Scielo RSS <![CDATA[Acta poética]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-308220040002&lang=es vol. 25 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Poesía ritual cubana</b>: <b>frutas y erotismo. Disparate sobre los zumos de Orlando González Esteva</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es La obra del poeta y ensayista cubano Orlando González Esteva, en el exilio desde su infancia, es examinada a partir de sus juegos de ingenio. Su humor y su ironía toman con frecuencia la forma barroca del disparate. Paradójicamente, detrás de la sonrisa que expresan es visible una fuerte nostalgia por Cuba. Su literatura se ha vuelto un ritual de búsqueda del paraíso perdido: su isla siempre a la deriva en su imaginación poética.<hr/>The work in prose and poetry of the exiled cuban writer, Orlando González Esteva, is analyzed through its wit. His humor and irony frecuently take the shape of a barroque figure: the nonsense. But behind that smile a strong nostalgia for Cuba is evident. The land he left as a child. His work became a ritual search for his Lost Paradise: his Island always adrift on his poetic imagination. <![CDATA[<b>Fondly Overcome</b>: <b>Revisiting the History of the Liberal Subject</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es This article reconsiders seventeenth-century English debates about political obligation by analyzing the implicit dialogue between Hobbes's Leviathan and Milton's Paradise Lost. In contrast to historians of political thought who read seventeenth-century debates as anticipating an enervated, proto-liberal conception of the autonomous political subject, I argue that the exchange between Milton and Hobbes highlights the poetic and affective dimension of early modern accounts of political obligation. Once we begin to read early modern accounts through the lens of poetics and the passions, rather than reason and self-interest, we can also see what the early modern period has to offer contemporary debates between liberals and communitarians.<hr/>Este artículo reconsidera los debates del siglo diecisiete inglés sobre el deber político, analizando el diálogo implícito entre el Leviatán de Hobbes y el Paraíso Perdido de Milton. En contraste con los historiadores del pensamiento político que interpretaron los debates del siglo diecisiete en términos de una enervada concepción protoliberal del sujeto político autónomo, este trabajo plantea que el intercambio entre Milton y Hobbes realza la dimensión poética y afectiva de las tempranas narraciones modernas del deber político. Una vez que empezamos a leer las primeras narraciones modernas a través del lente de la poética y de las pasiones, en lugar del de la razón y de los intereses individuales, podemos apreciar también lo que este período moderno temprano tiene que ofrecer a los debates contemporáneos entre liberales y comunitarios. <![CDATA[<b>Tres elegías taurinas</b>: <b>Tres miradas poéticas</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con el fin de analizar cómo sus autores "miran" a los tres grandes protagonistas de la fiesta brava: el toro, el torero y la muerte, comparo ciertos rasgos de las tres grandes elegías taurinas del siglo XX: "Llanto por Ignacio Sánchez Mejías", de Federico García Lorca, "Verte y no verte", de Rafael Alberti y "Elegía a Joselito", de Gerardo Diego.<hr/>I analyze the vision of three classical authors on bullfighting by comparing some features of the 20th century main elegies on the theme: "Llanto por la muerte de Ignacio Sánchez Mejías" by Federico García Lorca, "Verte y no verte" by Rafael Alberti and "Elegía a Joselito" by Gerardo Diego. In doing this, 1 look into the approach that these authors take in dealing with the main protagonists of this art, namely: bull, bullfighter and death. <![CDATA[<b>Hacia una poética de José Revueltas (primer apunte: el problema del lector)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ante la idea de un lector genérico y de la lectura como consenso, José Revueltas plantea: a) que los lectores y las lecturas de la obra literaria sólo existen como acto, y b) que puede hablarse de un lector eterno constituido fundamentalmente por quienes escriben y leen a lo largo del tiempo histórico, de modo que la naturaleza de la palabra no se circunscribe a una comprensión inmediata sino que sigue siempre adelante de una manera ilimitada. Ambos planteamientos se relacionan con conceptos bajtinianos relevantes (la tonalidad social del enunciado, su orientación hacia la futura palabra-respuesta, el signo entendido como proceso de generación y no como reconocimiento de lo mismo) y dan fe de la intensa reflexión filosófica que ordena el pensamiento y la obra de Revueltas en sus diversas manifestaciones literarias, de teoría estética y política.