Scielo RSS <![CDATA[Relaciones. Estudios de historia y sociedad]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-392920170001&lang=en vol. 38 num. 149 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Interpellation and action: Women in the Mexican post-revolution]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Red Ambassador: Alexandra Kollontai and Mexico]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Alexandra Kollontai fue embajadora de la Unión Soviética en México en 1926-1927, la memoria de su estancia se conserva en sus Diarios Diplomáticos, correspondencia y otros documentos. El examen de dichos materiales nos permite conocer las circunstancias de su nombramiento, su relación con el Partido Comunista Mexicano y también la forma como registró su encuentro con el país, su gobierno y habitantes.<hr/>Abstract: Alexandra Kollontai was the Soviet Union’s ambassador to Mexico in 1926-1927. The memoirs of her time there are conserved in her Diarios Diplomáticos (Diplomatic Diaries), correspondence and other documents. An analysis of these materials enlightens us as to the circumstances of her appointment, her relation with the Mexican Communist Party, and the way in which she recorded her encounter with the country, its government and its people. <![CDATA[The “State Feminism” of Amalia de Castillo Ledón during the Governments of Emilio Portes Gil and Lázaro Cárdenas]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se estudia la trayectoria de Amalia de Castillo Ledón durante los periodos presidenciales de Emilio Portes Gil y Lázaro Cárdenas. Por primera vez se analiza cómo los cargos de creciente responsabilidad dentro del país y las encomiendas diplomáticas que Castillo Ledón llevó a cabo entre 1929 y 1939 le ganaron una posición dentro de la elite posrevolucionaria que logró conservar durante casi toda su vida. Las experiencias y los aprendizajes adquiridos en la Dirección de Recreaciones Populares del Departamento del Distrito Federal, en el gobierno de Luis Castillo Ledón en Nayarit y como representante diplomática ante la Panamerican Round Table de San Antonio, Texas, y la Comisión Interamericana de Mujeres, alimentaron y moldearon el “feminismo de estado” que definió su trayectoria e hizo de Castillo Ledón la mujer con más poder político a mediados del siglo XX. El análisis se lleva a cabo con documentos hasta ahora inexplorados del Archivo Histórico de la Secretaría de Relaciones Exteriores.<hr/>Abstract: This article examines the trajectory of Amalia de Castillo Ledón during the presidencies of Emilio Portes Gil and Lázaro Cárdenas, presenting the first analysis of how the government posts she held -with ever greater responsibility- inside the country, together with the diplomatic assignments she fulfilled from 1929 to 1939, won her a position in Mexico’s post-revolutionary elite that she succeeded in conserving throughout her lifetime. The experiences acquired, and lessons learned, in the Direction of Popular Recreation, the Department of the Federal District, Luis Castillo Ledón’s government in Nayarit, and as a diplomatic representative to the Pan-American Round Table in San Antonio, Texas, and the Inter-American Commission on Women, nourished and shaped the “state feminism” that would define Castillo Ledón’s trajectory, which resulted in her becoming the woman with the greatest political power in the mid-20th century. Analysis is based on previously unexplored documents from the Archivo Histórico de la Secretaría de Relaciones Exteriores. <![CDATA[Politics and Citizenship: María Guadalupe Urzúa’s Leadership of the Confederación Nacional Campesina, 1953-1957]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo examina cómo María Guadalupe Urzúa Flores buscó consolidar su liderazgo y su ascenso político en la Confederación Nacional Campesina (CNC) y el Partido Revolucionario Institucional (PRI) por medio de la dirigencia de la Secretaría de Acción Femenil de la CNC; explora cómo fue el proceso de afiliación de las mujeres al PRI en la década de 1950 e identifica las políticas sociales que se trataron de instrumentar desde la Secretaría de Acción Femenil entre 1953 y 1955, dos años claves en la participación política de las mujeres en México.<hr/>Abstract: This article examines how María Guadalupe Urzúa Flores worked to consolidate her leadership and political ascent in Mexico’s Confederación Nacional Campesina (CNC, “National Confederation of Peasants”), and in the Partido Revolucionario Institucional (PRI, “Institutional Revolutionary Party”) during her time as Director of the CNC’s Secretariat of Women’s Action. It explores the process through which women became affiliated to the PRI In the decade of 1950, and identifies the social policies that the Secretariat of Women’s Action strove to have implemented from 1953 to 1955; two key years for the political participation of women in Mexico. <![CDATA[A Glimpse at the Feminist Thought and Action of Dr. Mathilde Rodríguez Cabo]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Realizo una exploración a la praxis feminista de la doctora Mathilde Rodríguez Cabo,1 la primera médica psiquiatra en México; acentúo su voz, su pluma y sus acciones en distintos momentos de su vida pública. Enfatizo sus diagnósticos para la eliminación de la desigualdad de las mujeres, así como en su reivindicación sufragista de reconocimiento de los derechos políticos y de ciudadanía femenina. Inscribo la crítica de sus argumentos políticos, y aun eugenésicos, en el imaginario radical de la Revolución mexicana. Su pensamiento abrevó de las políticas de salud pública y de asistencia a la niñez y a las mujeres en la Unión Soviética. Pongo de manifiesto su pacifismo por medio de redes femeniles internacionales, en el contexto de los frentes populares, la lucha antifascista, el conflicto bélico y el periodo de posguerra, y como referentes de su ideario sociopolítico.