Scielo RSS <![CDATA[Salud mental]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-332520140003&lang=pt vol. 37 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>The Spirit of the Times</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Salvia divinorum</b>: <b>psychopharmacologicai enigma and the mind-body interstice</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo se considera la investigación multidisciplinaria sobre Salvia divinorum y sus principios químicos activos con el objeto de valorar si la etnobotánica, la fitoquímica, la psicofarmacología y la neurofarmacología de esta planta psicoactiva y su principal producto químico, la salvinorina A, clarifican sus efectos mentales y sus usos adivinatorios. Esta labor científica ha trascurrido desde el registro inicial de ceremonias y creencias, ha continuado con la identificación botánica, el aislamiento de los principios químicos, la caracterización de los efectos mentales y cerebrales, las posibles aplicaciones terapéuticas y ha llegado a incurrir en el problema mente-cuerpo. Dado que el punto de partida de esta investigación es la transdisciplina de la etnofarmacología, se retoman aquí las creencias tradicionales, los usos rituales y los efectos mentales de esta menta sagrada de los indios mazatecos tal y como fueron registrados durante un proyecto de campo y laboratorio llevado a cabo entre 1973 y 1983. Un brebaje acuoso de hojas maceradas produjo un breve periodo de ligereza cefálica, disforia, sensaciones táctiles y propioceptivas exacerbadas, un sentido de despersonalización, percepción amplificada de sonidos y un aumento de la imaginación visual y auditiva, pero no verdaderas alucinaciones. Posteriormente otros autores describieron efectos similares usando cuestionarios y eventualmente fueron imputados al diterpeno salvinorina-A, pero no es posible explicar los efectos mentales sólo por la potente actividad agonista del receptor kappa a los opioides encontrada para la salvinorina; de allí el enigma psicofarmacológico. Se proponen algunos requerimientos para una clasificación de drogas que alteran cualitativamente el estado de conciencia e incluyen la activación de redes neuronales que necesariamente comprenden diversos sistemas neuroquímicos y módulos nerviosos. Para caracterizar estas redes será necesario emprender un tipo de investigación top-down, es decir el análisis de imágenes cerebrales obtenidas durante la experiencia psicoactiva analizada mediante un método narrativo, lo cual eventualmente podría permitir la exploración de efectos étnicos diferenciales. Como sucede con otras preparaciones que alteran la conciencia, una investigación rigurosa de la psicofarmacología de esta planta y su principio psicoactivo será relevante a empresas académicas tan diversas como el problema mente-cuerpo, la mejor comprensión del éxtasis chamánico y la posible generación de fármacos analgésicos, antidepresivos y moderadores de la drogadicción.<hr/>In the present paper, the multidisciplinary research on Salvia divinorum and its chemical principles is analyzed regarding whether the ethnobotany, phytochemistry, psychopharmacology, and neuropharmacology of this sacred psychoactive plant and main principle clarify its experienced effects and divinatory uses. The scientific endeavor traverses from the recorded traditional ceremonies and beliefs, continues with the botanical identification, the isolation of active molecules, the characterization of mental and neural effects, the possible therapeutic applications, and impinges upon the mind-body problem. The departure point of this search is ethnopharmacology, and therefore the traditional beliefs, ritual uses, and mental effects of this Mazatec sacred mint recorded during a 1973-1983 field research project are described. A water potion of crushed leaves produced short-lasting light-headedness, dysphoria, tactile and proprioceptive sensations, a sense of depersonalization, amplified sound perception, and increased visual and auditory imagery, but no actual hallucinations. Similar effects were described using questionnaires and are attributable to the diteprene salvinorin A, but cannot be explained solely by its specific and potent brain kappa-opioid receptor agonist activity. Some requirements for a feasible classification and mechanism of action of consciousness-altering products are proposed and include the activation of neural networks comprising several neurochemical systems. Top-down analyses should be undertaken in order to characterize such neural networks and eventually allowing to explore the differential ethnic effects. As is the case for other consciousness-altering preparations, a careful and encompassing research on this plant and principle can be consequential to academic undertakings ranging from the mind-body problem and a better understanding of shamanic ecstasy, to the potential generation of analgesic, antidepressant, and drug-abuse attenuating products. <![CDATA[<b>Evaluation of an online intervention evaluation to prevent violence in youths and adolescents</b>: <b>Preliminary results on its effectiveness with health professionals</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Modelo de Intervención