Scielo RSS <![CDATA[Salud mental]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-332520110006&lang=pt vol. 34 num. 6 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Defense and enlightenment of psychiatry</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Alexithymia and its clinical and social consequence</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Alexithymia (AL) is characterized as an emotional communicative deficit, associated with operational thinking, impulsivity and heavy bodily sensations. AL is a frequent male profile (prevalence of 10%). Cerebroorganic, psychic or social factors take part in its etiology. A differential diagnosis is essential with blocking of affect and atypical depression. The new concept of pseudoalexithymia is introduced here. AL disturbs seriously the dyadic adjustment into the couple and increases the susceptibility to somatic or mental diseases. Some orientations for diagnosis and treatment are given. In conclusion, this study supports the great importance of AL in society, family and clinic.<hr/>La alexitimia (AL) se define como un déficit comunicativo emocional, asociado con el pensamiento operacional, alta impulsividad y copiosas sensaciones corporales. AL es un frecuente perfil masculino (prevalencia del 10%). En su etiología participan factores cerebroorgánicos, psíquicos o sociales. Se plantea su diagnóstico diferencial con el bloqueo emocional y la depresión atípica. Se propone aquí el nuevo concepto de seudoalexitimia. AL impide gravemente el ajuste diádico de la pareja e incrementa la susceptibilidad para la patología somática o mental. Se aportan orientaciones para su diagnóstico y tratamiento. En conclusión, este estudio apoya la gran importancia de la AL en la sociedad, la familia y la clínica. <![CDATA[<b>Validation of a cocaine craving questionnaire (CCQ-G) in Mexican population</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study aimed for the validation of the General Cocaine Craving Questionnaire (CCQ-G) in Mexican population. To achieve this, the scale was applied by interviewing 233 cocaine users, of which 214 met inclusion criteria for the final analysis. This study's inclusion criterion was: not having a psychotic episode and/or manic or depressive or cognitive damage that could impede adequate test solving. The sample consisted entirely of male participants, aged between 18 and 59 years (M = 27, SD = 9.2). All participants met DSM-IV-TR criteria for substance abuse and dependence. 83% of the sample were polydrug users, but reported cocaine as their main drug of use. 74.8% of the sample reported previously having attended treatment for cocaine dependence. At the time of the study, all of the sample was under residential treatment between their 4th and 12th week and was distributed in 5 different institutions whose treatment model is grounded in the philosophy of Alcoholics Anonymous. After factor analysis was performed, the model was adjusted to three factors. Factor 1 referred to intention to use cocaine, factor 2 expressed desire for cocaine consumption, and factor 3 referred to positive expectancies for cocaine consumption. The instrument showed good internal consistency with an α=.87.<hr/>El presente estudio tuvo como objetivo validar en la población mexicana la escala Cocaine Craving Questionnaire General (CCQ-G). Para conseguir tal objetivo, se entrevistó y aplicó la escala a una N = 233 consumidores de cocaína que decidieron participar voluntariamente en el estudio. Los criterios para ingresar al estudio fueron los siguientes: no sufrir un episodio psicótico, maniaco, depresivo o daño cognitivo que impidiera resolver adecuadamente la escala. La muestra estuvo constituida por participantes masculinos, que reunían los criterios del DSM-IV-TR para abuso y dependencia a sustancias, con edades comprendidas entre 18 y 59 años (M=27, SD=9.2). En el momento de las entrevistas estaban bajo tratamiento residencial entre la cuarta y duodécima semanas en cinco diferentes instituciones cuyo tratamiento se basa en el modelo de Alcohólicos Anónimos. El análisis factorial que se realizó señaló que el modelo se ajustaba a tres factores. El Factor 1 hacía referencia a la intención de uso de cocaína; el Factor 2 expresaba deseos de consumo de cocaína; el Factor 3 hacía referencia a las expectativas positivas del consumo de cocaína. El instrumento también mostró una adecuada consistencia interna con un α=.87. <![CDATA[<b>Regulation of rodent and human adult hippocampal neurogenesis by antidepressant drugs</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt New neuron formation in the adult brain extends our knowledge and incorporates a novel dimension about brain plasticity. Adult neurogenesis is a complex process regulated by different factors within the niche, where adult neural stem cells reside, proliferate and differentiate. Neural stem cell together with astrocytes and endothelial cells form the principle components of this complex niche. Other molecular factors that regulate adult neurogenesis are the neuro-transmitters (GABA, glutamate, serotonin, dopamine); hormones (prolactin, growth hormone, estrogens and melatonin); growth factors (FGF, EGF, VEGF) and neurotrophins (BDNF, NT3). All of them regulate different aspects of the neurogenic process. Behavioral regulators that influence new neuron formation in the adult brain include physical activity, complex stimulatory environment best known as enrichment environment, and social interaction. Voluntary physical activity with free access to the running wheel increases the number of proliferating cells, while the complex stimulatory environment provided by enriched environment preferentially influences survival of newborn cells. In addition, social interaction has a positive influence on the new neuron formation in the dentate gyrus (DG). Although adult hippocampal neurogenesis is positively regulated by the aforementioned factors, there are different conditions with negative influence on this process. Some of these conditions are stress exposure and sleep deprivation. Both conditions are present in neuropsychiatric diseases such as depression, anxiety and schizophrenia. Thus, stress and sleep deprivation impair adult hippocampal neurogenesis. Alteration of the neurogenic process following stress occurs due to the high levels of glucocorticoid receptors within the hippocampus and because exposure to stress causes the increase in glucocorticoid levels. Preclinical studies have shown that exposure to different classes of stressors affect hippocampal neurogenesis. Prolonged exposure to stressors (chronic mild stress), predatory odor, foot shock, acute force swimming and psychosocial stress not only affect mature neuronal plasticity but also hippocampal neurogenesis. Although there is information about the effects of stress on adult neurogenesis, the mechanism by which stress causes inhibition of hippocampal neurogenesis remains unclear. Recent work showed that exposure to stress increases the pro-inflammatory cytokine interleukin-1 β (IL-1 β) in several brain areas. Also, administration of IL-1β exerts stress-like effects including down-regulation of hippocampal brain derived neurotrophic factor (BDNF). Additionally, inhibition of the receptor for IL-1β prevents stress-like effects. Moreover, the suppression of cell proliferation is mediated by direct actions of IL-1 β on IL-1RI receptors localized on precursor cells. These findings support that IL-1 β is a critical mediator of the antineurogenic effect caused by acute and chronic stress. However, IL-1 β is not the unique mediator of stress that could be involved in the alteration of adult hippocampal neurogenesis. Recently it was reported that the decrease in cell proliferation concomitantly occurs with an increase of IL6 and TNFα levels. Preclinical studies have suggested that adult hippocampal neurogenesis is not a sole cause of depression or the sole mechanism of treatment efficacy, but it is likely an important contributor to this complex disorder. In order to revert the effects of stress on adult hippocampal neurogenesis, different therapies have been used, for example: electroconvulsive therapy (ECT), exercise, complex stimulatory environment and antidepressant drugs. Although the most rapid induction of neurogenesis is seen with ECT application, most studies have been done with antidepressant drugs. The effects of antidepressants are