Scielo RSS <![CDATA[Nova tellus]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-305820090002&lang=es vol. 27 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Palabra, Imagen y Símbolo en el Nuevo Mundo</b>: <b>De las "imágenes memorativas" de fr. Diego Valadés (1579) a la emblemática política de Guamán Poma de Ayala (1615)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Desde el esquema clásico per locos et imagines (propio de la memoria artificial), en este estudio analizamos las relaciones entre palabra, imagen y símbolo en la América colonial. Para ello, nos centraremos en la Rhetorica christiana de fr. Diego Valadés (1579) y la Primer nueva corónica y buen gobierno (1615) de Guamán Poma. Ambas obras incluyen imágenes de diversa naturaleza: unas son eurocéntricas y estereotipadas de la "otredad" (Valadés) y otras, más retóricas y simbólicas, son el resultado de dos cosmovisiones (Poma de Ayala), pero ambas, producto del buen manejo de las artes de la memoria que ahora se presentan como útil recurso para la configuración de nuevos imaginarios e identidades.<hr/>From the classic scheme per locos et imagines of the artificial memory, in this study we analyze the relations between word, image and symbol in the colonial America. For this, we will focus on the Rhetorica christiana by Diego Valadés (1579) and the Primer nueva corónica i buen gobierno (1615) by Guamán Poma. Both books include images of varied nature: some of them are Eurocentric and stereotypic of the "otherness" (Valadés) while others, more rhetorical and symbolic, are the result of two conceptions of the world (Poma de Ayala), but both are products of the effective use of the treatises on good managing of the art of memory, that are now presented as a useful resource for the configuration of new imageries and identities. <![CDATA[<b>Entre Sócrates y Descartes</b>: <b>hablar, leer y la naturaleza de la filosofía</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En sus Meditaciones, Descartes se aísla del mundo como la condición previa indispensable para la verdadera investigación filosófica. Nada más lejos del escenario de la filosofía clásica, que adopta regularmente forma conversacional -y no sólo en los diálogos de Platón-. En este artículo, exploro algunas diferencias entre la filosofía clásica y la cartesiana que son consecuencia de dos distintos modos de lectura: la antigua, interactiva y dialógica, frente a la moderna, en la que el lector se siente aislado del mundo y a solas con el texto.<hr/>In his Meditations, Descartes isolates himself from the world as the indispensable precondition for undertaking philosophical investigation. Nothing could be further from scene of classical philosophy, which is always that of a conversation -and not just in Plato's dialogues. In this article, I explore some differences between classical and Cartesian philosophy as a consequence of reading practices: the engaged, active style of reading in antiquity versus the modern sense of being removed from the world and alone with the text. <![CDATA[<b>La muerte</b>: <b>su significación y su representación en la poesía griega</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo tiene como objetivo trazar una lectura y un comentario críticos de las ideas centrales de Jean-Pierre Vernant en torno al concepto de la muerte. Para tal propuesta, el sentido del mito y la religión en la antigua Grecia son ejes medulares en aras de definir la significación de la muerte en la poesía épica, la lírica y la dramática de los antiguos griegos. Una vez dilucidado este punto, se examina la representación de la muerte en la tragedia en tanto mímesis y rito, guiados por el sistema antropológico y filológico de Vernant.<hr/>The aim of this study is to put forward a reading and a critical commentary on the main ideas developed by Jean-Pierre Vernant about the conception of death in ancient Greece. According to the proposal of the author, elucidating the core meaning of myth and religion among the Greeks is the key path to define the significance of death in their epic, lyric and dramatic poetry. Once achieved this goal, the way death is represented on stage in the tragic works as a mímesis and a rite is examined under the guidance of Vernant's anthropological and philological system. <![CDATA[<b>Omero e l'origine della teoria degli stili</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es La presente comunicazione intende esaminare alcuni commenti formulati