<hr/>Abstract: This essay presents an exploration of the feminist praxis of Dr. Mathilde Rodríguez Cabo, Mexico’s first woman psychiatrist, that accentuates her voice, her pen and her actions at different moments of her public life. It emphasizes her diagnoses that procured the elimination of the inequality of women, and her suffragist vindication of the recognition of women’s political rights and citizenship, while placing the criticism of her political -even eugenicist arguments- in the context of the radical imaginary of the Mexican Revolution. Her thought was nourished by policies on public health and the welfare of children and women in the Soviet Union. Finally, I elucidate her pacifism, manifested through international feminist networks, and in relation to popular fronts, the battle against fascism, war, and the postwar period, as referents of her sociopolitical ideology. <![CDATA[La situación de la Iglesia católica en los años 1914-1916 en una carta que nunca llegó al papa]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100139&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Realizo una exploración a la praxis feminista de la doctora Mathilde Rodríguez Cabo,1 la primera médica psiquiatra en México; acentúo su voz, su pluma y sus acciones en distintos momentos de su vida pública. Enfatizo sus diagnósticos para la eliminación de la desigualdad de las mujeres, así como en su reivindicación sufragista de reconocimiento de los derechos políticos y de ciudadanía femenina. Inscribo la crítica de sus argumentos políticos, y aun eugenésicos, en el imaginario radical de la Revolución mexicana. Su pensamiento abrevó de las políticas de salud pública y de asistencia a la niñez y a las mujeres en la Unión Soviética. Pongo de manifiesto su pacifismo por medio de redes femeniles internacionales, en el contexto de los frentes populares, la lucha antifascista, el conflicto bélico y el periodo de posguerra, y como referentes de su ideario sociopolítico.<hr/>Abstract: This essay presents an exploration of the feminist praxis of Dr. Mathilde Rodríguez Cabo, Mexico’s first woman psychiatrist, that accentuates her voice, her pen and her actions at different moments of her public life. It emphasizes her diagnoses that procured the elimination of the inequality of women, and her suffragist vindication of the recognition of women’s political rights and citizenship, while placing the criticism of her political -even eugenicist arguments- in the context of the radical imaginary of the Mexican Revolution. Her thought was nourished by policies on public health and the welfare of children and women in the Soviet Union. Finally, I elucidate her pacifism, manifested through international feminist networks, and in relation to popular fronts, the battle against fascism, war, and the postwar period, as referents of her sociopolitical ideology. <![CDATA[A Distant, Fragmented and Collaborative Reading in an Infinite Archive]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este ensayo se centra en las posibilidades que brindan las aplicaciones informáticas para la lectura de textos en un contexto de datos masivos; es decir, de un archivo infinito, lo cual es un aspecto clave de las humanidades digitales. El problema por revisar es hasta qué punto una aplicación informática puede leer textos y traducirlos para la comprensión humana. Para enfrentar este propósito se considera pertinente abordar tres formas de lectura que están relacionadas intrínsecamente con la revolución informática: distante, fragmentada y colaborativa. El análisis de estas formas de lectura implica cuestiones más amplias sobre la lectura en la web y la dicotomía entre las posibilidades que pueden brindar las aplicaciones informáticas y los resultados empíricos de la utilización de modelos computarizados en el estudio de la cultura.<hr/>Abstract: This essay focuses on the possibilities that the informatics applications provide for texts reading in a context of big data, or in other words in an infinite archive, which is a key issue for digital humanities. The central problem is to what extent an informatics application is able to read texts and to make them comprehensive for humans. In order to address this problem, it is necessary to consider three forms of reading directly relate with the digital turn: distant, fragmented, and collaborative. The analysis of these forms of reading involves broader questions about reading in the web and the dichotomy between the possibilities that the informatics applications and the empiric results of using computerized models in the study of culture. <![CDATA[In tetl, in cuahuitl. <em>Pre-hispanic Nahuatl Juridical Systems in Relation to Adultery</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo estudia las penas contra el adulterio en los sistemas jurídicos de los antiguos nahuas. Analiza los factores en el sistema de aplicación de los castigos de acuerdo al tipo de evidencia, a las circunstancias, a la clase social y al género. Transgredían el orden social aquellas mujeres casadas que tenían relaciones sexuales con un varón que no fuera su esposo; en contraste, los hombres violaban la ley cuando tenían relaciones con la esposa de otro.