Scielo RSS <![CDATA[Revista mexicana de análisis de la conducta]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-453420120002&lang=en vol. 38 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Correlation of Parents and Classmates Reports with Self-Controlled Behavior in Children</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se investigó la relación entre el auto-reporte, el reporte de los padres y el de los compañeros de clase de la conducta autocontrolada e impulsiva de 20 niños. Los niños también trabajaron en una tarea de autocontrol por computadora, en la cual cada uno fue expuesto a un ciclo de tiempo repetitivo (ciclo T) y se presentó un video durante los últimos ocho segundos (E R1) del ciclo. El video se pudo presentar por otros ocho segundos, una vez que concluía el ciclo (E R2) de acuerdo a la siguiente contingencia: tratar de reproducir el E R1 lo interrumpió y canceló la presentación del E R2. En caso contrario, se pudo reproducir el E R2. Se encontraron correlaciones positivas y confiables entre la opinión de los padres y la de los compañeros, tanto respecto de la conducta autocontrolada como la impulsiva de los niños. Sin embargo, la ejecución de los niños en la tarea por computadora fue independiente de los auto-reportes, de los reportes de los padres o de los compañeros de clase. La discusión está enfocada en la relevancia de estos hallazgos para el estudio de la conducta autocontrolada definida como abstenerse de consumir una recompensa presente hasta que se cumpla un criterio de espera preestablecido.<hr/>Self-report, the report by parents and the report by classmates of self-controlled behavior were examined for 20 children. These children also participated in a computer-based self-control task in which each subject was exposed to a 32-s time cycle (T cycle) in which a video was presented during the last 8 s (S R1) of the cycle. The video could be presented for another 8 s once the T cycle elapsed (S R2), but only if the child did not try and reproduce S R1. If the child attempted to do so, S R1 was interrupted and the S R2 presentation was cancelled. Reliable correlations were found between parents and classmates reports for both, self-controlled and impulsive behavior of children. However, the performance of the children in the computer-based self-controlled task was independent of self-reports or the reports by parents or classmates. The findings are related to the study of self-controlled behavior defined as refraining from consuming a reward until a predetermined criterion is reached. <![CDATA[<b>Social Interactions Under Contingencies of Cooperation and Competition</b>: <b>Supplementary or Substitute Behavior?</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del trabajo fue analizar las interacciones sociales en díadas de niños, bajo contingencias de cooperación y competencia. Los efectos de historia de las contingencias de cooperación y competencia también se evaluaron. Participaron doce díadas, a quienes se les pidió que armaran un rompecabezas. Se analizaron las frecuencias de ocurrencia de comportamientos de donación y arrebatos de piezas de rompecabezas así como comportamientos de violencia física hacia el compañero, en interacción bajo contingencias de ejecución libre, cooperación y competencia. Se expuso a las díadas a condiciones de tratamiento único (cooperación/cooperación y competencia/competencia) o tratamiento mixto contrabalanceado (competencia-cooperación y cooperación-competencia). Se encontró que la donación fue más frecuente bajo las contingencias de cooperación y el arrebato y la violencia fueron más frecuentes bajo las contingencias de competencia. En las díadas de tratamiento mixto se mostraron efectos de historia de una fase a otra. Los datos no fueron consistentes con el supuesto de racionalidad egoísta (Santoyo, 1997). Se ofrece una explicación alternativa en términos del comportamiento sustitutivo referencial (Ribes & López, 1985) y conducta recíproca (Hake & Schmid, 1981; Hake, Schmid, & Olvera, 1978).<hr/>Social interactions in pairs of children under contingencies of cooperation or competition were analyzed. History effects of cooperation and competition contingencies also were assessed. Twelve dyads of children were asked to solve a puzzle. The frequencies of occurrence of donating puzzle pieces, snatching the pieces, and violent behavior towards their peers were recorded under cooperation, competition, and free-play conditions. The dyads were exposed to unique treatment conditions (cooperation/cooperation and competition/competition) or mixed treatment conditions (cooperation/competition and competition/cooperation). Donating was most frequent during the cooperation condition, and snatching the puzzle pieces and violent behavior were most frequent during the competition condition. History effects were found during the mixed treatment conditions. The data are not consistent with the ''selfish rationality'' assumption (Santoyo, 1997). An alternative explanation in terms of referential substitution (Ribes & López, 1985) and reciprocity (Hake, Schmid, & Olvera, 1978; Hake & Schmid, 1981) is offered. <![CDATA[<b>Strategic Behavior in Public-Goods Games</b>: <b>Effect of Contextual Variables</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Un bien público es un recurso del que todos puedan beneficiarse, independientemente de si han contribuido a