<hr/>Faced with the idea of a generic reader and reading as consensus, José Revueltas raises: a) readers and the readings of literature only exist as an act, and b) there is an eternal reader mostly constituted by those who write and read throughout the historic time, in such a way that the nature of the word is not limited to an immediate comprehension but goes ahead in an unlimited way. Both propositions are related to relevant Bakhtin's concepts (the social tone of the sentence, its orientation toward a future word-answer, the sign understood as a process of generation and not as a recognition of the same thing) and are evidence of the intense philosophical reflection that rules Revuelta's thought and his work throughout its literary, aesthetic and political theory manifestations. <![CDATA[<b>Recuerdos y notas del siglo XX</b>: <b>Hermann Hesse y los jóvenes en los sesenta</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se abordan diversos aspectos relacionados con el escritor Hermann Hesse: la obra de este autor y los jóvenes preparatorianos de los años sesenta en México; las novelas cortas de Hesse, inspiradas en su infancia, adolescencia y juventud; su búsqueda de la libertad conciente; Hesse, como un ejemplo de rebeldía y anticonformismo; su relación con la primera guerra mundial; su rechazo al nacionalsocialismo alemán; Hesse outsider, su influencia en Timothy Leary y en el movimiento hippie.<hr/>This article deals with different aspects concerning the writer Hermann Hesse. Hesse's work and the teenagers in Mexico during the sixties. His short novels, inspired on his childhood, adolescence and youth. His search of conscious liberty. Hesse rebellious and anticonformist. His attitude towards the First Wold War and his rejection of german national socialism. Hesse as an outsider, his influence on both Timothy Leary and the hippie mouvement. <![CDATA[<b><i>Si esto es un hombre</i></b>: <b>una poética límite</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El campo de concentración de Auschwitz, paradigma de la destrucción más extrema que los hombres han ideado en el curso de la historia, dio lugar a un inexorable deterioro del lenguaje, traducido en un interrogante cardinal: ¿Puede testimoniarse lo ocurrido en el seno de la maquinaria nazi? ¿Puede narrarse una experiencia intransmisible en su radicalidad? El químico y escritor italiano Primo Levi urdió una novela testimonial, Si esto es un hombre, que se erige como la concreción escritural más cabal y deslumbrante de la memoria de Auschwitz.<hr/>The concentration camp of Auschwitz, paradigm of the most extreme destruction that mankind devised in the course of history, left behind its ruins an inexorable damage in the possibilities of language, which led to the following question: Is it possible to narrate all that happened within the Nazi machinery of death? Is it possible to put in words such a radical experience? The Italian chemist and writer Primo Levi contrived to delineate the memory of Auschwitz in his book If this is a Man, a dazzling masterpiece of testimonial literature. <![CDATA[<b>El chiste</b>: <b>agudezas coloquiales graciosas</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo comienza con una abreviada e histórica descripción (de tenor filosófico-lingüístico) de la comicidad, sus procedimientos y sus estructuras. Se basa en numerosos autores tales como Bergson y Georges Mounin, y alude a Esopo, Aristóteles, Platón, Aristófanes, Terencio, Plauto, Marcial, Arcipreste de Hita, Don Juan Manuel, Boccaccio, el autor de la Celestina, Molière, Spencer, etc., hasta llegar a Ducrot, Todorov, Chevalier, Issacharoff, Charles Mauron, Walter Nash, y otros. Al delinear las características de cada fórmula hilarante, se agregan numerosos ejemplos.<hr/>This article begins with a short and historical description (from a philosophical and linguistic point of view) of funniness, its procedures and structures. It is based on writers as Bergson and Georges Mounin, and makes reference to Aesop, Aristotle, Plato, Aristophanes, Terence, Plautus, Marcial, Arcipreste de Hita, Don Juan Manuel, Boccaccio, the author of La Celestina, Molière, Spencer, etc., and goes as far as Ducrot, Todorov, Chevalier, Issacharoff, Charles Mauron, Walter Nash, and others. Numerous examples accompany the description of each and every hilarious formula. <![CDATA[<b>La iteración de <i>eventos</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo explora la idea de que formas como lee y lee, en expresiones semejantes a Sara está lee y lee esa carta, constituyen una forma verbal no finita adicional en el español, a la que llamo el iterativo. Este trabajo muestra que el iterativo verbal posee propiedades morfosintácticas que prueban que se trata de una categoría nuclear compleja y no de una construcción de verbos coordinados. Asimismo se muestra que el iterativo exhibe propiedades léxico-semánticas particulares que lo distinguen de otros tipos de significado de iteración, como aquellos que se desprenden de ciertos verbos léxicos y de ciertos usos del gerundio. La conclusión a la que se llega es que el iterativo constituye un núcleo verbal complejo con un contenido aspectual distintivo, aquel que subsume subeventos sucesivos con aspecto terminativo.<hr/>This article explores the idea that verbal forms such as lee y lee (Lit. 'read and read'), occurring in expressions similar to Sara está lee y lee esa carta (Lit. 'Sara is read and read that letter), constitute an additional non finite verbal form in Spanish, which I call the iterative. It is shown here that the iterative forms possess certain morphosyntactic properties that prove that they yield a complex verbal head, and not a syntactic coordinate structure. In addition, it is also shown that the iterative exhibits some distinctive lexical semantic properties which distinguish it from other forms with the meaning of iteration, such as those deriving from certain lexical verbs, and certain uses of the gerund. The conclusion arrived at, is that the iterative is a complex verbal head with a distinctive aspectual content, one which subsumes succesive subevents, each with terminative aspect. <![CDATA[<b>Las figuras retóricas en la formación de palabras</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente texto pretende llamar la atención sobre el hecho de que el lenguaje figurado existe también al interior de las palabras formadas por derivación. Se muestra de qué manera metonimia y metáfora, a las que normalmente se las asocia con textos, pueden estar presentes en una sola palabra. Partiendo de un esbozo de cómo operan las figuras retóricas en los textos, se pasa a mostrar su relación con la formación de palabras por derivación. Se busca una explicación acerca de la capacidad de las palabras derivadas para constituirse en figuras por sí mismas. También se ejemplifica el uso extendido de un mecanismo derivativo.