Scielo RSS <![CDATA[Salud mental]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-332520160005&lang=pt vol. 39 num. 5 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Addiction care in Mexico: a challenge for non-specialized health professionals]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252016000500241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Correlation and agreement between depressive symptoms in children and their parent's perception]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252016000500243&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT: Introduction: Childhood depression is a disease that is becoming more frequent. Few reports address parental perception of children depressive symptoms, and these studies have not been carried out in community samples. Objective: To evaluate the correlation and agreement of depressive symptoms in school-age children, and their parent's perception about emotional and conduct abnormalities. Method: A transversal study was performed in 284 children who filled a Children Depression Inventory. One of their parents filled a Strengths and Difficulty Questionnaire, and correlation between scores and subcomponent scores were assessed. Agreement between presence of depressive symptoms in children and their parent's perception of abnormal emotional and/or conduct reports was also obtained. Results: 47 children were identified with depressive symptoms. We found moderate correlation between scores. We did not find agreement between the presence of depressive symptoms in the children and the report of emotional and conduct abnormalities by parents. Discussion and conclusion: There is a modest correlation between depressive symptom severity and parental perception of abnormal emotions and/or behaviors. We found no evidence of agreement between these domains in our study, which suggests that parents fail to perceive negative emotions or conducts as depressive symptoms in their children. Parental reports should be addressed by healthcare workers, and their emotional significance should be interpreted. An intentional search of depressive symptomatology in children should be a priority.<hr/>RESUMEN: Introducción: La prevalencia de la depresión infantil está al alza. Pocos estudios han evaluado la percepción parental de los síntomas depresivos en niños, y los que se han realizado no han sido replicados en la comunidad. Objetivo: Evaluar la correlación y la concordancia entre los síntomas depresivos en niños de edad escolar con la percepción de sus padres sobre problemas emocionales y conductas anormales. Método: Se realizó un estudio transversal en 284 niños que contestaron el Inventario de Depresión Infantil y se compararon los puntajes con el Cuestionario de Fortalezas y Dificultades que llenó uno de los padres. Se evaluó la correlación entre los puntajes totales y por sub-escalas, así como la concordancia entre la presencia de puntajes sugestivos de depresión infantil y la percepción parental de emociones y conductas anormales. Resultados: 47 niños fueron identificados con puntajes indicativos de sintomatología depresiva. Encontramos correlación moderada entre los puntajes de las escalas. No encontramos concordancia entre la presencia de síntomas depresivos y el reporte parental de emociones o conductas anormales. Discusión y conclusión: Existe correlación entre la severidad de los síntomas depresivos y la percepción parental de emociones y conductas anormales. No encontramos concordancia entre ambas mediciones, lo cual sugiere que los padres fallan al identificar las conductas y emociones anormales de sus hijos como los síntomas depresivos. Los reportes de los padres deben ser tomados en cuenta y ser interpretados por el personal de salud. La búsqueda intencionada de síntomas depresivos en niños debe ser parte fundamental del proceso de cuidado de esta población. <![CDATA[Effects of aerobic exercise training and cranial electrotherapy stimulation on the stress-related hormone, the neurotrophic factor, and mood states in obese middle-aged women: a pilot clinical trial]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252016000500249&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT: Introduction: Obesity, a global pandemic, has been reported as a potential cause of various diseases, including high blood pressure, type-2 diabetes, and cardiovascular disease. Objective: The purpose of the present research was to investigate the effects of eight weeks of regular aerobic exercise and cranial electrotherapy stimulation (CES) on the stress-related hormone, the neurotrophic factor, and mood states in obese women. Method: The subjects for this study were 36 obese middle-aged Korean women. Subjects were randomly divided into a control group (CON, n = 12), an aerobic exercise group (EX, n = 12), and an aerobic exercise and CES group (EX + CES, n = 12). CES was conducted with a micro current cranial electrotherapy stimulator for 20 minutes at 100 μA and 0.5 Hz. Aerobic exercise consisted of treadmill running for 40 minutes at 70% of the subjects' heart rate reserve (HRR). Mood state was measured by the profile of mood states (POMS) questionnaire, and blood collection was performed to examine levels of stress-related