dai critici antichi relativamente ai vv. 203-224 del III libro dell'Iliade, dove Antenore ricorda Menelao e Odisseo, giunti a Troia in ambasceria prima dello scoppio della guerra, e ne descrive i diversi stili oratorii. Dall'esame emergono tre considerazioni: A. alcuni personaggi omerici (non solo Odisseo e Menelao, ma anche Nestore e lo stesso Antenore) erano individuati dai critici antichi come veri e propri oratori. B. Omero era considerato conoscitore, se non inventor, di tre diversi modi di pronunciare discorsi, di tre stili, che successivamente saranno emulati, ma -si badi bene- non inventati o rifondati, da Lisia, Isocrate e Demostene. I commentatori antichi individuarono in questo passo le origini di quella teoria degli stili che avrà tanta fortuna nel mondo antico. C. i commentatori antichi non esitarono ad impiegare termini tecnici, parte del dominio della scienza oratoria codificata, riferendoli a personaggi di un poema antico come l'Iliade. Si può pertanto affermare che Omero era considerato nell'Antichità il pater se non della retorica come dottrina sistematica, certamente dell'oratoria come pratica consolidata. Inoltre si può riconoscere nelle parole di Antenore una principio di riflessione teorica sugli stili.<hr/>In this paper I examine some ancient comments on Iliad, 3, 203-224, where Antenor remembers the time when Menelaos and Odysseus came to Troy as ambassadors before the outbreak of the war, and describes their different speaking styles. From this examination one may conclude that: A. some characters in the Iliad (not only Odysseus and Menelaos, but also Nestor and even Antenor) were regarded by the ancient critics as orators, not merely as speakers. B. Homer was thought to know, if not to be the founder of, three different ways of speaking, i.e. three styles, which would later be imitated (N.B. not invented or refounded) by Lisias, Isocrates and Demosthenes. C. The ancient commentators did not hesitate to use technical terms, which belonged to the field of the codified rhetoric, in order to describe characters in a poem as old as the Iliad. Therefore it is possible to maintain that Homer in ancient times was thought to be the pater if not of rhetoric as a discipline, undoubtedly of oratory as a systematic practice and the first author who delineated, albeit sketchily, the theory of styles. <![CDATA[<b>Sobre lo griego y lo bárbaro</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es La definición que cada pueblo antiguo acuñaba de sí mismo se fundamentaba en la certeza de ser el Pueblo Elegido. De esta forma fue como egipcios, griegos, persas, hindúes, hebreos, sumerios y asirios desarrollaron sus religiones, rituales y pensamiento. La Hélade no fue la inventora del rechazo sistemático de otros modos de vida también en la jerga de las lenguas del Antiguo Oriente encontramos diversos términos que hacen referencia a las tradiciones "no propias". Diversos interrogantes surgen cuando se estudia la relación entre la Hélade y otros pueblos antiguos. ¿Sólo existían diferencias en materia religiosa? ¿Cuál era el sentido global del ritual en cada nación del mundo antiguo? ¿Cómo construyó cada pueblo antiguo su identidad? ¿Qué sucedía, en esta materia, con los pueblos de la antigua Europa? ¿Existía relación alguna entre los griegos y los "otros" pueblos europeos de la Antigüedad?<hr/>The self-definition of ancient empires is based on the strong conviction of being God's chosen one. In this way, Greeks, Persians, Assyrians, Sumerians, Indians, Hebrews and Egyptians built their religions, rituals, thought and wisdom. Greece was not the creator of the xenophobic idea consisted in refusing systematicly stranger modes of life; in oriental vocabularies we could find a lot of words to refer non-local traditions. Various questions rise about the relationship between Greece and other ancient people. Are the difference only on religious stuff? What was the global meaning of ritual characters in each ancient mediterranean-oriental land? How each ancient culture/ empire/people/land abstract identity was built? What happens with ancient History of European Culture? Exists any relationship between the "Culture" (greeks) and "other" European barbarians? <![CDATA[<b>Jenofonte y su recuerdo de Sócrates</b>: <b>algunos apuntes</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Sócrates sigue siendo una figura sumamente enigmática para los estudiosos modernos, que en su mayoría han visto en Platón la fuente más confiable para reconstruir la enseñanza de este filósofo ágrafo, dejando de lado el testimonio de Jenofonte, que es considerado de menor valor. Con base en los estudios de Luccioni, Souto Delibes y Salay este trabajo se propone hacer algunas observaciones someras sobre la imagen de Sócrates que la crítica actual desprende de los escritos socráticos de Jenofonte.