<hr/>Figurative use of language, usually associated with texts, is shown to exist in derived words as well. After commenting on the general phenomenon of figurative language, the author exemplifies the way it correlates with word formation by derivation and seeks an explanation for the capacity that derived words have to constitute figures by themselves. An example of the figurative use of a derivative pattern is also given. <![CDATA[<b>Puntos de vista y persona</b>: <b>cuestiones de semántica</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo, presentamos un marco semántico, la Semántica de los Puntos de Vista (SPV), inspirado en algunas ideas de Oswald Ducrot y en dos tipos de reflexiones: una metodológica sobre las relaciones entre ciencia, creencia y observación, y otra, interdisciplinaria, sobre las relaciones entre semántica, cognición y cultura. Después de recordar por qué la única realidad a la cual los observadores humanos tenemos acceso es construida, y por qué dicha construcción depende de los sesgos culturales y creencias compartidos por la comunidad, el artículo ilustra, con una metáfora, el papel de los mitos y de la identificación, en la construcción de la personalidad subjetiva. Se ilustrará también cómo esta manera de concebir la personalidad y la subjetividad, a través de la noción de puntos de vista, abre la puerta a una concepción de la semántica, la SPV, que puede considerarse una continuación de la Teoría de la argumentación en la lengua, ya que utiliza, de manera central, el concepto de topos. Además de presentar el marco general de la SPV, el artículo presenta el modelo descriptivo, insistiendo en las aportaciones nuevas, respecto del modelo tópico utilizado en el análisis del discurso: entre otras cosas, la descripción tópica del léxico, las bases de una semántica contrastiva, y la representación tópica del conocimiento y de las creencias socialmente compartidas. En una conclusión crítica, se discuten varias objeciones externas e internas, y se presentan los mayores programas de investigación que este marco ha abierto en la actualidad.<hr/>In this paper, I present a semantic framework, the View Point Semantics (VPS), inspired by some of Oswald Ducrot's ideas, and based on two types of reflections: one type consists of a set of reflections on the relationship between science, belief and observation; the other type is the study of a set of interdisciplinary questions on the relationship between semantics, cognition an culture. The paper first reminds the reader why the only reality to which we, as human observers, have access is constructed, and why that construction is constrained by cultural biases and beliefs, shared among the members of the cultural community. Through a metaphor, the paper then illustrates the role of myths and identification in the construction of subjective personality. That way of conceiving personality and subjectivity, through the notion of view points, will be shown to open to a new conception of semantics, vps, which can be considered to be a continuation of the theory of Argumentation Within Language, for it centrally uses the concept of topos. In addition to presenting the general framework of vps, the paper also details its descriptive model, emphasizing new findings, improvements and extensions, with respect to the classical topical model, as it is used in Discourse Analysis: among others, the topical description of lexicon, the foundations of a contrastive semantics, and the topical representation of knowledge and of socially shared beliefs. In a critical conclusion, the paper discusses various external and internal objections, and presents the great lines of the main research programmes that are now developed within VPS. <![CDATA[<b>Conocimiento del lenguaje y actitudes de aceptación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo defiendo la idea de que la competencia lingüística está constituida por lo que denomino 'actitudes de aceptación subdoxásticas. Estas son estados mentales cognoscitivos con un contenido conceptual, pero que son inconscientes en un sentido profundo. En primer lugar, doy una caracterización de este tipo de actitudes de aceptación y explico cómo podrían figurar en explicaciones de la comprensión y la producción lingüística. En segundo lugar, argumento que no sólo las creencias pueden constituir conocimiento, lo cual deja abierta la posibilidad de que las actitudes de aceptación subdoxásticas puedan también ser estados de conocimiento. Y en tercer lugar, muestro cómo el que considero el obstáculo principal para que estas actitudes sean conocimiento en el caso de la competencia lingüística proviene no de las actitudes mismas sino de una concepción particular del lenguaje.