time-dependent as highest therapeutic effects are observed within the time course of weeks. Different types of antidepressants (serotonin and norepinephrine reuptake inhibitors, monoamine oxidase inhibitors and atypical antidepressants) have been used to study their influence on the neurogenic process. Despite that serotonin reuptake inhibitors are the most prescribed treatments for major depression and that the therapeutic effects of antidepressants require chronic treatment, the mechanisms by which these drugs exert their effects on hippocampal neurogenesis are still unknown. Although serotonin reuptake inhibitors are very fast in increasing serotonin levels, the antidepressant action is delayed possibly because of the induction of structural or functional changes that possibly need longer time (2-4 weeks). In this regard, one of the actions of antidepressants is the regulation of adult hippocampal neurogenesis, a process that is consistent with the delayed onset of therapeutic effects of antidepressants. Fluoxetine is one of the antidepressants more used to study its influence on adult neurogenesis. Fluoxetine targets amplifying neural progenitors by increasing the rate of symmetric divisions without altering the division of stem-like cells in the DG. Considering previous classification based on the temporal protein markers expression, the neural progenitors targeted by fluoxetine correspond to type 2a, 2b and type 3. In addition, the increase in new neurons caused by fluoxetine is due to the expansion of neural progenitors. In addition to cell proliferation, the neurogenic process also involves a maturation step, which is associated with the expression of doublecortin, a protein that binds to microtubules and that is expressed along the cytoplasm of the cell. Further maturation of immature neurons such as dendrite maturation, is controlled independently of the regulation of precursor cell proliferation. Thus, micro-regulatory events influence the course of adult hippocampal neurogenesis. Here, fluoxetine also affects dendrite maturation and functional integration of new neurons. Chronic fluoxetine treatment modifies dendrite morphology increasing dendrite arborisation and favors synaptic plasticity of newborn granule cells. Also, chronic administration of fluoxetine causes behavioral improvement, an effect that was blocked when neurogenesis was ablated by X-ray irradiation. Other important factor that influences the effect of antidepressants on adult neurogenesis is the genetic background. Then antidepressants induced behavioral improvement depending on the genetic background of the mouse strain used. Preclinical studies in mice have revealed different actions of antidepressants on adult hippocampal neurogenesis. However, studies in humans are scarce and deserve greater attention to discover the correlation between preclinical and clinical studies. Recent work in human brains shows contradictory evidences about the regulation of neuronal development by antidepressants. These evidences are in the same line as recent published work in which it was demonstrated that the effects of ADs are age-dependent. Altogether, multiple evidences indicate that antidepressants affect several aspects of the neurogenic process. Therefore, chronic treatment is necessary for the antidepressant-dependent regulation of adult hippocampal neurogenesis. In addition, it has been shown that antidepressants act through different pathways involving both neurogenesis-dependent and neurogenesis-independent actions. Although there is an important increase in the adult hippocampal neurogenesis field, it is necessary to increase the number of studies performed in human beings to correlate the preclinical findings with clinical studies to address the role of adult neurogenesis in neuropsychiatric disorders.<hr/>El hallazgo de la formación de nuevas neuronas en el giro dentado (GD) del hipocampo amplió el conocimiento acerca de la plasticidad del encéfalo. En este sentido, la neurogénesis es un proceso que involucra diferentes eventos celulares tales como: la división de las células madre, la proliferación de los neuroblastos, la migración y la sobrevivencia celular, así como la maduración dendrítica, la elongación axonal y la integración de las neuronas nuevas a los circuitos neuronales existentes. En conjunto, todas estas etapas causan cambios estructurales y funcionales en el cerebro. Por lo tanto, la formación de neuronas es un proceso regulado de manera fina por diferentes factores entre los que se incluyen: el nicho; algunos neurotransmisores como la serotonina, la dopamina, el glutamato y el GABA; factores de crecimiento como el factor de crecimiento de fibroblastos, el factor de crecimiento epidermal y el factor de crecimiento vascular endotelial (FGF, EGF y VEGF, por sus siglas en inglés); neurotrofinas como el factor neurotrópico derivado del cerebro y por la neurotrofina 3 (BDNF y NT3, por sus siglas en inglés). Aunado a la existencia de factores que favorecen la neurogénesis hipocámpica, también hay factores que influyen de manera negativa en la formación de neuronas. Entre éstos se encuentra el estrés, el cual se relaciona con algunas enfermedades neuropsiquiátricas como la depresión y la ansiedad. A este respecto, estudios preclínicos han revelado que la aplicación de diferentes tipos de estresores puede afectar la plasticidad neuronal al inducir alteraciones morfológicas y funcionales en el hipocampo, así como afectar el proceso neurogénico. Las alteraciones causadas por el estrés se han relacionado con un aumento considerable y sostenido de los niveles de glucocorticoides. Esto último afecta el proceso neurogénico debido a que el hipocampo es una estructura cerebral que expresa niveles altos de receptores para estas hormonas. Al ser activados de forma persistente, los receptores a glucocorticoides causan una alteración en la neuroplasticidad hipocámpica. De tal modo y considerando lo anterior, teorías recientes han asociado un fallo en la formación de neuronas en el hipocampo con algunos trastornos psiquiátricos como la demencia, la esquizofrenia y la depresión. No esta del todo elucidado el mecanismo a través del cual el estrés altera el proceso neurogénico. Sin embargo, trabajos recientes han revelado que la exposición a estrés causa un aumento en los niveles de ciertas citocinas proinflamatorias, tales como la interleucina-1 β (IL-1 β). El aumento en los niveles de esta citocina provoca un efecto tipo depresivo y una disminución en los niveles del BDNF, así como una alteración en la formación de nuevas neuronas. Estos hallazgos apoyan la idea de que la IL-1 β es un mediador crítico del efecto antineurogénico causado por el estrés crónico y agudo. Sin embargo, la IL-1 β no es la única citocina asociada con las alteraciones en el proceso neurogénico, ya que recientemente se reportó que la disminución en la proliferación celular causada por el estrés ocurre de manera paralela con el aumento en la expresión de los mensajeros de la IL-6 y del TNF-α. Una manera de contrarrestar los efectos del estrés sobre la plasticidad neuronal es a través de la administración de fármacos antidepresivos. Diversos trabajos han mostrado que el tratamiento crónico con este tipo de fármacos revierte las alteraciones en la neurogénesis hipocámpica y en la plasticidad neuronal causadas por el estrés. Finalmente, aun cuando existen evidencias del papel que desempeña la neurogénesis en modelos animales de algunas enfermedades neuropsiquiátricas y de la forma en que los fármacos antidepresivos favorecen la formación de neuronas, es importante contar con más estudios en humanos que permitan corroborar los hallazgos que se han obtenido en los estudios preclínicos. De algún modo todos los reportes apuntan a que los fármacos antidepresivos pueden actuar por mecanismos independientes o dependientes de la neurogénesis hipocámpica. <![CDATA[<b>Phenomenology of intersubjectivity and its importance for the understanding of schizophrenia and mood disorders</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt I. Introduction and clinical observations One of the central features of the group of diseases we call schizophrenia is the alteration at the level of interpersonal relationships. Autism, considered by Bleuler (1911) as one of the primary symptoms of the disease, and contact difficulty, described by Minkowski (1927), are two examples of how far this disturbance reaches. But other symptoms of schizophrenia can also be seen from the same perspective. Thus, in the paranoid syndrome the other becomes so powerful that he can persecute, harass and invade the patient's intimacy. Auditory hallucinations can also be conceived of as a peculiar disturbance of the relationship with an anonymous other. As we showed in a previous work, something similar occurs in instances of coenesthetic schizophrenia. Thus, one patient, suffering from this form of the disease, said in his diary, <<My failure is to love very much myself. I have not found yet the way toward the you.