Interactiva, denominado "Sin Violencia es Mejor", se deriva de la investigación psicosocial desarrollada en el Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz. Este trabajo tiene como fin evaluar la adquisición y consolidación de conocimientos, y la modificación de actitudes asociadas con la violencia en participantes de esta intervención en línea. La convocatoria fue abierta para personal de salud de todo el país. Participaron 132 prestadores de servicios de salud, a quienes se les aplicó un pre y post test mediante un cuestionario construido ad hoc para evaluar conocimientos sobre violencia y actitudes de intolerancia. Se analizaron las diferencias pre-post en todos los reactivos individualmente y por dimensión, y se reagruparon los reactivos para contar con tres dimensiones de mayor consistencia: 1. Conocimientos generales sobre la violencia (alpha=.50), 2. Tipos y efectos de la violencia (alpha=.63), 3. Actitudes de intolerancia (alpha=.58). Se encontraron diferencias significativas para la primera (t(131)=4.1, p<.000) y segunda dimensión (t(131)=6.6, p<.0001), pero no en la última, en la que, si bien hubo cambio, no alcanzó significancia estadística. Lo anterior apunta a un aumento en el conocimiento sobre los elementos que permiten reconocer un acto violento. Esto es significativo porque indica que, luego de la intervención, los participantes pueden reconocer si viven o ejercen violencia. El aumento del conocimiento de los participantes es consistente con la evaluación que éstos hicieron de los recursos de la intervención en línea, en términos de la relevancia y utilidad de la información. Aunque las actitudes suelen ser estables, pueden ser modificadas, ya sea por decisión propia o mediante una intervención externa. Los resultados indican que tras la intervención se observan menores niveles de intolerancia a la igualdad entre hombres y mujeres, si bien requiere profundizarse y mejorarse esta dimensión.<hr/>The Interactive Intervention Model, called "It is Better Without Violence", derives from psychosocial research carried out at the National Institute of Psychiatry Ramón de la Fuente Muñiz. The objective of this article is to evaluate the acquisition and consolidation of the knowledge, and the modification of the attitudes associated with violence in participants of this online intervention. The convening was open to health personnel from all over the country. One hundred and thirty-two health services providers participated. These were submitted to an ad hoc questionnaire to evaluate their knowledge on violence and intolerant attitudes, before and after the intervention. Pre- and post-intervention differences for all the items were analyzed individually and by dimension, and they were regrouped to render three dimensions with a higher consistency: 1. Overall knowledge about violence (α =.50), 2. Violence types and effects (α=.63), 3. Intolerant attitudes towards difference (α=.58). Significant differences were found for the first (t(131)=4.1, p<.000) and second (t(131)=6.6, p<.0001, dimensions, but not so for the last where the change did not reach statistical significance. This points out to an increase in the knowledge of the elements which allow for the recognition of a violent act. This is important because it indicates that, after the intervention, participants are able to identify if they suffer or exert violence. The increase in the knowledge of participants is consistent with their evaluation of the resources of the online intervention in terms of the relevance and usefulness of the information. Even though attitudes tend to be stable and harder to modify, lower levels of intolerance were observed after the intervention. Given that this dimension is associated with possible discrimination practices towards the "different ones" and these are associated with the exertion of violence, reviewing the intervention content and the instrument itself is proposed in order to achieve changes. <![CDATA[<b>Scientific cooperation on drug abuse between Latin American and the European Union (2001-2010) from the ISI Web of Science</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Antecedentes La colaboración entre investigadores tiene una gran importancia, pues permite compartir conocimiento, garantiza la mejora de los métodos empleados y de los resultados obtenidos y, en definitiva, consolida el quehacer científico. Este estudio tiene como objetivo analizar las redes de colaboración en drogodependencias entre países latinoamericanos y de la Unión Europea, aplicando metodologías procedentes de la bibliometría y del análisis de redes sociales. Métodos Las bases de datos consultadas fueron Science Citation Index Expanded y Social Sciences Citation Index de la ISI Web of Science (WOS). Se utilizaron ecuaciones de búsqueda específicas en drogodependencias basadas en estudios previos. Los resultados de las búsquedas se depuraron con la exclusión de artículos correspondientes a categorías WOS que no eran propiamente sanitarias, así como los que no abordaban directamente aspectos biopsicosociales de drogodependencias. Se identificaron 228 artículos colaborativos durante la década 2001 y 2010. Resultados El país europeo con mayor cantidad de