proporcionarlo. El individuo tiene un incentivo para evitar el costo, pero si todos lo hacen las consecuencias para cada individuo son peores que si comparten el costo. En el presente experimento se compararon tres hipótesis que explican el comportamiento individual: a) los jugadores se comportarán de forma impulsiva; b) los individuos serán recíprocos; y c) los participantes usan interacciones estratégicas con una propensión a cooperar, manteniendo o incrementando la cooperación. Se programó una simulación por computadora de un juego de bienes públicos. Estudiantes de licenciatura se enfrentaron en un juego de cuatro participantes, contra tres jugadores virtuales, programados para jugar de acuerdo a diferentes niveles de cooperación en cuatro condiciones experimentales (80, 60, 40 y 20 % de la contribución grupal). Se encontró que la aportación individual fue mayor ante las menores contribuciones virtuales, como una función de la secuencia particular de las condiciones experimentales. Los resultados apoyan la hipótesis de que en los bienes públicos, hay sensibilidad a muchas variables que afectan la tasa de aportación individual. Se discuten las razones de las diferencias observadas y las implicaciones de la investigación en este campo.<hr/>A public good is a resource from which all individuals may benefit, regardless of whether they helped to provide the good. The individual has an incentive to avoid the cost, but doing so results in worse consequences for each individual, relative to sharing the cost with their group. The present experiment examined this conflict by comparing three general strategies that might describe individual behavior, namely that individuals will: a) behave ''selfishly''; b) be reciprocal; and c) use strategic interactions with a propensity to cooperate, responding to their partners by maintaining or increasing their cooperation. A computer program simulated a public-goods game. Undergraduate students participated in a four-player game, against three dummy players programmed to play according to different levels of cooperation, in four experimental conditions (80, 60, 40 and 20% of the group's contribution). Individual contribution was highest for the lowest group contribution. The particular sequence of experimental conditions had an effect on individual contributions. The variables that affect individual contributions in public-goods games are discussed. <![CDATA[<b>Effects of the Probability of Partners' Cooperation on Consumption in Resource Dilemmas</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Un dilema social es una situación en la cual dos o más individuos dirigen sus acciones a la obtención de consecuencias positivas inmediatas, que a largo plazo son negativas para la comunidad y para el individuo. En estas situaciones se ha observado que el valor de la recompensa es afectado por la probabilidad de que el compañero con el que se comparte un recurso sea recíproco. El objetivo del trabajo fue evaluar el efecto de la probabilidad de cooperación de los otros sobre el consumo en un dilema de recursos. Participaron 37 estudiantes de licenciatura, en un laboratorio con cubículos individuales mediante un juego experimental con la estructura de un dilema de recursos en el que se simularon consumos mediante una computadora. Se conformaron dos grupos de probabilidad: uno con probabilidades uniformes y otro con probabilidades variables de consumos simulados. Los participantes intervinieron en tres juegos experimentales con diferente nivel de probabilidad de cooperación del consumo simulado. Se discutieron los resultados en términos de cooperación condicional: Los individuos moderan su consumo en presencia de consumos simulados moderados e incrementan su consumo ante consumos simulados altos.<hr/>A social dilemma is a situation in which two or more individuals choose positive immediate outcomes, which result in negative long-term outcomes for the community, and therefore for the individual. In this kind of situation, the subjective value of the reward for being cooperative is affected by the probability of reciprocity from partners. The aim of this work was to determine the effect of the partners' probability of cooperation on resource consumption in a resource dilemma. The participants were 37 undergraduate students, who played computer games with the structure of a resource dilemma. Participants were divided into two groups, in which a fixed or a variable probability of simulated consumption was programmed. All the participants played three computer games in which the level of simulated cooperation was also varied. With variable probability of cooperation and in the presence of high levels of consumption, individual consumption increased. Individuals moderated their consumption in presence of moderated simulated consumptions and increased their consumptions with high simulated consumptions These results are discussed in terms of conditional cooperation. <![CDATA[<b>Assessment of Consistency of Prosocial Behavior in Two Experimental Games</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se evaluó la relación entre el comportamiento en un Juego del Dictador Repetido (JDR) y un Juego de Bienes Públicos (JBP). Participaron 53 jóvenes universitarios en una simulación computarizada de un JDR, quienes se asignaron al azar a dos grupos: el grupo de bajo costo recibió una dotación que podía donar