&gt;&gt; And later on he writes: <<The world arrives directly to me, there is no distance between the world and me. And that is valid both for persons and for things... It can even happen that in the worst states I consider myself for moments like the other, whom I am looking at&gt;&gt;. Walter von Baeyer (1955) defined the characteristics of this deformed interpersonal encounter of schizophrenics, although based on paranoid patients: lack of reciprocity, anonymization and mediatization. In the delusion of being loved, for example, the patient cannot defend himself from loving voices or from coenesthesic hallucinations related to the sexual sphere. On the other hand, that invading you, who in the beginning has a name, gradually loses his individuality and becomes collective. Finally, contact with the hallucinated other is mediated through devices such as radios or television sets. In the case of depression, even though the complaints of the patients predominantly refer to the feeling of oneself and to bodily changes, we also observe a deep alteration of the interpersonal sphere. Two different forms of depression can be distinguished: delusional and not delusional. In the first form, the symptomatology is commanded by delusion (of guilt, ruin or disease) and in the second, by corporal symptoms, the experience of <<not being able to&gt;&gt; and the alteration of biological rhythms. And additionally, from the perspective of the encounter, both forms of depression have something in common: the progressive disinterestedness in the other and its replacement by the prevailing subject: the body in one case, delusion in the other. In mania, what first draws attention is euphoria, hyperactivity, flight of ideas and insomnia; however, a deep alteration of interpersonality is also apparent. Thus, it is common to observe that these patients treat the other with excessive confidence and a loss of social distance up to the extreme of disrespectfulness. II. <<Apresentation&gt;&gt;, immanent temporality and intentionality in the constitution of Intersubjectivity according to Husserl How precisely are these three elements of intersubjectivity -apresentation, temporality and intentionality- altered in manic, depressive and schizophrenic psychoses? Each section in the report that follows will begin with an introduction explaining Husserl's understanding of these concepts. As the theory of <<apresentation&gt;&gt; is more complex and less known, a more detailed exposition of this concept will be offered. III. Intersubjectivity and manic psychosis Let us recall Binswanger's example of a manic patient who has abandoned the clinic, goes into a church where a religious service is being held, and interrupts the organist's playing to ask him for lessons. For the layman, the attitude of the patient appears to be inappropriate and incomprehensible. A psychiatrist may speak here of facilitation and of loss of natural inhibitions. But neither of these two interpretations accounts for what is really occurring. Somatic medicine has a theory of the organism as a framework within which it can <<measure&gt;&gt; deviations with respect to the norm; psychiatry is not able to do this because its basic science is not sufficiently developed. In our opinion, that place must be occupied, following Binswanger, by phenomenology of intentional consciousness. The organist is present for himself as the flowing of conscious contents; the sensations coming from his body; and among others the ones of his fingers playing the organ. These presentations are accompanied by the <<apresentation&gt;&gt; that he is an organist who has been hired to play in the religious service and he shares that same <<apresentation&gt;&gt; with the community assisting the church. The patient, on the contrary, does not share this <<apresentation&gt;&gt;. For her the organist is certainly present, playing, but she is not capable of <<apresenting&gt;&gt; that it is a concert in the framework of a religious service. From Husserl's theory, explained above, it is inferred that if one fails in the constitution of the alter Ego, the constitution of oneself -of one's own Ego- also fails. Binswanger's patient is unable to <<apresentitatively&gt;&gt; understand the sense of the organist (in his context), because she can not experience herself <<apresentatively&gt;&gt; as an Ego. IV. Intersubjectivity and depressive psychosis The flowing of my internal life is, certainly, inseparable from originary or primordial temporality, with respect to which objective time or the time of the clock is only a derivate. And that originary temporality is given as the permanent interspersing of three instances, called by Husserl retentio (past), protentio (future) and presentatio (present). To understand the important role played by these temporal instances both in the constitution of one's own I (Ego) and of the other (alter Ego) we need only to think that every person who is talking at a given moment (presentation) could not say what he is saying without knowing exactly what he already said, that is, without retaining the past (retentio) and what he is going to say, in other words, without anticipating the future (protentio). And this is not only valid in the case of a speech or a lecture, but in any conversation, however simple it may be. Now, in psychotic or delusional depression the alteration of interpersonality is not found in the failure of the <<apresentation&gt;&gt;, as in mania, because we know how attached to the norms and respectful personalities prone to depression are (Tellenbach, 1961, 1983; Krauss 1977; von Zerssen, 1982), so they would never ignore the sense of the situational context in the relationship with another. Hence, what fails in the relationship of the depressive with the other? First, it is the very confinement in the body and it's inaccessibility. But there are two other very characteristic phenomena which also could be interpreted from the perspective of intersubjectivity: self-reproaches and depressive delusional ideas. When a depressive patient reproaches himself, for example, <<if I had not sold the house, then I would have not be ruined.&gt;&gt;, what he is doing is putting in the past, immovable by definition, some empty possibilities. In other words, the retentio (the past) is invaded by the protentio (the future), with which one does not arrive at any actualization in the presentatio (the present). And in depressive delusions, situations that could be possible in the future, for example, becoming guilty of something, financially ruined, or seriously ill, are lived as if they had already happened, that is, as past: protentio or anticipation is invaded by retentio (Binswanger, 1960).