artículos de colaboración fue España (n=69) y Brasil el latinoamericano (n=73). Estados Unidos tuvo un papel muy activo en las redes de colaboración, participando en 85 artículos. La institución y el autor más productivo correspondieron a México. La colaboración entre América Latina y la Unión Europa se ha incrementado desde 2001 (n=4) a 2010 (n=50). El análisis mostró que la colaboración fue mayor entre España y Brasil (n=27), así como entre España y Colombia (n=23). Conclusiones En la última década se ha observado un incremento significativo de la colaboración científica entre los países latinoamericanos y europeos en drogodependencias, entre los que sobresalen Brasil y México, por un lado, y España e Italia por el otro. Destaca el papel de liderazgo de los Estados Unidos en las redes internacionales de investigación identificadas, ocupando un papel de intermediación en la colaboración entre diferentes países y continentes.<hr/>Background The importance of collaboration among research groups in the drug abuse field has been increasingly reinforced. These collaborations consolidate the scientific activity and guarantee the improvement of methods and outcomes. This study aims at analyzing the collaboration networks on drug abuse between Latin American and European countries by means of applying bibliometric methods and collaboration networks analysis. Methods The search was conducted through the Science Citation Index Expanded and Social Sciences Citation Index from ISI Web of Science data base. A total of 228 articles were found by using a specific drug abuse search strategy during the period 2001-2010. Articles belonging to WOS categories non-related to health sciences were excluded. Results The European country with the higher amount of collaborative articles was Spain (n=69) and Brazil was the Latin American country (n=73). United States of America had an active role in the collaboration networks (n=85). The most productive institution and author were from Mexico. The collaborative work between Latin America and Europe has increased from 2001 (n=4) to 2010 (n=50). The collaboration networks analysis showed that Spain and Brazil (n=27) as well as Spain and Colombia (n=23) were the countries with the highest joint production. Conclusions The last decade has seen a significant increase in the scientific collaboration between Latin American and European in drug addiction studies, where Brazil and Mexico stand out in Latin American countries, as well as Spain and Italy in Europe. The role of the United States leadership in international research networks is emphazided and identified, occupying an intermediary role in the collaboration between different countries and continents. <![CDATA[<b>Psychological restoration and urban nature</b>: <b>some mental health implications</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En las temáticas de promoción de salud mental existe una carencia sistemática de investigaciones que documenten la importancia de las cualidades del ambiente físico en el desarrollo de políticas públicas de salud. Actualmente existen varias líneas emergentes de investigación sobre ambientes restauradores (AR) y restauración psicológica (RP) que pueden contribuir a la definición conceptual y operativa de las cualidades del ambiente que pueden ser relevantes para promover la salud mental. La RP se relaciona con la recuperación de los recursos cognitivos y de la capacidad de respuesta psicofisiológica que experimentan las personas ante la exposición a ambientes con cualidades restauradoras. En el presente estudio se documenta la aplicación de un modelo ecológico social del impacto de la naturaleza urbana en la RP considerando un contexto de vivienda. Se planteó como objetivo documentar los posibles efectos restauradores de variables relacionadas con la presencia de Naturaleza Urbana-NU (e.g. vistas de naturaleza en las ventanas de las viviendas, plantas y jardines interiores, proximidad de áreas verdes exteriores), Procesos Psicológicos de Transacción con el Medio Ambiente - PPTRAMA (actividades con la naturaleza y percepción de restauración ambiental de la vivienda) sobre indicadores emotivos y cognitivos de la RP. Para conseguir tal objetivo se ha llevado a cabo un estudio en el que se entrevistaron en sus domicilios a 120 personas (edad media 45.73 años, 63 hombres y 57 mujeres) de la Zona Metropolitana de la Ciudad de México. Por medio de un modelo de ecuaciones estructurales se comprobó que la NU tiene efectos directos e indirectos en la dimensión emotiva y cognitiva de la RP. Del abordaje teórico, conceptual y metodológico se desprende una plataforma conceptual a partir de la cual es posible desarrollar investigación innovadora con implicaciones empíricas relevantes para la promoción de la salud mental.