<hr/>Abstract: This article studies the sanctions imposed on adultery in the juridical systems of the ancient Nahuatls, analyzing the factors involved in the system of the application of punishments in relation to the following factors: type of evidence, circumstances, social class, and gender. A married woman who had sexual relations with a man other than her husband was perceived to have transgressed the social order; in contrast, a man who had sexual relations with another man's wife was accused of violating the law. <![CDATA[Beyond the Agrarian Revolt. Paul Friedrich’s anthropohistorical and poetic imprint in P’urhépecha lands]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este texto tiene como objetivo desempolvar el legado “antropohistórico”, lingüístico y poético de Paul Friedrich, así como revalorar sus propuestas teórico-metodológicas multidisciplinarias en torno a sus estudios sobre los tarascos* de Michoacán.<hr/>Abstract: The objective of this text is to dust off the “anthropohistorical”, linguistic and poetic legacy of Paul Friedrich, and reevaluate his multidisciplinary theoretical-methodological proposals related to his studies of the Tarascans of Michoacán. <![CDATA[The corregimientos in 16<sup>th</sup>-century Yucatán]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100267&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: A partir de la segunda mitad del siglo XVI, varios corregidores fueron nombrados en distintas regiones de América, este oficio se convirtió en una de las más controvertidas figuras de la administración colonial. No obstante, en la provincia de Yucatán este cargo ha permanecido prácticamente desconocido hasta la fecha de hoy. En consecuencia, el presente trabajo pretende identificar a los corregidores de Yucatán y ahondar en los motivos que empujaron a la Corona española a decretar su suspensión en 1580. Por otro lado, reflexionaremos sobre el salario y las funciones que fueron asignadas a aquellos oficiales, especialmente en la impartición de la justicia en la localidad. Para responder a estas interrogantes se recurrirá a distintos géneros de documentos legales, tales como los nombramientos que se entregaron a los titulares, sus probanzas de méritos y servicios y las cédulas reales por las que el Consejo de Indias trató de regular el ejercicio del cargo en Yucatán.<hr/>Abstract: From the second half of the sixteenth century, corregidores, or district administrators, were appointed in several parts of Spanish America and it became one of the most controversial offices in the colonial administration. Nevertheless, this position has remained almost unstudied in the province of Yucatan. Consequently, the present article attempts, on the one hand, to identify the corregidores that were designated in this province in the second half of the sixteenth century, as well as to highlight the reasons that would lead the Spanish Crown to order the suspension of this position in 1580. On the other hand, we will analyze the functions which were in charge of the corregidores, especially the ones relating to the administration of justice in the local level. In order to respond to those questions, a wide range of legal documentation will be used, including the appointments that were given to the corregidores, their relations of deeds and services, and the royal decrees that were aimed to control and regulate this office in Yucatan. <![CDATA[Justo Sierra and the Image of Modern Mexico in Spain in the early 20<sup>th</sup> century]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100293&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente artículo se revisa la definición de la imagen del México moderno de principios del siglo XX, a partir de la lectura de la opinión pública española en la representación de cuatro momentos de la cultura mexicana: el Congreso Hispanoamericano de 1900; la aparición de los manuales de historia patria; la celebración de las Fiestas del Centenario de la Independencia de México; y la Revolución Mexicana. La interpretación de la opinión pública española sobre dichos eventos muestra la imagen del México moderno que había impulsado el gobierno de Porfirio Díaz a través de las labores intelectuales de personajes como Justo Sierra, quienes buscaban, al mismo tiempo, la definición de la soberanía y la identidad nacional.