<hr/>In this paper I purport to defend the claim that linguistic competence is constituted by what I call 'subdoxastic acceptance attitudes'. These are mental cognitive states with a conceptual content, but which are unconscious in a deep way. My first task is to characterize these acceptance attitudes and show how they could figure in explanations of linguistic understanding and production. Secondly, I argue that not only beliefs can constitute knowledge, leaving open the possibility that subdoxastic acceptance attitudes themselves also be states of knowledge. And thirdly, I show how what I take to be the main obstacle for subdoxastic acceptance attitudes to be states of knowledge when constituting linguistic competence stems from a particular conception of language and not from the attitudes themselves. <![CDATA[<b>El juego de ecos y espejos</b>: <b>un acercamiento al estudio de la dilogía en la obra poética de Xavier Villaurrutia</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La autora busca en este trabajo ilustrar, mediante una serie de ejemplos, la predilección de VilIaurrutia hacia la dilogía, figura retórica presente en sus juegos de palabras, bien a través de la disemia o polisemia, ya mediante la homonimia. Pese a que en algunos casos el resultado no es del todo afortunado, en la mayoría, el poeta logra alcanzar la calidad y originalidad por él deseada; logrando que los significados o formas del contenido se propaguen a manera de espejos y las formas de la expresión o significantes se conviertan ante esta multiplicidad en ecos incesantes.<hr/>In this paper the author shows with a series of examples, Villaurrutia's particular taste for dilogy, a rhetorical figure present in his play upon words, through disemy and polisemy as well as homonymy. Although in some cases the result is not completely fortunate, in most of them the poet is able to obtain the quality and originality he seeks, and succeeds in spreading the meanings and forms of content like mirrors and, due to this multiplicity, the forms of expression or signifiers become incessant echoes. <![CDATA[<b>Ironía, persuasión</b> <b>y</b> <b>pragmática</b>: <b>el caso de la caricatura política mexicana contemporánea</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo pretende articular en una explicación pragmática cognoscitiva coherente la relación entre ironía y persuasión y su puesta en marcha en la caricatura política. Para ello recurre al marco teórico planteado por la teoría de la relevancia, puesto que este acercamiento permite considerar estímulos comunicativos mixtos, conformados por imagen y texto, y además ofrece una caracterización de la ironía verbal que puede extenderse al estudio de elementos irónicos en las representaciones visuales y en la caricatura, de forma tal que es posible dar cuenta del impacto de este género en la formación de opinión.<hr/>The purpose of this paper is to offer a coherent cognitive pragmatic explanation of the link between irony and persuasion and its workings in political cartoons. The analysis is framed in relevance theoretic terms, given that this approach considers not only utterances, but complex communicative stimuli constituted by a mixture of text and image. It also offers a characterization of verbal irony that can be extended to the study of ironic elements in visual representations and political cartoons, so that their impact in the shaping of public opinion can be accounted for. <![CDATA[<b>Polifonía lingüística y polifonía narrativa</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo aborda el estudio de la polifonía desde tres perspectivas distintas: la de Bajtín, la de Ducrot y la de Nølke, Fløttum y Norén. Cada desarrollo teórico presenta diversos análisis que permiten ilustrar su pertinencia. Su objetivo principal es mostrar cómo este fenómeno reviste modalidades propias a nivel lingüístico y a nivel discursivo y cómo es posible interrelacionar los dos niveles de estudio.<hr/>This article reconsiders the study of poliphony from three different positions sustained by Bakhtin, Ducrot and Nølke, Fløttum and Norén. Each of the theoretical developments is accompanied with several analysis illustrating its relevancy. The main purpose consists in showing how this phenomenon displays its own characteristics at the linguistic and the discursive levels and how it is possible to establish an interrelation between both analytical levels. <![CDATA[<b><i>Antropología de la eternidad</i></b>: <b><i>La muerte en la cultura maya</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822004000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo aborda el estudio de la polifonía desde tres perspectivas distintas: la de Bajtín, la de Ducrot y la de Nølke, Fløttum y Norén. Cada desarrollo teórico presenta diversos análisis que permiten ilustrar su pertinencia. Su objetivo principal es mostrar cómo este fenómeno reviste modalidades propias a nivel lingüístico y a nivel discursivo y cómo es posible interrelacionar los dos niveles de estudio.<hr/>This article reconsiders the study of poliphony from three different positions sustained by Bakhtin, Ducrot and Nølke, Fløttum and Norén. Each of the theoretical developments is accompanied with several analysis illustrating its relevancy. The main purpose consists in showing how this phenomenon displays its own characteristics at the linguistic and the discursive levels and how it is possible to establish an interrelation between both analytical levels.