<hr/>Topics relating to mental health promotion systematically lack research that documents the importance of physical environment qualities in the development of public health policies. At the present time, several emerging research lines regarding restorative environments (RE) and psychological restoration (PR) may contribute to the conceptual and operational definition of relevant environmental qualities promoting mental health. PR relates to the recovery of people's cognitive resources and psychophysiological responses when exposed to environments with restorative qualities. The present study documents the application of an ecological social model regarding the impact of urban nature on PR in a housing context. We posed the objective to document possible restoration effects of variables related to Urban Nature-UN (for example, views of nature from housing windows, indoor plants and gardens, proximity to outdoor green areas) and Psychological Transaction Processes with the Environment - PTRAPE (activities in nature and perception of environmental restoration of housing) on emotional and cognitive indicators of PR. To achieve this goal, we carried out a study with 120 individual home interviews (mean age of 45.73 years, 63 men and 57 women) in the metropolitan area of Mexico City. The structural equations model showed that UN has both direct and indirect effects on emotional and cognitive dimension of PR. This theoretical, conceptual, and methodological approach provides a conceptual platform to carry out innovative research with relevant empirical implications for mental health promotion. <![CDATA[<b><i>Poppers,</i></b><b> una droga emergente</b>: <b>Resultados del Sistema de Reporte de Información en Drogas</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción En la Ciudad de México, de acuerdo con los resultados del Sistema de Reporte de Información en Drogas SRID, los primeros reportes del uso de poppers datan de 1988 y paulatinamente ha ido incrementado su consumo. Objetivo Dado que una de las finalidades del SRID es identificar nuevas drogas y áreas que requieren investigación más detallada, se realizará un estudio descriptivo a fin de conocer las características asociadas a su consumo. Material y método Para evaluar el consumo de poppers se analizaron los datos recopilados por el Sistema de Reporte de Información en Drogas durante el periodo 2000-2012 I; así como las tendencias de uso durante 24 años. El instrumento utilizado es la Cédula "Informe Individual sobre Consumo de Drogas" que se aplica en Instituciones de Salud y de Justicia del Distrito Federal durante los meses de junio y noviembre de cada año. Resultados Entre los resultados más relevantes se destaca que el consumo de poppers se presenta en el grupo de adolescentes de 15 a 19 y en los adultos jóvenes de 20 a 24 años. Otro de los datos sobresalientes son las edades de inicio del consumo de esta sustancia, así como la frecuencia con la que se consume. Conclusiones A partir de los resultados encontrados, es necesario plantear líneas de investigación que permitan conocer el consumo de esta sustancia en población joven.<hr/>Introduction In Mexico City, according to the results of the Information Report System in Drug SRID, the first reports about the use of poppers date from 1988. The consumption of poppers has gradually increased throw on the years. Objective Given that one of the purposes of the SRID is to identify new drugs and areas that require further investigation, a descriptive study was performed to determine the characteristics associated with the consumption of poppers. Materials and methods To evaluate the use of poppers, data collected by the Information Reporting System on Drugs will be analyzed, during the period 20002012 I, as well as the trends in use for 24 years. The instrument used is the card "Individual Report on Consumption of Drugs", which is applied in health and justice institutions of the Federal District during the months of June and November of each year. Results The most relevant results among poppers consumption occurs in the group of adolescents from 15 to 19 and young adults aged 20-24 years. Another outstanding data are the ages of first use of this substance, and the frequency with which it is consumed. Conclusions From the results, it is necessary to propose research lines that reveal the use of poppers in young people. <![CDATA[<b>Socioeconomic and demographic aspects related to stress and the burnout syndrome among Brazilian physiotherapists</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Background From the health problems affecting workers, 18% are related to the psychic system, such as stress and burnout syndrome. Objective To identify the relationship between the socioeconomic and demographic aspects with stress and burnout syndrome in physiotherapists. Method This is a cross-sectional study, with 1040 Brazilian physiotherapists, through a snowball and non-probabilistic sampling type. We have used a socioeconomic, demographic and professional questionnaire, the Work Stress Scale (WSS) and the adaptation of the Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (CESQT). The data were analyzed by means of descriptive and inferential statistics. Results The greater representativeness was from the Northeast Region (48.7%), average age of 31 years, female gender (75.7%), weekly working time of 35.4 hours, with 3-5 years of professional practice. It was found that 37% had stress statistically related with age (p=0.008), physical activity (p=0.039) and satisfaction with health status (r=-0.322; p<0.001). There were no cases of burnout, but there was a high average in the dimensions psychic wear, indolence and guilt, totaling 49% with a tendency to develop the syndrome at stake. Conclusions The variables age, physical activity and satisfaction with health status have demonstrated a relation to stress. For burnout, it should be emphasized the region of residence (Midwest), satisfaction with health status, workplace (clinics and hospitals), in addition to the highest number of workplaces.