<hr/>I. Introducción y observaciones clínicas Uno de los rasgos centrales de la esquizofrenia es la alteración a nivel de la relación interpersonal. El autismo de Bleuler y la dificultad de contacto de Minkowski son dos ejemplos de la trascendencia de esta perturbación. Pero también otros síntomas de la esquizofrenia pueden ser vistos desde la misma perspectiva. Así, en el síndrome paranoídeo el otro se torna tan poderoso que puede perseguir, asediar e invadir la intimidad del paciente. También las alucinaciones auditivas pueden ser concebidas como una peculiar perturbación de la relación con un otro anónimo. Walter von Baeyer definió las características de este encuentro interpersonal deformado de los esquizofrénicos, el que se caracterizaría por la falta de reciprocidad, la anonimización y la mediatización. En el delirio de amor, por ejemplo, el paciente no puede defenderse de las voces amorosas o de las alucinaciones cenestésicas vinculadas a la esfera sexual. Por otra parte ese tú invasor, que en un comienzo tiene un nombre, va perdiendo su individualidad para hacerse colectivo. Por último, ese contacto con el otro alucinado se mediatiza, a través de aparatos como radios o televisores. En la depresión también observamos una profunda alteración de la esfera interpersonal. Se podrían distinguir dos formas de depresión: las delirantes y las no delirantes. En la primera la sintomatologia está comandada por el delirio (de culpa, ruina o enfermedad) y en las segundas por los síntomas corporales, la experiencia del <<no poder&gt;&gt; y la alteración de los ritmos biológicos. Y sin embargo y desde la perspectiva del encuentro, ambas tienen en común el progresivo desinterés en el otro y su reemplazo por el tema predominante: el cuerpo en un caso, el delirio en el otro. En la manía lo más llamativo es la euforia, la hiperactividad, el pensamiento ideofugal y el insomnio, sin embargo, aquí también hay una profunda alteración de la interpersonalidad, p. ej., una pérdida de la distancia social hasta el extremo de la irrespetuosidad. II. <<Apresentación&gt;&gt;, temporalidad inmanente e intencionalidad en la constitución de la intersubjetividad según Husserl En este capítulo se intenta explicar la teoría de la apresentación de Husserl y su rol en la constitución de la intersubjetividad. III. Intersubjetividad y psicosis maníaca Remitámonos al ejemplo de Binswanger de la paciente maníaca que ingresa a una iglesia donde se desarrolla un servicio religioso e interrumpe al organista para que le dé clases. El organista está presente para sí como el fluir de contenidos de conciencia, las sensaciones provenientes de su cuerpo, entre otras las de sus dedos tocando el órgano. Estas presentaciones están acompañadas de la <<apresentación&gt;&gt; de que él es un organista que ha sido contratado para tocar en el servicio religioso y esa misma <<apresentación&gt;&gt; la comparte con la comunidad que asiste a la iglesia. La paciente, en cambio, no comparte esta <<apresentación&gt;&gt;; ella no es capaz de <<apresentar&gt;&gt; que se trata de un concierto en el marco de un servicio religioso. IV. Intersubjetividad y psicosis depresiva El fluir de mi vida interna es, por cierto, inseparable de la temporalidad originaria, con respecto a la cual el tiempo objetivo es sólo un derivado. Y esa temporalidad se da como el permanente entrelazamiento de tres instancias que Husserl llama retentio (pasado), protentio (futuro) y presentatio (presente). En la depresión psicótica o delirante la alteración de la interpersonalidad no se encuentra en el fracaso de la <<apresentación&gt;&gt;, como en la manía, sino en la alteración de la temporalidad y su rol en la constitución de la intersubjetividad. El auto-reproche significa una invasión del pasado (la retentio) por el futuro (la protentio), mientras en las ideas deliroides (una posibilidad, que yo me arruine, p. ej., es vivida como ya ocurrida) sucede a la inversa: el pasado invade al futuro. <![CDATA[<b>The need-adapted integrated treatment in Sant Pere Claver-Early Psychosis Program (SPC-EPP) in Barcelona, Spain</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt International interest has grown over the past 15 years in the prognostic potential of early identification and intervention in the prodromal and first-episode phases of psychosis. This focus is associated with increasing optimism about the benefits of implementing treatment as early as possible in the course of psychosis, at least to help improve the course of illness, reducing its long-term impact. A clearer framework for guiding, designing, and evaluating preventive interventions in mental disorders has been developed. As a consequence, a series of research projects and real-world services systems are currently emerging. Additionally, several influential international figures and research groups have developed and cooperated in disseminating a more optimistic set of ideas concerning early intervention in psychosis. The early psychosis programs developed worldwide have a number of common elements and goals: a) early detection of new cases, b) reducing the duration of untreated psychosis (DUP), and c) providing better and continued treatment during the <<critical period&gt;&gt; of the early years of the disorder. Moreover, family interventions usually offer psychoeducation and/or individual and group family therapy, in conjunction with communication and problem solving training, which can help to develop coping strategies and reduce distress and burden. Intervention programs in early psychosis are usually composed by interdisciplinary teams, providing a wide range of integrated services that typically include psychoeducation, clinical case management, and group interventions. Specific interventions generally include pharmacotherapy, stress management, relapse prevention, social and employment rehabilitation support, and cognitive and family therapy. The current challenges in the implementation of psychological interventions in the early stages of psychosis are: 1. to adapt treatment modalities that have been proven effective in stable and residual stages of the disease to its early stages; 2. to develop new forms of therapy tailored to the specific characteristics of these early stages of psychosis; and 3. treatment packages need to be individually tailored to specific needs rather than applied homogenously across early psychosis patients. One example of the integration of all these aspects is the <<need-adapted integrated treatment&gt;&gt; developed by Alanen et al. in Finland, which combines different forms of treatment in a flexible, individually designed intervention in order to take into account the needs of both patients and families. Following the experience and work of Alanen et al., an Early Psychosis Program (EPP) currently is being developed in the Mental Health Services of Sant Pere Claver in Barcelona, addressed to young people between 14 and 35 years with at risk mental states (ARMS), first episode psychosis (FEP), and post-crisis stages of psychosis. All cases included in the program are derived from various community resources (primary health care, schools, emergency services, and inpatient units for acute patients) and assessed exhaustively by the team to define the treatment plan for each case. The treatment modalities offered by the EPP are: individual and group therapy, unifamiliar and multifamiliar psychotherapy, psychoeducation and pharmacotherapy in those cases where necessary. Furthermore, there is an intensive community support for those patients who have difficulties engaging with mental health services. During the EPP all patients are monitored through weekly visits with their psychiatrist, psychologist, social worker and/or nursing staff. The aim of this paper is to present and describe the integrated need-adapted treatment approach of the early psychosis program currently being developed in a specialized center in Barcelona (Spain).<hr/>Los trastornos del espectro psicótico presentan un curso crónico y episódico que provoca alteraciones en todas las áreas de la vida, generando importantes grados de discapacidad, pérdida de funciones psicosociales, grandes costes económicos, una comorbilidad considerable y sufrimiento tanto para los pacientes como para sus familias. A pesar de que el tratamiento farmacológico y psicosocial ha ayudado a aliviar los síntomas y mejorar la calidad de vida, en muy pocas ocasiones se logra una recuperación satisfactoria en los niveles psicológico y funcional. Durante los últimos 15 años, el optimismo creciente sobre la posibilidad de mejorar el pronóstico de la psicosis y alterar con ello el tradicional curso negativo de la enfermedad, ha producido una reforma sustancial en la práctica clínica y en el desarrollo de estrategias de intervención temprana en muchos países. De esta manera, el desplazamiento del foco de atención desde las fases estables o residuales de la psicosis hacia los inicios de la misma está suponiendo una serie de innovaciones y avances, tanto en la evaluación y diagnóstico, como en las modalidades terapéuticas y en la consiguiente reordenación de los servicios asistenciales. Cada vez existen más grupos en todo el mundo que establecen programas clínicos e iniciativas de investigación centradas en la psicosis temprana. Cada uno de estos programas tiene características particulares y rasgos propios en cuanto a las modalidades de tratamiento o los instrumentos de evaluación, pero la mayoría comparte una serie de elementos y objetivos en común: a) detectar de forma precoz nuevos casos; b) reducir