a un receptor anónimo. El grupo de alto costo trabajó para ganar esa dotación antes de donarla. Se encontró que las donaciones de los participantes del grupo de alto costo fueron mayores que las donaciones de los participantes del grupo de bajo costo. Posteriormente se condujo un JBP por tríadas. Mediante un análisis de conglomerados, se identificaron dos estrategias en cada juego: en el JDR, un grupo (n = 30) donó 14% de su dotación, y otro (n = 23) donó el 47%. En el JBP, la mayoría de los participantes comenzó invirtiendo 50% de sus recursos y posteriormente redujeron su inversión en ensayos sucesivos. Las estrategias que cada uno de los participantes siguió no fueron consistentes entre los juegos, pero fueron consistentes con las estrategias reportadas en estudios previos sobre el JDR o el JBP. La conducta en los juegos como el JBP puede explicarse en términos de eficiencia, maximización y la cooperación condicional.<hr/>The relation between behavior in a Repeated Dictators Game (RDG) and behavior in a Public Goods Game (PGG) was assessed. A computer simulation of a RDG was conducted with 53 college students, who were randomly assigned to low-cost or high-cost groups. Participants in the low cost group had a free endowment which they could split with an anonymous partner, and participants in the high cost group had to earn their endowment before they could split it. Donations were significantly higher for the participants in the high-cost group. Participants then played a PGG. A cluster analysis identified two strategies followed by the participants in each of the two games: In the RDG, 30 participants donated 14% of their endowment, while 23 participants donated 47% of their endowment. In the PGG, most participants invested 50% of their endowment at the beginning of the game, and their investment decreased in successive trials. The strategies that each participant followed were not consistent between the two games, but were consistent with those reported in previous studies. Behavior in games like PGG may be better described in terms of efficiency, maximization and conditional cooperation. <![CDATA[<b>Social Foraging in Rats</b>: <b>Group and Individual Choice In Dynamic Environments</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Group and individual choice behavior in dynamic social environments was examined in a laboratory foraging analogue. Five rats were studied across multiple sessions in a free-ranging paradigm, where food reinforcement was delivered from two patches according to variable time intervals. Five reinforcement ratios (1:1, 1:4, 1:8, 8:1, 4:1) were presented either in irregular sequence within a session (Variable condition) or across sessions (Stable). Competitiveness, defined in terms of obtained resources, was assessed by delivering food at one feeder only. The generalized matching law and ideal free distribution accounted for individual and group data well. Sensitivity of the group and individual behavior to reinforcement contingencies increased with less variability in resource availability, but also increased with greater experience. The experimental paradigm shows great promise for examining adaptive behavior in a social context.<hr/>Se examinó la conducta de elección individual y grupal en ambientes sociales dinámicos mediante una preparación de laboratorio análoga al forrajeo. Se estudiaron a cinco ratas durante múltiples sesiones bajo un paradigma de búsqueda libre (free-ranging), en las cuales se entregó alimento como reforzador en dos parches conforme a intervalos variables de tiempo. Se presentaron cinco razones de reforzamiento (1:1, 1:4, 1:8, 8:1, 4:1), ya fuese en secuencias irregulares dentro de una misma sesión (condición variable) o entre sesiones (condición estable). Se evaluó la competitividad, definida en términos de recursos obtenidos, mediante la entrega de comida en sólo un comedero. La ley generalizada de igualación y la teoría de la distribución libre ideal explicaron los datos individuales y grupales satisfactoriamente. La sensibilidad de la conducta individual y grupal a las contingencias de reforzamiento aumentó en la condición de menor variabilidad en la disponibilidad del recurso, pero también aumentó con la experiencia. El paradigma experimental muestra ser promisorio para el análisis de la conducta adaptativa en un contexto social. <![CDATA[<b>Experimental Analysis of Social Interactions Among Prison Inmates</b>: <b>Exchange, Sanction and Power</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presentan los resultados de un estudio experimental que analizó interacciones intrapenitenciarias. El estudio se fundamentó en la propuesta interconductual de Análisis Teórico de las Dimensiones Funcionales del Comportamiento Social (DFCS) que establece para el comportamiento social tres dimensiones: 1) intercambio, 2) sanción y 3) poder. Se identificaron los estilos de interacción social de grupos penitenciarios a partir de las frecuencias de ocurrencia de las conductas de las DFCS. Para la obtención de datos se usó la observación directa del comportamiento y el registro sistematizado de la conducta dentro de fases experimentales correspondientes a cada dimensión funcional. Participaron ocho internos penitenciarios, clasificados por el reclusorio en tres categorías de funcionalidad intra-institucional: 1) alta, 2) mediana y 3) baja. Se formaron para cada fase experimental dos subgrupos, conformados por dos internos de mediana funcionalidad, una de alta y una de baja. Los resultados mostraron tres estilos de interacción social: intercambiante en los participantes de mediana funcionalidad, intercambiante-empoderado en los de alta e intercambiante-sancionador en los de baja funcionalidad. El análisis secuencial del comportamiento detectó patrones de sucesión, entre niveles funcionales, expresados en indicadores de probabilidad de ocurrencia.