<hr/>Abstract: This article examines the definition of the image of modern Mexico in the early 20th century based on a reading of public opinion in Spain in relation to four moments of Mexican culture: the Congreso Hispanoamericano of 1900, the appearance of manuals on the patriotic history, the celebration of the Centennial of Mexican Independence, and the Mexican Revolution. The interpretation of public opinion on those events in Spain reveals the image of modern Mexico that the government of Porfirio Díaz had fostered, in part, through the intellectual labors of such personages as Justo Sierra, and which sought, at the same time, to define the country’s sovereignty and national identity. <![CDATA[Evelyne Sanchez. <em>Las élites empresariales y la independencia económica de México. Estevan de Antuñano o las vicisitudes del fundador de la industria textil moderna (1792-1847)</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100323&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente artículo se revisa la definición de la imagen del México moderno de principios del siglo XX, a partir de la lectura de la opinión pública española en la representación de cuatro momentos de la cultura mexicana: el Congreso Hispanoamericano de 1900; la aparición de los manuales de historia patria; la celebración de las Fiestas del Centenario de la Independencia de México; y la Revolución Mexicana. La interpretación de la opinión pública española sobre dichos eventos muestra la imagen del México moderno que había impulsado el gobierno de Porfirio Díaz a través de las labores intelectuales de personajes como Justo Sierra, quienes buscaban, al mismo tiempo, la definición de la soberanía y la identidad nacional.<hr/>Abstract: This article examines the definition of the image of modern Mexico in the early 20th century based on a reading of public opinion in Spain in relation to four moments of Mexican culture: the Congreso Hispanoamericano of 1900, the appearance of manuals on the patriotic history, the celebration of the Centennial of Mexican Independence, and the Mexican Revolution. The interpretation of public opinion on those events in Spain reveals the image of modern Mexico that the government of Porfirio Díaz had fostered, in part, through the intellectual labors of such personages as Justo Sierra, and which sought, at the same time, to define the country’s sovereignty and national identity. <![CDATA[Sergio Valerio Ulloa. <em>Los barcelonnettes en Guadalajara, siglos XIX y XX</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100327&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente artículo se revisa la definición de la imagen del México moderno de principios del siglo XX, a partir de la lectura de la opinión pública española en la representación de cuatro momentos de la cultura mexicana: el Congreso Hispanoamericano de 1900; la aparición de los manuales de historia patria; la celebración de las Fiestas del Centenario de la Independencia de México; y la Revolución Mexicana. La interpretación de la opinión pública española sobre dichos eventos muestra la imagen del México moderno que había impulsado el gobierno de Porfirio Díaz a través de las labores intelectuales de personajes como Justo Sierra, quienes buscaban, al mismo tiempo, la definición de la soberanía y la identidad nacional.<hr/>Abstract: This article examines the definition of the image of modern Mexico in the early 20th century based on a reading of public opinion in Spain in relation to four moments of Mexican culture: the Congreso Hispanoamericano of 1900, the appearance of manuals on the patriotic history, the celebration of the Centennial of Mexican Independence, and the Mexican Revolution. The interpretation of public opinion on those events in Spain reveals the image of modern Mexico that the government of Porfirio Díaz had fostered, in part, through the intellectual labors of such personages as Justo Sierra, and which sought, at the same time, to define the country’s sovereignty and national identity. <![CDATA[Carlos Mondragón. <em>Un entramado de islas. Persona, medio ambiente y cambio climático en el Pacífico Occidental</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100331&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente artículo se revisa la definición de la imagen del México moderno de principios del siglo XX, a partir de la lectura de la opinión pública española en la representación de cuatro momentos de la cultura mexicana: el Congreso Hispanoamericano de 1900; la aparición de los manuales de historia patria; la celebración de las Fiestas del Centenario de la Independencia de México; y la Revolución Mexicana. La interpretación de la opinión pública española sobre dichos eventos muestra la imagen del México moderno que había impulsado el gobierno de Porfirio Díaz a través de las labores intelectuales de personajes como Justo Sierra, quienes buscaban, al mismo tiempo, la definición de la soberanía y la identidad nacional.