el periodo de tiempo desde que el paciente presenta una sintomatología claramente psicótica hasta que recibe un tratamiento adecuado (duración de la psicosis no tratada); y c) proporcionar un mejor y continuo tratamiento en el <<periodo crítico&gt;&gt; de los primeros años de la enfermedad. En el contexto de la prevención e intervención temprana, el trabajo con la familia puede ser crucial, ya que los familiares son los principales cuidadores informales y son una parte fundamental para la recuperación del paciente. La mayoría de intervenciones familiares ofrece psicoeducación y/o terapia familiar que ayudan a desarrollar estrategias de adaptación y afrontamiento, disminuir el estrés y la carga a largo plazo, así como a mejorar la comunicación y resolución de problemas. Los programas de intervención en la psicosis temprana están formados habitualmente por equipos interdisciplinarios que proporcionan una amplia serie de servicios integrados que suelen incluir psicoeducación, manejo clínico de casos e intervenciones grupales. Las intervenciones específicas incluyen generalmente farmacoterapia, manejo de estrés, prevención de recaídas, apoyo y rehabilitación social y laboral, así como terapia familiar y cognitiva. El desafío actual en la aplicación de intervenciones en la psicosis temprana consiste en: 1. conseguir adaptar aquellas modalidades de tratamiento que ya han demostrado su eficacia en las fases estables y residuales de la enfermedad a los inicios de la misma; 2. integrar y desarrollar nuevas formas de terapia que se adapten a las características específicas de cada una de las fases iniciales de la psicosis (fase prodrómica o de alto riesgo, inicio de la psicosis o primer episodio de psicosis y <<fase crítica&gt;&gt; o poscrisis); y 3. adecuar los tratamientos de manera individual en vez de aplicarlos de forma homogénea. Un ejemplo de la integración de todos estos aspectos es el <<tratamiento integrado y adaptado a las necesidades&gt;&gt; desarrollado por el grupo de Alanen et al. en Finlandia, que combina diferentes formas de tratamiento de una manera flexible y diseñadas en función de las necesidades de cada caso. Tomando como base el trabajo del grupo finlandés, actualmente se está llevando a cabo un Programa de Psicosis Incipiente (PPI) en la Fundació Sanitária Sant Pere Claver de Barcelona, destinado a jóvenes entre 14 y 35 años con estados mentales de alto riesgo (EMAR), primeros episodios de psicosis (PEP) y en la fase poscrisis psicótica. Los casos incluidos en el programa derivan de diversos recursos comunitarios (atención primaria, psicólogos de las escuelas, servicio de urgencias hospitalarias, unidad de agudos, etc.) y valorados exhaustivamente por el equipo asistencial para definir el tipo de tratamiento en función de las necesidades particulares del paciente y de su entorno. Las modalidades de tratamiento que ofrece el PPI son: terapia individual y grupal, psicoterapia unifamiliar, psicoterapia multifamiliar, psicoeducación y tratamiento farmacológico en aquellos casos que sea necesario. Además, se cuenta con un profesional que hace visitas a domicilio, da seguimiento y tratamiento asertivo comunitario a aquellos pacientes que tienen dificultades para acceder y mantener una vinculación con los servicios de salud mental. Durante el PPI todos los pacientes tienen visitas de seguimiento semanal con el psiquiatra referente, el psicólogo(a), trabajador(a) social y/o el personal de enfermería. El objetivo del presente artículo es presentar y describir el tratamiento integrado y adaptado a las necesidades del Programa de Psicosis Incipiente-Sant Pere Claver (PPI-SPC) que se está llevando a cabo actualmente en un centro especializado de Barcelona (España). <![CDATA[<b>Level of gaudiebility in schizophrenics outpatients</b>: <b>a pilot study</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt It has been suggested that anhedonia is a core symptom of the disorder that precedes and possibly plays a causal role during the subsequent development of schizophrenia. Several works confirmed high levels of anhedonia and lower levels of intrinsic motivation and positive affect in schizophrenic patients when compared to control subjects. On this paper we are dealing with the term gaudiebility, which is defined as a construct that includes all the set of modulators which regulate the enjoyment. The aim of this study was to evaluate if people suffering from schizophrenia show levels of gaudiebility significantly lower when compared to the average population. Data were obtained from two different adult samples. One sample (n = 30) made up by schizophrenic patients of Hospital del Mar de Barcelona (Spain), the other one (n = 37) made up by the general population was obtained by the use of snowball technique. All participants agreed to reply in writing to the gaudiebility scale (Padrós and Fernández, 2008). The results show that people diagnosed with schizophrenia (mean = 48.27 and SD = 11.22) showed lower scores in the level of gaudiebility [F (3) = 4.303, p = .008] than control group (mean = 56.73 and SD = 9.80). The results came out as expected and were also consistent with the high levels of anhedonia, as well as with the low positive affective and intrinsic motivation levels found in different research. Further studies controlling the schizophrenia subtypes and the sociodemographic variables are required. Our pilot study suggests that the low gaudiebility levels found in schizophrenic patients should motivate the design of specific intervention programs to raise gaudiebility levels.<hr/>Se ha sugerido que la anhedonia es un síntoma cardinal de la esquizofreina, y que éste precede y puede tener un papel causal en el posterior desarrollo del trastorno. Son varios los estudios que han confirmado elevados niveles de anhedonia y bajos en motivación intrínseca y afecto positivo en pacientes esquizofrénicos, comparados con los obtenidos a partir de muestras de sujetos controles. En el presente trabajo se ha tomado de referencia el concepto de <<gaudibilidad&gt;&gt;, que se define como <<un constructo que engloba todos aquellos moduladores que regulan el disfrute experimentado&gt;&gt;. El objetivo de esta investigación fue valorar si las personas que padecen un trastorno esquizofrénico manifiestan un menor nivel de gaudibilidad respecto de la población general. Se capturaron datos de dos muestras de adultos. Una muestra (n=30) estaba constituida por pacientes diagnosticados de esquizofrenia del Hospital del Mar de Barcelona (España), y la otra muestra estaba compuesta por población general (n=37) que fue recolectada por medio de la técnica llamada <<bola de nieve&gt;&gt;. Todos los participantes aceptaron contestar por escrito la escala de gaudibilidad. Los resultados indicaron que las personas diagnosticadas de esquizofrenia (media=48.27 y DE=11.22) mostraron menores niveles de gaudibilidad [F (3)=4.303, p=.008] que el grupo de control (media = 56.73 y DT = 9.80). Los resultados hallados fueron los esperados y son congruentes con los elevados niveles de anhedonia y bajos niveles de motivación intrínseca y afecto positivo hallados en diversos trabajos. Se requieren más investigaciones en las que se controle el tipo de esquizofrenia y se haga uso de muestras comparadas por pares. Nuestro estudio piloto sugiere que los niveles de baja gaudibilidad hallados en los pacientes esquizofrénicos podrían sugerir el diseño de programas específicos de intervención para aumentar los niveles de gaudibilidad de dichos pacientes. <![CDATA[<b>How many are we? Where are we? Where should we be? The psychiatrist's role in Mexico</b>: <b>Preliminar analysis</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The recently modified General Law on Health (Ley General de Salud) establishes in article 74b, section VII, that any individual with mental or behavioral disorders will have <<The right to be treated and cared for within his community or as closely as possible to his family's or friends' place of residence&gt;&gt;; this leads us to the questions titling this article. In Mexico, according to the National Psychiatric Epidemiology Survey, 28.6% of the population has presented one of the 23 IDC disorders at some point in their lives. Only one out of 10 patients with a mental disorder had access to specialized care. One of the most important limiting factors explaining the difference between subjects requiring services and those being provided