hormones (cortisol and adrenocorticotropic hormone [ACTH]) and neurotrophic factors (brain-derived neurotrophic factor [BDNF] and nerve growth factor [NGF]) before and after each intervention. Results: Plasma cortisol levels, as well as scores for Tension-Anxiety, Depression-Dejection, and Fatigue-Inertia were significantly decreased after intervention when compared with pre-intervention measurements in the EX and EX+CES groups (p &lt; .05). Serum BDNF levels, serum NGF levels, and Vigor-Activity scores were significantly increased after intervention when compared with pre-intervention measurements in the EX and EX+CES groups (p &lt; .05). However, there was no significant difference in these findings between the EX and EX+CES groups (p &gt; .05). Discussion and conclusion: These results suggest that aerobic exercise training could improve the mood state of obese middle-aged women through a decrease in serum cortisol and an increase in serum BDNF and NGF.<hr/>RESUMEN: Introducción: La obesidad, una pandemia mundial, se ha reportado como una posible causa de diversas enfermedades, incluyendo presión arterial alta, diabetes tipo 2 y enfermedades cardiovasculares. Objetivo: El objetivo del presente trabajo fue investigar los efectos de ocho semanas de ejercicio aeróbico regular y la estimulación eléctrica craneal (CES) sobre la hormona relacionada con el estrés, el factor neurotrófico, y los estados de ánimo en mujeres obesas. Método: Los sujetos de este estudio fueron 36 mujeres coreanas de mediana edad con obesidad. Los sujetos fueron divididos aleatoriamente en un grupo control (CON, n = 12), un grupo de ejercicio aeróbico (EX, n = 12) y un grupo de ejercicio y CES aeróbico grupo (EX + CES, n = 12). CES se llevó a cabo con una corriente estimulador de electroterapia craneal micro durante 20 minutos a 100 μA y 0,5 Hz. El ejercicio aeróbico consistía en carrera en cinta rodante durante 40 minutos a 70% de reserva de frecuencia cardíaca de los sujetos (HRR). El estado de ánimo se midió por el perfil de los estados de ánimo (POMS), y la extracción de sangre se realizó para examinar los niveles de las hormonas relacionadas con el estrés (cortisol y la hormona adrenocorticotrópica [ACTH]) y factores neurotróficos (factor neurotrófico derivado del cerebro [BDNF] y factor de crecimiento nervioso [NGF]) antes y después de cada intervención. Resultados: Los niveles de cortisol en plasma, así como las puntuaciones de tensión-ansiedad, depresión, abatimiento, y fatiga-inercia, se redujeron significativamente después de la intervención, en comparación con las mediciones previas a la intervención en los grupos EX y EX + CES (p &lt; .05). Los niveles séricos de BDNF, los niveles de NGF en suero y las puntuaciones Vigor-Actividad aumentaron significativamente después de la intervención, en comparación con las mediciones previas a la intervención en los grupos EX y EX+CES (p &lt; .05). Sin embargo, no hubo diferencia significativa en estos hallazgos entre la EX y los grupos EX + CES (p &gt; .05). Discusión y conclusión: Estos resultados sugieren que el entrenamiento con ejercicio aeróbico podría mejorar el estado de ánimo de las mujeres obesas de mediana edad por medio de una disminución en el cortisol sérico y un aumento en el suero BDNF y NGF. <![CDATA[Barriers to technology transfer: Qualitative study of brief interventions and treatment centers for addiction]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252016000500257&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Introducción: La transferencia y la traducción de los programas con evidencia científica a los escenarios clínicos, con frecuencia se encuentra limitada por una serie de barreras en su aplicación que complica la obtención de beneficios para la sociedad que requiere servicios eficaces. Objetivo: Identificar las barreras en la adopción de los programas de intervención breve para el tratamiento por el consumo abusivo de alcohol y otras drogas. Métodos: Es un estudio cualitativo con una muestra intencional conformada por 16 expertos en procesos de transferencia. Se realizaron entrevistas a profundidad, se transcribieron y los datos se sometieron a un análisis de contenido. Resultados: Las principales barreras encontradas en el proceso de transferencia de la tecnología para la adopción del modelo de intervención breve para la atención de trastornos por abuso de sustancias fueron: los procedimientos de índole burocrático y políticas institucionales, el desconocimiento de las bases teóricas de las intervenciones breves y la diversidad de usuarios que demandan el servicio. Discusión y conclusión: El proceso de transferencia de la tecnología para la adopción de programas en los escenarios clínicos, requiere de un esfuerzo deliberado y conjunto, planeado desde su inicio para lograr la transferencia. Las barreras señaladas por los propios actores que participan en el proceso deben considerarse en el desarrollo de estrategias dirigidas a transferir los programas de intervención breve.