<hr/>Contextualización De los problemas de salud que afectan al trabajador, 18% se refieren al aparato psíquico, como el estrés y el síndrome de burnout. Objetivo Identificar la relación de los aspectos socioeconómicos y demográficos con el estrés y el síndrome de burnout en fisioterapeutas. Método Estudio de tipo transversal, con 1040 fisioterapeutas de Brasil, por medio de una muestra tipo snowball y no probabilística. Se utilizó un cuestionario socioeconómico, demográfico y profesional, la escala de estrés en el trabajo (EET) y la adaptación del Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (CESQT). Los datos fueron analizados por medio de estadística descriptiva e inferencial. Resultados Mayor representatividad de la Región Nordeste (48.7%), edad media de 31 años, sexo femenino (75.7%), carga horaria semanal de 35.4 horas, con 3-5 años de actuación profesional. Se observó que 37% presentaban estrés relacionado estadísticamente con la edad (p=0.008), actividad física (p=0.039) y satisfacción con la salud (r=-0.322; p<0.001). Aunque no se observó ningún caso de burnout, hubo una media elevada en las dimensiones desgaste psíquico, indolencia y culpa, para un total de 49% con tendencia a desarrollar el síndrome en cuestión. Conclusiones Las variables edad, práctica de actividad física y satisfacción con la salud demostraron relación con el estrés. Para el burnout, se destacó la región de residencia (centro-oeste), satisfacción con la salud, local de trabajo (clínicas y hospitales), además del mayor número de locales de trabajo. <![CDATA[<b>Needs under crisis situations in relatives of patients with schizophrenia</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo Identificar y analizar las principales situaciones de crisis que enfrentan los familiares de pacientes con esquizofrenia, así como sus necesidades en la atención psiquiátrica en momentos de crisis. Método Con metodología cualitativa de recolección y análisis, la técnica utilizada fue la creación de un grupo de discusión con ocho familiares de pacientes con esquizofrenia. Las sesiones grupales se grabaron y transcribieron para analizar posteriormente la información. Además, se realizaron entrevistas individuales a cada familiar. Resultados Los familiares destacaron tres principales situaciones de crisis: 1. La crisis psicótica; 2. La crisis familiar ante el diagnóstico y en el proceso de aceptación de la enfermedad; 3. La crisis ante las recaídas subsecuentes. También se detallan: 4. Las deficiencias en la atención en situaciones de crisis y 5. Las necesidades de los familiares en estas situaciones. Conclusiones Desde la narrativa de los familiares se puede destacar la experiencia de una falta de información tanto a familiares y a pacientes como a la población en general, para que se conozcan los principales rasgos y síntomas que caracterizan a la esquizofrenia, para lograr con ello una detección temprana que facilite el tratamiento y la prevención de crisis posteriores. Es conveniente desarrollar intervenciones en los momentos de crisis y establecer una red social de apoyo en la comunidad.<hr/>Objetive This article presents the main crisis situations faced by the relatives of schizophrenic patients, as well as their needs in psychiatric attention at moments of crisis. Method Qualitative study. A discussion group of eight parents of patients with schizophrenia was conformed. The group sessions were recorded and transcribed to analyze the information later on. In addition, the information was complemented with individual interviews of the relatives. Results Parents emphasized three main crisis situations: 1. a first psychotic crisis, 2. family crisis facing the diagnosis and in the process of acceptance of the disease, and 3. subsequent relapses. 4. Deficiencies in the care crisis, and 5. needs of families in crisis situations are also detailed. Conclusions According to the narratives related by the relatives of the discussion group, we can conclude that it is necessary to provide information to the family, the patients and the general population, so that there is a knowledge of the main characteristics and symptoms of schizophrenia. This should be carried out with the purpose of obtaining an early detection that facilitates the treatment and prevents later crises interventions and creating a social support network in the community. <![CDATA[<b>Validation of the Mexican version of the Weinberger Adjustment Inventory (WAI)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción La incapacidad para aprender a regular los arranques emocionales y la inhibición excesiva de emociones se asocian con una gran variedad de problemáticas personales e interpersonales, así como con alteraciones psicológicas y de salud. Weinberger desarrolló