<hr/>Abstract: This article examines the definition of the image of modern Mexico in the early 20th century based on a reading of public opinion in Spain in relation to four moments of Mexican culture: the Congreso Hispanoamericano of 1900, the appearance of manuals on the patriotic history, the celebration of the Centennial of Mexican Independence, and the Mexican Revolution. The interpretation of public opinion on those events in Spain reveals the image of modern Mexico that the government of Porfirio Díaz had fostered, in part, through the intellectual labors of such personages as Justo Sierra, and which sought, at the same time, to define the country’s sovereignty and national identity. <![CDATA[Laura Raquel Valladares de la Cruz, coord. <em>Nuevas violencias en América Latina, Los derechos indígenas ante las políticas neoextractivistas y las políticas de seguridad</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100336&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente artículo se revisa la definición de la imagen del México moderno de principios del siglo XX, a partir de la lectura de la opinión pública española en la representación de cuatro momentos de la cultura mexicana: el Congreso Hispanoamericano de 1900; la aparición de los manuales de historia patria; la celebración de las Fiestas del Centenario de la Independencia de México; y la Revolución Mexicana. La interpretación de la opinión pública española sobre dichos eventos muestra la imagen del México moderno que había impulsado el gobierno de Porfirio Díaz a través de las labores intelectuales de personajes como Justo Sierra, quienes buscaban, al mismo tiempo, la definición de la soberanía y la identidad nacional.<hr/>Abstract: This article examines the definition of the image of modern Mexico in the early 20th century based on a reading of public opinion in Spain in relation to four moments of Mexican culture: the Congreso Hispanoamericano of 1900, the appearance of manuals on the patriotic history, the celebration of the Centennial of Mexican Independence, and the Mexican Revolution. The interpretation of public opinion on those events in Spain reveals the image of modern Mexico that the government of Porfirio Díaz had fostered, in part, through the intellectual labors of such personages as Justo Sierra, and which sought, at the same time, to define the country’s sovereignty and national identity. <![CDATA[Sandra Kuntz Ficker, coord. <em>La expansión ferroviaria en América Latina</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100345&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente artículo se revisa la definición de la imagen del México moderno de principios del siglo XX, a partir de la lectura de la opinión pública española en la representación de cuatro momentos de la cultura mexicana: el Congreso Hispanoamericano de 1900; la aparición de los manuales de historia patria; la celebración de las Fiestas del Centenario de la Independencia de México; y la Revolución Mexicana. La interpretación de la opinión pública española sobre dichos eventos muestra la imagen del México moderno que había impulsado el gobierno de Porfirio Díaz a través de las labores intelectuales de personajes como Justo Sierra, quienes buscaban, al mismo tiempo, la definición de la soberanía y la identidad nacional.<hr/>Abstract: This article examines the definition of the image of modern Mexico in the early 20th century based on a reading of public opinion in Spain in relation to four moments of Mexican culture: the Congreso Hispanoamericano of 1900, the appearance of manuals on the patriotic history, the celebration of the Centennial of Mexican Independence, and the Mexican Revolution. The interpretation of public opinion on those events in Spain reveals the image of modern Mexico that the government of Porfirio Díaz had fostered, in part, through the intellectual labors of such personages as Justo Sierra, and which sought, at the same time, to define the country’s sovereignty and national identity. <![CDATA[Soizic Croguennec. <em>Société minière et monde métis. Le Centre-Nord de la Nouvelle Espagne au XVIIIe siècle</em>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292017000100348&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente artículo se revisa la definición de la imagen del México moderno de principios del siglo XX, a partir de la lectura de la opinión pública española en la representación de cuatro momentos de la cultura mexicana: el Congreso Hispanoamericano de 1900; la aparición de los manuales de historia patria; la celebración de las Fiestas del Centenario de la Independencia de México; y la Revolución Mexicana. La interpretación de la opinión pública española sobre dichos eventos muestra la imagen del México moderno que había impulsado el gobierno de Porfirio Díaz a través de las labores intelectuales de personajes como Justo Sierra, quienes buscaban, al mismo tiempo, la definición de la soberanía y la identidad nacional.<hr/>Abstract: This article examines the definition of the image of modern Mexico in the early 20th century based on a reading of public opinion in Spain in relation to four moments of Mexican culture: the Congreso Hispanoamericano of 1900, the appearance of manuals on the patriotic history, the celebration of the Centennial of Mexican Independence, and the Mexican Revolution. The interpretation of public opinion on those events in Spain reveals the image of modern Mexico that the government of Porfirio Díaz had fostered, in part, through the intellectual labors of such personages as Justo Sierra, and which sought, at the same time, to define the country’s sovereignty and national identity.