<hr/>Socrates continues to be a highly puzzling personage for modern scholars, most of which have seen in Plato the most reliable source for the reconstruction of this philosopher's unwritten teaching, thus leaving aside Xenophon's own testimony on the assumption of its lesser worth. Based on the researches done by Luccioni, Souto Delibes and Salay, this study aims at making some passing remarks on the image of Socrates that modern day critics can get from Xenophon's Socratic writings. <![CDATA[<b>Aspectos lingüísticos de índole sistemática en las <i>Instituciones</i> de Justiniano</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo pone en evidencia aspectos que tienden a la sistematicidad en las Instituciones de Justiniano, primera parte del Corpus Iuris Civilis, una obra que ha tenido gran trascendencia en la historia jurídica de Occidente. Se muestra la coherencia en planos del texto como los que se refieren a la temática y al estilo, pero sobre todo a elementos lingüísticos -explicaciones etimológicas principalmente- que, por su frecuencia, dan al texto un carácter acorde con sus propósitos. Éstos fueron, como es sabido, la docencia del Derecho y los principios de ley vigentes en tiempos del emperador Justiniano (s. VI ), quien a su vez actúa como recuperador de la jurisprudencia romana clásica y de la legislación imperial que le precedieron.<hr/>This study brings to light some aspects of Justinian's Institutions - which are the first part of the Corpus Iuris Civilis, a work that has had a transcendent role in the history of Western jurisprudence- in which a trend to a systematical treatment can be seen. The conformity of the text with its purposes is showed by pointing out the frequent use of several resources ranging from thematic and stylistic coherence between different text planes to, more importantly, linguistic devices such as etymological explanations. As is widely known, among the aims pursued by this law compilation were teaching of Law and upholding of the legal principles prevailing at the time of emperor Justinian (VI century a. D.), who thus acted as a retriever of Classical Roman Jurisprudence and of imperial legal codes that existed before him. <![CDATA[<b>Suetonio, <i>Vida de Virgilio</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b><i>I</i></b><b> <i>"sophoi" di Elea</i></b>: <b><i>Parmenide e Zenone</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b><i>Emperatrices y princesas de Roma</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b><i>Orbe Romano e Imperio Global. La Romanización desde Augusto a Caracalla</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b><i>Panegíricos a los mártires</i></b>: <b><i>Homilías contra las pasiones</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b><i>Borges autor de la</i></b><b> Eneida. </b><b><i>Poética del laberinto</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b><i>Eleatica</i></b> <b>2008-2009</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b>Centenario de los hermanos Méndez Plancarte</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors. <![CDATA[<b>Doctor José Quiñones Melgoza</b>: <b>Investigación en artes</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30582009000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ofrecemos aquí el texto latino y una traducción española anotada de la biografía de Virgilio escrita por Suetonio, que nos informa sobre la infancia, la adolescencia, la madurez y la muerte del poeta. Centrada en la actividad literaria de Virgilio, proporciona noticias sobre su círculo de amigos, su forma de vida y su personalidad, además de las opiniones de algunos detractores del poeta.<hr/>The Latin original text and a Spanish translation with notes of Virgil's biography by Suetonius is offered here, which provides us with information about this poet's childhood, adolescence, maturity and death. Focused on Virgil's literary production, this biography offers pieces of information about his entourage and friends, his way of life and his personality, besides recording the judgments of some of the poet's detractors.