Scielo RSS <![CDATA[Acta poética]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-308220210002&lang=en vol. 42 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Introduction from the Thema’s Editor: Fiction and Law]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[From the Right to Literature: Boccaccio and the (Re)coding of the Novel]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La relación entre el derecho y la literatura tiene diversas formas, pero rara vez se menciona el modo en que el derecho contribuyó a la formación de la novela moderna. Como muestra este ensayo, ello fue posible porque la codificación del derecho romano realizada por Justiniano fue apropiada por Boccaccio, quien, a su vez, codificó la novela. La codificación le permitió reunir un conjunto heterogéneo de relatos bajo un potente marco articulador. Pero, además, como se mostrará en estas páginas, el término mismo de “novela” proviene también de Justiniano, pues así tituló su trabajo legislativo posterior a sus Constituciones.<hr/>Abstract: The relationship between law and literature takes various forms, but the way in which law contributed to the formation of the modern novel is rarely mentioned. As this essay shows, this was possible because Justinian’s codification of Roman law was appropriated by Boccaccio, who, in turn, codified the novel. Coding allowed him to gather a heterogeneous set of stories under a powerful articulating framework. But in addition, as will be shown in these pages, the very term “novel” also comes from Justinian, since that is how he titled his legislative work after his Constitutions. <![CDATA[The Acting of the Law]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El derecho, en su estructura y desde su primera conformación, comparte una misma matriz con el teatro. Elementos como la representación, la espectacularidad, el relato y las acciones son constituyentes de ambas materias, lo que hace del derecho una práctica eminentemente ficticia. Ello se pone en evidencia en el caso de Jorge Mateluna, ex miembro del frente patriótico Manuel Rodríguez, quien fue detenido y condenado a 16 años de cárcel por un delito que no cometió. Este caso se denuncia en la obra Mateluna del dramaturgo chileno Guillermo Calderón, puesta en escena que al paragonarse con el caso jurídico devela el carácter teatral y propiamente ficticio del derecho.<hr/>Abstract: Law, in its structure and from its first conformation, shares the same matrix with theater. Elements such as representation, spectacle, storytelling and actions are constitutive of both subjects, which makes law an eminently fictitious practice. This becomes evident in the case of Jorge Mateluna, former member of the patriotic front Manuel Rodriguez, who was arrested and sentenced to 16 years in prison for a crime he did not commit, a case denounced in the play Mateluna by Chilean playwright Guillermo Calderon, staging that, when compared to the legal case, reveals the theatrical and fictitious nature of law. <![CDATA[Towards a Concept of Narrativity: (Possible) Crosses Between its Literary, Anthropological and Cognitive Dimension]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo propone una reflexión conceptual en torno a la narratividad y su papel en diversos campos de la cultura. Para ello, se plantea un diálogo entre tres tradiciones: la literaria, la antropológica y la cognitiva, para acercar algunos elementos del paradigma cognitivo a la tradición de los estudios literarios, la teoría literaria y algunos autores que se podrían identificar con la antropología filosófica. Este acercamiento busca examinar críticamente debates actuales sobre los relatos y la narratología posclásica e incorporarlos a los estudios literarios hispanohablantes y latinoamericanos.<hr/>Abstract: This article suggests a conceptual reflection on narrativity and its role in different cultural spheres. Therefore, a dialogue between three traditions is proposed: literary, anthropological and cognitive, to bring some elements of the cognitive paradigm closer to the tradition of literary studies, literary theory and some authors that could be identified with philosophical anthropology. This approach pretends to critically examine some contemporary debates on narratives, post-classical narratology and bring these debates in the context of Latin American literary studies. <![CDATA[Aura of Supernatural Love (from Apollonius of Tiana to Carlos Fuentes)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este ensayo se hace el seguimiento comparatista del motivo del des/encuentro de los amantes pertenecientes a ámbitos ontológicos distintos (vida/muerte, vigilia/sueño), expresado en figuras fantásticas como empusas, fantasmas y vampiras. El punto de partida es una historia de Apolonio de Tiana según el texto de Filóstrato, que fue recuperada por Goethe en La novia de Corinto, retomada por autores del siglo XIX como Théophile Gautier y Amado Nervo, y reelaborada por Carlos Fuentes en el siglo XX, en su novela Aura, con el añadido de un autor japonés del siglo XVIII, Ueda Akinari, que escribió historias en esa línea.