<hr/>ABSTRACT: Introduction: The transfer and translation of programs with scientific evidence to clinical scenarios is often limited by a number of barriers for their implementation, making it difficult to provide benefits for a society that requires effective services. Objective: The aim of this study was to identify the barriers for the adoption of brief intervention programs for the treatment of alcohol and other drugs abuse at addiction treatment centers in Mexico. Methods: This is a qualitative study with a purposive sample consisting of 16 experts on transfer processes. Focused interviews were conducted and transcribed, and the data were subjected to content analysis. Results: The results reported several barriers for the adoption of programs in clinical scenarios. These include the following: bureaucratic procedures and institutional policies, lack of knowledge of the theoretical bases of the program and the diversity of users demanding the service. Discussion and conclusion: The study discusses the fact that the technology transfer process requires a deliberate, combined effort to ensure the implementation of programs in clinical scenarios. The barriers identified by the actors involved in the process should be considered in the development of strategies to disseminate brief intervention programs. <![CDATA[Correlation of excutive functioning and the absolute power of the EEG in children]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252016000500267&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Introducción: La potencia espectral en reposo a menudo se considera como un marcador robusto de la función cerebral; sin embargo, pocos estudios la han asociado con una función específica. Objetivo: Analizar la relación entre la potencia absoluta (PA) del EEG con el desempeño en las tareas de funcionamiento ejecutivo en niños. Método: Investigación transversal correlacional en 30 niños (8.6 ± 1 años). Se realizó el EEG con ojos cerrados y análisis de derivaciones bipolares. Con la transformada de Fourier se calculó la PA en el espectro de 1.6-30 Hz. Se aplicó la batería NEUROPSI Atención y Memoria y se calculó el Indice de Atención y Funciones Ejecutivas (IAFE). En función de éste, se comparó la PA con Kruskal-Wallis y valor Z, coeficiente de Spearman para la correlación con las subpruebas. Resultados: Los niños con alteraciones severas ( x - = 63 ± 8 IC 95% [57.2, 68.5]) tuvieron mayor PA delta en F1F7, P301 y P402, así como valores Z cercanos a 2 DE en F7T3, F3C3 y F8T4 en frecuencias lentas. Las correlaciones fueron significativas (rho, p ≤ .05) entre el IAFE con la PA delta en P301 (-.57), P402 (-.43) y T5O1 (-.37); con PA alfa principalmente en zonas fronto-temporo-parieto-occipitales izquierdas. La puntuación en Detección Visual y Fluidez Semántica se relacionó con la PA alfa. Discusión y conclusión: El rendimiento en actividades de FE es diferente en relación con la PA delta frontal y parietal. Existe una relación inversa entre la PA delta y alfa en reposo con la atención y fluidez (245/250).<hr/>ABSTRACT: Introduction: The resting EEG power is considered as a robust marker of brain function; however, a few studies have associated it to a specific function. Objective: To analyze the relationship between EEG absolute power (AP) with performance on tasks of executive functioning in children. Method: Correlational cross-sectional study of 30 children (8.6 ± 1 year). EEG was performed with eyes closed and bipolar leads. With the Fourier transform AP was calculated in the spectrum of 1.6, 30 Hz. NEUROPSI Attention and Memory was applied and the Index of Attention and Executive functions (IAFE) was calculated. Based on this, the AP was compared with Kruskal-Wallis and the Z value, Spearman coefficient for correlation with the subtests. Results: Children with severe impairment ( x - = 63 ± 8 CI 95% [57.2, 68.5]) had higher delta AP (α ≤ .05) in F1F7, P301 and P402, and Z values near 2 SD in F7T3, F3C3 and F8T4 at slow frequencies. Correlations were significant between the IAFE and delta AP P301 (-.57), P402 (-.43) and T5O1 (-.37); with AP alpha mainly on left fronto- temporo - parietal- occipital areas. The score in Visual Detection and Semantic Fluency inversely related to AP alpha frequency. Discussion and conclusion: Performance on tasks of executive functioning is different in relation to the frontal and parietal AP delta. There is an inverse relationship between AP delta and alpha at rest with attention and verbal fluency. <![CDATA[Medical knowledge and clinical epistemology]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252016000500275&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Introducción: La potencia espectral en reposo a menudo se considera como un marcador robusto de la función cerebral; sin embargo, pocos estudios la han asociado con una función específica. Objetivo: Analizar la relación entre la potencia absoluta (PA) del EEG con el desempeño en las tareas de funcionamiento ejecutivo en niños. Método: Investigación transversal correlacional en 30 niños (8.6 ± 1 años). Se realizó el EEG con ojos cerrados y análisis de derivaciones bipolares. Con la transformada de Fourier se calculó la PA en el espectro de 1.6-30 Hz. Se aplicó la batería NEUROPSI Atención y Memoria y se calculó el Indice de Atención y Funciones Ejecutivas (IAFE). En función de éste, se comparó la PA con Kruskal-Wallis y valor Z, coeficiente de Spearman para la correlación con las subpruebas. Resultados: Los niños con alteraciones severas ( x - = 63 ± 8 IC 95% [57.2, 68.5]) tuvieron mayor PA delta en F1F7, P301 y P402, así como valores Z cercanos a 2 DE en F7T3, F3C3 y F8T4 en frecuencias lentas. Las correlaciones fueron significativas (rho, p ≤ .05) entre el IAFE con la PA delta en P301 (-.57), P402 (-.43) y T5O1 (-.37); con PA alfa principalmente en zonas fronto-temporo-parieto-occipitales izquierdas. La puntuación en Detección Visual y Fluidez Semántica se relacionó con la PA alfa. Discusión y conclusión: El rendimiento en actividades de FE es diferente en relación con la PA delta frontal y parietal. Existe una relación inversa entre la PA delta y alfa en reposo con la atención y fluidez (245/250).