un inventario que evalúa dos aspectos centrales del ajuste socioemocional: la experiencia subjetiva de distrés y la contención emocional. El inventario sólo existía en inglés, por lo que resolvimos traducirlo al español y validarlo en una población de hispanoparlantes mexicanos. Método El cuestionario traducido y revisado se aplicó a 452 participantes, respetando la escala Likert del cuestionario original de cinco puntos. Los participantes fueron personas adultas (mayores de 18 años) sin distinción de sexo que tenían un nivel de escolaridad mínimo de secundaria. Resultados Tras el análisis de la capacidad discriminatoria de los reactivos por el método de grupos extremos y el análisis factorial por el método de componentes principales, el cuestionario quedó conformado por 44 reactivos, agrupados en cuatro factores: 1. Dominio de sí mismo con un total de 19 preguntas que explicaron 18.68% de la varianza, 2. Experiencia subjetiva de distrés, compuesto por 12 preguntas que explicaron 10.84% de la varianza, 3. Defensividad, el cual constó de siete preguntas que explicaron 7.10% de la varianza y 4. Consideración hacia los demás, que agrupó seis preguntas que explicaron 6.54% de la varianza. Finalmente, se evaluó la confiabilidad del cuestionario utilizando el alpha de Cronbach, y quedó como sigue: Dominio de sí mismo 0.89, Experiencia subjetiva de distrés 0.84, Defensividad 0.69 y Consideración hacia los demás 0.74. Conclusiones El Inventario de Weinberger es una herramienta útil para evaluar el ajuste socioemocional, así como para determinar la magnitud de la inhibición emocional en una población, abordar su prevención e instrumentar acciones para la atención de los casos que lo ameriten.<hr/>Introduction The inability to control emotional outbursts and the excessive inhibition of emotions are associated with a variety of personal and interpersonal problems, psychological disorders and health status. Weinberger developed an inventory to assesses two central aspects of socio-emotional adjustment: the subjective experience of distress and restraint. As the inventory was in English, we decided to translate it into Spanish and validated it in a population of Spanish-speaking Mexicans. Method The revised Spanish WAI was applied to 452 participants using the same Likert scale used in the English WAI, in which each answer was given a score of five points. The participants were adults (over 18 years) of either sex with a minimum educational level of high school. Results After analyzing the discriminatory power of the questions by the method of extreme groups and factor analysis by principal components analysis, the Spanish WAI was composed of 44 items, which were divided into four factors: 1. Restraint, which grouped together a total of 19 questions, which explained 18.68% of the variance, 2. Subjective experience of distress, consisting of 12 questions, which accounted for 10.84% of the variance, 3. Defensiveness, consisting of seven questions that explained 7.10% of the variance, and 4. Consideration for Others, which grouped six questions that explained 6.54% of the variance. Finally, we assessed the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha as follows: Restraint 0.89, Subjective experience of distress 0.84, Defensiveness 0.69, and Consideration for others 0.74. Conclusions Weinberger's Inventory is a useful instrument to assess restraint as an important aspect of emotional distress of individuals, and to measure the magnitude of restraint in a population, and thus allowing preventive and therapeutic actions in cases that deserve it. <![CDATA[<b>Alcohol consumption during adolescence</b>: <b>Medical considerations and educational counseling</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El consumo de alcohol por parte de los adolescentes supera en España el consumo de otras sustancias psicoactivas. Los daños que el cerebro humano sufre a causa del etanol, especialmente en la etapa de la adolescencia, son objeto de muchos estudios y se centran principalmente en cómo se afecta la neurotransmisión. Además, la vulnerabilidad del cerebro de los adolescentes a la influencia del alcohol ofrece rasgos peculiares por cuanto se encuentra en una etapa de intensa actividad de remodelación sináptica. Es necesario unir fuerzas, conocimientos y recursos dirigidos a un mejor conocimiento, tanto de los efectos biológicos del alcohol en el individuo adolescente como de los derivados del consumo en los ámbitos emocional, social y familiar, para diseñar actuaciones educativas que faciliten la modificación o erradicación de hábitos no saludables relacionados con la ingesta de alcohol. La evaluación previa se dirige a promover la calidad de vida en la Educación Secundaria, una etapa crucial en el desarrollo global del ser humano.