<hr/>This study analyzed intraprison social interactions from an interbehavioral psychology perspective. It was grounded specifically in the Theoretical Analysis of the Functional Dimensions of Social Behavior (FDSB), in which three dimensions of social behavior are established: 1) exchange, 2) sanction and 3) power. The purpose was to identify group styles of intraprison social interaction by systematically recording the frequency of occurrence of each of the behaviors considered in FDSB, across experimental phases pertaining to each functional dimension. The participants were eight prison inmates, classified by the institution in three functionality categories: 1) high, 2) medium and 3) low. Three styles of social interactions were found: exchange in the medium functionality participants, exchange-power in the high functionally participants and exchange-sanction in the low functionality participants. The sequential analysis of the behavior detected succession patterns between functional levels, which were ex-pressed as indicators of the probability of occurrence of each behavior. <![CDATA[<b>Social Interactions Between Adolescent Consumers and Non Consumers of Addictive Substances</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la adolescencia, las interacciones coercitivas entre los adolescentes y sus padres son un factor de riesgo de comportamientos problema. Por ejemplo, las interacciones sociales conflictivas, la falta de habilidades de negociación y la falta de un control de la conducta por parte de los padres se han asociado con el consumo de sustancias por parte de los adolescentes. Los pares problemáticos pueden propiciar la ocurrencia de conductas de riesgo del consumo de sustancias adictivas. En el trabajo se analizaron las interacciones sociales de 26 adolescentes, con diferentes niveles de consumo de sustancias, tanto con sus padres como con sus pares, observadas en dos contextos, denominados como de alta probabilidad de coerción y baja probabilidad de coerción. Se encontró que las relaciones sociales de los adolescentes consumidores de drogas, en ambos contextos de observación, tanto con sus padres como con sus pares, eran conflictivas. La tasa de conductas coercitivas fue más alta que en las relaciones de padres y adolescentes no consumidores, lo que provocó disminuciones en el proceso de negociación. Se observó un deterioro progresivo de las relaciones de los adolescentes, relacionado con un aumento en el consumo de sustancias.<hr/>During adolescence, coercive interactions between teenagers and their parents constitute a risk factor for the occurrence of problem behavior. Conflictive social interactions, the absence of negotiation responses and the lack of control over adolescents' behavior by parents have been associated with substance consumption. Problematic peers may encourage the occurrence of risky behavior associated with drug use. The social interactions of 26 teenagers with their parents and their peers were analyzed in this study. The level of drug consumption differed among the teenagers. These social interactions were observed in two contexts: high probability of coercion and low probability of coercion. Social interactions characterized by conflict were found among teenagers and their parents and peers in both observation contexts. The rate of coercive interactions was highest for the teenagers who used drugs. For these participants, a decrease of negotiation responses to conflict situations and increases of social interactions characterized by conflict and drug consumption were observed. <![CDATA[<b>The Function on Non Specific Reinforcement of Behavior On Physical Abuse of Children</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-45342012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente estudio fue poner a prueba una estrategia basada en el reforzamiento no específico de conductas en díadas madre-niño con historia de abuso físico. La muestra se conformó por diez díadas madre-niño con dicha problemática. Se empleó un diseño experimental de caso único y la utilización de procedimientos de enseñanza conductual, tales como instrucciones, modelamiento, moldeamiento y retroalimentación visual. Los resultados obtenidos se analizan en términos del valor del reforzamiento no específico de conductas dentro del contexto interaccional madre-hijo con antecedentes de maltrato físico infantil.<hr/>The aim of this study was to evaluate an intervention strategy based on non-specific reinforcement of behavior in mother-child dyads with a history of physical abuse. Ten such dyads participated. Using a single-case experimental design, behavioral teaching procedures such as instructions, modeling, and visual feedback were applied. The results were analyzed in terms of the effectiveness of non-specific reinforcement of behavior within the context of moment-to-moment social exchanges between mothers and their children.