<hr/>ABSTRACT: Introduction: The resting EEG power is considered as a robust marker of brain function; however, a few studies have associated it to a specific function. Objective: To analyze the relationship between EEG absolute power (AP) with performance on tasks of executive functioning in children. Method: Correlational cross-sectional study of 30 children (8.6 ± 1 year). EEG was performed with eyes closed and bipolar leads. With the Fourier transform AP was calculated in the spectrum of 1.6, 30 Hz. NEUROPSI Attention and Memory was applied and the Index of Attention and Executive functions (IAFE) was calculated. Based on this, the AP was compared with Kruskal-Wallis and the Z value, Spearman coefficient for correlation with the subtests. Results: Children with severe impairment ( x - = 63 ± 8 CI 95% [57.2, 68.5]) had higher delta AP (α ≤ .05) in F1F7, P301 and P402, and Z values near 2 SD in F7T3, F3C3 and F8T4 at slow frequencies. Correlations were significant between the IAFE and delta AP P301 (-.57), P402 (-.43) and T5O1 (-.37); with AP alpha mainly on left fronto- temporo - parietal- occipital areas. The score in Visual Detection and Semantic Fluency inversely related to AP alpha frequency. Discussion and conclusion: Performance on tasks of executive functioning is different in relation to the frontal and parietal AP delta. There is an inverse relationship between AP delta and alpha at rest with attention and verbal fluency. <![CDATA[Breaks of the daily conscience]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252016000500281&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Introducción: La potencia espectral en reposo a menudo se considera como un marcador robusto de la función cerebral; sin embargo, pocos estudios la han asociado con una función específica. Objetivo: Analizar la relación entre la potencia absoluta (PA) del EEG con el desempeño en las tareas de funcionamiento ejecutivo en niños. Método: Investigación transversal correlacional en 30 niños (8.6 ± 1 años). Se realizó el EEG con ojos cerrados y análisis de derivaciones bipolares. Con la transformada de Fourier se calculó la PA en el espectro de 1.6-30 Hz. Se aplicó la batería NEUROPSI Atención y Memoria y se calculó el Indice de Atención y Funciones Ejecutivas (IAFE). En función de éste, se comparó la PA con Kruskal-Wallis y valor Z, coeficiente de Spearman para la correlación con las subpruebas. Resultados: Los niños con alteraciones severas ( x - = 63 ± 8 IC 95% [57.2, 68.5]) tuvieron mayor PA delta en F1F7, P301 y P402, así como valores Z cercanos a 2 DE en F7T3, F3C3 y F8T4 en frecuencias lentas. Las correlaciones fueron significativas (rho, p ≤ .05) entre el IAFE con la PA delta en P301 (-.57), P402 (-.43) y T5O1 (-.37); con PA alfa principalmente en zonas fronto-temporo-parieto-occipitales izquierdas. La puntuación en Detección Visual y Fluidez Semántica se relacionó con la PA alfa. Discusión y conclusión: El rendimiento en actividades de FE es diferente en relación con la PA delta frontal y parietal. Existe una relación inversa entre la PA delta y alfa en reposo con la atención y fluidez (245/250).<hr/>ABSTRACT: Introduction: The resting EEG power is considered as a robust marker of brain function; however, a few studies have associated it to a specific function. Objective: To analyze the relationship between EEG absolute power (AP) with performance on tasks of executive functioning in children. Method: Correlational cross-sectional study of 30 children (8.6 ± 1 year). EEG was performed with eyes closed and bipolar leads. With the Fourier transform AP was calculated in the spectrum of 1.6, 30 Hz. NEUROPSI Attention and Memory was applied and the Index of Attention and Executive functions (IAFE) was calculated. Based on this, the AP was compared with Kruskal-Wallis and the Z value, Spearman coefficient for correlation with the subtests. Results: Children with severe impairment ( x - = 63 ± 8 CI 95% [57.2, 68.5]) had higher delta AP (α ≤ .05) in F1F7, P301 and P402, and Z values near 2 SD in F7T3, F3C3 and F8T4 at slow frequencies. Correlations were significant between the IAFE and delta AP P301 (-.57), P402 (-.43) and T5O1 (-.37); with AP alpha mainly on left fronto- temporo - parietal- occipital areas. The score in Visual Detection and Semantic Fluency inversely related to AP alpha frequency. Discussion and conclusion: Performance on tasks of executive functioning is different in relation to the frontal and parietal AP delta. There is an inverse relationship between AP delta and alpha at rest with attention and verbal fluency.