for is the insufficient number of available psychiatrists. The worldwide mean number of psychiatrists per 100000 individuals is 3.96 (SD 5.94) and their distribution varies from one region to another; they average 0.06 in low-income countries and 9.0 in those with high incomes. As a medical specialty, psychiatry is relatively new. Not until the XIXth Century did the treatment of mental disorder become part of the medical realm. In Mexico, the teaching of psychiatry as a specialty begins in 1950. In 2010, 137 positions for Psychiatry residency were made available throughout the country: Campeche, Coahuila, Jalisco, Mexico City, Nuevo León, Puebla, Sonora, San Luis Potosí, Tabasco, Tamaulipas and Yucatán. Most openings (and educational venues) providing specialization in Psychiatry are in Mexico City. Regardless, the number of psychiatrists remains scarce and the scope of their activity does not fulfill the World Health Organization's recommendations. The purpose of this paper was to determine the number and distribution of psychiatrists in Mexico and propose new fields for their activities. Methods A descriptive, cross-sectional, heterodemic study was conducted. The following data sources were reviewed: the 2008 Directory of the Mexican Psychiatric Association (MPA), the 2008 Directory of the Mexican Council of Psychiatry (MCP) and the II Assessment of Population and Housing (2005). Results In the Directory of the Mexican Psychiatric Association, 1397 active members were reported. In the Directory of the Mexican Council of Psychiatry, 1430 certified psychiatrists are tallied. We noticed that in total, there are more certified psychiatrists than members of the MPA. In terms of the second objective, we established that except for Mexico City, the number of psychiatrists vis-à-vis the number of inhabitants is notably inferior to the worldwide mean of 3.96/ 100 000, throughout the rest of the country. In 22 states, there is less than one psychiatrist per 100 000 inhabitants. Discussion In Mexico, the number of psychiatrists is insufficient to attend the population's needs; hence, as proposed in 2001 by the WHO, the option is to restructure the management of mental disorders via specific actions. In the model proposed for mental health, a continuum is established whereby care is provided directly in the community and progresses into that offered in the so-called <<highly specialized&gt;&gt; centers, psychiatric hospitals. This continuum follows a pyramidal pattern whereby the base, where most actions are concentrated, includes self-care and the apex represents specialized care. Where should psychiatrists be in this pyramidal context? At first glance, it would appear that the psychiatrist's expected activity realm would be within psychiatric services per se, such as in general or specialized hospitals. However, following the described pyramidal structure, most interventions take place at the base: self-care, informal care within the community and mental health care at the primary care level. It is interesting to mention that in another state, among all certified psychiatrists not one was assigned to primary care and only 18% were active in a general hospital. In the context of pyramidal care, who will provide the necessary information required for the encouragement of self-care? Informal care in the community refers to that provided by individuals without formal training and that should be trained in order to become the first contact point for patients with mental health issues. Mental health care at the primary care level has been broadly reviewed but the identification of a successful model depends not only on a particular country's circumstances but also on specific regions within that country. Until now, training primary care physicians has not proven to be an effective strategy in increasing mental health care coverage unless they are directly integrated within formal mental health services. An effective strategy is supervision and support of primary care physicians by psychiatrists. A possible schema could include the programming of case reviews and constant feedback to the primary care personnel such as physicians and psychologists. The community should be at the forefront in terms of the practice of psychiatry. From said position, the psychiatrist can: 1. support self-care and informal care programs, 2. supervise and offer support to primary care providers, 3. provide direct attention to mental health issues requiring specialized attention and 4. act as a link between the different care levels. A psychiatrist's activities within a general hospital allow: 1. integration with medicine, 2. the appropriate management of non-psychiatric co-morbidities due to more available resources and 3. blunting of stigmatization. Other forms of care for patients with mental health disorders deserve a paragraph; although their usefulness has been proven they have not been evaluated in our country and their application has not become commonplace. We are referring to daytime hospitalization and homecare provided by a team specialized in the management of crises. These models also require a psychiatrist as part of the team. The purpose of this study was to provide an overview of the activity of psychiatrists in Mexico without intending to exhaustively review the current situation. Its limitations are obvious since only certified and/or MPA members were included. Although we included all psychiatrists that at some point were certified and not only those with active current certification, it is evident that there are colleagues that belong to neither professional organization although these two include the greatest number of the country's psychiatrists.<hr/>Una de las limitantes más importantes que explican la diferencia entre las personas que necesitan servicios de salud mental y las que acceden a éstos, es el insuficiente número de psiquiatras. La media mundial de psiquiatras por cada 100 000 habitantes es de 3.96 (DE 5.94), la distribución de psiquiatras varía de una región a otra; existe un promedio de 0.06 en los países de bajos ingresos y de 9.0 en los de altos ingresos. La psiquiatría, como especialidad médica, es relativamente reciente. Es hasta el siglo XIX cuando el tratamiento de los trastornos mentales empieza a ser objeto de una especialidad médica. En México, la enseñanza de la psiquiatría como especialidad independiente se inicia en 1950. En 2010 se abrieron 137 plazas para la realización de la residencia en psiquiatría en diferentes partes de la República Mexicana. A pesar de esto, el número de psiquiatras es insuficiente además de que el ámbito de su actividad no corresponde a las recomendaciones de la Organización Mundial de la Salud. El objetivo del presente trabajo fue determinar el número y la distribución de los psiquiatras en la República Mexicana y proponer nuevos campos de acción del psiquiatra. Metodología Se realizó un estudio descriptivo, transversal, heterodémico. Se revisaron las siguientes fuentes de información: el Directorio de la Asociación Psiquiátrica Mexicana (APM) de 2008, el Directorio del Consejo Mexicano de Psiquiatría (CMP) de 2008, el Censo de 1990 y el II Conteo de Población y Vivienda 2005. Resultados En el Directorio de la Asociación Psiquiátrica Mexicana se encontraron 1 397 socios activos. En el Directorio del Consejo Mexicano de Psiquiatría están anotados 1430 psiquiatras certificados. En los últimos 20 años hubo un incremento de psiquiatras del 29%, pues pasaron de 1 108 a 1 430. Para el 2005 la población aumentó de 81.2 a 103.3 millones de personas, es decir hubo un incremento del 27%. Esto indica que la cantidad de psiquiatras se ha mantenido constante respecto al número de habitantes. Observamos que, en total, hay más psiquiatras certificados que miembros de la APM. En cuanto al segundo objetivo, a excepción del Distrito Federal, en el resto del país el número de psiquiatras por número de habitantes es notablemente inferior a la media mundial de 3.96/100 000 habitantes. En promedio, hay 1.3 psiquiatras/100 000 habitantes. En 22 Estados hay menos de un psiquiatra/100 000 habitantes. No se identificó ningún psiquiatra adscrito al primer nivel de atención y casi la mitad estaba adscrita a hospitales psiquiátricos. Conclusiones En México el número de psiquiatras es insuficiente para atender las necesidades de la población por lo que la opción es, como ha propuesto la OMS, reestructurar la atención