<hr/>Alcohol is the most commonly consumed psychoactive drug among Spanish adolescents. The effects of alcohol on human brain, specifically on neurotransmission, are broadly studied. The adolescent brain is especially vulnerable to the effects of alcohol due to the intense and active processes of synapses restructuring ocurring during this period. To achieve and establish educational interventions directed to facilitate and eradicate harmful habits related to alcohol consumption during adolescence, it is necessary to join resources, knowledge and forces focused on a better understanding of the biological effects of alcohol and the harm produced in the emotional, social and familiar realms. Here, we discuss that intervention needs previous evaluation and should focus on Secondary Education, a crucial period in human development. <![CDATA[<b>Marcel Proust</b>: <b>The sedentary adventurer</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El consumo de alcohol por parte de los adolescentes supera en España el consumo de otras sustancias psicoactivas. Los daños que el cerebro humano sufre a causa del etanol, especialmente en la etapa de la adolescencia, son objeto de muchos estudios y se centran principalmente en cómo se afecta la neurotransmisión. Además, la vulnerabilidad del cerebro de los adolescentes a la influencia del alcohol ofrece rasgos peculiares por cuanto se encuentra en una etapa de intensa actividad de remodelación sináptica. Es necesario unir fuerzas, conocimientos y recursos dirigidos a un mejor conocimiento, tanto de los efectos biológicos del alcohol en el individuo adolescente como de los derivados del consumo en los ámbitos emocional, social y familiar, para diseñar actuaciones educativas que faciliten la modificación o erradicación de hábitos no saludables relacionados con la ingesta de alcohol. La evaluación previa se dirige a promover la calidad de vida en la Educación Secundaria, una etapa crucial en el desarrollo global del ser humano.<hr/>Alcohol is the most commonly consumed psychoactive drug among Spanish adolescents. The effects of alcohol on human brain, specifically on neurotransmission, are broadly studied. The adolescent brain is especially vulnerable to the effects of alcohol due to the intense and active processes of synapses restructuring ocurring during this period. To achieve and establish educational interventions directed to facilitate and eradicate harmful habits related to alcohol consumption during adolescence, it is necessary to join resources, knowledge and forces focused on a better understanding of the biological effects of alcohol and the harm produced in the emotional, social and familiar realms. Here, we discuss that intervention needs previous evaluation and should focus on Secondary Education, a crucial period in human development. <![CDATA[<b>Presentación de la obra "Marcel Proust y el Yo Dividido.</b> <b><i>En busca del Tiempo perdido</i></b>: <b>Crisol de la psicología experimental (1874-1914)"</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El consumo de alcohol por parte de los adolescentes supera en España el consumo de otras sustancias psicoactivas. Los daños que el cerebro humano sufre a causa del etanol, especialmente en la etapa de la adolescencia, son objeto de muchos estudios y se centran principalmente en cómo se afecta la neurotransmisión. Además, la vulnerabilidad del cerebro de los adolescentes a la influencia del alcohol ofrece rasgos peculiares por cuanto se encuentra en una etapa de intensa actividad de remodelación sináptica. Es necesario unir fuerzas, conocimientos y recursos dirigidos a un mejor conocimiento, tanto de los efectos biológicos del alcohol en el individuo adolescente como de los derivados del consumo en los ámbitos emocional, social y familiar, para diseñar actuaciones educativas que faciliten la modificación o erradicación de hábitos no saludables relacionados con la ingesta de alcohol. La evaluación previa se dirige a promover la calidad de vida en la Educación Secundaria, una etapa crucial en el desarrollo global del ser humano.<hr/>Alcohol is the most commonly consumed psychoactive drug among Spanish adolescents. The effects of alcohol on human brain, specifically on neurotransmission, are broadly studied. The adolescent brain is especially vulnerable to the effects of alcohol due to the intense and active processes of synapses restructuring ocurring during this period. To achieve and establish educational interventions directed to facilitate and eradicate harmful habits related to alcohol consumption during adolescence, it is necessary to join resources, knowledge and forces focused on a better understanding of the biological effects of alcohol and the harm produced in the emotional, social and familiar realms. Here, we discuss that intervention needs previous evaluation and should focus on Secondary Education, a crucial period in human development. <![CDATA[<b>Comunicado de prensa</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El consumo de alcohol por parte de los adolescentes supera en España el consumo de otras sustancias psicoactivas. Los daños que el cerebro humano sufre a causa del etanol, especialmente en la etapa de la adolescencia, son objeto de muchos estudios y se centran principalmente en cómo se afecta la neurotransmisión. Además, la vulnerabilidad del cerebro de los adolescentes a la influencia del alcohol ofrece rasgos peculiares por cuanto se encuentra en una etapa de intensa actividad de remodelación sináptica. Es necesario unir fuerzas, conocimientos y recursos dirigidos a un mejor conocimiento, tanto de los efectos biológicos del alcohol en el individuo adolescente como de los derivados del consumo en los ámbitos emocional, social y familiar, para diseñar actuaciones educativas que faciliten la modificación o erradicación de hábitos no saludables relacionados con la ingesta de alcohol. La evaluación previa se dirige a promover la calidad de vida en la Educación Secundaria, una etapa crucial en el desarrollo global del ser humano.