<hr/>Abstract: In this essay the comparative follow-up of the motive of the dis / encounter of lovers belonging to different ontological fields (life / death, wakefulness / sleep), expressed in fantastic figures such as empusas, ghosts and vampires is carried out. The starting point is a story of Apollonius of Tiana according to the text of Philostratus, which was recovered by Goethe in The Bride of Corinth, taken up by 19th Century authors such as Théophile Gautier and Amado Nervo, and reworked by Carlos Fuentes in the 20th Century, in his novel Aura, with the addition of an 18th Century Japanese author, Ueda Akinari, who wrote stories along these lines. <![CDATA[The Transparent Eyeball of the Nation: Walt Whitman’s Imagined Nation in “Song of Myself”]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: This paper provides a textual analysis of Walt Whitman’s “Song of Myself”, revealing its significance as a national poem. The paper argues that Whitman’s “Song of Myself” breaks literary and political limits, challenging the sovereignty of the nation. By examining “Song of Myself” in the six different editions of Whitman’s Leaves of Grass, this paper will further analyze Whitman’s style and his speaker as representations of the limitations and sovereignty of literary tradition and the politics of his nation. By “politics,” I refer to the religious, political, and social doctrines that shape the nation. By “literary,” I mean the traditional literary style of writing, such as the poem’s form, scope, and subject.<hr/>Resumen: Este artículo emprende un análisis textual de “Song of Myself” [“Canto a mí mismo”] de Walt Whitman, revelando su importancia como poema nacional. Se argumenta que este poema de Whitman rompe los límites literarios y políticos, desafiando la soberanía de la nación. Al examinar “Song of Myself” en las seis ediciones diferentes de Hojas de hierba de Whitman, se analizará en mayor profundidad el estilo de Whitman y su voz como representaciones de las limitaciones y la soberanía de la tradición literaria y la política de su nación. Por “política” me refiero a las doctrinas religiosas, políticas y sociales que dan forma a la nación. Por “literario” entiendo el estilo literario tradicional de escritura, como la forma, el alcance y el tema del poema. <![CDATA[Parody and Irony as a Subversion of Tradition on the “Viaje a la oscura ciudad de Cacodelphia”]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En esta investigación se realiza un análisis del diálogo entre parodia e ironía, la primera como género y la segunda como modalidad literaria, en su función de subversión de la tradición en el “Libro séptimo (Viaje a la oscura ciudad de Cacodelphia)”, de la novela Adán Buenosayres, del escritor argentino Leopoldo Marechal. El estudio comienza con un acercamiento introductorio del contexto general de la novela, en el que se exponen la estructura narrativa, la posición del hombre moderno como héroe del siglo XX, así como la implícita parodia en el “Viaje a la oscura ciudad de Cacodelphia” y su predominante discurso irónico, ambos como elementos de transgresión del canon literario representado, en este caso, por el “Infierno”, de la Divina comedia, de Dante Alighieri.<hr/>Abstract: This research presents an analysis of the dialog between parody and irony, as a gender and a literary modality respectively, through its subversion function in the “Seventh book (Journey the dark city of Cacodelphia)” of the novel Adán Buenosayres by the argentinean writer Leopoldo Marechal. This study starts with an introductory approach to the general context of the novel, where narrative structure, the positioning of the modern man as the hero of the 20th century are discussed, along with the implicit parody in the “Journey to the dark city of Cacodelphia” and its predominant irony, both as subversive elements of transgression of the represented literary canon, in this case by the “Hell” of the Divine Comedy by Dante Alighieri. <![CDATA[Interview with Michael Löwy, Winner of the 2020 European Walter Benjamin Award]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El profesor Marc Berdet entabla un diálogo con el pensador brasileño-francés Michael Löwy, para establecer el origen de su trayectoria; autores que han influido su trabajo teórico como Walter Benjamin y Max Weber, Karl Marx, Gershom Scholem, Georges Sorel, André Breton, Auguste Blanqui, Anna Zeghers, José Carlos Mariátegui, Charles Fourier, entre otros; y el devenir de una reflexión que toca tanto al pensamiento crítico europeo como al latinoamericano.<hr/>Abstract: Professor Marc Berdet gets into a dialogue with the brasilian-french thinker Michael Löwy, to establish the origin of his career; authors who have influenced his theoretical work such as Walter Benjamin and Max Weber, Karl Marx, Gersom Scholem, Georges Sorel, André Breton, Auguste Blanqui, Anna Zeghers, José Carlos Mariátegui, Charles Fourier, among others; and the evolution of a reflection that touches both European and Latin American critical thought. <![CDATA[Margarita León Vega (ed.). <em>Mística y lenguaje poético: discursos sobre experiencias de lo Absoluto.</em> México: Instituto de Investigaciones Filológicas, UNAM, 2020.]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822021000200189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El profesor Marc Berdet entabla un diálogo con el pensador brasileño-francés Michael Löwy, para establecer el origen de su trayectoria; autores que han influido su trabajo teórico como Walter Benjamin y Max Weber, Karl Marx, Gershom Scholem, Georges Sorel, André Breton, Auguste Blanqui, Anna Zeghers, José Carlos Mariátegui, Charles Fourier, entre otros; y el devenir de una reflexión que toca tanto al pensamiento crítico europeo como al latinoamericano.<hr/>Abstract: Professor Marc Berdet gets into a dialogue with the brasilian-french thinker Michael Löwy, to establish the origin of his career; authors who have influenced his theoretical work such as Walter Benjamin and Max Weber, Karl Marx, Gersom Scholem, Georges Sorel, André Breton, Auguste Blanqui, Anna Zeghers, José Carlos Mariátegui, Charles Fourier, among others; and the evolution of a reflection that touches both European and Latin American critical thought.