a los trastornos mentales. En el modelo propuesto se establece un continuo desde la atención que se proporciona directamente en la comunidad, hasta la que se proporciona en los llamados centros de <<alta especialidad&gt;&gt;, los hospitales psiquiátricos. Este continuo ha sido descrito de manera piramidal, por lo que en la base, en la que se concentran la mayoría de las acciones, está el autocuidado, y en el vértice, la atención especializada. En esta pirámide de atención, ¿donde deberíamos estar los psiquiatras? A primera vista pareciera que el ámbito natural de actividad del psiquiatra estaría en los servicios de psiquiatría como tales, en el hospital general y en los hospitales de especialidad. Sin embargo, en una estructura piramidal como la descrita, la mayoría de las intervenciones corresponden a la base: autocuidado, atención informal en la comunidad y atención de salud mental por medio de los servicios de atención primaria. Actualmente los servicios de salud mental son extremadamente limitados, especialmente en el primer nivel, donde practicamente no hay psiquiatras laborando en ellos. <![CDATA[<b>Principal problems identified in research on and treatment of victims of the commercial sexual exploitation of children (CSEC) in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The purpose of this study is to identify and describe the actions designed to combat the commercial sexual exploitation of children (CSEC) which jeopardizes or affects the victims of exploitation. To this end, the paper analyzes the paradoxical results obtained in the research and actions to combat CSEC, implemented under the auspices of the institutions to promote research on CSEC and the prevention, protection and care of child victims of the phenomenon. These results were obtained by the research team when it systematized 16 CSEC diagnoses undertaken in various parts of the country and from the information derived from the fieldwork carried out between 2000 and 2005 by the Inter-Institutional Committees to combat CSEC and at the institutions for the protection and care of child victims of sexual exploitation. The fieldwork involved participant observation during the working meetings of the Inter-Institutional Committees and at the <<closed door&gt;&gt; shelters inhabited by children and teenage victims of sexual exploitation. Individual interviews were conducted with the population of the shelter. Individual interviews were carried with the population at the shelter, with a good rapport being established with the various informants. They were asked to give their informed consent and assured of the confidentiality and anonymity of their identity. Participants were also given information on their health and referred to medical and psychological services when required. The systematization of the 16 diagnoses basically describes the parts of the country where the studies were carried out; the type of institution responsible for the diagnosis; the objectives pursued; the type of techniques used to obtain information and whether or not the study complied with the basic ethical standards for the care and benefit of the informants participating in the diagnoses. The researchers stressed the ethical handling of the information and the implications of this for the child victims identified. The main results show that the research was carried out in 48 municipalities, with 68.75% being carried out by institutions and organizations specializing in social assistance and/or private consultancy. Only a third of the studies (31.25%) were conducted by institutions specializing in social research. A total of 62.5% of the studies utilized quantitative techniques, while 43.75% employed qualitative techniques and 6.25% of the research combined the use of both techniques.<hr/>El objetivo del presente trabajo es identificar y describir las acciones en contra de la explotación sexual comercial infantil (ESCI) que ponen en riesgo o afectan a las víctimas de dicha explotación. Para ello, se documentan los resultados paradójicos obtenidos en la investigación y en las acciones contra la ESCI, implementadas bajo el auspicio de instituciones promotoras de la investigación de la ESCI y de la prevención, protección y atención a victimas infantiles del fenómeno. Estos resultados fueron obtenidos por el equipo de investigación al desarrollar una sistematización de 16 diagnósticos de la ESCI promovidos en diferentes partes del país, y al sistematizar la información del trabajo de campo desarrollado entre los años 2000 y 2005, en los comités interinstitucionales en contra de la ESCI, y en instituciones de atención de las víctimas infantiles de la explotación sexual. El trabajo de campo consistió en la realización de observación participante durante las reuniones de trabajo de los comités interinstitucionales y en los albergues de <<puertas cerradas&gt;&gt; donde llegaban a residir niños, niñas y adolescentes víctimas de la explotación sexual. Con la población del albergue se realizaron entrevistas individuales, estableciéndose un buen rapport en todo momento con los distintos informantes. Se les solicitó su consentimiento informado asegurándoles la confidencialidad y anonimato de su identidad. Además se les proporcionó información sobre su salud y canalización a servicios médicos y psicológicos cuando esto era requerido por los participantes. La sistematización de los 16 diagnósticos describe básicamente en cuáles regiones del país se hicieron los estudios; el tipo de institución a cargo del diagnóstico, los objetivos perseguidos; el tipo de técnicas empleadas para la obtención de información y si el estudio cumplía o no con los estándares éticos básicos para el cuidado y beneficio de los informantes participantes de los diagnósticos. Cabe destacar el manejo ético de la información y las implicaciones de ello para los niños y niñas víctimas identificados. Los principales resultados señalan que las investigaciones se realizaron en 48 municipios; el 68.75% de éstas fueron realizadas por instituciones y organismos especializados en la asistencia social y/o por la consultoría privada. Sólo la tercera parte de los estudios (31.25%) estuvo a cargo de instituciones especializadas en la investigación social. El 62.5% de los estudios ocuparon técnicas cuantitativas y 43.75% emplearon técnicas cualitativas; 6.25% de las investigaciones combinaron el uso de ambas técnicas. <![CDATA[<b>An amazing discovery</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The purpose of this study is to identify and describe the actions designed to combat the commercial sexual exploitation of children (CSEC) which jeopardizes or affects the victims of exploitation. To this end, the paper analyzes the paradoxical results obtained in the research and actions to combat CSEC, implemented under the auspices of the institutions to promote research on CSEC and the prevention, protection and care of child victims of the phenomenon. These results were obtained by the research team when it systematized 16 CSEC diagnoses undertaken in various parts of the country and from the information derived from the fieldwork carried out between 2000 and 2005 by the Inter-Institutional Committees to combat CSEC and at the institutions for the protection and care of child victims of sexual exploitation. The fieldwork involved participant observation during the working meetings of the Inter-Institutional Committees and at the <<closed door&gt;&gt; shelters inhabited by children and teenage victims of sexual exploitation. Individual interviews were conducted with the population of the shelter. Individual interviews were carried with the population at the shelter, with a good rapport being established with the various informants. They were asked to give their informed consent and assured of the confidentiality and anonymity of their identity. Participants were also given information on their health and referred to medical and psychological services when required. The systematization of the 16 diagnoses basically describes the parts of the country where the studies were carried out; the type of institution responsible for the diagnosis; the objectives pursued; the type of techniques used to obtain information and whether or not the study complied with the basic ethical standards for the care and benefit of the informants participating in the diagnoses. The researchers stressed the ethical handling of the information and the implications of this for the child victims identified. The main results show that the research was carried out in 48 municipalities, with 68.75% being carried out by institutions and organizations specializing in social assistance and/or private consultancy. Only a third of the studies (31.25%) were conducted by institutions specializing in social research. A total of 62.5% of the studies utilized quantitative techniques, while 43.75% employed qualitative techniques and 6.25% of the research combined the use of both techniques.