<hr/>Alcohol is the most commonly consumed psychoactive drug among Spanish adolescents. The effects of alcohol on human brain, specifically on neurotransmission, are broadly studied. The adolescent brain is especially vulnerable to the effects of alcohol due to the intense and active processes of synapses restructuring ocurring during this period. To achieve and establish educational interventions directed to facilitate and eradicate harmful habits related to alcohol consumption during adolescence, it is necessary to join resources, knowledge and forces focused on a better understanding of the biological effects of alcohol and the harm produced in the emotional, social and familiar realms. Here, we discuss that intervention needs previous evaluation and should focus on Secondary Education, a crucial period in human development. <![CDATA[<b>Association between depression and parasuicidal behavior in rheumatoid arthritis's patient</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El consumo de alcohol por parte de los adolescentes supera en España el consumo de otras sustancias psicoactivas. Los daños que el cerebro humano sufre a causa del etanol, especialmente en la etapa de la adolescencia, son objeto de muchos estudios y se centran principalmente en cómo se afecta la neurotransmisión. Además, la vulnerabilidad del cerebro de los adolescentes a la influencia del alcohol ofrece rasgos peculiares por cuanto se encuentra en una etapa de intensa actividad de remodelación sináptica. Es necesario unir fuerzas, conocimientos y recursos dirigidos a un mejor conocimiento, tanto de los efectos biológicos del alcohol en el individuo adolescente como de los derivados del consumo en los ámbitos emocional, social y familiar, para diseñar actuaciones educativas que faciliten la modificación o erradicación de hábitos no saludables relacionados con la ingesta de alcohol. La evaluación previa se dirige a promover la calidad de vida en la Educación Secundaria, una etapa crucial en el desarrollo global del ser humano.<hr/>Alcohol is the most commonly consumed psychoactive drug among Spanish adolescents. The effects of alcohol on human brain, specifically on neurotransmission, are broadly studied. The adolescent brain is especially vulnerable to the effects of alcohol due to the intense and active processes of synapses restructuring ocurring during this period. To achieve and establish educational interventions directed to facilitate and eradicate harmful habits related to alcohol consumption during adolescence, it is necessary to join resources, knowledge and forces focused on a better understanding of the biological effects of alcohol and the harm produced in the emotional, social and familiar realms. Here, we discuss that intervention needs previous evaluation and should focus on Secondary Education, a crucial period in human development. <![CDATA[<b>Autoevaluación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El consumo de alcohol por parte de los adolescentes supera en España el consumo de otras sustancias psicoactivas. Los daños que el cerebro humano sufre a causa del etanol, especialmente en la etapa de la adolescencia, son objeto de muchos estudios y se centran principalmente en cómo se afecta la neurotransmisión. Además, la vulnerabilidad del cerebro de los adolescentes a la influencia del alcohol ofrece rasgos peculiares por cuanto se encuentra en una etapa de intensa actividad de remodelación sináptica. Es necesario unir fuerzas, conocimientos y recursos dirigidos a un mejor conocimiento, tanto de los efectos biológicos del alcohol en el individuo adolescente como de los derivados del consumo en los ámbitos emocional, social y familiar, para diseñar actuaciones educativas que faciliten la modificación o erradicación de hábitos no saludables relacionados con la ingesta de alcohol. La evaluación previa se dirige a promover la calidad de vida en la Educación Secundaria, una etapa crucial en el desarrollo global del ser humano.<hr/>Alcohol is the most commonly consumed psychoactive drug among Spanish adolescents. The effects of alcohol on human brain, specifically on neurotransmission, are broadly studied. The adolescent brain is especially vulnerable to the effects of alcohol due to the intense and active processes of synapses restructuring ocurring during this period. To achieve and establish educational interventions directed to facilitate and eradicate harmful habits related to alcohol consumption during adolescence, it is necessary to join resources, knowledge and forces focused on a better understanding of the biological effects of alcohol and the harm produced in the emotional, social and familiar realms. Here, we discuss that intervention needs previous evaluation and should focus on Secondary Education, a crucial period in human development.