distintas, replantearon la cultura del nacionalismo. Una disputa por la memoria y el pasado, que fue también una disputa por el presente y el futuro alternativos.<hr/>A time of celebration and commemoration, 2010 was the year of the celebration of Independence in Latin America. "200 years of independence" was celebrated through a liturgy of the past and a ritual of commemoration. Thus, the theater of national memory updated a social control strategy used by the catholic Church for centuries: its control over time and space. Thus, particularly in Mexico, calendars and geographies were battlefields between the State and Church, but especially between the State and social groups and movements, which, when confronted with state celebrations and by using a variety of strategies, redesigned the culture of nationalism. A dispute over memory and the past, it was also a dispute over the present and future alternatives. <![CDATA[<b><i>Los dos príncipes: Juan D. Perón y Getulio Vargas: Un estudio comparado del populismo latinoamericano</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Época de festejo y conmemoraciones, el año 2010 ha sido el momento de la celebración de las independencias en Iberoamérica. "200 años de vida independiente" fueron celebrados a través de una liturgia del pasado y un ritual de la conmemoración. Con ello, el teatro de la memoria nacional actualizaba una estrategia de control social empleada por la Iglesia católica durante siglos: su control sobre el tiempo y el espacio. De este modo, particularmente en México, calendarios y geografías fueron campos de batalla entre el Estado y la Iglesia, pero sobre todo entre aquel y los grupos y movimientos sociales, que al posicionarse frente a las fiestas estatales y a través de estrategias distintas, replantearon la cultura del nacionalismo. Una disputa por la memoria y el pasado, que fue también una disputa por el presente y el futuro alternativos.<hr/>A time of celebration and commemoration, 2010 was the year of the celebration of Independence in Latin America. "200 years of independence" was celebrated through a liturgy of the past and a ritual of commemoration. Thus, the theater of national memory updated a social control strategy used by the catholic Church for centuries: its control over time and space. Thus, particularly in Mexico, calendars and geographies were battlefields between the State and Church, but especially between the State and social groups and movements, which, when confronted with state celebrations and by using a variety of strategies, redesigned the culture of nationalism. A dispute over memory and the past, it was also a dispute over the present and future alternatives. <![CDATA[<b><i>Economía global</i></b>: <b><i>De los agitados años veinte a la primera crisis mundial del siglo</i></b><b> <i>XXI</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482013000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Época de festejo y conmemoraciones, el año 2010 ha sido el momento de la celebración de las independencias en Iberoamérica. "200 años de vida independiente" fueron celebrados a través de una liturgia del pasado y un ritual de la conmemoración. Con ello, el teatro de la memoria nacional actualizaba una estrategia de control social empleada por la Iglesia católica durante siglos: su control sobre el tiempo y el espacio. De este modo, particularmente en México, calendarios y geografías fueron campos de batalla entre el Estado y la Iglesia, pero sobre todo entre aquel y los grupos y movimientos sociales, que al posicionarse frente a las fiestas estatales y a través de estrategias distintas, replantearon la cultura del nacionalismo. Una disputa por la memoria y el pasado, que fue también una disputa por el presente y el futuro alternativos.<hr/>A time of celebration and commemoration, 2010 was the year of the celebration of Independence in Latin America. "200 years of independence" was celebrated through a liturgy of the past and a ritual of commemoration. Thus, the theater of national memory updated a social control strategy used by the catholic Church for centuries: its control over time and space. Thus, particularly in Mexico, calendars and geographies were battlefields between the State and Church, but especially between the State and social groups and movements, which, when confronted with state celebrations and by using a variety of strategies, redesigned the culture of nationalism. A dispute over memory and the past, it was also a dispute over the present and future alternatives.