<hr/>El objetivo del presente trabajo es identificar y describir las acciones en contra de la explotación sexual comercial infantil (ESCI) que ponen en riesgo o afectan a las víctimas de dicha explotación. Para ello, se documentan los resultados paradójicos obtenidos en la investigación y en las acciones contra la ESCI, implementadas bajo el auspicio de instituciones promotoras de la investigación de la ESCI y de la prevención, protección y atención a victimas infantiles del fenómeno. Estos resultados fueron obtenidos por el equipo de investigación al desarrollar una sistematización de 16 diagnósticos de la ESCI promovidos en diferentes partes del país, y al sistematizar la información del trabajo de campo desarrollado entre los años 2000 y 2005, en los comités interinstitucionales en contra de la ESCI, y en instituciones de atención de las víctimas infantiles de la explotación sexual. El trabajo de campo consistió en la realización de observación participante durante las reuniones de trabajo de los comités interinstitucionales y en los albergues de <<puertas cerradas&gt;&gt; donde llegaban a residir niños, niñas y adolescentes víctimas de la explotación sexual. Con la población del albergue se realizaron entrevistas individuales, estableciéndose un buen rapport en todo momento con los distintos informantes. Se les solicitó su consentimiento informado asegurándoles la confidencialidad y anonimato de su identidad. Además se les proporcionó información sobre su salud y canalización a servicios médicos y psicológicos cuando esto era requerido por los participantes. La sistematización de los 16 diagnósticos describe básicamente en cuáles regiones del país se hicieron los estudios; el tipo de institución a cargo del diagnóstico, los objetivos perseguidos; el tipo de técnicas empleadas para la obtención de información y si el estudio cumplía o no con los estándares éticos básicos para el cuidado y beneficio de los informantes participantes de los diagnósticos. Cabe destacar el manejo ético de la información y las implicaciones de ello para los niños y niñas víctimas identificados. Los principales resultados señalan que las investigaciones se realizaron en 48 municipios; el 68.75% de éstas fueron realizadas por instituciones y organismos especializados en la asistencia social y/o por la consultoría privada. Sólo la tercera parte de los estudios (31.25%) estuvo a cargo de instituciones especializadas en la investigación social. El 62.5% de los estudios ocuparon técnicas cuantitativas y 43.75% emplearon técnicas cualitativas; 6.25% de las investigaciones combinaron el uso de ambas técnicas. <![CDATA[<b>The representation of the unconscious by Jean-Martin Charcot in 1892</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000600011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The purpose of this study is to identify and describe the actions designed to combat the commercial sexual exploitation of children (CSEC) which jeopardizes or affects the victims of exploitation. To this end, the paper analyzes the paradoxical results obtained in the research and actions to combat CSEC, implemented under the auspices of the institutions to promote research on CSEC and the prevention, protection and care of child victims of the phenomenon. These results were obtained by the research team when it systematized 16 CSEC diagnoses undertaken in various parts of the country and from the information derived from the fieldwork carried out between 2000 and 2005 by the Inter-Institutional Committees to combat CSEC and at the institutions for the protection and care of child victims of sexual exploitation. The fieldwork involved participant observation during the working meetings of the Inter-Institutional Committees and at the <<closed door&gt;&gt; shelters inhabited by children and teenage victims of sexual exploitation. Individual interviews were conducted with the population of the shelter. Individual interviews were carried with the population at the shelter, with a good rapport being established with the various informants. They were asked to give their informed consent and assured of the confidentiality and anonymity of their identity. Participants were also given information on their health and referred to medical and psychological services when required. The systematization of the 16 diagnoses basically describes the parts of the country where the studies were carried out; the type of institution responsible for the diagnosis; the objectives pursued; the type of techniques used to obtain information and whether or not the study complied with the basic ethical standards for the care and benefit of the informants participating in the diagnoses. The researchers stressed the ethical handling of the information and the implications of this for the child victims identified. The main results show that the research was carried out in 48 municipalities, with 68.75% being carried out by institutions and organizations specializing in social assistance and/or private consultancy. Only a third of the studies (31.25%) were conducted by institutions specializing in social research. A total of 62.5% of the studies utilized quantitative techniques, while 43.75% employed qualitative techniques and 6.25% of the research combined the use of both techniques.<hr/>El objetivo del presente trabajo es identificar y describir las acciones en contra de la explotación sexual comercial infantil (ESCI) que ponen en riesgo o afectan a las víctimas de dicha explotación. Para ello, se documentan los resultados paradójicos obtenidos en la investigación y en las acciones contra la ESCI, implementadas bajo el auspicio de instituciones promotoras de la investigación de la ESCI y de la prevención, protección y atención a victimas infantiles del fenómeno. Estos resultados fueron obtenidos por el equipo de investigación al desarrollar una sistematización de 16 diagnósticos de la ESCI promovidos en diferentes partes del país, y al sistematizar la información del trabajo de campo desarrollado entre los años 2000 y 2005, en los comités interinstitucionales en contra de la ESCI, y en instituciones de atención de las víctimas infantiles de la explotación sexual. El trabajo de campo consistió en la realización de observación participante durante las reuniones de trabajo de los comités interinstitucionales y en los albergues de <<puertas cerradas&gt;&gt; donde llegaban a residir niños, niñas y adolescentes víctimas de la explotación sexual. Con la población del albergue se realizaron entrevistas individuales, estableciéndose un buen rapport en todo momento con los distintos informantes. Se les solicitó su consentimiento informado asegurándoles la confidencialidad y anonimato de su identidad. Además se les proporcionó información sobre su salud y canalización a servicios médicos y psicológicos cuando esto era requerido por los participantes. La sistematización de los 16 diagnósticos describe básicamente en cuáles regiones del país se hicieron los estudios; el tipo de institución a cargo del diagnóstico, los objetivos perseguidos; el tipo de técnicas empleadas para la obtención de información y si el estudio cumplía o no con los estándares éticos básicos para el cuidado y beneficio de los informantes participantes de los diagnósticos. Cabe destacar el manejo ético de la información y las implicaciones de ello para los niños y niñas víctimas identificados. Los principales resultados señalan que las investigaciones se realizaron en 48 municipios; el 68.75% de éstas fueron realizadas por instituciones y organismos especializados en la asistencia social y/o por la consultoría privada. Sólo la tercera parte de los estudios (31.25%) estuvo a cargo de instituciones especializadas en la investigación social. El 62.5% de los estudios ocuparon técnicas cuantitativas y 43.75% emplearon técnicas cualitativas; 6.25% de las investigaciones combinaron el uso de ambas técnicas.